بازیابی اطلاعات هارد

بازیابی اطلاعات هارد کار ساده ای نیسا ولی ما در شادمگ به ساده ترین روش آن را برایتان توضیح دادیم. می توانید با کمترین هزینه این کار را خودتان انجام دهید.

هارد اکسترنال چیست؟

درباره ی هارد ها باید بگوییم که به فضای ذخیره سازی دائمی که می توان اطلاعات مفید و ضروری خود را در آن ذخیره کرد هارد گفته می شود، که این هارد ها به دو نوع اینترنال (داخلی) و اکسترنال (خارجی) تقسیم می شود.

به بیان ساده تر هارد اکسترنال در واقع همان هارد داخلی کامپیوتر یا لپ تاپ است که فقط ظاهر و رابط اتصال متفاوتی را دارد. با توجه به این که پورت های هارد اکسترنال به صورت USB طراحی شده اند؛ از این رو به هر دستگاهی نیز متصل می شوند و بسیار راحت قابل استفاده هستند.

بازیابی اطلاعات هارد

بازیابی اطلاعات هارد اکسترنال

از آنجاییکه هارد اکسترنال را می توان از طریق کابل USB به دستگاه هایی نظیر تلویزیون، موبایل، لپ تاپ و کامپیوتر و … متصل نمود، به همین دلیل بسیار آسیب پذیر هستند.

زمانیکه اطلاعات هارد اکسترنال را از دست می دهید و یا هارد اکسترنال تان با مشکل مواجه می شود

می توانید از کارشناسان مرکز هارد ایران کمک بگیرید ما تا زمان حل شدن مشکل هارد و ریکاوری اطلاعات هارد اکسترنال کنارتان هستیم.

برای رفع مشکل و تعمیر هارد اکسترنال ابتدا باید بدانید با چه خرابی روبرو هستید تا با راهکار هایی که ما به شما ارائه خواهیم داد بتوانید هارد اکسترنال را تعمیر کنید.

بازیابی اطلاعات هارد

به هرحال مشکل هر چه که باشد، مرکز بازیابی اطلاعات برای ریکاوری دیتاهای از دست رفته در هارد انواع و اقسام دستگاه های دیجیتال در کنار شماست. کافی است به یکی از شعب این مرکز مراجعه کنید تا بالاترین سطح از خدمات تخصصی مرتبط با بازگردانی اطلاعات را دریافت کنید.

بازیابی اطلاعات هارد

فرقی ندارد که مدل و نوع دستگاه شما چیست. کارشناسان ما با استفاده از تجهیزات پیشرفته ای چون سیستم قدرتمند PC3000 کلیه ی دیتاهای از دست رفته را در کیفیتی مناسب به دست شما می رسانند. تنها نکته ای که در این میان برای افزایش درصد بازگردانی اطلاعات وجود دارد، عدم استفاده ی دوباره از هارد دستگاه مورد نظر به هنگام پاک شدن دیتاهای آن است. در واقع باید از ثبت و ضبط اطلاعات بپرهیزید تا بتوان عکس ها، فیلم ها و اسناد از دست رفته را بازگردانی کرد.

بازیابی اطلاعات هارد شامل چه مراحلی است؟

اول از همه تکنسین‌های مرکز بازیابی اطلاعات به تست و آنالیز اولیه هارد شما می‌پردازند تا همانطور که اشاره کردیم، میزان آسیب‌دیدگی هارد، بخش‌هایی از هارد که آسیب دیده‌اند، میزان اطلاعاتی که قابل بازیابی هستند و مدت زمانی که باید به ریکاوری اطلاعات هارد اختصاص دهند را تشخیص دهند.

بازیابی اطلاعات هارد

پس از اینکه تکنسین‌ها هارد معیوب شده را مورد تست و آنالیز اولیه قرار دادند و تمامی مواردی که به آن‌ها اشاره کردیم را تشخیص دادند، وضعیت هارد دیسک را با کاربر در میان می‌گذارند. درواقع گزارشی از میزان آسیبی که به هارد وارد شده است و میزان اطلاعات آن که قابل بازیابی هستند را به کاربر ارائه می‌دهند. سپس هزینه ریکاوری اطلاعات هارد را به کاربر اعلام می‌کنند.

درصورتی که کاربر با هزینه بازیابی اطلاعات هارد که توسط کارشناسان اعلام می‌شود موافق بود، پروسه ریکاوری اطلاعات هارد دیسک توسط تکنسین‌ها با نهایت دقت و سرعت آغاز می‌شود.

درنهایت نیز تکنسین‌ها آن بخش از اطلاعات هارد که موفق به بازیابی آن‌ها شدند را در اختیار کاربر قرار می‌دهند. لازم است یک هارد مجزا جهت انتقال اطلاعات تحویل مرکز شود.

در چه شرایطی امکان بازیابی اطلاعات هارد اکسترنال و اینترنال فرمت شده وجود دارد؟

تقریبا در اکثر مواقع می‌توان اطلاعات فرمت شده را از دل یک هارد بیرون کشید. حتی زمانی که هارد شما اصطلاحا سوخته باشد، باز هم جای امید هست. شاید برای شما سوال شده باشد که اگر هاردی فرمت شده و تمامی اطلاعات آن از بین رفته، پس چگونه می‌توان دوباره آن‌ها را ریکاوری کرد.

قبل از اینکه به این سوال جواب بدهیم باید معنی خاصیت Data remanence هاردها را بدانیم. معنی این عبارت ساده است؛ وقتی داده‌ای را از روی هارد اکسترنال یا اینترنال پاک می‌کنید، آثار آن تا پیش از جایگزین شدن با اطلاعاتی جدید باقی می‌ماند. این ویژگی به ما قابلیت ریکاوری اطلاعات هارد فرمت شده را می‌دهد.

خب حالا با دانستن این نکته باید به نوع فرمت اعمال شده بر روی هارد توجه کرده باشیم، اگر از گزینه کویک فرمت استفاده کرده باشید قابل بازگشت است اما اگر از اینطور نبوده باشه و شما تیک این گزینه‌ را غیر فعال کرده باشید هاردتان به حالت کارخانه‌ای باز‌می‌گردد و اطلاعات به هیچ عنوان قابل بازیابی نخواهد بود.

همچنین اگر اطلاعات اوورایت شود (ساده بگم: اگر بعد از پاک شدن اطلاعات اطلاعات جدیدی بریزید داخل هارد اطلاعات قبلی بازنویسی می‌شوند) قابل ریکاوری نخواهد بود.

خرابی های هارد اکسترنال

خرابیهای Logical (نرم افزاری)

این نوع از خرابی هارد اکسترنال در قسمت های مکانیکی و الکترونیکی هارد ایجاد می شود که باعث خرابی در هد هارد، موتور هارد دیسک و یا آسیب فیزیکی به برد هارد اکسترنال می‌شود. این دسته از هارد های اکسترنال با این نوع خرابی فیزیکی و یا مکانیکی بایستی که در محیط کلین روم ، باز شود و مورد برسی قرار گیرد تا برآورد دقیقی از هزینه بازیابی اطلاعات بدست آوریم .

صفر تا صد نحوه فعال و غیر فعال کردن فایروال ویندوز به همراه عکس و توضیحات کامل

خرابیهای Physical (سخت افزاری)

هارد به لحاظ فیزیکی مشکلی ندارد و کار می‌کند اما دسترسی به اطلاعات امکان پذیر نیست؛ این عدم دسترسی می تواند به دلیل ویروسی شدن، ازبین رفتن پارتیشن ،پاک شدن فایلها و یا فرمت پارتیشن هارد اکسترنال باشد.
عمده خرابی های که پیغام های فرمت و غیره مواجه می شویم مربوط به خرابی های نرم افزاری و در بعضی از مواقع سخت افزاری هارد دیسک هستند.

بازیابی اطلاعات هارد

به عنوان مثال هارد دیسک خود از قطعات مکانیکی مانند هد بهره می گیرد حال در بعضی از مواقع یک یا چند هد شما به مشکل میخورد در این مواقع هارد دیسک به صورت ناقص عمل کرده و توانایی دسترسی به تمام دیتا وجود ندارد، بنابراین در بعضی از موارد در کامپیوتر به طور ناقص دیتکت شده و به کابر به اشتباه پیغام فرمت می دهد، حال در این مواقع فرمت کردن هارد نه تنها مشکل را حل نمی‌کند؛ بلکه به مشکل اصلی هارد شما اضافه می کند .

درحالت دوم که عمده خرابی هارد مربوط به حالت نرم افزاری بوده بعضی از کاربران عزیز این نمونه از هارد ها را به اشتباه به تلویزیون وصل کرده اند.

دلیل عدم شناسایی هارد اکسترنال، وقتی به تلویزیون متصل شود!

وقتی سیستم فایل هارد دیسک تغییر میکند.

سیستم فایل هارد اکسترنال شما NTFS بوده حال پس از اتصال به تلویزیون، فرمت هارد دیسک شما از NTFS به FAT تغیر پیدا خواهد کرد.در این حالت هارد بالا آمده اما اطلاعات قابل رویت نیست زیرا در گذشته اطلاعات شما روی فرمت NTFS ذخیره شده است حال فرمت هارد دیسک کلا تغیر و آدرس های جدید روی هارد ذخیره شده است.

نوسان برق

حالت دوم که تلویزیون باعث آسیب به هارد شما می شود، بر این اساس می باشد که تلویزیون به علت عدم کنترل برق ورودی پورت های USB خود ممکن است به هارد شما آسیب فیزیکی وارد نموده و هارد شما دچار خرابی فیزیکالی شده و در بعضی از حالات نیز از شما تقاضای فرمت نموده است. در صورت مشاهد این مورد بدترین کار ممکن فرمت کردن هارد اکسترنال است چرا که باعث می شود بازیابی اطلاعات، تقریبا غیر ممکن شود.

پس در موارد بالا فوق فرمت کردن هارد دیسک، شما هیچ کمکی به بازیابی طلاعات شما نمی‌کند و در اصل مشکلی به مشکلات شما اضافه خواهد کرد.پیشنهاد می‌کنیم برای درک بهتر این مشکل مطلبی را که در باره حل مشکل عدم شناسایی هارد اکسترنال در اتصال به تلویزیون، نوشته شده را مطالعه کنید.

آیا بازیابی اطلاعات هارد اکسترنال فرمت شده، امکان پذیر است؟

کاربرانی که درگیر فرمت یا مشکلات شبیه به این می شوند به چند دسته تقسیم می شوند:

دسته اول کاربرانی هستند که به محض اتصال هارد اکسترنال خود به کامپیوتر با پیغام ارور فرمت مواجه می شوند.
دسته دوم با اتصال هارد اکسترنال و شناسایی هارد اکسترنال به هیچ فایلی از طریق explorer دسترسی ندارند.
دسه سوم هارد خود را Quick Format کرده اند.
دسته چهارم هارد اکسترنال خود را Full Format کرده اند.

بازیابی اطلاعات هارد

به ادامه مطلب دقت کنید

برای آشنایی با این مورد،کتابخانه ای را تصور کنید که در آن فهرست بلندی از کتاب های گوناگون قرار دارد هر کتاب به صورت منظم و طبق فهرست در جای خود قرار دارد اگر لیست فهرست کتاب ها از بین برود در بیشتر مواقع به اصل کتاب آسیب وارد نخواهد شد فقط در بعضی از موارد ممکن است که این کار باعث نابودی کل کتابخانه یا در اصلاح اطلاعات شما خواهد شد که انتها در مورد آنها بحث خواهیم نمود.

Quick Format درواقع همین کار را انجام می دهد با انتخاب این گزینه آدرس تمام فایل ها از فهرست خالی شده و تمام فضای هارد دیسک برای انتقال اطلاعات خالی شده و شما میتوانید اطلاعات جدید در هارد کپی کنید با کپی اطلاعات جدید یا در اصطلاح over write اطلاعات جدید روی اطلاعات اصلی و قدیمی شما نشسته و اطلاعات اصلی از بین می رود ، پس اگر اطلاعات شما مهم باشد از کپی اطلاعات جدید خودداری نمایید.

در مواجه شدن با مشکل شماره یک اطلاعات شما آسیب ندیده است فقط فایل سیستم کمی دچار مشکل شده است ، بهترین برخورد با این نمونه از خرابی هارد، جدا سازی هارد و ارسال به یک مرکز ریکاوری هارد می باشد.

اما دسته دوم

کسایی می باشند که هارد دچار مشکلات فرمت نشده است احتمال خرابی فیزیکالی در این نمونه از هارد ها زیاد می باشد.

دسته سوم مربوط به هارد هایی می باشد که به قبل از اواسط ۲۰۱۹ بر می گردد اگر هارد شما SSD نباشد و قبل از تاریخ اواسط ۲۰۱۸ باشد نگران نباشید ، در صورت عدم over write به صد در صد اطلاعات خواهید رسید. البته موارد استثنا مربوط به هارد های SSD و هارد های دارای تکنولوژی SMR می باشد که در مقاله ای جدا گانه توضیح خواهیم داد.برای آشنایی بیشتر با تفاوت درایوهای HDD و SSD مقاله ای تدوین شده که پیشنهاد می کنیم آن را مطالعه نمایید.(+)

دسته چهارم در صورت طی شدن پروسه به صورت کامل اطلاعات برای همیشه نابود شده است.

انواع فرمت های هارد اکسترنال کدامند؟

رایج ترین پیغام های فرمت در اتصال هارد اکسترنال به سیستم می تواند شامل موارد زیر باشد :

زمانی که هارد اکسترنال شما به سیستم وصل می شود، در صورت خرابی به صورت اتوماتیک از شما پیغام فرمت بخواهد در صورت فرمت کردن اطلاعات هارد ، بازیابی اطلاعات کمی مشکل می شود.
اگر هارد فرمت شود و حتی پارتیشن جدید نصب شود ریکاوری اطلاعات قبل وجود دارد اما اطلاعات در هیچ مواقعی نباید روی هارد فرمت شده ریکاوری شود ، در بعضی از مواقع نیز مشاهده شده است که با زدن پسورد اشتباه هارد شروع به امحاء اطلاعات می کند.

بهترین ساعت هوشمند تا 2 میلیون چی بخریم ؟

متاسفانه به دلیل مسائل ایمنی هارد پس از چند بار زدن پسورد اشتباه ، هارد به دلیل مسائل امنیتی امحاء کرده که ریکاوری این نمونه از هارد ها بسیار مشکل بوده اما در بیشتر مواقع نیز غیر ممکن نبوده.

بازیابی اطلاعات هارد

بهترین نرم افزار ریکاوری هارد اکسترنال فرمت شده کدام است؟

اگر خودمان بخواهیم اطلاعات پاک شده از هارد اکسترنال را بازیابی کنیم، بهترین کار استفاده از نرم افزارهای ریکاوری است.به همین دلیل در این قسمت به معرفی قویترین نرم افزارهای کاربردی، برای بازیابی اطلاعات از هارد اکسترنال می پردازیم. برای آشنایی با این برنامه های آموزشی می توانید از طریق این لینک اقدام نمایید.

مقاله فوق در هارد های قبل از اواسط سال ۲۰۱۸ به قبل به صورت قانون وجود داشت اما شرکت های وسترن دیجیتال و سیگیت که پرچمداران تولید هارد دیسک جهان می باشند از تکنولوژی جدید رونمایی کرده که حتی یک فرمت ساده در بیشتر مواقع باعث باعث امحاء کامل اطلاعات خواهد شد که در مقاله ای به عنوان Trim سعی می کنیم که آخرین تکنولوژی تولید هارد دیسک ها را شرح دهیم تا یک فرمت ساده باعث از دست رفتن اطلاعات شما نشود.

چند سناریو برای فرمت شدن هارد

سناریو ۱: هارد دستور فرمت میده

فرض کنین یکی از درایو‌‌های هارد اطلاعات مهمی داخلشه اما وقتی که سعی می‌کنین درایو رو باز کنین موفق نمیشید. سیستم پیغامی با عنوان “you need to format this disk before you can use it” نمایش می‌ده.

در این لحظه باید یا دکمه “Format disk” یا “Cancel” رو انتخاب کنین. با انتخاب دکمه Format Disk، هارد فرمت شده و کل اطلاعات پاک میشه. اگر با چنین پیغامی روبرو شدین و اگر اطلاعات مهمی داشتین، پیشنهاد میکنیم دستور فرمت رو اجرا نکنین و در قدم اول اقدام به ریکاوری و سپس رفع ایراد نمایید. چون اگه این پیغام در اثر بدسکتوری شدن هارد بوجود اومده باشه با فرمت کردن آن، آسیب بیشتری به هارد وارد می‌شه.

سناریو ۲: فرمت هارد به RAW تبدیل شده

سناریو دیگه اینه که: فرمت هارد به RAW تبدیل می‌شه و فایل‌های موجود در هارد شناخته شده نیست. برای حل این مشکل ممکنه هارد رو فرمت کنین.

در این حالت هم اگر اطلاعات مهم دارین توصیه می‌کنیم قبل از فرمت کردن، اقدام به ریکاوری کنین.

سناریو ۳: نصب ویندوز روی درایو اشتباهی

مواردی زیادی به ما مراجعه میکنن که موقعه نصب ویندوز به اشتباه درایو دیگه‌ای رو انتخاب کردن و فرمت و نصب ویندوز روی آن درایو صورت گرفته و متاسفانه اطلاعات مهمشون رو از دست دادن. این اشتباه رو حتی کارشناسان کامپیوتر هم به کرات مرتکب شدن.

برای جلوگیری از این اشتباه، پیشنهاد میکنیم قبل از نصب ویندوز، درایوی که ویندوز روی آن نصب است را نام گذاری کنید. مثلا اسمش رو بزارید OS. در این صورت موقعه نصبه ویندوز، پارتیشن حامل فایل‌های ویندوز کاملا متمایزِ و دچار اشتباه نخواهید شد.

نکات مهم که قبل از بازیابی اطلاعات هارد باید رعایت کنید!

همه این مواردی که گفتیم ممکنه به صورت ناگهانی و یکباره اتفاق بیوفتد. اگه می‌خواید اطلاعات هارد فرمت شده شما قابل ریکاوری باشه باید به چند نکته زیر توجه داشته باشین:

بازیابی اطلاعات هارد

روی دیسک فرمت شده دستور CHKDSK رو اجرا نکنین.
بعد از فرمت کردن، از ایجاد هر گونه تغییری (کپی روی درایو فرمت شده، فرمت مجدد و…) در هارد جلوگیری کنین.
نرم‌افزار‌های بازیابی اطلاعات رو روی هارد نصب نکنین، موجب رونویسی اطلاعات میشه و برای همیشه اطلاعات خودتون رو از دست میدید.
برنامه‌هایی که ممکنه از درایو فرمت شده شما استفاده کنه رو ببندید. چون تا اطلاعات جدیدی در هارد ذخیره نکنین، اطلاعات پاک شده هنوز روی هارد وجود داره.

استفاده از نرم افزار برای ریکاوری هارد فرمت شده

پاک شدن اطلاعاته مهم بعد از فرمت و پارتیشن بندی هارد، یکی از شایع‌ترین دلایل از دست رفتن اطلاعاته. پارتیشن‌بندی کردن هارد، تبدیل فرمت فایل سیستم، انتخاب درایو اشتباه در طول فرآیند نصب ویندوز و… از جمله مشکلاتیه که بسیاری از کاربران ما تجربه اون رو داشتن و در نهایت اطلاعاتشان رو از دست دادن.

وقتی که به بازیابی اطلاعات از هارد فرمت شده یا بقیه دستگاه‌های ذخیره سازی اطلاعات می‌پردازین باید نرم‌افزار ریکاوری درستی رو انتخاب کنین. نرم افزار متناسب با همان مورد بوجود آمده.

اینطوری نیست که یک نرم افزار برای هر نوع فرمت شدن و از بین رفتن اطلاعات بکار بیاید. یادتون باشه که انتخاب نرم افزار درست برای ریکاوری هارد فرمت شده یک قدم مهم و سرنوشت ساز برای رسیدن به اطلاعاته. بعضی از نرم افزارهای رایگان ریکاوری که در دسترس عموم قرار دارن خطراتی رو هم به همراه دارن که اگه اشتباه بکار گرفته شن ممکنه خسارات غیرقابل جبرانی رو همراه داشته باشه.

راهنمایی

اگه هارد یا درایو شما فقط یک فرمت ساده شده و هیچکدوم از مواردی که قبلتر به اونها اشاره کردیم از جمله نداشتن رمز و…. رو شامل نمیشه، با اکثر نرم افزارهای ریکاوری میتونید به اطلاعات از دست رفته خود دست پیدا کنین. یکی از بهترین نرم افزارهایی که میتونید استفاده کنین Recover My Files بوده.

چه مشکلاتی باعث فرمت شدن هارد میشه؟

دلایل زیادی برای از بین رفتن اطلاعات هارد وجود داره که بیشتر به علت مشکلاته فیزیکی بوده، اما گاهی اوقات نیز به علت اشتباه انسانی (مانند فرمت هارد دیسک بدون تهیه بکاپ) می‌تونه باعث از دست رفتنه اطلاعات گران بهایی که در طول چند سال جمع آوری شده، بشه.

با افزایش دیجیتالی شدن اطلاعات، تمام خاطرات، ایمیل‌های مهم و اطلاعات شخصی و… در هاردهای اینترنال و اکسترنال ذخیره ‌می‌شن. اما در بعضی مواقع مجبور به فرمت هارد میشید. گاهی مشکلاتی برای هارد پیش میاید که برای تعمیر آن باید اقدام کرد و ممکنه در حین پروسه تعمیر هارد خودش رو فرمت کنه.

برای همین در چنین مواقعی پیشنهاد میکنیم اگه اطلاعات مهم دارین به یک مرکز تخصصی بازیابی اطلاعات مراجعه کنین تا قبله هرکاری اون رو ریکاوری کنن و بعد تعمیر هارد را شروع کنن تا هم اطلاعات شما حفظ شه هم در صورت امکان تعمیر انجام بگیره.

10 تکنیک برای بلاگر شدن که هیچ کس به شما یاد نمی دهد

خرابی فریم‌ویر

در خرابی فریم‌ویر، هارد توسط سیستم شناسایی نمی‌شه، یا سیستم وسطِ فرآیند بوت شدن گیر میکنه و دیگه به فایل‌ها دسترسی ندارین.

کرش کردن هارد دیسک

تهویه نامناسب فن CPU میتونه موجب کرش کردن هارد بشه. (ممکنه صدای کلیک کردن از هارد بشنوین)

منبع تغذیه غیر‌ثابت

منبع تغذیه‌ای که از منابع غیر‌قابل اعتماد یا ولتاژ‌های بسیار بالا یا کم استفاده می‌کنن می‌تونه منجر به خرابی هارد دیسکتان شه.

خرابی داخلی

خرابی‌های مکانیکی می‌تونه اطلاعات هارد رو غیرقابل دسترس کنه. گاهی بعد از صفحه بوت شدن، یک صفحه سیاه مشاهده میکنین.

بازیابی اطلاعات هارد

فایل‌های خراب شده

خاموش شدن ناگهانی لپتاپ، و استفاده از برنامه‌های مخرب می‌تونه سیستم رو ویروسی، فایل‌ها رو خراب و آسیب بیشتری بِرسونه.

بازیابی اطلاعات هارد فرمت شده آری یا خیر؟

مهمترین کاری که میتونین برای افزایش احتمال بهبودی موفق انجام بدید اینه که بلافاصله استفاده از دستگاه رو متوقف کنین. وقتی درایو هارد رو فرمت می‌کنین، سیستم عامل دسترسی منطقی به داده ها رو از بین میبره، اما تا زمانی که با اطلاعات جدید رونویسی نشه، هنوز به صورت هِگز دیتا بر روی دیسک وجود داره و قابل ریکاوری می‌باشد.

اگه استفاده از هارد رو متوقف کنین، داده‌ها رو میشه با استفاده از نرم افزار بازیابی اطلاعات، ریکاوری کرد. استفاده مداوم از درایو، خطر رونویسی اطلاعاتی رو که میخواید بازیابی کنین زیاد میکنه، و به همین دلیل امکان بازیابی مجدد آنها وجود نخواهد داشت.

نرم‌افزارهای ریکاوری چگونه عمل می‌کنند؟

در صورتی که اطلاعات از دست رفته برای شما حکم مرگ و زندگی را ندارد و خیلی روی آن‌ها حساسیت ندارید، می‌توانید از نرم‌افزارهای ریکاوری استفاده کنید. (توجه داشته باشید آن‌ها لزوما بازیابی اطلاعات را با موفقیت انجام نمی‌دهند)

تماس با مرکز بازیابی اطلاعات

به طور کلی وقتی اطلاعاتی از دست می‌رود، بازگرداندن آن کاری است سخت و دشوار. شاید استفاده از یک نرم‌افزار ساده باشد اما خطرات احتمالی زیادی را در پی خواهد داشت. ما در ایران هارد تجربه‌های بسیاری را داشته‌ایم ازجمله ریکاوری هارد فرمت شده با نرم‌افزار که مشتری ندانسته اقدام به بازیابی اطلاعات از طریق نرم‌افزار کرده و قسمت عظیمی از داده‌های مهم خود را از دست داده. یا اطلاعات به صورت خراب ریکاوری شده یا اطلاعات قدیمی جایگزین اطلاعات جدید شده و بسیاری موارد دیگر.

برای بازیابی اطلاعات هارد به این 10 نکته دقت نمایید

در صورت از دست رفتن اطلاعات، از هر گونه ذخیره اطلاعات جدید بر روی دستگاه خودداری نمایید.
در صورت از حذف ناخواسته اطلاعات و از دست رفتن آنها، بلافاصله دستگاه مورد استفاده خود را خاموش کرده و در اسرع وقت به یکی از مراکز مجاز در حوزه بازیابی اطلاعات تحویل دهید.
چنانچه هارد شما پیغام فرمت شدن یا همان Format Disk را می‌دهد به هیچ وجه آن را فرمت نکنید. فرمت کردن هارد، سبب از دست رفتن همیشگی اطلاعات می‌گردد.
چنانچه هارد پس از اتصال به سیستم صدای تق تق میدهد بلافاصله لپ تاپ یا کامپیوتر خود را خاموش کنید.

بازیابی اطلاعات هارد
از ضربه زدن به هارد و یا باز کردن درپوش روی هارد خودداری کنید. باز شدن درپوش هارد در هوای آزاد، باعث صدمه دیدن اجزای آن شده و شانس بازیابی اطلاعات را کاهش می‌دهد.
تحت هیچ شرایطی بورد آسیب دیده را با بورد هارد دیگری تعویض ننمایید. در هاردهای جدید قسمتی از فریمور هارد بر روی بورد قرار داشته و با تعویض بورد، بدلیل عدم هماهنگی فریمور‌ها ممکن است مدیای هارد آسیب ببیند و غیر قابل بازیابی گردد.
در صورت حذف یک فایل به صورت اتفاقی، از ذخیره فایل جدید بر روی دستگاه اکیداً خودداری نمایید. ذخیره فایل جدید بر روی دستگاه سبب جایگزین شدن فایلهای جدید در موقعیت فیزیکی فایلهای قبلی شده و باعث می‌گردد اطلاعات قبلی برای همیشه از بین برود.
در صورتی که هارد شما همچنان کار می‌کند سعی کنید از استفاده مکرر از آن خودداری کنید.
در صورت عدم شناسایی هارد، پس از اتصال به سیستم، از قطع و وصل مکرر آن به سیستم خودداری نمایید.
چنانچه بورد هارد به علت نوسان برق و یا اتصالی آسیب دیده، از دستکاری کردن قطعات آن خودداری کنید.

چند نکته برای بالا رفتن شانس بازیابی اطلاعات هارد اکسترنال

برای اینکه بتوانید شانس خود را در ریکاوری کردن اطلاعات هارد اکسترنال افزایش دهید باید چند نکته را بدانید و به این نکات عمل کنید. در گام اول بهتر است به محض مواجه شدن با از دست رفتن اطلاعات دیگر از هارد استفاده نکنید و آن را از لپ تاپ و کامپیوتر یا تجهیزات دیگر جدا کنید.

مبحث دوم مربوط به فرمت کردن هارد است. بسیاری از افراد بعد از اینکه با از دست رفتن اطلاعات خود مواجه می‌شوند به طور اشتباه هارد را فرمت می‌کند. این مسئله می‌تواند شما را با چالش‌های بزرگی مواجه کند. به این نکته مهم هم توجه کنید، پارامترهایی وجود دارد که حتما باید در هنگام فرمت هارد اکسترنال آن‌ها را رعایت کنید. برای مثال یکی از این پارامترها گزینه Quick Format است. اگر در هنگام فرمت این گزینه را فعال نکنید شانس شما برای ریکاوری اطلاعات موجود در هارد اکسترنال کاهش پیدا می‌کند.

بازیابی اطلاعات هارد

در ادامه بهتر است به تخصص برای ریکاوری اشاره کنیم. توجه داشته باشید به هیچ وجه نباید خودتان هارد اکسترنال را تعمیر کنید. برای ریکاوری هارد حتما باید به یک متخصص در امر ریکاوری هارد مراجعه کنید چون این کار نیاز به تجربه زیادی دارد.

در نهایت اگر تخصص و تجربه وجود نداشته باشد امکان آسیب رسیدن به هارد اکسترنال افزایش پیدا می‌کند. در انتها هم بهتر است ذکر کنیم قبل از انجام بازیابی اطلاعات بهتر است بکاپ بگیرید و این بکاپ گیری هم بهتر است در فضای ابری صورت بگیرد. زیرا امنیت اطلاعات ذخیره شده در فضای ابری بسیار بیش‌تر از بکاپ‌های ذخیره شده در دستگاه‌های فیزیکی می‌باشد.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

19 بهمن 1401

بروز رسانی توسط

شادی همتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *