خواص ویتامین E

ویتامین E یکی از مهم‌ترین عوامل برای تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از پیری زودرس پوست است.  این مطلب گروه سلامت شادمگ شما را با همه خواص ویتامین E برای بدن آشنا می‌کند.

ویتامین E چیست؟

ویتامین E از ویتامین‌های محلول در چربی است که به عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی نیز شناخته می‌شود. آنتی اکسیدان‌ها از سلول‌های بدن در برابر اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد، محافظت می‌کنند و می‌توانند خطر ابتلا به بیماری‌های خطرناکی مانند سرطان، بیماری‌های قلبی یا حتی آلزایمر را کاهش دهند.

این ویتامین در سال ۱۹۲۰ میلادی کشف شد. دانشمندان در سال ۱۹۳۶ میلادی موفق شدند گونه‌ای از ویتامین E را از جوانه‌ی گندم استخراج کنند و نام آن را «آلفا-توکوفرول» گذاشتند. بعدها انواع دیگری از این ویتامین با نام‌های «بتا-توکوفرول» و «گاما-توکوفرول» هم کشف شد که البته از نظر تاثیرگذاری ضعیف‌تر بودند.

این ویتامین از جمله ویتامین‌هایی است که بدن ما قادر نیست تولید کند. بنابراین باید با خوردن غذاها یا مکمل‌ها آن را به بدن خود برسانیم. کمبود ویتامین E را می‌توان با مصرف مواد غذایی از جمله انواع آجیل، روغن‌های گیاهی و برخی از سبزیجات، یا از طریق مکمل‌هایی مثل قرص ویتامین E برطرف کرد.

خواص ویتامین E

ویتامین E یکی از مهم‌ترین عوامل برای تقویت سیستم ایمنی بدن، پیشگیری از پیری زودرس پوست و داشتن سیستم بینایی سالم است. با این حال هنوز تمام فواید و مضرات ویتامین E مشخص نیست.

طبیعی است که خوردن بیش از حد این ماده می‌تواند خطرناک باشد. بنابراین حتما پیش از مصرف قرص یا مکمل ویتامین E باید با پزشک متخصص تغذیه مشورت کنید.

در ادامه شما را با خواص ویتامین E برای پوست، مو، قلب و سلامتی بیشتر آشنا می‌کنیم.

منابع ویتامین E کدامند؟

ویتامین E به طور طبیعی در ۸ فرم شیمیایی وجود دارد که در بین آن‌ها «آلفا-توکوفرول» تنها فرمی است که می‌تواند نیازهای انسان را برآورده کند. مهم‌ترین مواد غذایی حاوی این نوع از ویتامین E را می‌توانید در ادامه بخوانید.

  • دانه آفتابگردان
  • روغن زیتون
  • بادام
  • فندق
  • بادام زمینی
  • انبه
  • آووکادو
  • بروکلی
  • اسفناج
  • کیوی
  • گوجه فرنگی
  • همچنین می‌توان ویتامین E را به صورت مکمل‌های دارویی خوراکی مثل کپسول ویتامین ای ۴۰۰، قرص ویتامین ای و قطره‌های خوراکی مصرف کرد.

خواص ویتامین E

میزان مصرف روزانه‌ی ویتامین E برای بزرگ‌سالان ۱۵ میلی‌گرم است. با مصرف این میزان از ویتامین ای می‌توانید از خواص آن برای بدن بهره‌مند شوید. در ادامه برخی از مهم‌ترین خواص ویتامین E را توضیح می‌دهیم.

تنظیم کلسترول و پیشگیری از بیماری‌های قلبی-عروقی

کلسترول یک ماده طبیعی در بدن است که توسط کبد ساخته می‌شود و برای عملکرد صحیح سلول‌ها، عصب‌ها و هورمون‌های بدن اهمیت دارد.

زمانی که سطح کلسترول بدن در وضعیت طبیعی باشد، سلول‌ها، عصب‌ها و هورمون‌ها متعادل و طبیعی هستند. اما زمانی که کلسترول با اکسیژن ترکیب و اکسید می‌شود، وضعیت خطرناکی پیش خواهد آمد.

مطالعات نشان می‌دهد ایزومرهای خاص ویتامین E قادرند مانند یک آنتی‌اکسیدان از ما محافظت کنند و با اکسیداسیون کلسترول بجنگند. این رادیکال‌های آزاد هستند که موجب اکسیداسیون کلسترول می‌شوند. ویتامین ای به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی می‌تواند با رادیکال‌های آزاد مبارزه کند و جلوی اکسیداسیون کلسترول را بگیرد.

ایزومرهای توکوترینول موجود در ویتامین ای بر سلامت سیستم قلبی عروقی نیز تأثیر مثبت دارند. این ویتامین قادر است فعالیت آنزیمی که وظیفه کنترل تولید و سنتز کلسترول را بر عهده دارد، کاهش دهد.

علاوه بر این، این ایزومرها از چسبندگی سلولی جلوگیری می‌کنند و به همین دلیل سرعت پیشرفت آترواسکلرو و تصلب شرایین یا گرفتگی عروق خونی را کاهش می‌دهند.

 مبارزه با رادیکال‌های آزاد و پیشگیری از سرطان

رادیکال‌های آزاد با سلول‌های سالم بدن مبارزه و آن‌ها را تجزیه می‌کنند. این مولکول‌ها با ازدیاد و اکسید شدن آسیب‌های جدی و شدیدی به بدن وارد می‌کنند. این مسأله می‌تواند علاوه بر بیماری‌های قلبی به سرطان هم منجر شود.

ایزومرهای خاص ویتامین ای خاصیت آنتی‌اکسیدانی قوی دارند. این ایزومرها قادرند آسیب رادیکال‌های آزاد را کاهش دهند، التهاب را از بین ببرند و به طور طبیعی سرعت پیر شدن سلول‌ها را کم کنند.

ویتامین E می‌تواند با بیماری‌‌های زیادی مبارزه کند. مطالعات نشان می‌دهد این ویتامین با تقویت سیستم ایمنی بدن از بروز بیماری‌های رایج و شرایط وخیم و خاص جلوگیری می‌کند.

خواص ویتامین E برای پوست

ویتامین ای با افزایش استحکام دیواره‌ی مویرگی و افزایش رطوبت و خاصیت کشسانی پوست، مانند یک ماده‌ی ضد پیری عمل می‌کند و تأثیر مثبتی بر پوست می‌گذارد.

طبق مطالعات انجام شده، ویتامین ای برای پوست مفید است و علاوه بر کاهش التهابات درونی بدن، باعث حفظ سلامت و جلوگیری از پیری زودرس پوست می‌شود.

همچنین ویتامین E می‌تواند در افراد سیگاری یا افرادی که پوست آن‌ها زیاد در معرض اشعه‌ی ماورای بنفش خورشید قرار می‌گیرد، از ابتلا به سرطان پوست جلوگیری کند.

خواص ویتامین E

مصرف ویتامین E و ویتامین C بعد از قرار گرفتن زیر اشعه ماورای بنفش از التهاب پوست جلوگیری می‌کند و در کاهش علائمی مانند جوش و اگزما هم مفید است.

علاوه بر این، کرم‌های حاوی ویتامین ویتامین E به روند التیام پوست هم کمک می‌کنند و با جذب از طریق لایه‌ی اپیدرم پوست موجب درمان آفتاب سوختگی می‌شوند. آفتاب سوختگی خود می‌تواند در کنار عوامل دیگر منجر به سرطان پوست شود.

از آنجا که ویتامین E بازسازی و احیای سلولی را افزایش می‌دهد، برای درمان زخم، جوش و چین و چروک پوست هم استفاده می‌شود. به دلیل همین خاصیت ضد پیری است که ویتامین E در اکثر کرم‌های دور چشم و کرم‌های ضد پیری به کار می‌رود.

به طور کلی ویتامین E برای پوست مفید است و باعث می‌شود پوست جوان‌تر و سالم‌تر بماند.

 خواص ویتامین E برای مو

ویتامین E برای مو هم فواید زیادی دارد. از آنجا که ویتامین ای یک آنتی اکسیدان قوی است، در کاهش آسیب‌های محیطی به مو کمک می‌کند.

این ویتامین موجب افزایش جریان خون‌رسانی به پوست سر می‌شود و رطوبت طبیعی پوست سر را حفظ می‌کند. در نتیجه پوست سر خشک و پوسته پوسته نمی‌شود.

برای سلامت و شادابی ساقه‌ی مو می‌توانید چند قطره روغن ویتامین E را به موهای خود بمالید؛ خصوصاً زمانی که موها خشک و وز شده‌اند. این کار علاوه بر حفظ سلامت، ظاهر زیباتری هم به مو می‌بخشد.

تنظیم هورمون‌ها و کمک به کم کردن وزن

ویتامین ای نقشی مهم و اساسی در تنظیم غدد درون‌ریز و سیستم عصبی ایفا و به طور طبیعی به متعادل کردن هورمون‌ها کمک می‌کند.

10 بیماری که باعث ریختن آب دهان در خواب می شوند

مهم‌ترین علائم نامتعادل بودن هورمون‌های بدن شامل سندرم پیش از قاعدگی، افزایش وزن، آلرژی، عفونت مجاری ادراری، تغییر در پوست (جوش و موهای زائد)، اضطراب، ناراحتی و خستگی می‌شود.

ویتامین ای با چاقی هم در ارتباط است. برخی تحقیقات جدید نشان داده افراد چاق مبتلا به سندروم متابولیک ممکن است بیش از دیگر افراد در خطر کمبود ویتامین E باشند.

این ویتامین در کل با متعادل کردن هورمون‌های بدن، چرخه‌ی قاعدگی را منظم و دستیابی به وزن متعادل را هم راحت‌تر می‌کند.

کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی

همانطور که گفتیم ویتامین E می‌تواند با تنظیم کردن تعادل هورمونی، چرخه‌ی قاعدگی را منظم کند.

علاوه بر این، چنانچه دو تا سه روز قبل و دو تا سه روز بعد از شروع دوره‌ی قاعدگی از قرص ویتامین E استفاده کنید، ممکن است شاهد کاهش علائمی مانند گرفتگی، ناراحتی و غم، میل به خوردن برخی از خوراکی‌ها و دیگر علائم سندرم قاعدگی باشید.

همچنین این ویتامین می‌تواند شدت و مدت درد را کاهش دهد و خونریزی قاعدگی را کم کند.

تنظیم طبیعی هورمون‌ها توسط ویتامین ای باعث می‌شود چرخه قاعدگی شما منظم نگه داشته شود.

 تقویت بینایی

ویتامین ای احتمال ابتلا به بیماری تباهی لکه‌ی زرد یا دژنراسیون ماکولا را که در اثر افزایش سن به وجود می‌آید، کاهش می‌دهد. این بیماری یکی از دلایل رایج کوری در افراد مسن است.

برای این که ویتامین ای برای بینایی مؤثر باشد، باید همراه با میزان کافی از ویتامین C، بتا کاروتن و روی مصرف شود.

همچنین گفته می‌شود مصرف دوزهای بالای ویتامین E و ویتامین A به صورت روزانه می‌تواند روند بهبود بینایی را در افرادی که تحت جراحی لیزر چشم قرار می‌گیرند، سریع‌تر کند.

پیشگیری از بیماری آلزایمر

تحقیقات نشان می‌دهد فعالیت ضد التهابی توکوترینول‌ها در پیشگیری از بیماری آلزایمر موثر است.

ویتامین ای همچنین باعث آهسته‌تر شدن روند از دست دادن حافظه در افراد مبتلا به بیماری آلزایمر نسبتاً شدید یا سایر اختلالات نوروژنیک می‌شود. بنابراین این ویتامین می‌تواند از دست دادن استقلال و نیازمند شدن به کمک دیگران را در این بیماران به تأخیر بیندازد.

همچنین به نظر می‌رسد مصرف ویتامین C همراه با ویتامین E تاثیر آن در جلوگیری از پیشرفت برخی از بیماری‌های زوال عقل و جنون را افزایش می‌دهد.

کاهش خطر ابتلا به سرطان و تقویت درمان دارویی

گاهی ویتامین ای برای کاهش عوارض ناشی از درمان سرطان، مانند عوارض ناشی از پرتودرمانی یا دیالیز استفاده می‌شود. این ویتامین می‌تواند عوارض ناخواسته‌ی برخی از داروهایی که موجب ریزش مو و آسیب به ریه می‌شوند را کاهش دهد.

همانطور که گفتیم این ماده به عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی با رادیکال‌های آزاد درون بدن مبارزه می‌کند. برخی از ایزومرهای ویتامین ای توانایی پیشگیری از سرطان را دارند. در مطالعات انجام شده روی حیوانات شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد با مصرف دوزهای خوراکی از توکوترینول رشد تومورها سرکوب شده‌اند.

با وجود این که مطالعات بیشتری در این زمینه نیاز است ولی تصور می‌شود برخی از مکانیزم‌ها از جمله مرگ سلول‌های سرطانی، خاموش کردن ژن‌های مرتبط با سرطان و مهار رگ‌زایی (رشد غیرطبیعی رگ‌های خون) درون تومور توسط توکوترینول‌ها تقویت می‌شود.

در مطالعات مربوط به حیوانات، توانایی جلوگیری از سرطان در اندام‌هایی مانند سینه، پروستات، کبد و پوست دیده شده است.

افزایش استقامت فیزیکی و قدرت ماهیچه‌ها

ویتامین E می‌تواند استقامت فیزیکی بدن را تقویت کند، انرژی بدنی را افزایش دهد و فشار اکسیداتیو ماهیچه بعد از تمرینات ورزشی را کم کند. به همین دلیل ویتامین E در تغذیه‌ی ورزشی به ویژه در ورزش‌هایی مانند بدنسازی جایگاه مهمی دارد.

این ویتامین قدرت عضلات را افزایش می‌دهد، با افزایش جریان خون خستگی را از بین می‌برد، استحکام دیواره‌ی مویرگ‌ها را بالا می‌برد و سلول‌های بدن را تغذیه می‌کند.

 کمک به رشد جنین در دوران بارداری

مصرف ویتامین E در دوران بارداری، برای رشد مناسب جنین ضروری است، چرا که از اسیدهای چرب‌ ضروری محافظت می‌کند و باعث کنترل التهاب می‌شود.

برخی از متخصصان باور دارند ویتامین ای بر مراحل اولیه‌ی رشد مغز و اعصاب اثرگذار است. به همین دلیل توصیه می‌شود زنان باردار، زنان شیرده و کودکان تا سن دو سالگی مصرف مکمل‌های طبیعی حاوی این ویتامین را در برنامه‌ی غذایی خود قرار دهند و مطمئن شوند میزان کافی از این ماده را دریافت می‌کنند.

مصارف روغن ویتامین E

خواص ویتامین E

ویتامین E پوست خشک شده را مرطوب می کند

مواد لازم:
روغن ویتامین E
مرطوب کننده یا روغن حامل مانند روغن زیتون و یا سرم جلبک دریایی
عملکرد:
چند قطره روغن ویتامین E را با لوسیون مرطوب کننده شبانه خود مخلوط کنید و قبل از رفتن به رختخواب، آن را به بدن خود بمالید.

احتیاط:
اگر پوست نرمال یا چرب دارید، باید به توصیه های متخصص پوست عمل کنید.

ویتامین e پیری زودرس پوست را تغییر می دهد

ویتامین E تمام احتمالات پوست شما را برای پیر شدن، چروک و شل شدن تغییر می دهد و آن را جوان و سفت نگه می دارد.

درمان آفتاب سوختگی با خواص فوق العاده ویتامین e

ویتامین E همچنین می تواند به بهبود سریع آفتاب سوختگی کمک کند.

مواد لازم:
روغن ویتامین E
دستورالعمل:
چند قطره روغن ویتامین E را به آرامی بر روی محل سوختگی خود بمالید.

خواص روشن کنندگی لکه های تیره در ویتامین E

لکه های تیره می توانند توسط عوامل مختلفی از قبیل آسیب های رادیکال آزاد، پیری، مشکلات کبدی و غیره ایجاد شوند.

ویتامین E می تواند چنین مشکلاتی را کاهش دهد :
آنچه نیاز است:

کپسول ویتامین E
مرطوب کننده یا روغن حامل مانند روغن زیتون
آنچه باید انجام داد :
کپسول ها را پاره کنید و آنها را با لوسیون بدن یا روغن حامل مورد نظرتان، مانند روغن زیتون مخلوط کنید.

سپس آن را روی لکه های تیره بدنتان بمالید تا زمانی که لکه ها به مراتب روشن تر نشده اند، این کار را یکبار در روز انجام دهید.

ویتامین E به عنوان یک عامل پاک کننده عمل می کند

این ویتامین همچنین به پاک کردن کثیفی ها، جرم و سایر ناخالصی ها کمک می کند، همزمان با حفظ تعادل روغن پوست شما؛ چند قطره روغن ویتامین E را بر روی یک تکه پنبه برای پاک کردن صورتتان استفاده کنید و این کار را دو بار در روز تکرار کنید.

بهبود دهنده ناخن های خشک

روغن ویتامین E یک درمان مؤثر برای ناخن های خشک و ترک خورده است.

چند قطره روغن ویتامین E را روی ناخن های خشکتان بریزید و آن را ماساژ دهید.

لاغری با خاکشیر و دارچین | نوشیدنی گوارایی که هم چاق می کند هم لاغر !

درمان علائم کششی و چروک با خواص ویتامین E

روغن ویتامین E برای به تعویق انداختن علائم کششی و چروک مفید است. استفاده منظم از این روغن بر روی علائم کششی و چروک همراه با حرکات ملایم ماساژ ،باعث کاهش این علائم می شوند.

 بهبود تاول تبخالی با ویتامین E

روغن ویتامین E برای قطع و کاهش تاول تبخالی شناخته شده است. یک کپسول روغن ویتامین E را سوراخ کنید و آن را به صورت مستقیم روی تاول تبخالی بریزید.

 مزایای ویتامین E برای رشد مو

ویتانین E رشد مو را تحریک می کند. ویتامین E فولیکول های آسیب دیده مو را تعمیر می دهد و باعث رشد موهای سالم می شود.

مواد لازم:
کپسول ویتامین E
روغن نارگیل گرم یا روغن زیتون
آنچه باید انجام داد:
کپسول ویتامین E را سوراخ کنید و عصاره آن را با روغن نارگیل گرم یا روغن زیتون مخلوط کنید.

سپس، مو و پوست سر خود را با این مخلوط ماساژ دهید.

بگذارید حدود 30 دقیقه بماند و سپس آن را با آب گرم بشویید.

 ویتامین E مانع سفید شدن زودرس مو

روغن ویتامین E در کاهش سرعت فرآیند پیری بسیار موثر است، چه برای پوست یا چه برای موهای شما.

ویتامین E درخشان کننده مو

روغن موی خود را با روغن ویتامین E به صورت منظم ماساژ دهید و آن را با شامپو نرم کننده خود مخلوط کنید و مصرف کنید، تا موهایی سالم تر و شفاف تر از قبل داشته باشید.

خواص ویتامین E

 خواص ویتامین E برای بهبود مو خوره

مو خوره به پایان می رسد و دیگر آسیب های ناشی از خشکی مو از مصرف اتو مو، پیچاندن مو و رنگ کردن مو به دست می آید و می توانند با کمک ویتامین E در خانه درمان شوند.

مواد لازم:
3 اونس روغن زیتون
روغن نارگیل3اونس
3اونس روغن کنف
روغن جوجوبا3اونس
2 اونس روغن ویتامین E
آنچه باید انجام داد:
تمام کاری که باید انجام دهید این است که روغن زیتون، نارگیل، کنف و روغن جوجوبا را با هم مخلوط کرده تا مخلوط روغنی جدیدی به دست آید.

روغن ویتامین E را به مخلوط اضافه کنید.

این مخلوط را می توان به عنوان یک روغن داغ و یا به عنوان یک سیلانت برای درمان مو خوره استفاده کرد.

 درمان سوختگی های جزئی با ویتامین E

روغن ویتامین E می تواند برای درمان سوختگی های جزئی و صدمات استفاده شود.

چند قطره روغن ویتامین E را بر روی یک تکه پنبه بریزید و به آرامی در قسمت سوختگی قرار دهید.

اطمینان حاصل کنید که قبل از روغن زدن، سوختگی خنک شده است.

این کار را چند روز تکرار کنید، تا به طور کامل سوختگی خوب شده باشد.

 درمان جای زخم ها از خواص ویتامین E

این یک روش درمان برتر برای حذف زخم های ناشی از سوختگی یا آکنه است.

می توانید چند قطره روغن ویتامین E را به بافت اسکار و جای زخم بزنید، صرف نظر از این که آیا آن جای زخم کهنه یا هنوز تازه است.

به آرامی روغن را در یک حرکت دایره ای، روی اسکار ماساژ دهید.

 خواص ویتامین E برای ممانعت از سرطان پوست

روغن ویتامین E به طور موثر از سرطان پوست جلوگیری می کند.

حدود 4 تا 5 قطره روغن ویتامین E را به کرم ضد آفتاب خود اضافه کنید.

قبل از خروج از منزل از آن استفاده کنید.

 درمان سایر اختلالات پوستی با ویتامین E

ویتامین E یک درمان مؤثر برای اختلالات پوستی مانند اگزما و پسوریاسیس است.

روغن ویتامین E را دو بار در روز به طور منظم برای بهبودی سریع روی محل مورد نظر بمالید.

 درمان فیبروز کیستیک در کودکان با استفاده از خواص ویتامین E

مکمل های ویتامین E برای مبارزه با اثرات اختلالاتی مثل فیبروز کیستیک که منجر به انسداد پانکراس می شوند، شناخته شده و مفید است.

وجود مکملهای ویتامین E و نوع رژیم غذایی در غذای کودک شما برای رفع این مشکل موثر است.

کاهش اثرات کلسترول بد با مصرف ویتامین E

وجود روغن ویتامین E در رژیم غذایی شما، قلبتان را تقویت می کند، که به نوبه خود باعث داشتن یک زندگی طولانی و سالم می شود.

منابع غذایی حاوی ویتامین E

برخی از منابع غذایی که می توانند به طور طبیعی به کمبود ویتامین های شما کمک کنند، عبارتند از:

ویتامین E در دانه های آفتابگردان

یک اونس از دانه های آفتابگردان خشک شده، 7،4 میلی گرم ویتامین E را به بدن می رساند، که این 90% میزان نیاز روزانه افراد است. پیدا کردن دانه های آفتابگردان دشوار است، اما می توانید آنها را با روغن آفتابگردان نیز جایگزین کنید، میزان 5.6 میلی گرم ویتامین E.

خواص ویتامین E

آووکادو سرشار از ویتامین E

فقط نیمی از آووکادو حاوی 2 میلی گرم ویتامین E و 161 کالری است. این یک تکه بزرگ از هر دو ویتامین E شما و همچنین کالری شماست.

دانه کاج پر از خواص ویتامین E

یک اونس از آجیل کاج حاوی 2.6 میلی گرم ویتامین E و 191 کالری است. می توانید انتخاب کنید آجیل کاج در سالاد خود بریزید یا از روغن دانه کاج استفاده کنید.

اسفناج منبع غنی ویتامین E

اسفناج بسیار مغذی است و حاوی مقادیر خوبی از کلسیم، فولات ها و همچنین ویتامین E می باشد. یک فنجان اسفناج آب پز شده می تواند برای 20% محتوای ویتامین E مورد نیاز روزانه را تشکیل دهد. این نیز یک منبع خوب فیبری است که به مدیریت وزن کمک می کند.

ویتامین E موجود در کلم

کلم سبز، سالاد سبز محبوبی است که حاوی مقدار مناسبی از ویتامین E نیز می باشد و غنی از بسیاری از مواد مغذی است، یک فنجان کلم آب پز شده ،می تواند 60% نیاز روزانه ویتامین E شما را پوشش دهد.

برگ شلغم با ویتامین E بسیار

این سبزی پرطرفداری نیست، اما دارای مواد مغذی بالایی است. نصف فنجان برگ شلغم حاوی 2.9 میلی گرم ویتامین E و تنها 24 کالری است.

چغندر برگی سرشار از ویتامین E

چغندر برگی سالمترین، در میان تمام سبزیجات حاوی ویتامین های A، C و K و همچنین ویتامین E است. یک فنجان چغندر برگی پخته شده %17 نیاز روزانه ویتامین E شما را تامین می کند.

برگ خردل منبع ویتامین E

مانند چغندر برگی و برگ خردل حاوی انواع مختلفی از مواد مغذی ضروری است. یک فنجان برگ خردل پخته شده حاوی حدود %14 میزان مورد نیاز ویتامین E شما است.

بادام با خواص ویتامین E

دانه ها معمولا دارای غلظت بالایی از ویتامین E هستند، مانند بادام که حاوی 7.5 میلی گرم در هر اونس است.

جعفری پر از ویتامین E

جعفری نه تنها ایده عالی برای طعم و بافت خوب برای سالاد است، همچنین به اندازه کافی غنی از ویتامین E می باشد.

آشنایی کامل با خواص گیلاس در طب سنتی + مصلح و مزاج

ویتامین e را کی بخوریم؟

می‌توانید مقدار ویتامین E را در وعده‌ی ناهار یا شام با خوردن سالاد اسفناج یا سوپ کلم‌ افزایش دهید. اگر قصد دارید که مصرف مقدار ویتامین ای روزانه‌ی خود را افزایش دهید، کافیست مواردی که در قسمت قبل معرفی کردیم را به شکلی خلاقانه مصرف کنید! مثلا به غلات صبحانه، خوراک جوی دو سر یا سالادهای‌‌تان مغزها یا دانه‌ها را اضافه کنید. همچنین می‌توانید از مغزها برای خودتان میان‌وعده و گرانولا درست کنید. یکی دیگر از راهکارهای افزایش مصرف ویتامین E این است که گوجه‌فرنگی، میگو، توفو یا حتی میوه‌های تازه‌ مانند پاپایا را به سالاد‌ها اضافه کنید.

اگر قصد دارید میان‌وعده‌ای سالم و غنی از ویتامین E بخورید، سیب خردشده با کره بادام‌ زمینی یا آووکادوی له‌شده‌ روی نان تُست را امتحان کنید. راه ساده‌ای برای تأمین ویتامین E در رژیم غذایی، افزودن یک قاشق غذاخوری روغن جوانه‌ی گندم به هر غذایی است. ترکیب کردن این گزینه‌های غذایی با هم و تجربه‌ کردن وعده‌های غذایی سالم و سرشار از ویتامین بسیار جالب خواهد بود.

خواص ویتامین E

مقدار توصیه‌شده‌ی روزانه‌ی ویتامین E

معمولا مقدار مجاز توصیه شده‌ی ویتامین E، شامل ویتامین Eی دریافتی شما از غذایی که می‌خورید، به همراه مکمل‌هایی که مصرف می‌کنید، است. مقدار دریافت روزانه بر حسب میلی‌گرم است.

کودکان

۱ تا ۳ سال: ۶ میلی‌گرم روزانه
۴ تا ۸ سال: ۷ میلی‌گرم روزانه
۹ تا ۱۳ سال: ۱۱ میلی‌گرم روزانه

زنان

۱۴ سال و بالاتر: ۱۵ میلی‌گرم روزانه
بارداری: ۱۵ میلی‌گرم روزانه
شیردهی: ۱۹ میلی‌گرم روزانه

مردان

۱۴ سال و بالاتر: ۱۵ میلی‌گرم روزانه
بیشینه‌ی مقدار دریافتیِ قابل تحملِ ویتامین E، بیشترین مقداری است که اکثر افراد می‌توانند به طور بی‌خطر دریافت کنند. دوزهای بالاتر ممکن است برای درمان کمبود ویتامین E استفاده شود. در نتیجه مشورت با یک پزشک پیش از مصرف بیش از حد ویتامین E مهم و ضروری است.

۱ تا ۳ سال: ۲۰۰ میلی‌گرم روزانه
۴ تا ۸ سال: ۳۰۰ میلی‌گرم روزانه
۹ تا ۱۳ سال: ۶۰۰ میلی‌گرم روزانه
۱۴ تا ۱۸ سال: ۸۰۰ میلی‌گرم روزانه
۱۸ سال و بالاتر: ۱۰۰۰ میلی‌گرم روزانه

به یاد داشته باشید که چون ویتامین E محلول در چربی است، مکمل‌ها در صورتی که با غذا مصرف شوند، بهتر جذب می‌شوند و «انجمن قلب آمریکا» دریافت آنتی‌ اکسیدان‌ها، از جمله خواص ویتامین E را با داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل که مقدار فراوانی میوه‌، سبزیجات و غلات سبوس‌دار در آن گنجانده شده است، توصیه می‌کند. تأمین ویتامین‌ها از غذایی که می‌خورید، همواره نسبت به مصرف مکمل‌ها روش بهتری است، زیرا احتمال مصرف بیش از حد ویتامین E، در یک رژیم غذایی منظم، کمتر خواهد بود.

عوارض جانبی مصرف ویتامین E چیست؟

این ویتامین می‌تواند پوست را به صورت موضعی تحریک کند. مصرف بیش از حد قرص‌های ویتامین ای باعث حالت تهوع، سردرد، خونریزی، خستگی و سایر علائم می‌شود. افرادی که از داروهای رقیق کننده خون یا داروهای دیگر استفاده می‌کنند نباید مکمل ویتامین E را بدون صحبت با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود مصرف کنند. تهیه ویتامین E از منابع غذایی نه خطرناک و نه مضر است.

اگرچه مصرف بیش از حد ویتامین E مبتنی بر غذا بعید است، مصرف دوزهای بالای این ویتامین به شکل مکمل می‌تواند عوارض جانبی جدی ایجاد کند. یک عارضه جانبی جدی افزایش خطر سکته مغزی خونریزی دهنده است. اگر از مکمل‌های مصنوعی استفاده می‌کنید دوزها نباید از ۱۰۰۰ واحد بین المللی (IU) در روز فراتر رود. مقدار توصیه شده روزانه (RDA) برای سنین ۱۴ سال به بالا ۱۵ میلی گرم است.

عوارض جانبی مصرف بیش‌ازحد ویتامین E

مصرف خوراکی یا موضعی ویتامین E برای افراد سالم ضرری ندارد. بیشتر افراد با مصرف مقدار توصیه شده‌ی روزانه، هیچ عارضه‌ی جانبی‌ای تجربه نمی‌کنند. ویتامین E در صورت مصرف بیش از حد، به ویژه برای افرادی که مبتلا به بیماری‌های قلبی یا دیابت هستند، ممکن است خطرناک باشد. اگر مبتلا به این بیماری‌ها هستید، بیش از ۴۰۰ واحد در روز ویتامین E مصرف نکنید.

برخی مطالعات نشان داده‌اند که مصرف مقدار زیادِ ویتامین E، که بین ۳۰۰ تا ۸۰۰ واحد در روز است، ممکن است احتمال سکته مغزی خطرناکی به نام «سکته‌ی مغزی هموراژیک» را تا ۲۲ درصد افزایش دهد. یک عارضه‌ی جانبی جدی مصرف بیش از حد ویتامین E، افزایش خطر خون‌ریزی به ویژه در مغز است.

خواص ویتامین E

از مصرف مکمل‌های ویتامین E یا هر نوع ویتامین آنتی‌اکسیدان دیگر بلافاصله یا مدتی پس از «آنژیوپلاستی» خودداری کنید. به نظر می‌رسد که این ویتامین‌ها در روند بهبود کامل، اخلال ایجاد می‌کنند. بنابراین اگر تحت چنین جراحی‌هایی قرار گرفته‌اید، با متخصص‌تان در مورد این ویتامین‌های آنتی‌اکسیدان مشورت کنید.

دیگر عوارض

مصرف بیش از حد خواص ویتامین E می‌تواند به طور بالقوه منجر به موارد زیر شود:

  • نارسایی قلبی در افراد مبتلا به دیابت
  • بدتر شدن اختلالات خون‌ریزی
  • افزایش احتمال بازگشت سرطان سر، گردن و پروستات
  • خون‌ریزی در هنگام جراحی و پس از آن
  • افزایش احتمال مرگ پس از حمله‌ قلبی یا سکته مغزی
  • یک پژوهش نشان داده است که مکمل‌های ویتامین E برای زنانی که در مراحل اولیه‌ی بارداری هستند، می‌تواند مضر باشد. زنانی که در ۸ هفته‌ی ابتدایی بارداری‌شان مکمل‌های ویتامین E مصرف کرده‌اند، نقص مادرزادی قلب در نوزادان‌شان افزایش داشته است.

مقادیر بالای ویتامین E همچنین می‌تواند منجر به حالت تهوع، اسهال، درد و گرفتگی شکمی، خستگی، ضعف، سردرد، تاری دید، خارش پوست، کبودی و خون‌ریزی شود. مصرف موضعی ویتامین E ممکن است پوست برخی افراد را آزار دهد، بنابراین ابتدا مقدار کمی از آن را امتحان کنید تا مطمئن شوید که به آن حساسیت ندارید.

انواع قرص‌ ویتامین E

دو نوع ویتامین E موجود به عنوان مکمل، فرم طبیعی است که d-alpha-tocopherol و فرم مصنوعی است که dl-alpha-tocopherol است. فرم طبیعی از نظر بیولوژیکی کمی فعال‌تر است. به همین دلیل، RDA فرم طبیعی برابر ۲۲٫۴ واحد بین المللی و RDA فرم مصنوعی ۳۳٫۳ واحد بین المللی است. برای مشخص کردن نوع فرم ویتامین E، برچسب مکمل را بررسی کنید. اطلاعات روی برچسب به شما کمک می‌کند تا مطمئن شوید که دوز مناسب را دریافت می‌کنید.

ویتامین e را کی بخوریم؟

می‌توانید مقدار ویتامین E را در وعده‌ی ناهار یا شام با خوردن سالاد اسفناج یا سوپ کلم‌ افزایش دهید.

عوارض جانبی مصرف ویتامین E چیست؟

این ویتامین می‌تواند پوست را به صورت موضعی تحریک کند. مصرف بیش از حد قرص‌های ویتامین ای باعث حالت تهوع، سردرد، خونریزی، خستگی و سایر علائم می‌شود.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

25 خرداد 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

3 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *