دریافت شناسنامه المثنی

اگر شناسنامه خود را گم کرده اید و یا به سرقت رفته است با مطالعه این مطلب گروه سبک زندگی شادمگ ضمن حفظ خونسردی خود میتوانید برای دریافت شناسنامه المثنی اقدام کنید.

شناسنامه المثنی

شناسنامه اصلی ترین سند هویتی هر فرد است که به محض تولد برای او صادر می شود و تا پایان عمر خواهد داشت. به همین دلیل افراد باید در حفظ آن کوشا باشند و اطلاعات آن را بدانند .

البته گاهی اوقات بر حسب شرایط مختلف ممکن است افراد اقدام به تغییر اطلاعات مندرج در شناسنامه کنند . مثل تغییر نام کوچک ، تغییر نام خانوادگی ، تغییر سن در شناسنامه ، حذف نام همسر از شناسنامه مرد ، حذف نام همسر از شناسنامه زن و مواردی از این دست .

با این حال از اعتبار شناسنامه کاسته نمی شود و اهمیت نگهداری آن برای فرد به همان میزان قبل از تغییر مهم است . در این موارد افراد اقدام به تعویض شناسنامه خود می کنند اما گاهی مواردی وجود دارد که منجر به صدور شناسنامه المثنی می شود .

از این رو ما در این مقاله به بررسی شرایط صدور شناسنامه المثنی و مدارک مورد نیاز برای دریافت شناسنامه المثنی می پردازیم .

دریافت شناسنامه المثنی

شرایط صدور شناسنامه المثنی

در صورت گم شدن شناسنامه ، در صورت تحویل آن به اداره ثبت احوال می توان با وارد کردن کد ملی آن را دریافت کرد اما در غیر این صورت باید درخواست شناسنامه المثنی کرد .

هم چنین در صورتی که شناسنامه به طریق مثل آتش سوزی از بین برود نیز می توان درخواست صدور شناسنامه المثنی کرد . افراد زیر می توانند برای تقاضای صدور شناسنامه المثنی به ادارات ثبت احوال سراسر کشور مراجعه کنند :

هر یک از اشخاص زیر می توانند با مراجعه به ادارات ثبت احوال سراسر کشور نسبت به تنظیم درخواست صدور شناسنامه المثنی (فرم شماره 2) به لحاظ فقدان یا از بین رفتن آن اقدام نمایند .

  1.  اشخاص 18 سال به بالا .
  2. افراد کمتر از 18 سال که دارای حکم رشد باشند .
  3. پدر یا جد پدری با ارائه شناسنامه خود جهت فرزندان کمتر از 18 سال .
  4. مادر تا زمانی که در قید زوجیت پدرصاحب شناسنامه ( فرد کمتر از 18 سال ) باشد با ارائه شناسنامه خود .
  5. سرپرست قانونی ( قیم ، امین ، وصی ) برای افراد صغیر و محجور با ارائه مدارک مستند که سمت او احراز شده باشد .

سامانه اطلاع از وضعیت شناسنامه مفقود شده

در این سامانه سازمان ثبت احوال شما می توانید مدارک (کارت شناسایی ملی/کارت هوشمند ملی/ شناسنامه) مفقود شده خود را با وارد کردن مشخصات ذیل جستجو کنید.
شایان ذکر است این جستجو تنها از میان مدارکی است که در اختیار سازمان ثبت احوال قرار گرفته است.

روش های ساده و آسان برای خشك كردن ميوه در فر + ترفند های جالب تهیه میوه خشک

دریافت شناسنامه المثنی

مدارک مورد نیاز دریافت شناسنامه المثنی

  • دریافت فرم استشهادیه از نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور و یا ادارات ثبت احوال سراسر کشور .
  • تکمیل فرم استشهادیه مذکور و تصدیق فرم توسط نمایندگیهای جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور و یاتصدیق امضاء یکی از گواهان در دفتر خانه اسناد رسمی در داخل کشور .
  • دو قطعه عکس 4×3 تمام رخ جدید با درج مشخصات سجلی ( نام ، نام خانوادگی ) ، شماره شناسنامه ، تاریخ تولد ، محل صدور ) در ظهر آن برای اشخاص 15 سال به بالا .
  • اصل و کپی مدارک عکسدار از قبیل ( گذرنامه ، کارت پایان خدمت وظیفه عمومی یا معافیت ، گواهینامه رانندگی ، کارنامه عکسدار دوره های تحصیلی راهنمایی به بالا ، معرفی نامه عکسدار محصلین از سوی مدرسه ای که مشغول تحصیل می باشند یا کارت شناسایی عکسدار کارکنان دوائر دولتی با ذکر مشخصات سجلی ) الزامی است .

ضمنا” پس از تطبیق اصل و کپی مدارک معتبر یاد شده اصل مدارک مسترد می گردد . چنانچه صاحب شناسنامه فاقد هر یک از مدارک مذکور در بند 4 باشد از طریق معرفی وی به نیروهای انتظامی ، درخواست تأیید عکس خواهد شد .

  • اصل و کپی سند ازدواج و طلاق ( حسب مورد ) وشناسنامه فرزندان درصورت تآهل که پس از تطبیق ، اصل مدرک مسترد می گردد .
  • پرداخت هزینه طبق تعرفه جاری .

*چنانچه شناسنامه برای بار دوم مفقود شده و چنانچه شناسنامه برای بار سوم مفقود شده باشد مبلغ طبق تعرفه جاری به حساب مربوط واریز گردد.

نحوه مراجعه

برای صدور شناسنامه المثنی کلیه ادارات ثبت احوال سراسر کشور آمادگی دریافت مدارک یاد شده را در ساعات و ایام اداری دارند . مکلفند صرف نظر از محل صدور شناسنامه طی مهلت مقرره نسبت به صدور شناسنامه المثنی و تحویل آن اقدام نمایند.

متوسط مدت زمان ارائه خدمت حداکثر 15 روز و ساعات ارائه خدمت وقت اداری است.

تعداد بار مراجعه حضوری حداکثر 2 بار و نحوه ی تحویل درخواست حضوری می باشد.

دریافت شناسنامه المثنی

توصیه های ضروری دریافت شناسنامه المثنی

  •  شناسنامه سند هویت شماست، برای حفظ حقوق خود بدقت از آن نگهداری کنید .
  • شماره ملی خود را به خاطر بسپارید تادرموقع ضرورت دسترسی به سوابق هویتی شما آسانتر باشد.
  • هرگونه تغییر و تحریف در شنــاسنامه یا سوء استفاده از آن جـرم است و مجرم تحت تعقیب قانونی قرار می گیرد .
  • بهنگام دریافت شناسنامه از صحت مندرجات آن اصمینان حاصل نمایید .
  • صدور شناسنامه مجدد محدودیت قانونی دارد لذا در حفظ و نگهداری آن دقت لازم را معمول فرمائید .
  • درج هرگونه مهر ، نشانه ، نوشتار در شناسنامه توسط هر یک از ارگانها و نهادها و مؤسسات دولتی و بخش خصوصی باستثناء سازمان ثبت احوال کشور دفاتر اسناد رسمی ازدواج و طلاق ، نمایندگی های دولت جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور ، اداره تشخیص هویت و پلیس بین الملل و اداره کل انتخابات ممنوع و متخلف از این امر تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت .
  • ودیعه گرفتن و ودیعه گذاردن شناسنامه تحت هر شرایطی ممنوع است .
ترمیم ظروف چینی ترک خورده و شکسته با یک تکنیک عالی

گم شدن شناسنامه

اگر شناسنامه شما گم شد برای پیشگیری از سوء استفاده‌های احتمالی حتما باید هر چه سریع‌تر مفقود شدن آن را به کلانتری محل اطلاع دهید.

ممکن است برای شما هم این اتفاق بیفتد که مدت‌ها سردرگم و در پی شناسنامه مفقودی خود باشید و نمی‌دانید از کجا و به چه صورت برای صدور دوباره آن اقدام کنید، اما هنگام مفقودی شناسنامه چه باید کرد؟

دریافت شناسنامه المثنی

تنها مرجع صدور شناسنامه سازمان ثبت احوال است . در نخستین اقدام، به اداره ثبت احوال محل زندگی خود مراجعه کنید. افرادی که مدارک خود را گم کرده اند می‌توانند از طریق سایت سازمان ثبت احوال و سامانه خدمات الکترونیکی جست‌و‌جو کنند.

به یابنده مدارک توصیه شده که آن را به صندوق پست یا یکی از ادارات ثبت احوال تحویل دهد. افرادی که مدارک آن‌ها مفقود شده هم می‌توانند به دو سامانه www.sabteahval.ir و postyafteh.post.ir مراجعه کنند. و درباره مدرک هویتی مفقود شده خود جست‌و‌جو کنند.

در صورتی که براساس گزارش سامانه‌هامدرک پیدا شد، باید به اداره پست یا اداره ثبت احوال مراجعه و آن را دریافت کنید.

اما چنانچه بی‌نتیجه باشد، افراد باید برای دریافت شناسنامه المثنی اقدام کنند.

گم شدن شناسنامه المثنی

در صورت گم شدن شناسنامه المثنی، تکلیف چیست و چه کار باید کرد؟در این شرایط نیر باید روند قبلی طی شود، اما هزینه و مدت زمان دریافت شناسنامه المثنی متفاوت است.

جالب است بدانید اگر برای بار سوم شناسنامه خود را گم کردید، برای تقاضای صدور شناسنامه سوم، علاوه بر مدارکی که گفته شد، باید گواهی عدم سوءپیشینه از نیروی انتظامی دریافت کنید و به ثبت احوال ارائه بدهید. در این خصوص چاپ آگهی مفقودی شناسنامه اختیاری است و الزام قانونی ندارد.

همچنین اگر فرد مدرک عکس‌دار معتبری ندارد، باید عکس او توسط نیروی انتظامی یا شورای اسلامی یا یک کارمند رسمی دولت طبق روال رسمی مخصوص به خود تایید شود.

هزینه‌های دریافت شناسنامه المثنی برای دفعات

هزینه‌ای که متقاضی صدور شناسنامه المثنی باید بپردازد، جمع فیش بانکی، مالیات بر ارزش افزوده، هزینه پستی و هزینه دفتر است.  عبارت است از فیش بانکی به مبلغ ۰۰۰‚۱۰۰ ریال نزد هر یک از شعب بانک ملی ایران بنام سازمان ثبت احوال کشور.

چنانچه برای بار دوم و به بعد شناسنامه مفقود شده باشد میزان مبلغ واریزی به بانک ۰۰۰‚۲۰۰ ریال خواهد بود. مالیات بر ارزش افزوده و هزینه پستی و هزینه دفتر برای صدور شناسنامه مجدد ناشی از فقدان نوبت اول ۴۰۰۰۰ تومان است.

همچنین برای صدور مجدد ناشی از فقدان نوبت دوم ۶۳۰۰۰ تومان و برای صدور مجدد ناشی از فقدان نوبت سوم به بعد ۱۱۷۰۰۰ تومان است که در دفتر پیشخوان خدمات دولت خدمات ثبت احوال پرداخت می‌شود.

دریافت شناسنامه المثنی

مدت زمان صدور شناسنامه المثنی

صدور شناسنامه المثنی برای نخستین بار، یک ماه بعد از تقاضا و با دستور رئیس اداره ثبت احوال انجام می شود. برای بار دوم سه ماه بعد از تقاضا و با دستور رئیس اداره ثبت احوال است.  بار سوم فقط با دستور مدیر کل ثبت احوال استان و پس از ۶ ماه امکان پذیر است.

روش کاشت سبزه عدس برای عید با 6 مدل متفاوت ؛ فقط برای سبزه عدس با این روش وقت دارید

اگر شناسنامه قبلی پیدا شود ؟

اگر بعد از گرفتن شناسنامه المثنی، شناسنامه مفقوده پیدا شود چه باید کرد؟ دریافت کنندگان شناسنامه مجدد، مکلفند در صورت پیدا شدن شناسنامه قبلی، ظرف ۱۰ روز نسبت به ارائه شناسنامه به اداره ثبت احوال اقدام کنند.

در صورتی که از صدور شناسنامه مجدد کمتر از یک سال گذشته باشد، پس از بررسی‌های لازم و دستور رئیس اداره، شناسنامه مجدد باطل و شناسنامه قبلی به متقاضی مسترد می‌گردد.

گم شدن شناسنامه به دلیل حوادث غیر مترقبه

در مواردی که گم شدن شناسنامه به دلیل حوادث غیرمترقبه مانند سیل، زلزله و … مفقود شده باشد، استشهاد محلی ضرورتی ندارد.

گم شدن شناسنامه در ادارات دولتی

چنانچه شناسنامه فرد در یکی از ادارات و نهاد‌های دولتی گم شده باشد، مطابق بند ۴ دستورالعمل حسب اعلام آن مرجع و دستور مدیر کل استان، شناسنامه صادر و اقدام قانونی در خصوص مفقود کننده شناسنامه انجام خواهدشد.

در مجموع شناسنامه سند هویت شماست، برای حفظ حقوق خود به دقت از آن نگهداری کنید.

همچنین شماره ملی خود را به خاطر بسپارید تا درموقع ضرورت دسترسی به سوابق هویتی شما آسان‌تر باشد. البته هرگونه تغییر و تحریف در شنــاسنامه یا سوء استفاده از آن جـرم است و مجرم تحت تعقیب قانونی قرار می‌گیرد.

آگهی مفقودی شناسنامه

از نظر قانونی شما برای دریافت شناسنامه المثنی نیازی به ثبت آگهی مفقود شدن شناسنامه ندارید.

دریافت شناسنامه المثنی

با توجه به اینکه خدمات ثبت احوال به دفاتر پیشخوان دولت واگذار شده، زمان پاسخگویی حداقل شده است.

اما اگر فکر می‌کنید ممکن است از شناسنامه سوءاستفاده شود، در روزنامه‌های کثیرالانتشار یا وب‌سایت‌های معتبر اقدام کنید.

البته انتشار آگهی مفقودی شناسنامه ضروری نیست. اما احتمال سوءاستفاده و تبعات و پیامدهای حقوقی را کمتر خواهد کرد.

در واقع، انتشار آگهی مفقودی شناسنامه به معنای اطلاع‌رسانی رسمی شما درباره گم شدن شناسنامه‌تان است. توجه داشته باشید که تنها چاپ یک نوبت آگهی اعلام مفقودی شناسنامه در یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار کافی است.

در متن آگهی مفقودی شناسنامه حتماً به این نکته اشاره می‌شود که شناسنامه مفقودی از درجۀ اعتبار ساقط است. برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی، به جز اقدام برای نشر آگهی گم شدن شناسنامه، می‌توانید به شورای حل اختلاف محل خود بروید و مفقود شدن شناسنامه خود را اطلاع‌رسانی کنید.

شناسنامه چیست؟

شناسنامه اصلی ترین سند هویتی هر فرد است که به محض تولد برای او صادر می شود و تا پایان عمر خواهد داشت. به همین دلیل افراد باید در حفظ آن کوشا باشند و اطلاعات آن را بدانند .

اگر شناسنامه گم شد چه کار کنیم؟

اگر شناسنامه شما گم شد برای پیشگیری از سوء استفاده‌های احتمالی حتما باید هر چه سریع‌تر مفقود شدن آن را به کلانتری محل اطلاع دهید.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

23 بهمن 1400

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *