راههای افزایش تمرکز

اگر بتوانید تمرکز خود را روی کارهایتان کامل کنید قطعا بهره وری بیشتری از کار می گیرید و انرژی کمتری از شما گرفته می شود. گروه موفقیت شادمگ به ما کمک می کند تا با یادگیری راههای افزایش تمرکز بیشترین بازدهی را داشته باشید.

تمرکز چیست؟

تمرکز به طور کلی به توانایی توجه کامل و آگاهانه یک فرد به یک مسئله خاص گفته میشود. در واقع زمانی که شما توانایی کنترل توجه خود را داشته باشید یعنی تمرکز دارید.

اگر شما تمرکز بالایی را تجربه کنید؛ بدون این که حواستان به چیزی پرت شود به یک چیز توجه میکنید و نتیجه بهتری از تلاش های خود میگیرید.

راههای افزایش تمرکز

با افزایش تمرکز میتوانیم از پریدن ذهن به مسائل نامربوط جلوگیری کنیم و تمام انرژیمان را بر روی کار دلخواهمان بگذاریم.

ذهن ما چطور تمرکز می کند؟

کار اصلی ذهن ما تحلیل کردن مسائل و اتفاقات مختلف است. یکی از کارهایی که هیچوقت مغز از آن دست نمیکشد فکر کردن است.

زمانی که ذهن شما تمام انرژی خود را برای فکر کردن و تحلیل کردن روی یک موضوع، شی، فرد یا هر چیز دیگری بگذارد؛ یعنی شما در حال  افزایش تمرکز هستید. در این حالت تمام مسائل دیگر نادیده گرفته میشوند و ذهن شما هیچ کاری به چیزهای دیگر ندارد.

چرا تمرکز نداریم ؟

دلایل زیادی برای عدم تمرکز در افراد وجود دارد. این دلایل در سنین مختلف میتواند متفاوت از هم باشند. در صورتی که از مشکلات تمرکزی شدید رنج میبرید حتما باید برای پیدا کردن دلیل آن جستجوهای بیشتری کنید و از متخصصان کمک بگیرید.

اگر به طور موقت دچار کمبود تمرکز شده اید یا خیلی کم آن را تجربه میکنید؛ مواردی که در قسمت دلایل نداشتن تمرکز میخوانید؛ به شما کمک میکنند که راحت تر راههای افزایش تمرکز خود را پیدا کنید.

دلایل نداشتن تمرکز

  1.  کمبود خواب و استراحت کافی
  2.  قرارگرفتن در کنار عوامل حواس پرتی و محیط های شلوغ
  3.  حل نکردن مشکلات گذشته و فرار کردن از آن ها
  4.  نداشتن برنامه ریزی و مدیریت زمان خوب
  5. کار کردن در محیط های نامرتب
  6.  داشتن اختلال بیش فعالی و کم توجهی
  7.  تلاش های مداوم و بیش از اندازه برای مسائل مختلف
  8. نداشتن تغذیه مناسب
  9. استفاده از مخدرها و نوشیدنی های الکلی
  10.  داشتن مشکلات در برطرف کردن نیاز جنسی
  11.  پیدا نکردن مشکلات موجود زندگی و بی توجهی به آن ها
  12.  تجربه استرس زیاد و شدید
  13. نداشتن مهارت کافی در انجام یک کار
  14.  تجربه مشکلات ذهنی مثل: شیزوفرنی، فراموشی، افسردگی

نشانه های عدم تمرکز

برای این که ببینید آیا نیاز است راههای افزایش تمرکز را یاد بگیرید یا نه، باید با نشانه های عدم تمرکز آشنا شوید. ممکن است هرکدام ما گاهی این نشانه ها را تجربه کنیم.

اما جای نگرانی نیست و نداشتن تمرکز کافی مشکل بسیاری از ماست. یادتان باشد از دست دادن تمرکز در بیشتر وقت ها یک اتفاق طبیعی و عادی است و میتوان با چند تمرین ساده آن را افزایش داد.

راههای افزایش تمرکز

  1. فراموشی در به یاد آوردن اتفاقاتی که به تازگی اتفاق افتاده اند.
  2.  دشواری در نشستن در یک مکان
  3. سختی در فکر کردن
  4. تکرار در گم کردن چیزها و فراموش کردن جای آن ها
  5.  داشتن مشکل در تصمیم گیری
  6. ناتوانی در انجام کارهای پیچیده
  7.  نداشتن انرژی ذهنی و بدنی کافی برای تمرکز کردن
  8.  داشتن اشتباهات ناشی از بی توجهی

فواید تمرکز بالا

در ادامه با تمام فوایدی که داشتن تمرکز در زندگی شما دارد آشنا میشوید.

 افزایش آگاهی درونی

تمرکز کردن به شما کمک میکند که آگاهی درونی خود را افزایش دهید و به خوبی تشخیص دهید که چه چیزی را واقعا میخواهید و چه احساسی دارید.

 از بین بردن افکار منفی

با بالا بردن تمرکز و آگاهی درونی، میتوانید از افکار منفی و خودسرزنشگر رها شوید و به افزایش اعتماد به نفس خود کمک کنید. در حقیقت شما با خودتان بیشتر آشنا میشوید و بیشتر از قبل زندگی خودتان را خواهید کرد.

افزایش قدرت خلاقیت

تمرکز باعث افزایش قدرت قوه خلاقیت شما میشود و به استعداد یابی شما کمک می کند. چرا که میتوانید با توجه کافی بر روی مسائل کار کنید و ایده های جدیدی را عملی کنید.

راههای افزایش تمرکز

برنامه ریزی زمانی

میتوانید جلوی کمبود زمان را بگیرید و به خوبی بر برنامه ریزی های خود پایبند بمانید.

بحران میانسالی در زنان و نکته های مهمش ؛ تکنیک های شگفت آور مقابله با بحران 40 سالگی

ساده سازی مشکلات و حل آن ها

با تمرکز روی مشکلات و مسائل میتوانید راحت تر آن ها را برطرف کنید و راه حل های بهتری برایشان پیدا کنید.

 افزایش قدرت تصمیم گیری

باعث میشود تصمیمات بهتری در زندگی بگیرید و همه جوانب را برای تصمیم های خود در نظر بگیرید.

تجربه آرامش در زندگی

آرامش بیشتری را در زندگی تجربه میکنید.

تقویت حافظه

به تقویت حافظه شما کمک میکند.

 تقویت قدرت یادگیری

قدرت یادگیری شما را افزایش میدهد و باعث میشود در درس و تحصیل خود موفق تر باشید.

 روابط اجتماعی قوی

با داشتن تمرکز و توجه کافی در مکالمه های خود، به بهبود روابط اجتماعی خود کمک میکنید.

چگونه تمرکز خود را بالا ببریم ؟

همه ما دوست داریم تمرکز خود را در زندگی بالا ببریم تا از فواید بالا بردن تمرکز بهره ببریم. برای این که بتوانید روی چیزهایی که میخواهید تمرکز کنید راه های مختلفی وجود دارد.

باید راههای افزایش تمرکز  را یاد بگیرید و با تکرار این روش ها به مرور زمان تمرکز خود را بالا ببرید. یادتان باشد برای این کار نیاز به تداوم دارید و نباید از به دست آوردن نتیجه ناامید شوید.

راههای افزایش تمرکز بطور خلاصه (اینفوگرافی)

راههای افزایش تمرکز

راههای افزایش تمرکز و یادگیری

نوع و شدت عدم تمرکز هرکسی با دیگری متفاوت است. بهتر است همیشه علت اصلی نداشتن تمرکز خود را پیدا کنید. راه هایی که در ادامه به شما معرفی میکنیم برای هر کسی که کم توجهی و تمرکز ناکافی را تجربه میکند مفید است.

در موارد شدید توصیه میشود به متخصصان حوزه روانشناسی برای تشخیص و درمان مراجعه شود. با راه های بالا بردن تمرکز آشنا شوید و آن ها را در زندگی خود به کار ببرید.

 مدیتیشن کنید

احتمالا اسم مدیتیشن را شنیده اید. مدیتیشن یک روش کاربردی برای افزایش آرامش و تمرکز شماست.

تحقیقات نشان داده است که مدیتیشن علاوه بر کاهش استرس، میزان سلول های خاکستری مغز را که در قدرت تمرکز و یادگیری تاثیرگذار هستند، افزایش میدهد.

هرروز صبح یک برنامه مدیتیشن چند دقیقه ای برای خود بریزید و به مرور زمان آن را افزایش دهید.

 ورزش کنید

ورزش و تمرینات بدنی به کم شدن حواس پرتی های مغز شما کمک میکند. علاوه بر این، تناسب اندام و رساندن وزن بدن به حد مناسب یکی از عوامل تاثیرگذار بر روی قدرت یادگیری و تمرکز شماست.

با استفاده از ورزش میتوانید بدن و ذهن خود را برای مقابله با مشکلات مختلف آماده کنید. در هنگام ورزش هورمون های مختلفی در بدن ترشح میشوند که میتوانند استرس ها را کم کنند و روی بهره وری مغز ما تاثیر مثبتی بگذارند.

 هدف های زندگی خود را مشخص کنید

انتخاب هدف های زندگی هر کسی میتواند کوتاه مدت یا بلند مدت باشند. با وجود این که ممکن است تعیین هدف زمان بر باشد اما به طور کلی روی زندگی شما تاثیر میگذارد و باعث میشود در مسیر موفقیت و خوشبختی قدم بگذارید.

زمان بگذارید و روی یک کاغذ اهداف هفته آینده، ماه آینده، یا حتی پنج سال آینده را بنویسید و مطمئن شوید تمام آن را نوشته اید.

برای رسیدن به هر هدفی محدودیت زمانی مشخص کنید. با نوشتن این اهداف افکار ذهنتان را به روی کاغذ می آورید و جلوی پرت شدن حواستان به این مسائل را میگیرید.

 برنامه ریزی و مدیریت زمان را جدی بگیرید

برای کارهای مختلف روز خود برنامه داشته باشید. حد تعادل برنامه ریزی را رعایت کنید و اجازه ندهید این کار استرس و اضطراب شما را بالا ببرد.

براساس اهداف، ویژگی های خاص خود و مسئولیت هایتان برنامه ریزی کنید. میتوانید آخر هر هفته یا هرشب این کار را انجام دهید. تمام کارهای لازم را یادداشت کنید و برای انجامشان زمان مشخصی داشته باشید تا نگران تمام شدن هیچکدامشان نباشید.

به طور همزمان کارها را انجام ندهید

یکی از مهمترین راههای افزایش تمرکز جلوگیری از انجام همزمان کارهاست. زمانی که کارها را به طور همزمان انجام دهید، مجبورید تمرکز خود را بین چندین کار تقسیم کنید و با این روش هیچکدام کارها را به بهترین نحو انجام نمیدهید.

هر زمان که بین کارهایتان جا به جا شوید به زمان نیاز دارید تا دوباره تمرکز خود را به دست بیاورید. بنابراین این کار هم از نظر زمانی برای شما هزینه بر است هم این که کیفیت انجامشان را پایین می آورد.

حافظه خود را تقویت کنید

حافظه و تمرکز دو جنبه مهم و تاثیرگذار در کارآیی ذهن ما هستند. هر دو آن ها به قدرت یادگیری ما کمک میکنند و باعث میشوند نتایج بهتری در زندگی بگیریم.

حافظه خود را با انجام تمرینات مختلف و یادگیری مهارت های متفاوت به چالش بکشید. سعی کنید با تلاش برای یادآوری موارد کوچک ذهنتان را تمرین دهید تا به مرور زمان هم حافظه بهتری داشته باشید هم به راحتی روی همه چیز تمرکز کنید.

تناسب اندام و شادی را جدی بگیرید | رازهایی که نباید فراموش کنید !

 تغذیه سالم و متنوع داشته باشید

تغذیه منبع دریافت ویتامین ها و مواد مغذی لازم برای ذهن ماست. اگر بخواهید کارآیی ذهن خود را افزایش دهید باید حتما به تغذیه و چیزهایی که میخورید توجه کافی داشته باشید.

برای افزایش تمرکز چه بخوریم؟

سوال خیلی از افراد این است که برای راههای افزایش تمرکز چه بخوریم؟

خوردن مواد غذایی فرآوری شده مانند کالباس و سوسیس، شکر، و چربی های مضر را کاهش دهید.

برای بالا بردن تمرکز ماهی، تخم مرغ و سبزیجات را در برنامه غذایی خود قرار دهید. حتما به میزان کافی در روز آب بخورید.

 به اندازه کافی برای استراحت و خواب خود زمان بگذارید

نداشتن خواب کافی و استراحت باعث میشود در تمام روز بی حواس و کم تمرکز باشید. حتما به میزان کافی استراحت کنید و قبل از ساعت ۱۲ شب به رخت خواب خود بروید.

به طور متوسط بدن به ۸ ساعت خواب در شبانه روز نیاز دارد تا بهترین عملکرد خود را در طول روز داشته باشد.

 فضای اطراف خود را منظم کنید و عوامل حواس پرتی را دور کنید

محیط های شلوغ، پر از دکور و عوامل حواس پرتی، مکان های پر سر و صدا و نامنظم، روی میزان تمرکز ما در هنگام انجام کارها تاثیر میگذارند.

اگر میخواهید کاری را شروع کنید که به تمرکز بالایی نیاز دارد؛ گوشی و وسایل الکترونیکی را از خودتان دور کنید و محیط کار خود را مرتب کنید. اگر در اتاق شلوغ یا پر سر و صدایی هستید؛ آن جا را ترک کنید و به تنهایی کار خود را به پایان برسانید.

راههای افزایش تمرکز

 تمرین های افزایش تمرکز را انجام دهید

تمرین عملی و ساده متعددی برای بالا بردن تمرکز شما وجود دارد. با استفاده از این تمرین های ساده و انجام آن ها به طور مداوم میتوانید به کاهش مشکلات عدم تمرکز خود کمک کنید. در ادامه با تعدادی از کاربردی ترین تمرینات راههای افزایش تمرکز آشنا خواهید شد.

تمرین های افزایش تمرکز

در ادامه تمرین هایی را جهت بالا بردنن تمرکز شما در کوتاه ترین مدت گردآوری کرده ایم که برای شما مفید خواهد بود.

تمرین ۱: خواندن کتاب و متن های طولانی

با پیشرفت تکنولوژی  بیشتر افراد حوصله کتاب خواندن و متن های طولانی را از دست داده اند.

آن ها ترجیح میدهند با دیدن یک ویدئو یا عکس اطلاعات خود را دریافت کنند و برای فهمیدن یک مطلب مطالعه نکنند. یکی از بهترین راههای افزایش تمرکز خواندن متن های طولانی و توجه به مفهوم آن است.

اگر به خواندن کتاب عادت ندارید از متن های کوتاه تر و مقالات شروع کنید. سعی کنید روی تمام معنی جملات تمرکز داشته باشید و هیچ چیزی را از دست ندهید.

راههای افزایش تمرکز

اگر تمرکز روی چنین متونی هم برایتان سخت بود؛ متن را بلند بلند برای خود بخوانید تا به مرور زمان تمرکز خود را به دست بیاورید.

تمرین ۲: گوش دادن به حرف های دیگران

یکی از مهارت های اجتماعی مهم گوش دادن است. در هنگام گوش دادن نیاز است شما تمرکز خود را روی حرکات و کلمات گوینده بگذارید.

سعی کنید زمانی که در حال صحبت با دیگران هستید به طور آگاهانه تلاش بر تمرکز روی فرد مقابل خود کنید.

به جای این که فقط کلمات بشنوید از ذهنتان هم استفاده کنید . چیزهایی که میشنوید را تحلیل کنید. این تمرین را به مرور زمان در محیط های شلوغ تر انجام دهید و خود را به چالش بکشید.

تمرین ۳: لیوان آب

تمرین لیوان آب یک تمرین عملی است که بهتر است هر چند روز یک بار امتحان کنید تا هر دفعه در آن بهتر شوید. یک لیوان آب را نیمه پر کنید و در دست غالب خود بگیرید.

بازوی خود را به طور مستقیم در جلوی خود بالا بیاورید. در موقعیتی قرار بگیرید که راحت هستید و تلاش کنید تکان نخورید.

نگاه خود را به سطح آب متمرکز کنید و سعی کنید سطح آب در لیوان حرکتی نکند. بار اول همین که بتوانید ۱ دقیقه این کار را ادامه بدهید کافیست. تلاش خود را انجام دهید تا به مرور زمان این زمان را به ۵ دقیقه برسانید.

تمرین ۴: شنیدن بوهای مختلف

هر زمان که از مکان های مختلف عبور میکنید یا وارد یک مکان جدید میشوید به تغییر بو ها توجه کنید.

سعی کنید در جایی که چندین بوی مختلف وجود دارد توقف داشته باشید و چند دقیقه روی تشخیص و تفکیک بوها زمان بگذارید. جایی مثل گلخانه و گل فروشی بهترین مکان برای این تمرین است.

روش های فوق العاده برای طفره رفتن از پاسخ به سوالات آزار دهنده | اینطوری جواب افراد فضول رو بده !

بعد از توجه به کل بوها، یک بوی خاص را در ذهن خود انتخاب کنید و تلاش کنید فقط و فقط به همان بو توجه کنید. بدون توجه به عطرهای دیگر تا هر زمان که میتوانید بوی انتخابی خود را از دیگر بوها تفکیک کنید و تمرکز بویایی خود را بالا ببرید.

تمرین ۵: توجه به تنفس

در یک مکان آرام و راحت بنشینید. سعی کنید حالت بدنتان راحت و با آرامش باشد. دست خود را روی شکمتان قرار دهید و به آرامی هوا را وارد ریه های خود کنید.

سعی کنید قفسه سینه شما تغییری نکند و فقط شکمتان بالا برود. بعد با سرعت پایینی هوا را از ریه های خود خارج کنید.

راههای افزایش تمرکز

این نوع نفس کشیدن، تنفس شکمی یا دیافراگمی است. این نوع تنفس را چندین بار تکرار کنید و سعی کنید حواستان را روی پر و خالی شدن ریه های خود بگذارید.

قرار داشتن در یک محیط آرام به عملکرد بهتر شما کمک میکند. در ابتدا انجام این کار برایتان سخت خواهد بود اما به مرور زمان میتوانید به خوبی روی تنفس خود متمرکز شوید.

مشکلات عدم تمرکز در نوجوانان

یکی از دغدغه های والدین و نوجوانان امروزی کمبود تمرکز در نوجوانان است. این عدم تمرکز ناشی از عوامل بسیاری است و روی تحصیل نوجوانان تاثیر زیادی میگذارد.

عدم تمرکز در مطالعه و نداشتن تمرکز در امتحان از بزرگترین مشکلاتی است که نوجوانان را درگیر خود کرده است.

وجود منابع اطلاعاتی گسترده، استفاده مداوم از اینترنت و گوشی های همراه، استرس های تحصیلی و نگرانی های خانوادگی از مهمترین دلایل کمبود تمرکز در نوجوانان محسوب میشوند.

راههای افزایش تمرکز در نوجوانان

ممکن است شما والدین یک نوجوان بخواهید تمرکز فرزد خود را بیشتر کنید. یا خودتان نوجوانی باشید که دلتان بخواهد با بالا بردن تمرکز، نتیجه بهتری در تحصیل و زندگی خود بگیرید.

در هر دو صورت شما از توصیه ها و راهکارهای زیر استفاده کنید.

چگونه به افزایش تمرکز نوجوانان خود کمک کنیم

بسیاری از نوجوانان ما در زمان کنکور نمی توانند تمرکز کنند و درسس بخوانند. علاوه بر مدیریت زمان در کنکور ما برای شما راهکارهای افزایش تمرکز در درس خواندن را گردآوری کرده ایم تا درکنکور خود موفق باشید

۱. زمان مناسب برای انجام کارهای مهم و تحصیلی خود را تشخیص دهید

مثلا ممکن است کارایی شما در صبح ها بیشتر باشد. سعی کنید کارهای مهم مثل درس خواندن را در این ساعات انجام دهید تا به افزایش تمرکز در مطالعه کمک کنید.

۲. بین درس خواندن خود زمان استراحت و وقفه بگذارید

خستگی و نداشتن وقت برای فکر کردن به مسائل دیگر، باعث افزایش عدم تمرکز شما در مطالعه میشود. اگر میخواهید نتیجه بهتری از تلاش های خود بگیرید حتما به داشتن زمان های کوتاه استراحت توجه کنید.

۳. برای مطالعه و کارهای خود برنامه ریزی کنید

داشتن برنامه مشخص برای درس ها و آزمون ها، باعث بالا رفتن تمرکز شما میشود. با این کار به هر چیز سر وقت خودش فکر میکنید و نگران وقت نداشتن برای درس ها و کارهای دیگر نخواهید بود.

راههای افزایش تمرکز

۴. وسایل الکترونیکی خود را در زمان درس کنار بگذارید

گوشی همراه و دیگر وسایل الکترونیکی دشمن تمرکز شما هستند. یک پیام کوتاه توانایی این را دارد که تا یک ساعت حواس شما را از همه چیز پرت کند.

توصیه میشود نه تنها گوشی خود را خاموش کنید، بلکه آن را دور از چشم خود هم قرار دهید تا با دیدنش برای استفاده از آن وسوسه نشوید.

۵. موسیقی کلاسیک گوش دهید

تحقیقات نشان داده است که گوش دادن به موسیقی در هنگام درس خواندن به افزایش قدرت یادگیری و توجه و  تمرکز کمک میکند.

نوع موسیقی هم تاثیر گذار است . موسیقی با کلام و تند اثر برعکس دارد. شما میتوانید از موسیقی بی کلام یا کلاسیک در این زمینه کمک بگیرید.

4 روش برای افزایش تمرکز

 

تمرکز چیست؟

تمرکز به طور کلی به توانایی توجه کامل و آگاهانه یک فرد به یک مسئله خاص گفته میشود. در واقع زمانی که شما توانایی کنترل توجه خود را داشته باشید یعنی تمرکز دارید.

چگونه تمرکز خود را بالا ببریم ؟

باید راههای افزایش تمرکز را یاد بگیرید و با تکرار این روش ها به مرور زمان تمرکز خود را بالا ببرید. یادتان باشد برای این کار نیاز به تداوم دارید و نباید از به دست آوردن نتیجه ناامید شوید.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

24 بهمن 1400

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *