نحوه ضدعفونی کردن موبایل

اگرچه ممکن است همه در طول روز بارها موبایل خود را ضدعفونی کنند ولی باید بدانید نحوه ضدعفونی کردن موبایل اصول خاص دارد که آنها را ، گروه تکنولوژی شادمگ در اختیارتان قرار داده است.

چرا باید موبایل و وسایل الکترونیکی را ضدعفونی کنیم؟

وسایل الکترونیکی گردوغبار و آلودگی را به خود جذب می‌کنند و تمیزکردنشان کار ساده‌ای نیست. این وسایل معمولا به محلی برای تجمع ویروس‌ها و باکتری‌ها تبدیل شوند و موجب ابتلا به بیماری‌هایی مانند گلودرد استرپتوکوکی، عفونت گوش، آنفولانزای معده (Stomach Flu)، ذات‌الریه و بیماری‌های تنفسیِ ناشی از ویروس کرونا می‌شوند.

البته نباید نگران شوید و مواد ضدعفونی را روی تمام وسایل الکترونیکی خود اسپری کنید!

نحوه ضدعفونی کردن موبایل

پژوهش‌ها نشان می‌دهد موبایل میزبان ویروس‌ها و باکتری‌هاست. در سال ۲۰۱۷، در بررسی‌ای روی ۲۷ موبایل متعلق به نوجوانان، مشخص شد صفحه‌نمایش این گوشی‌ها میزبان ویروس‌ها و باکتری‌های زیادی مانند اشریشیا کلی، استافیلوکوکوس اورئوس، استرپتوکوک و سایر میکروب‌های مضرند. به‌گفته متخصصان، باید دست‌کم ۲ بار در هفته موبایلمان را کاملا تمیز و ضدعفونی کنیم.

روشهای ضدعفونی کردن موبایل بدون سوختن

در حال حاضر باتوجه‌به گسترش تکنولوژی، می‌توان گوشی‌های تلفن همراه و تبلت‌ها را جزو پرکاربردترین و پرمصرف‌ترین ابزارهایی دانست که افراد در طول روز به طور مکرر از آنها استفاده می‌کنند.

به دلیل اینکه گوشی‌های تلفن همراه و تبلت‌ها پیوسته در ساعت‌های مختلف روز توسط افراد مورد استفاده قرار می‌گیرند، ضدعفونی کردن موبایل و تبلت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ به‌طوری‌که طبق تحقیقات انجام شده، می‌توان گفت وسایلی مانند گوشی تلفن همراه و تبلت 18 برابر بیشتر نسبت به دیگر مکان‌های آلوده از جمله دستگیره توالت دارای باکتری‌های آلوده کننده است و تنها با پاک کردن آنها توسط دستمال نمی‌توان این وسایل را ضد عفونی نمود.

باتوجه‌به این مطلب، ما در این پست تصمیم داریم تا شما عزیزان را با نحوه ضدعفونی کردن موبایل آشنا کنیم. اگر تمایل دارید مطالب بیشتری را در این زمینه فرا بگیرید، خواندن این پست را ذخیره کنید.

نکات مهم نحوه ضدعفونی کردن موبایل

حتماً سعی کنید هنگام ضدعفونی کردن موبایل تلفن همراه و تبلت به نکات زیر توجه نمایید:

نحوه ضدعفونی کردن موبایل

  • به‌منظور ضدعفونی کردن تبلت و موبایل قبل از هر کاری بهتر است دستانتان را بشویید.
  • قبل از ضدعفونی کردن این وسایل، آنها را خاموش کنید.
  • هرگز به‌صورت مستقیم مواد ضدعفونی کننده الکلی را بر روی تلفن همراه و تبلت اسپری نکنید؛ چراکه این کار
  • باعث نفوذ محلول به داخل این وسایل شده و منجر به آتش سوزی یا انفجار می‌شود.
  • هنگام ضدعفونی کردن تبلت و موبایل آنها را از شارژ خارج کنید و بهتر است هندزفری هم به این وسایل متصل نباشد.
  • به‌منظور ضدعفونی کردن گوشی تلفن همراه و تبلت بهترین راهکار این است که مواد ضد عفونی را ابتدا بر روی یک دستمال اسپری کنید و سپس با دستمال آغشته به محلول این وسایل را تمیز و ضد عفونی کنید.
  • هرگز بعد از ضدعفونی کردن تبلت و موبایل، آنها را بلافاصله روشن نکنید.
  • به‌هیچ‌عنوان بعد از ضدعفونی کردن گوشی تلفن همراه و تبلت، آنها را به شارژ نزنید.
  • به میزان ایمنی گوشی تلفن همراه و تبلت خود در برابر آب توجه کنید.
  • اگر در اتصال گوشی موبایل خود به تلوزیون مشکل دارید مقاله ” اتصال گوشی به تلوزیون ال جی ” را از دست ندهید.
آشنایی با قابلیت های جدید اینستاگرام و هر آنچه نمی دانید

نحوه ضدعفونی کردن موبایل

نحوه ضدعفونی کردن موبایل

  • اگر می‌خواهید این وسایل را روشن نمایید، بهترین زمان 5 دقیقه بعد از اتمام ضدعفونی کردن گوشی تلفن همراه و تبلت است.
  • هنگام ضدعفونی کردن تبلت و موبایل، هرگز از حجم زیاد مواد ضدعفونی کننده به‌منظور اسپری کردن استفاده نکنید.
  • هرگز ظرف حاوی مواد ضدعفونی کننده را هنگام ضدعفونی کردن در مجاورت موبایل و تبلت قرار ندهید.
  • اگرچه برخی از موبایل‌ها و تبلت‌ها ضد آب هستند؛ اما هرگز آنها را درون مایع ضدعفونی کننده فرو نبرید.
  • به‌هیچ‌عنوان ضدعفونی کردن تلفن همراه و تبلت را در مجاورت گرمای زیاد و شعله اجاق‌گاز انجام ندهید.
  • از پارچه‌های زبر و خشک برای ضدعفونی کردن تبلت و گوشی تلفن همراه و تمیز کردن آنها استفاده نکنید؛ چراکه باعث ایجاد خراش بر روی صفحه این وسایل می‌شود.
  • از مواد سفیدکننده، الکل‌های قوی و اسپری‌های آئروسل به‌منظور ضدعفونی کردن این وسایل استفاده نکنید؛ چراکه به پوشش سطحی گوشی و تبلت به‌خصوص شیشه آنها آسیب وارد می‌کنند.
  • هنگامی که گوشی تلفن همراه یا تبلت بیش از حد داغ شده است، هرگز آنها را ضد عفونی نکنید.

نحوه ضدعفونی کردن موبایل و تبلت

شما عزیزان می‌توانید از روش‌های زیر برای نحوه ضدعفونی کردن موبایل و تبلت استفاده نمایید

 استفاده از یک پارچه میکرو فایبر

چنانچه بخواهید گوشی و تبلت خود را ضد عفونی نمایید، می‌توانید از پارچه‌های نرم میکرو فایبر استفاده کنید. پارچه‌های موجود در قاب عینک از نوع پارچه‌های میکرو فایبر است، شما می‌توانید این پارچه را به‌راحتی از داروخانه‌ها و عینک فروشی‌ها تهیه کنید.

برای ضدعفونی کردن موبایل و تبلت به‌وسیله پارچه نرم میکرو فایبر می‌توانید یک گوشه پارچه را با مواد ضدعفونی کننده مرطوب کنید و سپس آنها را به‌صورت بالا و پایین بر روی سطح گوشی و تبلت خود بکشید و در انتها با گوشه دیگر پارچه این وسایل را خشک نمایید. پیشنهاد می شود درباره تمیز کردن گاز استیل بخوانید.

نحوه ضدعفونی کردن موبایل

استفاده از گوش پاک‌کن

به دلیل اینکه ممکن است ذرات آلوده بسیار ریز و گردوغبار وارد گوشی یا تبلت شما شوند و تا زمانی که اقدام به ضد عفونی و تمیز کردن این وسایل نکنید، در آنجا باقی بمانند؛ لذا به شما پیشنهاد می‌کنیم که برای ضد عفونی کردن موبایل و تبلت از گوش پاک‌کن استفاده کنید.

گوش پاک‌کن به‌راحتی می‌تواند وارد قسمت‌های کوچک و ریز گوشی یا تبلت شود و آنها را ضد عفونی و تمیز کند. شما توسط گوش پاک‌کن همچنین می‌توانید میکروفن جلو و ورودی‌های گوشی و تبلت را نیز ضد عفونی نمایید.

 استفاده از دستمال آغشته شده به الکل یا پد الکلی

یکی دیگر از روش‌های ضدعفونی کردن گوشی تلفن همراه و تبلت استفاده از پدهای الکلی است. شما می‌توانید با مراجعه به داروخانه یا فروشگاه‌های عرضه کننده مواد ضدعفونی کننده، این پدها را تهیه کرده و به‌منظور ضدعفونی کردن این وسایل از آنها استفاده کنید.

چند راهکار ساده و فوری برای خالی کردن حافظه گوشی

چنانچه در منزل پد الکلی نداشتید، می‌توانید به روش خانگی کار ضدعفونی کردن را انجام دهید. برای این منظور به وسایلی مانند یک دستمال، آب و الکل نیاز است. ابتدا در یک ظرف 60% آب و 40% الکل ایزوپروپیل را بریزید و آنها را باهم مخلوط کنید. سپس به‌وسیله دستمال آغشته به این محلول کار ضدعفونی کردن گوشی و تبلت را انجام دهید.

در آخر هم یادتان باشد با گوشه خشک دستمال گوشی و تبلت را خشک نمایید.

 استفاده از سرکه سفید و آب مقطر

بسیاری از افراد دوست ندارند گوشی و تبلت خود را با مخلوط آب و الکل ضدعفونی کنند. اگر شما نیز این‌گونه هستید، می‌توانید به‌جای آب و الکل از مخلوط آب مقطر و سرکه سفید استفاده نمایید.

در این روش 50% آب مقطر و 50% سرکه سفید را در یک ظرف مخلوط کنید، سپس گوشه یک دستمال نرم میکرو فایبر را با محلول به دست آمده مرطوب نموده و با آن گوشی یا تبلت خود را ضدعفونی کنید و در انتها هم این وسایل را با گوشه دیگر دستمال خشک نمایید.

 استفاده از دستمال کلرو کس

در سال‌های اخیر شرکت اپل و همچنین تعدادی از شرکت‌های تولید کننده گوشی و تبلت، استفاده از محصولاتی نظیر دستمال‌های ضدعفونی کننده کلرو کس را به‌منظور ضدعفونی کردن گوشی و تبلت مناسب و مفید دانسته‌اند.

به طور معمول این دستمال‌ها نسبت به بطری‌های اسپری و موارد مشابه از مواد شیمیایی کمتری برخوردار هستند و شما می‌توانید از آنها برای ضدعفونی کردن موبایل و تبلت استفاده نمایید.

 استفاده از چراغ UV

امروزه استفاده از دستگاه ضدعفونی کننده یا همان چراغ‌های ماوراء بنفش باعث از بین رفتن باکتری‌ها می‌شود و به سرعت در چند دقیقه گوشی و تبلت شما را ضدعفونی می‌کند. در این روش باید حتماً گوشی و تبلت خود را در ابتدا قفل کنید تا دستگاه بتواند کار ضدعفونی کردن را انجام دهد.

 استفاده از دستمال مرطوب

استفاده از دستمال مرطوب یکی دیگر از روش‌های ضدعفونی کردن گوشی و تبلت است که شما می‌توانید از آن استفاده نمایید.

اگرچه دستمال مرطوب به خوبی دستمال‌های کلرو کس گوشی یا تبلت شما را تمیز و ضدعفونی نمی‌کند، اما استفاده از این دستمال‌ها به موبایل و تبلت شما هم آسیبی وارد نمی‌کند و باعث سوختن آن نمی‌شود.

نحوه ضدعفونی کردن موبایل

 استفاده از آب و صابون

یکی دیگر از روش‌های خانگی ضدعفونی کردن موبایل و تبلت استفاده از محلول آب و صابون است. البته می‌توانید به این محلول الکل ایزوپروپیل 7% هم اضافه نمایید. گوشه یک دستمال نرم را به محلول فوق آغشته کرده و با آن گوشی و تبلت خود را تمیز و ضد عفونی کنید و در انتها آنها را خشک نمایید.

به یاد داشته باشید که این روش فقط برای یکبار استفاده مناسب بوده و آسیبی به دستگاه شما نمی‌زند، اما با استفاده مکرر از این روش و در درازمدت ممکن است گوشی یا تبلت شما دچار آسیب شود.

زمانی که گوشی بیش از حد داغ است، آن را ضدعفونی نکنید

اگر مدت زمان طولانی گوشی روی هولدر موبایل بوده یا با آن بازی کردید و حسابی داغ شده، وقت مناسبی برای ضدعفونی کردن موبایل نیست. پیشنهاد می شود اجازه بدهید تا گوشی هوشمندتان کمی سرد شود سپس با الکل و دستمال میکروفایبر آن را ضد عفونی کنید.

بازیابی اطلاعات هارد اکسترنال با ساده ترین روش | نگران پریدن اطلاعات روی هارد نباش

 

8 چیزی که نباید برای تمیز کردن موبایل از آن‌ استفاده کنید

مواد و وسایلی که در زیر نام‌ برده‌ایم را نباید هرگز در نحوه ضدعفونی کردن موبایل فراموش کنید. این چیزها می‌توانند به نمایشگر یا بدنه‌ی تلفن هوشمند شما آسیب‌های جدی وارد کنند.

محلول‌های شیشه‌شوی

درست است که برای تمیز کردن شیشه و آینه از محلول‌های شیشه‌شوی استفاده می‌کنید اما این ماده شیمیایی برای نمایشگر موبایل مناسب نیست! نمایشگر اسمارت‌فون‌ها دارای یک‌لایه پوششیِ ضد آب و ضد چربی هستند. اگر شما نمایشگر این تلفن‌ها را با شیشه‌شوی پاک کنید، این لایه از بین می‌رود و خاصیت ضدآب بودن نمایشگر مختل خواهد شد.

نحوه ضدعفونی کردن موبایل

محلول‌های پاک‌کننده چندمنظوره

اصلاً فکر نکنید که با محلول‌های چندمنظوره و پاک‌کننده‌های سطوح می‌توانید موبایل خود را ضدعفونی و تمیز کنید. این محلول‌ها حاوی مواد شیمیایی زیادی هستند که روی نمایشگر موبایل خراش و خوردگی ایجاد می‌کنند.

پدهای الکلی

الکل می‌تواند به‌راحتی پوشش صفحه‌نمایش موبایل را از بین ببرد و خاصیت ضد آب و ضد چربی آن را خدشه‌دار کند. پس به‌هیچ‌عنوان الکل و پدهای الکلی را روی صفحه موبایل نمالید.

دستمال‌های پاک‌کننده آرایش

در بالا هم گفتیم که پدهای پاک‌کننده آرایش حاوی مواد شیمیایی مضر برای سطح نگهدارنده‌‌ی نمایشگر موبایل هستند. بنابراین، صفحه اسمارت‌فون را هرگز با پاک‌کننده آرایش تمیز نکنید.

فشار هوا

در مطلب نحوه ضدعفونی کردن موبایل باید این را هم بخوانید که برای زدود‌ن گردوغبار از داخل پورت‌ها، میکروفون و بلندگوهای موبایل از فشار هوا استفاده نکنید زیرا به سیستم داخلی این درگاه‌ها آسیب وارد می‌شود.

مایع ظرف‌شویی و مایع دستشویی

مایع ظرف‌شویی و مایع دستشویی حاوی مواد شیمیایی هستند که لایه‌ی محافظ صفحه‌نمایش تلفن همراه  را از بین می‌برد.

سرکه

این روزها به‌وفور از سرکه برای ضدعفونی کردن سطوح استفاده می‌شود. اما فکر اینکه نمایشگر موبایل خود را هم با این مایع تمیز کنید را از سر بیرون کنید!

چرا باید موبایل و وسایل الکترونیکی را ضدعفونی کنیم؟

وسایل الکترونیکی گردوغبار و آلودگی را به خود جذب می‌کنند و تمیزکردنشان کار ساده‌ای نیست. این وسایل معمولا به محلی برای تجمع ویروس‌ها و باکتری‌ها تبدیل شوند و موجب ابتلا به بیماری‌هایی مانند گلودرد استرپتوکوکی، عفونت گوش، آنفولانزای معده (Stomach Flu)، ذات‌الریه و بیماری‌های تنفسیِ ناشی از ویروس کرونا می‌شوند.

چگونه با پارچه میکرو فایبر موبایل را ضدعفونی کنیم؟

برای ضدعفونی کردن موبایل و تبلت به‌وسیله پارچه نرم میکرو فایبر می‌توانید یک گوشه پارچه را با مواد ضدعفونی کننده مرطوب کنید و سپس آنها را به‌صورت بالا و پایین بر روی سطح گوشی و تبلت خود بکشید و در انتها با گوشه دیگر پارچه این وسایل را خشک نمایید. پیشنهاد می شود درباره تمیز کردن گاز استیل بخوانید.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

22 بهمن 1400

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *