افتتاح حساب ترکیه
نگهداری از پارکت چوبی زیبا

نگهداری از پارکت چوبی به علت گرایش بسیار مردم به پارکت و لمینت و مزایایی که این نوع کفپوش ها دارند اهمیت بسیاری دارد. گروه دکوراسیون شادمگ در این مطلب از روشهای مراقبت و نگهداری از پارکت چوبی لیستی کامل برای شما تهیه کرده است.

معرفی پارکت چوبی

چوب یکی از عناصر طبیعی است که باعث ایجاد حس تازگی و طراوت در انسان می شود. استفاده از چوب در دکوراسیون داخلی ساختمان ها سال هاست که توسط طراحان دکوراسیون پیشنهاد می شود؛ از این رو وسایل تزئیناتی مختلف، مبلمان، کنسول ها و بسیاری از وسایل منزل را از چوب تهیه می کنند.

سرامیک، سنگ و کاشی از انواع کفپوش هایی بودند که در سال های گذشته استفاده زیادی از آنها می شد اما در سال های اخیر نوع دیگری از کفپوش ها که از جنس چوب می باشند وارد بازار شده اند و افراد برای پوشش کف از آنها استفاده می کنند. پارکت تمام چوب یکی از انواع کفپوش های چوبی می باشد که در ایران و خارج از کشور طرفداران بسیاری دارد. این کفپوش را از چوب درختان مختلف تهیه کرده و به عنوان کفپوش مورد استفاده قرار می دهند.

مزایای پارکت چوبی

پارکت چوبی دارای مزایایی می باشد که باعث محبوبیت آن در میان افراد شده است. از جمله این مزایا زیبایی منحصر به فردی است که این کفپوش دارد و تنوع در طرح و رنگ آن باعث پوشش دادن تمامی سلایق و استفاده در فضاهای مختلف می گردد.

همچنین این کفپوش ها عمل انتقال حرارت را به خوبی انجام می دهند و از سرد شدن کف ساختمان جلوگیری می کنند در صورتی که در دیگر کفپوش ها مانند سرامیک این اتفاق نمی افتد.

لیز نبودن سطح پارکت ها از دیگر ویژگی هایی است که می توان برای آنها ذکر کرد. اما تمیز کردن پارکت ها نیاز به رعایت نکاتی دارد تا آسیبی به آنها وارد نشود و طول عمر بالایی داشته باشند.

نحوه صحیح نگهداری از پارکت چوبی و تمیز کردن آن

به منظور حفظ و نگهداری از پارکت چوبی خانه و افزایش طول عمر کفپوش ها بخصوص پارکت های چوبی برخی نکات را می بایست در نظر نگرفت که در این جا به برخی از آن ها اشاره می کنیم. در ادامه چند راهکار اساسی نیز گفته می شود که هنگام تمیز کردن باید در نظر بگیرید.

نگهداری از پارکت چوبی - تمیز کزدن پارکت

ممنوعیت تمیز کردن پارکت با آب

آب و چوب پارکت سازگار نیستند. پارکت های چوب طبیعی یک محصول کاملا ارگانیک هستند و ساختار سلولی آنها بلافاصله در ترکیب با آب پاسخ می دهد و باعث تورم و ترک در سطح چوب می شود. مشکل این است که ضخامت سطح کف پارکت زیاد نیست و با مقداری مایعات ترک می خورد. اکثر کارشناسان پارکت و کفپوش، توصیه می کنند که شما از هیچ گونه آبی به صورت مستقیم برای تمیز کردن پارکت استفاده نکنید. در عوض، روزانه پارکت خود را با یک جارو برقی نرم و گرد و غبار گیر تمیز کنید. به صورت هفتگی، درزهای موجود اطراف پارکت را با دقت تمیز کنید.

نگهداری پارکت چوبی با جاروبرقی

اگر شما تصمیم گرفتید پارکت خود را با محلول مایع تمیز کنید٬ حتما از تمیزکننده ای استفاده کنید که به طور خاص برای کفپوش و پارکت ساخته شده است و در نهایت رطوبت را کاهش دهید. از آنجا که بخار آب هم از ترکیبات آب است، در نظر داشته باشید که بخار برای تمیز کردن پارکت نیز می تواند مضر باشد.

پاک کردن سریع مایعات از روی پارکت

هنگامی که مایعات هر چقدر کم روی یک تخته چوبی پارکت می ریزد، باید پارکت را سریع توسط دستمال های آبگیر پاک کنید حتی اگر مقدار حجم مایعات کم باشد و احساس خطر نکنید. با این حال، هنگامی که مایع از سطح پارکت ناپدید می شود، در داخل پارکت از طریق درزها و بین تخته ها نشت می کند و بافت تخته های چوبی را از بین می برد.

نگهداری از پارکت چوبی - ریختن آب روی پارکت

تبله کردن پارکت با آب

منظور از مایعات فقط ریختن آب به صورت مستقیم روی سطح پارکت نیست. شما باید مراقب نشت آب ماشین لباسشویی و ماشین ظرف شویی٬ آب سینک روشویی٬ و حتی آب چکمه های خیس افراد خانواده نیز باشید.

آشنایی با کاربرد انواع پارتیشن متحرک منزل + مدل های شیک برای دکوراسیون خانه

خراش های ناشی از از چنگال حیوانات یا دیگر اشیاء متحرک

ما سگ ها و گربه ها را دوست داریم، اما لایه های پارکت آنها را دوست ندارند. برخی از عمیق ترین و فراوان ترین خراش در سطح پارکت، از پنجه های سگ و به میزان کمتر از پنجه های گربه ایجاد می شود. اگر حیوان خانگی دارید حتما از پارکت هایی با تخته های محکم تر انتخاب نمایید٬ گونه هایی مانند چوب گردوی برزیل (اپی)، افرا و بامبو که مقاومت بیشتری در برابر پنجه های حیوانات دارند.

تشک مخصوص حیوانات را برای استراحت روی سطح پارکت قرار دهید. با این حال، کوتاه نگه داشتن ناخن های پنجه بهترین راه برای کاهش آسیب ناخن در کف پارکت است.

خراش های روی سطح پارکت فقط ناشی از پنجه های حیوانات خانگی نیست٬ همچنین به خاطر داشته باشید که در برابر دیگر اشیاء تیز، مانند پاشنه های بلند و پایه های مبلمان از پارکت محافظت کنید.

پارکت را به اندازه کافی تمیز نگه دارید

یکی از موثرترین راه ها برای افزایش طول عمر پارکت ها و نگهداری از پارکت چوبی این است که کفش های کثیف را خارج از فضای پارکت خانه بیرون آورید. رد کفش ها یا پنجه های حیوانات خانگی بر روی سطح پارکت با گذشت زمان تثبیت می شوند و با تمیز کردن هم لکه هایی بر جا می ماند. سطح پارکت را با مواد مخصوص جلا دهید و براق کنید٬ این یک راهکار عالی برای احیاء پارکت می باشد به شرطی که مکررا استفاده نکنید. از جلا دهنده های مختلف و متناسب با نوع چوب پارکت خود به صورت ماهیانه استفاده کنید.

در بخش های خاصی از فرش یا پادری استفاده کنید

شما می خواهید از درخشش٬ کیفیت و بافت چوب پارکت گران قیمت خود لذت ببرید. پهن کردن فرش٬ موکت یا هر نوع تشکی روی پارکت٬ جلوه اصلی پارکت را نقض می کند. در عین حال، هر خانه دارای مناطق خاصی است که رفت و آمد در این بخش ها زیادتر از سایر بخش ها می باشد و این مناطق باید توسط فرش محافظت شوند. فرش ساده ترین راهکار برای نگهداری پارکت خانه است.

کفپوش خانه من از چه نوع پارکتی است؟

برای تشخیص تفاوت، فقط انگشت خود را روی کف بمالید. حتماً این کار را روی کف تمیز انجام دهید.

اگر هیچ لکه ای به نظر نرسید، کف مهر و موم شده است. اگر لکه ایجاد شد، کف اتاق یک آب بندی نافذ، روکش روغن، روغن جلا و لاک یا غیره دارد و سپس واکس می خورد و در کل توجه کنید که کف اتاقتان به خوبی نصب شده باشد.

اصول و روش تمیز کردن پارکت

نگهداری از پارکت چوبی در مقابل خاک و دوده

از پارکت های مات در نزدیکی در ورودی تان استفاده کنید شما با این کار می توانید زمان تمیز کردن آن را کاهش دهید.

پارکت مات را هم بیرون و هم در داخل درهای خارجی قرار دهید تا بتوانید کثیفی را کاهش دهید.

ذرات ریز مانند خاک می توانند مانند کاغذ سنباده عمل کنند و پارکت شما را خراش دهند. با قرار دادن یک پادری در هر ورودی و تشویق اعضای خانواده و مهمانان برای پاک کردن پای خود، بیشتر کثیفی و دوده روی پادری به تمیز کزدن اتاق و کف ها کمک می کنید.

نگهداری از پارکت چوبی - دستمال کردن

در هوای برفی یا بارانی، از یک منطقه پاک سازی کفش یا بوت برای جلوگیری از آسیب ناشی از آب و برف استفاده کنید. جلوگیری از این علائم با استفاده از محافظ های زیر مبلی ها و با استفاده از قالیچه ها در مناطق بازی برای اطمینان از اینکه اسباب بازی های کودکان زمین را خراش نمی دهند.

جارو کردن روزانه برای نگهداری از پارکت چوبی

ممکن است به نظر کمی قدیمی برسد، اما بهترین راه برای تمیز کردن کف پارکتی  و نگهداری از پارکت چوبی ، هر روز جارو کردن با کیفیت بالا و یا استفاده از یک پارچه میکروفایبر است. اگر جارو زدن کافی نبود و یا لبه ها و گوشه به کمی نظافت بیشتر نیاز داشتند، جارو برقی را بیرون بکشید.

استفاده از محصولات شوینده مناسب

در صورت امکان، از محصولات تمیز کننده توصیه شده توسط تولید کننده کفپوشتان استفاده کنید.در برخی موارد، عدم پیروی از توصیه ها می تواند منجر به قطع ضمانت شما شود.اگر معلوم نشده است که پارکتتان از چه نوعی است و یا نوع محصول مناسب را نمی دانید، از یک پاک کننده کف چوبی های عمومی استفاده کنید. همیشه پاک کننده را ابتدا در یک گوشه تاریک، مانند کمد یا آبدارخانه، امتحان کنید تا مطمئن شوید که برای شما محصول مناسبی است.

هرگز از چیزی با محصولاتی که دارای مواد مومی و یا محصولات نفتی است، استفاده نکنید، مگر اینکه مطمئن شوید که پارکت شما یک روکش از جنس مومی دارد (این دیگر رایج نیست). واکس و روغن در واقع خاک را نگه می دارد و سپس وقتی روی آن گام برمی دارید، سطح آن را خراش خواهد داد.

راهنمای خرید پرده ساده برای شیک کردن دکوراسیون منزل + ایده های شیک دوخت پرده ساده

همچنین، اگر از یک واکس یا روغن استفاده می کنید، می تواند قابلیت بازی کردن و پوشش دادن کف زمین را از بین ببرد – یک پاک کردن کامل می تواند برایتان مورد نیاز باشد، چون این کار به درستی حفظ نخواهد شد و پارکت را به درستی تمیز نخواهد کرد. برخی تولید کنندگان پارکت، اکنون تمیز کننده برند خود را پیشنهاد می کنند.

بهترین راه و روش نگهداری از پارکت چوبی

گرد و غبار و کثیفی بر سر تی ها مثل کاغذ سنباده عمل می کند و باید از استفاده از آنها اجتناب کرد.

مطمئن شوید که از یک جارو تمیز با سر خشک و یا تی میکروفایبر برای تمیز کردن استفاده می کنید.

نگهداری از پارکت چوبی - نصب پارکت

486483275

تمیز کردن سریع لکه ها

هر گونه لکه را با استفاده از یک پارچه نرم، خشک و یا کمی مرطوب پاک کنید. از لبه های لکه شروع کنید و به سمت مرکز حرکت کنید.

دقت کنید که کف اتاق پس از تمیز کردن خشک شود.

مراقب تمیزکاری عمقی کف پارکت های چوبی باشید.

وقتی که کف پارکت های چوبی به یک تمیز کاری کامل نیاز دارند، یک سطل آب و تی مرطوب بردارید. از حوله مرطوب روی زمین استفاده کنید و مطمئن شویدکه از یک تی کاملاً بدون آب ستفاده می کنید.کف اتاق را خیس نکنید – این می تواند سطح رطوبت را تغییر دهد و در طول زمان باعث ایجاد بستری برای منبسط شدن چوب شود، که منجر به خراب شدن می شود.

نکاتی برای حفظ و مراقبت پارکت در خانه

نگهداری از پارکت چوبی - تی کشیدن

  • پارکت نمی تواند رطوبت و یا آب را تحمل کند، بنابراین همیشه مطمئن شوید که هیچ چیز روی زمین ریخته نمی شود و اگر این اتفاق بیافتد، سریعاً آن را تمیز کنید.
  • بهتر است در ساخت دستشویی و آشپزخانه ها با کف پارکت اجتناب شود، این دو محل معمولاً در معرض گرما و یا رطوبت زیاد قرار دارند.
  • اگر خانه شما واقعاً در معرض نور خورشید قرار دارد، باید پرده ها را بر روی کف پارکت پوش بالای خورشید قرار دهید. نور آفتاب می تواند درخشش کف پارکت را از بین ببرد.
  •  فراموش نکنید که پارکت خود را با چند فرش زیبا تزیین کنید تا تمام سطح آن زیر پا نباشد.
  • وقتی اسباب و اثاثیه تان را جابجا می کنید، به شدت آنها را به اطراف هل ندهید و از یک عضو دیگر خانواده کمک بگیرید و آن را کمی بالاتر از سطح زمین بلند کنید.

اینها راه درست برای تمیز کردن پارکت در خانه است

  • همیشه کف پارکت را بدون گرد و خاک نگه دارید، با جارو برقی یا جارو دستی.
  •  از تی اسفنجی مرطوب و یا یک تکه پارچه برای تمیز کردن کف پارکت استفاده کنید؛ برای تمیز کردن کفپوش چوبی به یک اسفنج مرطوب نیاز ندارید.
  • فقط مطمئن شوید که آن را به سرعت با یک تکه پارچه خشک، خشک می کنید.
  •  از صابون و دیگر مواد تمیز کننده زمانی که می خواهید پارکت را تمیز کنید، دوری کنید، آن ها می توانند پارکت را خراب کنند.
  • اگر می خواهید، کفپوش چوبی ویژه ای داشته باشید که در بسیاری از فروشگاه ها در دسترس است.اسپری براق کننده نمناک کف اتاق شما را تمیز و درخشان نگه می دارد.

چگونه از پارکت لمینت نگهداری کنیم؟

ساده ترین و ارزان ترین راه برای حفظ زیبایی و دوام کفپوش و نگهداری از پارکت چوبی اینست که کف ساختمان را همیشه تمیز نگهدارید. نظافت پارکت های جدید خیلی راحت تر از کفپوش چوبی است و این به دلیل ساختار چند لایه کف پوش است.

نگهداری از پارکت چوبی

پارکت لمینت به صورت چند لایه تولید می شود. در پروسه تولید لایه های مجزا، روی هم قرار می گیرند. هر لایه وظیفه خاصی دارد. جنس و دوام محصول ارتباط مستقیم با لایه های آن دارد. در کفپوش های با کیفیت تر علاوه بر 3 لایه اصلی از یک لایه ضد آب نیز استفاده شده که پارکت را قابل شستشو کرده است. نحوه صحیح نظافت پارکت لمینت مهم ترین عامل در مراقبت و نگهداری از آن است.

نحوه صحیح نظافت از پارکت لمینت

اولین مرحله نگهداری از پارکت چوبی ، گردگیری و پاک کردن گرد و غبار روی کفپوش است. باقیماندن خاک یا شن روی زمین، می تواند کار نظافت را با مشکل روبرو کند. در ضمن این غبارهای ریز به مرور خش و خراش های بد شکلی روی کفپوش به وجود می آورد.

برای پاک کردن گرد و غبار از جارو برقی استفاده کنید. معمولا همه جاروبرقی های معتبر دارای نازل مخصوص کفپوش هم هستند. در جاروبرقی های قدیمی شاید سری مخصوص پارکت لمینت وجود نداشته باشد. در این محصولات معمولا دو سری نرم و سخت وجود دارد. برای پارکت لمینت از سری نرم که فرچه مانند است، استفاده کنید.

بهترین رنگ دکوراسیون خانه که هیچ وقت از مد نمی افتد

پارکت لمینت ورودی درب ساختمان همیشه بیش از سایر قسمت ها کثیف می شود. برای اینکه کفپوش آسیب کمتری ببیند از یک فرش یا موکت کوچک برای ورودی اصلی استفاده کنید. موکت دارای الیاف است و مانع انتشار گرد و خاک به سایر قسمت ها می شود.

استفاده از پادری در بیرون درب نیز در جلوگیری از ورود آلودگی ها به داخل ساختمان تاثیر زیادی دارد. پس از جارو کردن کامل کف، نوبت به تمیزکاری است .

نحوه خشک کردن پارکت لمینت

برای نگهداری از پارکت چوبی همیشه سطح کفپوش را خشک نگهدارید. بعد از شستشو و نظافت کامل کف ساختمان، نوبت به خشک کردن است. باقیماندن لکه های آب روی پارکت، لکه های بزرگ و کوچک زیادی ایجاد می کند. برای اینکه سطح کفپوش لمینت صاف و براق تر دیده شود، لکه های آب را پاک کنید.

با استفاده از یک دستمال با الیاف فیبری می توانید آب اضافی حاصل از شستشو را پاک کنید. با این کار هم از لک شدن کفپوش، جلوگیری می شود و هم به نوعی پولیش طبیعی روی کف ساختمان انجام شده است. وقتی با دستمال روی پارکت لمینت را خشک می کنید، سطح کفپوش به وضوح براق تر می شود. یک راه برق انداختن پارکت لمینت همین شیوه است. البته هنوز کارهای زیادی برای نگهداری از کفپوش می توان انجام داد که در ادامه به ان اشاره شده است.

نگهداری از پارکت چوبی در برابر اجسام سنگین

کفپوش های لمینتی به صورت تایل های مربع یا مستطیل شکل تولید می شوند. هر تایل از جهات مختلف به تایل های دیگر متصل می شود. طریقه اتصال تایل ها به یکدیگر، کلیکی است در واقع زبانه های نر و مادگی در هم قفل می شوند. این اتصال، مقاومت و استحکام کفپوش را بیشتر کرده است اما نمی توانید لوازم سنگین و بزرگ را مستقیم روی پارکت کف خانه قرار دهید.

نگهداری از پارکت چوبی - تبله کردن پارکت

Natural brown texture wooden parquet floor boards

بوفه های سنگین، کاناپه های بزرگ، کتابخانه و ….هر وسیله دیگری می تواند بر روی پارکت لمینت، رد به جا بگذارد. برای جلوگیری از این مشکل می توانید از قطعه ای موکت برای زیر بوفه و … استفاده کنید. نوعی وسیله کوچک و ارزان قیمت هم برای جلوگیری از آسیب مبلمان تولید شده که دقیق زیر پایه های مبلمان قرار می گیرد.

جلوگیری از آسیب اشیا تیز و برنده

نگهداری از پارکت چوبی سختی خاصی ندارد. ولی برخی کارها می تواند به کلی کفپوش را از بین ببرد. برای مثال چاقو، میخ، برس سیمی و هر چیز تیز و برنده ای به شدت به سطح کفپوش صدمه می زند. هرگز برای پاک کردن کف از برس سیمی استفاده نکنید.

هر نوع فلزی می تواند خراش های عمیق روی پارکت به وجود بیاورد. اگر روی کفپوش اتاق خواب کودک یک تکه آدامس جویده شده، چسبیده بود با نوک چاقو آن را جدا نکنید. با این کار احتمال خراشیدگی وجود دارد. در چنین مواردی با استفاده از یک تکه یخ، آدامس را منجمد کنید تا به راحتی از کفپوش جوا بشود.

ضربه نیز می تواند پارکت ها را لب پر کند و یا حتی موجب شکستگی برخی از تایل ها بشود. این مورد در اساب کشی و جابجایی ها زیاد دیده می شود. سقوط اشیا سنگین روی زمین، موجب خرابی پارکت لمینت می شود. برای نگهداری از پارکت چوبی در موقع اثاث کشی، روی کف ساختمان را با موکت یا کارتن های باز شده، بپوشانید.

نحوه و آموزش تمیز کردن و نگهداری پارکت لمینت

استفاده از بخارشوی برای کفپوش منزل؟ هرگز!

استفاده از بخارشوی و لوازمی این چنینی قطعا می تواند به کفپوش چوبی منزل شما آسیب جدی وارد کندو رطوبت موجود به بافت چوب نفوذ کرده و طبیعتا آن را خراب می کند. شما باید سعی کنید کمترین میزان آّب و رطوبت را در رابطه با کفپوش چوبی منزل خود به کار برید! استفاده از بخارشوی برای کفپوش چوبی علاوه بر این می تواند لایه اولیه و محافظ کفپوش را به مرور زمان کاملا نابود کند.

نگهداری پارکت با استفاده از جلای چوب

برای حفظ و نگهداری پارکت لمینت یکی از محصولاتی که توصیه می شود جلای چوب است. جلای چوب هم به کفپوش ها ظاهری درخشان بخشیده و هم این درخشش را سال های سال حفظ می کند. استفاده از جلای چوب برای کفپوش های چوبی که در مکان هایی مانند سالن و اتاق نشیمن قرار دارند این امکان را در اختیار شما قرار می دهد تا مدت طولانی از این پارکت ها استفاده کنید.

 

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

17 فروردین 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *