افتتاح حساب ترکیه
کوه های آلاداغ لار

گروه سفر شادمگ به کوه های آلاداغ لار تبریز سفر کرده تا از نزدیک این معجزه رنگارنگ خداوند در ایران را از نزدیک ببینید. با ما همراه باشید.

معرفی کوه های آلاداغ لار

شهر تبریز در گوشه‌ شمال‌غربی ایران قرار دارد و تاحدودی به‌واسطه‌ی همین موقعیت جغرافیایی‌ با سایر نقاط ایران متفاوت است.

اولین و بارزترین تفاوت آن‌ها را می‌توان در زبان محلی مردم دید که به ترکی آذری صحبت می‌کنند و مردم محلی علاقه‌ای به استفاده از زبان فارسی ندارند.

کوه های آلاداغ لار

گردشگران اگر سؤتا به فارسی بپرسند، معمولا به زبان ترکی به آن‌ها پاسخ داده می‌شود.

عامل دیگری که تبریز را منحصربه‌فرد کرده، جغرافیای آن است. تبریز در استان آذربایجان شرقی قرار دارد و در نتیجه آب‌و‌هوای خنک‌تری دارد و توپوگرافی متنوع آن شامل کوه‌ها،‌ آتشفشان‌های خاموش و دریاچه‌های یخچالی می‌شود.

این تفاوت فرهنگی و جغرافیایی از همان جاده‌ی مرکز ایران به‌سمت تبریز مشهود است. پس از عبور از زنجان،‌ رشته کوه‌های جالبی به رنگ‌های قرمز، سبز، نارنجی و زرد به‌چشم می‌خورد.

این اثر هنری که خالق آن مادر طبیعت است، کوه های آلاداغ لار نامیده می‌شوند و از جاهای دیدنی استان آذربایجان شرقی هستند؛ هرچند نباید آن را با رشته‌ کوهی در ترکیه با همین نام اشتباه گرفت.

کوه های آلاداغ لار

دلیل رنگ‌های کوه های آلاداغ لار

این کوه‌های رنگی فقط در چند نقطه از دنیا نظیر ژئوپارک ژانکی در چین و کوه‌های آسانگیت در پرو وجود دارند. وجود این کوه‌ها در چین را ناشی از میلیون‌ها سال فشرده‌شدن و اکسیده‌شدن مواد معدنی و ماسه سنگ می‌دانند.

احتمالاً همین اتفاق در سایر موارد مشابه در دنیا نیز افتاده و این کوه‌های شگفت‌انگیز را به کیک بزرگی با لایه‌های رنگی تبدیل کرده است.

بسیاری از گردشگران ایرانی و خارجی از وجود چنین جاذبه‌ای بی‌خبر هستند،‌ هرچند علاقه‌مندان به عکاسی و بازدیدکنندگان آن برای تماشای این کوه‌های زیبا به‌سمت تبریز حرکت می‌کنند؛ زیرا کوه‌های آلاداغ لار که به کوه‌های رنگین‌کمانی مشهورند، در ۲۵ کیلومتری شمال‌شرق شهر تبریز واقع شده‌اند.

جاهای دیدنی زنجان در چهار فصل سال + مشخصات کامل + عکس + آدرس

کوه های آلاداغ لار

چرا آلاداغ لار ؟

آنچه که در این منطقه واضح می باشد، وجود کوه های آلاداغ لار با شکوه می باشد. نزدیکی این منطقه به شهر تبریز باعث شده نام این منطقه آلا داغ لار شود. آلا در زبان ترکی به معنای رنگارنگ و داغ نیز به معنای کوه می باشد.

کوه های آلاداغ لار کجا هستند؟

اگر از زنجان به‌سمت شمال غرب بروید، در نزدیکی شهرستان بستان‌آباد و حدود ۶۰ کیلومتری بیرون تبریز،‌ چشم‌انداز فوق‌العاده زیبای کوه‌های آلاداغ لار شروع شده و باعث حیرت و تعجب‌تان می‌شود.

کوه های آلاداغ لار

آدرس: استان آذربایجان شرقی، شمال شرق تبریز، مسیر شهرستان اهر-تبریز و خواجه (نمایش روی نقشه)

تفریح در کوه های آلاداغ لار

اینجا بهترین مکان برای توقف و برپاکردن بساط پیک‌نیک است، هنگام پیاده‌روی احساس می‌کنید که به سیاره‌ی دیگری رفته‌اید و در حال راه‌رفتن روی مریخ هستید.

تماشای این مناظر هنگام پیاده‌روی،‌ گرفتن عکس و فیلم و گشت‌و‌گذار در روستاهای مخفی نزدیک به آن می‌تواند سفر متفاوتی را برایتان رقم بزند. گاهی اوقات در میان این کوه‌ها آبراهه‌هایی جریان می‌یابند و انعکاس زیبای این کوه‌ها در آب یکی از شگفت‌انگیزترین تصاویر طبیعت را پیش روی شما قرار می‌دهد.

وجود روستاهایی در اطراف این کوه‌ها، وجهه‌ی زیباتری به آن‌ها داده‌اند و جالب است بدانید که خانه‌های این روستاها مثل خاک این کوه‌ها رنگی هستند.

کوه و تپه‌های رسی آلا‌داغ‌لار، کوه‌های رنگارنگی به رنگ‌های قهوه‌ای، سبز، قرمز، زرد، نارنجی و سفید هستند که وقتی بارندگی می‌شود و خاک رس این کوه‌ها خیس می‌شود، چشم‌اندازی بسیار دیدنی ایجاد می‌کنند. این شگفتی‌ آفرینش از نزدیکی میانه شروع می‌شود و تا مسیر اهر به تبریز ادامه دارد.

کوه های آلاداغ لار

بهترین زمان بازدید کوه های آلاداغ لار

در تمام ایام سال می‌توانید به دیدن کوه‌های رنگین‌کمانی بروید. البته در هر زمان با جلوه‌ای خاص روبه‌رو خواهید شد؛ چراکه این کوه‌ها در تابش آفتاب رنگ خاصی پیدا می‌کنند و در پاییز و زمستان با بارش باران و برف، تصویری متفاوت را پیشکش شما خواهند کرد.

بهترین مقاصد سفر در عید 1402 و راهنمای سفر نوروزی

بهترین زمان برای عکاسی آلاداغ لار

مسلما شما هم علاقه مند به عکاسی از این کوه های افسون گر می باشید و نمی دانید بهترین زمانی برای عکاسی از کوه های آلاداغ لار چه وقت است…

کوه های آلاداغ لار

اصلی ترین عوامل برای ثبت عکس هایی جذاب و دیدنی از این کوه های رنگی، نور و گرما می باشند. به میزانی که نور بیشتر و دمای هوا بالاتر باشد، جلوه رنگی کوه های آلاداغ لار مشخص تر و جذاب تر می باشد.

کوه‌های رنگی دیگر در جهان

علاوه بر کوه های آلاداغ لار زنجان، در دیگر نقاط جهان هم کوه‌هایی وجود دارند که رنگی هستند. در ادامه، به معرفی مختصری از این کوه‌ها پرداخته‌ایم.

 تپه های رنگی اورگون ایالت پرتلند

تپه‌ های اورگون ایالت پرتلند آمریکا از جمله مناطقی است که در آن کوه‌های رنگی قابل‌مشاهده است.

این کوه‌های رنگی حدود ۳۵میلیون سال پیش، زمانی که این منطقه بستر یک رودخانه بوده، با لایه‌های خاکستر آتش‌فشان پوشانده شده است.

با گذشت زمان، این لایه‌های آتشفشانی با مواد معدنی موجود به هم فشرده شده و به شکل نوارهای رنگین تبدیل شده است.

کوه های آلاداغ لار

کوه های رنگی هورنوکال آرژانتین

کوه های رنگی هورنوکال در شمال غربی آرژانتین و در ارتفاع ۴۳۰۰متری از سطح دریا واقع شده است.

این کوه‌های رنگ‌آمیزی‌شده پدیده خارق‌العاده‌ای است که چشمان بینندگان را حیرت‌زده می‌کند. رنگ این کوه به‌دلیل وجود ترکیبات آهکی است که میلیون‌ها سال قبل به این شکل درآمده است.

کوه های دانکسیا چین

کوه های رنگین کمانی چین که در استان گاندونگ این کشور واقع شده است، از جمله مناطق دیدنی این کشور پهناور محسوب می‌شود.

چشم‌انداز زیبای کوهستان دانکسیا که روی کوه‌های آن نوار قرمز، آبی، سفید و زرد کشیده شده به‌علت وجود رسوبات معدنی و سنگ‌گچ تشکیل شده است.

مقایسه کوه های آلاداغ لار با کوه های رنگی جزیره هرمز

کوه های رنگی جزیره هرمز نیز از جهاتی با تپه های رنگی آلاداغ لار شباهت و تفاوت‌هایی دارد. کوه گلک جزیره هرمز که از آن به کوه های خوراکی هم نام برده می‌شود، یکی از جاهای دیدنی جزیره هرمز محسوب می‌شود.

شباهت این کوه‌ها با آلا داغلار در این است که آن‌ها نیز رنگ‌های مختلفی همانند زرد، سفید و قرمز دارند.

تحصیل در کانادا بدون مدرک زبان و با مدرک دیپلم | شرایط و مدارک مورد نیاز

تفاوت آن‌ها با تپه های آلا داغ لار در این است که در جزیره هرمز، جنس خاک‌ها هم در برخی جاها رنگین است.

کوه های آلاداغ لار

علاوه بر این، بر خلاف کوه‌ها، در این جزیره دره‌ای به نام دره رنگین‌کمان وجود دارد که به‌شکل یک رنگین‌کمان دیده می‌شود و جاذبه‌ای مسحور‌کننده را به نمایش می‌گذارد.

جنس تپه های آلا داغ لار و کوه های رنگی هرمز هم فرق دارد. تپه های آلا داغ لار از خاک و ماسه تشکیل شده است؛ اما کوه های رنگی هرمز از سنگ‌ها و صخره‌های محکم ایجاد شده است.

تاثیر رنگ ها در زندگی مردم منطقه

مردم ساکن منطقه از دیرباز شاهد زیبایی های منحصر به فرد این کوه ها بوده اند و این عاملی تاثیرگذار بر روی سنت ها و فرهنگ آن ها بوده است.

یکی از سنت هایی که هر سال عید نوروز و قبل از فرا رسیدن بهار انجام می دادند این بود که با استفاده از خاک های رنگی ، خانه های خود را تزیین می کنند.

انجام این کار اغلب بر عهده خانم ها بوده است و بیشتر از رنگ قرمز استفاده می شده تا نشان دهنده نوروز باشد برای انجام این کار آن ها خاک را با آب مخلوط کرده و بر روی دیوار داخلی خانه خود لایه رقیقی از مخلوط را استفاده می‌کرده‌ اند تا به استقبال عید نوروز روند.

امروزه هم آثاری از این سنت در میان مردم باقی مانده و می ‌توان خانه‌ های خشتی ‌ای در برخی از روستاهای آن پیدا کرد که با این خاک به زیبایی تزیین شده‌ اند.

دلیل رنگ‌های کوه های آلاداغ لار چیست؟

این کوه‌های رنگی فقط در چند نقطه از دنیا نظیر ژئوپارک ژانکی در چین و کوه‌های آسانگیت در پرو وجود دارند. وجود این کوه‌ها در چین را ناشی از میلیون‌ها سال فشرده‌شدن و اکسیده‌شدن مواد معدنی و ماسه سنگ می‌دانند.

تفریح در کوه های آلاداغ لار چگونه است؟

اینجا بهترین مکان برای توقف و برپاکردن بساط پیک‌نیک است، هنگام پیاده‌روی احساس می‌کنید که به سیاره‌ی دیگری رفته‌اید و در حال راه‌رفتن روی مریخ هستید.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

23 بهمن 1400

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *