افتتاح حساب ترکیه

عفونت واژن یکی از رایج‌ترین مشکلات بانوان به‌شمار می‌رود. این مشکل در سنین باروری می‌تواند اختلالات قابل‌توجهی را در زندگی روزمره بانوان ایجاد کند. عفونت واژن یک بیماری التهابی است که به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود. ابتلا به این عارضه می‌تواند به‌دلیل به‌هم خوردن تعادل طبیعی باکتری‌های واژن رخ دهد. اگر شخصی به این بیماری مبتلا شود، احساس درد، خارش و سوزش را در ناحیه واژن خود خواهد داشت.

نکته مهم این است که در برخی از مواقع، عفونت می‌تواند باعث تاخیر در پریود شما شود. با‌توجه به این موضوع، توجه به بهداشت و رعایت نکات مهم بسیار مهم است. توصیه می‌شود با بررسی علائم عفونت برای درمان آن به پزشک متخصص مراجعه کنید.

علائم و انواع عفونت

عفونت یکی از شایع‌ترین عارضه‌ها در میان بانوان است که به‌تقریب تعداد زیادی از بانوان با آن دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند. برای آشنایی با انواع و علائم این عارضه ابتدا باید با محیط رشد آن آشنا شوید. واژن که محیط اصلی عفونت محسوب می‌شود، یک مجرای عضلانی و پوشیده با غشای مخاطی است. این بخش از دهانه رحم آغاز شده که تنها دهانه واژن قابل‌مشاهده است. واژن عضوی بسیار حساس است که احتمال ایجاد عفونت در آن بالا است؛ بنابراین باید کوچک‌ترین علائم را نیز مهم تلقی کرده و جدی بگیرید.

واژنیت یا التهاب واژینال عارضه‌ای است که به‌دلیل از بین رفتن تعادل باکتری‌ها ایجاد می‌شود. اگر شخصی به این بیماری مبتلا شود، ترشحات غیر‌عادی، سوزش، درد و خارش را در قسمت واژن خود احساس می‌کند. نکته دیگری که وجود دارد، بوی بد واژن است. با رشد عفونت، شاهد تغییر بوی ترشحات واژن خواهید بود.

اهمیت و مزایای مشاوره پیش از ازدواج

عفونت واژن چگونه ایجاد می‌شود؟

این عارضه انواع مختلفی دارد که هر‌کدام از آن‌ها بر‌اثر عوامل مختلفی ایجاد می‌شوند. عفونت می‌تواند منشاء باکتریایی، قارچی یا ویروسی داشته باشد. این در‌حالی است که، بسیاری از افراد فکر می‌کنند که تنها برقراری رابطه جنسی منجر به ابتلا به عفونت می‌شود. این تفکر به‌طور کامل اشتباه نیست و رابطه جنسی یکی از راه‌های ایجاد این عارضه به‌شمار می‌رود، اما دلیل اصلی این مشکل نیست. می‌توان دلیل اصلی آن را، عدم رعایت بهداشت به‌ویژه در دوران قاعدگی دانست.

عفونت‌های قرچی و باکتریایی از مواردی هستند که بدون‌داشتن رابطه جنسی هم ایجاد می‌شوند. در‌اثر این نوع عفونت‌ها، فرد ترشحات غلیظ، سفید و متراکمی را تجربه می‌کند؛ البته در بسیاری از مواقع سیستم ایمنی بدن به کمک شما می‌آید و آن‌ها را از بین می‌برد. اگر سیستم ایمنی بدن شما ضعیف شده باشد، احتمال رشد عفونت و شدید‌تر شدن آن افزایش می‌یابد.

از عواملی که می‌توانند احتمال رشد این عارضه را افزایش دهند، می‌توان به تغذیه نا‌مناسب، استرس، سرما‌خوردگی و مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها اشاره کرد. در‌صورتی که، آنتی‌بیوتیک‌ها را خود‌سرانه و بدون تجویز پزشک مصرف کنید این اتفاق خواهد افتاد. برخی از ترکیبات شیمیایی موجود در مواد شوینده مانند صابون، شامپو و حتی اسپری‌ها می‌توانند حساسیت را در نواحی واژن ایجاد کنند.

عفونت واژن چگونه ایجاد میشود؟

علائم عفونت واژن

با‌توجه به اینکه انواع مختلفی از عفونت‌ها در واژن رشد می‌کنند، علائم گوناگونی نیز برای آن‌ها وجود دارد. این در‌حالی است که برخی از این علائم در میان تمام آن‌ها یکسان است. در ادامه علائم مشترک این عارضه را بررسی می‌کنیم.

  • اولین و مهم‌ترین نشانه، خارش واژن و نواحی اطراف آن است.

  • احساس سوزش دومین نشانه مشترک است. سوزش واژن، سوزش مجاری ادرار و حتی احساس سوزش در روابط جنسی از این نشانه‌ها هستند.

  • مشاهده ترشحات شدید، غیر‌معمولی، سفید یا خاکستری‌رنگ نیز از دیگر نشانه‌ها است. ترشحات اغلب چسبناک و رقیق هستند.

  • اگر بوی نا‌مطبوع و زننده‌ای را در نواحی مختلف واژن احساس کردید، می‌توان وجود عفونت را حدس زد.

  • درد و تورم و درد هنگام مقاربت از دیگر علائم هستند.

  • قرمز شدن، خون‌ریزی یا لکه‌بینی را جدی بگیرید.

  • عفونت و تاخیر در پریود با یک‌دیگر رابطه مستقیم دارند. بسیاری از افراد با ابتلا به عفونت واژن، اختلالاتی را در روند پریود خود مشاهده می‌کنند.

رفتار مردم گرجستان با ایرانیان چگونه است؟

چگونه از علت ترشحات و پریود نشدن جلوگیری کنیم؟

برای اینکه بتوانید از ترشحات و پریود نشدن در‌اثر عفونت جلوگیری کنید، باید برای درمان اقدام کنید. بهتر است که برای درمان این بیماری، به یک پزشک زنان و زایمان مراجعه کنید. حتی می‌توانید به کلینیک‌های تخصصی که خدمات مربوط به بیماری‌های زنان را ارائه می‌دهند مراجعه کنید.

پزشک با معاینه و مشاهده آزمایش‌ها، از روش‌های مختلف درمان استفاده می‌کند. اگر این بیماری منشاء باکتریایی داشته باشد، پزشک از قرص یا انواع کرم استفاده می‌کند. در‌حالی که عفونت به دلیل قارچ ایجاد شده باشد، پزشک روش‌های دیگری را در‌نظر می‌گیرد. در این‌زمان شیاف و دارو بهترین گزینه هستند. اگر عفونت به دلایل دیگر ایجاد شده باشد نیز از روش‌های پیشرفته‌تر برای درمان بهره می‌گیرد.

عفونت واژن

عدم پریود شدن در زمان مورد انتظار یا آمنوره در چه شرایطی طبیعی است؟

پاسخ به سوال آیا عفونت باعث تاخیر در پریود میشود، بله است. در برخی از مواقع این عارضه می‌تواند از پریود شدن زنان جلوگیری کند؛ اما این در موارد محدود امکان‌پذیر است؛ پس نمی‌توان در تمام مواقع عفونت را دلیل پریود نشدن دانست. در‌حالت‌کلی، پریود نشدن دختران و زنان می‌تواند خطراتی را به‌دنبال داشته باشد.

اگر زمان پریود تا ۴ روز عقب بیافتد عادی است، اما اگر این زمان بیشتر شود، نمی‌توان آن را عادی تلقی کرد. توصیه می‌شود در‌صورت عقب افتادن زمان پریود‌تان، به پزشک مراجعه کنید؛ زیرا اختلال در این روند می‌تواند سیستم و عملکرد کلی بدن را تحت‌تاثیر قرار دهد.

عوارض تاخیر پریود چیست؟

تاخیر در پریود تنها یک مشکل نخواهد بود؛ بدون‌شک، عوامل متعددی باعث به وجود آمدن این مشکل شده‌اند. با ایجاد تغییر در روند همیشگی و اصلی پریود، عوارض این مشکل را مشاهده خواهید کرد. دختران و زنانی که با مشکل تاخیر دوره قاعدگی مواجه هستند، تبعاتی برای آن‌ها وجود دارد؛ بنابراین مهم است تا برای درمان این مشکل به پزشک مراجعه کنید.

درد سينه چند روز قبل از پريود شروع می شود؟

مهم‌ترین و اساسی‌ترین عوارض تاخیر پریود، تغییر متابولیسم بدن است. در‌صورتی که متابولیسم بدن از حالت عادی و همیشگی خود خارج شود، شاهد تغییراتی در ساختار بدن خواهیم بود. از این تغییرات می‌توان به چاقی، اضافه وزن و افزایش BMI اشاره کرد.

ابتلا به بیماری‌های قلبی و سندروم‌ها از دیگر عوارض هستند که می‌توانند سلامت شما را به خطر بیاندازند. حتی در برخی از مواقع با تاخیر پریود و درمان نکردن آن، بانوان دچار ناباروری شده‌اند. یک هفته پیش از زمان پریود، شکم زنان به‌طور عادی ورم می‌کند. این ورم در‌اثر نفخ ایجاد می‌شود و تفاوتی ندارد که شما پریود شوید یا نشوید. در هر ‌صورت، این ورم را تجربه می‌کنید. اگر که شما پریود نشوید، سیکل قاعدگی آب را در خود حبس کرده و ورم شکمی ایجاد می‌کند.


جمع بندی

توجه داشته باشید که عفونت و تاخیر در پریود می‌تواند از مشکلات جدی برای بانوان و دخترا باشد. با مشاهده هر‌کدام از این مشکلات، باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. کلینیک بانو به‌صورت تخصصی تمام بیماری‌های شما را بررسی کرده و بهترین درمان را برای شما انجام می‌دهد. این مجموعه با علم روز دنیا پیش می‌رود و از جدید‌ترین تجهیزات برای درمان استفاده می‌کند؛ بنابراین، شما می‌توانید با اطمینان‌خاطر از دریافت بهترین خدمات درمانی به این مجموعه مراجعه کنید.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: shadi hemati

آخرین بروز رسانی

8 اسفند 1402

بروز رسانی توسط

shadi hemati

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *