افتتاح حساب ترکیه
افتتاح حساب غیر حضوری

افتتاح حساب غیر حضوری بکی از خدماتی است که برخی از بانک‌های فعال در شبکه بانکی کشور این خدمت را به مشتریان خود می‌دهند. برای افتاح حساب نیاز به مدارکی دارد و مراحلی را باید پشت سر بگذارید که گروه سبک زندگی شادمگ در این مطلب شما را راهنمایی می کند.

افتتاح حساب غیر حضوری در بانک

نحوه افتتاح حساب غیرحضوری در بانک، از طریق نصب اپلیکیشن همراه بانک و وارد کردن اطلاعات هویتی و اقامتی و پرداخت هزینه مربوطه بوده؛ همچنین، شرط سنی 18 سال و داشتن گوشی هوشمند، از جمله شرایط و کارت ملی هوشمند و شناسنامه، از جمله مدارک لازم برای افتتاح حساب آنلاین و اینترنتی در بانک، می باشد.

افتتاح حساب غیر حضوری

مرحله اول، در بهره مندی از تسهیلات بانکی، در تمامی بانک ها و موسات مالی و اعتباری، افتتاح حساب در بانک مورد نظر می باشد. اما، افتتاح حساب در بانک، به روش حضوری، علاوه بر اینکه وقت گیر و هزینه بر بوده، یکی از علل اصلی گسترش بیماری کرونا نیز می باشد.

به دلیل وجود مشکلات فوق و با هدف گسترش خدمات الکترونیک و جلوگیری حداکثری از گسترش بیماری کرونا در کشور، شورای عالی مبارزه با پولشویی، در بهمن ماه سال 1400، مصوبه ای را تصویب نمود که بر اساس آن، به کلیه بانک های کشور، این اجازه داده شده تا برای افتتاح حساب در بانک، از روش آنلاین و اینترنتی، استفاده نمایند.

از آنجا که باز کردن اینترنتی حساب بانکی، دارای شرایط، نحوه و مراحل مخصوص به خود می باشد، لازم است تا متقاضیان افتتاح حساب بانکی، به این شیوه، با مقررات آن آشنا شوند.

با توجه به توضیحات فوق و نظر به اهمیت این موضوع، در این مقاله، ابتدا، به معرفی شرایط افتتاح حساب غیرحضوری در بانک پرداخته؛ سپس، در بخش های بعد، مراحل و نحوه، مدارک لازم و هزینه باز کردن اینترنتی حساب بانکی را توضیح خواهیم داد.

مزایای افتتاح حساب غیر حضوری

  • آسانــی و راحتـی دریافـت خدمـات بانکـی
  • افتتاح حساب و دریافت کارت بانکی رایگان
  • سریع ترین روش افتتاح حساب و دریافت کارت بانکی
  • ارسال رایگان کارت بانکی در حداقل زمان ممکن به نشانی دلخواه شمــا
  • تعیین رمز ها ، فعال و غیر فعال سازی کارت توسط شما
  • استفاده از کیف پول الکترونیک

دیگر مزایای افتتاح حساب غیرحضوری

نحوه افتتاح حساب در بانک ها، به شیوه سنتی، مستلزم آن است که مشتری، حضورا، به بانک مورد نظر خود مراجعه کرده، پس از تحویل مدارک لازم به متصدی مربوطه، فرم های ضروری برای افتتاح حساب بانکی را پر کرده و در نهایت، پس از واریز مبالغ لازم، برای افتتاح حساب در بانک، اقدام نماید.

افتتاح حساب غیر حضوری

افتتاح حساب در بانک، به روش حضوری، علاوه بر اینکه با نگه داشتن مشتریان در صف های طولانی نوبت، بسیار وقت گیر است، هزینه بر نیز می باشد. از سوی دیگر، با شیوع بیماری کرونا، در کشور ما، همانند سایر بخش های جهان، نحوه افتتاح حساب در بانک ها، به شیوه سنتی یکی از علل اصلی گسترش این بیماری می باشد.

به دلیل وجود مشکلات فوق، در افتتاح حساب در بانک ها، به شیوه سنتی و با هدف گسترش خدمات الکترونیک و جلوگیری حداکثری از گسترش بیماری کرونا در کشور، شورای عالی مبارزه با پولشویی، در بهمن ماه سال 1400، مصوبه ای را تصویب نمود که بر اساس آن، به کلیه بانک های کشور، این اجازه داده شده تا در ادامه گسترش سامانه های بانکی اینترنتی، همچون سامانه اینترنت بانک مرکزی intranet.cbi.ir، برای افتتاح حساب در بانک و ارائه سایر خدمات بانکی، نیز از روش آنلاین و اینترنتی، استفاده کرده و به این ترتیب، شرایط افتتاح حساب غیرحضوری در بانک ها برای اشخاص متقاضی، فراهم شده است.

اما، همچون سایر فعالیت های تجاری و غیرتجاری، نحوه افتتاح حساب غیرحضوری در بانک، نیز مستلزم وجود شرایط مخصوص به خود می باشد. به عبارت دیگر، متقاضیان باز کردن اینترنتی حساب بانکی، باید شرایطی را دارا باشند که دراین بخش، قصد داریم به توضیح این شرایط بپردازیم.

شرایط افتتاح حساب آنلاین در بانک

اولین و مهم ترین شرط از شرایط افتتاح حساب غیرحضوری در بانک، شرط سنی متقاضی می باشد؛ با این توضیح که بر اساس اعلام سیستم بانکی کشور، نحوه افتتاح حساب آنلاین در بانک، تنها برای افرادی که دارای 18 سال تمام شمسی بوده، امکان پذیر است و برای افتتاح حساب بانکی اشخاص کمتر از 18 سال، توسط ولی، قیم یا نماینده آن ها، باید به شیوه حضوری، اقدام نمود.

روش صحیح شستن بالش پر و پنبه با دست و لباسشویی

دومین شرط از شرایط نحوه افتتاح حساب غیرحضوری در بانک، عقل و رشد متقاضی افتتاح حساب اینترنتی در بانک، می باشد؛ با این توضیح که متقاضی افتتاح حساب بانکی، نباید مجنون بوده و از آنجا که افتتاح حساب در بانک، یک فعالیت مالی می باشد، لازم است که رشید نیز باشد؛ یعنی دارای عقل معاش بوده و سفیه نباشد.

داشتن مدارک لازم، برای باز کردن اینترنتی حساب بانکی، از دیگر شرایط افتتاح حساب آنلاین در بانک، می باشد؛ به عنوان مثال، متقاضیان، باید دارای کارت هوشمند ملی بوده یا رسید تعویض کارت ملی خود را دریافت کرده باشند؛ در غیر این صورت، امکان افتتاح حساب اینترنتی در بانک را نخواهند داشت. لازم به ذکر است، مدارک افتتاح حساب غیرحضوری در بانک، در بخش سوم مقاله، به طور کامل توضیح داده شده است.

یکی از مهم ترین شرایط افتتاح حساب غیرحضوری در بانک، داشتن گوشی هوشمند می باشد. دلیل این امر، آن است که متقاضی افتتاح حساب اینترنتی در بانک، باید اپلیکیشن بانک مورد نظر خود را نصب کرده و از طریق این برنامه، برای افتتاح حساب آنلاین در بانک، اقدام نماید.

مراحل افتتاح حساب غیر حضوری

در مرحله اول، متقاضی، باید اپلیکیشن همراه بانک بانک مورد نظر، همچون سامانه بام بانک ملی my.bmi.ir، را بر روی گوشی موبایل خود، نصب نماید. در مرحله بعد، با توجه به مراحل و نحوه باز کردن اینترنتی حساب بانکی در آن اپلیکیشن، باید اطلاعات هویتی و اقامتی متقاضی، در کادرهای مربوطه وارد شود. پس از بارگذاری تصویر مدارک هویتی، یعنی کارت ملی و شناسنامه، لازم است که متقاضی، جهت احراز هویت، یک فیلم ویدئویی از خود ضبط کرده و آن را نیز در برنامه، بارگذاری کند.

در نهایت، پس از استعلام از ثبت احوال و سایر مراجع مربوطه، در صورت عدم وجود مشکل قانونی، مراحل و نحوه افتتاح حساب غیرحضوری در بانک، به پایان رسیده و افتتاح حساب اینترنتی در بانک، انجام می گیرد. چنانچه بر روی حسابی که متقاضی افتتاح کرده، کارت بانکی نیز صادر شود، توسط بانک، به آدرس متقاضی ارسال می گردد.

افتتاح حساب غیر حضوری

از آنجا که مراحل و نحوه افتتاح حساب غیرحضوری در بانک های مختلف، تا اندازه ای با یکدیگر، متفاوت می باشد، ما در این قسمت، مراحل و نحوه باز کردن اینترنتی حساب بانکی، در بانک آینده را به عنوان نمونه توضیح داده و یادآور می شود، مراحل و نحوه افتتاح حساب آنلاین در سایر بانک ها نیز تا حد زیادی مشابه این راهنما می باشد.

در اولین مرحله از مراحل و نحوه افتتاح حساب غیرحضوری در بانک، لازم است تا متقاضی، سامانه کلید را دانلود کرده و آن را بر روی تلفن همراه خود نصب نماید. سپس، باید وارد بخش (سایر خدمات) شده و بر روی گزینه (افتتاح حساب در بانک آینده) کلیک نمود.

شروع

با کلیک بر روی گزینه افتتاح حساب در بانک آینده، صفحه زیر به متقاضی افتتاح حساب غیرحضوری در بانک آینده، نشان داده می شود. بر روی دکمه مشاهده قوانین، کلیک کرده و پس از مطالعه این قوانین، دکمه (قوانین افتتاح حساب را مطالعه نموده ام و قبول دارم) را بزنید.

افتتاح حساب غیر حضوری

در مرحله بعد، همانطور که در تصویر زیر ملاحظه می کنید، لازم است تا تاریخ تولد و شماره سریال پشت کارت ملی هوشمند، در کادرهای مربوطه وارد شده و در نهایت، بر روی دکمه ادامه، کلیک شود. لازم به ذکر است، اشخاصی که هنوز کارت ملی هوشمند خود را دریافت نکرده اند، لازم است تا شماره رهگیری رسید تعویض کارت ملی خود را به جای شماره سریال مربوطه، وارد نمایند

افتتاح حساب غیر حضوری

مراحل بعدی  افتتاح حساب غیر حضوری

در گام بعد، متقاضی باید از چهره خود، یک عکس واضح بگیرد. لازم به ذکر است که عکس گرفته شده، باید دارای رزولیشن مناسب و پس زمینه روشن باشد. همچنین، فرد، نباید از ماسک استفاده کرده، چهره وی کاملا مشخص باشد و در مورد خانم ها، حجاب اسلامی رعایت گردد.

افتتاح حساب غیر حضوری

در این مرحله از مراحل و نحوه باز کردن اینترنتی حساب بانکی، متقاضی افتتاح حساب آنلاین در بانک، باید از کارت ملی خود، عکس گرفته وآن را بارگذاری نماید.

افتتاح حساب غیر حضوری

مرحله بعد از مراحل و نحوه افتتاح حساب غیرحضوری در بانک، مربوط به گرفتن عکس از صفحه اول و صفحه توضیحات شناسانامه و بارگذاری این تصاویر می باشد.

افتتاح حساب غیر حضوری

این مرحله از مراحل و نحوه افتتاح حساب اینترنتی در بانک، متقاضی باید با زدن دکمه قرمز رنگ ضبط فیلم در اپلیکیشن، در حالی که بر روی یک کاغذ سفید و بدون خط، امضا می زند، فیلم امضا زدن خود را ضبط نماید.

رفع گرفتگی توالت فرنگی با 8 روش ساده و تضمینی

افتتاح حساب غیر حضوری

در صفحه جدید، متقاضی باید، تلفن ثابت، کد پستی و آدرس محل سکونت خود را در کادرهای مربوطه وارد کرده و در انتها، دکمه ادامه را کلیک نماید.

افتتاح حساب غیر حضوری

این مرحله از مراحل و نحوه افتتاح حساب غیرحضوری در بانک، مشتری ، باید نوع حساب بانکی خود را تعیین کرده و سپس، دکمه ادامه را کلیک نماید.

افتتاح حساب غیر حضوری

پیغام (ثبت نام با موفقیت انجام شد) و صدور کد پیگیری، همانطور که در تصویر زیر ملاحظه می کنید، نشان دهنده آن است که مراحل و نحوه افتتاح حساب آنلاین در بانک، با مموفقیت به اتمام رسیده؛ پس از مراجعه به بانک و، پرداخت هزینه و تایید اطلاعات، توسط متصدی مربوطه، شماره مشتری و شماره حساب، به وی پیامک می گردد.

افتتاح حساب غیر حضوری

بعد از توضیح شرایط و مراحل و نحوه افتتاح حساب غیرحضوری در بانک، در ادامه، به بررسی مدارک لازم برای افتتاح حساب آنلاین و اینترنتی در بانک و هزینه مربوط به آن می پردازیم.

مدارک لازم برای افتتاح حساب آنلاین

در بخش های قبل، در مورد شرایط افتتاح حساب غیرحضوری در بانک، صحبت کرده و سپس، مراحل و نحوه باز کردن اینترنتی حساب بانکی را، ضمن یک راهنمای تصویری توضیح دادیم. همچنین گفتیم که اگرچه مراحل و نحوه افتتاح حساب غیرحضوری در بانک های مختلف، بسته به نوع اپلیکیشن همراه بانک، دارای تفاوت هایی بوده، اما، کلیات این مراحل، در بانک های مختلف، تا حد زیادی، مشابه یکدیگر می باشد.

از آنجا که همچون هر فعالیت تجاری و غیر تجاری دیگری، داشتن مدارک لازم برای افتتاح حساب آنلاین در بانک، از شرایط افتتاح حساب، می باشد، در این بخش، به معرفی مدارک لازم برای افتتاح حساب غیرحضوری در بانک، می پردازیم که شامل موارد زیر می باشد:

  • کارت ملی هوشمند یا رسید تعویض کارت ملی، در صورت ثبت نام کارت ملی هوشمند و عدم دریافت آن
  • شناسنامه
  • نشانی و کد پستی دقیق محل سکونت متقاضی

لازم به ذکر است شماره همراهی که از طریق آن، برای نصب اپلیکیشن بانک و افتتاح حساب غیرحضوری در بانک، استفاده می شود، باید به نام متقاضی بوده و با شماره ملی وی به ثبت رسیده باشد.

هزینه افتتاح حساب غیر حضوری

در بخش های قبل، به بررسی شرایط افتتاح حساب غیرحضوری در بانک، پرداخته و سپس، مراحل و نحوه افتتاح حساب اینترنتی در بانک و مدارک لازم برای افتتاح حساب، به این روش را توضیح دادیم . همچنین، گفتیم که کارت ملی هوشمند یا رسید تعویض کارت ملی، شناسنامه و نشانی و کد پستی دقیق محل سکونت متقاضی، مدارک لازم برای باز کردن اینترنتی حساب بانکی می باشد.

اما، از آنجا که ارائه خدمات بانکی، نظیر صدور چک رمزدار بانکی و چک رمزدار بین بانکی، مستلزم پرداخت هزینه مربوط به آن خدمات می باشد، پس از بحث شرایط، نحوه و مدارک لازم، سوال مهمی که در رابطه با افتتاح حساب آنلاین در بانک مطرح می شود، آن است که هزینه افتتاح حساب غیرحضوری در بانک، چقدر می باشد؟ به عبارت دیگر، برای افتتاح حساب اینترنتی در بانک، چه مبالغی باید از سوی مشتری، پرداخت گردد؟

در پاسخ به این سوال که هزینه افتتاح حساب غیرحضوری در بانک، چقدر می باشد؟ باید گفت، در حال حاضر، هزینه افتتاح حساب آنلاین در بانک، بسته به عواملی، همچون نوع حساب بانکی و خدمات ارائه شده بر روی حساب، از جمله صدور کارت عابر بانک، در بانک های مختلف، متفاوت بوده و بنابراین، نمی توان از یک مبلغ ثابت به عنوان هزینه افتتاح حساب غیرحضوری در بانک های مختلف، صحبت کرد.

ویرایش اطلاعات افتتاح حساب اینترنتی

در قسمت های قبل، در مورد شرایط افتتاح حساب غیرحضوری در بانک، مراحل و نحوه افتتاح حساب اینترنتی در بانک، مدارک لازم و هزینه این نوع از افتتاح حساب، توضیح دادیم، همچنین، گفتیم که هزینه افتتاح حساب آنلاین در بانک، بسته به عواملی، همچون نوع حساب بانکی و خدمات ارائه شده بر روی حساب، از جمله صدور کارت عابر بانک، در بانک های مختلف، متفاوت بوده و بنابراین، نمی توان از یک مبلغ ثابت به عنوان هزینه باز کردن اینترنتی حساب بانکی در بانک های مختلف، صحبت کرد.

افتتاح حساب غیر حضوری

اما، از آنجا که نحوه افتتاح حساب غیرحضوری در بانک، از طریق اپلیکیشن های همراه بانک بوده و در جریان باز کردن اینترنتی حساب بانکی، همانند دریافت وام از سامانه های بانکی مختلف، مثل سامانه ثبت نام وام بانک رسالت ibank.rqb.ir، هیچ فرم کاغذی، پر نمی شود، ممکن است این سوال مطرح شود که ویرایش اطلاعات افتتاح حساب اینترنتی به چه صورت می باشد؟

مدل های جدید و خلاقانه تزیین لواشک برای شب چله و مهمانی

در پاسخ به این سوال که ویرایش اطلاعات افتتاح حساب اینترنتی به چه صورت می باشد؟ باید گفت که در حال حاضر، با توجه به اینکه، افتتاح حساب غیرحضوری در بانک، از طریق اپلیکیشن های همراه بانک، انجام گرفته، متقاضی، می تواند در هر مرحله، با زدن دکمه قبلی یا مرحله قبل (بسته به اپلیکیشن بانکی خود)، برای ویرایش اطلاعات افتتاح حساب اینترنتی، اقدام نماید.

بدیهی است که پس از اتمام مراحل باز کردن اینترنتی حساب بانکی و دریافت کد پیگیری، متقاضی، دیگر امکان ویرایش اطلاعات را نداشته و برای ویرایش اطلاعات افتتاح حساب اینترنتی، باید حضورا به شعبه بانک مورد نظر خود، مراجعه نماید.

پیگیری افتتاح حساب اینترنتی

در بخش قبل، در مورد ویرایش اطلاعات افتتاح حساب اینترنتی، صحبت کرده و توضیح دادیم که برای ویرایش اطلاعات افتتاح حساب اینترنتی، متقاضی، می تواند در هر مرحله از افتتاح حساب از طریق اپلیکیشن بانکی، با زدن دکمه قبلی یا مرحله قبل (بسته به اپلیکیشن بانکی خود)، برای ویرایش اطلاعات افتتاح حساب اینترنتی، اقدام نماید. البته، پس از اتمام مراحل افتتاح حساب غیرحضوری در بانک و دریافت کد پیگیری، متقاضی، دیگر امکان ویرایش اطلاعات را نداشته و برای ویرایش اطلاعات افتتاح حساب اینترنتی، باید حضورا به شعبه بانک، مراجعه نماید.

اما متقاضیان باز کردن اینترنتی حساب بانکی، که به منظور دریافت خدمات بانکی، همچون ضمانت نامه بانکی، اقدام به افتتاح حساب نمورده اند، با سوال مهم دیگری نیز مواجه هستند؛ با این توضیح که بعد از اتمام مراحل افتتاح حساب آنلاین در بانک، به چه نحو می توانند برای پیگیری افتتاح حساب اینترنتی خود، اقدام نموده واز نتیجه درخواست خود، مطلع شوند؟

در پاسخ به این سوال که بعد از اتمام مراحل افتتاح حساب غیرحضوری در بانک، به چه نحو می توان برای پیگیری افتتاح حساب اینترنتی خود، اقدام نمود؟ باید گفت، بعد از پایان مراحل افتتاح حساب آنلاین در بانک، یک کد پیگیری، برای متقاضی، صادر می شود. متقاضی، در صورت تمایل، برای پیگیری افتتاح حساب اینترنتی، می تواند با در دست داشتن این کد پیگیری، به صورت حضوری، به شعبه بانک مراجعه کرده و افتتاح حساب غیرحضوری خود را پیگیری نماید.

شرایط افتتاح حساب در بانک‌ ها به صورت آنلاین چیست؟

بانک پارسیان

شرایط افتتاح حساب در بانک پارسیان به این صورت است که مشتری با مراجعه به سامانه اینترنتی این بانک، ابتدا مراحل احراز هویت خود را انجام می‌دهد و سپس کارت بانکی متقاضی درب منزل به او تحویل داده می‌شود.

بانک رسالت

در بانک رسالت هم مراحل به همین صورت است و مشتریان می‌توانند به سایت بانک رسالت مراجعه کرده و بعد از وارد کردن شماره تلفن، کدملی، تاریخ تولد، رمزورود، کدپستی و کدامنیتی خود در پلتفرم عضویت غیرحضوری این بانک ثبت‌نام کنند و بعد از دریافت کد اعتبار سنجی که به صورت پیامک ارسال می‌شود، حساب خود را افتتاح کنند.

افتتاح حساب غیر حضوری

بانک آینده

شرایط افتتاح حساب در بانک آینده به این صورت است که متقاضی باید برای احراز هویت از دوربین گوشی همراه خود استفاده کرده و سپس، مدارک مورد نیاز برای بارگذاری در سایت از جمله کارت ملی، شناسنامه، ثبت امضا به صورت آنلاین و کد پستی منزل مسکونی خود را به بانک ارائه دهد.

بانک مهر ایران

در بانک مهر ایران ابتدا مشتری به صورت بیومتریک احراز هویت می‌شود. بعد از آن با نصب اپلیکیشن همراه بانک مهر ایران مراحل بعدی افتتاح حساب را انجام داده و بعد از آن در کمتر از ۴۸ ساعت کارت بانکی به منزل متقاضی فرستاده می‌شود.

بانک تجارت‌

البته بانک تجارت هم به متقاضیان خود خدمات غیرحضوری را ارائه می‌کند، بر همین اساس مشتری برای افتتاح حساب آنلاین در بانک ابتدا باید به اپلیکیشن زمرد مراجعه کرده، فرم قرارداد افتتاح حساب را تکمیل نموده و بعد از انتخاب نوع حساب حداقل مبلغ ۵۰ هزار تومان را به حساب واریز کرده و در نهایت اطلاعات تکملی حساب به شماره مشتری پیامک می‌شود.

بانک ملی

متقاضیان با نصب اپلیکیشن نشان بانک این کار را انجام می دهند. مراحل انجام افتتاح حساب آنلاین در این بانک پنج مرحله دارد که نخستین گام، احراز هویت برای مشتری و دریافت گواهی امضای الکترونیکی است. همچنین بعد از بارگزاری کامل مدارک پیام اطلاعات حساب به شماره مشتری پیامک می‌شود.

بانک پاسارگاد

در این بانک هم پس از مراجعه به سایت بانک پاسارگاد و انجام مراحل احراز هویت و بارگزاری مدارک حساب مشتری به صورت انلاین افتتاح می‌شود.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

30 تیر 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *