افتتاح حساب ترکیه
انتخاب لباس دامادی

انتخاب لباس دامادی باید با دقت انجام بگیرد و در مواردی از تهیه لباس عروس هم شاید سخت تر باشد.  زیرا داماد در شب عروسی مانند یک شاه شناخته می شود و باید در هنگامی که در کنار عروس قرار می گیرد ظاهری بسیار زیبا داشته باشد و کت و شلواری را انتخاب کند که به او استایل مردانه و جذاب بدهد.در این بخش می خواهیم روش انتخاب بهترین کت و شلوار و رنگ های مناسب برای عروسی را توضیح دهیم.

بهترين نحوه انتخاب لباس دامادی

همان گونه که می دانید سخت بودن انتخاب کت و شلوار برای داماد از انتخاب لباس عروس کمتر نیست و کت و شلوار داماد باید با لباس عروس هماهنگ باشد تا ترکیبی زیبا و جذاب ایجاد شود. بیشتر داماد ها به سراغ کت و شلوار مشکی برای شب عروسی می روند ولی بعضی از افراد هم که اهل تنوع هستند به سراغ دیگر رنگ ها می روند.

انتخاب لباس دامادی

لباس خوب برای داماد در تمام فرهنگ ها مشترک است ولی اینکه چه نوع کت و شلواری مورد پسند داماد است به شخصیت و اندام او مرتبط است. به همین دلیل لازم است تا در انتخاب کت و شلوار به استایل و فرم بدن داماد توجه شود. توصیه می شود برای اینکه متوجه شوید چه نوع کت و شلواری برای شما مناسب است فقط به نظر خود نباید اکتفا کنید و از دیدگاه افراد دیگر هم بهره بگیرید.

در ادامه نکاتی درمورد انتخاب کت و شلوار داماد را می خوانید و می توانید از این نکات استفاده کنید.

اصول انتخاب لباس دامادی

کت و شلواری که شما را قد بلندتر نشان می دهد

برای انتخاب لباس دامادی بهتر است که از کت و شلوارهایی استفاده کنید که راه و خط های کمرنگ داشته باشند.
به جای پاپیون از کراوات و کراوات های باریک استفاده کنید.
از جلیقه های هم رنگ کراوات و متضاد رنگ پیراهن استفاده کنید.
برای بلند نشان دادن بالا تنه به شما توصیه می کنیم که از کت های تک دکمه استفاده کنید.
شلوار لوله تفنگی یا راسته هم برای بلند نشان دادن قد شما می تواند مناسب باشد.
توصیه می شود که از پوشیدن کت و شلوارهای کوتاه اجتناب کنید.
کت و شلوارهای گشاد شما را کوتاه نشان می دهد و به همین دلیل در انتخاب خود به سایز بودن آن باید توجه کنید.

نكته

کت هایی که لبه های پایینی آن بر روی هم قرار می گیرند قد شما را بلندتر نشان می دهد.
باید توجه داشته باشید که کت و شلوارهای رنگی مشکی برای بلندتر و باریک تر نشان دادن شما مناسب می باشد.

انتخاب لباس دامادی
اگر کمر شما باریک است و کت تک را هم نمی پسندید به شما پیشنهاد می کنیم که از کت دو دکمه استفاده کنید.

چه نوع کت و شلواری شما را لاغر نشان می دهد؟

به شما توصیه می کنیم که شلوار راسته به تن کنید.
از کت تک دکمه و یا دو دکمه استفاده کنید.
از پوشیدن کت هایی با لبه های تیز باید اجتناب کنید به همین دلیل استفاده از یقه های آرشال بهترین گزینه به حساب می آیند.
وقتی که خبردار می ایستید باید قد کت اندازه سر انگشتان شما باشد.
کتی را باید انتخاب کنید که بتوانید دست های خود را خیلی راحت در آن تکان دهید.
اگر گردن شما بزرگ است به شما توصیه می کنیم که کراوات یقه خود را محکم نبندید.
اگر قد شما بلند است به شما توصیه می کنیم که از کت های سه دکمه ای استفاده نمایید.
از کت های پنج یا شش دکمه استفاده نکنید زیرا این کت ها شما را بسیار درشت نشان می دهند.

چه نوع کت و شلواری شما را درشت هیکل می کند؟

توصیه می شود که در انتخاب کت و شلوار دامادی تنها از کت های چهار دکمه استفاده نمایید و کت های تک دکمه را کنار بگذارید.
استفاده از جلیقه شما را درشت تر نشان خواهد داد.
استفاده از شلوار های پیلی دار می تواند شما را پر تر نشان دهد.
بهتر است از کت و شلوار های اپل دار برای چهار شانه کردن خود استفاده نمایید.
هرگز از کت و شلوار های فاقد از سایز خود استفاده نکنید.
پاپیون می تواند گزینه مناسبی برای پر نشان دادن شما باشد.
استفاده از کت هایی با یقه تیز می تواند ششما را درششت تر جلوه دهد.

نكته

بهتر است که از رنگ روشن برای کت و شلوار خود استفاده نمایید.

انتخاب لباس دامادی
در طول زمان عروسی کت را به هیچ عنوان از تن خود خارج نکنید.

جنس مناسب کت و شلوار دامادی

بر اساس گفته های یکی از فروشگاه های مهم و مشتری پسند کت و شلوار بهترین جنس پارچه برای کت و شلوارهای دامادی پارچه ای است که در آن وول به کار رفته باشد ولی اغلب داماد های ایرانی بر اساس فصل سال کت و شلوار خود را انتخاب نمی کنند زیرا قرار است تنها آن را در یک شب بپوشند.

رنگ های مختلف انتخاب لباس دامادی

اگر شما نیز مانند سایر دامادها به دنبال بهترین و جذاب ترین رنگ برای انتخاب کت شلوار داماد هستید توصیه می کنیم که ادامه مطلب را از دست ندهید:

کت و شلوار مشکی

همانطور که متوجه شدید مشکی از دسته رنگ هایی است که اغلب داماد ها برای حضور در عروسی خود استفاده می کنند. این رنگ به دلیل رسمی بودن،شیک بودن و جلوه بخشش بودن مورد پسند اغلب داماد ها قرار می گیرد. البته شما می توانید برای تنوع از کت و شلوار دیگر با رنگ متفاوت ینز استفاده کنید ولی باستی توجه داشته باشید که سایر رنگ نیز برای اندام و فرم شما مناسب خواهند بود یا خیر.

انتخاب لباس دامادی

کت و شلوار سرمه ای

از آنجایی که سرمه ای رنگی از خانواده مشکی است اولویت اول پس از رنگ مشکی می باشد و پوشیدن کت و شلوار به این رنگ شما را از سایر افراد متمایز خواهد کرد و برای افرادی که علاقه دارند در کنار لباس سفید عروس لباسی تیره بپوشند انتخاب مناسبی محسوب می شود. توجه داشته باشید که انتخاب این رنگ برای افرادی که دارای قدی کوتاه و یا هیکلی چاق دارند بسیار مناسب می باشد زیرا این رنگ باعث می شود تا کشیده تر به نظر برسید.

کت و شلوار سفید

کت و شلوار سفید نیز رنگی کاملا هماهنگ با لباس عروس دارد که البته بایستی همراه با کمربند،کفش و دستمال جیب مشکی پوشیده شود تا از حالت یکنواختی خارج گردد. توجه داشته باشید که استفاده از این رنگ برای داماد هایی که دارای رنگ پوست سفید می باشند چندان مناسب نمی باشد زیرا این افراد با پوشیدن چنین کت و شلواری خسته و بی روح به نظر می آیند. این موضوع در برابر افرادی که دارای پوستی سیاه و سبزه هستند این چنین نیست و باعث جذاب تر شدن آن ها خواهد شد. همچنین این رنگ به افراد درشت هیکل نیز نمی آید.

مانتوی راحت برای سفر تابستانی چی بپوشیم ؟ خنک تر از این مدل ها مگه هست ؟!

انتخاب لباس دامادی

کت و شلوار خاکستری

بهتر است بدانید که معدود افرادی از کت و شلوار خاکستری برای شب عروسی استفاده می کنند زیرا قرار گرفتن با این رنگ در کنار عروس چندان جذابیتی نخواهد داشت اما اگر علاقه زیادی به پوشیدن این رنگ دارید پیشنهاد می کنیم که در آن از اکسسوری های مشکی نیز استفاده نمایید تا از یکنواختی در بیاید.

کت و شلوار کرمی

کت و شلوار کرم نیز برای استفاده در فصول گرم مناسب هستند و توجه داشت باشید که پوشیدن این رنگ از کت و شلوار برای افراد چاق و یا قد کوتاه مناسب نیست و بایستی از پوشیدن آن اجتناب نمایند. بهتر است بدانید که می توان این کت و شلوار را با پیراهن سفید و جلیقه ای هم رنگ ست کرد.

کت و شلوار با رنگ خاص

رنگ های خاصی مانند زرشکی،آبی و سبز رنگ مناسبی برای کت و شلوار داماد محسوب می شود اما اگر قصد دارید آن را در جلسات رسمی نیز بپوشید توصیه می کنیم که از خرید آن گذشت کنید.

انتخاب لباس دامادی

انتخاب لباس دامادی به سبک کلاسیک

سبک کلاسیک یکی از سبک هایی است که همه افراد می توانند آن را انتخاب کنند و در مجلس عروسی شان بپوشند. همچنین این سبک کت و شلوار برای میهمانی های خانوادگی و دوستانه نیز مناسب است.

کت شلوار سبک کلاسیک را می توان به راحتی با هر پیراهن و کراواتی ست کرد.

این کت و شلوار برای مراسم در فصل بهار و تابستان مناسب است و می توان آن را با یک پیراهن سفید یا رنگ روشن به تن کرد. اگر می خواهید این نوع کت و شلوار را برای فصل زمستان استفاده نمایید آن را با ژاکت های مخمل امتحان کنید. رنگ آبی نفتی این سبک طرفداران بیشتری دارد.

لباس داماد به سبک روستایی

یکی از محبوب ترین و گران ترین سبک های کت شلوار در سراسر جهان سبک روستایی است که برگرفته از المان های طبیعت است و حس طبیعت را به خوبی منتقل می کند.

این سبک کت و شلوارها برای مراسم هایی که در فضای باز برگزار می شوند، بسیار مناسب هستند. می توانید با این نوع کت و شلوار جزئیاتی مانند پاپیون یا کراوات فلانل یا پشمی، جلیقه پشمی یا جیر، به همراه کفش هایی قهوه ای رنگ را نیز امتحان نمایید.

نکات پیش از انتخاب کت و شلوار دامادی

تحقیق‌کردن و دانستن نکاتی درباره خرید لباس دامادی کارتان را راحت می‌کند و باعث می‌شود هزینه‌ای که می‌پردازید به هدر نرود و در نهایت هم از استایل و تیپ‌تان راضی باشید. اگر از قبل بدانید که چه می‌خواهید در هنگام خرید گیج و سردرگم نمی‌شوید، اشتباه نمی‌کنید و در نهایت راضی خواهید بود.

بهتر است، قبل از اقدام برای خرید با طرف مقابل‌تان هم حتما مشورت و گفت‌وگو کنید. بعضی‌ها لباس عروس و داماد را به همسر آینده‌شان نشان نمی‌دهند و می‌خواهند او را غافلگیر کنند. اما از ما می‌شنوید، خوب است که با هم در هماهنگی و ارتباط باشید و دست‌کم درباره کلیت لباس‌تان، سبک و استایلش صحبت کنید. در غیر این صورت، امکان دارد که این غافلگیری چندان خوشایند از آب درنیاید. در هنگام خرید به نکات زیر دقت کنید:

به فصل مراسم حتما توجه کنید

اینکه از یک مدل از کت‌وشلوار خوش‌تان می‌آید کافی نیست. باید به فصل برگزاری مراسم دقت کنید و جنس پارچه لباس‌تان مناسب فصل باشد. مثلا اگر در تابستان کت‌وشلواری ضخیم به تن کنید، در نهایت مجبور می‌شوید کت را دربیاورید و استایل‌تان در طول مراسم به‌هم می‌خورد. بهترین انتخاب برای فصل‌های سرد، پارچه‌ای پشمی یا فاستونی است. برای فصل‌های گرم هم می‌توانید از پارچه‌های کتان و نخی استفاده کنید.

خرید یا اجاره کت‌وشلوار دامادی؛ مساله این است

اینکه کت‌وشلوار دامادی را بخرید یا اجاره کنید به خیلی چیزها بستگی دارد. همه‌چیز به تصمیم خودتان وابسته است. شاید بودجه کافی ندارید و در این‌صورت، خرید انتخاب مناسبی نخواهید بود.

شاید کت‌وشلوارپوش نیستید و ایده و طرزفکرتان این است که نباید برای لباسی که فقط یک شب استفاده دارد، هزینه زیادی کنید. پس به سمت اجاره می‌روید. با خودتان سبک‌وسنگین کنید و ببینید که خرید برایتان مناسب‌تر است یا اجاره و بعد وارد مراحل دیگر انتخاب کت و شلوار دامادی شوید.

انتخاب لباس دامادی

با برندهای کت‌وشلوار آشنا شوید

یکی دیگر از نکات مهم در انتخاب کت و شلوار دامادی آشنایی با برندهای مختلف است. باید ببینید که چه برندهایی در این زمینه فعالیت می‌کنند و بعد با رصد و بررسی دوخت و قیمت‌های‌شان دید بازتری نسبت به خرید کسب کنید. اگر قبل از خرید با برندهای برتر آشنا شوید، در روز خرید به فروشگاه‌های‌شان مراجعه می‌کنید و انتخابی راحت‌تر و مطلوب‌تر خواهید داشت.

برندهای معروف کت‌وشلوار ایرانی

هاکوپیان؛ برند خوش‌نامی که سال‌هاست در زمینه پوشاک فعالیت می‌کند. این برند از الیاف طبیعی هم بهره می‌برد و سفارشی‌دوزی دارد.
خانه مد راد؛ این برند هم با حضور چهره‌های معروفی مانند هنرپیشه‌ها برای تبلیغاتش حسابی شناخته شده است. سفارشی‌دوزی و خلاقیت در طرح‌های کت‌وشلوارهای خانه مد راد، دامادهای خاص‌پسند را راضی خواهد کرد.
ال‌سی‌من؛ این برند هم طراحی‌های تمیز و ایرانی‌پسندی دارد و برای کسانی که دنبال کت‌وشلواری خوش‌دوخت برای دامادی‌شان هستند، گزینه مناسبی به‌نظر می‌رسد.
گراد؛ گراد هم برند مطرحی است و سفارشی‌دوزی و تنوع بسیار بالایی که در طرح‌ها و مدل‌هایش ارائه می‌کند از آن نامی معتبر در عرصه پوشاک داخلی ساخته است.
موکارلو؛ موکارلو از آن برندهایی است که با بهره‌گیری از نیروهای حرفه‌ای خارجی سعی دارد در بازارهای بین‌المللی هم حرفی برای گفتن داشته باشد. پس آقادامادهای خوش‌پوش می‌توانند به این برند هم نیم‌نگاهی داشته باشند.

تعیین بودجه را انجام دهید

قیمت کت‌وشلوار دوخته با موردی که فقط برای شما به شکل سفارشی دوخته می‌شود، کاملا فرق دارد. عوامل متعددی هم روی قیمت کت‌وشلوار اثر دارند. مثلا جنس پارچه، استفاده از وسایل جانبی با کیفیت‌های مختلف نظیر دکمه و… . پس قبل از خرید باید بودجه خود را برای خرید تعیین کنید و بدانید که قرار است از میان چه طیفی از کت‌وشلوارها به خرید مشغول شوید. تعیین قیمت، فیلتر مناسبی برای رسیدن به انتخاب‌های درست است و کارتان را در انتخاب کت و شلوار دامادی راحت‌تر می‌کند.

شناخت اندازه و سایز خود

حتی اگر بهترین خیاط دنیا هم کت‌وشلوارتان را دوخته باشد، فقط در صورتی بر قامت‌تان زیبا می‌نشیند که اندازه و سایزتان باشد. پس به اندازه‌ها در هنگام خرید کاملا دقت کنید. یادتان باشد که هیچ اغماضی در کار نیست. اگر شلوار یا کت کمی تنگ یا گشاد باشد، هم ظاهرتان مخدوش می‌شود و هم در طول مراسم ناراحت خواهید بود و آزادی عمل نخواهید داشت.

پس اگر کت‌وشلوار آماده می‌خرید به ابعاد و اندازه‌ها دقت کنید. اگر هم کت‌وشلواری را اجاره می‌کنید به اندازه‌ها دقت داشته باشید. بیشتر مراکز فروش یا اجاره کت‌وشلوار دامادی خیاط‌هایی دارند که لباس را به تن مشتری کاملا اندازه می‌کنند. اگر هم که کت‌وشلوارتان را می‌دوزید، دیگر حتما حواس خیاط به مناسب‌بودن اندازه‌ها خواهد بود.

یادتان باشد که اگر کت‌وشلواری در ویترین فروشگاه جذاب به نظر می‌رسد، لزوما روی تن شما هم خوش نمی‌نشیند. پس اولویت نخست را در انتخاب کت و شلوار دامادی تناسب لباس با شکل بدن‌تان در نظر بگیرید.

انتخاب استایل اداری برای خانم ها و آقایان | چطور استایل اداری جذاب داشته باشیم ؟

به استایل لباس عروس توجه کنید

عروس و داماد قرار است در روز عروسی در کنار هم قرار بگیرند. پس باید لباس‌های‌شان هم با یکدیگر متناسب باشد. نمی‌شود که عروس‌خانم لباسی مجلل و باشکوه بپوشد و داماد کت‌وشلواری اسپورت و ساده به تن داشته باشد. پس دقت کنید و استایل و جنس و البته طیف رنگی لباس‌های عروس و داماد را با هم هماهنگ کنید.

انتخاب لباس دامادی

رنگ سفید هم دارای تناژهای مختلفی است. ببینید که کدام توناژ رنگی در لباس عروس وجود دارد و متناسب با آن دست به انتخاب رنگ کت‌وشلوار داماد بزنید. بعضی از عناصر استایل مانند اکسسوری‌های عروس و بخش‌هایی از لباس داماد مانند کراوات و دستمال جیبش هم می‌توانند هم‌رنگ و متناسب انتخاب شوند.

به استایل خودتان توجه کنید

استایلتان چیست؟ رسمی‌پوش هستید؟ اسپرت‌پسندید؟ در چه سبک از پوشش و لباس احساس بهتری دارید؟ قبل از خرید و انتخاب کت و شلوار دامادی حتما به این نکات فکر کنید. استایل‌های مختلف برای انتخاب کت‌وشلوار به شرح زیر هستند:

کلاسیک؛ کلاسیک یعنی جلیقه، کت، شلوار و جزئیاتی مانند دکمه سردست و کراوات و… . اگر این تیپ و سبک را می‌پسندید باید به جزئیات به‌اندازه کلیات استایل اهمیت بدهید و با انتخاب رنگ موردعلاقه‌تان، کت‌وشلواری همه‌پسند و بی‌دردسر برای روز عروسی‌تان داشته باشید. تیپ‌های کلاسیک معمولا با انتخاب کت‌وشلواری از طیف‌ آبی معنا پیدا می‌کند.
معاصر؛ اگر دوست دارید که از حس‌وحال رسمی کمی فاصله بگیرید، به‌سراغ رنگ‌های روشن‌تر بروید. مثلا بِژ، خاکستری روشن، آبی کم‌رنگ. جنس لباستان هم باید نخی، ترکیب پشم و ابریشم یا به‌طور کلی، پارچه‌هایی نازک‌تر و لخت‌تر باشد. البته دقت کنید که اگر شما می‌خواهید از رسمی‌بودن فاصله بگیرید، عروس هم باید حال‌وهوایی مشابه را برای استایلش پیگیری کند.

به کاربردهای مختلف کت‌وشلوار دامادی دقت کنید

دقت کنید که می‌خواهید، کت‌وشلوار دامادی‌تان خاص باشد و بعد از مراسم به‌عنوان یادگاری نگهداری شود یا خیر. اگر این‌طور است که فقط باید به روز عروسی فکر کنید اما اگر این فکر و ایده را نمی‌پسندید و معتقدید که اگر کت‌وشلوار را فقط یک‌شب بپوشید، اسراف کرده‌اید، بهتر است که در انتخاب کت و شلوار دامادی به‌فکر خرید گزینه‌ای باشید که بعدها هم برایتان کاربرد دارد و می‌توانید آن را در مجالس و مراسم مختلف به‌تن کنید.

انتخاب جلیقه مهم است

دامادها معمولا استایلی کلاسیک انتخاب می‌کنند. این استایل، با شکوه عروس‌ها هماهنگ‌تر است. البته منظورمان عروس‌هایی است که لباس‌هایی بزرگ و حجیم می‌پوشند و استایلی با جزئیات دارند. اگر می‌خواهید که دامادی کلاسیک باشید، لازم است که جلیقه هم بپوشید.

انتخاب لباس دامادی

به انتخاب رنگ مناسب کت و شلوار دامادی دقت کنید

آبی از پرطرفدارترین رنگ‌ها برای انتخاب کت‌وشلوار است. طیف‌های مختلفی از رنگ آبی وجود دارد و با انواع رنگ پوست در هماهنگی است. این رنگ می‌تواند جلوه‌ای رسمی به تیپتان بدهد و در ضمن، دستتان را برای سِت‌کردن رنگ‌های مختلف در استایل باز می‌گذارد. منظور چیست؟ یعنی اگر بخواهید می‌توانید دستمال داخل جیب کت، کراوات، جلیقه و… را از رنگ‌های متنوع انتخاب کنید و نگران هماهنگ‌نشدن آنها با رنگ آبی کت‌وشلوار نباشید.

کت و شلوار دامادی با تِم رنگی طوسی

رنگ دیگری که برای انتخاب کت و شلوار دامادی می‌توانید در نظر بگیرید، رنگ ذغالی و طوسی است. طیف‌های این دو رنگ هم بسیارند و البته ضمن اینکه با رنگ پوست‌های مختلف هماهنگ هستند، دستتان را در انتخاب رنگ باقی بخش‌های استایل باز می‌گذارند.

رنگ مشکی برای لباس داماد؛ رسمیتی غیرضروری

رنگ‌های دیگری هم وجود دارد. برای نمونه، برخی به‌دنبال خرید کت‌وشلواری مشکی می‌روند. یادتان نرود که انتخاب این رنگ باید در اولویت‌های سوم و چهارمتان باشد. چرا؟ چون درجه رسمیت آن به‌شدت بالاست و برای مراسم کاری و حرفه‌ای بهتر است. مراسم عروسی جشنی شاد است که به میزان رسمی‌بودن رنگ مشکی نیاز چندانی ندارد.

رنگ‌های مختلف و متنوع دیگری هم برای انتخاب کت و شلوار دامادی وجود دارد. باید ببینید که سلیقه‌تان چیست و چه رنگ‌هایی را می‌پسندید. همه‌چیز به شادی و رضایت شما وابسته است. البته نظر عروس‌خانم هم همیشه شرط است.

پیراهن مناسب برای زیر کت را بشناسید

رنگ، اندازه و جنس پارچه پیراهن زیر کت مهم‌اند. باید حواستان به همه این موارد باشد. لباس که باید کاملا اندازه‌تان باشد و خوش روی تنتان بنشیند از سوی دیگر جنسش هم متناسب با جنس کت‌وشلوار باشد.

انتخاب لباس دامادی

درباره رنگ هم باید بگوییم که سفید مناسب‌ترین است. چرا؟ چون همیشه باعث می‌شود که جلوه رنگ کت بیشتر شود و جلوه‌ای تمیز و آراسته پیدا کنید.

انتخاب کفش چگونه باشد؟

در خرید کفش به جنس و ترکیب توجه ویژه‌ای داشته باشید. کفش چرم بهتر از موارد دیگر است. جلوه زیبایی که این کفش به استایلتان می‌دهد، تعریف‌ناشدنی است. کفش مشکی می‌تواند گزینه بهتری نسبت به رنگ‌های دیگر باشد. این رنگ با طیف‌های رنگی مختلف هماهنگ است و آراستگی خوبی به ظاهرتان می‌دهد.

انتخاب لباس دامادی

انتخاب اکسسوری‌ها مهم است

یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای تزریق استایل و سبک شخصی‌تان به کت‌وشلوار دامادی استفاده از اکسسوری‌هاست. به کمک اضافه‌کردن آنها به کت‌وشلوار می‌توانید خاص‌تر شوید. مثلا دنیای جلیقه‌ها را دست‌کم نگیرید. با انتخاب جلیقه‌ای رنگی یا با رنگی متفاوت از کت‌وشلوار می‌توانید تیپ‌تان را خاص‌تر کنید.

انتخاب لباس دامادی

شاید هم دوست داشته باشید که جلیقه هم شبیه باقی بخش‌های کت‌وشلوارتان باشد. دکمه سردست، کراوات یا پاپیون، پوشِت یا همان دستمال داخل جیب کت و البته جوراب هم باید بادقت و ظرافت انتخاب شوند. پس علاوه بر کت‌وشلوار حواس‌تان به جزئیات استایل هم باشد.

درباره کمربند هم برایتان می‌گوییم. بهتر است که از این اکسسوری در تیپ دامادی‌تان استفاده نکنید. پوشیدن کمربند در کت‌وشلوار دامادی این حس را منتقل می‌کند که لباستان کاملا اندازه نیست. دامادهایی با اضافه وزن هم می‌توانند از ساسپندرها یا همان بندهایی استفاده کنند که به شلوار متصل می‌شود.

به انتخاب کراوات مناسب توجه کنید

در انتخاب کراوات و پاپیون دستتان به‌طور کامل باز است. اما بهترین رنگ‌های کراوات برای استایل داماد معمولا آبی، کرم و استخوانی هستند. جنس مناسب برای کراوات هم ابریشم است. پاپیون هم گزینه دیگری است که برای دامادهایی با استایل بسیار رسمی (مثلا کسانی که تاکسیدو می‌پوشند) در رنگ مشکی خوب از کار درمی‌آید.

چه اشتباهاتی را هنگام انتخاب لباس دامادی نباید انجام دهید

این یک واقعیت است که انتخاب لباس مناسب برای عروس‌خانم‌ها پیچیدگی‌های زیادی دارد. بااین‌حال شما به‌عنوان داماد نباید تصور کنید که انتخاب و خرید لباس مناسب برای شما خیلی ساده است. البته این را نگفتیم که نگران شوید، چون واقعا هم انتخاب لباس داماد آسان‌تر از لباس عروس است. فقط کافی است اشتباهاتی را که خواهیم گفت انجام ندهید.

۱. یازده ساعت مانده به جشن عروسی؛ تازه به فکر خرید لباس افتاده‌اید؟

آقای داماد! چرا خرید لباس دامادی را به دقیقه نود موکول می‌کنید؟ مسلما خیلی زودتر از اینها کار برنامه‌ریزی برای جشن عروسی را شروع کرده‌اید. پس لباس‌تان را هم کمی زودتر انتخاب کنید تا در ساعت‌های آخر استرس بیخودی نکشید. در این صورت اگر باید اندازه لباس را اصلاح کنید، تغییراتی را در آن اعمال کنید یا هر مشکل دیگری دارد برطرف کنید، وقت کافی داشته باشید. حداقل شش‌ماه قبل از عروسی برای خرید لباس دامادی برنامه‌ریزی کنید.

۲. خودتان را زیر بار قرض و قوله می‌برید

عروسی هزینه‌های زیادی دارد. از محل برگزاری گرفته تا کیک و لوازم پذیرایی، از عکس و فیلمبرداری گرفته تا گروه موزیک، فهرست بلندبالایی دارید که باید برایشان هزینه کنید. لباس خودتان هم که فقط شامل کت و شلوار نیست، باید همراه با آن کفش، پیراهن، کراوات، جوراب و اکسسوری‌های دیگری هم تهیه کنید. بنابراین از قبل بودجه را تنظیم کنید.

نکات مهمی که برای خرید لباس زیر مناسب و شیک باید بدانید

بسیاری از آقایان مخصوصا آقایان ایرانی زیاد اهل کت‌شلوار نیستند و حتی در مهمانی‌های رسمی هم کمتر پیش می‌آید کت‌شلوار رسمی بپوشند. به همین دلیل احتمالا این کت‌وشلوار را فقط در عروسی دوست‌وآشنا خواهید پوشید. پس خوب درباره قیمت آن فکر کنید.

برخی فروشگاه‌های کت‌شلوار برای کت‌شلوار دامادی تخفیفات خوبی در نظر می‌گیرند. حتی برندهای مقرون‌به‌صرفه هم پیدا می‌شوند. فقط باید وقت داشته باشید و بگردید. به همین دلیل مورد شماره یک بسیار مهم است.

انتخاب لباس دامادی

برخی فروشگاه‌های پوشاک مردانه کت‌شلوار اجاره‌ای هم در اختیار دامادها قرار می‌دهند. این گزینه را هم در نظر بگیرید.

۳. کت‌وشلوار را بزرگ‌تر یا کوچک‌تر از اندام‌تان می‌گیرید

این روز قرار است بهترین روز زندگی شما باشد، پس بهتر است آراسته به نظر برسید. لباس دامادی باید کاملا اندازه تن‌تان باشد. کت‌وشلواری که برایتان تنگ باشد، عضلات‌تان را به‌شکل بدی نشان خواهد داد و از این گذشته، موقع رقصیدن به دردسر خواهید افتاد! دست‌هایتان را نمی‌توانید حرکت بدهید، نفس‌کشیدن کمی سخت می‌شود، کلی هم عرق می‌کنید؛ از همه مهم‌تر شانس بیاورید که درزهای آن شکافته نشود!

اگر اندازه کت‌وشلوار بزرگ‌تر از سایزتان باشد هم مشکل دیگری است. در این صورت وارفته و شلخته به نظر می‌رسید. یک‌سری قوانین وجود دارند، برای مثال:

درز حلقه آستین باید دقیقا روی استخوان شانه قرار بگیرد؛
بلندی آستین دقیقا باید در قسمت مچ قرار بگیرد؛
سرشانه نباید افتاده باشد یا اینکه عرض آن از عرض سرشانه شما کمتر باشد؛
انتهای قد کت باید دقیقا روی باسن قرار بگیرد. وقتی دست‌هایتان در دوطرف بدن قرار می‌گیرند، لبه کت باید کمی کوتاه‌تر از لبه آستین شما باشد نه بلندتر از آن.
نگران نباشید، اگر بخواهید کت‌وشلوار بدوزید، خود خیاط این قوانین را می‌داند. هنگام خرید هم فروشنده می‌تواند به شما در انتخاب اندازه مناسب کمک کند.

۴. نظر عروس را نمی‌پرسید و به نظر دوستان بسنده می‌کنید

هرگز این اشتباه را مرتکب نشوید! هرچند بیشتر آقایان به‌صورت خودجوش درباره لباس دامادی از عروس نظرش را می‌پرسند یا با او خود او برای خرید می‌روند، برخی هم هستند که اهمیتی نمی‌دهند و با دوستانشان برای انتخاب مشورت می‌کنند! مشکلی نیست؛ اما لباس شما باید لباس عروس را تکمیل کند بدون اینکه آن را تحت‌الشعاع قرار بدهد.

بنابراین اگر نظر او را بخواهید می‌تواند درباره اندازه و تناسب رنگ به شما کمک کند. عروس می‌تواند با توجه به لباسی که خودش انتخاب کرده است به شما اطلاعات بدهد تا رنگ و سبکی را انتخاب کنید که هم با آن بدرخشید و هم ترکیب زیبایی با لباس عروس ایجاد کنید.

۵. تنهایی برای خرید می‌روید

اگر با همسر آینده‌تان برای خرید می‌روید که مشکلی نیست، اما برخی افراد برایشان مرسوم نیست که برای خرید کت‌وشلوار عروس‌خانم را همراه ببرند. ایرادی ندارد، حداقل با یکی از دوستان یا اعضای خانواده تشریف ببرید که وقتی لباس را امتحان می‌کنید و در آینه به خودتان نگاه می‌کنید، شخص دومی هم در آنجا حضور داشته باشد که نظر بدهد.

مسلما فروشنده در بیشتر موارد به شما می‌گوید: «به‌به اینم خوبه، اینم بهتون می‌یاد». کلا شما هر چه را بردارید به حسن انتخاب شما تبریک خواهد گفت. بنابراین بهتر است با کسی که پیچیدگی‌های لباس پوشیدن را بهتر از شما می‌داند و برایش مهم و عزیز هستید همراه بروید.

انتخاب لباس دامادی

۶. کت‌شلواری انتخاب می‌کنید که دیگر هیچ جا نتوانید بپوشید

اگر پولتان از پارو بالا می‌رود و پنجاه دست کت‌شلوار دارید، این مورد را بی‌خیال شوید و بقیه مطلب را بخوانید. اگرنه، هیچ‌وقت کت‌وشلواری را انتخاب نکنید که دیگر نتوانید آن را جایی بپوشید. مسلما کت‌وشلوار ارزان نیست و دارید مبلغ قابل‌توجهی برای آن هزینه می‌کنید. بنابراین بهتر است دنبال رنگ‌ها و سبک‌هایی باشید که دو فردای دیگر در جلسات رسمی اداری، عروسی فامیل و دوستان هم بتوانید آن را بپوشید. رنگ‌های خاکستری، مشکی و سرمه‌ای بهترین گزینه‌ها هستند.

۷. نمی‌دانید دقیقا چه می‌خواهید چون تحقیق نمی‌کنید

آقای داماد! شما باید حتما درباره انواع کت‌وشلوار و تفاوت‌های آنها تحقیق کنید تا دقیقا بدانید چه می‌خواهید. وگرنه در انتخاب لباس مخصوصا زمانی که خیاط یا فروشنده از شما سؤال می‌کنند چه چیزی مدنظرتان است، گیر خواهید کرد. برای مثال، تاکسیدو (Tuxedo که درواقع همان کت‌شلوار دامادی است) با کت‌شلوار (suit) فرق دارد. در تاکسیدو روی برگردان یقه، دکمه‌ها، لبه و نقاب جیب از پارچه ساتن یا ابریشم استفاده می‌کنند که نسبت به پارچه خود کت و شلوار براق‌تر است. اما در کت‌وشلوار، همه قسمت‌ها از یک نوع پارچه دوخته شده‌اند. از سوی دیگر معمولا با تاکسیدو پاپیون و با کت‌شلوار کراوات می‌پوشند.

البته درک این تفاوت‌ها برای افرادی مهم است که به سبک کلاسیک پایبندند. امروزه آن‌قدر مدل‌ها و سبک‌های مدرن و عجیب‌وغریب لباس دامادی زیاد شده‌اند که به‌سختی می‌توان قانون سفت‌وسختی برای آنها در نظر گرفت. پیشنهاد ما این است که درباره همه این موارد خوب تحقیق کنید تا در هنگام خرید انتخاب راحت‌تری داشته باشید.

۸. دنبال برندهای گران‌قیمت یا به‌اصطلاح لباس مارک هستید

این هم اشتباه دیگری است که افراد باهوش هرگز مرتکب نمی‌شوند. چرا فکر می‌کنید کت‌شلوارتان حتما باید از برندهای لاکچری تهیه شده باشد تا آراسته و خوش‌تیپ به نظر بیایید؟ مجذوب تبلیغات نشوید و به حرف دیگران توجه نکنید. فقط اسم یک برند یا مارک روی کت‌شلوار هزینه هنگفتی را به قیمت اصلی آن اضافه می‌کند، درحالی‌که هیچ تفاوتی بین این لباس و لباس دیگری با همان کیفیت که اسم دهان‌پرکنی روی آن نیست وجود ندارد. نیازی نیست با کت‌شلوار مارک دیگران را تحت‌تأثیر قرار دهید، زیرا یک هفته بعد از عروسی هیچ‌کس یادش نمی‌ماند که شما چه پوشیده بودید. خودتان اما تا مدت‌ها یادتان خواهد ماند که چه هزینه‌های سرسام‌آوری را بی‌دلیل به خودتان تحمیل کردید.

نکات جزئی‌تر برای خرید و انتخاب کت و شلوار دامادی

در ادامه می‌خواهیم از ریزه‌کاری‌های خرید لباس داماد برای‌تان بگوییم. به این موارد هم دقت کنید تا خرید بهتری داشته باشید:

بهترین زمان برای خرید لباس دامادی صبحی از روزهای داخل هفته است. در این زمان‌ها، فروشگاه‌ها خلوت هستند و فروشنده برای‌تان وقت و حوصله بیشتری خرج خواهد کرد. در نتیجه خرید بهتری خواهید داشت.
پوشیدن لباس و بررسی کامل آن در هر بار امتحان‌کردن، حدود ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت از شما زمان می‌گیرد. پس بهتر است با در نظرداشتن این نکته برای زمان خریدتان برنامه‌ریزی کنید.

انتخاب لباس دامادی
برای خرید لباس در همان فصلی اقدام کنید که مراسم برگزار می‌شود. اگر زودتر و در فصلی دیگر خرید کنید، تنوع لباسِ متناسب با زمان برگزاری مراسم کمتر خواهد بود و انتخاب‌های‌تان محدود می‌شود. ضمن اینکه شاید اندازه‌ها و ابعاد بدن‌تان تغییر کند و دیگر در زمان برگزاری عروسی لباس به تن‌تان ننشیند.
به تنهایی خرید نروید. کسی را با خود به همراه داشته باشید که از جنس و استایل سر درمی‌آورد و به‌اندازه کافی هم صادق است. اگر همراه‌تان در خرید ناشی باشد یا تعارف کند و نظر واقعی‌اش را نگوید، گزینه خوبی برای همراهی در خرید نیست.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

29 آذر 1401

بروز رسانی توسط

شادی همتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *