افتتاح حساب ترکیه
انتخاب همسر مناسب

انتخاب همسر مناسب یکی از اساسی ترین و مهمترین اقدامات هر شخص در طول زندگی به شمار می رود چرا که تناسب و هم کفو بودن طرفین بسیار مهم است. ما در گروه موفقیت شادمگ معیار های اصلی و فرعی مجرد ها برای انتخاب همسر مناسب را به شما گفته ایم. با ما همراه باشید.

ازدواج و تشکیل زندگی

ازدواج کردن و تشکیل زندگی دادن یکی از حساس ترین و سخت ترین راه های زندگی هر دختر و پسری است. زیرا ازدواج کردن یک پیوند مشترک دو نفره با حفظ استقلال خود است که در تکامل رسیدن به یکدیگر کمک می کند. در حقیقت وقتی یک دختر یا یک پسر فردی را برای ازدواج و تشکیل زندگی دادن انتخاب می کند او را همسر آینده خود، شریک تمام لحظات و مادر و پدر فرزندش در آینده می داند.

انتخاب همسر مناسب

به همین دلیل انتخاب درست همسر آینده باید از روی آگاهی و با توجه به معیار های صحیح و اصولی صورت گیرد. در اصل آمادگی برای ازدواج اولین و اصلی ترین شرط برای ورود به یک زندگی مشترک ایده آل می باشد. علاوه بر این لازم است معیار های اشتباه در رابطه را شناسایی کنید و از انتخاب آن ‌ها بپرهیزید.

برای انتخاب همسر و یک ازدواج خوب چه باید کرد؟

اولین گام برای ازدواج، شناخت خود، ویژگی‌های شخصیتی و خواسته‌های خود از زندگی است. اول باید متوجه شوید که چرا می‌خواهید ازدواج کنید و چه قصدی دارید. به طور مثال در ازدواج به دنبال مال و ثروت هستید و یا به دنبال همراهی برای رسیدن به کمال می‌گردید؟ سپس باید هدف‌ها و نقشه آینده خود را مشخص کنید. این که می‌خواهید در آینده به چه جایگاهی برسید و چه آرزوهایی دارید. سپس بر حسب خواسته‌ها و اهداف آینده خود به انتخاب معیارهای همسر ایده آل خود بپردازید. پیشنهاد می‌کنیم مقاله خودشناسی را بخوانید.

البته باید توجه داشته باشید که ایده آل نگری محض و رویا پردازی در مورد انتخاب همسر، شما را از ازدواج موفق دور نگه می‌دارد؛ چرا که هیچ انسانی کامل نیست. باید به این نکته توجه کنید که شما برای طرف مقابل خود تا چه حد ایده آل هستید و چه ویژگی‌هایی دارید. هر ترازویی دو کفه دارد پس باید توازن بین کفه‌های ترازو را رعایت کنید.

الزامات برای انتخاب همسر و داشتن یک ازدواج خوب

همسرگزینی به یک سری الزامات و آمادگی‌ها نیاز دارد. قبل از اینکه شریک زندگی‌تان را انتخاب کنید، باید ویژگی‌‌های شخصیتی خود را بشناسید و اهداف‌تان را مشخص کنید.

اولین گام برای ازدواج این است که بدانید در زندگی به دنبال چه اهدافی هستید، چه آرزوهایی دارید و ارزش‌های مورد قبول شما چیست.

شخصی که می‌خواهد ازدواج کند باید از نظر روانی و عاطفی به استقلال رسیده باشد و بتواند انتخاب‌های مسئولانه‌ای داشته باشد. کسی که نمی‌تواند به تنهایی برای کارهای روزمره خود تصمیم‌گیری کند، آمادگی لازم برای ازدواج کردن را ندارد.

استقلال و تمکن مالی، آمادگی جسمانی و همچنین قدرت رویارویی با مشکلات از جمله سایر الزاماتی هستند که فرد باید قبل از ازدواج به آن‌ها برسد.

10 مورد از معیار‌های اصلی انتخاب همسر

همان طور که پیش‌تر گفتیم هرکسی معیار‌های خاص خود را برای انتخاب همسر دارد، همسر مناسب برای هر کس معنی خاصی دارد. اما معیار‌های اولیه‌ای وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا بهترین انتخاب را داشته باشید و تا حدودی خوشبختی و موفقیت زندگی آینده خود را تضمین کنید. برای اطلاع از پیش بینی کننده های ازدواج موفق کلیک کنید.
بعضی از این معیارهای اصلی و اولیه به شرح زیرند:

1- فاصله سنی از مهم‌ترین معیارهای انتخاب همسر

اختلاف سنی ۳ تا ۷ سال تفاوت نسبتاً مناسبی است، اگرچه این فاصله حکم محض نیست. اگر همه معیارهای دیگر مورد تأیید بود و تناسب داشت، هم سن بودن یا حتی یکی دوسال بزرگ‌تر بودن نمی‌تواند مشکل ایجاد کند. ولی در موارد همسن و بزرگتر بودن باید احتیاط بیشتری صورت گیرد. در کل سن ازدواج ملاکی برای تأیید دیگر ملاک های ازدواج قرار می‌گیرد.

2- وضعیت ظاهری از جمله ملاک های انتخاب همسر

در گام اول، دختر و پسر باید از نظر ظاهری هم دیگر را بپسندند. وضعیت چهره و ویژگی‌های ظاهری طرف مقابل باید مورد تدیید شما قرار گیرد. زیرا شما قرار است با همچین فردی برای مدت طولانی زندگی کنید و اگر ظاهر او مورد پسند شما نباشد در آینده به مشکل خواهید خورد.

انتخاب همسر مناسب

3- اخلاق و رفتار از مهم‌ترین معیارهای انتخاب همسر

ویژگی‌های اخلاقی از مهم‌ترین معیارها برای انتخاب همسر مناسب است، چرا که ریشه بسیاری از اختلافات در ازدواج عدم تفاهم در خلق و خود زوجین می‌باشد. فرد مقابل شما باید دارای اخلاق نیکو و ویژگی‌هایی مانند صداقت (از مهم‌ترین معیارها)، لجباز نبودن، پرخاشگر نبودن، خوش رویی، وفاداری، ادب، سخاوت و … باشد.

علاوه بر این رفتارهای همسر آینده اهمیت بسیار زیادی دارد و نوع روابط زوجین را شکل می‌دهد. قبل از ازدواج رفتارهای شخص مورد نظر را به دقت مورد بررسی و ارزیابی قرار دهید. برای مثال صداقت داشتن در رفتار و عمل موضوع مهمی است که باید به آن توجه داشته‌باشید. بسیاری از افراد به امید تغییر رفتار همسر بعد از ازدواج، از اشتباهات او چشم پوشی می‌کنند. به یاد داشته‌باشید که افراد به سختی تغییر می‌کنند و نباید به امید تغییر وارد زندگی مشترک شوید.

4- تناسب عقایدی

فردی که با او قصد ازدواج دارید، باید از لحاظ اعتقادی و مذهبی در تناسب باشید و یا بتوانید به عقاید یکدیگر احترام بگذارید. پذیرش عقاید فرد مقابل بسیار حائز اهمیت است تا بتوانید بدون مشکلی، استقلال خود را حفظ کنید.

انتخاب همسر مناسب

5- تناسب فرهنگی و اجتماعی از معیارهای انتخاب همسر

توجه به جایگاه اجتماعی و فرهنگی طرف مقابل، یک ویژگی بسیار مهم برای داشتن یک ازدواج موفق است. تفاوت بیش از اندازه بین طبقات اجتماعی خانواده‌ها منجر به بروز مشکل زیادی می‌شود. از طرف دیگر فرهنگ به صورت تعیین بایدها و نبایدهایی در رفتار ما نقش بسیار زیادی دارد و تفاوت فرهنگی موجب بروز شکاف‌های عظیمی در رابطه دو فرد می‌شود.

روش های تضمینی و قطعی برای دختر دار شدن + کارهایی که برای دختر شدن جنین باید انجام داد

6- تناسب تحصیلی از معیارهای انتخاب همسر

اگر چه تحصیلات و مدرک تحصیلی، تعیین کننده صرف شخصیت افراد نیست، ولی باید پذیرفت افراد تحصیل کرده از لحاظ تفکر و منش کمی متفاوت از سایرین هستند. تناسب تحصیلی می‌تواند تأثیر مهمی در زندگی مشترک بگذارد. بهترین حالت از دیدگاه روانشناسان، بالاتر بودن تحصیلات آقا از خانم و یا برابر بودن سطح تحصیلات است. توجه داشته‌باشید که تحصیلات در بسیاری موارد شغل افراد را تعیین می‌کند و در امر ازدواج توجه بر شغل همسر نیز یکی از مهم‌ترین ملاک های انتخاب همسر به حساب می‌آید.

7- تناسب اقتصادی از جمله ملاک های انتخاب همسر

پول و وضعیت مالی افراد در ازدواج بسیار مهم است و بسیاری از افراد در آرزوی ازدواج با پول دارترین افراد هستند. اما اختلاف زیاد در سطح اقتصادی می‌تواند بسیار مشکل آفرین باشد و حتی در نهایت منجر به ایجاد حس حقارت در فرد با وضعیت اقتصادی پایین‌تر شود. بهتر است شرایط اقتصادی هر دو طرف در حد نزدیک به هم باشد.

8- سلامت جسمانی از معیارهای مهم انتخاب همسر

گروهی از مشکلات جسمانی و بیماری‌ها بسیار ساده و پیش پا افتاده هستند. اما در مقابل بعضی از امراض و مشکلات بر زندگی تأثیر می‌گذارند. قبل از ازدواج باید از میزان سلامتی طرف مقابل خود اطمینان حاصل کنید. اگر او دارای مشکل جسمانی خاصی هست، در مورد آن بیماری و مشکلاتی که ایجاد می‌کنید، تحقیق کنید تا با آگاهی کامل دست به انتخاب بزنید.

9- اهمیت سلامت روانی در انتخاب همسر

بهداشت روانی از مهم‌ترین معیارهای انتخاب همسر است که با تحقیق از اطرافیان و مراجعه به مشاوره قبل از ازدواج قابل شناسایی است. سلامت روان از جمله پارامترهایی است که شناسایی آن توسط خود شما بسیار دشوار خواهد بود. در این زمینه مطالعه مقاله بهداشت روانی در ازدواج اطلاعات و راهکارهای مفیدی را در اختیارتان قرار می‌دهد.

شاید با گذر زمان و بودن در موقعیت‌های مختلف به برخی از مشکلات روانی طرف مقابلتان پی ببرید. اما ممکن است تا رسیدن به چنین شناختی زمان طولانی سپری شده و یا حتی ازدواج کرده باشید. روانشناسان بالینی با دانشی خود به شما برای داشتن یک انتخاب درست کمک خواهند کرد.

انتخاب همسر مناسب

10- مشابه بودن روحیات و خلقیات

افراد دارای خلق و خو و روحیات متفاوت‌اند. گروهی درون گرا و گروهی دیگر برون گرا هستند. بهتر است همسر آینده تان از نظر خلق و خو و روحیات مشابه شما باشد.

برای این که متوجه شوید تا چه قدر روحیات شما با یکدیگر سازگاری دارد، پرسیدن علایق و سرگرمی‌ها و مشاهده ویژگی رفتاری برای ازدواج (مانند شوخ بودن و معاشرتی بودن) به شما برای انتخاب همسر کمک می‌کند. البته مراجعه به روانشناس و انجام تست‌های شخصیت نیز بسیار کمک کننده است.

ملاک های فرعی انتخاب همسر

همان‌طور که گفتیم معیارهای فرعی انتخاب همسر به اندازه معیارهای اصلی اهمیت ندارند، اما توجه به آن‌ها می‌تواند به داشتن یک زندگی مطلوب و استحکام رابطه زوجین کمک کند.

تناسب سنی

هیچ استاندارد مشخصی در مورد فاصله سنی زن و مرد وجود ندارد و تفاوت سن مناسب باید با توجه به شخصیت، هوش، بلوغ و… تعیین شود. با این حال با توجه به اینکه دختران زودتر از پسران وارد دوران بلوغ می‌شوند، بیشتر روانشناسان فاصله سنی سه تا هفت سال را مناسب می‌دانند.

هم‌سن بودن یا حتی دو سال بزرگ‌تر بودن دختر مانع ازدواج نیست و معمولا مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند؛ اما باید در این موارد احتیاط کرد و با کمک مشاور وارد زندگی مشترک شد.

تناسب ظاهری

اگرچه زیبایی ظاهری نمی‌تواند موفقیت یک ازدواج را تضمین کند، اما بهتر است زن و شوهر از نظر قیافه، قد و وزن با هم تناسب داشته و مورد پسند یکدیگر باشند.

زن و شوهر قرار است برای مدت طولانی و تا پایان عمر با یکدیگر زندگی کنند. نادیده گرفتن ظاهر و بی‌توجهی به آن ممکن است در آینده باعث ناراحتی و سرخوردگی یکی از طرفین شده و زوجین را با مشکلات و اختلافات جدی روبرو کند.

انتخاب همسر مناسب

تناسب اقتصادی

توجه به وضعیت اقتصادی،  یکی از مهمترین ملاک های انتخاب همسر است. معمولا روانشناسان ازدواج دختر و پسری را که از نظر اقتصادی تفاوت زیادی با هم دارند، توصیه نمی‌کنند.

وقتی سطح اقتصادی زن و شوهر با هم خیلی تفاوت داشته باشد، فردی که وضعیت اقتصادی پایین‌تری دارد، احساس حقارت می‌کند؛ در نتیجه، مشکلات زیادی در روابط زوجین ایجاد می‌شود.

تناسب سطح تحصیلات

هر چند تناسب تحصیلی چندان ضروری به نظر نمی‌رسد، اما به هر حال تحصیل و کسب دانش باعث تغییر نگرش، طرز فکر و انتظارات افراد می‌شود. معمولا روانشناسان توصیه می‌کنند که زوجین از نظر تحصیلات هم سطح باشند یا تحصیلات مرد از زن بالاتر باشد.

اگر یکی از زوجین بیش از حد موفق باشد، این موضوع می‌تواند به یک تهدید برای زندگی مشترک تبدیل شود. زوجینی که از نظر تحصیلی با هم تناسب دارند، بهتر می‌توانند یکدیگر را درک کنند و کمتر دچار اختلاف می‌شوند.

تناسب فرهنگی و اجتماعی

این روزها که ازدواج‌های سنتی کمتر شده‌، احتمال اینکه افراد از شهرها و جوامع مختلف با هم ازدواج کنند، افزایش یافته است؛ به همین دلیل، تناسب فرهنگی و اجتماعی نقش پررنگ‌تری پیدا کرده است.

شخصیت هر فردی در خانواده و با توجه به افکار، هنجارها و ارزش‌های حاکم بر آن شکل می‌گیرد. اینکه دو خانواده از نظر فرهنگی و اجتماعی چقدر به هم شباهت داشته باشند و چگونه در برابر تفاوت‌های موجود واکنش نشان دهند، روی خوشبختی و سرنوشت زوجین تاثیر دارد.

هنگام انتخاب شریک زندگی باید ارزش‌ها و استانداردهای خود و خانواده‌تان را در نظر بگیرید. اگرچه می‌توانید فردی را که به طبقه اجتماعی شما تعلق ندارد، انتخاب کنید، اما باید مطمئن شوید که تفاوت‌های آن شخص با شما خیلی زیاد و دور از انتظار نباشد.
گاهی اوقات، حتی تفاوت‌های جزئی در آداب و رسوم می‌تواند به مشکلات جدی منجر شده و در نهایت باعث فروپاشی زندگی زوجین شود؛ بنابراین، قبل از ازدواج به دقت شباهت‌ها و تفاوت‌های خود را با شخص مورد نظرتان بررسی کنید.

راه های ترک حسادت با 10 گام ساده و تضمین شده

انتخاب همسر مناسب

تناسب ویژگی‌های روحی و روانی

افراد از نظر رفتار و نوع برقراری ارتباط به دو دسته برون‌گرا و درون‌گرا تقسیم می‌شوند. معمولا افراد برو‌ن‌گرا اجتماعی و پرحرف هستند و از انجام کارهای هیجان‌انگیز لذت می‌برند؛ اما درون‌گراها تمایل بیشتری به تنهایی و سکوت دارند.

هر چقدر شباهت‌ها و اشتراکات زن و شوهر از نظر درون‌گرا یا برون‌گرا بودن بیشتر باشد، احتمال اینکه در زندگی مشترک با چالش‌ها و اختلاف‌های جدی روبرو شوند، کمتر می‌شود.

برای اینکه متوجه شوید شخص مورد نظرتان برون‌گرا است یا درون‌گرا و روحیات او چقدر با شما سازگار است، می‌توانید از مشاور کمک بگیرید.

معیارهای انتخاب همسر مناسب از دیدگاه روانشناسی

به شما و خواسته‌هایتان احترام بگذارد

زندگی کردن با کسی که به شما، عقاید، علائق، رویاها و تصمیمات شما احترام نمی‌گذارد، خیلی سخت و دور از ذهن به نظر می‌رسد. احترام متقابل یکی از خصوصیات بسیار تعیین‌کننده و مهم در زندگی مشترک است. در گذشته توصیه بر این بود با کسانی ازدواج کنید که با او علائق و عقاید مشترک دارید.

اما امروزه تاکید بر احترام است. یعنی اشکالی ندارد که شما حتی تفاوت مذهبی یا سلیقه‌ای با فرد مقابل خود داشته باشید. همین که بتوانید در موقعیت مناسب با احترام نسبت به خواسته‌ها و سلایق او برخورد کنید، بخش زیادی از مسیر موفقیت رابطه را پشت سر گذاشته‌اید.

این احترام باید در تمام زمینه‌های زندگی شما جاری باشد. اختلاف نظرهای پیش آمده در اثر تفاوت‌ها را هم با گفت‌و‌گو حل کنید. این پذیرش و احترام نشان دهنده علاقه و میل شما به حفظ رابطه و حفظ شان و شخصیت شریک زندگیتان است.

صادق و روراست باشد

اصل اساسی هر رابطه موفقی، صداقت و اعتماد است. بدون این اصل، هیچ رابطه‌ای سرانجام خوشی نداشته و محکوم به شکست است. برای ایجاد فرهنگ صداقت و اعتماد در رابطه، باید کسی را انتخاب کنید که از عریان کردن روح خود در کنار شما ابایی نداشته باشد.

از رابطه‌ای که صداقت در شریان‌های آن جریان ندارد، انتظار دوام و خوشبختی نداشته باشید. همه انسان‌ها رازهایی دارند که شاید تمایلی به بیان آن‌ها برای هیچکس نداشته باشند. اما این با دروغ گفتن تفاوت دارد. عادت کردن به دروغ، مخفی‌کاری و فریب می‌تواند عواقب بزرگی در رابطه ایجاد کند. البته کسی که انتظار صداقت دارد، باید توانایی پذیرش واقعیت‌ها را هم در خود پرورش دهد. اگر فرد مقابل با بیان حقیقت، از جانب شما عکس‌العمل نامناسبی را مشاهده کند، عدم صداقت را ترجیح می‌دهد تا آرامش رابطه را بر هم نزند.

انتخاب همسر مناسب

در چنین شرایطی به تدریج اعتماد متقابل از بین خواهد رفت.

ارزش‌های مشترکی با شما داشته باشد

داشتن ارزش‌های مشترک می‌تواند پایه و اساس رابطه را تقویت کند. توافق و همراهی در مورد همه تصمیمات مشترک زندگی می‌تواند زمینه مناسبی برای پیشرفت روابط فراهم کرده و باعث موفقیت زندگی مشترک شود. هر چه بر مسائل مشترک بیشتری توافق داشته باشید، پایه‌های رابطه شما مستحکم‌تر خواهد شد. گرچه احترام به اختلافات، زمینه‌ساز پیشرفت رابطه است، اما هماهنگی در ارزش‌ها باعث می‌شود که رابطه از تنش‌ها دور باشد یا با تنش‌های کمتری مواجه شود.

با اعضای خانواده شما کنار بیاید

خانواده همیشه یک سیستم پشتیبانی قوی و مهم در زندگی است. ممکن است اعضای خانواده بر اساس تجربیات یا دانش خود، فردی را که شما به عنوان شریک زندگی انتخاب کرده‌اید را مناسب ندانند. در چنین مواقعی باید به خوبی و بدون جانبداری با هم صحبت کرده و دلایل خود را بیان و استدلال دیگران را بشنوید.

انتخاب فردی که نتواند با اعضای خانواده شما کنار بیاید، اغلب کار درستی به نظر نمی‌رسد؛ گرچه همیشه استثنائاتی هم وجود دارد. داشتن مشکلات آشکار مثل اعتیاد، مشکلات اخلاقی و… درمان نشده مسلما چه پیش از شروع رابطه و چه پس از آن، آسیب‌زننده هستند و پایه‌های رابطه مناسب را متزلزل می‌کنند. پافشاری بر ازدواج با چنین فردی برخلاف رای و عقیده باقی اعضای خانواده، نه تنها منطقی نیست، بلکه نشان‌دهنده عدم رشد و بلوغ روانی فرد است.

برای شما وقت کافی بگذارد

رابطه یک خیابان دو طرفه است. برای عملی ساختن یک رابطه لازم است که هر دو طرف برای آن وقت و انرژی بگذارند. لازم است فردی را برای ازدواج انتخاب کنید که برای شما و نیازهایتان از نظر عاطفی هزینه کند. مشغله کاری، خستگی، امتحان و… هیچ کدام بهانه خوبی برای فرار از بودن با کسی که می‌خواهید به عنوان شریک زندگی خود انتخاب کنید نیستند.

گرچه همه افراد به زمان‌هایی برای تنهایی و خلوت نیاز دارند، اما هدف از زندگی مشترک، داشتن یک رابطه دو طرفه است. پس با احترام به حریم شخصی، تنهایی و نیازهای خصوصی طرف مقابل، لازم است قادر به اختصاص زمان کافی برای او باشید.

توانایی فکری مشابه با شما داشته باشد

داشتن طرز فکری شبیه به هم می‌تواند شما را از بحران‌های زندگی نجات دهد. این یک ویژگی بسیار مهم است؛ چون در چنین شرایطی هر دوی شما می‌توانید از یک نقطه نظر به مسائل نگاه کرده و برای رفع آن‌ها برنامه‌ریزی کنید. مثلا فردی که بسیار اهل عمل و سختکوش است، به سختی می‌تواند با یک فرد بیخیال و راحت اندیش، برای حل مسائل کنار بیاید.

وقتی واکنش و عکس‌العمل شما به شرایط در یک سمت و سو باشد، به تقویت هم کمک کرده و راحت‌تر با بحران ایجاد شده روبه‌رو می‌شوید. اما در صورتی که توانایی فکری متفاوتی داشته باشید، بخشی از وقت و انرژی شما صرف همراه شدن یا همراه کردن طرف مقابل با طرز فکر خودتان می‌شود.

انتخاب همسر مناسب

دوست خوبی برای شما باشد

دوستی‌های عالی در بهترین شرایط، زمینه‌ای را برای عشق عمیق فراهم می‌کنند. چنین عشق‌هایی معمولا مبتنی بر انتخاب و فارغ از نیاز هستند. به طور کلی، موفق‌ترین ازدواج‌ها در بین زوج‌هایی دیده می‌شود که دوستی پایدار و سالمی با هم دارند. این افراد معمولا یک شبکه از دوستان مشترک دارند که نشان‌دهنده آماده شدن آن‌ها برای داشتن یک رابطه خوب است.

آشنایی با بازی های موثر برای افزایش تمرکز و دقت + معرفی 27 بازی ویژه

حتما شما هم شنیده‌اید که می‌گویند زوج‌های موفق اغلب به هم شبیه می‌شوند. زمانی که شما از بودن در یک رابطه لذت ببرید، تمام تلاش خود را خواهید کرد تا در موقعیت‌های لذتبخش و دلگرم‌کننده با هم قرار بگیرید. وقت گذراندن با دوستانی که همسرتان از بودن با آن‌ها شاد است یا علاقه‌مند شدن به دیدن فیلم و سریال مورد علاقه او، باعث می‌شود که علیرغم تفاوت‌های موجود، برای گرم‌تر شدن رابطه‌تان به هم شبیه شوید.

قدرت کنترل احساسات منفی مثل خشم را داشته باشد

در یک رابطه، دو انسان با شخصیت‌های منحصر به فرد قرار دارند. بنابراین بروز اختلاف و تنش بین آن‌ها اجتناب ناپذیر است. چگونگی رفتار و گفتار در این بحث‌ها ممکن است وضعیت اختلاف را بدتر کرده و آسیب‌های جدی به رابطه وارد کند. نحوه واکنش‌های شما و شریک زندگیتان در چنین مواقعی می‌تواند بسیاری از اتفاقات آینده را پیش‌بینی کند.

خارج شدن از کنترل در هنگام خشم، لطمه‌های زیادی به کیفیت رابطه وارد می‌کند. یک زوج لازم است که علاوه بر کنترل احساسات خود در شرایط بحرانی، تکنیک‌های کنترل احساسات طرف مقابل را هم یاد بگیرند. گاهی اوقات دامن زدن به شعله‌های خشم و عصبانیت یکی از طرف‌های رابطه، می‌تواند زمینه را برای بحث‌های جدید و آسیب‌زا فراهم کند. پس علاوه بر کنترل و هدایت احساسات خود، باید به فرونشاندن عصبانیت و ناراحتی او هم فکر کنید.

انتخاب همسر مناسب

توانایی بخشش و گذشت داشته باشد

عشق همیشه حول رابطه جنسی، محبت و نوازش نیست. وجود تنش و اختلاف، جزء جدایی‌ناپذیر زندگی مشترک است. اما توانایی بخشش و فراموش کردن می‌تواند به بهبود کیفیت این رابطه کمک کند. این ویژگی، با توانایی کنترل خشم مرتبط است. اگر شریک زندگی شما مدام بخواهد درباره اختلافات گذشته با شما بحث کند، مسلما آرامش زندگی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

باید بدانید که فراموش کردن بحث‌ها و اختلافات گذشته یک راه مهم برای رابطه است. برخی از زوج‌ها در روابط ناسالم، با پیش کشیدن موضوعات تمام شده گذشته، شعله‌های اختلاف جدیدی را ایجاد می‌کنند. وقتی طرف مقابل دائما خود را در معرض وقوع یک بحث تکراری ببیند، احساس ناامنی روانی کرده و رابطه با بحران جدی مواجه می‌شود.

به بلوغ عقلی رسیده باشد

این معیار می‌تواند به سن افراد هم مرتبط باشد؛ اما منظور از بلوغ عقلی داشتن سن بالاتر نیست. موضوعاتی مثل تفاوت سن زن و مرد، الزام به بزرگ بودن مرد از زن و… مسائلی هستند که به روابط بین آن‌ها بستگی دارد.

زمانی که زن یا مرد به استقلال روانی رسیده و قدرت و توان تصمیم‌گیری، حل مسئله و پذیرش مشکلات را داشته باشند، می‌توان گفت که به بلوغ عقلی مناسب برای ازدواج و مسائل ناشی از آن هم رسیده‌اند.

افرادی که هنوز به بلوغ عقلی کافی نرسیده‌اند، نمی‌توانند در شرایط مهم و حساس زندگی تصمیمات درست گرفته و جریان اختلافات پیش آمده را در مسیر درستی هدایت کنند.

انتخاب همسر مناسب

برای زندگی مشترک اشتیاق داشته باشد

کسی که تمایل به برقراری یک رابطه بلندمدت با شما دارد، نسبت به پیشرفت، رسیدن به اهداف و آرزوهای شما حساس است و به آن‌ها اهمیت می‌دهد. یک شریک زندگی خوب همیشه از ارتقاء شغلی و موفقیت شما حمایت می‌کند و به بهانه لطمه به زندگی مشترک، کم شدن زمان شما برای وقت گذرانی با خانواده و… مانع آن نمی‌شود.

بلکه به دنبال راهکاری برای بهتر شدن رابطه از این طریق می‌گردد. کسی که تمایل به زندگی مشترک با شما دارد، از هر بهانه‌ای برای صحبت درباره خانه مشترک، سفرهای آتی، داشتن فرزند و… استفاده کرده و شور و تمایل خود را به ساختن یک خانواده با شما نشان می‌دهد.

معیارهای انتخاب همسر برای زنان

محققان روانشناسی در جدیدترین مطالعات خود دریافته‌اند که گرچه زنان و مردان اغلب از چارچوبی مشابه برای ارزیابی شریک آینده زندگی خود استفاده می‌کنند، اما نتایج تصمیم‌گیری آن‌ها با هم متفاوت است. این مسئله به دلیل تفاوت در معیارها و دیدگاه‌های زنان و مردان نسبت به مقوله ازدواج است. طبق مطالعات انجام شده، به نظر می‌رسد که از میان معیارهای انتخاب همسر برای زنان، درآمد بالقوه و جاه‌طلبی، جایگاه بالاتری نسبت به مردان دارد. با این حال، مهربانی و هوش برای هر دو گروه از آن‌ها به یک اندازه مهم و تاثیرگذار است.

بر این اساس می‌توان استدلال کرد که زن و مرد، هر دو به انتخاب همسری مهربان، همدل و باهوش تمایل دارند تا بُعد عاطفی رابطه آن‌ها را پوشش دهد. از سوی دیگر، بخشی از معیار انتخاب همسر برای خانم ها به مسائل مادی و پشتوانه همسر بر می‌گردد. زنان بیش از مردان تمایل دارند که همسرشان توانایی حمایت مالی از آن‌ها و توان ریسک‌پذیری و گرفتن تغییرات مهم در کار و زندگی آینده آن‌ها را داشته باشد.

البته این مورد در همه زنان صدق نمی‌کند. تعداد زیادی از زنان در شرایط فعلی ترجیح می‌دهند برابری را در همه لایه‌های مختلف زندگی مشترکشان لحاظ کنند.

معیارهای انتخاب همسر برای مردان

مردان هم مانند زنان به دنبال همسری هستند که آن‌ها را از نظر عاطفی و روحی حمایت کند. تامین عاطفی می‌تواند تا حد زیادی خیال یک مرد را از بابت زندگی مشترک راحت کند. با احتمال زیادی می‌توان گفت که از میان معیارهای انتخاب همسر برای مردان، معیارهای مالی کمترین امتیاز را دارند. آن‌ها بیشتر علاقه‌مند به داشتن همسری باهوش با ظاهری جذاب هستند.

انتخاب همسر مناسب

ظاهر و جذابیت‌های جسمی در تصمیم‌گیری زنان در مورد ازدواج نقش کمرنگ‌تری دارد. با این حـال می‌تواند در برخی افراد فاکتور اثرگذاری باشد.

مردان بیش از زنان به زیبایی و جذابیت ظاهری توجه کرده و آن را یک فاکتور مهم در کنار مهربانی و همدلی می‌دانند

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۴ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

5 آذر 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *