افتتاح حساب ترکیه
برنامه ریزی برای امتحانات

گروه موفقیت شادمگ در آستانه ایام امتحانات ترم دانش آموزان و دانشجویان با این مطلب به شما کمک میکند تا برای امتحانات آماده شوید. لازم است شما ابتدا روش های برنامه ریزی برای امتحانات را یاد بگیرید.

مراحل برنامه ریزی

  1. تعیین اولویت ها
  2. زمان بندی مطالعه
  3. برنامه ریزی کلی
  4. برنامه ریزی جزئی

البته این مراحل بستگی به این موضوع هم دارد که چه زمانی شروع به برنامه ریزی کردید و چه مقدار زمان در اختیار دارید.

برنامه ریزی برای امتحانات
من فرض را بر این گرفته ام که شما بعد از اعلام برنامه امتحانات، شروع به برنامه ریزی کردید. که در این حالت حداقل یک هفته قبل از اولین امتحان است و شما یک هفته زمان در اختیار دارید.

تعیین اولویت ها

برای انکه برنامه ریزی استاندارد امتحانات داشته باشید باید اولوبت کتاب ها را در مرحله اول مشخص کنید.

اولویت منظورم این موارد است: کدام کتاب، حجم بیشتری از مطالب درسی را در امتحان دارد؟ کدام کتاب برای شما دشوارتر از دیگر کتابهاست؟ کدام درس نیاز به مطالعه پیش‌نیاز از پایه دهم یا یازدهم دارید؟

مثلا ریاضی یا فنون ادبی. حتی شاید لازم باشد یک معیار دیگر هم در نظر بگیرید: کدام دبیر شما سوالات آسان یا دشوارتری طرح می کند. (البته امیدوارم این مورد آخر، برای شما معیار اصلی نباشد)

برنامه ریزی برای امتحانات
براساس این اطلاعات، به ترتیب از آخرین امتحان شروع کنید.
چرا از آخرین امتحان شروع کنید؟ چون فرض ما بر این بود که حداقل یک هفته زمان در اختیار دارید. بنابراین از امروز براساس معیارهای گفته شده، آخرین امتحان را شروع کنید که در نهایت به آخرین امتحان برسید.

زمان بندی مطالعه

در مرحله دوم برنامه ریزی برای امتحانات، نیاز به تنظیم برنامه زمانی مطالعه دارید.

تعیین زمان های مطالعه در این نوع برنامه ریزی، یعنی اینکه مشخص کنید در طول شبانه روز چه مدت می توانید درس بخوانید.

در مرحله اول نباید براساس آنچه از خودتان توقع دارید، ساعت مطالعه را تنظیم کنید. پس واقع بین باشید سپس براساس همین واقعیت و توانایی خود تخمین بزنید: آیا می توانید برنامه ریزی پیش بینی شده را به اتمام برسایند یا خیر؟

اینجاست که باید به ساعت مطالعه واقعی، یک یا چند ساعت اضافه کنید.

برنامه ریزی برای امتحانات

مثال بزنم:
دانش آموز یازدهمی من در تابستان، دروس پیش نیاز پایه را خوانده بود. اما بنظر هر دویمان، درس های تاریخ، جامعه و عربی در اولویت هستند. بر همین اساس تا زمانی که خیالمان از جهت این سه درس آسوده شود، چند روز اول برنامه، ساعت مطالعه بیشتری را تنظیم می کنیم و در روزهای بعد، متعادل تر پیش خواهیم رفت.

مشخص کردن ساعت مطالعه در شبانه روز، قدم دوم در این مرحله است. اینکه وقتی از مدرسه به خانه رسیدید، چند ساعت برای غذا، استراحت و نماز اختصاص بدهید و بعد از چند ساعت شروع به درس خواندن کنید و چه ساعتی مطالعه به پایان می رسد.

چگونه ساعت مطالعه را زیاد کنید؟

افزایش ساعت مطالعه در شبانه روز برخلاف عادت روزهای قبل، انتظاری است که از خودتان دارید. توصیه میکنم با روندی افزایشی و در طول چند روز به ساعت مطالعه بالاتر برسید، نه یکباره و یکروزه!

چند روش تضمینی پولدار شدن و درآمدزایی از یوتیوب

افزایش یکباره ساعت مطالعه، در ایام امتحانات منجر به کاهش ساعت مطالعه در روزهای بعدی نمی شود! چون شما هرچقدر به روزهای امتحان نزدیک تر شوید، خواسته یا ناخواسته ناچار به ساعت مطالعه بالا هستید؛ به دلیل حجم کارها و فشار شرایط روزهای امتحان.

اما اتفاقی که تجربه می کنید، کاهش کیفیت و خستگی است . اما این موضوع را بخاطر داشته باشید که افزایش ساعت مطالعه نیاید زیاد طول بکشد.

برنامه ریزی کلی

در مرحله سوم برنامه ریزی برای امتحانات ، شما دو ستون اطلاعات خواهید داشت: 1) اولویت های درسی. 2) زمان های مطالعه در طول هفته.
یعنی تا اینجا مشخص شده است چه درسی را ابتدا بخوانید، در چه مدت زمانی و چه ساعت هایی از شبانه روز مطالعه داشته باشید. این دو ستون را با دقت تمام و با حوصله تکمیل کنید.

برنامه ریزی برای امتحانات

برنامه ریزی جزئی

مرحله مانده به آخر برنامه ریزی برای امتحانات تنظیم برنامه ریزی روزانه است. در این مرحله خواهید نوشت که هر روز، از چه ساعتی تا چه ساعتی، چه درسی / درس هایی را بخوانید.
موضوع مهم این است که می توانید هر روز بیشتر از یک درس بخوانید. حداقل دو درس. البته همین دو درس هم می تواند حداکثر باشد. بخصوص در روزهای تعطیل و پایان هفته یا روزهایی که درس مدرسه حجم کمتری داشته و شما زمان بیشتری در اختیار دارید.

اعتماد به برنامه ریزی خودتان

به مرحله پایانی برنامه ریزی برای امتحانات رسیدید. این مرحله را باید در تمام انواع برنامه ریزی ها داشته باشید: به برنامه خود امیدوار باشید و اعتماد کنید.

روش برنامه ریزی برای درس خواندن برای امتحانات

خوب یاد بگیرید

برای اینکه بتوانید مطلبی رو به نحو احسنت ارائه بدید باید به خوبی هم اون رو یاد بگیرید. برای همین دقت کنید که در سر کلاش درس شیش دانگ حواستون رو به دبیر مربوط به هر درس بدید .

سعی کنید تمامی نکات و مباحثی که از اهمیت بیشتری برخوردار هستند را یاد بگیرید. اهمیت گوش دادن فعال در کلاس درس خیلی زیاد هست حتماً حواستان به نکات درسی در سر کلاس باشد.

توصیه ما حضور فعال شما در سر کلاس درس است که خود این موضوع نیمی از یادگیری هر مبحث است.

پیش خوانی کنید

برای کسب نتیجه مطلوب در امتحانات نهایی توصیه ما اینه که حتماً قبل از رفتن به سر کلاس در حد ۱۰ تا ۱۵ دقیقه مطلبی رو که قراره تدریس بشه پیش خوانی کنید.

این کار باعث میشه تا با محتوای هر درس قبل از تدریس آشنایی داشته باشید. این پیش خوانی میتونه هر جایی انجام بشه از جمله در راه رفتن به مدرسه، در اتوبوس و یا تاکسی.

برنامه ریزی برای امتحانات

درس هر روز را همان روز بخوانید

برای موفقیت در این امتحانات نهایی تو هر مقطع تحصیلی یکی از مهم ترین کارهایی که باعث میشه به هر مبحث تسلط پیدا کنید اینه که درس هر روز رو همان روز بخونید.

خیلی هاتون از این جمله تکراری خسته شدید ولی واقعیت اینه که به شدت به یادگیری شما کمک می کنه و باعث میشه مطالب زود تر به حافظه بلند مدتون انتقال پیدا کنه. با انجام دادن این کار و گنجاندن آن در برنامه ریزی برای امتحانات از دوباره کاری‌‌ جلوگیری می‌کنید.

غلبه بر تنهایی با تکنیک های موثر و بسیار ساده

برای امتحانات نهایی از رو چی بخونیم؟

بهتره از همین الان این موضوع رو برای خودتون روشن کنید که اولین و آخرین منبع مطالعاتی شما برای امتحانات نهایی سال سوم دبیرستان فقط و فقط کتاب درسی هست.

روش درس خواندن برای امتحانات نهایی به این صورت هست که مطالب حاشیه‌ای و خارج از کتاب رو نخونید و تمرکز اصلی خودتون رو روی مباحثی که در کتاب درسی مطرح شده بزارید.

متن کتاب درسی هر چیزی که برای به دست آوردن نمره کامل به شما کمک می‌کند رو شامل میشه و میتونه شما رو از هر منبع دیگه ای بی نیاز کند.

برای امتحانات نهایی چیا رو بیشتر بخونیم؟

تو هر امتحانی یه سری مباحث هستند که از اهمیت بیشتری برخوردارند و طراحان سوالات توجه بیشتری به اون مباحث دارند.

توصیه داریم که برای اینکه نقطه توجه طراحان رو شناسایی کنید مجموعه سوالات امتحانات نهایی سال‌های قبل رو بررسی کنید تا دید بهتری نسبت به مباحث پیدا کنید و کتاب رو بر این اساس مطالعه کنید.

بنابراین به هیچ وجه از اهمیت مرور و بررسی کردن چندین باره سوالات دوره های قبلی امتحانات نهایی غافل نشوید.

خلاصه نویسی برای امتحانات نهایی

هر چه به امتحانات نزدیک و نزدیک تر میشیم مرور مطالب درسی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و بهتره که تو فواصل زمانی مشخص مباحث رو مرور کنید. برنامه ریزی برای امتحانات یادتان نرود.

برنامه ریزی برای امتحانات

بهتره در دفتری مطالب و نکات مهمی رو که در طول سال مطالعه می‌کنید رو یادداشت کنید تا در روز های انتهایی راحت تر بتوانید مباحث رو مرور کنید.

برنامه ریزی شخصی داشته باشید

حتما جمعه به جمعه برای طول هفته برنامه ریزی کنید و همه چیز رو مشخص کنید. از ساعات خواب و تماشای تلوزیون تا هر عادتی که هر روز اون را انجام می دهید.

در این برنامه باید زمان هایی برای مرور هر مبحث و هم چنین زمان هایی رو برای جبران عقب ماندگی های مطالعاتی خودتون در نظر بگیرید. اگر براتون سخته واسه یه هفته برنامه بریزید حتما هر شب برنامه فرداتون رو مشخص کنید.

اهمیت تغذیه و خواب

از همون روزهای ابتدایی که مطالعه برای امتحانات رو شروع می کنید بهتره که خواب و خوراک خودتون رو طبق برنامه ای تنظیم کنید.

بهتره تو شبانه روز ۸ ساعت رو به خواب شبانه اختصاص دهید. توصیه ما اینه که شب ها زودتر به رخت خواب برید و صبح ها زود تر مطالعه خودتون رو شروع کنید.

از خوردن غذاهای حجیم و سنگین در وعده شام خودداری کنید چرا که صبح ها حالت کرختی دارید و اون شادابی رو که انتظار دارید رو از دست خواهید داد.

مکان مطالعه

جایی که در آن مطالعه می کنید از اهمیت بالایی برخوردار است. مکان مناسب مکانی هست که از نظر نور و دما و هم چنین سر و صدا دارای امکانات مناسب باشد.

برنامه ریزی برای امتحانات

هر چه بیشتر در جو مطالعاتی قرار می گیرید تمایل شما برای رقابت بیشتر میشه و با جدیت بیشتری دروس رو مطالعه می کنید.

علت لذت نبردن از رابطه جنسی | چطور رابطه جنسی لذت بخش داشته باشیم ؟

کتابخانه مکانی هست که همه شرایط لازم برای مطالعه رو داره و میتونه محیط خوبی برای درس خوندن شما باشد.

ممنوعه ها در امتحانات

عواملی نیز وجود دارد که در دوران امتحانات باید رها شود. در غیر این صورت آسیب جدی به دانش آموز و برنامه ریزی و معدل او وارد می کند. که این عوامل عبارتند از:

استفاده طولانی مدت از گوشی همراه

در دوران امتحانات ترم اول فقط به مدت 30 دقیقه می توانید در طول روز از تلفن همراه خود استفاده نمایید.

خواب ظهر بیش از یک ساعت ممنوع

خواب ظهر تا 60 دقیقه موجب تمرکز حواس می شود اما بیشتر از ان اختلال در هورمون های خواب ایجاد می کند.

مطالعه بیش از 90 دقیقه ممنوع

حافظه میان مدت ما بیش از 90 دقیقه مطالعه گنجایش ندارد. زمانی که 4الی 5 ساعت پشت سر هم درس می خوانید، یادگیری شما در پایین ترین حالت ممکن است. بعد از هر 90 دقیقه مطالعه، 15 دقیقه استراحت کنید.

برنامه ریزی برای امتحانات

بعد از 12 شب مطالعه نکنید

به دلیل ترشح هورمون ملاتونین، یادگیری شما بین ساعت 12الی 3 صبح در پایین ترین حالت ممکن است برای همین به هی عنوان در این ساعت مطالعه نکنید. حتی اگر عادت به این کار دارید باید سبک مطالعه خود را تغییر دهید.

بهترین شیوه ها برای برنامه ریزی امتحانات

  1. اول می توانید خودتان را جای معلم خود بگذارید . اگر جای او بودید برای دانش آموزان از چه سوالاتی استفاده میکردید ؟! تجربه نشان میده که اکثر دانش آموزها سوال ها را به خوبی پیش بینی خواهند کرد.
  2. تلاش کنید که اول مطب ها را از روی جزواتی که در کلاس تدریس شده بخوانید.
  3. سوال های سختی که قبلا نتوانستید آنها را حل کنید ، مشخص کنید تا در زمان مطالعه ی امتحان دوباره آنها را حل کنید و بخوانید.
  4. از دوستان و خانواده خود بخواهید تا در زمان های مشخص، ازتون امتحان بگیرند تا خودتان را در شرایط آن قرار بدهید.

برنامه ریزی برای امتحانات

  1. مباحث مشکلتر را به بخش های ساده تر و کوچک تری قسمت بندی کنید.
  2. در زمان امتحانات استفاده از تلویزیون، موبایل،مهمانی و سایر سرگرمی ها به کمترین مقدار ممکن برسد.
  3. خواب مفید و مورد نیاز ۷ الی ۸ ساعت است. برنامه ی روزانه ی خود را طوری تنظیم کنید که «بیشتر از این مقدار به خواب اختصاص پیدا نکند.»
  4. داشتن آرامش ذهنی و عاطفی شرط بزرگی برای مطالعه ی مفید است، سعی کنید در منزل آرامش کافی برقرار باشد و از مسائلی که موجب اختلاف می شود پرهیز کنید.

مراحل برنامه ریزی چیست؟

تعیین اولویت ها، زمان بندی مطالعه،برنامه ریزی کلی و برنامه ریزی جزئی

چگونه ساعت مطالعه را زیاد کنید؟

تصیه میکنم با روندی افزایشی و در طول چند روز به ساعت مطالعه بالاتر برسید، نه یکباره و یکروزه!افزایش یکباره ساعت مطالعه، در ایام امتحانات منجر به کاهش ساعت مطالعه در روزهای بعدی نمی شود! چون شما هرچقدر به روزهای امتحان نزدیک تر شوید، خواسته یا ناخواسته ناچار به ساعت مطالعه بالا هستید؛ به دلیل حجم کارها و فشار شرایط روزهای امتحان.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

24 بهمن 1400

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *