افتتاح حساب ترکیه
تهیه مرغ شکم پر

تهیه مرغ شکم پر مجلسی با کمترین مواد هم ممکن است کافیست خوب به نکاتی که در این مطلب از گروه آشپزی شادمگ آمده دقت کنید.

تهیه مرغ شکم پر مجلسی

مرغ شکم پر یکی از غذاهای مجلسی و بسیار خوشمزه ایرانی است که با مواد متنوعی پخته می شود. این غذای خوشمزه تقریبا در تمام شهرهای کشور با یک روش یکسان تهیه می شود، البته مواد داخل شکم مرغ و طعم دهنده آن متفاوت هستند.

تهیه مرغ شکم پر

مواد لازم

  • پیاز درشت ۲ عدد
  • سیر ۱ حبه
  • آلوی خورشتی ۸ عدد
  • کشمش پلویی ½ پیمانه
  • گردو ½ پیمانه
  • رب انار ۲ قاشق غذاخوری
  • مرغ کامل ۱ عدد
  • سیب زمینی ۲ عدد
  • هویج ۲ عدد
  • کره ۷۰ گرم
  • ادویه کاری، زنجفیل و پودر پاپریکا به مقدار کافی
  • زردچوبه، فلفل سیاه و نمک به مقدار کافی

مواد لازم مرینیت مرغ

  • زعفران دم کرده ۵ قاشق غذاخوری
  • پیاز درشت ۲ عدد
  • آبلیمو ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار کافی

تهیه مرغ شکم پر

مواد لازم برای سس

  • آب ۱ لیوان
  • رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک، فلفل سیاه و ادویه کاری به مقدار کافی
  • پودر سیر و پودر پاپریکا به مقدار کافی

طرز تهیه مرغ شکم پر

مرحله اول

برای تهیه مرغ شکم پر مجلسی ابتدای کار برای مرینیت کردن مرغ، آنرا درون یک کاسه مناسب قرار می دهیم، سپس پوست پیاز را جدا می کنیم و به صورت خلالی روی مرغ خرد می کنیم. در ادامه آبلیمو را روی مرغ می ریزیم.

مرحله دوم

حالا زعفران دم کرده غلیظ را به همراه نمک، فلفل سیاه و زردچوبه اضافه می کنیم، سپس مرغ را به مدت ۵ دقیقه خوب ماساژ می دهیم تا گوشت مرغ به ادویه ها آغشته شود. در ادامه مقداری از پیاز را درون شکم مرغ می ریزیم.

9 ترفند طلایی برای پخت فوری گوشت | سه سوته غذای گوشتی بار کن !

مرحله سوم

در این مرحله روی کاسه را با سلفون می پوشانیم، سپس اجازه می دهیم به مدت ۲۴ ساعت درون یخچال استراحت کند تا کاملا مزه دار شود. در ادامه پس از این گذشت این زمان، برای درست کردن سس ابتدا پوست پیاز را جدا می کنیم.

تهیه مرغ شکم پر

مرحله چهارم

حالا آلو و کشمش را درون ۲ کاسه جداگانه می ریزیم، سپس مقداری آب درون کاسه ها می ریزیم و اجازه می دهیم درون آب بمانند تا خیس بخورند. در ادامه پیاز را به صورت خلالی خرد می کنیم و یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم.

مرحله پنجم

در این مرحله پوست گردو را جدا می کنیم، سپس مغز آن را به کمک چاقو ریز خرد می کنیم. در ادامه مقداری روغن درون تابه اضافه می کنیم و پیاز خلالی را درون تابه می ریزیم، سپس تفت می دهیم تا پیاز سبک و شیشه ای شود.

مرحله ششم

حالا پوست سیر را جدا می کنیم و به صورت ریز رنده می کنیم، سپس سیر را درون تابه اضافه می کنیم و به تفت دادن ادامه می دهیم تا عطر سیر بلند شود. در ادامه ادویه کاری، زنجبیل، پودر پاپریکا، زردچوبه، فلفل سیاه و نمک را اضافه می کنیم.

مرحله هفتم

در این مرحله به تفت دادن ادامه می دهیم تا عطر و طعم ادویه ها آزاد شود. در ادامه آلو و کشمش خیس خورده را درون آبکش می ریزیم و اجازه می دهیم تا آب اضافی اش خارج شود، سپس آلو و کشمش را درون تابه اضافه می کنیم.

آموزش مرحله به مرحله تهیه سرکه سیب خانگی به روش سنتی

تهیه مرغ شکم پر

مرحله هشتم

حالا مغز گردوی خرد شده را اضافه می کنیم و به مدت ۱ دقیقه تفت می دهیم، سپس رب انار را به تابه اضافه می کنیم و به تفت دادن ادامه می دهیم تا رب انار کاملا سرخ شود. در ادامه مرغ مزه دار شده را از یخچال خارج می کنیم.

مرحله نهم

در این مرحله مرغ را از کاسه خارج می کنیم، سپس درون یک ظرف مناسب قرار می دهیم و پیاز های درون مرغ را خارج می کنیم، سپس از مخلوط آلو و کشمش درون شکم مرغ می ریزیم. در ادامه فر را روی حرارت ۱۸۰ درجه سانتی گراد قرار می دهیم.

مرحله دهم

حالا اجازه می دهیم فر کاملا گرم شود. در ادامه برای تهیه سس روی مرغ ابتدا مقداری آب داغ درون لیوان می ریزیم، سپس رب گوجه فرنگی را به همراه نمک، فلفل سیاه، ادویه کاری، پودر سیر و پودر پاپریکا درون لیوان اضافه می کنیم.

مرحله یازدهم

در این مرحله مواد درون لیوان را مخلوط می کنیم تا با هم ترکیب و یکدست شود. در ادامه شکم مرغ را با نخ و سوزن می دوزیم تا مواد درون مرغ به هنگام پخت بیرون نریزد. حالا با نخ ساق های مرغ به هم وصل می کنیم و می بندیم.

تهیه مرغ شکم پر

مرحله دوازدهم

حالا با نخ بال های مرغ را می بندیم تا مرغ شکل خود را از دست ندهد. در ادامه پوست پیاز را جدا می کنیم و به صورت ورقه ای کف سینی میچینیم، سپس پوست سیب زمینی را جدا می کنیم و می شوییم، سپس حلقه ای خرد می کنیم.

مرحله سیزدهم

در این مرحله ورقه های سیب زمینی را روی ورقه های پیاز می چینیم. در ادامه هویج را می شوییم و پوست آن را با پوست کن جدا می کنیم، سپس به صورت حلقه ای برش می زنیم و روی سیب زمینی ها می چینیم.

آموزش تهیه کیک تولد نسکافه ای خوشمزه + 5 مدل کیک منحصر به فرد

مرحله چهاردهم

حالا پوست سیر را جدا می کنیم و به سینی فر اضافه می کنیم. در ادامه مرغ را درون سینی فر قرار می دهیم، سپس کره را روی حرارت بخار کتری بنماری می کنیم و با برس روی مرغ می مالیم، در صورت نیاز مجددا روی مرغ زعفران می ریزیم.

مرحله پانزدهم

در این مرحله از مخلوط سس با برس روی مرغ می مالیم و سینی را در درون فر قرار می دهیم، سپس اجازه می دهیم مرغ به مدت ۳ ساعت درون فر بماند تا کاملا پخته شود. حالا پس از گذشت این زمان گریل را روشن می کنیم.

مرحله شانزدهم

در نهایت سینی فر را طبقه بالا قرار می دهیم و اجازه می دهیم مرغ به مدت ۱۰ دقیقه گریل شود تا روی آن طلایی و خوشرنگ شود. در آخر مرغ را درون ظرف مورد نظر قرار می دهیم و به همراه پلو زعفرانی و سبزیجات سرو می کنیم، نوش جان.

نکات مهم در طرز تهیه ی مرغ شکم پر

شما می توانید برای تهیه مرغ شکم پر از رب انار استفاده کنید.

تهیه مرغ شکم پر

برخی افراد برای تهیه مرغ شکم پر از سبزی های شمالی استفاده می کنند.

شما می توانید برای ترش مزه تر شدن مرغ شکم پر از آب نارنج نیز استفاده کنید این کاملا سلیقه ای است.

استفاده از گردو و سبزیجات نیز سلیقه ای است.

فلفل دلمه ای ، هویج و گوجه طعم و عطر بی نظیری به مرغ شکم پر شما می دهد.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

5 آذر 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *