جلوگیری از پیری

برخی عادت های روزمره زندگی به سلامت پوست آسیب رسانده و پوست را پیر میکتد. گروه سبک زندگی شادمگ برخی راه های جلوگیری از پیری را در اختیارتان قرار داده است.

بهترین راه پیشگیری از پیری

می‌دانم که احتمالاً دوست دارید هرچه سریع‌تر به سراغ روش‌های ساخت معجون‌های خارق‌العاده جوانسازی خانگی برویم. اول از بدانید همچین چیزی وجود ندارد.

ترکیبات، داروها و محصولات مختلف به پوست شما کمک می‌کنند ولی اکسیر جوانی نیستند. دوم باید بدانید که بدون رعایت توصیه‌های این بخش، روش‌های جوانسازی خانگی یا کلینیکی پوست به شما هیچ کمکی نخواهند کرد.

پوست شما پنجره‌ای به چیزی است که درون بدن شما می‌گذرد و تصویری از آنچه بر شما گذشته است.

جلوگیری از پیری

از جای جوش‌های دوران بلوغ گرفته تا پوست درخشان دوران بارداری، خط اخم و خنده، و لکه‌های ناشی از آفتاب مواردی هستند که سلامت و سن شما را بازتاب می‌دهند.

راهکارهای جلوگیری از پیری پوست

پوست یکی از پرکارترین ارگان‌های بدن است و وظایف بسیار متنوعی را برعهده دارد. مهم‌ترین کاری که انجام می‌دهد این است که به عنوان خط اول سیستم دفاعی ما عمل می‌کند.

ساختارهای پوستی در خط مقدم با باکتری‌های، ویروس‌ها، آلودگی‌ها و سموم می‌جنگند و ما را سالم نگه می‌دارند.

پوست دمای بدن ما را تنظیم کرده، تعادل مایعات را حفظ می‌کند و میزان از دست رفتن رطوبت را مدیریت می‌کند.

همچنین به عنوان یک سپر دفاعی در برابر ضربه عمل می‌کند، با گیرنده‌های درد به ما خبر می‌دهد که در خطر هستیم و از ما در برابر پرتوهای سرطان‌زا و مضر فرابنفش (UV) محافظت می‌کند.

عوامل فراوانی بر پوست ما تاثیر می‌گذارند. ژنتیک، سن، هورمون‌ها و بیماری‌های زمینه‌ای مثل دیابت، عوامل درونی موثر بر پوست هستند. بسیاری از عوامل درونی را نمی‌توانیم مدیریت کنیم و بسیاری از عوامل خارجی را می‌توانیم.

عوامل خارجی

  • عدم محافظت از پوست دربرابر نور خورشید با نزدن ضد آفتاب یا عدم استفاده از البسه محافظتی (مثل کلاه یا دستکش)
  • شست‌وشوی بیش از حد پوست یا ماندن طولانی مدت در وان
  • شست‌وشو با آب خیلی داغ
  • رژیم غذایی ناسالم و غیرمتنوع
  • استرس
  • خواب کم و ناکافی
  • ورزش نکردن و تحرک کم
  • کم‌آبی بدن
  • مصرف دخانیات و برخی‌ داروها
  • جلوگیری از پیری با راهکارهای خانگی

تغییرات سبک زندگی

بهترین روش‌های جلوگیری از پیری آن‌هایی هستند که سبک زندگی شما را به سمت یک سبک زندگی سالم ببرند. سبک زندگی به کلیه عادات و فعالیت‌های شما در زندگی روزمره گفته می‌شود.

جلوگیری از پیری

از غذاهای مصرفی گرفته تا نحوه‌ی استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی. هرچه سبک زندگی شما سالم‌تر باشد، پوست‌تان نیز سالم‌تر و جوان‌تر خواهد ماند.

البته ما نمی‌گوییم که دنبال راه‌های جوانسازی پوست نگردید یا روش‌های مختلف را امتحان نکنید. اصل مطلب این است که تمامی آن‌ راه‌ها بدون داشتن سبک زندگی سالم، دردی از شما دوا نمی‌کنند.

تغییرات سبک زندگی کم‌هزینه‌ترین، موثرترین و بهترین روش‌های جوانسازی خانگی و جلوگیری از پیری هستند؛ و البته از همه دشوارتر. به هر حال شما باید عادت‌های خود را عوض کنید و احتمالاً مالیدن عسل، آووکادو و پودرنارگیل به صورت‌تان کار آسان‌تری است. این هم از مصائب دنیای امروزی است.

تغییرات سبک زندگی و توصیه‌هایی که در ادامه این مقاله می‌خوانید می‌توانند تا حد امکان پیری پوست شما را به تعویق بیندازند، سلامت پوست شما را بازیابی کنند و تاثیرات مثبتی بر ظاهر پوست‌تان داشته باشند.

رژیم غذایی سالم داشته باشید

صنعت لوازم مراقبتی پوست در دنیا، یک صنعت مولتی‌میلیارد دلاری است. انواع محصولات مراقبتی پوست به شما وعده می‌دهند که پوست‌تان را جوان می‌کنند یا با علایم پیری پوست مقابله می‌کنند.

اخیراً کسب‌وکار پردرآمدی در حوزه طبابت سنتی و روش‌های گیاهی و طبیعی برای جوانسازی پوست و جلوگیری از پیری با انواع ادویه‌جات و میوه‌ها نیز باب شده است.

در هر سایت غیرتخصصی و تخصصی انواع ماسک‌ها با ترکیبات مختلف وجود دارند که اکثراً هم تاثیر چندانی نمی‌گذارند.

بدانید که بهترین روش جوانسازی پوست لزوماً نباید با یک محصول گران قیمت باشند یا ترکیبی از یکسری مواد عجیب و غریب که فروشنده آن ادعا می‌کند معجونی است که در تاریخ به دست فراموشی سپرده شده و او آن را دوباره کشف کرده است! خوردن غذاهای مفید یک راه ساده برای داشتن پوستی سالم و جوان است.

محصولات مراقبتی موضعی (یعنی مواردی که روی پوست می‌مالید) خوب هستند ولی پیری پوست در لایه‌های عمیق‌تر پوست و در سطح سلول‌ها اتفاق می‌افتد. آنچه می‌خورید به اندازه‌ی آنچه به پوست خود می‌زنید اهمیت دارد. رژیم غذایی خوب، سلامت و جوانی پوست شما را از درون برایتان به ارمغان می‌آورد.

مواد مغذی مورد نیاز پوست را نمی‌توانید با کرم‌ها، لوسیون‌ها، روغن‌ها یا ماسک‌های پوستی تامین کنید. مواد مغذی باید از راه خون به پوست برسند.

غذاهای دوستدار پوست

پژوهش‌ها نشان داده‌اند که برخی از خوراکی‌هایی برای سلامت پوست مفیدند. مصرف این غذاها می‌تواند یکی از بهترین روش‌های جوانسازی خانگی باشد:

انبه حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی است. این ترکیبات از اجزای ساختاری پوست مثل کلاژن محافظت می‌کنند.

گوجه فرنگی می‌تواند در پیشگیری از سرطان پوست موثر باشد. مطالعات روی حیوانات آزمایشگاهی نشان داد که مصرف روزانه گوجه فرنگی تا ۵۰ درصد از خطر سرطان پوست ناشی از اشعه UV می‌کاهد.

جلوگیری از پیری

رب گوجه فرنگی به مقاومت پوست دربرابر آفتاب کمک می‌کند. در پژوهشی، افرادی که روزانه ۴۰ گرم رب گوجه می‌خوردند، ۴۰ درصد کمتر از دیگران دچار آفتاب سوختگی می‌شدند.

لیپکوپن (همان رنگدانه‌ای که به گوجه فرنگی رنگ قرمز می‌بخشد) نقش مهمی در خواص مفید گوجه برای پوست دارد.

روغن زیتون به کاهش سرعت پیری نوری (photo aging) و جلوگیری از پیری کمک می‌کند. تابش آفتاب به مرور زمان می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی مانند چروک‌های پوستی، لکه‌های تیره و تغییرات رنگدانه‌ای شود. روغن زیتون به پیشگیری از این موارد کمک می‌کند.

فلاوانول‌های کاکائو که در شکلات تلخ یافت می‌شوند می‌توانند به کارکرد بهتر پوست کمک کنند. دانشمندان کشف کردند که این ماده می‌تواند در کاهش زبری و پوسته پوسته شدن موثر است، باعث افزایش رطوبت درونی پوست و هیدراته شدن آن می‌شود و می‌تواند به مقاومت پوستی در برابر اشعه فرابنفش بیافزاید.

چای سبز برای پوست خاصیت‌های زیادی دارد. موادی که در چای سبز یافت می‌شوند پلی‌فنول‌ها نام دارند که می‌توانند به جوانسازی سلول‌های پیر پوستی کمک کنند.

حتی گفته می‌شود که چای سبز در بهبود زخم‌ها و برخی بیماری‌های پوستی (مثل شوره سر یا پسوریازیس) نیز موثر است.

خواص چای سفید

چای سفید خواص جلوگیری از پیری و ضد سرطان دارند. پژوهشی نشان داد که ترکیبات موجود در چای سفید می‌تواند از پوست در برابر آسیب‌های وارد شده از سوی التهابات و سلول‌های سیستم ایمنی محافظت کند.

جلوگیری از بور شدن لباس مشکی با چند ترفند حرفه ای

امگا ۳ که در ماهی‌های روغنی، گردو، تخم کدو و روغن ذرت یافت می‌شود می‌تواند از خشکی و پوسته پوسته شدن پوست جلوگیری کند.

سویا می‌تواند در بهبود چین‌های پنجه کلاغی که در گوشه‌ی خارجی چشم‌ خانم‌های یائسه ظاهر می‌شود، موثر باشد.

خواصی که غذاها برای پوست شما دارند بیشتر شامل محافظت از پوست در برابر آسیب‌های التهابی و نوری است. می‌دانید که اصلی‌ترین دلیل پیری پوست، تابش‌های آفتاب است. البته غذاها برای محافظت از پوست در برابر آفتاب کافی نیستند و باید از کرم ضد آفتاب هم استفاده کنید.

کرمی تهیه کنید که حداقل SPF ۳۰ و دارای محافظت طیف وسیع باشد. بین ساعات ۱۰ صبح تا ۲ بعد از ظهر هم زیر آفتاب نروید یا اگر می‌روید، کلاه به سر بگذارید. حین رانندگی هم دستکش دستتان کنید که پشت دست‌تان نسوزد.

در مورد الکل

قطع مصرف الکل می‌تواند خطر دچار شدن به سرطان‌های پوستی را کاهش دهد. مصرف الکل با خطر ابتلا به نوعی سرطان پوست در ارتباط است. هر ۱۰ گرم مصرف الکل به شکل روزانه می‌تواند بین ۷ تا ۱۱ درصد خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهد.

جلوگیری از پیری

استرس و پیری پوست

دقت کرده‌اید دقیقاً قبل از انجام یک کار یا رویدادی مهم، ناگهان صورت‌تان جوش می‌زند؟ خوب، دانشمندان از وجود ارتباطی بین میزان استرس و مشکلات پوستی خبر داده‌اند.

در مطالعه‌ای بر دانشجویان، آن‌ها که استرس زیادی داشتند با احتمال بیشتری دچار مشکلات زیر می‌شدند:

  • خارش
  • ریزش مو
  • تعریق دردسرساز
  • پوسته پوسته شدن
  • بثورات پوستی روی دست
  • جوانانی که استرس بیشتری دارند، تا ۲۳ درصد بیشتر دچار آکنه‌های شدید می‌شوند.

پژوهشگران فکر می‌کنند که استرس باعث افزایش ترشح سبوم می‌شود. سبوم چربی طبیعی پوست است که اگر بیش از حد ترشح شود منافذ پوستی را می‌بندد و باعث ایجاد جوش و آکنه می‌شود.

کاهش استرس می‌تواند برای برخی از افراد بهترین روش جلوگیری از پیری و جوانسازی خانگی باشد. مدیتیشن، یوگا و تایچی از جمله فعالیت‌هایی هستند که می‌توانند استرس شما را کاهش دهند.

همچنین مشاوره روانشناسی یا استفاده از داروهای کاهنده اضطراب راه‌های دیگر مدیریت و کاهش استرس به حساب می‌آیند که می‌توانند به شما کمک قابل توجهی بکنند.

آبرسانی و مرطوب کردن

بهترین روش‌های جوانسازی خانگی و کلینیکی، آبرسانی به پوست را در قسمتی از مراحل گنجانده‌اند. رطوبت پوست برای حفظ جوانی و لطافت آن بسیار مهم است.

محصولات مرطوب کننده و آبرسان پوست می‌توانند از خروج رطوبت و کم‌آبی پوست جلوگیری کنند.

توصیه‌های زیر می‌توانند به شما برای جلوگیری از پیری کمک کنند

  1. زمان حمام و دوش گرفتن را به ۵ تا ۱۰ دقیقه محدود کنید. استحمام طولانی مدت می‌تواند چربی طبیعی پوست را بشویید. چربی‌های پوست برای حفظ رطوبت مهم هستند.
  2. به جای آب داغ از آب گرم استفاده کنید.
  3. از صابون‌ها و شوینده‌های قوی استفاده نکنید. یک شوینده بدون عطر ملایم بهترین انتخاب شما هستند.
  4. اسکراب‌های خشن، اسفنج‌های زبر، لیف و کیسه می‌توانند به سطح پوست شما آسیب بزنند.
  5. برای خشک کردن، حوله را روی پوست نسابید. بگذارید و بردارید.
  6. بلافاصله بعد از استحمام و شست‌وشو از محصولات مرطوب کننده استفاده کنید.
  7. پوست‌تان را هیچوقت نخارانید. کمپرس سرد و آبرسان‌ها می‌توانند خارش را کم کنند.
  8. برای شستن لباس از شوینده‌های هایپوآلرژنیک یا ضدحساسیت استفاده کنید.
  9. در فصول سرد سال برای افزایش رطوبت داخلی از بخور استفاده کنید.
  10. آبرسانی به پوست

دخانیات را ترک کنید و خوب بخوابید

مصرف دخانیات باعث پیری پوست صورت و سایر نقاط بدن می‌شود. مواد موجود در تنباکو با تنگ کردن عروق خونی موجود در سطح پوست، خونرسانی به لایه‌های سطحی را کاهش داده و به این ترتیب به سلول‌ها اکسیژن و مواد مغذی کافی نمی‌رسد.

خوابیدن به اندازه‌ کافی، به ویژه در طول شب، آن گودی سیاه چشم‌تان محو می‌کنند و رنگ و بافت پوست‌تان را بهبود می‌بخشد. یکی از بهترین روش‌های جوانسازی پوست که هم لذت بخش است و هم مجانی.

معمولاً توصیه می‌شود که روزانه بین ۷ تا ۹ ساعت بخوابید و ما هم توصیه می‌کنیم که برای داشتن پوستی جوان شاداب، حداقل ۷ ساعت شب‌ها بخوابید.

جلوگیری از پیری

پژوهش‌ها نشان داده‌اند که کمیت و کیفیت پایین خواب تاثیر بسیار مخربی بر سلامت عمومی و به طور ویژه تاثیر منفی زیادی بر سلامت پوست دارد.

نکات مهم جلوگیری از پیری

اگر می‌خواهید پوست خود را جوان نگه دارید، آسیب‌های ناشی از پیری را تا حد امکان جبران کنید یا تاثیرات روش‌های جوانسازی کلینیک را برای مدت بیشتری روی پوست نگهدارید، حتما نکات زیر را رعایت کنید:

آفتاب دشمن درجه یک پوست شماست. تا حد امکان از پوست دربرابر آفتاب مستقیم محافظت کنید.
کم‌آبی و خشکی، پوست را بیچاره می‌کنند.

استفاده از محصولات آبرسان و نوشیدن مایعات کافی را حتماً در اولویت‌های خود قرار دهید.
ترکیب شیمیایی پوست‌تان را متعادل کنید. برای این کار می‌توانید از تونرها و ماسک‌های پوستی استفاده کنید.
رتینوئیدها، نیاسینامید، کوکیو۱۰ (CoQ10)، لایه‌بردارها و اسکراب‌ها می‌توانند به طرق مختلف به پوست شما کمک کنند.

این‌ها را می‌توانید در خانه استفاده کنید ولی بهتر است پیش از آن با پزشک متخصص پوست مشورت کنید.
اگر از مواد ترکیبی دستساز استفاده می‌کنید، حتماً از اعتبار منبع ارائه دستورالعمل آن اطمینان حاصل کنید. بهتر است با پزشک خود درباره این محصولات مشورت کنید.
برای جلوگیری از پیری پوست خود را نسابید، نمالید و نکشید. برای شستن و خشک کردن از حرکات گذاشتن و برداشتن استفاده کنید و برای ماساژ پوست از حرکات دورانی استفاده کنید.

چرا نمیتوانید با خوردن کیک زیاد و شکلات ها جوان بمانید؟

اثرات نه چندان شیرین شکر بر روی پوست، نتیجه روشی است که بدن ما گلوکز را تجزیه می کند و این فرآیند به عنوان گلیسیری شناخته می شود، به طور مستقیم باعث پیر شدن پوست می شود.

در تعریف آن، وسیله ای است که یک مولکول قند به پروتیین یا مولکول چربی پیوند داده می شود.

این فرآیند یک محصول نهایی گلیسیری، یا سن، ایجاد می کند، که کلاژن و الاستین را تجزیه و تحلیل می کند – ساختارهایی کوچک دوست داشتنی که پوست شما را سالم نگه می دارند – و باعث رفع ایجاد چین و چروک میشوند.

بنابراین، داشتن یک رژیم غذایی پر از شکر و کربوهیدرات دار تصفیه شده – هم چنین به عنوان شکر در لباس مبدل شناخته می شود – و می تواند منجر به تسریع قابل توجه فرآیند سالخوردگی شود.

برای جلوگیری از پیری کمی ویتامین جوانی میل کنید !

دریافت میزان کافی از انواع ویتامین ها مخصوصا ویتامین های E و C می تواند بر روی سلامتی و جوانی افراد تاثیر گذار باشد.

به جای اینکه شما به مصرف مکمل های ویتامین E روی آورید بهتر است آنها را در قالب روغن زیتون و روغن کانولا مصرف کنید .

جلوگیری از پیری

ویتامین E از گذشته تاکنون بین برخی از مردم به ویتامین جوانی شهرت دارد ، همچنین ویتامین Cکه در میوه و سبزیجات فراوان است ، به علت کلاژن سازی سبب حفظ جوانی می شود و از طرف متخصصان تغذیه بسیار توصیه گردیده است.

خداحافظی با پیری با رعایت رژیم غذایی متعادل

برای داشتن پوست سالم ، داشتن یک رژیم غذایی متعادل و متنوع و مصرف میوه و سبزیجات و روغن های مفید ضروری است .

تميز كردن چربی های کهنه و قدیمی كابينت و گاز آشپزخانه با مواد خانگی

اما مصرف روغن باید کنترل شده و مصرف لبنیات نیز از نوع کم چرب آن باشد.

جلوگیری از پیری با مصرف سبوس گندم و برنج

مصرف ویتامین های گروه Bمانند سبوس گندم و برنج تاثیر فراوانی بر سلامت پوست و حفظ جوانی دارد. مصرف نان از نوع سبوس دار آن مثل نان سنگک و برنج قهوه ای نیاز بدن به ویتامین ب را تامین می کند.

تاثیر روش طبخ غذا بر جوانی پوست

بخارپز کردن غذاها سبب حفظ ویتامین ها ی آن می شود و بر حفظ جوانی و شادابی موثراست. افرادی که تمایل به غذاهای سرخ کردنی دارند، باید از روغن های سالم استفاده کرده و میزان سرخ کردن را کاهش دهند.

ادویه جات مهم ترین فاکتور جوانی

مصرف برخی ادویه جات مثل زردچوبه، آویشن و نعناع مهم ترین فاکتور جوانی برای پوست هستند و روند پیر شدن را کند می سازند.

اما مصرف برخی دیگر از ادویه جات مانند فلفل قرمز روند پیری را تند تر کرده و اثرمخرب دارند.مصرف روزانه چای سبز می تواند از پیری پوست جلوگیری کند.

جلوگیری از پیری با ترک عادت‌های غلط

 لم دادن و خمیده بودن

وقتی که ساعت‌ها جلوی یک کیبورد هستید، این کار می‌تواند باعث شود که ستون فقرات شما غیر جذاب شود، لم دادن و خمیده بودن به طور بالقوه در طول زمان مضر است.

ستون فقرات ما طبیعتاً یک منحنی “S” شکل خوبی دارد که به حمایت از بدن کمک می‌کند. لم دادن به عقب، ستون فقرات را از موقعیت طبیعی خود دور می‌کند و بر ماهیچه ها، دیسک‌ها و استخوان‌ها فشار می‌آورد.

برنامه ریزی چند وظیفه ای

اگر لیست بلندی داشته باشید، پس زندگی بسیار آشفته شما ممکن است بیش از حد از بدنتان خسته شود.

اگر چه وظایف زیاد در رسانه‌ها به عنوان چیزی برای تلاش کردن مورد ستایش قرار می‌گیرد، اما شما به ندرت کاری را سریع‌تر انجام می‌دهید، بلکه تنها استرس بیشتری برای خود ایجاد می‌کنید.

جلوگیری از پیری

برای بدن تان بهتر است که در یک زمان روی یک کار تمرکز کنید و قبل از حرکت به سمت بعدی، آن را تمام کنید.

حذف تمام چربی‌ها از رژیم غذایی

برای حفظ ظاهر سالم و جوان، شما به کمی چربی نیاز دارید. اسید‌های چرب امگا ۳ سالم، که در ماهی و آجیل‌ها یافت می‌شوند، پوست را نرم و انعطاف پذیر نگه می‌دارند، بنابراین جوان‌تر به نظر می‌رسید. هم چنین پوست خوب از چین و چروک و همچنین بیشتر شدن آن‌ها جلوگیری می‌کند.

شما همیشه برای دسر آماده هستید و بیش از حد دسر می‌خورید

حتی اگر بخواهید قند اضافی را رد کنید، عشق شما به شیرینی ممکن است چند سال به صورت شما اضافه کند. مولکول شکر به فیبر‌ها در سلول‌ها می‌چسبد.

این فرآیند به عنوان گلیسیری شناخته می‌شود و باعث می‌شود که آن حلقه‌های تیره زیر چشم ها، از دست دادن تن رنگی، پفی و چین و چروک و نیز افزایش اندازه منافذ را ایجاد کنند.

خواب ناکافی از دلایل پیری زودرس

بر طبق مطالعات خواب، علاوه بر حلقه‌های سیاه و کیسه‌هایی که در زیر چشم‌ها قرار دارند، خواب کافی به زندگی کلی کمتری نسبت داده نشده است. انسان هر روز به حداقل ۷ ساعت خواب نیاز دارد.

چنانچه در بخش سلامت نمناک گفته شده است اگر علائم محرومیت از خواب را دارید، مانند مشکلات بی توجهی، کمبود انرژی، اختلالات ذهنی، خوابتان را درست کنید. برای جلوگیری از پیری خوب بخوابید.

 دوست دارید خانه تان گرم باشد

هنگامی که هوای بیرون وحشتناک سرد است، ممکن است وسوسه انگیز باشد که خانه را گرم کنید، اما بدون توجه به این که بخاری را آتشی که می‌زنید، هوا را خشک خواهند کرد.

هوای خشک می‌تواند منجر به پوست خشک شود، که در طول زمان تاثیرات بسیاری بر روی پیری دارد. از بخور در داخل خانه برای مقابله با اثرات هوای خشک استفاده کنید.

شما یک ماراتون تلویزیون را دوست دارید

اگرچه مقاومت در برابر سریال‌ها و فیلم‌های تلویزیون دشوار است، اما به معنای واقعی بودن می‌تواند زندگی شما را کوتاه کند.

مطالعه‌ای که با بیش از ۱۱.۰۰۰ بزرگ سال انجام شد، نشان داد که برای هر ساعت استفاده از تلویزیون، بزرگسالان ۲۲ دقیقه زندگی خود را کاهش می‌دهند.

افرادی که بیش از ۶ ساعت در روز به تماشای تلویزیون می‌پردازند، در مقایسه با کسانی که تلویزیون کمتری تماشا می‌کنند، ۵ سال تمام طول عمر خود را از دست می‌دهند.

 بر روی شکم خوابیدن باعث پیری زودرس می‌شود

وقتی که بر روی شکم خود می‌خوابید یا برخی افراد به پهلو، صورت خود را روی بالش می‌گذارید و چین و چروک روی پوستتان ایجاد می‌کنید.

جلوگیری از پیری

کلاژن و بافت در صورت شما با گذشت زمان ضعیف‌تر می‌شود، بنابراین وقتی که صورت خود را روی بالش می‌گذارید، این خطوط می‌توانند دائمی شوند. سعی کنید به پشت بخوابید یا یک روبالشی اطلسی خریداری کنید تا راحت‌تر باشد.

پیری زودرس به دلیل استفاده نکردن از کرم چشم

حتی آن‌هایی که یک برنامه مراقبت از پوست ندارند هم باید از کرم چشم با کیفیت خوب برای جلوگیری از این چروک‌ها استفاده کنند. پوست اطراف چشمان شما بسیار نازک است و به همین دلیل چین و چروک را سریع‌تر نشان می‌دهد.

صاف کردن پوست اطراف چشمانتان می‌تواند باعث جلوگیری از پیری شود و شما سال‌ها جوان‌تر به نظر برسید.

بیشتر روز خود را نشسته سپری می‌کنید

خطرات زندگی نشسته به خوبی شناخته شده است. افرادی که بیشتر روز‌های خود را چسبیده به صندلی سپری می‌کنند، در معرض خطر بالاتری برای انواع بیماری‌ها هستند؛ همه نوع از بیماری‌های قلبی گرفته تا سرطان.

ورزش منظم می‌تواند به شما کمک کند تا ضمن جلوگیری از پیری از این بیماری‌ها در  امان باشید. مطالعات نشان می‌دهد افرادی که حداقل ۱۵۰ دقیقه در هفته ورزش می‌کنند، حداقل ۱۰ سال بیشتر عمر می‌کنند.

 از کرم ضد آفتاب فقط در تعطیلات استفاده می‌کنید

ممکن است فکر نکنید که فقط چند دقیقه در زیر نور خورشید می‌تواند چه آسیب‌های زیادی را به پوست شما وارد کند. این دلیل شماره ۱ پیری زودرس پوست ناشی از اشعه ماورا بنفش خورشید است.

 عاشق آرایش هستید

منظور ما استفاده از این سایه چشم آبی فلزی نیست، یعنی استفاده از آرایش بیش از حد به روش‌های دیگر و کم‌تر مشهود است. آرایش پایه روغنی، منافذ پوست شما را مسدود می‌کند و می‌تواند باعث ایجاد جوش شود.

هم چنین بیشتر محصولات آرایشی پوست را خشک کرده و یا تحریک می‌کنند، که باعث چین و چروک زودرس و خطوط در طول زمان خواهد شد. همه دوست دارند زیبا به نظر برسند، اما از حداقل مقدار آرایش برای موقعیت‌های روزمره استفاده می‌کنند.

جلوگیری از پیری

چرا پوست پیر می‌شود؟

عوامل بسیاری باعث پیری پوست می‌شوند که همه‌ی آنها را نمی‌توانیم کنترل کنیم. پیری، فرآیندی اجتناب ناپذیر است. با گذشت زمان، پوست همه‌ی ما چروک می‌شود و این کاملاً طبیعی است.

علاوه بر چین و چروک، پوست به مرور نازک‌تر و خشک‌تر می‌شود.

خوشبختانه، بعضی از عواملی را که باعث پیری پوست می‌شوند، می‌توانیم کنترل کنیم. سبک زندگی ما و محیطی که در آن زندگی می‌کنیم با بروز نشانه‌های پیری پوست در جوانی ارتباط دارد. بررسی‌های علمی نشان می دهد سیگار کشیدن، حالت چهره (مانند اخم، تعجب و خنده) و کمبود خواب روند پیری پوست را سرعت می‌بخشند.

تمیز کردن مایکروفر با چند ترفند ساده چربی زدایی ولی موثر

برای جلوگیری از پیری پوست یا درمان آن، ابتدا باید بدانیم نشانه‌های پیری پوست چیست و علت بروز آنها را بررسی کنیم.

 لک های پوستی

ایجاد لک روی صورت و دست‌ها، نشانی از سالم نبودن پوست است. اشعه‌ی فرابنفش خورشید این لک‌ها را ایجاد می‌کند.

اشعه‌ی فرابنفش از کودکی و نوجوانی به شما پوست آسیب می‌زند. این اشعه باعث دو رنگ شدن پوست و ایجاد لک‌های قهوه ای روی آن می‌شود.

بهترین راه جلوگیری از ایجاد لک بر پوست‌تان این است که از کودکی به طور مداوم از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

البته، دقت کنید کرم ضد آفتابی را انتخاب کنید که طیف گسترده (broad spectrum) باشد. این نوع کرم ضد آفتاب از پوست شما در برابر هر دو اشعه‌ی UVA و UVB محافظت می‌کند.

فراموش نکنید، هیچ وقت برای شروع استفاده از ضد آفتاب دیر نیست!
برای از بین بردن لک‌هایی که از قبل روی پوست‎تان ایجاد شده‌اند، می‎توانید از کرم‌‌های لایه بردار و روشن کننده‌ی مناسب استفاده کنید.

ویتامین c و کینین‌های طبیعی و مصنوعی هم قادرند لک‌های پوست شما را رفع کنند. افزون بر این، از ایجاد لک جدید بر پوست شما جلوگیری می‌کنند. استفاده از ویتامین c و کینین‌های طبیعی و ساختگی، لک‌های موجود را از بین می‌برند. البته، از لک‌های جدید هم پیشگیری می‌کند.

 چین و چروک

بعد از لک، چین و چروک‌های پوست از رایج‌ترین نشانه‌های پیری پوست است. دور چشم‌ها، پیشانی و گاهی اوقات لب‌ها، اولین قسمت‌هایی از پوست ما هستند که چروک می‌شوند.

عادت‌هایی مثل سیگار کشیدن، اخم کردن زیاد، جمع کردن لب‌ها یا خوابیدن روی یک طرف صورت خط‌های نازکی روی پوست ما ایجاد می‌کنند و با جلوگیری از پیری در تضاد هستند..

به این خط‌ها، خط‌های احساسی هم می‌گویند. حال اگر کلاژن و الاستین کافی در پوست ما نباشد، این خط‌ها عمیق می‌شوند و پایدار می‌ماند. الاستین و کلاژن پوست ما را در برابر ایجاد این چروک‌ها مقاوم می‌کند.

کلاژن چیست؟

کلاژن رشته‎ های پروتئینی است که مسئول انعطاف پذیری، استحکام و یکپارچگی پوست ماست.

بالا رفتن سن، سیگار کشیدن و مراقبت نکردن از پوست در برابر آلودگی هوا و نور خورشید باعث می‌شوند تولید کلاژن در بدن ما کم شود. در نتیجه، پوست ما به راحتی، چروک می‌شود.

یکی از راه‌های مؤثر جلوگیری از پیری پوست، ایجاد چین و چروک و لک‌های تیره روی پوست، استفاده از سرم‌ ویتامین C است. این سرم‌ها، تولید کلاژن و الاستین را زیاد می‌کنند و با لایه برداری پوست باعث جوان ماندن آن می‌شوند.

کم آب (دهیدراته) شدن پوست

یکی از نشانه های دیگر پیری زودرس پوست ظاهر خشک آن است.

یکی از نشانه های دیگر پیری زودرس پوست ظاهر خشک آن است. پوست کم آب (دهیدراته)، می‌خارد. همچنین، در شرایط آب و هوایی نامساعد، کم آبی پوست را پوسته پوست می‌کند و باعث حتی ترک خوردن آن می شود.

جلوگیری از پیری

پوست سالم و جوان نازک نیست؛ قدرت تولید چربی‌ آن هم بیشتر است. در نتیجه، کمتر خشک می‌شود.

علت کم آب شدن پوست هنگام پیری پوست چیست؟
خشک شدن پوست یکی از نشانه‌های ضعف ساختار درم (لایه‌ی زیرین پوست) و اپیدرم (لایه‌ی خارجی پوست) در توانایی اتصال به آب است. در این حالت آب بین لایه‌های پوست بیشتر از دست می‌رود.

همچنین، سدهای طبیعی که مانع از دست دادن آب می‌شوند، عملکرد خود را از دست می‌دهند. تولید پروتئین‌های گلوکوزآمین گلیکان‌ها (GAG) نیز، که یکی از اجزای مرطوب کننده‌ی طبیعی پوست هستند، کاهش می‌یابد. همه‌ی این موارد باعث خشکی پوست می‌شود.

لایه‌برداری پوست باعث بهبود عملکرد اپیدرم پوست و حفظ بیشتر آب در آن می‌شود.
پزشکان توصیه می‌کنند، با هر روز با استفاده از سرم‌ها و محصولات مراقبت از پوست، آن را آبرسانی و جلوگیری از پیری کنید. عملکرد این محصولات شبیه پروتئین‌های نگهدارنده آب در پوست است. دانه‌های دریایی (مثل آلگ و جلبک، ابریشم دریایی و …)، هیالورونات ها و عصاره‌های گیاهی از این جمله‌اند.
حتماً از مرطوب کننده مناسب نوع پوست خود استفاده کنید.

ملتهب و حساس شدن پوست

خشکی، حساسیت و التهاب پوست از اثرهای بد اشعه‌ی فرابنفش و رادیکال‌های آزاد هستند. پوست صورت، گردن و هر قسمتی از بدن شما که در معرض آفتاب باشد، به احتمال خیلی زیاد، دچار این عوارض می‌شود.

جلوگیری از پیری

اگر از پوست خود در برابر آفتاب محافظت نکنید، رنگ طبیعی آن از بین می‌رود؛ دو رنگ و گاهی چند رنگ شدن پوست، از عوارض دیگر محافظت نکردن از پوست است. حتی، در موارد خاص، ممکن است پوست به حالت بافت چرم درآید.

خشکی، حساسیت و التهاب پوست صورت، گردن و بخش‌هایی از بدن که در معرض آفتاب هستند از نشانه‌های پیری زودرس پوست است. معمولاً این نشانه‌ها از ۲۰ تا ۳۰ سالگی ظاهر می‌شوند.

راه حل چیست؟

برای جلوگیری از پیری و اینکه رنگ پوست شما بهبود یابد و نشانه‌های خشکی پوست از بین برود، می‎توانید راهکارهای زیر را امتحان کنید:

آنتی اکسیدان ‌های قوی گیاهی مصرف کنید، مثل عصاره‌ی چای سبز و انواع توت، ویتامین ث و …
از ترکیبات ضد التهاب استفاده کنید، نظیر

  • بیزابولول (عصاره ی گیاهی که در بابونه ی آلمانی و بعضی گیاهان دیگر وجود دارد)
  • بابونه، آزولن (ترکیباتی که در قارچ‌ها و بعضی از بی‌مهرگان دریایی وجود دارد)
  • جو دوسر و آرگان …
  • ویتامین‌های گروه ب را در رژیم خود بگنجانید.

 افتادگی پوست

اگر استحکام لایه‌های زیرین پوست از بین برود، پوست ما شل می‌شود و گونه‌ها افتاده. سرو کله‌ی چین و چروک‌های عمیقی هم خیلی زود پیدا می‌شود.

معمولاً نشانه‎ های پیری پوست، از سن ۴۵ تا ۵۰ سالگی شروع می‌شوند. جالب اینکه، با مراقبت صحیح از پوست خود، می‌توانید با جلوگیری از پیری تا اواخر پنجاه سالگی هم از این نشانه‌ها در امان بماند. اگر استحکام و کشسانی (الاستیسیته) پوست از اوایل ۳۰ سالگی کاهش یابد. نشانه‌ی پیری زودرس پوست است.

علت چیست؟
کلاژن و الاستین دو پروتئین اساسی هستند که استحکام و انعطاف مورد نیاز پوست ما را تأمین می‌کنند. افتادگی پوست بیشتر نتیجه‌ی از بین رفتن این دو پروتئین در اثر آسیب‌های نوری است.

اگر هنوز هیچ یک از این نشانه‌ها را ندارید، می‎توانید با رعایت نکات ساده‌ی زیر سلامت و زیبایی پوست خود را برای مدت طولانی‌تری حفظ کنید.

حتی اگر یک یا چند نشانه‌ی پیری زودرس پوست را دارید، نگران نباشید! هنوز هم می‌توانید شدت برخی از آسیب‌های پوستی را کم کنید و جلوگیری از پیری داشته باشید.

همین‎طور می‎توانید از آسیب های بیشتر پوست جلوگیری کنید. اما چه‎طور؟ محافظت از پوست در برابر آفتاب و تغییر سبک زندگی به شما کمک زیادی می‎کند.

کلاژن چیست؟

کلاژن رشته‎ های پروتئینی است که مسئول انعطاف پذیری، استحکام و یکپارچگی پوست ماست.

مهم ترین فاکتور جوانی چیست؟

مصرف برخی ادویه جات مثل زردچوبه، آویشن و نعناع مهم ترین فاکتور جوانی برای پوست هستند و روند پیر شدن را کند می سازند. اما مصرف برخی دیگر از ادویه جات مانند فلفل قرمز روند پیری را تند تر کرده و اثرمخرب دارند.مصرف روزانه چای سبز می تواند از پیری پوست جلوگیری کند.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

23 بهمن 1400

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *