حبوبات لاغر کننده

گروه سلامت شادمگ به ما پیشنهاد میکند که این بار برای لاغر شدن از حبوبات لاغر کننده کمک بگیرید تا اثر این دانه های گیاهی را در کاهش وزن فوری ببینید.

حبوبات لاغر کننده

عده ای بر این باورند که عدس، نخود و لوبیا چاق کننده اند، درحالی که کاملاً برعکس است.

در بسیاری از کشورها، حبوبات بخش اصلی غذای روزانه مردم است. ظاهراً اسپانیایی ها بیشتر از همه حبوبات مصرف می کنند و انگلیسی ها مجبورند هرساله ده ها میلیون تن لوبیا وارد کنند تا ذائقه ملی شان را راضی نگه دارند.

اگر شما نیز فکر می کنید حبوبات لاغر کننده  ارزش غذایی ندارند و فقط تولید نفخ و چاقی می کنند، کاملاً در اشتباهید.

حبوبات سرشار از پروتئین، فیبر و مواد معدنی به ویژه منیزیوم هستند و تنها چیزی که ندارند چربی است، چه بهتر،یک فنجان لوبیا قرمز، عدس یا نخود پخته شامل ۱۴ گرم پروتئین است (معادل پروتئین موجود در یک پرس غذای گوشتی).

همچنین در آن ۹ گرم فیبر (معادل یک کاسه غلات) وجود دارد، ۸۰ میلی گرم منیزیوم (دوبرابر بیشتر از یک پرس غلات)، ۵۶۰ میلی گرم پتاسیم (به اندازه یک پرتقال) و فاقد حتی یک گرم کلسترول است.

حبوبات لاغر کننده

یعنی غذایی که همه عناصر لازم در برابر عادات بد غذایی و اضافه وزن را داراست، بنا بر آخرین تحقیقات دقیق روی عادات غذایی امریکایی ها، کسانی که حبوبات می خورند وزنشان ۳ کیلوگرم کمتر است و سایز کمر باریک تری دارند. (۹/۱ سانتی متر کمتر) که میانگین استاندارد ۳/۳ کیلو و ۵۴/۲ سانتی متر اختلاف است (بدون به حساب آوردن نوجوانان).

حبوبات فاقد لیپیو و اسیدهای چرب هستند، بنابراین مصرف کنندگان لوبیا ۲۲ درصد کمتر از سایرین در معرض چاقی هستند.

چرا باید از حبوبات لاغر کننده استفاده کنیم؟

حتی بعضی از افرادی که استطاعت خرید گوشت‌ را ندارند نیز ترجیح می‌ دهند که بیشتر از غذاهای تهیه شده از گوشت‌های پُرچرب و غذاهای آماده‌ ی سریع نظیر پیتزا، همبرگر، مرغ ‌های سرخ شده و کباب‌های پُرچرب استفاده کنند.

در حالی که از خوراکی‌ های تهیه شده از حبوبات مانند: خوراک لوبیا، عدسی ، انواع آش ‌های سنتی، آب گوشت کم‌ چرب یا خورش ‌های همراه با حبوبات مانند خورش قیمه یا قورمه سبزی در وعده ‌های غذایی خود کمتر مصرف کنند.

شیوع بیماری های غیرواگیر نظیر چاقی ، اختلال چربی‌ های‌ خون، دیابت، پوکی استخوان، پُرفشاری خون و سرطان خون، امروزه در نوجوانان و بزرگسالان افزایش یافته است.

10 بیماری که باعث ریختن آب دهان در خواب می شوند

‌طوری که بر اساس نتایج به‌ دست آمده از مطالعه ‌ی قند و چربی در تهران، 18درصد از نوجوانان، 57 درصد از مردان و 6/67 درصد زنان به اضافه وزن یا چاقی مبتلا هستند.

همچنین نتایج مرحله ‌ی دوم این مطالعه نیز حاکی از روند رو به افزایش چاقی است که از عوامل خطرساز بیماری‌ های قلبی-عروقی و دیگر بیماری ‌های غیرواگیر می باشد.

بنابراین، داشتن یک برنامه‌ ی غذایی سالم برای پیشگیری از چاقی و دیگر بیماری‌ های غیر واگیر ضروری است.

مطالعات متعددی نشان داده‌اند که مصرف حبوبات از بروز بیماری‌ های غیر واگیر مانند چاقی، بیماری ‌های قلبی-عروقی، دیابت و انواع سرطان‌ها پیشگیری می‌ کند.
لازم است بدانید پیشرفت این ‌گونه بیماری‌ ها بسیار تدریجی و آرام است و ممکن است حدود 30- 10سال طول بکشد.

حبوبات لاغر کننده

حبوبات لاغر کننده

مصرف حبوبات به ‌دلیل دارا بودن فیبر زیاد، حجم زیادی از معده را پُر می ‌کند، موجب احساس سیری شده و به کاهش وزن کمک می‌ کند و سبب می ‌شود کمتر غذا بخوریم .

به دلیل آن که قند موجود در حبوبات (یعنی انرژی آن) به تدریج آزاد می‌ شود، دیرتر گرسنه می ‌شویم (یعنی احساس سیری طولانی‌ تر).

در حالی که غذاهایی مانند نان ‌های سفید (باگت، لواش و نان ‌های فانتزی)، سیب ‌زمینی، برنج و شکر به سرعت هضم شده و قند یا انرژی موجود در آنها به سرعت آزاد می ‌شود و زودتر گرسنه می ‌شویم.

لازم است بدانیم فیبرها، الیاف گیاهی هستند و در میوه‌ها، سبزی ‌ها و حبوباتی که روزانه مصرف می‌ کنیم به مقدار فراوانی وجود دارند. آنها در بدن انسان انرژی تولید نمی کنند، ولی مصرف آن‌ها موجب عملکرد بهتر دستگاه گوارش می ‌شود.

مطالعات نشان داده‌اند که مصرف حبوبات لاغر کننده می ‌تواند بر رفتارهای غذایی ما نیز تأثیر بگذارد؛ بدین ترتیب که اگر در یک وعده‌ی غذایی از حبوبات استفاده کنیم، تمایل به انتخاب مصرف غذاهایی داریم که مانند حبوبات انرژی آنها دیرتر آزاد می ‌شود.

این امر موجب می ‌شود که در مجموع، برنامه ‌ی غذایی با انرژی کمتر (کم کالری) داشته باشیم؛ در حالی که مصرف غذاهایی که انرژی آنها به سرعت آزاد می ‌شود.

مانند نان‌ های سفید، انواع شیرینی و شکر موجب می‌ شود که وعده‌ی غذایی بعدی در زمان کوتاه ‌تری مصرف شود و در این وعده این نوع غذاها انتخاب شده و انرژی زیادتر از نیاز بدن، مصرف شود که می‌ تواند موجب چاقی یا بروز دیابت نوع 2 شود.

حبوبات لاغر کننده

کاهش وزن اضافی و حفظ آن نیز به انتخاب غذاهای غنی از مواد مغذی که موجب احساس سیری شوند، بستگی دارد. در ضمن انرژی کافی فراهم کرده و احساس گرسنگی زود هنگام ایجاد نمی کند.

12 دمنوش مناسب پریودی جایگزین قوی برای مسکن

انواع حبوبات گروه غذایی هستند که این خاصیت را داشته و منبع خوب پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی ضروری، کم ‌چربی، کم نمک، بدون کلسترول و سرشار از فیبر بوده و انرژی کمی دارند.

هر لیوان حبوبات پخته حاوی 15 گرم فیبر است که بیشتر از نیمی از نیاز روزانه ‌ی انسان به فیبر را بر طرف می ‌کند.

فیبرها در بدن انسان انرژی تولید نمی‌ کنند، ولی کارهای مفیدی انجام می ‌دهند:

  • مقدار بالای فیبر موجود در حبوبات، موجب پایین آمدن قند خون در افراد دیابتی می ‌شود.
  • همچنین فیبر موجود در حبوبات که از انواع فیبرهای محلول است، موجب کاهش سطح کلسترول خون می ‌شود که یکی از عوامل خطر عمده ‌ی بیماری‌های قلبی- عروقی است.
  • فیبر موجود در حبوبات از بروز ناراحتی‌ های گوارشی مثل بواسیر و یبوست پیشگیری می‌ کند.
  • جانشینی پروتئین سویا با گوشت قرمز در غذاها می ‌تواند موجب کاهش سطح چربی‌ های خون شود. حبوبات، دارای ترکیبات “سلامتی بخش” نظیر فلاوونوئیدها، تانن، آنتوسیانین، مهارکننده‌های پروتئاز، اسید فیتیک و ساپونین هستند. این ترکیبات جزو مواد مغذی ضروری نیستند، ولی می‌ توانند در پیشگیری از انواع سرطان‌ ها و دیگر بیماری‌ های غیر واگیر موثر باشند.
  • با مصرف حبوبات، دریافت فیبر و فولات (یکی از ویتامین‌های گروه B ) افزایش می ‌یابد که در کاهش خطر بیماری قلبی- عروقی موثرند.

حبوبات لاغر کننده

حبوبات لاغر کننده برای کاهش وزن به سرعت برق و باد

نخود

این نخود قهوه ای با فیبر محلول آب را جذب می کند و به شما کمک می کند احساس سیری داشته باشید. نخود بسیار استفاده می شود و 7 گرم پروتئین و 22 گرم کربوهیدرات پیچیده بدن را تامین می کند.

عدس

مانند لوبیا، عدس پر از پروتئین است. در حقیقت یک فنجان می تواند به اندازه 18 گرم پروتئین شامل بیش از 200 کالری باشد.

نه تنها مقدار قابل توجه پروتئین کمک می کند که ماهیچه ها را بسازید و گرسنگی را کنترل کنید، اما کمک می کند کالری کم کنید.

لوبیا قرمز

می توانید استدلال کنید که همه لوبیاها غنی هستند، اما متوجه شده ام که لوبیاقرمز و لوبیای سفید به طور خاص خوش مزه هستند.

لوبیای قرمز به ویژه در میان گیاه خواران، به عنوان جایگزین گوشت محسوب می شود و سرشار از آهن، پروتئین، پتاسیم و منیزیم خیلی مغذی هستند.

حبوبات لاغر کننده

لوبیا سفید ؛ حبوبات لاغر کننده

لوبیا سفید همه فواید لوبیا های دیگر را دارد اما طعم منحصر به فردی دارد که بسیاری از آن ها لذت می برند.

خواص نبات که از چشم مادربزرگ ها پنهون نمونده ؛ کمک به درمان ۱۱ بیماری

اگر در مورد نحوه استفاده از لوبیا سفید مطمئن نیستید، توصیه می کنم آن ها را به یک سوپ مرغ ساده که کمی هویج و پیاز در آن دارد اضافه کنید.

برای کاهش وزن رژیم حبوبات بگیرید

افرادی که به دنبال کاهش وزن و تناسب اندام هستند معمولا به سراغ رژیم‌های مختلفی می‌روند . از برنامه‌های غذایی گیاهی گرفته تا رژیم میوه و سبزیجات و… .

رژیم لاغری سریع حبوبات است که در واقع نوعی برنامه غذایی مبتنی بر پروتئین است. اگر به دنبال یک رژیم منطقی هستید . باید جایگاه ویژه ای برای حبوباتی مثل لوبیا و نخود در نظر بگیرید.

بسیاری از افراد وقتی نامی از پروتئین برده می‌شود، از مرغ و گوشت یاد می‌کنند و آن را سالم‌‌ترین گزینه می‌دانند.

اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که حبوبات گزینه بهتری هستند . بیشتر افراد را سیر نگه می‌دارند و حتی بهتر از رژیم‌های گیاه خوری به انسان کمک می‌کند.

در واقع، افرادی که حبوبات مصرف می‌کنند در وعده غذایی بعدی ۱۲ درصد کمتر کالری مصرف می‌کنند . به همین شیوه کاهش وزن بیشتری را تجربه می‌کنند.

حبوبات لاغر کننده

طبق تحقیقات جدیدی که در آمریکا انجام شده است، اگر شما برنامه غذایی ثابت و سرشار از حبوبات لاغرکننده داشته باشید به نتایج خوبی می‌رسید خصوصا حبوباتی مثل لوبیا و عدس سبب ایجاد احساس سیری در شما می‌شود.

نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که بیشتر رژیم‌های لاغری با شکست مواجه می‌شوند و بیشتر سبب ایجاد حس پرخوری در افراد می‌شود.

اما اصول یک رژیم خوب این است که سبب شود تا فرد به اصولی عادت نماید تا در کل زندگی خود آن را اجرا نماید. استفاده از این حبوبات و رژیم لاغری سریع با حبوبات سبب می‌شود که کاهش وزن به طور تدریجی و اصولی انجام شود و از برگشت به وزن اصلی نیز جلوگیری می‌شود.

چرا باید از حبوبات لاغر کننده استفاده کنیم؟

حتی بعضی از افرادی که استطاعت خرید گوشت‌ را ندارند نیز ترجیح می‌ دهند که بیشتر از غذاهای تهیه شده از گوشت‌های پُرچرب و غذاهای آماده‌ ی سریع استفاده کنند. در حالی که از خوراکی‌ های تهیه شده از حبوبات یا خورش ‌های همراه با حبوبات در وعده ‌های غذایی خود کمتر مصرف کنند.

رژیم لاغری سریع حبوبات چگونه است؟

رژیم لاغری سریع حبوبات است که در واقع نوعی برنامه غذایی مبتنی بر پروتئین است. اگر به دنبال یک رژیم منطقی هستید . باید جایگاه ویژه ای برای حبوباتی مثل لوبیا و نخود در نظر بگیرید.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

24 بهمن 1400

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *