افتتاح حساب ترکیه
درمان سردرد صبحگاهی - زن در رختخواب

درمان سردرد صبحگاهی در اکثر مواقع با تغییر در سبک زندگی و مراجعه به پزشک صورت می گیرد و البته در برخی مواقع می توان با انجام برخی قوانین از آن پیشگیری کرد. سردرد صبحگاهی اگر درمان نشود تأثیرات منفی و ناخوشایندی در کیفیت زندگی روزمره دارد. این مطلب از گروه سلامتی شادمگ را ذخیره کنید تا از موثر ترین روش های درمان سردرد صبحگاهی بدون دارو اطلاع یابید.

سردرد صبحگاهی و میگرن

میگرن ممکن است علت دردهای صبحگاهی باشد. میگرن یکی از عوامل شایع برای درد در ناحیه سر است. این نوع درد می‌تواند بر عملکرد افراد تاثیر بگذارد و به طور کلی منجر به درد ضربان‌دار در سر می‌شود. اختلالات خواب هم می‌تواند منجر به چنین دردهایی شوند و ۵۰ درصد از افرادی که سردردهای تنشی یا میگرن را تجربه می‌کنند دچار بی‌خوابی هستند.

انواع مختلف سردرد چیست؟

دردهای مبهم، تیز یا ضربان‌دار ممکن است در ناحیه سر ایجاد شوند. امکان دارد درد را به طور مختصر، برای مدت یک ساعت یا کمتر یا به مدت طولانی تا چند روز تجربه کنید. بیشتر بخوانید: با شناخت علائم میگرن، آن را در مراحل اولیه کیش و مات کنید .

انواع دردهای ناحیه سر که گاهی با سردردهای صبحگاهی همراه‌اند عبارت‌اند از: میگرنی سردرد خوشه‌ای خواب‌آور تنشی همیکرانی پاروکسیسمال سردرد ناشی از مصرف بیش از حد دارو بدون شک شناخت انواع این موارد می‌تواند کمک خوبی برای درمان سردرد صبحگاهی باشد.

درمان سردرد صبحگاهی - میگرن

دلایل سردرد صبحگاهی

بی خوابی بی خوابی بر الگوهای خواب تاثیر می‌گذارد و باعث کم خوابی می‌شود. این وضعیت علت اصلی دردهای صبحگاهی است. بی خوابی می‌تواند مانع بزرگی برای خواب کافی و مورد نیاز بدن باشد.

بی خوابی شرایط زیر را ایجاد می‌کند:

وقتی سعی می‌کنید به خواب بروید، شما را بیدار نگه می‌دارد شما را در طول خواب بیدار می‌کند باعث خواب ناآرام می‌شود

کم خوابی ناشی از بی خوابی می‌تواند باعث دردهای میگرنی هم شود.

بی خوابی را می‌توان به طرق مختلف درمان کرد و باید با پزشک خود مشورت کنید.

ممکن است پزشک از شما بخواهد الگوهای خواب خود را پیگیری کنید تا به تشخیص این بیماری کمک کند.

درمان بی خوابی می‌تواند شامل مصرف دارو یا امتحان ترکیبی از داروها باشد. کاهش بی خوابی باید منجر به خواب بیشتر و درمان سردرد صبحگاهی شود.

افسردگی یا اضطراب

در مطالعه‌ای که در مجله انجمن پزشکی آمریکا منتشر شده است، مهم‌ترین عوامل ایجاد سردردهای مزمن صبح اضطراب و افسردگی شناخته شده است. شرایط بهداشت روانی نیز می‌تواند منجر به بی خوابی شود که ممکن است خطر ابتلا به سردردهای صبحگاهی را افزایش دهد.

درمان سردرد صبحگاهی - سردرد زن

692776667

اگر مشکوک به بیماری‌های روحی و روانی هستید با پزشک خود مشورت کنید. اغلب این شرایط را می‌توان با گفتاردرمانی، دارو یا ترکیبی از درمان‌ها مدیریت کرد. مدیریت این شرایط ممکن است به کاهش بروز سردردهای صبحگاهی کمک کند.

خروپف یا آپنه خواب

اختلال در خواب ناشی از خروپف یا آپنه خواب ممکن است منبع دردهای صبحگاهی در سر باشد. خروپف می‌تواند به تنهایی یک بیماری یا علامت آپنه خواب به شمار برود. وقفه تنفسی در خواب باعث می‌شود گاهی اوقات در طول شب تنفس توقف کند. به طور کلی سردردهای مرتبط با آپنه خواب کمتر از ۳۰ دقیقه طول می‌کشد.

شما می‌توانید آپنه خواب را با تجهیزات خاصی مانند دستگاه فشار مثبت مداوم راه هوایی درمان کنید.

دندان قروچه کردن

این مشکل می‌تواند در شب به عنوان یک اختلال خواب رخ دهد. وقتی صبح از خواب بیدار می‌شوید امکان دارد این رفتار شبانه باعث درد در ناحیه سر شود. درد در این ناحیه به طور کلی خسته کننده است و در نزدیکی شقیقه‌ها احساس می‌شود.

دندان قروچه همچنین با سایر شرایط خواب مانند آپنه خواب ارتباط دارد و باعث آسیب به دندان‌ها و درد فک می‌شود. درمان ممکن است شامل محافظ دهان، تکنیک‌های کاهش استرس یا تغییر رفتار باشد. درمان دندان قروچه در نهایت می‌تواند منجر به درمان سردرد صبحگاهی شود.

ماهیچه‌های کشیده

سردردهای صبحگاهی ممکن است نتیجه فشار عضلات گردن باشند. امکان دارد لازم باشد وضعیت خواب و بالشت‌هایی را که برای تسکین این نوع درد صبحگاهی استفاده می‌کنید را ارزیابی کنید. بالشت‌ها قرار است به شما در حفظ وضعیت خواب که به درستی از گردن و ستون فقرات پشتیبانی می‌کند، کمک کنند.

پیدا کردن بالشت مناسب به آزمون و خطا نیاز دارد و شاید اندکی زمان لازم داشته باشد. بالشت باید سر و گردن را در وضعیتی مشابه حالت ایستاده نگه دارد. بالشت‌های نرم امکان دارد گردن و ستون فقرات را به درستی نگه ندارند و بالشت‌های سخت ممکن است زاویه بسیار زیادی برای بدن ایجاد کنند. سعی کنید بالشت خود را در صورت لزوم تعویض کنید تا وضعیت خواب صحیح پیدا شود.

مصرف دارو یا الکل

سردردهای صبحگاهی ممکن است نتیجه مصرف داروها یا الکل باشند. داروها می‌توانند با الگوی خواب شما تداخل داشته و منجر به اختلال در خواب و دردهای صبح زود شوند. مصرف الکل هم ممکن است منجر به خواب نامطلوب و سردرد صبحگاهی شود. در صورت مشکوک بودن به اینکه مصرف داروهای‌تان منجر به درد صبحگاهی می‌شود با پزشک خود مشورت کنید.

برای جلوگیری از خماری باید مصرف الکل را قطع کرد. شاید درمان سردرد صبحگاهی تحت این موارد، با توجه ویژه خود فرد بسیار ساده انجام شود.

سایر شرایط بهداشتی

ممکن است صبح زود به دلیل بیماری دیگری دچار درد در ناحیه سر شوید. این درد می‌تواند علامتی از شرایط مختلف باشد و شاید به دلیل الگوهای خواب ایجاد نشود. شرایطی که می‌تواند باعث چنین دردهایی شود شامل فشار خون بالا و بیماری‌های اسکلتی عضلانی است.

درمان سردرد صبحگاهی - مرد در حال ماساژ سر

اطمینان حاصل کنید که همه علائم را با پزشک در میان می‌گذارید. این احتمال وجود دارد که به طور کلی بیماری متفاوتی برای شما تشخیص داده شود و درمان سردرد صبحگاهی کاربرد نداشته باشد.

رفتار

هنگامی که پزشک علت دردهای صبحگاهی سر را مشخص کرد، می‌تواند برای ایجاد یک برنامه درمانی با فرد همکاری کند. سردردهای نادر صبح زود ممکن است نتیجه شرایط منحصر به فردی باشد که باعث ایجاد کیفیت پایین خواب برای مدت زمان محدود می‌شود. اگر چنین است، باید عادات خواب سالم را تمرین کنید.

این عادات شامل موارد زیر می‌شود: خواب کافی (حدود هفت یا هشت ساعت برای بزرگسالان) خوابیدن و بیدار شدن در زمان‌های ثابت خوابیدن در محیطی مناسب برای خواب کاهش زمان تماشای صفحه‌های دیجیتالی قبل از خواب اگر سردردها ناشی از یک بیماری زمینه‌ای است، درمان این وضعیت باید درمان سردرد صبحگاهی را در پی داشته باشد. اگر علت دارو است، با پزشک مشورت کنید تا داروی دیگری پیدا کنید.

هرگز بدون مشورت با پزشک، مصرف دارو را متوقف نکنید. اگر میگرن یا سایر دردهای مزمن سر را تجربه کنید، ممکن است بیشتر مستعد دردهای صبحگاهی باشید. همچنین اگر دچار اختلال خواب یا بیماری دیگری هستید، امکان دارد چنین دردهایی را بیشتر تجربه کنید.

علائم سردرد صبحگاهی

سردرد مشخص ترین و ابتدایی ترین علامت سردرد صبحگاهی است. اما بسته به علت سردرد صبحگاهی، سردرد با علائم دیگری نیز ممکن است همراه باشد. مثلا:

  • سرگیجه
  • مور مور شدن، بی‌حسی و ضعف در بازوها
  •  درد گردنی
  • خشکی گردن
  •  درد صورت

از دیگر علائم سردرد صبحگاهی هستند که به تشخیص علت سردرد صبحگاهی کمک می کنند.

درمان سردرد صبحگاهی - سردرد پیرزن

درمان سردرد صبحگاهی

بدن شب‌ها با برخی از عملکردها استراحت کرده و اندورفین و انسفالین کمتری (مسکن طبیعی) در ساعات اولیه صبح تولید می‌کند. این فرایند همراه با استرس، رژیم غذایی و برخی شرایط پزشکی می‌تواند منجر به بیداری همراه با درد در ناحیه سر شود. برای رهایی از چنین دردهایی، تنها راه‌حل استفاده از روش‌های درمان سردرد صبحگاهی است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

کرم کپسایسین

ممکن است کرم‌های حاوی کپسایسین را در داروخانه دیده و فکر کرده باشید که فقط برای دردهای عضلانی است. اما این محصول می‌تواند درمان سردرد صبحگاهی هم باشد و درد را تسکین دهد. Marc I. Leavey متخصص مراقب‌‌های اولیه در پزشکان شخصی لوترویل، مرکز پزشکی مرسی در مریلند، توضیح می‌دهد: «تحقیقاتی وجود دارد که نشان می‌دهد کپسایسین، ماده فعال فلفل قرمز روی ماده P که تعدیل کننده درد است تاثیر می‌گذارد.»

آشنایی با شگفت انگیزترین خواص نارنگی سبز و نارنجی

وقتی ماده P کمتر باشد، مغز اساسا پاسخ را ارسال می‌کند و فرد تسکین می‌یابد. در این حالت بدن خود را فریب می‌دهد تا فکر کند هیچ دردی وجود ندارد. کرم‌های کپسایسین می‌توانند در ابتدا احساس سوزش یا خارش ایجاد کنند، اما با هر بار مصرف این شرایط کاهش می‌یابد.

فقط باید مطمئن شوید که دستان خود را بعد از مالیدن به شقیقه‌ها به بهترین حالت می‌شویید. این درمان سردرد صبحگاهی که برای موارد سینوسی هم استفاده دارد را حتما امتحان کنید.

درمان سردرد صبحگاهی با داروهای بدون نسخه

هنگامی که صبح در ناحیه سر احساس ضربان می‌کنید، داروهای OTC یک گزینه محبوب به شمار می‌روند. اما برخی از این داروها عوارضی برای معده خواهند داشت، به ویژه هنگامی که معده خالی است. پس بهتر است ابتدا صبحانه بخورید و سپس دوز توصیه شده را مصرف کنید.

خوردن قرص‌های بیشتر از دوز اعلام شده، سردرد شما را سریع‌تر از بین نمی‌برد. Dawn C. Buse، دکترای علوم پزشکی، مدیر رفتار درمانی مرکز سردرد Montefiore، مصرف تسکین دهنده‌های بدون نسخه مانند داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs)، ناپروکسن (Aleve) یا ایبوپروفن (Advil یا Motrin) را توصیه می‌کند. این داروها بهترین نوع مسکن OTC برای هر نوع دردی هستند و در درمان سردرد صبحگاهی نقش دارند.

 بابونه

چگونه می‌توان درمان سردرد صبحگاهی را به راحتی و بدون عوارض انجام داد؟ پزشکان یونان باستان برای درمان چنین دردی و برخی بیماری‌های دیگر از جمله درد مفاصل، آرتریت، دردهای قاعدگی، مشکلات زایمان، کاهش التهاب از بابونه استفاده می‌کردند. یکی از متنخصصان توضیح می‌دهد: «Feverfew یکی از آن داروهای گیاهی است که حاوی ماده‌ای به نام پارتنولید بوده و در تسکین سردردها اثر دارد.» مکمل های Feverfew به شکل کپسول، قرص یا عصاره مایع ارائه می‌شوند. این مکمل‌ها حاوی دوز استانداردی از پارتنولید هستند.

در زمان خرید چنین مکمل‌هایی برچسب اطلاعات آن را بخوانید و مطمئن شوید که Feverfew حداقل 0.2 درصد پارتنولید دارد. در دوران بارداری از این مکمل استفاده نکنید زیرا ممکن است بر انقباضات رحم تاثیر بگذارد.

انجام حرکات کششی برای درمان سردرد صبحگاهی

اگر با چنین دردهایی در ناحیه سر و گردن از خواب بیدار می‌شوید، ممکن است به دلیل موقعیت خواب باشد. Medhat Mikhael، MD، متخصص مدیریت درد می‌گوید: «ما همیشه باید موقعیت خواب خود را ارزیابی کنیم، از جمله موقعیت گردن و بالشت‌هایی که برای خواب استفاده می‌شوند، زیرا این عوامل می‌توانند باعث اسپاسم گردن شوند که منجر به سردرد صبحگاهی می‌شود.»

متخصصان برای استفاده از باشت مناسب می‌گویند: «از بالشت‌های بسیار نرم یا بسیار محکم برای جلوگیری از کشیدگی یا خم شدن سر خودداری کنید. از یک بالشت نسبتا سفت استفاده کنید که گردن را در حالت خنثی نگه می‌دارد.»

کمپرس سرد و گرم

مبتلایان به سردردهای تنشی یا انقباض عضلانی ممکن است کمپرس گرم را ترجیح دهند. البته این موضوع بستگی به فرد مبتلا دارد. هنگام استفاده از کمپرس گرم یا دوش آب گرم احتیاط کنید که بیش از حد داغ نباشند. دوش یا کمپرس بیش از حد گرم گاهی اوقات با ایجاد اسپاسم عضلانی می‌تواند اثر معکوس به وجود بیاورد و در موارد شدید باعث سوختگی شود.

درمان سردرد صبحگاهی - مرد بیمار

همچنین با پد گرمکن روی زمین نخوابید. برای استفاده از کمپرس سرد، یخ را به صورت متناوب و به مدت ۱۵ دقیقه روی قسمت دارای درد قرار دهید و ۱۵ دقیقه آن را بردارید. بسته‌های سرد را باید روی پیشانی و شقیقه‌ها و بسته‌های گرم را روی گردن و قسمت پشتی سر بمالید.

این روش برای درمان سردرد صبحگاهی که بر اثر انقباض عظلات رخ می‌دهد، مناسب است.

استفاده از بیوفیدبک

برای درمان سردرد صبحگاهی بعد از یک شب که بی‌قرار بودید و ساعات زیادی را با غلت زدن روی تختخواب گذراندید، امکان دارد صبح با درد در ناحیه سر بیدار شوید.

اگر مشکلات و ناراحتی‌ها ذهن شما را پر کرده، بدن شما متشنج می‌شود و نتیجه آن کشیدگی عضلات و سردرد است. ممکن است کنترل چندانی بر مشکلی که باعث ناراحتی شما می‌شود نداشته باشید، اما می‌توانید با حفظ آرامش بدن خود را تا آنجا که ممکن است کنترل کنید و نحوه کنار آمدن با شرایط را به آن آموزش دهید. یکی از راه‌ها برای درمان سردرد صبحگاهی در چنین حالتی بیوفیدبک است. تکنیکی که از مغز برای کنترل بدن استفاده می‌کند.

بیوفیدبک آرامش‌بخش است و مانند تصویربرداری بصری هدایت شده می‌ماند. این تکنیک می‌تواند با آرامش ماهیچه‌ها و افزایش جریان خون و اکسیژن در مغز به کاهش سردرد در هنگام صبح کمک کند. ب

خوردن و آشامیدن

خوابیدن برای مدت هفت تا هشت ساعت خوب است، اما گرسنه به رختخواب رفتن، باعث می‌شود قند خون پایین بیاید و درد در ناحیه سر ایجاد شود.

دیابتی‌ها گاهی اوقات با سردرد افت قند خون بیدار می‌شوند، اما حتی اگر دیابتی نیستید و با معده خالی به رختخواب بروید، ممکن است این اتفاق بیفتد. اگر روز قبل هیدراته نشده‌اید نیز همین امر صادق است. صبحانه بخورید و با نوشیدن میزان کافی آب هیدراته شوید و به تدریج در طول روز مقدار بیشتری به آن اضافه کنید.

اگر آب بیش از حد مصرف کنید بدن نمی‌تواند از آن به درستی استفاده کند و در صورت کم بودن هم بدن دچار کم آبی می‌شود. برای رفع سریع کم آبی، یک اسموتی هیدراته کننده برای خوردن در وعده صبحانه در نظر بگیرید.

قدم بزنید و به همان لحظه فکر کنید

وقتی صبح به خاطر استرس و تنش‌های روز گذشته سردرد دارید، بند کفش‌های خود را ببندید و برای پیاده‌روی بیرون بروید. ورزش باعث می‌شود مغز اندورفین‌های ضد درد ترشح کند و به شما کمک کند از درد خارج شوید. حتی بهتر است دوست خود را همراه ببرید تا با شما قدم بزند و راه برود و درباره چیزهایی که شما را بهتر می‌کند صحبت کنید.

شما با استفاده از این راه نه تنها احساس بهتری خواهید داشت، بلکه ممکن است راه‌حلی برای مشکل خود پیدا کنید. این نکات را در نظر داشته باشید تا هنگام پیاده‌روی، برنامه پیاده‌روی خود را سالم‌تر کنید تا این کار به درمان سردرد صبحگاهی تبدیل شود.

بوییدن روغن اسطوخودوس

هنگامی که با سردرد صبحگاهی از خواب بیدار می‌شوید، اندکی صبر کنید و روغن اسطوخودوس را ببویید. بر اساس مطالعه‌ای که در سال 2012 در مجله European Neurology انجام شد، کمی روغن اسطوخودوس می‌تواند راهی راحت برای رهایی از درد صبحگاهی سر باشد.

شرکت کنندگان یک مطالعه در زمان تجربه درد به مدت ۱۵ دقیقه روغن اسطوخودوس را استنشاق کردند. ۹۲ نفر از ۱۲۹ شرکت کننده به طور کامل یا جزئی به بوی اسطوخودوس پاسخ دادند. روغن اسطوخودوس را به پشت گردن، شقیقه‌ها و مچ دست بمالید تا این روش درمان سردرد صبحگاهی برای شما هم موثر باشد.

درمان سردرد صبحگاهی - مرد بیمار در رختخواب

مدیتیشن کنید

مدیتیشن نه تنها استرس را کاهش می‌دهد، بلکه می‌تواند درمان سردرد صبحگاهی هم باشد. محققان حتی دریافتند که اثرات مدیتیشن می‌تواند با درمان دارویی قیاس شود. شواهد اولیه نشان می‌دهد که درد ناحیه سر ممکن است نتیجه وجود یا عدم رهایی از استرس باشد و مدیتیشن این قابلیت را دارد که انعطاف‌پذیری در برابر استرس را افزایش دهد.

برای شروع با نشستن یا دراز کشیدن در یک موقعیت راحت، چشمان خود را ببندید و بر تنفس خود تمرکز کنید. سپس در همان حال بمانید و اجازه دهید هرگونه افکار منفی از ذهن شما خارج شود. هر چه بیشتر تمرین کنید، بهتر می‌توانید ذهن خود را آرام کنید.

کافئین در شب

یکی از مدل‌های درد ناحیه سر که شاید با آن درگیر شوید، دردی در صبح است که فرد در زمان حمله صدای وزوز هم می‌شنود. به این بیماری سردرد زنگ‌دار می‌گویند. یک اختلال نادر که نمی‌تواند به بیماری دیگری نسبت داده شود. دکتر نوا روزن رئیس مرکز سردرد سلامت نورثول، نیویورک، توضیح می‌دهد: «این بیماری اصولا در افراد ۶۰ تا ۷۰ ساله رخ می‌دهد که درد متوسطی از صبح زود شروع شده و آن‌ها را آزار می‌دهد.»

15 روش ساده و موثر خانگی برای پیشگیری از آلزایمر

روزن می‌گوید: «شایع‌ترین روش درمان سردرد صبحگاهی این‌چنینی جالب توجه است. چراکه باید از کافئین استفاده کنید، آن هم در هنگام شب. مشخص نیست که چرا کافئین باعث تسکین می‌شود اما برای برخی از مبتلایان موثر است. سایر درمان‌های شبانه شامل مصرف لیتیوم یا داروی ضدالتهاب خواهد بود.»

کافئین در صبح

صبح جمعه با سردرد از خواب بیدار می‌شوید؟ ما در مورد خماری صحبت نمی‌کنیم، اگرچه درد شما ممکن است شبیه به آن باشد. دکتر دانیل فرانک، متخصص مغز و اعصاب در مرکز بهداشت Providence Saint John در سانتا مونیکا کالیفرنیا می‌گوید: «سردردها می‌تواند ناشی از عدم مصرف کافئین برای کسانی باشد که به نوشیدن قهوه یا چای روزانه عادت دارند.» سناریوی معمولی یک بیمار این است که در روزهای هفته در محل کار قهوه می‌نوشد و فراموش می‌کند آخر هفته یک فنجان قهوه صبح خود را بنوشد و تا ساعت ۱۱ صبح دچار درد می‌شود. اگر سناریوی شما این است، یک فنجان قهوه یا نوشیدنی معمولی حاوی کافئین بنوشید و درمان سردرد صبحگاهی خود را به راحتی انجام دهید. البته بهتر است قهوه خود را با صبحانه میل کنید.

علل به وجودآورنده سردرد صبحگاهی

میگرن

یکی از دلایلی که می تواند فرد را دچار سردرد صبحگاهی کند میگرن است، همانطور که می دانید میگرن یکی از شایعترین علتهای سردرد است، بسیاری افراد دارای میگرن ساعاتی بین چهار صبح تا 9 صبح دچار این سردرد می شوند و بین 30 تا 50 درصد از این افراد دچار اختلال خواب هستند، برای اطلاع کامل از میگرن و نحوه درمان آن می توانید به مقالات موجود در همین سایت از جمله مقاله “میگرن چیست” مراجعه کنید.

با اینکه درمان قطعی برای میگرن هنوز به دست نیامده ولی راههایی است که می تواند شما را از حملات میگرن حفظ کند، در ضمن با توجه به اینکه سردردهای میگرنی و حملات آن آزاردهنده و بسیار شدید هستند مراجعه به یک متخصص مغز و اعصاب و در کنار آن رژِمهای غذایی و رعایت برخی موارد که در مقاله آمده است می تواند شما را از سردرد نجات دهد و کمک بسیار موثری باشد.

آپنه خواب

آپنه خواب یکی از دلایل به وجود آورنده سردرد صبحگاهی است، افرادی که دچار سندرم آپنه خواب هستند در طول شب خواب راحت نداشته و ممکن است بارها از خواب بپرند و همین باعث سردردهای صبحگاهی می شود، در مواردی قطع تنفس تا دو دقیقه نیز می رسد و به طور معمول خود فرد از آن اطلاع نمی یابد.

خواب آپنه چیست؟

افراد مبتلا به آپنه خواب در طول شبانه روز چندین بار دچار قطع تنفس و یا کاهش شدید میزان تنفس می شوند ، شواهد نشان می دهد که آپنه خواب با بیماری هایی همچون فشار خون بالا، سکته مغزی و آریتمی قلبی در ارتباط است.

طول زمان این آپنه ها بین 10 تا 30 ثانیه طول می کشد و در موارد شدید صدها بار در طول شبانه روز تکرار می شود و باعث می شود تا فرد با احساس خفگی به طور مداوم از خواب بیدار شود. یکی از علل سردردهای صبحگاهی این نوع تنگی نفس یا به اصطلاح آپنه خواب می باشد.

درمان سردرد صبحگاهی - سردرد مرد

عدم خواب کافی و تاثیر آن بر سردرد صبحگاهی

بدن هر انسان در طول شبانه روز به شش تا هشت ساعت خواب احتیاج دارد تا در سلامت کامل به سر ببرد. اگر میزان خواب شبانه شما کم شده باشد و به عبارتی دچار کم خوابی شده باشید، در مواقع بیدار شدن بدنتان احتمال وجود یک مشکل را می دهد و دچار اضطراب می شود و شروع به ترشح هورمون های جنگ و گریز می کند و در نتیجه فشار خون و ضربان قلب شما بالا رفته و تمام این ها شما را دچار سردرد می کند.

بی خوابی را می توان درمان کرد، گاهی لازم است تا پزشک الگوی خواب شما را به وسیله دستگاه تست خواب بررسی کند و بر اساس الگوی خواب شما دارو و یا رفتاردرمانی را تجویز کند، بنابراین اگر بی خوابی به سراغ شما می آید به این فکر نکنید که این یک عادت است و یا نمی شود آن را درمان کرد، بلکه یک متخصص مغز و اعصاب می تواند به درمان بی خوابی شما نیز کمک کند.

افسردگی و اضطراب

تحقیقات نشان می دهد یکی از دلایل عمده برای سردردهای صبحگاهی افسردگی و اضطراب است، بیمارانی که با مشکلات روحی دست و پنجه نرم می کنند باید برای رفع مشکلاتشان اقدام کنند.

بسیاری افراد از اینکه به یک پزشک برای درمان بیماریهای روحی مراجعه کنند خودداری می کنند ولی اگر این افراد بدانند مشکلات روحی ناشی از یک سری اختلالات جسمی است و می تواند رفع شود دیگر خود را مقصر قلمداد نکرده و به درمان آن روی می آورند، رفع این مشکلات منجر به درمان سردرد صبحگاهی ناشی از ان نیز می شود.

دندان قروچه

دندان قروچه که شامل ساییده شدن دندانها بر روی هم است می تواند منجر به سردردهای صبحگاهی شود، این افراد بیشتر در معرض آپنه خواب هستند و در موارد شدید نیاز به درمان دارند، در مواردی پزشک برای درمان داروهای آرامبخش عضلانی، داروهای ضد اضطراب و یا در موارد شدید تزریق بوتاکس را برای آن پیشنهاد می کنند، افرادی که به طور معمول و یا در حد کم دچار دندانقروچه هستند با تشخیص حد این بیماری گاهی نیاز به درمان ندارند ولی به هر حال اگر دچار دندان قروچه هستید بهتر است با پزشک مشورت کنید.

آرتروز گردن و تاثیر آن بر سردرد صبحگاهی

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که ساعت ها پشت میز کامپیوتر می نشیند و مدام به یک نقطه خیره می شود، یا در موقع درس خواندن سرش را خم می کند و ساعت های طولانی به عضلات گردنش فشار می آورد و یا اگر سیگار می کشید و دخانیات مصرف می کنید، سبک زندگیتان را عوض کنید، چون شما مستعد ابتلا به آرتروز گردن هستید و این بیماری می تواند منجر به سردردهای تیرکشنده از ناحیه پشت سر شود.

استفاده از بالشت های نامناسب و قرارگرفتن گردن در وضعیت نامساعد نیز می تواند دلیلی برای آرتروز گردن باشد، بالش نرم ممکن است سر و گردن شما را به خوبی نگه ندارد و بالشهای سفن هم می توانند باعث شوند تا گردن شما نسبت به بدن و ستون فقراتتان در وضعیت برابر و صاف قرار نگیرند بنابراین بهترین کار این است که بالش مناسب و مخصوص خودتان را داشته باشید و وضعیت خوابتان را درست کنید.

از امروز درست بنشینید و به صدای بدنتان گوش دهید و اما اگر دچار این عارضه هستید به یک پزشک متخصص مراجعه نمائید و آرتروز گردنتان را درمان کنید. در همین رابطه پوزیشن خواب و استاندارد بودن وضعیت خواب شما کمک شایانی خواهد بود.

مصرف داروی زیاد و تاثیر آن بر سردرد صبحگاهی

هر ماده شیمیایی که به بدن شما وارد میشود به موازات فوائدی که در پی خواهد داشت عوارض زیادی را هم به دنبال خواهد داشت. سردرد صبحگاهی

متاسفانه در کشور ما سرانه مصرف خودسرانه دارو و توصیه داروها به یکدیگر جزئی عادی از زندگی محسوب می شود. جالب است بدانید تداخل دارویی برخی داروها می تواند منجر به فوت شود.

اگر از آن دسته افرادی هستید که داروهایتان را به دیگران معرفی می کنید، یا آن را به دیگران تعارف می کنید و یا خوددرمان هستید توصیه می کنم در عوارض هر دارو و تداخلات آن مطالعه نمائید.

درمان سردرد صبحگاهی

دارویی که برای شما نجاتبخش است، ممکن است دیگری را به کام مرگ بکشاند. پس خوددرمانی نکنید. مصرف زیاد داروها می تواند باعث افزایش فشار خون، کاهش تنفس، کاهش هوشیاری، مسمومیت و … شود که همه این ها عواملی برای سردرد هستند. پس اگر سردرد صبحگاهی آزارتان می دهد به روزهای قبل فکر کنید، که آیا داروی زیاد مصرف کرده اید یا نه؟

عدم نوشیدن آب کافی و تاثیر آن بر سردرد صبحگاهی

بجز مواقعی که نوشیدن آب شما را به خطر می اندازد توصیه می کنم روزانه میزان زیادی آب مصرف کنید. کمبود آب در بدن منجر به انقباض رگ های سر برای کنترل مایعات می شود که خود عاملی برای سردرد صبحگاهی است.

درمان خانگی ریزش مو با ماسک ها و روغن های طبیعی ارزان ؛ باورکردنی نیست

مصرف آب پوستتان را شاداب می کند و به شما اعتماد به نفس می دهد، جلوی اشتهای کاذب را می گیرد و از چاقی جلوگیری می کند.

اگر می خواهید همیشه سالم و شاد باشید هر روز صبح با معده خالی یک لیوان آب بنوشید، کم آبی می تواند شما را به بیماری های زیادی مبتلا کند، که عبارتند از:

  • میگرن
  • سوء هاضمه
  • چاقی
  • فشار خون
  • بواسیر
  • سنگ کلیه
  • سرطان رحم
  • سینوزیتپ

عدم داشتن زندگی شاد و تاثیر آن بر سردرد صبحگاهی

کاهش هورمون های شادی در بدن همچون اندروفین باعث میشود هورمون های دیگر بدن همچون سرتونین کاهش یابند. کاهش این ماده که خود از جمله عوامل انتقال دهنده های عصبی در مغز به شمار می رود، می تواند منجر به سردرد شود. گرچه هنوز علت کاهش اندروفین در طول شب مشخص نیست ولی می توان با ورزش صبحگاهی آن را جبران کرد.

دیابت و فشار خون و تاثیر آن بر سردرد صبحگاهی

بیماران مستعد و با پیشینه ژنتیکی فشار خون و دیابت نباید پیشگیری و چکاپ را فراموش کنند. رژیم غذایی آن ها باید سالم باشد و توصیه های پزشکان برای جلوگیری از ابتلا به چنین معضلاتی را باید جدی بگیرند.

این بیماری ها فقط سردردهای صبحگاهی را در پی ندارند بلکه میتوانند منجر به آلزایمر شوند. در مطالعات پزشکی زیادی نشان داده شده که آلزایمر با دیابت و فشار خون در ارتباط است.

افرادی که باید به پزشک مراجعه کنند

افرادی که دچار یکی از عارضه های زیر هستند بهتر است در صورت سردرد های همیشگی به پزشک خود مراجعه کنند و علت را جستجو کنند.

  • اشخاصی که همیشه با عواملی همچون استفراغ، گیجی، حالت تهوع، ضربان در ناحیه گیجگاهی، دوبینی یا تاری دید، کاهش هوشیاری، تشنج و ضعف عضلات رو به رو هستند.
  • کسانی که همبشه با سردرد از خواب بیدار میشوند.
  • افرادی که سردرد در آن ها به شدت و با سرعت در دقیقه به اوج می رسد.
  • هر شخص مسن که دچار سردرد شده اند.
  • افراد مبتلا به بیماری سرطان که دچار سردرد شده اند چون سرطان باعث نقض ایمنی بدن میشود.
  • کسانی که سردردشان روز به روز بیشتر می شود و نمودار رو به رشد دارد.
  • افرادی که فاکتورهای بیماری های قلبی عروقی را دارا هستید و دچار سردرد یکطرفه جدید شده اند.

درمان سردرد صبحگاهی

براساس شرایط راههای درمان سردرد صبحگاهی انتخاب می شوند، اگر این سردردها ناشی از شرایط محیطی باشد می تواند با رعایت مواردی مانند

  • داشتن خواب کافی (هفت یا هشت ساعت برای بزرگسالان)
  • رفتن به موقع به رختخواب (در زمانی که بدن شما سازگاری دارد)
  • خوابیدن در یک محیط آرام
  • کاهش استفاده از صفحات موبایل و مانیتور و تبلت و امثال آن
  • و اگر سردرد صبحگاهی شما ناشی از شرایط دیگری باشد پزشک بر اساس آن شرایط تصمیم گیری می کند و درمان سردرد شما را انتخاب می کند، به طور مثال اگر این سردرد ناشی از مصرف دارو باشد، پزشک ممکن است از داروی جایگزین استفاده کند یا دوز داروی شما را تغییر دهد و دیگر موارد

نکات مهم برای بهبود کیفیت خواب شبانه

برای پیشگیری از سردردهای شبانه و سردرد صبحگاهی و داشتن خواب بهتر و با کیفیت بالاتر، نکات زیر ممکن است مفید واقع باشند:

  • برنامه‌ریزی خواب داشته باشید
  • آرام باشید
  • برنامه غذایی تنظیم کنید
  • در جای خنک بخوابید
  • داروها را مرور کنید
  • بهبود کیفیت خواب شبانه

برنامه‌ریزی خواب داشته باشید

برنامه‌ی منظمی برای خواب خود تنظیم کنید تا ریتم سیرکادین شما را تنظیم کند و دریافت خواب کافی شبانه را برای شما تضمین کند. تا حد امکان این برنامه را رعایت کنید و از خواب طولانی و بیدار ماندن در آخر هفته‌ها خودداری کنید.

درمان سردرد صبحگاهی - سردرد

آرام باشید

قبل از خواب یوگا تمرین کنید یا نفس عمیق بکشید تا به آرام شدن ذهن و بدن خود کمک کنید و آن را در شرایط آرامی برای فرو رفتن در خواب قرار دهید. همچنین از تماشای تلویزیون و مطالعه در تخت خودداری کنید، زیرا ذهن شما را مشغول کرده و خوابیدن را سخت‌تر می‌کند.

برنامه‌ی غذایی تنظیم کنید

قببل از خواب مایعات ننوشید تا از تکرر مراجعه به توالت جهت ادرار کردن جلوگیری شود. همچنین چهار ساعت قبل از خواب چیزی نخورید، زیرا بخشی از ادرار از جذب آب مواد غذایی مصرف شده ایجاد می‌شوند.

در جای خنک بخوابید

اگر فرد مکررا تجربه میگرن دارد، خوابیدن با روشن کردن تهویه هوا و کولر ممکن است که حملات میگرن را کاهش دهد.

داروها را مرور کنید

در مورد داروهای مصرفی خود با پزشک صحبت کنید (شامل هر گونه داروی خانگی و سنتی یا خارج از نسخه پزشک می‌شود) تا متوجه شوید که آیا داروها با هم تداخل دارند یا نه و آیا باعث ایجاد اختلال خواب و سر درد می‌شوند.

آشنایی با انواع سردردهای صبحگاهی

ممکن است درد به‌صورت خفیف یا ضربان‌دار باشد. گاهی برخی از افراد تنها کمتر از یک ساعت یا برای مدت طولانی درد را تجربه می‌کنند.

به‌طور کلی سردردهایی که هنگام صبح در افراد رخ می‌دهد، به شرح زیر است:

  • سردرد خوشه‌ای
  • همی‌ کرانیا
  • سردرد هیپنیک
  • میگرن
  • سردرد تنشی

درمان فیزیوتراپی سردرد صبحگاهی

فیزیوتراپیست ها با توجه به شدت و علل سردردهای صبحگاهی و وضعیت بیمار، برای درمان سردرد صبحگاهی از روش های زیر استفاده می کنند:

• ورزش درمانی

حرکات کششی و تقویتی عضلات گردن می تواند به انعطاف پذیری عضلات آن و کاهش دردهای گردنی کمک کند. تمرین درمانی می تواند عوارض ناشی از آسیب های ستون فقرات گردن را بهبود داده و باعث کاهش خستگی و تنش در بدن شود. این روش درمانی برای سردردهای صبحگاهی از نوع گردنی، تنشی و میگرنی بسیار مناسب است.

• درای نیدلینگ

فیزیوتراپیست ها از سوزن خشک برای کاهش تنش و رفع درد عضلات گردن استفاده می کنند. به کمک درای نیدلینگ می توان گردن درد، سردردهای میگرنی و سردردهای گردنی را درمان کرد. اگر علت سردرد صبحگاهی دیسک گردن و آرتروز گردن باشد از این روش برای درمان سردرد استفاده می شود.

• درمان دستی

به کمک تکنیک های درمان دستی یا منوال تراپی می توان اسپاسم و گرفتگی عضلات گردن و شانه را برطرف کرد. این کار به کاهش سردردهای صبحگاهی کمک می کند. همچنین با منوال تراپی هورمون های ضد درد در بدن آزاد می شوند که می توانند سر دردهای میگرنی و تنشی بیمار را برطرف کنند.

درمان سردرد صبحگاهی - مدیتیشن

• الکتروتراپی

برای درمان دردهای شدید و مزمن، فیزیوتراپیست از نوع خاصی از الکتروتراپی به نام تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست (TENS) استفاده می کند. در این روش با تحریک عصبی، درد کاهش می یابد. این روش برای کاهش سردردهای میگرنی، رفع خستگی و استرس بسیار موثر است.

در صورتی که از سردردهای صبحگاهی رنج می برید و نیاز به درمان های فیزیوتراپی دارید، شما نیز می توانید از خدمات تخصصی کلنیک فیزیوتراپی مهربان واقع در غرب تهران بهره مند شوید. در این مرکز، کلیه روشهای درمان فیزیوتراپی سردرد صبحگاهی انجام می شود. جهت درمان در فیزیوتراپی مهربان با شماره های 02126741456 تماس حاصل فرمایید.

• بیوفیدبک

فیزیوتراپیست ها از این روش برای درمان سردردهای صبحگاهی از نوع میگرنی و تنشی و نیز کاهش درد گردن استفاده می کنند. همچنین از درمان با بیوفیدبک می توان برای برطرف کردن استرس و اضطراب که از جمله علل سردردهای صبحگاهی هستند، استفاده کرد.

• سرما و گرما درمانی

اگر سردرد سینوسی دارید، کمپرس گرم می تواند سردرد صبحگاهی شما را بهبود دهد. اما در صورت ابتلا به سردردهای تنشی یا میگرنی می توانید از روشهای سرما درمانی برای کاهش سردرد خود استفاده کنید.

• ماساژ

کسانی که سردرد صبحگاهی آنها میگرنی و یا تنشی است، می توانند با ماساژ درمانی سر درد را کاهش دهند. ماساژ شقیقه، سر و گردن می تواند سردرد را برطرف کند. ماساژ می تواند بی خوابی های ناشی از استرس و نیز استرس بیش از حد را که باعث سردرد می شوند، درمان کند.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

24 فروردین 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *