رفع بوی بد کفش

رفع بوی بد کفش یکی از دغدغه های بزرگ اکثر افرادی است که پس از فعالیت های روزانه و قرار گرفتن پا داخل کفش بوی نامطبوع کفش آن ها را آزار میدهد. گروه سبک زندگی شادمگ راه های خوب و آسان برای رفع بوی بد پا به شما پیشنهاد کرده که امتحان کردن آن ضرری ندارد.

چرا کفش ها بو می دهند ؟

بر خلاف صورت و دست ها, پاها در تمام طول روز در کفش ها قرار دارند. وقتی این اتفاق می افتد, پاها تهویه نمی شوند و عرق و گرمای موجود به یک زمینه خوب برای رشد باکتری های بسیار بد بو تبدیل می شوند.این باکتری روی پا, در جوراب ها و تمام کفش های مورد علاقه تان زندگی می کند.

آیا تا به حال متوجه شده اید که برخی از مردم پاهایشان تقریباً هیچ بویی نمی دهد در حالی که بعضی دیگر بوی پایشان آدم را می کشد؟ دلیلش این است که برخی افراد بیشتر عرق می کنند و شرایطی را فراهم می کنند که باکتری ها را به تولیدمثل (در محیطی گرم و مرطوب) تشویق می کنند. در هر صورت, بوی پا مشکلی رایج در اکثر خانواده ها است که باید رفع شود و با این روش ها می توانید انجامش دهید.

رفع بوی بد کفش

محلول های طبیعی برای رفع بوی بد کفش و پا

چه کاری می توان در مورد پاهای بدبو و کفش های بدبو انجام داد؟ این یک سوال رایج برای اکثر مردم است و ما در این بخش از نکات خانه داری در نمناک چند راه حل طبیعی برایش داریم. خبر مهم این است که شما می توانید آن ها را باهم ترکیب کنید:

تمیز نگه داشتن پاها:

شستن روزانه پاها با صابون برای پاک بودن پاها و بوی آن ها بسیار مفید است و می توانید پاهای خود را در محلول نمک اپسوم خیس کنید, این کار نه تنها باکتری ها را می کشد, بلکه به آرام سازی ماهیچه ها نیز کمک می کند.

خشک بماند:

دقت کنید که پاهای خود را قبل از پوشیدن جوراب یا کفش خشک کنید, به خصوص اگر دوش گرفته بودید. آب بین انگشت های پا یک عامل باکتر است.

برای رفع بوی بد، کفش هایی با تهویه خوب انتخاب کنید:

چرم طبیعی بیشتر از پلاستیک و یا لاستیک قابل نفس کشیدن است. ” کفشی که سوراخ دارد یا موادی دارد که برای تنفس کفش طراحی شده اند, بهتر است.

کفش خود را کمی استراحت بدهید:

اگر به کفش هایتان اجازه دهید تا 24 ساعت بعد از استفاده از آنها استراحت کنند, هوای داخلشان خارج می شود و بیشتر باکتری های فاسد می میرند.

رفع بوی بد کفش

جوراب عرق گیر و ضد بو برای رفع پا و کفش :

همه طرفدار جوراب پوشیدن با کفش نیستند, اما جوراب های ساخته شده از پارچه پشمی, عرق را از بین می برد و تهویه خوبی هستند. اینها از مواد عرق گیری خوب, پشم مارینو, الفین یا مخلوط میکروفایبر تشکیل شده اند. به یاد داشته باشید که جوراب های خود را به طور مرتب تعویض کنید.

جوش شیرین برای از بین بردن بوی پا و کفش:

دو قاشق چای خوری جوش شیرین را در کفش های خود بریزید تا به کاهش بوی آنها کمک کنید. استفاده از دئودورانت با پایه جوش شیرین و اعمال آن به پاها و یا کفش نیز می تواند بسیار موثر باشد.

رفع بوی بد کفش

اسپری سرکه برای از بین بردن بوی کفش و پا:

نسبت مساوی از آب و سرکه را مخلوط کنید, آن را در کفش های خود اسپری کنید تا باکتری ها را بکشید. حداقل 30 دقیقه قبل از پوشیدن آن ها بگذارید تا خشک شوند.

نکته:این روش می تواند بعضی از رنگ ها را روشن کند و از بین ببرد. مراقب باشید.

ماسک بو:

اگر چه مبارزه علت بهتر است، اما گاهی اوقات اضافه کردن یک خوشبو کننده کافی خواهد بود. می توانید از پوست مرکبات, کیسه های چای, اسطوخودوس یا گیاهان دیگر استفاده کنید. آن ها را در کفش خود بگذارید, خصوصاً در اطراف انگشتان و ناحیه پاشنه و اجازه دهید یک شب بماند.

نکات و راه حل هایی فوری برای رفع و رها شدن از بوی کفش و پا

  • یک لنگه جوراب پر از جوش شیرین درست کنید و هر شب در بالای کفش هایتان بگذارید.
  • یک قاشق چای خوری بی کربنات را در هر لنگه کفش بریزید، خوب تکان دهید تا پودر به نوک و تمام کفش نفوذ کند و اجازه دهید یک شب بماند.
  • کمی میخک به کفش های بد بو خود بزنید:یک مشت میخک را در یک دستمال بریزید و گره بزنید و آنها را در هر لنگه کفش قرار دهید. بگذارید چند ساعت بماند تا زمانی که بو از بین برود.
  • شما می توانید همین کار را برای کشوی جوراب ها انجام دهید.
  • پس از پوشیدن، یک ورق نرم کننده پارچه خشک کن را در کفش های خود جای دهید. یک ورق می تواند حدود یک هفته باقی بماند.
  • کفش ها را در کیسه پلاستیکی زیپ دار قرار دهید و آن ها را یک شب در فریزر قرار دهید. دمای انجماد بیشتر باکتری های بو دار را می کشد.
  • زغال را به قطعات کوچکی تقسیم کنید و داخل یک جفت دستکش کهنه قرار دهید و در کفشهایتان بگذارید.
  • با قرار دادن آن ها در نزدیکی یک گرم کن و یا در جایی که آفتابی است، کفش های خود را خشک کنید.
آموزش مرحله به مرحله نوبت دهی اینترنتی تعویض پلاک ؛ بدون دردسر و آسان

ادامه راه حل هایی فوری

رفع بوی بد کفش

  • بند کفش را بردارید و زبانه اش را بلند کنید تا کفش ها را سریع تر خشک کنید.
  • با خشک کردن کفش هایتان به جلوگیری از رشد باکتری کمک می کنید تا باعث بوی بد نشود.
  • مخلوطی از جوش شیرین، بکینگ پودر و نشاسته ذرت درست کنید و آن را در داخل جوراب های پنبه ای بریزید و بگذارید یک شب در کفش ها بمانند.
  • نمک در حذف رطوبت بسیار عالی است و باعث می شود باکتری در کفش ها بمیرند.
  • 2 قاشق چای خوری نمک را داخل هر کفش بریزید تا بعد از چند ساعت بوی بهتری پیدا کنند.
  • سعی کنید پاهای خود را در محلولی از جوش شیرین، صابون و کمی سرکه سفید قرار دهید تا به بوی بد پا کمک کنید، سرکه هم یک ضد عفونی کننده طبیعی است.
  • کیسه ای بردارید و با جوش شیرین پر کنید و چند قطره روغن درخت چای به آن اضافه کنید.بی کربنات بوها و درخت چای، باکتری ها را جذب خواهد کرد.
  • ترکیبی رقیق شده به نسبت 50/50 از سرکه و آب رادر آستر کفش و کف کفش اسپری بکنید و بگذارید به مدت 30 دقیقه خشک شود.
  • اگر برای خشک کردن کفش ها عجله دارید، از یک سشوار استفاده کنید.

ترفندهایی برای از بین بردن بوی بد کفش

در این بخش می توانید با بهترین روش های از بین بردن بوی بد کفش آشنا شوید.

 از بین بردن بوی کفش با شستن آن

یکی از اولین و موثرترین کارهایی که باید برای از بین بردن بوی بد کفش انجام دهید، شستن کفش ها است. مطمئن باشید هیچ روشی نمی تواند روی کفش های کثیف جواب دهد و بوی بد کفش هایتان را از بین ببرد. شما اول باید کفش هایتان را از کثیفی پاک کنید و سپس برای جلوگیری از بوی بد آن اقداماتی را انجام دهید.

رفع بوی بد کفش

برای این کار می توانید از ماشین لباسشویی نیز استفاده کنید. بعد از شستن کفش حتماً داخل کفش را باز کنید و آن را برای چند ساعت زیر نور آفتاب قرار دهید تا باکتری های آن به طور کامل از بین بروند. این کار برای از بین بردن بوی بد کفش بسیار مؤثر است.

 رفع بوی بد پا و کفش با شستن پاها و جوراب ها

هر چقدر هم که کفش هایتان را تمیز کنید، اما به بهداشت پا و جوراب هایتان اهمیت ندهید، باز هم کفش هایتان بد بو خواهد بود. برای از بین بردن بوی بد کفش باید حتماً پاهایتان را بشویید و هر روز جوراب های تمیز بپوشید. برای جلوگیری از بوی بد کفش بهتر است از جوراب های نخی به جای جوراب های نایلون استفاده کنید.

از طرف دیگر استفاده از سنگ پا روی کف پا می تواند از رشد بیش از حد باکتری های پا جلوگیری کند. توجه داشته باشید که پوشیدن کفش با پای نمناک و یا جورابی که به طور کامل خشک نشده می تواند موجب ایجاد بوی بد شود. پس حتماً به این نکته توجه ویژه داشته باشید.

رفع بوی بد کفش

از بین بردن بوی بد کفش با جوش شیرین

استفاده از جوش شیرین برای بوی کفش بسیار مؤثر است. برای این کار می توانید شب کمی جوش شیرین داخل کفش ها بریزید. سپس صبح جوش شیرین ها را از کفش خارج کنید و کفش هایتان را بپوشید. این کار از ایجاد بوی بد کفش جلوگیری می کند و نقش مؤثری بر کاهش میزان بوی کفش ها دارد.

 از بین بردن بوی بد کفش با اسپری دئودورانت

استفاده از اسپری دئودورانت یک روش ساده و مؤثر دیگر برای رفع بوی بد پا و کفش است. اسپری دئودورانت مانع عرق کردن پاها می شود و از طرفی از رشد قارچ ها جلوگیری می کند. برای این کار تنها لازم است مقداری از این اسپری را روی پاها و داخل کفش هایتان اسپری کنید.

رفع بوی بد کفش

 از بین بردن بوی بد کفش با نمک

پوشیدن کفش ها بدون جوراب یکی از مهم ترین عواملی است که موجب ایجاد بوی بد در کفش ها می شود. کفش های کتانی به خصوص در تابستان بوی بسیار بدی می گیرند. نمک با جذب رطوبت کفش از ایجاد بوی بد جلوگیری می کند و بوی کفش را کاهش می دهد.

برای استفاده از این روش سعی کنید هر چند روز یک بار مقداری نمک داخل کفش ها بریزید تا رطوبت موجود در کفش موجب ایجاد بوی بد آن نشود.

 رفع بوی بد پا و کفش با پودر بچه

شاید استفاده از پودر بچه تأثیر زیادی در از بین بردن بوی بد کفش نداشته باشد، اما پاشیدن مقداری پودر بچه روی پاها، قبل از پوشیدن کفش موجب می شود تا پاهای شما بد بو نشود. بنابراین اگر کفش هایتان را تازه تمیز کرده اید، برای جلوگیری از بوی بد پا می توانید از این روش استفاده کنید.

می دونید چطور جارو برقی رو باید تمیز کنید ؛ فوق العاده آسون و راحت

رفع بوی بد کفش

از بین بردن بوی بد کفش با الکل

یکی دیگر از روش های رایج برای از بین بردن بوی بد کفش چرم و کتانی استفاده از الکل است. برای این کار می توانید در یک اسپری مقدار مساوی الکل و آب را با هم ترکیب کنید. سپس این محلول را داخل کفش ها اسپری کنید. حال کفش ها را در یک محیط باز قرار دهید تا کاملاً خشک شوند.

الکل موجب از بین رفتن باکتری های می شود و از تجمع رطوبت و همچنین ایجاد بوی بد کفش جلوگیری می کند. یک روش دیگر برای رفع بوی بد کفش با الکل این است که پنبه های آغشته به الکل را داخل کفش خود قرار دهید. درواقع باید کفشتان را با پنبه های الکلی پر کنید و یک شب به همین حالت بگذارید تا داخل کفش ها کاملاً ضد عفونی و تمیز شود.

رفع بوی بد کفش با پوست لیمو و پرتقال

یکی از روش هایی که هم موجب از بین رفتن بوی بد کفش می شود و هم بوی خوبی به کفش هایتان می بخشد، استفاده از پوست لیمو و پرتقال در کفش است. برای این کار باید پوست مرکباتی مثل پرتقال یا لیمو ترش را جدا کنید و برای یک روز کامل در کفش ها قرار دهید.

 از بین بردن بوی کفش با چای کیسه ای

استفاده از چای کیسه ای داخل کفش می تواند بوی بد آن را از بین ببرد. چای سیاه حاوی تانن است و برای از بین بردن باکتری های داخل کفش بسیار مؤثر است. برای این کار می توانید از چای کیسه ای خشک استفاده کنید. اما موثرترین روش این است که چند چای کیسه ای را در قوری آب جوش قرار دهید.

رفع بوی بد کفش

اجازه دهید چند دقیقه بجوشند. سپس کیسه ها را بردارید و برای ۵ دقیقه داخل یک ظرف بگذارید تا خنک شوند. حال می توانید این کیسه های خنک شده را حدود ۱ ساعت در کفش هایتان قرار دهید. بعد از این مدت کیسه ها را بردارید و داخل کفش را تمیز کنید.

 رفع بوی بد کفش با روغن درخت چای

روغن درخت چای تأثیر فوق العاده ای بر کاهش بوی بد کفش دارد. برای این کار باید چند قطره از این روغن را داخل کفش بریزید. می توانید حتی مقداری از این روغن را روی پا ماساژ دهید تا از ایجاد بوی بد جلوگیری کند.

 رفع بوی بد کفش با صابون جامد

قرار دادن یک صابون جامد معطر برای یک شب تا صبح داخل کفش ها می تواند به از بین بردن بوی بد کفش کمک کند.

از بین بردن بوی کفش با سیب ‌زمینی

از سیب زمینی خام نیز می‌توانید برای از بین بردن بوی کفش خود استفاده کنید. کافی است یک سیب ‌زمینی کوچک را به دو قسمت تقسیم کنید و هر قسمت را درون یکی از لنگه‌های کفش خود قرار دهید. بعد از یک ساعت می‌توانید سیب ‌زمینی‌های پلاسیده را از کفش خود خارج کنید.

رفع بوی بد پا و کفش با استفاده از سرکه سیب

استفاده زیاد از کفش در فصل گرم سال، موجب خواهد شد تا کفش شما محیط مناسبی را برای تولید و رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها به وجود بیاورد. در واقع روش‌های زیادی برای از بین بردن بوی کفش وجود دارند، اما مناسب‌ترین روش می‌تواند استفاده از سرکه سیب باشد. سرکه سیب به دلیل داشتن خاصیت آنتی باکتریال و ضد قارچ، می‌تواند در عرض چند ساعت، موجب شود تا از شر بوی بد کفش خلاص شوید.

شما می‌توانید با استفاده از نصف لیوان سرکه سیب به علاوه نصب لیوان آب، سرکه را رقیق کنید و سپس با اسپری کردن داخل کفش خود، باکتری‌ها را در عرض چند ساعت به‌صورت کامل از بین ببرید.
همچنین با قرار دادن پاها داخل محلول 50 درصد سرکه برای مدت 30 دقیقه، می‌توان از رشد ناخواسته قارچ‌ها و باکتری‌ها در بین انگشتان پا جلوگیری کرد و در نتیجه از شر بوی بد پا نیز خلاص شد.

رفع بوی بد کفش با استفاده از زغال

در واقع زغال خاصیت جذب بسیار بالایی دارد و به همین دلیل می‌توان برای کاهش بوی بد کفش از آن استفاده کرد. در گذشته نیز برای رفع بوی یخچال، چند تکه زغال را داخل یخچال قرار می‌دانند تا بوی بد یخچال را به خود جذب کند. به همین دلیل نیز شما می‌توانید زغال را به تکه‌های خیلی ریز دربیاورید و آن را داخل کفش خود قرار دهید.

توجه کنید که زمان مناسب برای کاهش بوی کفش، در حدود 12 ساعت است.

رفع بوی بد کفش

رفع بوی بد کفش با استفاده از میخک

همچنین شما می‌توانید با استفاده از یک مشت میخک خشک شده و قرار دادن آن داخل کفش، پس از چند ساعت به‌صورت کامل بوی کفش را از بین ببرید. توجه کنید که هر چه بیشتر به میخک زمان دهید، نتیجه بهتری خواهید گرفت.

نکته قابل ذکر در این زمینه، این است که حتماً میخک را به قسمت نوک کفش و جایی که نوک انگشتان پا قرار می‌گیرند، هل دهید، زیرا بیشتر بوی کفش از همین قسمت نشات می‌گیرد.

مشکلات دیر ازدواج کردن و مشکل سرکوب غریزه جنسی جوانان

رفع بوی کفش با استفاده از نور خورشید

اگر هیچ کدام از موارد بالا را برای رفع بوی کفش در خانه ندارید، استفاده از نور مستقیم خورشید را امتحان کنید. با قرار دادن کفش در محیط باز و در معرض نور خورشید، در عرض کمتر از یک ساعت، بیشتر بوی کفش از بین خواهد رفت.

دلیل اصلی آن نیز، این است که باکتری‌ها و قارچ‌ها از نور فراری هستند و بر اثر تابیدن نور خورشید، به سرعت از بین خواهند رفت. نکته مهمی که در این زمینه وجود دارد، این است که از این روش نباید زیاد استفاده کرد، زیرا نور خورشید موجب فرسایش کفش خواهد شد.

دهانشویه

دهانشویه‌هاي الکلی دارای خاصیت ضد باکتریایی و ضد عفونی کنندگی هستند و میتوانند باکتری‌هاي بد کفش را از بین ببرند. کافیست با استفاده از یک اسپری مقدار کمی دهان شویه داخل کفش اسپری کنید و صبر کنید تا خشک شود.

فریز کردن کفش

اگر همه ی روش‌هاي قبل را امتحان کردید، اما بوی بد کفش شـما همان‌ گونه باقیمانده اسـت می توانید آن‌ها را فریز کنید. برای محافظت از کفش‌ها در مقابل دمای پایین آن‌ها را داخل کیسه قرار دهید.

رفع بوی بد کفش

سپس آن ها رابه مدت یک شب داخل فریزر قرار دهید، باکتری‌هاي داخل کفش قادر بـه تحمل سرما نیستند و با قرار دادن کفش داخل فریزر این باکتری‌ها کشته می شوند. بعد از خارج کردن کفش از فریزر صبر کنید تا گرم شوند و بتوانید آن‌ها را بپوشید.

چرا پا بو می‌گیرد و بوی بد پا از چیست؟

به هر حال اگر در اثر یکی از عوامل فوق، پای شما عرق کند، حتماً کفشتان خیس می‌شود. چنانچه فردا و روزهای بعد نیز از همین کفش استفاده کنید، پایتان حتماً بو می‌گیرد.

دلیل آن ‌که پای انسان در اثر عرق کردن بو می‌گیرد این است که، باکتری های موجود روی پوست پای انسان، قطرات عرق را بعد از نشست روی پوست، تجزیه می‌کنند. به همین دلیل است که پا، بو می‌گیرد.

پای شما در تمام طول روز درون کفش‌هایتان عرق می‌کند. آنقدر که مرطوب می‌شود. باکتری‌ها در محیط مرطوب، تاریک و گرم کفش به‌خوبی رشد می‌کنند. سپس وقتی کفش خود را درمی‌آورید و آن را در یک کمد تاریک یا جا کفشی قرار می‌دهید، آن‌ها به رشدشان ادامه می‌دهند.

سپس روز بعد که کفش خود را می‌پوشید، حتی اگر قبل از آن حمام کرده باشید، پای خود را درون کفش مرطوبی کرده‌اید که شرایط مناسبی برای رشد باکتری‌ها داشته است. به همین دلیل است که پای شما بلافاصله بعد از پوشیدن کفش، حتی در ابتدای روز بو می‌گیرد. و اغلب این چرخه معیوب پوشیدن کفش خیس، هرروز تکرار می‌شود.

رفع بوی بد کفش

به ‌هرحال پای انسان با داشتن 250000 غده تعریق فعال، یکی از مستعدترین قسمت‌های بدن برای عرق کردن و بو گرفتن است.

از بین بردن بوی بد جا کفشی

یکی دیگر از معضلات بو گرفتن کفش این است که جاکفشی ها را بد بو می‌کنید. اگر جای جاکفشی شما درون خانه باشد که این مشکل دو چندان می‌شود. چرا که باز و بسته کردن در جاکفشی منجر به پیچیدن بوی بد درون خانه خواهد شد.

برای از بین بردن بوی بد جاکفشی می‌ توانید:

  • یک عدد بوگیر ماشین درون جاکفشی خود قرار دهید.
  • کف جا کفشی را روزنامه بیندازید و هر دو هفته یک بار این روزنامه‌ها را عوض کنید.
  • می‌توانید چند تکه پوست پرتقال درون جا کفشی قرار دهید.
  • حداقل نیم تا یک ساعت بعد از درآوردن کفش، آن را درون جا کفشی بگذارید تا به اندازه کافی کفشتان خشک شود.
  • می‌توانید هر از گاهی داخل جا کفشی از اسپری بوبر کفش استفاده کنید تا بوی موجود در آن به طور کامل و البته موقتی رفع شود.

رفع بوی بد کفش

نکات پیشگیری از ایجاد بوی نامطبوع

  • همیشه کفش خود را در جای خشک با تهویه مناسب قرار دهید.
  • هرگز کفش های مرطوب نپوشید
  • درون اتاقی که در آن کفش نگه میکنید ، از رطوبت گیر استفاده کنید.
  • اجازه دهید تا کفش ها، پس از هر استفاده کاملا خشک شوند.
  • شما میتوانید کیسه های ژله ای سیلیکا را درون کفش هایتان قرار دهید ، تا رطوبت بیش از حد را جذب کند.
  •  از پودرهای مخصوص رفع کننده بوی بد پا استفاده کنید
  • گاهی اوقات کفش خود را پاک کنید ، تا از تجمع خاک که باعث تغذیه کپک میشود ، جلوگیری کنید.
  •  به سادگی میتوانید پس از استفاده از کفش هایتان، چای کیسه ای را درون آن بگذارید و جلوی کفش جای انگشت شست پا بگذارید.این روش موثر یرای کفش تنیسور ها یا هر گونه کفشی است که رطوبت زیاد دارد و بوی نا مطبوعی میدهد.
  • همچنین میتوانید قبل از اینکه بویی بدهد، مقداری پوست مرکبات درون آن بگذارید و شب تا صبح بماند و بعد از بوی مطبوع آن متعجب خواهید شد.
  • میتوانید در این روش جوش شیرین هم به ترکیب اضافه کنید و از بوی بد خلاص شوید.
  •  هر وقت کفش می پوشید، حتما جوراب هم بپوشید.
  •  همیشه پاها و کفش هایتان را خشک نگه دارید.
  •  از کفی های از بین برنده بو در کفش تان استفاده کنید.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

24 اردیبهشت 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *