افتتاح حساب ترکیه
روکش ژله ای مبل

روکش ژله ای مبل گزینه‌ای بسیار مناسب برای نگهداری از انواع مبلمان و جلوگیری از ضرورت تعمیر مبل در فواصل زمانی کوتاه است؛ مخصوصا آنهایی که کمتر در خانه‌تان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کاور مبل ژلاتینی چیست؟

کاور ژله‌ای و جنس منحصر به فرد آن در کنار شناخت پارچه های مخصوص کاور مبل و آیتم‌های مختلف انتخاب طرح و جنس پارچه برای دوخت کوسن مبل و همین طور دوخت کاور مبل با توجه به شرایط نگهداری و هماهنگی آن با ظاهر مبلمان مثل رنگ روکش مبل یک ایده خلاقانه و کاربردی را برای محافظت از مبلمان در محیط‌های مختلف همراه دارد.

روکش ژله ای مبل

قبل از پرداختن به مزایای روکش مبل ژله ای بد نیست بدانیم که کاور مبل ژلاتینی چیست؟ برخلاف روکش‌های پارچه‌ای، قدیمی و هماهنگ با پارچه مبل، کاور مبل ژلاتینی (که به آن کاور مبل ژله ای و روکش مبل ژله ای نیز می‌گویند) جنسی شفاف داشته و ظاهری شلوغ به فضای شما نخواهد داد.

این کاور از جنس پلیمر شفاف و انعطاف‌پذیر PVC است که با نوار دوزی کاملا اندازه مبلمان دوخته می‌شود.
شناخت مزیت‌های کاور ژله‌ای مبل و استفاده از آن تا حدودی درصد ضرورت و نیاز به تعمیر مبل چرم و دیگر مدل‌های مبلمان را کاهش داده است.

تاریخچه رومبلی

تقریبا گفته می‌شود که قدمت رومبلی به زمان قرون وسطی در اروپا برمی‌گردد و بعد از آن دوره بوده است که به آن اهمیت داده ‎شد. در اصل، رومبلی‌ها به عنوان پوشش محافظتی ساده‌ای‌ برای مبلمان‌های ظریف و فاخر در اتاق که به ندرت استفاده می‌شدند، بکار می‎رفت.

روکش ژله ای مبل

در واقع هر چیز باارزش در اتاق با پارچه‌های چیت موصلی یا برزنت پوشش داده می‌شد تا از آسیب نور خورشید، رطوبت، گرد و خاک و حشرات ایمن بماند.

مزایای کاور مبل ژلاتینی

بیشتر افراد در مواجهه با روکش مبل ژله ای تنها به این سوال بسنده می‌کنند: “کاور مبل ژلاتینی خوبه؟”. تصمیم با شماست که بین تعمیر مبلمان، تعویض زودهنگام آن و جلوگیری از آسیب به مبل با توجه به جنس و نوع فوم سرد، گرم و خنثی کدامیک را انتخاب کنید.

باید توجه داشت که این نوع روکش نیز مزایا و معایب خود را دارد و بهتر است پیش از خرید، آن‌ها را بررسی کنید تا با توجه به شرایط و نوع استفاده، بهترین انتخاب را داشته باشید.
در ادامه مزایای کاور مبل ژلاتینی را بررسی می‌کنیم تا ببینیم آیا واقعا بهتر است از این نوع روکش به جای روکش‌های قدیمی استفاده کنیم یا خیر.

1. محافظت عالی کاور مبل ژله ای از مبلمان

استفاده از یک محافظ خوب برای مبل نه‌تنها عمر آن را افزایش می‌دهد، بلکه هزینه تعمیر مبلمان را نیز کاهش می‌دهد. روکش مبل ژله ای انتخابی بسیار هوشمندانه برای نگهداری از مبلمان‌تان است. این روکش مانع از جذب آب، انواع خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها و گرد و غبار توسط مبل شده و جلوی هرگونه نگرانی را خواهد گرفت.

2. پوشیده نشدن طرح مبل توسط روکش مبل ژله ای

مطمئنا شما نیز دوست ندارید مبلمان زیبای خود را با یک پارچه‌ی یک رنگ و بی‌روح بپوشانید؛ مخصوصا اگر ترکیب رنگ مبل خود را با وسواس و تحقیق انتخاب کرده باشید.

روکش ژله ای مبل

انتخاب کاور مبل ژلاتینی به‌عنوان روکش به سادگی این مسئله را حل می‌کند. کاور مبل ژله ای علاوه بر محافظت از مبلمان شما، طرح و رنگ آن را به‌عنوان عضوی مهم در دکوراسیون خانه‌ی شما نخواهد پوشاند.

پنجره پانوراما چیست | مزایا و معایب نسل جدید پنجره های پرطرفدار

3. سهولت در تمیز کردن کاور مبل ژلاتینی

همان‌طور که در ابتدای لیست گفتیم، کاور مبل ژلاتینی ماده‌ای را جذب نمی‌کند و از خود عبور نمی‌دهد. همین مسئله باعث می‌شود تا درصورت نیاز، شما بتوانید روکش مبل ژله ای خود را به سادگی و تنها با یک دستمال یا حوله مرطوب تمیز کنید.

4. ضدآلرژی بودن روکش مبل ژله ای

جذب نشدن گردوغبار، شوره سر، سایر ذرات موجود در فضا و… توسط کاور مبل ژلاتینی مزایای دیگری نیز دارد. برای مثال اگر شما حیوانات خانگی داشته باشید، احتمال چسبیدن موی آنها به روکش‌های پارچه‌ای بسیار بالاست و جدا کردن و تمیز کردن آن نیز دشواری خاص خود را دارد. اما درصورت استفاده از کاور ژله ای برای مبل این مشکل نیز حل خواهد شد. این مسئله برای خانواده‌هایی با کودکان خردسال یا افراد دارای حساسیت می‌تواند بسیار مفید باشد.

روکش ژله ای مبل

5. مقاومت بالای طلق کاور مبل

کاور مبل ژلاتینی به واسطه جنس خود (PVC)، استحکام بالایی دارد و ضدخش نیز است. به این ترتیب هم خود روکش ژله ای دوام بالایی دارد، هم از سایش مبل شما (برخلاف کاورهای پارچه‌ای) و آسیب به آن جلوگیری می‌کند و عمر آن را افزایش می‌دهد.

معایب کاور مبل ژلاتینی چیست؟

پس از توضیح اینکه کاور مبل ژلاتینی چیست و بررسی مزایای آن، به معایب کاور مبل ژلاتینی می‌رسیم.

1. تعرق

یکی از معایب کاور مبل ژلاتینی تعرق است؛ چه در فصل‌های گرم و چه در فصل‌های سرد. البته کیفیت طلق کاور مبل می‌تواند تا حدودی این مشکل را متعادل کند.

2. امکان تغییر رنگ پس از شستشو

یکی دیگر از معایب کاور مبل ژلاتینی امکان تغییر رنگ آن است. برخی از روکش‌های ژلاتینی ممکن است پس از شستشو به زرد متمایل و یا کدر شوند و شفافیت اولیه‌ی خود را از دست بدهند.

روکش ژله ای مبل

3. امکان پارگی

امکان پارگی نیز یکی دیگر از مشکلات و معایب کاور مبل ژلاتینی است. روکش مبل ژله ای استحکام مناسبی دارد؛ اما گر از کیفیت مناسبی برخوردار نباشد، امکان پاره شدن آن بسیار محتمل است.
با یک نگاه کوتاه متوجه می‌شویم که معایب کاور مبل ژلاتینی از مزایای آن بسیار کمتر بوده و به‌صورت کلی “کاور مبل ژلاتینی خوبه!” و پرداخت هزینه و قیمت پلاستیک کاور مبل و قیمت کاور ژله ای مبل سلطنتی ارزشش را دارد.

روکش ژله ای مبل

قیمت کاور مبل ژلاتینی چقدر است؟

یکی از مسائل مهم برای کسانی که قصد خریداری کاور ژله ای برای مبل خود را دارند، هزینه آن است. عدد دقیقی را نمی‌توان برای قیمت این روکش درنظر گرفت؛ زیرا برای مثال قیمت کاور مبل ژلاتینی در کرج با قیمت کاور مبل ژلاتینی در شیراز متفاوت است. موارد دیگر از جمله میزان شفافیت و استحکام نیز در تعیین قیمت پلاستیک کاور مبل یا قیمت طلق کاور مبل و قیمت کاور ژله ای مبل سلطنتی نیز تاثیرگذار هستند.

روکش ژله ای مبل

البته با وجود رواج خریدهای اینترنتی، خرید اینترنتی کاور مبل ژلاتینی و کاور مبل آماده متداول‌تر از قبل شده است و بررسی سایت‌های فعال در این حوزه می‌تواند در برآورد قیمت پلاستیک کاور مبل و همچنین قیمت کاور مبل به شما کمک کند.

نحوه شستن کاور مبل ژله ای

برای شستن کاور مبل ژله ای را به هیچ وجه از مواد شوینده و ماشین لباسشویی استفاده نکنید. کاور مبل ژله ای را فقط با یک دستمال مرطوب شده با آب تمیز کنید. چون اگر از مواد شونده و شیمیایی استفاده شود؛ رنگ کاور کدر شده و شفافیت اولیه خود را از دست می‌دهد.

راهنمای جامع برای انتخاب فرش مناسب پذیرایی

روکش ژله ای مبل

کاور مبل ژله ای بهتره یا پارچه ای

انتخاب بین کاور مبل ژله ای و پارچه ای بسیار شخصی و به سلیقه خانوادگی شما بستگی دارد. چون شما و اعضای خانوادتان هستید که می‌خواهید از مبلمان استفاده کنید. اما قبل از تصمیم گیری بیایید با هم بررسی کنیم که تفاوت این دو نوع کاور مبل در چیست؟

روکش ژله ای مبل

اگر در اینترنت سرچ کرده باشید یا به چند فروشگاه مبلمان تماس گرفته باشید؛ شاید اسم پیراهن مبلی به گوشتان خورده باشد. پیراهن مبلی نوعی از کاور مبل پارچه ای است که تماما به وسیله پارچه دوخته می‌شود. از معایب پیراهن مبلی می‌توان به نحوه دوخت آن اشاره کرد که مبل شما را به طور کامل در بر می‌گیرد و ظریف کاری ها و منبت کاری های چوب مبل را به طور کامل پنهان می‌کند. که همین ویژگی آن ها باعث شده تا برای مبلمان کلاسیک و استیل که دارای تاج مبل منحصر به فرد و زیبایی هستن؛ مناسب نباشد.

از دیگر انواع کاور مبل پارچه ای می‌توان به کاور مبل سه لایه یا مدرن اشاره کرد. این نوع کاور مبل پارچه ای مخصوص مبلمان راحتی دوخته و مورد استفاده قرار می‌گیرند به گونه‌ای که اگر به تصویر زیر دقت کنید متوجه می‌شوید که کاور مبل مدرن پس از دوخت به صورت تکه هایی فقط بر روی قسمت های مختلف نشیمن و دسته های مبل راحتی قرار می‌گیرند. به صورتی که اصلا بخش دیگر مبل را پوشش نمی‌دهند.

کاور مبل سه لایه یا مدرن

جنس کاور مبل مدرن یا سه لایه همانطور که از اسم آن نیز مشخص است از سه لایه اسفنج 20 کیلویی، پارچه ویسکوز و اُلتراسونیک دوخته و آماده می‌شود.

هر دو نوع کاور مبل پارچه ای عموما برای مبلمان راحتی استفاده می‌شود.
تنوع بسیار زیاد پارچه در طرح ها و رنگ های مختلف برای انتخاب

روکش ژله ای مبل
نما و ظاهر مبل توسط کاور پنهان می‌شود.
جذب گرد و غبار
عدم جلوگیری از نفوذ مایعات به پارچه اصلی مبل

کاور مبل پارچه ای

شاید تا همین چند سال پیش مبلمان جزء کالاهای لوکس به حساب می آمد .و به همین علت افرادی که در خانه هایشان مبل داشتند خیلی حساسیت زیادی بر روی آن داشتند و به خوبی از مبلمان خود مراقبت می کردند و معمولا از ملحفه های سفید به عنوان کاور مبل استفاده می کردند.

ولی امروزه سبک زندگی خانواده ها تغییر کرده و مبلمان یکی از وسایل ضروری و اولیه منزل تلقی می شود پس لازم است خیلی اصولی تر از مبلمان مراقبت کنند تا هرچه بیشتر باعث حفظ کیفیت آن شوند. برای استفاده از کاور مبل پارچه ای می توان دلایل متعددی را نام برد.

روکش ژله ای مبل

معمولا پارچه های مبلی قابل شستشو نیستند و اگر شسته شوند باعث تغییر شکل و تغییر رنگ آن ها می شود به همین علت از کاور مبل پارچه ای استفاده می شود تا در صورت بروز حادثه و ریختن مواد غذایی و رنگی بر روی مبل، فقط کاور کثیف شود.

مزایای کاور مبل پارچه ای

کاور مبل پارچه ای نیز همانند کاور مبل ژله ای انواع مختلفی دارد که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند و باید بر حسب نیاز انتخاب و خریداری شوند.

میز تحریر کودک و نکاتی که از آن خبر ندارید ؛ مدل‌ های جذاب میز تحریر برای اتاق کودک

مناسب برای همه سبک مبلمان

بر خلاف کاور مبل ژله ای که فقط برای مبلمان سلطنتی و تا حدودی برای مبلمان کلاسیک مناسب بود، کاور مبل پارچه ای برای هر سه سبک مبلمان استیل، کلاسیک و راحتی مناسب است و با انتخاب پارچه مناسب برای کاور می توان بیشترین هماهنگی را بین کاور مبل و سایز لوازم منزل ایجاد کرد.

دوام و طول عمر بالا

کاور مبل پارچه ای معمولا از پلی استر و یا ترکیبی از پلی استر و نخ ساخته می شود. به همین علت از دوام بالایی برخوردار است و نسبت به شستشو مقاوم بوده و آبرفت ندارد . متاسفانه برخی افراد سودجو اقدام به تولید کاور مبل پارچه ای با استفاده از پارچه های بی کیفیت می کنند. که نه تنها از دوام و عمر کمی برخوردار است بلکه باعث ایجاد آلرژی و حساسیت های پوستی در افراد می شود.

تنوع بالای مدل و رنگ

کاور مبل پارچه ای بر خلاف کاور مبل ژله ای در تنوع بالایی از مدل ها تولید می شود. و افراد می توانند با توجه به سلیقه شان مدل مورد نظر خود را انتخاب کنند. بعضی از آن ها که به لباس مبل هم معروف هستند تمامی قسمت های مبل را به صورت یکپارچه می پوشانند و بعضی دیگر از تکه های جداگانه ای تشکیل شده است و بر روی نشیمن، دسته ها و پشتی مبل قرار می گیرند.

به طوری که قسمت هایی از خود مبل مشخص است. علاوه بر مدل های متنوع، پارچه مبلی در رنگ های مختلفی تولید می شود و می توان بر اساس رنگ منزل و سبک دکوراسیون رنگ مورد نظر خودتان را انتخاب و سفارش دهید.

معایب کاور مبل پارچه ای

از معایب کاور مبل پارچه ای می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مخفی شدن ظاهر اصلی مبلمان

کاور مبل پارچه ای به علت استفاده از پارچه با رنگ و طرح متفاوت ظاهر اصلی مبلمان را مخفی می کند. شاید بتوان یکی از اصلی ترین علت های فراگیر شدن کاور مبل ژله ای را رفع همین ایراد کاور مبل پارچه ای دانست زیرا کاور مبل ژله ای ظاهر اصلی مبلمان را خفظ می کند و این برای افراد بسیار خوشایند است.

نکهداری و تمیز کردن کاور مبل پارچه ای مشکل است

درست است که یکی از علت های استفاده از کاور مبل جلوگیری از کثیف شدن مبل است. ولی در هرصورت تمیز کردن خود کاور هم مسئله مهمی است که باید به آن توجه ویژه شود. اگر از پارچه های معمولی برای ساخت کاور استفاده شده باشد در هنگام تمیز کردن و شستن آن افراد با مشکل مواجه خواهند شد .

روکش ژله ای مبل

حتی ممکن است عامل کثیفی به طور کامل از بین نرود. برای رفع این مشکل پیشنهاد می شود پارچه کاور مبل خود را از نوع ضد آب و ضد لک که با فناوری نانو تولید شده اند تهیه کنید.

امکان تغییر سایز بعد از شستشو

قبل از خرید حتما از فروشنده سوال کنید و مطمئن شوید که کاور مبل از پارچه ای تولید شده است. که بعد از شستشو تغییر سایز نمی دهد و آب نمی رود. اگر کاور مبل در برابر تغییر سایز مقاوم نباشد بعد از یک بار شستشو غیر قابل استفاده می شود و دوباره باید برای داشتن کاور مبل هزینه کرد.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

24 شهریور 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

2 دیدگاه

  • م:

    عالی بود ممنون

    پاسخ
    • admin:

      سپاس از همراهیتون

      پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *