افتتاح حساب ترکیه
لاندری روم در بالکن

با کوچک شدن فضای آپارتمان ها و مخصوصا آشپزخانه ها اقبال مردم به تبدیل بالکن ها به اتاقی برای شستشو و آشپزی بیشتر شد. در این مطلب از گروه دکوراسیون شادمگ به مزایای لاندری روم در بالکن پرداختیم.

لاندری­ روم چیست؟

لاندری به معنای خشکشویی و لاندری روم (Laundry Room) به معنای مکانی برای شست و شو یا همان رخت شور خانه است که با عنوان اتاق لباسشویی نیز شناخته می شود. همانطور که گفته شد در خانه های قدیمی اکثرا یک فضای این چنینی داشتند و معمولا هم از زیر زمین برای این کار استفاده می کردند.

در گذشته این مکان ها در خانه محل شست و شوی لباس چرک ها و یا پارچه های مختلف مانند پرده ها بود اگرچه اتاق لباسشویی تنها محدود به خانه نمی شود و تمامی هتل ها و یا بیمارستان دارای این فضا هستند و جستجوی مطالبی با عنوان های لاندری بیمارستان چیست؟ و وظایف لاندری در هتل یا لاندری در هتل چیست جای تعجب ندارد.

لاندری روم در بالکن

در زمان های قدیم معمولا فقط یک ماشین لباس شویی در این اتاق ها قرار داشت و به تدریج بعد از گذشت چند سال ماشین خشک کن هم به این اتاق افزوده شد و خبری از طراحی و دکوراسیون های مدرن نبود اما امروزی مفاهیمی مانند انواع مدل لاندری روم ، ابعاد استاندارد لاندری روم ، طراحی لاندری روم در بالکن با توجه به گسترش زندگی شهر نشینی و استفاده بیشتر از لاندری روم در بالکن اهمیت بالایی دارد.

یکی از نکات مهم در این مکان ها دیزاین آن است. این که با توجه به فضایی که در اختیار دارید چگونه اجزای اصلی را جایگذاری کنید. علاوه بر آن، خواستار زیبایی و کاربردی بودن دکوراسیون هستید. اجزای اصلی که در هر اتاق لباسشویی باید باشد عبارتند از: ماشین های لباس شویی و خشک کن، میز اتو و اتو. پیش از این که بخواهیم در مورد اجزای ابن اتاق صحبت کنیم بهتر است در ابتدا ابعاد استاندارد لاندری روم در بالکن را مشخص کنیم.

ایجاد لاندری ­روم در بالکن چگونه است؟

یکی از مهم­ترین مسائل برای ایجاد یکلاندری ­روم محلِ قرار گرفتنِ اون هست. بهترین مکان برای ایجاد چنین فضایی، جایی نزدیک به اتاق خواب یا حمام میتونه باشه. چرا که در حمام تعویض لباس انجام میشه و اکثرا لباس­ های کثیف رو در اتاق خواب نگه میدارن. اما تا به حال به ایجاد لاندری ­روم در بالکن فکر کردین؟ اتاق لباسشویی در بالکن، یک محیط اختصاصی مخصوص شست و شوی لباس­ها هست و شما میتونید پس از شست­و­شو، لباس­ها رو همونجا در بالکن پهن کنید تا در هوا­ی آزاد خشک بشن.

ابعاد استاندارد لاندری روم در بالکن

ابعاد استاندارد لاندری روم به عوامل مختلفی بستگی دارد. به عنوان مثال ابعاد این اتاق در فضاهایی مانند هتل و آپارتمان متفاوت است و باید با توجه به فضای مورد نظر تصمیم گیری کنید. حداقل فضای 1.5 در 1.5 متر باید برای آن در نظر گرفته شود که البته بهتر است بزرگتر باشد.

در هر خانه ای که اتاقی را برای این کار اختصاص می دهند باید ابعاد آن تقریبا بزرگ باشد و فضای کافی برای قرار دادن وسایلی همچون ماشین های خشک کن و لباس شویی وجود داشته باشد. اما در صورتی که پس از چیدمان لاندری دیگر جایی برای اجزاهای دیگر نداشت و با کمبود جا مواجه هستید ما به شما چند راه حل پیشنهاد می کنیم که بیشتر برای لاندری روم در آپارتمان کاربرد دارد و برای طراحی لاندری روم کوچک و جمع و جور می توانید مفید باشد.

صفر تا صد راهنمای خرید تشک خوشخواب راحت و مناسب

مزایای ایجاد لاندری روم در بالکن خانه های کوچک

لاندری ­روم در بالکن، برای خانه ­ها­ی کوچک که فضا­ی مخصوص به لاندری ­روم ندارن میتونه انتخاب مناسبی باشه. چون بالکن به اتاق­ لباسشویی تبدیل میشه و نیازی به اِشغالِ فضا­ی بیشتر نیست. علاوه بر اون، بالکن کاربرد خودش رو از دست نمیده و میشه از اون به عنوان بالکن­ هم استفاده کرد.

لاندری روم در بالکن

نکات مهم طراحی لاندری روم در بالکن چیست؟

به دلیل کوچک بودنِ فضا­ی لاندری ­روم در بالکن و چه در جای دیگه؛ بهتر هست برای بزرگ­تر جلوه دادن اون، از رنگ­ها­ی روشن استفاده کنیم. لاندری ­روم در بالکن، نور محیط رو کاملا تامین میکنه و نیازی به نور­پردازی اضافه نیست. استفاده از تزئینات بالکن مثل گلدان­ها و گیاهان برای لاندری ­روم کاملا قابل استفاده است و به زیبایی اون اضافه میکنه.

اگر لاندری ­روم در بالکن قرار بگیره؛ باید به انتخاب پرده دقت کرد چرا که امکان داره برخورد مستقیم نور با ماشین لباسشویی به اون آسیب بزنه. پس بهتر هست از پرده ­ای استفاده کرد که خیلی نور رو از خودش عبور نده.

لوازم اتاق­ لباسشویی چه چیزهایی باید باشند؟

یکی از مهم­ترین سوال­ هایی که درباره­ ی اتاق­ لباسشویی در ذهن، ایجاد میشه؛ در رابطه با وسایل لاندری ­روم هست. سوال اصلی این هست که یک لاندری روم در بالکن علاوه بر ماشین لباسشویی به چه چیز­ها­ی دیگه ای احتیاج داره؟ در واقع لاندری ­روم یک اتاق مخصوص برای شست­ وشو­ی لباس­ها هست. پس هر وسیله ­ای در رابطه با این موضوع، میتونه در لاندری ­روم قرار بگیره. برخی لوازم مورد استفاده در اتاق­ لباسشویی عبارتند از:

  1.  خشک­ کن
  2. اتو و میز­ اتو
  3. پودر رخت­شویی
  4. رخت ­آویز
  5. سبد لباس­ها و …

هر کدام از وسایل گفته شده، کارایی مخصوص و متفاوتی دارن. مثلا وجود سبد لباس­ها برای تفکیک لباس­ها­ی تمیز از لباس­­های چرک ضروری هست. اما لوازم لاندری ­روم به اینجا ختم نمیشن و شما با توجه به نیاز شخصی، میتونید از هر وسیله ­ای که لازم دارید استفاده کنید و یا بعضی از وسایل غیر ضروری رو حذف کنید.

لاندری روم در بالکن

محل قرار گرفتن لاندری‌روم

بهترین محل برای لاندری‌روم، اتاقی نزدیک به اتاق خواب است. زیرا اتاق خواب محل جمع‌آوری لباس‌های کثیف و قرار دادن لباس‌های تمیز است. محل مناسب دیگر برای لاندری‌روم، فضایی نزدیک حمام است که محل تعویض لباس است.

البته در بعضی ‌از خانه‌ها، لاندری‌روم نزدیک به بالکن یا تراس قرار دارد که برای آویزان کردن و خشک کردن لباس‌ها محل مناسبی است. در آپارتمان‌ها با مساحت کم می‌توان از انباری به عنوان لاندری‌روم استفاده کرد.

به طور کلی انتخاب محل لاندری‌روم در خانه به عواملی از جمله سهولت دسترسی، اولویت‌ها و سلیقه بستگی دارد. اگر دسترسی آسان و سریع به لاندری‌روم در اولویت باشد، باید آن را در جایی تعبیه کرد که به ‌راحتی بتوان از آن استفاده کرد. اما اگر اولویت با آسایش و سروصدای کم‌تر باشد، بهتر است که اتاق لباسشویی جایی دورتر از اتاق‌های خواب و مطالعه قرار گیرد.

اجزای اصلی لاندری روم در بالکن

در صورت کوچک بودن مساحت لاندری‌روم، یکی از نکات مهم دیزاین است. به طوریکه متناسب با اندازه فضا اجزای اصلی را به ترتیبی جایگذاری کنید تا علاوه بر زیبا بودن، کاربردی هم باشد. اجزای اصلی یک لاندری‌روم عبارتند از: ماشین لباس‌شویی و خشک‌کن، میز اتو، اتو، قفسه‌هایی برای قراردادن لباس، سبدهای مجزای لباس کثیف، رخت‌آویز، انواع شوینده‌ها و پاک‌کننده‌ها. قرار دادن چرخ خیاطی، سینک روشویی، کمد و قفسه‌های متنوع و … اختیاری است.

خصوصیات یک محافظ تشک خوب چیست ؟ دلایل مهم لزوم استفاده از محافظ تشک

ماشین لباسشویی و خشک‌کن

در طراحی لاندری‌روم، مهم‌ترین بخش به ماشین لباسشویی و خشک‌کن اختصاص دارد. حسب مورد می‌توان از یک ماشین لباسشویی ترکیبی، یا ماشین دوقلوی مجهز به خشک‌کن و یا یک ماشین لباسشویی و یک ماشین خشک‌کن به صورت مجزا استفاده کرد. در صورت استفاده از ماشین لباسشویی و خشک‌کن مجزا، بهتر است هر دو دستگاه را در کنار هم قرار دهید تا استفاده از آن‌ها راحت‌تر باشد.

رخت‌‌ خشک‌کن

بعد از شستن و خشک کردن لباس‌ها بهتر است آن‌ها چند ساعت هوا بخورند. همچنین بهتر است لباس‌های اتو شده با چوب لباسی در مکانی مناسب آویزان شوند، تا بعدا در کمد لباس‌ها گذاشته شوند. برای این منظور می‌باید فضای مناسب در لاندری‌روم در نظر گرفته شود.

لاندری روم در بالکن

سبد لباس‌های چرک

استفاده از سبد مجزا برای جمع‌آوری لباس‌های کثیف ضروری است تا از ریخت‌وپاش جلوگیری شود. در صورت وجود فضای کافی بهتر است برای لباس‌های روشن، لباس‌های تیره، ملحفه یا حوله از سبدهای جداگانه استفاده شود.

اتو در لاندری روم در بالکن

اتو و میز اتو از لوازم ضروری دیگر در لاندری روم در بالکن است. در این صورت دیگر لازم نیست لباس‌ها را برای اتو کردن به اتاق دیگری انتقال داد. عموما به منظور صرفه‌جوئی در فضا از میز اتوی کشویی که در یکی از کمدهای لاندری‌روم تعبیه شده، استفاده می‌شود.

سینک ظرفشویی

نصب سینک ظرفشویی در لاندری‌روم واجب نیست، اما باعث می‌شود برای شستن دست‌ها، شستشوی دستی لباس‌ها و یا لکه‌‌بری لباس، مجبور نباشید به اتاق دیگری بروید. حتی در لاندری‌روم‌های بزرگ، معمولا یک وان هم برای شستشوی لوازم کثیف مانند چکمه‌های گلی یا حمام کردن حیوانات خانگی، قرار می‌دهند.

قفسه‌بندی

فرقی ندارد که فضای لاندری‌روم کوچک است یا بزرگ، برای قرار دادن لوازم و تجهیزات شستشو، سفیدکننده‌ها، حوله‌ها و پارچه‌های تمیزکننده، دستمال کاغذی، صابون، اتو، میز اتو و … همچنین برای جلوگیری از ریخت‌وپاش به قفسه، کمد، کشو یا شلف نیاز است. حتی می‌توان ماشین لباسشویی را هم در کابینت‌ دردار قرار داد تا زیبایی و مرتب بودن فضا بیشتر شود.

پیشخوان

در لاندری‌روم فضایی برای جدا کردن لباس‌ها، تا کردن و مرتب کردن آن‌ها تعبیه کنید تا کارتان راحت باشد. اگر فضای کافی ندارید، از یک میز تاشو استفاده کنید.

لاندری روم در بالکن

ویژگی‌های لاندری روم مناسب در بالکن

ابعاد کافی

ابعاد لاندری‌روم باید به اندازه‌ای باشد که فضای کافی برای تعبیه وسایلی مانند ماشین‌ لباسشویی و خشک‌کن داشته باشد. اگر فضا بزرگ باشد می‌توان تجهیزات دیگر مانند سبدهای لباس، اتو یا میز اتو هم در آن قرار داد. اگر فضای کافی ندارید، بهتر است در لاندری‌روم از تجهیزات توکار یا تاشو استفاده کنید تا فضایی اشغال نکنند.

مکان مناسب برای ماشین لباسشویی

نصب ماشین لباسشویی به عنوان مهم‌ترین عنصر یک لاندری‌روم، باید به گونه‌ای باشد که دسترسی آسان به آن امکان‌پذیر باشد. مثلا باید مقابل درب ماشین لباسشویی به اندازه کافی فضای خالی وجود داشته باشد. همچنین، محل نصب آن به نحوی انتخاب شود که در صورت نیاز، دسترسی به پشت ماشین لباسشویی به راحتی مهیا شود و برای انجام تعمیرات احتمالی نیازی به جابه‌جایی‌های زیاد در اتاق نباشد.

کفپوش مناسب

با توجه به این که لاندری‌روم با آب و رطوبت سروکار دارد، باید در انتخاب کفپوش آن دقت کرد. بهتر است بدون توجه به هزینه، کفپوش‌ ضدآب و ضدرطوبت نصب کرد، تا از هزینه‌های تعمیر خرابی‌های ایجادشده در اثر رطوبت در آینده جلوگیری شود.

به طور کلی برای کف لاندری‌روم استفاده از کاشی یا سرامیک و کفپوش‌های پی‌وی‌سی به خاطر شستشوی راحت، بسیار مناسب است. همچنین در لاندری‌روم باید یک راه آب وجود داشته باشد تا در صورت شستشو و یا نشت آب، به راحتی بتوان آب را خارج کرد.

سرامیک یا پارکت ؛ کدام کفپوش برای خانه بهتر است ؟

لاندری روم در بالکن

نورپردازی مناسب

نور مناسب در لاندری‌روم اهمیت زیادی دارد. زیرا برای وارسی لکه‌ها، میزان کثیفی لباس‌ها و از بین بردن لکه‌ها و حتی خشک کردن لباس‌ها به نور و روشنایی نیاز است. بهترین گزینه برای تامین نور، تعبیه پنجره برای استفاده از نور طبیعی است. در صورت عدم امکان تعبیه پنجره، بهتر است برای تامین نور از چراغ‌های ال‌ای‌دی در زیر کابینت‌ها و لوستر مناسب برای اتاق استفاده کنید تا در همه بخش‌ها نور کافی داشته باشید. می‌توان برای روشن‌تر شدن فضا از آینه و رنگ‌های روشن استفاده کرد.

تهویه کافی در لاندری روم در بالکن

لاندری‌روم به خاطر بوی لباس‌های کثیف، مواد شوینده، رطوبت و همچنین جلوگیری از رشد باکتری‌ها، به تهویه مناسب و قوی نیاز دارد. بهتر است برای برای جلوگیری از ایجاد بوی نم و رطوبت در لاندری روم و خشک شدن بهتر لباس‌ها، طراحی لاندری‌روم به گونه‌ای باشد که با تعبیه پنجره، هوای تازه در اتاق جریان پیدا کند.

کاهش صدا

برای کم کردن صدای ماشین‌ لباسشویی یا خشک‌کن بهتر است یک درب عایق برای لاندری‌روم نصب کنید. همچنین، ریگلاژ کردن ماشین لباسشویی و خشکشویی و به کار بردن صفحات ضد لرزش، تاثیر زیادی در به حداقل رساندن صدا دارد.

رنگ مناسب

با توجه به کوچک بودن اغلب لاندری‌روم‌‌ها، بهتر است در طراحی آن‌ها از رنگ‌های روشن استفاده بیشتری شود تا فضا بزرگ‌تر به نظر برسد. همچنین، رنگ‌های روشن باعث انعکاس نور بیشتر در لاندری‌روم می‌شوند.

لاندری روم در بالکن

برای تنوع بیشتر می‌توان از کابینت‌های رنگی نیز استفاده کرد یا تابلوهای تزئینی در لاندری‌روم نصب کرد. سبک لاندری‌روم به سلیقه و روحیه هر فرد بستگی دارد، بنابراین فضایی ایجاد کنید که از کار کردن در آن لذت ببرید.

استفاده کافی از دیوار

در لاندری‌روم از فضای خالی دیوارها غافل نشوید. اگر فضای کمی دارید، با نصب قفسه یا آویز روی دیوارها، می‌توانید وسایل مختلف، شوینده‌ها، حوله‌ها و دستمال‌ها و حتی وسایل تزئینی را روی دیوار قرار دهید و از فضا استفاده بهینه داشته باشید.

نظافت لاندری‌روم

لاندری‌روم محل تجمع لباس‌های چرک و کثیف است و با آب و رطوبت سروکار دارد. بنابراین بهتر است در پاکیزگی و نظافت آن دقت کنید. بعد از هر شستشو اتاق را کامل تمیز کنید و بشویید و از خوشبوکننده هوا استفاده کنید. اگر اتاق خیس شد حتما آن را خشک کنید.

راهکارهای نظافت لاندری روم در بالکن چیست ؟

جمع شدن لباس‌های کثیف در این فضا ممکن است سبب آلودگی و بوی نامطبوع شود. بنابراین

  • پس از هر شستشو، بالکن را با مواد تمیز کننده بشویید.
  • در صورت خیس شدن کف اتاق حتما آن را خشک نمایید.
  • لباس‌های کثیف را زیاد نگه نداریدو در اسرع وقت اقدام به شستن آن‌ها کنید.
  • از خوشبوکننده‌ها برای رفع بوی نامطبوع استفاده کنید.
  • برای این محل سیستم تهویه مناسب در نظر بگیرید.

لاندری­ روم چیست؟

لاندری به معنای خشکشویی و لاندری روم (Laundry Room) به معنای مکانی برای شست و شو یا همان رخت شور خانه است که با عنوان اتاق لباسشویی نیز شناخته می شود. همانطور که گفته شد در خانه های قدیمی اکثرا یک فضای این چنینی داشتند و معمولا هم از زیر زمین برای این کار استفاده می کردند.

مزایای ایجاد لاندری روم در بالکن خانه های کوچک چیست؟

لاندری ­روم در بالکن، برای خانه ­ها­ی کوچک که فضا­ی مخصوص به لاندری ­روم ندارن میتونه انتخاب مناسبی باشه. چون بالکن به اتاق­ لباسشویی تبدیل میشه و نیازی به اِشغالِ فضا­ی بیشتر نیست.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

2 فروردین 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *