ماهیگیری در تهران

ماهیگیری یکی از تفریحات پرطرفداری است که از زمان های قدیم بین مردم رواج داشته است. گروه سفر شادمگ در این مطلب مکانهای ماهیگیری در تهران و اطراف تهران را در اختیار شما گذاشته است.

ماهیگیری در تهران

ماهیگیری علاوه بر تفریح، ورزشی برای سلامت روح و جسم می باشد و برای افراد پر مشغله، ماهیگیری می تواند مانند یک داروی آرامبخش عمل کند!
اما دغدغه ای که ماهیگیران و دوستداران ماهیگیری همواره با آن رو به رو هستند، پیدا کردن مکان مناسب و عالی برای ماهیگیری است، جایی که هم ماهی های مختلفی برای صید داشته باشد و هم محیط زیبا و دلنشین برای استراحت و داشتن یک آخر هفته خوب.

ماهیگیری در تهران

به همین خاطر به این فکر افتادیم مقاله ای تولید کنیم و در آن لیستی از مکانهای ماهیگیری در تهران را معرفی کنیم و در اختیار علاقمندان ماهیگیری در تهران قرار دهیم.

بنابراین اگر به دنبال مکانی مناسب برای ماهیگیری در تهران یا اطراف تهران هستید، پیشنهاد می کنیم ما را در ادامه این مطلب همراهی نمایید.

مکانهای ماهیگیری در تهران

بسیاری از افرادی که به ماهیگیری علاقه دارند به خاطر مشغله زیاد نمی توانند مسیر طولانی را برای رسیدن به یک مکان مناسب جهت ماهیگیری در تهران طی کنند و زمان کافی برای این کار ندارند.

بنابراین ترجیح می دهند که این کار را در دریاچه های مصنوعی موجود در پارک های تهران انجام دهند. برای این دسته از افراد می خواهیم به سه مورد از دریاچه های موجود در شهر تهران اشاره کنیم که برای رفتن به آن ها نیازی به برنامه ریزی سفر یک روزه نداشته و به راحتی قابل انجام است.

ماهیگیری در دریاچه چیتگر

دریاچه چیتگر اولین و بهترین گزینه برای ماهیگیری در تهران است. در این دریاچه یک کلوپ ماهیگیری به نام بام لند وجود دارد که مجهز به امکانات لوکس و پیشرفته از جمله فروشگاه اختصاصی لوازم ماهیگیری می باشد.

ماهیگیری در تهران

از دیگر امکانات موجود در کلوپ ماهیگیری بام لند تهران می توان به 32 جایگاه ماهیگیری، آموزش اولیه ماهیگیری به همراه فیلم های آموزشی، سرویس کیترینگ و همچنین پذیرایی با انواع نوشیدنی های گرم و سرد اشاره کرد.

در دریاچه چیتگر اردک ماهی و ماهی کپور برای صید وجود دارد، اما در این مکان از روش بگیر و رها کن برای ماهیگیری استفاده می شود. در واقع این روش برای حفظ محیط زیست ارائه شد که با اجرای آن افراد هم می توانند از لذت ماهیگیری بهره مند شوند و هم آسیبی به محیط زیست داخل دریاچه نمی زنند.

البته به تازگی قرار بر آن شده که با همکاری اداره شیلات و شهرداری تهران تعدادی ماهی قزل آلا در دریاچه چیتگر بام لند اضافه کنند تا مردم بتوانند از روش ماهیگیری بگیر و ببر نیز در این مکان بهره مند شوند.

توجه داشته باشید که داشتن تجهیزات و لوازم ماهیگیری در دریاچه چیتگر تهران ضروری است.

آدرس دریاچه چیتگر: اتوبان همت غرب، اتوبان شهید خرازی، خروجی دریاچه چیتگر

لذت ماهیگیری در دریاچه‌ی ارم

یکی دیگر از مکان های مناسب و ایده آل برای ماهیگیری در تهران دریاچه پارک ارم است که در 5 کیلومتری غرب تهران واقع شده و با مساحت 8 هکتاری شرایط مناسبی را برای علاقمندان ماهیگیری فراهم نموده است.

دریاچه ارم برای ماهیگیری در روزهای عادی از ساعت 5 عصر الی 12 شب و در روزهای تعطیل از ساعت 10 صبح الی 12 شب میزبان مراجعه کنندگان می باشد.

ماهیگیری در تهران

در این دریاچه ماهی های کپور قابل صید می باشند. کاربران عزیز توجه داشته باشید که برای صید ماهی در دریاچه این پارک نیاز به مجوز صید از مجموعه این پارک خواهید داشت.

آدرس دریاچه ارم: بزرگراه کرج – تهران، خروجی بزرگراه شهید باکری شمال، بعد از خروجی شهید باکری به شهید حکیم غرب، ورود به شهید باکری جنوب

دریاچه پارک المهدی

یکی از مناطق معروف برای ماهیگیری در تهران، دریاچه پارک المهدی است که در ضلع جنوب شرقی میدان آزادی واقع شده و دسترسی به آن بسیار سریع و راحت می باشد. در دریاچه پارک المهدی علاوه بر ماهیگیری امکان قایقرانی نیز برای علاقمندان وجود دارد.

این دریاچه از قدیم جزء پاتوق ماهیگیران حرفه ای بوده است. اگر شما نیز دوست دارید ماهیگیری تهران را تجربه کنید، با خرید یک بلیت ماهیگیری دریاچه پارک المهدی می توانید 5 ساعت مشغول ماهیگیری شوید، در ضمن بعد از اتمام زمان ماهیگیری می توانید 5 تا از ماهی های صید شده را با خود ببرید.

آدرس دریاچه پارک المهدی: تهران، استاد معین، ضلع جنوب شرقی میدان آزادی

وسایل ضروری کویرنوردی چیست + راهنمای کامل برای سفر به کویر

ماهیگیری در پارک رازی تهران

بوستان رازی یکی از بزرگ ترین پارک های تهران است که دریاچه مصنوعی از جمله امکانات شاخص موجود در این بوستان می باشد.

در این دریاچه انواع ماهی ها از قبیل ماهی کپور، کاراس، آمور و قزل آلا برای صید وجود دارد و هر هفته نیز تعداد ماهی های این دریاچه توسط مدیریت پارک شارژ می شود.

جالب است بدانید که ماهی های کپور این دریاچه حدود 3 الی 12 کیلو وزن دارند و وزن قزل آلاهای موجود در آن نیز حدود 800 الی 1200 گرم می باشد. ماهیگیری در دریاچه پارک رازی در 6 ماه اول سال از ساعت 7 صبح الی 8 شب و در 6 ماه دوم سال از ساعت 8 صبح الی 5 بعد از ظهر امکان پذیر می باشد.

آدرس دریاچه پارک رازی: خیابان قزوین، خیابان مرادی، بوستان رازی

مجموعه تفریحی ورزشی خوارزم

مجموعه تفریحی ورزشی خوارزم هم به عنوان اولین باشگاه ماهیگیری تخصصی در کشور میتواند جایی برای ماهیگیری و این تفریح لذت بخش باشد.

آدرس : آزادگان جنوب . احمد آباد مستوفی . میدان پیامبر اعظم به سمت آزادگان کوچه میرزا قوام مجموعه تفریحی ورزشی خوارزم

ماهیگیری در اطراف تهران

با وجود اینکه مراکز ماهیگیری در تهران از نظر دسترسی بسیار سریع و راحت تر هستند، اما به هرحال دریاچه ها مصنوعی بوده و آنگونه که باید و شاید لذت ماهیگیری در دل طبیعت را به فرد القا نمی کنند.

بنابراین پیشنهاد می کنیم کمی زمان بگذارید و یک روز را به طور خاص به این کار اختصاص دهید و با آرامش به یکی از دریاچه ها یا رودخانه های طبیعی اطراف تهران رفته و ماهیگیری کنید.

در ادامه تعدادی از مکان های مناسب برای ماهیگیری در اطراف تهران را معرفی و در اختیار علاقمندان و مسافران تور تهران قرار می دهیم.

رودخانه های نسن

دره رودخانه های نسن در شمال و شمال غرب تهران قرار دارند و جای مناسبی برای صید و ماهیگیری هستند. در آب این رودخانه ها ماهی خال قرمز و قزل آلای رنگین کمان بیشتر از دیگر گونه های آبزیان یافت می شود به همین خاطر است که این منطقه بین ماهیگیران از محبوبیت زیادی برخوردار می باشد.

لازم به ذکر است که رودهای نسن معمولا بر اثر آب شدن برف ها در فصل بهار طغیان می کنند به همین خاطر این فصل زمان مناسبی برای ماهیگیری در رودخانه های نسن نمی باشد.

ماهیگیری در تهران

سد ماملو

سد ماملو در 45 کیلومتری جنوب شرق تهران و بر روی رودخانه فصلی دماوند و رودخانه جاجرود قرار دارد. سد ماملو حدود 800 متر عرض و 3 هزار متر طول داشته و در روستایی به همین نام واقع شده است.

از جمله گونه های ماهی موجود در این سد می توان به ماهی قزل آلا و کپور اشاره کرد. فصل ماهیگیری در سد ماملو اوایل تابستان تا اوایل پاییز می باشد.

ماهیگیری در سد لتیان

سد لتیان در 25 کیلومتری شمال شرق تهران و بر روی رودخانه جاجرود قرار دارد و یکی از بهترین گزینه ها برای ماهیگیری در تهران است، چون هم نسبت به سایر مکان ها برای ماهیگیری اطراف تهران به شهر نزدیک تر بوده و دارای محیط بسیار زیبا، با آب و هوای مناسب می باشد.

در گذشته این سد محل زییست ماهی های کپور، قزل آلا، قزل آلای رنگین کمانی، قزل آلای خال قرمز، ماهی سفید، ماهی کراس و زردپر بوده اما در حال حاضر فقط ماهی سفید، کپور، زردپر و کراس در آن مشاهده می شود .

این در حالی است که تا چند سال اخیر ماهی قزل آلا از ماهی های معروف موجود در سد لتیان به شمار می رفت اما امروزه اصلی ترین ماهی که در این سد صید می شود، ماهی کپور است.

خوب است بدانید که بهترین ساعت برای ماهیگیری در سد لتیان صبح زود یا بعد از ظهر می باشد.

ماهیگیری در تهران

آبشار کمرد جاجرود

جاجرود یکی از زیبایی های طبیعی شرق تهران است که 2 کیلومتر جلوتر از آن منطقه ای به نام کمرد و روستایی به همین نام نیز در این منطقه وجود دارد. در این روستای زیبا آبشاری به طول 1 کیلومتر قرار دارد که از صخره ای با ارتفاع کم به پایین می ریزد.

آب این آبشار متمرکز نبوده و شامل مجموعه آبشارهای کوچکی است که هر یک با ارتفاعی از صخره سرازیر می شوند. آبشار کمرد در فصل بهار و تابستان یکی از مقاصد محبوب برای علامندان شنا و مسافران تور ماهیگیری در تهران می باشد.

از آن جایی که آبشار کمرد یک آبشار فصلی است و در بیشتر روزهای سال خشک می شود، بنابراین شما هم اگر قصد ماهیگیری در آبشار کمرد را دارید، بهتر است در فصول تابستان و بهار به این منطقه سفر کنید.

جاهای دیدنی خوزستان که حتما باید ببینید

ماهیگیری در سد لار تهران

دریاچه سد لار در 75 کیلومتری شمال شرق تهران قرار دارد و بر روی رودخانه هراز قرار دارد.

این سد با ۹۶۰ میلیون متر مکعب حجم مخزن به منظور تامین آب کشاورزی، آب آشامیدنی و انتقال آب به نیروگاه کلان جهت تولید برق احداث شده اما به دلیل نزدیکی به کوه دماوند و قرار گفتن در منطقه زیبا و سرسبز دشت لار، این دریاچه به یک جاذبه توریستی بسیار محبوب تبدیل شده و در سال های اخیر نیز از آب آن برای پروش ماهی قزل آلا و خال قرمز استفاده می شود.

به همین دلیل امروزه ماهیگیری در سد لار بین مردم و علاقمندان بسیار رایج و پرطرفدار شده است و شما نیز اگر به دنبال مکانی سرسبز با آب و هوای مناسب برای ماهیگیری در اطراف تهران هستید، دریاچه سد لار انتخاب بسیار خوبی می باشد.

رودخانه هراز آب اسک

رودخانه هراز واقع در کیلومتر 70 تهران – آمل، روستای آب اسک از توابع استان مازندران قرار گرفته است. آب این رودخانه محل زندگی ماهی های قزل آلای رنگین کمان و خال قرمز بوده و از دیگر مناطق مناسب برای ماهیگیری می باشد.

روستای آب اسک از طبیعت بسیار زیبا و آب و هوای مطلوبی در فصل های بهار و تابستان برخوردار بوده و مقصد مناسبی برای گردشگران و علاقمندان ماهیگیری به شمار می آید.

ماهیگیری در تهران

دریاچه امامزاده علی

در مسیر رودخانه هراز آب اسک بر اثر رانش زمین در سال 1377 و ریزش کوه در این رودخانه دریاچه ای به وجود آمد و آن را دریاچه امامزاده علی نامیدند.

این دریاچه نرسیده به روستای آب اسک و در 2 کیلومتری رودخانه هراز قرار گرفته و با توجه به جریان آب رودخانه که به این دریاچه می ریزد، محلی مناسب برای صید و ماهیگیری می باشد.

بنابراین برای ماهیگیری در منطقه آب اسک مازندران دو گزینه یعنی رودخانه هراز و دریاچه امامزاده علی پیش روی مسافران عزیز می باشد.

رودخانه نمرود

رودخانه پر آب نمرود که از شاخه های اصلی رودخانه حبله رود است، فاصله 17 کیلومتری جنوب غربی شهرستان فیروزکوه از توابع استان تهران قرار گرفته و با تهران حدود 140 کیلومتر فاصله دارد.

بر روی این رودخانه سدی به نام سد نمرود قرار دارد که آب محل زندگی آبزیانی همچون ماهی سفید رودخانه ای و زردپر و کپور می باشد که متاسفانه در سال های اخیر توسط صیادان غیرمجاز نسل کشی شدند. ماهیگری در آب رودخانه نمرود فیروزکوه با در دست داشتن پرواز صید امکان پذیر می باشد .

اما صید با تور ماهیگیری ممنوع بوده و با متخلفان به شدت برخورد می شود. ماهی های قزل آلا، زردپر، قزل آلای رنگین کمانی و ماهی های متفرقه سردآبی عمده ماهی های موجود در آب های شهرستان فیروزکوه هستند.

ماهیگیری در سد کرج

سد کرج یا سد امیرکبیر در 25 کیلومتری جاده کرج – چالوس قرار دارد و یکی از بهترین مکان های برای ماهیگیران مبتدی است.

سازمان شیلات کشور سالیانه تعداد قابل توجهی ماهی برای پرورش در این سد رها می کند و در زمان های خاصی از سال نیز مجوز صید صادر می نماید.

قزل آلا خال قرمز و قزل آلای رنگین کمانی از جمله ماهی های قابل صید در سد امیرکبیر هستند. ماهیگیری در سد کرج نیاز به مجوز صید بوده و هر ماهیگیر با یک پروانه صید تنها می تواند پنج قطعه ماهی قزل آلای خال قرمز صید کند.

ماهیگیری در سد طالقان

سد طالقان در استان البرز و در 120 کیلومتری شمال غرب تهران و در دره طالقان قرار دارد و یکی دیگر از مراکز مناسب برای ماهیگیری در اطراف تهران می باشد.

آب سد طالقان زیستگاه آبزیانی همچون ماهی سفید رودخانه ای، ماهی زردپر، کپور و قزل آلای رنگین کمانی می باشد. تنوع زیستی ماهی برای صید در سد طالقان، این منطقه را به پاتوق همیشگی بسیاری از ماهیگیران تبدیل کرده است.

دریاچه تار

دریاچه تار از آثار طبیعی و ارزشمند کشور و از جمله مناطق گردشگری شهرستان دماوند است و در 15 کیلومتری شرق این شهرستان واقع شده است.

در چند سال اخیر اداره محیط زیست اقدام به رهاسازی تعدادی ماهی زردک و قزل آلای خال قرمز در آب این دریاچه کرد و از آن زمان تاکنون این منطقه مقصد بسیاری از ماهیگیران بوده است.

ماهیگیری در تهران

دریاچه تار از همه طرف توسط کوه های دوبرار و زرین کوه احاطه شده اند، به همین خاطر این منطقه دارای آب و هوای بسیار سرد کوهستانی می باشد. پیشنهاد می کنیم در فصل تابستان برای ماهیگیری در این دریاچه اقدام به سفر کنید.

دریاچه هویر

دریاچه هویر نیز در شهرستان دماوند، جاده دماوند – فیروزکوه و نرسیده به دریاچه تار قرار دارد. این دریاچه کوچک نیز برای ماهیگیری مکان مناسبی می باشد. ماهی های دریاچه هویر نیز مثل دریاچه تار اغلب کاهی قزل آلای خال قرمز، رنگین کمانی و ماهی زردک هستند.

اگه میخوای برای مسافرت در پاییز بهت خوش بگذره این جاها رو از دست نده

صید ماهی در دریاچه های مصنوعی نیاز به مجوز صید نداشته و تنها با پرداخت هزینه مربوطه می توانید در آن ها مشغول ماهیگیری شوید، اما ماهیگیری در دریاچه های اطراف تهران که معرفی کردیم، داشتن مجوز و همچنین به همراه داشتن حداقل لوازم و تجهیزات ماهیگیری الزامی است.

سد ساوه

در تنگه و فرقان، 25 كيلومتري شهر ساوه در حدود 150 كيلومتري جنوب غربي تهران بر روي رودخانه قره‏ چای قراردارد. رودخانه قره چاي که ازغرب و از استان همدان وارد ساوه مي شود، با جهت غرب به شرق، تمام شهرستان ساوه را مشروب نموده و به خارج از شهرستان (مسيله قم) هدايت مي شود.

بر مسير همين رود است که سد ساوه (الغدير) در محل قديمي بند شاه عباسي، احداث گرديده است. از ديگر رودخانه هاي مهم آن مزدقان است که از ارتفاعات غربي سرچشمه گرفته و در جنوب شهر ساوه با قره چای يکي مي شود.

از سرشاخه هاي اين رودخانه که همگي از ارتفاعات شمال غربي سرچشمه مي گيرند مي توان به رودخانه فصلي سامان، ميمه و چمرم اشاره نمود.

متاسفانه به علت گسترش دام زدن در این سد زیبا اغلب ماهی های درشت صید شده اند و ماهیگیران معمولا با ماهی های ریز این سد مواجه میشوند.

ماهیان موجود در سد ساوه عروس ماهی، زردک، و کپور است. برای ماهیگیری در این سد نیز به نظر نمیرسد نیازی به مجوز باشد.

با وجود دامکشهای زیادی که این سد را مورد لطف قرار میدهند معمولا ماهی های ریز نصیب ماهیگیران میشود.

ماهیگیری در تهران

لوازم ماهیگیری

  • قلاب ماهیگیری
  • چوب ماهیگیری
  • چرخ ماهیگیری
  • نخ یا ریسمان ماهیگیری
  • طعمه
  • زنگوله
  • هرزه گرد
  • طعمه پاش
  • لباس و کلاه مناسب ماهیگیری
  • لوازم جانبی (کیف چوب ماهیگیری، ریسه، لانسه، زنده نگهدار، چاقوی ماهیگیری، کیف ماهیگیری و غیره.)

فروشگاه لوازم ماهیگیری در تهران

اگر ماهیگیر حرفه ای باشید احتمالا با فروشگاه ها و مراکز فروش لوازم ماهیگیری در تهران آشنا باشید.

اما اگر مبتدی هستید این بخش قطعا خیلی به دردتان خواهد خورد، چرا که در ادامه با لیست آدرس فروشگاه لوازم ماهیگیری در تهران آشنا خواهید شد.

  •  فروشگاه کلدون
    آدرس: تهران، خیابان جمهوری، روبروی پلاسکو، مجتمع پروانه، طبقه اول، واحد 317
    شماره تلفن: 33963033
  •  فروشگاه ایران شکار
    آدرس: تهران، فردوسی، پلاک 281
    شماره تلفن: 33117147
  •  فروشگاه خزر
    آدرس: تهران، منطقه 12، فردوسی، شماره 448
    شماره تلفن: 33118263
  • فروشگاه شاهین شکار
    آدرس: تهران، فردوسی، روبروی بانک ملی، شماره 267
    شماره تلفن: 33921274
  • فروشگاه عقاب طلایی
    آدرس: تهران، فردوسی، روبروی فروشگاه شهر و روستا، شماره 257
    شماره تلفن: 33112094
  •  فروشگاه دنیای شکار
    آدرس: تهران، فردوسی، روبروی شهر و روستا، شماره 255
    شماره تلفن: 33113066
  •  فروشگاه مارال
    آدرس: تهران، نارمک، خیابان سهیلیان، پلاک 1/103
    شماره تلفن: 77830251
  •  فروشگاه شاهین
    آدرس: تهران، خیابان فردوسی جنوبی، پاساژ نیکان، پلاک 414
    شماره تلفن: 33917200

ماهیگیری در تهران

چگونه مجوز ماهیگیری بگیریم؟

همان طور که گفتیم برای ماهیگیری در مرداب ها، سدها، رودخانه ها و دریاچه ها نیاز به مجوز یا پروانه ماهیگیری دارید، بنابراین اگر قصد ماهیگیری در اطراف تهران را دارید و مجوز صید ندارید، حتما نسبت به اخذ این مجوز اقدام نمایید. در ادامه به نحوه گرفتن مجوز ماهیگیری و پروانه صید ماهی به صورت کامل می پردازیم:

  1. وارد سایت سازمان حفاظت محیط زیست به آدرس http://eservice.doe.ir/ شوید و در سایت ثبت نام کنید.
  2. بعد از ثبت نام وارد بخش سامانه مجوزهای شکار و صید شوید، (در این سامانه امکان صدور انواع پروانه و شناسایی متخلفین شکار و صید انجام می گیرد).
  3. در این مرحله باید نوع دستور العمل را براساس فعالیتتان مشخص کنید.
  4. سپس باید درخواست خود که شامل نوع پروانه، نوع آبزی، ابزار صید، استان محل صید و شهرستان محل صید را انتخاب نمایید.
  5. در مرحله پنجم از ثبت نام باید هزینه مربوط به اخذ پروانه صید را پرداخت نمایید و با در دست داشتن رسید پرداخت خود به اداره محیط زیست شهرستان مربوطه جهت صید مراجعه نمایید.

ماهیگیری در دریاچه ارم از چه ساعاتی مقدور است؟

دریاچه ارم برای ماهیگیری در روزهای عادی از ساعت 5 عصر الی 12 شب و در روزهای تعطیل از ساعت 10 صبح الی 12 شب میزبان مراجعه کنندگان می باشد.

برای ماهیگیری چه لوازمی نیاز دارید؟

قلاب ماهیگیری، چوب ماهیگیری، چرخ ماهیگیری، نخ یا ریسمان ماهیگیری، طعمه، زنگوله، هرزه گرد، طعمه پاش، لباس و کلاه مناسب ماهیگیری و لوازم جانبی (کیف چوب ماهیگیری، ریسه، لانسه، زنده نگهدار، چاقوی ماهیگیری، کیف ماهیگیری و غیره.)

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

19 بهمن 1400

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *