افتتاح حساب ترکیه
معیارهای انتخاب دوست

داشتن دوست خوب یکی از لذت‌ بخش‌ترین تجربه‌ های زندگی است و این موضوع به معیارهای انتخاب دوست ارتباط زیادی دارد. در این مطلب از گروه موفقیت شادمگ شما با مهارت های انتخاب دوست آشنا خواهید شد.

معیارهای انتخاب دوست خوب و مناسب

اغراق‌آمیز نیست اگر بگوییم انتخاب‌های ما بر سرنوشتمان تاثیرگذار است. انتخاب‌هایی که گاه درست هستند و گاه اشتباه و جبران اشتباهات ممکن است آسیب‌های زیادی نیز در بر داشته باشد. پس انتخاب کردن، یک مهارت بسیارمهم است تا بتوانیم اهداف زندگی خود را بر اساس آنها کامل کنیم. اگر به انتخاب به‌عنوان یک مهارت نگاه کنیم، می‌توانیم آن را پرورش دهیم و تقویت کنیم.

معیارهای انتخاب دوست

یکی از این مهارت‌ها که به گسترش دایره ارتباطی ما کمک می‌کند و باعث می‌شود پیوند عمیق‌تری با دنیای اطرافمان برقرار کنیم، انتخاب دوست خوب و مناسب است. دوستانی که با ما هم‌راستا باشند و در لحظات سخت به ما کمک کنند. شما معمولا با دوستانتان در مدرسه بر اساس علایق و نکات شخصیتی مشترک دوست می‌شوید.

اما آیا این دوستی باید به دوستی مادام‌العمر تبدیل شود؟ به‌نظر می رسد شما همیشه باید به‌دنبال دوستانی برای اضافه کردن به دایره دوستی خود باشید که مجموعه مهارت‌های مختلفی دارند و سرگرمی‌ها یا ویژگی‌های متمایزی دارند که آنها را منحصر به فرد می‌کند.

ویژگی‌های دوست خوب چیست؟

دوستانی از دسته افراد خودشیفته‌ها، افراد فاقد همدلی و افراد حسودی که نمی‌توانند پیشرفت شما را تحمل کنند، انواع افرادی هستند که شما باید از حلقه دوستی‌تان خارجشان کنید، زیرا آنها به رشد شما کمکی نمی‌کنند و حتی ممکن است به شما آسیب بزنند. وقت انسان ارزشمند است و شما فرصت ندارید که وقتتان را صرف چنین کسانی کنید.

معیارهای انتخاب دوست

ممکن است با گذر زمان دریابید که هرچه بالغ‌تر می‌شوید، روش‌های بهتری برای انتخاب دوست پیدا می‌کنید تا دوستان واقعی پیدا کنید و زمانتان را با کسانی سپری کنید که ارزشش را دارند. همزمان با رشد شما، زمانتان نیز در طول روز فشرده‌تر می‌شود. شما وقتتان را فشرده‌تر می‌بینید و مجبورید زمان زیادی را برای کلاس‌های درسی، شاید تشکیل خانواده و شغل شخصیتان صرف‌کنید. در نتیجه انسان‌هایی که اطراف شما قرار می‌گیرند مهم هستند. بنابراین انتخاب دوست در محیط‌هایی که در آن وقت می‌گذرانیم بسیارمهم می‌شود.

در محیط‌هایی مانند محیط کار ما انتخاب می‌کنیم که چه کسانی به دایره زندگیمان وارد شوند. اما به‌عنوان یک قاعده کلی، در مورد اینکه دوستانمان چه کسانی هستند به‌اندازه کافی وقت و انرژی صرف انتخاب نمی‌کنیم. در نتیجه، ممکن است از آنها آسیب ببینیم، معطل آنها شویم و سعی‌کنیم رضایت آنها را به هر قیمتی کسب‌کنیم. چرا که نمی‌خواهیم جای خالیشان را در زندگیمان احساس کنیم.

بهتر است مهارت دوست‌یابیمان را ارتقا دهیم تا افرادی پیدا کنیم که ما را به چالش می‌کشند و کمک می‌کنند به نسخه بهتری از خودمان تبدیل شویم. دوستانی که که ما را تحت‌فشار قرار می‌دهند و مجبورمان می‌کنند از طریق برخی رقابت‌های دوستانه برای گذراندن وقت با آنها به سطح بالاتری برسیم. وقتی دوستان و افرادی که اطرافتان را با آنها احاطه کرده‌اید موفق باشند، احتمال موفقیت شما نیز بیشتر خواهد بود. زیرا آنها به یک عامل انگیزشی در زندگی شما تبدیل می‌شوند.

اصول رفتار با همسر در جمع و باید ها و نباید ها | جملاتی که تو جمع به همسرت بگی عاشقت میشه

معیارهای انتخاب دوست

تکنیک‌های دوست‌یابی

1. تمام دوستان قدیمی خود را دور نیندازید

یک نکته اصلی را به‌خاطر داشته باشید، قدیمی‌ترین دوستان شما در تبدیل شما به آنچه که هستید نقش داشته‌اند. حتی اگر دیگر اشتراکات زیادی ندارید، به این معنی نیست که باید آنها را فراموش کنید. مگر اینکه بودن در کنار آنها باعث شود شما به گذشته‌ای که می‌خواهید فراموش کنید برگردید یا بیشتر از آنکه از همراهی با آنها لذت ببرید، در مورد بودن با او استرس داشته باشید.

زمان گرانبها است. اگر فکر می‌کنید با دوست قدیمیتان به غیر از صحبت در مورد گذشته چیزی برای گفتگو ندارید، ارتباط خود را با آنها محدود کنید و تنها در هنگام تعطیلات یا دیدارهای ازقبل برنامه‌ریزی شده به دیدارشان بروید.

2. در زمینه کاری خود دوست پیدا کنید

داشتن دوستان کاری به چند دلیل بسیار خوب است. علاوه بر اینکه شما طبیعتاً نقاط مشترکی خواهید داشت، همچنین دوستانتان می‌توانند مخاطب، راهنما یا مشاوران شما برای حرکت‌های بعدی شغلی باشند. خوب است از افرادی‌که می‌دانند از کجا می‌آیید و در زندگی حرفه‌ایتان با چه چالش‌هایی روبرو هستید، نقطه‌نظرهای جدیدی دریافت‌کنید.

3. دوستی با افراد بزرگتر یا کوچکتر از خودتان را رد نکنید

به محض ترک دبیرستان، احتمالاً دوستانتان دیگر از افراد هم‌سن شما تشکیل نخواهند شد. در زندگی شغلی و اجتماعی خود با افراد زیادی ملاقات خواهید کرد و بسیاری از آنها به‌طور قابل‌توجهی مسن‌تر یا جوان‌تر از شما خواهند بود. فقط به این دلیل که آنها در مرحله دیگری از زندگی هستند، آنها را به‌عنوان دوست رد نکنید.

معیارهای انتخاب دوست

در حالی که دوستان بزرگتر ممکن است برای شما صداهایی خردمندانه و مربیان راهنما شوند، جوانان نیز مانع از این می‌شوند که در کارتان خیلی خسته شوید و احساس پیری کنید. همچنین ممکن است بتوانید به این جوانان، در قالب توصیه‌ها یا مشاوره‌های شغلی کمک کنید.

4- با دوستان همکار با احترام رفتار کنید

اینکه شما از طریق ارتباط کاری با آنها آشنا شده‌اید به این معنی نیست که فقط باید از آنها استفاده کنید تا جلو بیفتید. مطمئن باشید در صورت مشاهده چنین رفتارهایی، آنها برای مدت طولانی دوست شما نخواهند بود. در صورت امکان در خارج از محیط کار با این افراد بیشتر آشنا شوید. بگذارید تعدادی از این دوستان، خود واقعی شما را ببینند.

برای ارتقای مهارت‌های دوست‌یابیتان صادق، وفادار و آینده‌نگر باشید و از نشان دادن حس شوخ‌طبعی نترسید. اینگونه دوست‌های خوب پیدا می‌شوند. شاید منصفانه باشد که بگوییم همه ما برای لذت بردن از زندگی به مدتی دور بودن از کار، خانواده و مسئولیت‌های اصلی خود احتیاج داریم. این در واقع چیزی است که برای رفاه ما لازم است. پس نترسید که برای دوستان جدید یا حتی خودتان وقت بگذارید، چرا که ارزشش را دارد.

درست ترین روش برخورد با کودک نق نقو و راه آرام کردن او

معیارهای انتخاب دوست

معیارها و روشهای انتخاب دوست

اگر دوست خود را از روی ظاهر انتخاب کنیم، این گونه دوستی دیری نمی پاید و با کوچکترین اختلافی از هم می پاشد.

برای انتخاب دوست خوب، باید دقت کنیم که:

1- فردی که با او دوست می شویم باید دانا و عاقل باشد تا دوستان خود را به راه درست راهنمایی کند و باعث افزایش علم و آگاهی دوستان خود شود
2- دوست خوب از اعتقادات دینی و ایمان قوی برخوردار است که باعث میشود هدف آدمی در زندگی رسیدن به رضایت خدا و همیشه به یاد خدا بودن باشد

3- دوست خوبی کسی است که خیر خواه دوستش باشد و هر چه لایق خود میداند را لایق دوستش نیز بداند و انچه برای خود نمی خواهد برای او هم نخواهد.

4- در پستی و بلندی های روزگار دوستش را همراهی کند و به او امیدواری دهد که روحیه اش را حفظ کند

5- راستگو باشد ،صداقت و راستگویی یک اصل مهم و اساسی برای بنای بنیان دوستی است که ریشه‌ی اعتماد بین افراد را محکم میکند

6- کسی را برای دوستی برگزینید که برای پیشرفت درسی خود هم بتوانید روی او حساب کنید.دوست خوب می تواند شما را در یادگیری دروس کمک کند و یا همپای شما برای مطالعه و یادگیری حرکت کند. می توانید با هم معلم خصوصی بگیرید و در کلاسهای تدریس خصوصی از جمله تدریس خصوصی ریاضی ، تدریس خصوصی فیزیک ، تدریس خصوصی شیمی شرکت کنید و وضعیت خود را در دروس بهبود ببخشید. و یا حتی می توانید با هم برای آینده ی شغلیتان برنامه ریزی کنید و با کلاس تدریس خصوصی فتوشاپ ، تدریس خصوصی اکسل و تدریس خصوصی هر مهارت دیگری، به وضعیت شغلی آینده خود امیدوار باشید.

معیارهای انتخاب دوست

مرز های دوستی

1- از صمیمی شدن با دوستان در ابتدای دوستی بپرهیزید

2- راز ها و حرفهای دل خود را تا قبل از اطمینان از دوستتان با او در میان نگذارید

3- نقاط مثبت کوچک دوستتان باعث نشود که معایب بزرگ او را نادیده بگیرید

4- هیچگاه دوستان خود را در برابر خانواده خود قرار ندهید و سعی کنید همه ی روابط خود را با همه ی افراد در حد معمول حفظ کنید

5- از دوستی با افراد خبرچین جدا خودداری کنید چون کسی که به نفع تو به دیگران خیانت کند روزی خواهد رسید که به خودت نیز خیانت کند

یکی از معلم‎‎های خصوصی عربی برای گفتند که در زبان عربی، ۱۲ لایه دوستی تعریف می‌شه، اکثر دوستامون سطح ۵ هستن و خیلی‌هامون اون ۱۲ رو در تمام عمرمون نداشتیم .

معیارهای انتخاب دوست

این 12 لایه معیارهای انتخاب دوست با الفاظ زیر بیان میشوند:

۱. زمیل: کسی که باهاش سلام علیک می‌کنیم

۲. جلیس: کسی که از نشستن کنارش برای مدت محدودی لذت می‌بریم.

۳. سمیر: مکالمات خوبی باهاشون دارید.

‏۴. ندیم: کسی که هم‌کاسه‌تونه (چایی البته) و وقتی آزادید باهاش تماس می‌گیرید.

۵. صاحب: کسی که نگران سلامتی شماست.

روش های برنامه ریزی برای امتحانات و فرمول چگونه درس خواندن

۶. رفیق: کسی که می‌تونید بهش تکه کنید.

۷. صدیق: دوست واقعی، کسی که رابطه‌اش با شما رو به بهانه‌های شخصی از دست نمی‌ده.

۸. خلیل: کسی که صرف حضورش حالتونو خوب می‌کنه

‏۹. انیس: کسی که واقعا باهاش راحتید و آشنایید با خلقیات هم.

۱۰. ناجی: محرم، کسی که کامل بهش اعتماد دارید.

معیارهای انتخاب دوست

۱۱. صفیه: بهترین دوستتون، که احتمالا اون رو به باقی ترجیح دادیدو

۱۲: قرین: جدا ناپذیرید، فکر هم رو می‌شناسید و می‌دونید رفتارشون چطوریه

همیشه به یاد داشته باشید که تاثیر بعضی انتخاب ها همواره در زندگیتان باقی خواهد ماند و چه بسا مسیر زندگیتان را عوض خواهد کرد.

فهرست خصوصیات و معیارهای انتخاب دوست

۱- خدا ترس باشد؛ این خصوصیت باعث می شود دست به خطاهای زیادی همچون دزدی، تهمت، غیبت، ارتباط با نامحرم، خیانت و … نزند. نماز خوان باشد.

۲- امانت دار باشد؛ هر آنچه به او می سپارید را به نحو شایسته به شما برگرداند. هم چنین امانت دار حرف های شما باشد و آن را فاش نکند. (رازداری کند)

۳- صداقت داشته باشد؛ به شما دروغ نگوید و یک رنگ باشد.

۴- در غیاب شما حمایت کند؛ اگر کسی پیش او درباره شما حرف نادرستی زد و شما آنجا نبودید، او از شما دفاع کند.

۵- شریک شادی ها و غم هایتان باشد؛ مبادا به غم هایتان خوشحال شود و با شادی تان غمناک گردد. این از ویژگی های منافقان است.

۶- تا جایی که می تواند، از حرف های شما برداشت های نیکو کند. به شما بد گمان نباشد.

۷- اگر سوء تفاهمی پیش می آید علت را جویا شود مبادا سکوت کند و در دلش بگوید شما با من بدرفتاری کردید؛ مثلا اگر یک رفتاری را از شما دید و با خودش گفت او دارد مرا دور می اندازد من دیگر با او کاری ندارم و … اشتباه است. بلکه باید علت آن رفتار را از شما بپرسد. شاید واقعا اشتباه برداشت کرده است.

معیارهای انتخاب دوست

۸- برای رابطه دوستی ارزش قائل شود. نگذارد با اختلافات کوچک این رابطه بهم بریزد.

۹- آنچه را برای خود می پسندد برای شما نیز بپسندد و آنچه را که برای خود نمی پسندد برای شما هم نپسندد.

۱۰- مبادا مدت زیادی بگذرد و حال دوستش را جویا نشود. بی خبری از دوست، جدایی می آورد.

۱۱- ارزش شما را حفظ کند و در عین صمیمیت احترام بگذارد. به عبارتی برای معیارهای انتخاب دوست حریم ها بینتان حفظ شود.

۱۲- دل دوست را نشکند. اگر ناخواسته کاری کرد که دل او به درد آید، حتما عذرخواهی کند و کاری کند که صمیمیت گذشته برگردد.

۱۳- هر از گاهی از محبتی که دارد، شما را با خبر کند.

۱۴- دوست خوب در شرایط سخت شناخته می شود وگرنه در خوشی ها همه با آدم مهربانند.

معیارهای انتخاب دوست

۱۵- هم چنین دوست خوب در سفر شناخته می شود.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

30 مرداد 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *