مهارت ریسک پذیری

کارشناسان یکی از راه های موفق شدن را ریسک پذیری عنوان می کنند در حالی که اغلب مردم از اینکار هراس دارند. این مطلب گروه موفقیت شادمگ به شما مهارت ریسک پذیری را آموزش میدهد.

ریسک پذیری چیست

ریسک پذیری (Risk-taking) واژه ای است که امروزه در بسیاری از مکالمات روز مره از آن استفاده می‌شود. این ویژگی و صفت درونی انسان ها است که از بدو تولد در وجود آن ها نهادینه شده است.

شاید این سوال برای شما پیش آید که چرا با وجود ذاتی بودن ریسک پذیری برخی از افراد این ویژگی را ندارند یا بسیار در وجودشان کمرنگ است. شاید به این خاطر است که در کودکی والدین و اطرافیان با ایجاد ترس هایی باعث کمرنگ شدن این ویژگی در آن ها شده اند که در بزرگسالی این ویژگی به شکلی کمرنگ نمایان شده است.

مهارت ریسک پذیری

اگر بخواهیم بهتر به این موضوع بپردازیم باید بگوییم که مهارت ریسک پذیری یعنی حرکت از نقطه A به نقطه B بدون اینکه تا حالا آن را تجربه کرده باشیم. ریسک پذیری ترسی را نیز به همراه خودش دارد. ترسی که به علت این حرکت از نقطه A به نقطه B بوجود آمده است.

دلیل ایجاد این مدل ترس ها به خاطر ناشناخته بودن نقطه B است چرا که ذهن انسان به گونه ای است که در مقابل چیزها و مکان های ناشناخته کمی محتاط است. از آنجایی که ذهن ما وظیفه دارد از ما در مقابل هرگونه تهدیدی محافظت کند پس برای انجام کارهای ناشناخته نیز این ترس را در ما ایجاد می‌کند و ما را از انجام آن به نوعی دور می‌کند.

آیا ریسک پذیری ترس دارد؟

قطعاً ریسک پذیر بودن ترس دارد اما این نوع ترس ها حقیقت ندارند . در واقع به خاطر مکانیزم و عملکرد ذهن هستند که این ترس ها ایجاد می‌شود. در مقاله ترس چیست؟چرا می ترسیم؟

مهارت ریسک پذیری

در واقع ذهن به گونه ای خلق شده که انسان را از خطر حفظ کند و در همین حالت موجود، در یک نقطه امن بدون حرکت نگاه دارد.

چرا که حرکت و تجربه کردن کارهای مختلف ممکن است آسیبی به شما وارد کند و ذهن وظیفه خودش می‌داند تا شما را از این خطرات دور کند. البته این گونه خطرات در بیشتر مواقع فقط ساخته ذهن است و احتمال وقوع آن ها به شدت پایین است.

ریسک پذیری باعث رشد و پیشرفت می‌شود

تحقیقاتی که دانشمندان انجام داده اند متوجه این شده اند که بیشتر ترس ها واقعی نیستند و ذهن انسان این ترس ها را برای او نمایان می‌کند. همانگونه که گفته شد ذهن نسبت به ناشناخته ها از خود واکنش تدافعی نشان می‌دهد و سعی دارد افراد را در محدوده امن خودشان که تجربه نکردن ناشناخته هاست باقی بگذارد.

ناشناخته ها برای افراد یک چالش به حساب می‌آیند که با رفتن به این چالش ها و ریسک ها در واقع تجربه می‌کنند و در این حالت است که تغییر و رشد صورت می‌گیرد.

پس برای رشد قطعاً به ریسک در زندگی و رفتن به دل چالش ها نیاز است. همچنین که بسیاری از اساتید اهل فن می‌گویند که زندگی که بدون ریسک و چالش رشدی در پی آن ندارد و رشدی اگر نباشد مسلماً موفقیتی هم نخواهد بود.

چرا باید ریسک پذیر باشیم؟

ریسک کردن و ریسک پذیری آثار بسیار مثبت زیادی دارند. البته ریسک راهبردی است که می‌تواند تأثیرات شگفت انگیزی را روی زندگی شما داشته باشد. از آثار این دو پدیده‌ای که امروزه بیشتر در بورس کاربرد دارند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

موقعیت های مناسب

موقعیت های مناسب همیشه در پس ریسک ها قرار دارند که با مهارت ریسک پذیری اتفاق می‌افتد. همچنین بسیاری از افراد موفق تنها علت موفقیت خودشان را ریسک پذیر بودنشان می‌دانند و از این غافل نیستند که تجربه ناشناخته ها نه تنها باعث رشد آن ها و رسیدن به موفقیتشان می‌شود.

بلکه زندگی آنها را نیز تغییر داده و رو به بهتر شدن می‌برد. بسیاری از افراد موفق مثل وارن بافت ریسک در سرمایه گذاری را انجام دادند که فراز و نشیب‌های زیادی را در آن داشتند.

افزایش اعتماد به نفس

از دیگر آثار ریسک پذیری این است که باعث افزایش اعتماد به نفس می‌شود. کسی که ریسک می‌کند تقلید کننده نیست و خودش رهبری خودش را بر عهده گرفته است که این نشان از اعتماد به نفس بالای اوست. افرادی که رهبری خودشان را بر عهده دارند تحت تاثیر گفته های اطرافیان خود قرار نمی‌گیرند و از مسیر رشد دست بر نمی‌دارند.

مهارت ریسک پذیری

در حقیقت افرادی که اعتماد به نفس بالایی ندارند و در انجام کارهایشان از افرادی که هیج تخصصی ندارند مدام راهنمایی می‌گیرند که از به خطر افتادن دوری کنند. اما غافل از اینکه این تقلید از افراد ناآگاه نه تنها آن ها را به موفقیت نمی‌رساند، بلکه به شکست و خودکم بینی هم منجر می‌شود که همه این مسائل از اعتماد به نفس افراد کم می‌کند.

راه های تضمینی پرورش خلاقیت در بزرگسالان | چطور خلاق شویم ؟

برای افزایش این اعتماد به نفس و تقلید نکردن از افراد نا آگاه و غیر متخصص، باید سعی کنند از ریسک ها و چالش های کوچک شروع کند تا با موفقیت در این ریسک های کوچک به مرور باعث افزایش خود باوری و اعتماد به نفسشان شوند.

همچنین یکی از راه‌های افزایش این مهارت در خود، تقلید از روی افراد افرادی است که این ویژگی‌ را در خود دارند. خوشبختانه، ما مقاله را تحت عنوان ویژگی های افراد با اعتماد به نفس بالا برای شما نوشته‌ایم که تقلید از روی این ویژگی‌ها می‌تواند اعتماد به نفس شما را حد بالایی افزایش دهد.

ریسک پذیری در دیدگاه افراد موفق

افرادی که دید مثبتی نسبت به مهارت ریسک پذیری دارند می‌دانند که چیزی به اسم شکست وجود ندارد و در همه ریسک کردن ها یادگیری وجود دارد و اینها باعث رسیدن به موفقیت می‌شود.

پس از ریسک کردن نمی‌ترسند و با آغوشی باز به استقبال آن می‌روند. قبل از این که برویم سراغ مثال دیدگاه جناب گیتس از این قضیه، آیا نقشه‌ای برای موفقیت خود کشیده‌اید. اگر جوابتان نه است حتماً مقاله نقشه راه موفقیت را بخوانید. اگر هم بله هست، بهتر است که نگاهی داشته باشید ببینید نقشه‌ای که کشید‌ه‌اید صحیح است یا غلط؟

به عنوان مثال بیل گیتس وقتی مایکروسافت را تأسیس کرد خطرات و ریسک های بسیاری را به جان خرید. او مجبور شد برای ایجاد مایکروسافت دانشگاه را ترک کند. غول کامپیوتری دنیا با توجه به دیدگاه خودش که کامپیوتر شخصی را ابزاری مفید در هر دفترکار و خانه می‌دانست، ریسک بزرگی را پذیرفت.

مهارت ریسک پذیری

بیل گیتس قدم در مسیری ناشناخته نهاده بود و برای رسیدن به موفقیت دست از تلاش بر نمی‌دارد. در نتیجه، همه این تلاش‌ها زمانی که شرکت بیل گیتس به غول تکنولوژی به ارزش میلیاردها دلار در دنیا تبدیل شد، جبران شد.

همچنین هنری فورد مخترع مشهور خودرو، مسیری بسیار تخیلی را در پیش گرفت. او قیمت‌ها را به طرز شدیدی کاهش داد اما توانست تقاضای خرید برای مدل T را برآورده کند. مدیر عامل کارخانه فورد مجبور شد برای رفع نیازهای مصرف‌کننده دست به خطر بزرگی بزند.

 

او زمان‌های کاری را کاهش داد ولی حداقل دستمزد را برای کارگران افزایش داد تا بهره‌وری افزایش یابد. این اقدام فورد گرچه اقدامی خطرناک به نظر می‌رسید ولی توانست دنیای خودرو را فتح کند.

همانگونه که مشخص است این افراد بزرگ و نامدار در دنیا، با رفتن به دل ریسک توانستند به این جایگاه و موقعیت های مناسب دست پیدا کنند.

تفاوت ریسک پذیری و ریسک کردن

شاید در نگاه اول فکر کنید که ریسک پذیری همان ریسک کردن است اما باید بدانید که تفاوتی بین این دو وجود دارد. همانگونه که مطرح شد ریسک پذیری یک ویژگی است که از بدو تولد همه ی افراد وجود دارد. همچنین ریسک پذیری در انسان ها یک صفت است.

اما ریسک کردن به نوعی یک مهارت است همانند دیگر مهارت هایی که در زندگی می‌توانیم با آگاهی و تمرین آن را کسب کنیم. بنابر این ممکن است هر فردی ویژگی ریسک پذیری را دارا باشد اما در ریسک کردن که یک مهارت است ضعف داشته باشد.

مهارت ریسک پذیری

به عنوان مثال پر خاشگری و زود از کوره در رفتن یک صفت اخلاقی است. اما اینکه چقدر با اصول و راه کارهای مدیریت خشم آشنا هستید یک مهارت است. به این ترتیب ریسک پذیری با مهارت ریسک کردن متفاوت است که افراد بسیاری تفاوت این دو را به خوبی نمی‌دانند.

فرق بین ریسک پذیری و حماقت

بین ریسک پذیری و حماقت یک فرق کوچکی وجود دارد که بعضاً ممکن است اشتباه گرفته شود. افراد ریسک پذیر برای کاری که قصد انجام آن را دارند تحقیق می‎کنند و تا خودشان به مسئله واقف نشده باشند، کار را شروع نمی‌کنند.

ولی افرادی که حماقت می‌کنند افرادی هستند که بی گدار به آب می‌زنند و بدون تحقیق شروع به انجام آن کار می‌کنند و غالباً سعی دارند که با این مدل از کارها خودشان را با اعتماد به نفس بالایی نشان دهند. اما آن ها اعتماد به نفس کاذب دارند و سعی دارند خود را به دیگران اثبات کنند.

پس مهارت ریسک پذیری به این معنا نیست که بدون هیچ تحقیق و در نظر گرفتن جوانب مختلف به میدان برویم و شروع به انجام کار کنیم. بلکه باید به کمک مهارت مدیریت ریسک در شرایط های مختلف تصمیم های درستی را بگیریم .

در چه شرایطی، مهارت ریسک پذیری برای من اهمیت پیدا می‌کند؟

  • در صورتی که تمایل دارید برای بهبود مهارت تصمیم گیری خود وقت و انرژی صرف کنید.
  • اگر قصد دارید وارد دنیای کارآفرینی شوید و به ایجاد یک کسب و کار جدید فکر می‌کنید.
  • چنانچه قصد دارید موقعیت خود را در محیط کار ارتقاء دهید و مثلاً از سطح کارشناسی به سطح سرپرستی یا از سطح سرپرستی به سمت لایه‌ی مدیران میانی و ارشد حرکت کنید.
  • در صورتی که به سرمایه گذاری و فعالیت‌های مرتبط با آن علاقمند هستید.
  • اگر می‌خواهید به یک مدیر پروژه حرفه‌ای‌ (یا حرفه‌ای‌تر) تبدیل شوید.
  •  به یک تغییر جدی در زندگی خود (مانند تغییر در رابطه عاطفی، محل زندگی، شغل، زمینه تخصصی) فکر می‌کنید و آن را در برنامه خود قرار داده‌اید.
  • چنانچه احساس می‌کنید می‌توانید فردی خلاق و نوآور باشید. اما محافظه کاری باعث شده که این جهت‌گیری و صفت شخصیتی در شما تضعیف یا سرکوب شود.
چطور هدف گذاری کنیم ؟ + تکنیک های ساده ، کاربردی و موثر برای هدف گذاری در زندگی

مهارت ریسک پذیری

آیا مهارت ریسک پذیری ترسناک است؟

بدون شک ریسک کردن کار ترسناک و وحشت آوری نیست، اما می‌توان این طور گفت که دلهره آور است! درواقع این احساس به دلیل مکانیزم عملکرد ذهن ایجاد می‌شود و به شکل دلهره و ترس خودنمایی می‌کند.

به طور کلی ذهن ما انسان‌ها به گونه‌ای آفریده شده که قادر است انسان را از وجود خطر آگاه کند. بدین ترتیب از آسیب دیدن او جلوگیری خواهد کرد. ذهن نه تنها از خطرات واقعی ما را حفظ کرده، بلکه در بسیاری از شرایط عادی، موقعیت را خطرناک تلقی کرده و فرد را دچار ترس کاذب می‌کند.

درواقع مهارتی که در این مقاله درمورد آن صحبت می‌کنیم، توانایی مقابله با این دسته از ترس‌های کاذب است که ذهنمان به دروغ به وجود آورده است.

تحقیقات ثابت کرده‌اند بیشتر ترس‌هایی که در ذهن انسان‌ها وجود دارد، واقعی نیستند و نمی‌توانند صدمه‌ای به انسان وارد کنند. بلکه تمامی آن‌ها یک واکنش ذهنی است که سبب شده فرد از قرار گرفتن در بعضی از موقعیت‌ها وحشت داشته باشد.

به همین دلیل است که به اعتقاد مشاورین، ریسک کردن می‌تواند در پیشرفت زندگی موثر باشد و سبب شود که ترس‌های بیهوده پشت سر گذاشته شوند.

زن ها ریسک پذیرتر هستند یا مردها؟

تحقیقات نشان داده، مردها بیش از زن ها به خطر کردن تمایل نشان می دهند. مردها وقتی تحت فشار روحی و استرس قرار می گیرند، بیش از زن ها خطر می کنند.

برعکس در موقعیت های نگران کننده، زن ها تاحد امکان از خطر کردن اجتناب می کنند و محتاط تر می شوند. به همین دلیل وقتی مرد و زن در موقعیت های استرس زا کنار هم باشند، با کمک یکدیگر هوشمندانه تر عمل می کنند.

تفاوت رفتاری زن ها و مردها ژنتیک و ناشی از تکامل و بقای انسان است. مردهای دوران انسان های اولیه برای تامین غذای خانواده مجبور به شکار بودند. به همین دلیل ریسک پذیری بیشتری داشتند. زن ها نیز با رفتارهای محتاطانه و هوشیارانه باید خانواده را کنار یکدیگر حفظ می کردند.

همچنین زن ها هنگام تصمیم گیری درباره یک موضوع، دو برابر مردها دقت و تفکر می کنند. این مساله در تصمیم گیری های طولانی مدت مانند ازدواج خود را بهتر نشان می دهد. در حالی که مردها روش های ماجراجویانه را به کار می بندند.

 نقش مهارت ریسک پذیری در زندگی ما چیست؟

تا به حال از خود سوال کرده اید چرا در یک جامعه تعدادی از افراد، موفق تر از بقیه هستند؟یا در بین فرزندان یک خانواده چرا یکی موفق تر از فرزندان دیگر است؟به نظر شما موفقیت تا چه حد با ریسک پذیری ارتباط دارد؟ فکر می کنید چرا چنین اتفاقی رخ می دهد؟ آیا این افراد از امکانات بیشتری نسبت به سایرین برخوردارند؟

برخی افراد به خاطر ترس از شکست دست به شروع کاری نمی زنند. چنین افرادی همیشه برای خود دلیل تراشی می کنند. آنها فکر می کنند: اگر بخواهم این کار را انجام دهم، فلان اتفاق بد رخ خواهد داد!

افراد ناموفق:
تمام عمر خود را در فکر اگرهایشان صرف خواهند کرد.
با حسرت به افراد موفق نگاه می کنند.
عامل پیروزی افراد را شانس و امکاناتی که در اختیار داشته اند، می دانند.

افراد موفق:

همواره به پیروزی می اندیشند.
اگر با شکستی مواجه شوند، عوامل شکست را بررسی می کنند.
سعی می کنند این عوامل را از سر راه بردارند.
از شکست مانند اهرمی برای پیروزی استفاده می کنند.
از قدرت هوش و تفکری که دارند به نحو احسن استفاده می کنند.
قدرت ریسک پذیری را درخود تقویت می کنند.

استفاده از هوش و تفکر در کنار ریسک پذیری و نداشتن ترس از شکست از ویژگی های افراد موفق است.

مهارت ریسک پذیری

راه های تقویت ریسک پذیری

حالا که به اهمیت ریسک کردن در زندگی پی بردیم، خوب است این مهارت را تقویت کنیم. به نکات زیر برای تقویت ریسک پذیری دقت کنید:

از شکست نترس!

شکست اجتناب ناپذیر است. هر چه قدر هم محتاطانه رفتار کنی، باز هم ممکن است شکست بخوری. پس از شکست هراس نداشته باش!
باید بدانی که تنها یک راه در مقابل شکست داری و آن هم ادامه دادن است؛ این دقیقاً همان باوری است که افراد موفق دارند. این همان چیزی است که باعث تفاوت آنها می شود، نه شانس!

همه افراد موفق تجربه هایی از شکست را نیز دارند. اجازه ندهید ترس شما را فلج کند. از هیجانی که برای رسیدن به یک هدف یا انجام کاری دارید، مراقبت کنید و آن را با ترس از بین نبرید.

19 تکنیک طلایی برای افزایش عزت نفس در بزرگسالی

 اهداف کاملاً روشن داشته باش!

لازم است اهدافتان کاملاً شفاف باشد؛ باید بدانید که در هر زمانی، از کدام مسیر حرکت می کنید. زیرا اگر شکست بخورید و ندانید که باید از چه مسیری حرکت کنید، می ترسید و ادامه نمی دهید.

ولی اگر از قبل بدانید که راه شما در رسیدن به هدفتان چیست، شکست خود را می پذیرید و ریسک پذیری به شما کمک می کند تا از این مرحله عبور کنید. این جاست که شکست ها به پله های موفقیت تبدیل می شوند و شما از اینکه خطرهایی را پذیرفته اید، خشنود خواهید بود.

 به مخالفت اطرافیان توجه نکن!

مطمئناً افرادی که از سطح پایین تری از مهارت ریسک پذیری برخوردارند، هنگام مواجهه با خطرها یا موقعیت های خطرزا، با شما مخالفت می کنند. آنها انتظار دارند که شما هم مثل خودشان، با چنین شرایطی برخورد کنید.
حرف های ناامیدکننده آنها، شاید به علّت عدم آگاهی از اهمیت ریسک پذیری باشد. شاید هم خطرات را بیش از آنچه هستند، می بینند و آنها را خیلی بزرگ جلوه می دهند.
پس به حرف های شان گوش ندهید و راه خودتان را پیش بگیرید. البته اگر می خواهید واقعاً موفق شوید!

از ریسک های کوچک شروع کن!

در ابتدا ، ذهن نیمه آگاه تان، در برابر پذیرش ریسک مقاومت نشان می دهد. برای افزایش قابلیت ریسک پذیری، از پذیرش ریسک های کوچک شروع کنید.

به عنوان مثال می توانید از پذیرش ریسک های مالی بسیار کوچک شروع کنید. مثل خریدن یک کتاب یا ثبت نام در یک دوره آموزشی و سایر فعالیت هایی که می دانید ممکن است به پیشرفت شما کمک کند ولی شاید هم فقط هدر دادن وقت و پول باشد. با انجام این کار شما ریسک پذیری را در خودتان تقویت می کنید.

انواع مختلف ریسک

فقط ریسک‌های بزرگ مدنظر ما نیستند، بلکه از ریسک‌های کوچک نیز نباید چشم‌پوشی کنید. ازجمله‌ی اینها ریسک‌ های قابل‌برآورد هستند که شامل مجموعه‌ای از مهارت ریسک پذیری شناخته‌شده‌‌اند. ریسک‌های قابل‌برآورد شما را قادر می‌کنند موفقیت‌های آینده‌تان را پیش‌بینی کنید.

برای مثال، ممکن است بتوانید از داده‌هایی که در اختیار دارید، نتیجه بگیرید به‌احتمال ۳۰درصد، حضور در نمایشگاه بازرگانی، برای شرکت شما هزینه‌زا خواهد بود. نوع دیگری از ریسک، ریسک‌های مبهم‌اند که خطرهای شناخته‌شده و نشده را شامل می‌شوند و فرایند تصمیم‌ گیری را دشوار می‌سازند.

مهارت ریسک پذیری

اکثر ریسک‌های تجاری به این دسته تعلق دارند، زیرا عوامل بسیاری ازجمله رفتار مشتری و تغییرات اقتصادی چنان‌اند که به‌سختی می‌توان آنها را اندازه‌گیری یا پیش‌بینی کرد. ریسک‌های کاملا ناشناخته نیز وقتی رخ می‌دهند که محصولِ کاملا منحصر‌به‌فردی را روانه‌ی بازار می‌کنیم.

شناخت تفاوت‌های انواع ریسک به شما کمک می‌کند میزان پرخطربودن تصمیم‌های گرفته‌شده در موقعیت‌های مختلف را بهتر بشناسید.

شناسایی ریسک‌های بی‌فایده

ریسک‌ پذیر‌های خوش‌بین این‌گونه‌اند که اگر در کاری ۵۰‌درصد احتمال موفقیت باشد، به آن کار یک شانس خوب می‌گویند و اگر ۷۵‌درصد احتمال موفقیت باشد، سود‌دهی آن را صددرصد می‌دانند.

در دانش‌نامه‌ی موفقیت، مهارت ریسک پذیری عموما نتایج رضایت‌بخشی به‌دنبال دارد. به‌هرحال، خودتان را با این فکر گول نزنید که همه‌ی ریسک‌ها ریسک‌های خوبی هستند یا ریسک‌ پذیری همیشه‌ گزینه‌ای پرخطر است که نتیجه‌بخش خواهد بود.

بعضی ریسک‌ها، حتی ریسک‌های قابل‌ارزیابی، به شکست منتهی می‌شوند. به‌جای اینکه از این واقعیت غفلت کنید، سعی کنید بر نگرانی‌های ناشی از ریسک‌ کردن غلبه کنید. به خودتان اجازه دهید احتمال شکست را بپذیرید و وقتی شکست می‌خورید، خود‌تان را مقصر ندانید. از تجربیات‌تان بیاموزید و رو به جلو حرکت کنید.

عوامل موثر در تقویت روحیه ریسک پذیری

همانطور که گفتیم ریسک‌پذیری به عمل یا واقعیتی که با عدم اطمینان ، آگاهی و با خطر همراه است، گفته می‌شود. حال یکی از مهمترین عوامل در ریسک پذیری تغییر است .ایجاد تغییر در زندگی برای هر فردی کاری آسان نمی باشد.

بسیاری از افراد ممکن است در یک نقطه امن از زندگی خود باشند و همان مسیری را ادامه دهند که همه اطرافیان به سمت آن می روند. در حالی که افراد ریسک پذیر و موفق از تغییر کردن و ایجاد تغییر در زندگی نمی ترسند و بیشتر آنها با تغییر نگرش خود به زندگی موفق بوده اند.پ

تغییر از آن جهت یک ریسک می باشد که ممکن است فرد مسیری ناشناخته را در زندگی انتخاب کند و چیزی که ناشناخته باشد می تواند در خیلی از افراد دلهره آور باشد. ولی مهمترین نقطه برای مهارت ریسک پذیری آگاهی و شناخت در مسیر می باشد

مهارت ریسک پذیری چیست؟

ریسک پذیری (Risk-taking) واژه ای است که امروزه در بسیاری از مکالمات روز مره از آن استفاده می‌شود. این ویژگی و صفت درونی انسان ها است که از بدو تولد در وجود آن ها نهادینه شده است.

چرا باید مهارت ریسک پذیری را داشته باشیم؟

ریسک کردن و ریسک پذیری آثار بسیار مثبت زیادی دارند. البته ریسک راهبردی است که می‌تواند تأثیرات شگفت انگیزی را روی زندگی شما داشته باشد.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

19 بهمن 1400

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *