وسایل ضروری کویرنوردی

کویرنوردی انقدر هیجان انگیز و جذاب است که هر شخص باید حداقل یک بار آن را تجربه کند. برای کویرنوردی همراه داشتن برخی وسایل ضروری است . گروه سفر شادمگ لیستی از وسایل ضروری کویرنوردی را به شما ارائه میکند.

با بهترین زمان مناسب سفر به کویر آشنا شوید

یکی از مهمترین و اولین مواردی که برای سفر به کویر باید در نظر بگیرید، بررسی بهترین زمان سفر است؛ چرا که کویر، آب و هوای خاصی دارد. شاید تصور کنید که چون کویر با خشکی و گرما عجین شده، همیشه باید انتظار آفتاب داغ و سوزان داشته باشیم.

این تصور درست است اما در کنار روزهای گرم، شب‌های سرد و خشکی هم دارد.

در فصول گرم سال قصد کویرگردی دارید، آفتابی طاقت‌فرسا در انتظار شماست. بنابراین بهترین فصل برای سفر به کویر می‌تواند پاییز تا اوایل بهار باشد.

وسایل ضروری کویرنوردی

ضمن این که با سفر در زمستان، این شانس را دارید که حیوانات به خواب زمستانی رفته باشند و کمتر دغدغه برخورد با انواع حیوانات کویری را خواهید داشت.

البته هر کدام از مناطق کویری، آب و هوای خاص خود را دارند که می‌تواند با دیگری متفاوت باشد؛ اما به طور کلی به هم شبیه هستند.

به عنوان مثال، بر اساس وضعیت آب و هوا و راهنمای سفر به کویر، دشت لوت از جمله کویرهایی است که حتی در اوایل بهار هم، زاویه تابش خورشید به گونه‌ای است که بسیار گرم است. در عین حال دو ماه اول بهار، یک زمان مناسب برای سفر به کویر مصر و مرنجاب است.

بهترین زمان سفر، از پاییز تا اواسط بهار است، پیشنهاد می‌کنیم، مقصد سفر کویری‌تان را مشخص کنید و بر اساس آب و هوای آن منطقه برنامه‌ریزی کنید. یادتان باشد که به هیچ عنوان هنگام بارندگی نباید در کویر حضور داشته باشید!

راهنمای وسایل ضروری کویرنوردی

هر سفری نیازمندی‌های خاص خود را دارد؛ سفر به کویر هم از این قاعده مستثنی نیست. اگرچه ممکن است به ذوق رفتن به دل رمل‌های شنی و دریاچه‌های نمک، هوش از سرتان بپرد.

اما غفلت نکنید و وسایل ضروری کویرنوردی هیجان‌انگیز را با استفاده از راهنمای سفر به کویر و با دقت آماده کنید.

شاید فکر کنید که همان لیست وسایل موردنیاز همیشگی که برای سفرهایتان استفاده می‌کردید، مناسب باشد؛ اما مواردی هست که در یک سفر کویری باید همراه خود داشته باشید که در ادامه برخی از مهمترین‌ها را معرفی می‌کنیم.

وسایل ضروری کویرنوردی

آب کافی و موادغذایی سبک و پرانرژی

حتی اگر خودمان را در میان رمل‌های کویر تصور کنیم، اولین نیازی که احساس می‌شود، آب است. پس طبیعی است که انتظار داشته باشیم با قدم زدن در میان کویر، با دمای بالایی که دارد، میزان تعریق بیشتر و به طبع آن، تشگی و نیاز به آب هم برای هر کسی افزایش پیدا می‌کند.

بنابراین اگر نیاز عادی افراد را بخواهیم در نظر بگیریم، برای هر نفر در چنین سفری، حداقل ۴ لیتر آب، به همراه داشته باشید. البته این میزان برای فصل پاییز و زمستان است؛ یعنی اگر سفر شما با فصول گرم‌تر همزمان شد، میزان آب موردنیازتان افزایش پیدا می‌کند.

خب به سراغ موادغذایی لازم برای سفر به کویر برویم. از آن‌جایی که با افزایش میزان تعریق، بخشی از موادمعدنی بدن هم دفع می‌شود، حواستان به موادغذایی که با خود به همراه می‌برید، باشد که نیاز بدنتان را تامین کنند.

از مواد غذایی سبک و انرژی‌زا استفاده کنید

در کنار وعده‌های غذایی مقوی، از میان وعده‌هایی استفاده کنید که سدیم از دست رفته بدن‌تان در اثر تعریق زیاد، تامین کند.
غذاهای چرب و شور ممنوع؛ چرا که عطش شما را بیشتر می‌کنند.
میوه و سبزیجات تازه گزینه‌های خوبی هستند.

لباس مناسب کویرگردی چگونه باشد؟

سفر به کویر، سفری پر از اتفاقات و نیازمندی‌های متناقض است؛ پس باید خودتان را برای مواجهه با شرایطی کاملا متفاوت، آماده کنید.

یکی از نیازمندی‌ها برای آمادگی در هر شرایطی، داشتن انواع لباس مناسب کویر است که باعث می‌شود کمتر غافلگیر شوید و در آرامش، از سفر هیجان‌انگیزتان لذت ببرید.

احتمالا تا این‌جای کار برایتان سوال پیش آمده که چرا باید با این همه سخت‌گیری و دقت، لباس سفر را انتخاب کنیم و اصلا چه نوع لباس‌هایی به همراه داشته باشیم. در ادامه در موردش صحبت می‌کنیم.

وسایل ضروری کویرنوردی

با لباس‌هایی نخی، رنگ روشن، گشاد و ترجیحا آستین بلند شروع می‌کنیم.

شرایط آب و هوایی کویر و گرمای آن به گونه‌ای است که پیشنهاد می‌کنیم، برای این که در حین راه رفتن و کویرگردی، با تعریق زیاد و لباس تنگ و چسبان اذیت نشوید، لباس نخی و گشاد بپوشید که راحت باشید.

ضمن این که با آستین بلند آن، از پوست‌تان در برابر آفتاب‌سوختگی محافظت می‌کنید.
لباس گرم به همراه داشته باشید؛ چرا که برخلاف تصور و با وجود آفتاب داغ و سوزان روز، شب سردی در انتظار شماست.

پیشنهاد می‌کنیم که حتی اگر قصد ندارید، شب را در کویر سپری کنید، باز هم لباس گرم را همراه خود داشته باشید؛ چرا که ممکن است باران‌های سیل‌آسا و ناگهانی کویر غافل‌گیرتان کنند.

کفش مناسب کویرنوردی

کفش مناسب کویرنوردی بپوشید. پوشیدن صندل ممکن است خطرات گزیدگی توسط خزندگان را به همراه داشته باشد. پس اگر در تور سفر به کویر شرکت کرده‌اید، یادتان باشد که به ویژه برای شب‌نشینی در کویر کفشی را همراهتان داشته باشید که از پایتان در برابر ورود حشرات و شن و ماسه محافظت کند.
دستمال گردن، شال یا اسکارف و عینک را فراموش نکنید. در کویر گاهی طوفان شن شروع می‌شود که به اسکارف نیاز دارید تا دهان و بینی خودتان را محافظت کنید.

همچنین عینکی که از ورود شن به چشمانتان جلوگیری کند.
کلاه را فراموش نکنید؛ چون در کنار یک لایه ضدآفتاب می‌تواند، محافظ خوبی برای پوستتان باشد.
نکته‌ای که خوب است در نظر بگیرید، این است که ترجیحا با لباس‌هایی به سفر کویری بروید که جیب یا درزهای اضافه نداشته باشند؛ چرا که در غیر اینصورت ممکن است ناچار شوید تا مدت‌ها بعد شن و ماسه از لباس‌هایتان جدا کنید.

اگه دل و جرات دارید حتما سری به ترسناک ‌ترین مکان‌ های ایران بزنید !

در مورد کفش و لباس مناسب سفر کویر این نکته را در نظر بگیرید که به محض بازگشت آن‌ها را به طور کامل از شن و ماسه تخلیه کنید و کامل بشویید. ماندن ذرات نمک داخل کفش و لباس به سرعت موجب پوسیدگی آن‌ها می‌شود.

از جعبه کمک‌های اولیه غافل نشوید

این گزینه یکی از مواردی است که بهتر است در هر سفری، به همراه داشته باشیم؛ اما اهمیت وجود آن در سفر به کویر، با وجود خزندگانی که ممکن است در مسیرتان قرار گیرند، بیشتر است.

بنابراین قرص مسکن، چسب زخم، باند کشی، بتادین و کرم‌های قبل و بعد از گزیدگی را به همراه وسایل ضروری کویرنوردی داشته باشید.

چراغ‌قوه، کیسه‌خواب و چادر

ممکن است برنامه کویرگردی شما چند روزه باشد. این به معنی این است که حتما باید در لیست نیازمندی‌هایتان چراغ‌قوه‌ای با نور مناسب و سالم برای دید در شب به همراه داشته باشید.

شاید راغب نباشید که با وجود انواع جانوران کویری که در شب حرکت می‌کنند، در محیط بیرون و یا کیسه خواب، شب را به صبح برسانید؛ پس به چادر هم نیاز دارید.

تنها موردی که باید در نظر بگیرید، این است که حواستان باشد از زمانی که چادرتان را برپا کردید، در آن را باز نگذارید که مبادا یکی از خزندگان کویری، شب را مهمان شما شود.

قطب‌نما، نقشه یا جی پی اس به همراه داشته باشید

حتی اگر هم خیلی زیاد از خودتان مطمئن هستید، از همراه داشتن وسایل راهنما و جهت‌یاب غافل نشوید؛ چرا که ممکن است با شرایط خاص و پیش‌بینی نشده‌ای روبرو شوید که مسیر و راه اصلی را گم کنید.

این ابزارها به شما کمک می‌کنند تا به بهترین شکل ممکن خودتان را به جای امنی برسانید. اگر با تور کویرگردی را تجربه می‌کنید، حتما کنار لیدرتان بمانید، چون احتمالا او به همه این وسایل مجهز است.

وسایل ضروری کویرنوردی

دستگاه کوچک تصفیه آب

اگرچه در راهنمای سفر به کویر ، برای داشتن آب کافی تاکید می‌کنیم؛ اما ممکن است شرایط به شکلی پیش برود که آبی که با خود به همراه می‌برید، تمام شود.

این دستگاه به شما کمک می‌کند که بتوانید از منابع آبی موجود در کویر، برای رفع تشگی‌تان استفاده کنید. کافی است آن را به مدت یک دقیقه در آب بگیرید و بعد از گذشت زمانی محدود، آب آن را میل کنید.

لوازم بهداشتی از وسایل ضروری کویرنوردی

با توجه به موقعیت و طبیعتی که به آن سفر می‌کنید، خوب است این لوازم بهداشتی را به همراه داشته باشید:

  • ضدآفتاب برای محافظت از پوست
  • اسپری دفع‌کننده حشرات
  • دستمال مرطوب
  • ژل ضدعفونی‌کننده بدون نیاز به آب

چه چیزهایی را با خود به کویر نبریم؟

با استفاده از تجریبات دیگران و راهنمای سفر به کویر، خوب است بدانید که قرار است به سفری بروید که تجملات در آن جایی ندارد. پس بهتر است از همراه داشتن این وسایل خوداری کنید.

  • شلوار جین و لباس‌های چسبان
  • جواهرات و لوازم ارزشمند
  • لوازم الکترونیکی غیرضروری – نمک و شن به آن‌ها آسیب می‌زند.

کمپ زدن در کویر

اگر از آن دست افرادی هستید که برای بار اول سفر به کویر را تجربه می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم که خودتان به فکر کمپ زدن نباشید؛ چرا که ممکن است با چالش‌هایی مواجه شوید که لذت این تجربه شیرین را از بین ببرد.

پیشنهاد می‌کنیم که ترجیحا تجربه اولین سفرتان را به جاهایی بروید که محل‌های مشخص کمپینگ دارد و امکانات مناسبی در اختیارتان می‌گذارد.

وسایل ضروری کویرنوردی

اگر هم از آن دست افرادی هستید تجربه این سفر هیجان‌انگیز را دارید و به عشق سکوت و شب‌های پرستاره راهی کویر می‌شوید، احتمالا با کمپ زدن در کویر غریبه نیستید؛ با این حال از راهنمای سفر به کویر غافل نشوید.

پیشنهاد می‌کنیم که همه آن‌چه که به حفظ محیط زیست کویر، اکوسیستم منطقه و از همه مهمتر سلامتی خودتان کمک می‌کند را رعایت کنید.

اقامتگاه‌های بومگردی در کویر

خوشبختانه در سفر به کویر، با اقامتگاه‌ها و هتل‌هایی مواجه می‌شوید که شگفتی چنین سفری را برایتان تکمیل می‌کنند. اکثر این اقامتگاه‌ها، به قدری زیبا ساخته شده‌اند که خودشان جاذبه‌های کویری محسوب می‌شوند.

پس خالی از لطف نیست که لذت و آرامش شب‌های کویری را در دل خانه‌هایی محلی از خشت و گل سپری کنید. البته حتما وسایل ضروری کویرنوردی همراهتان باشد تا به مشکلی برنخورید.

نکته دیگر این که یکی دیگر از حسن‌های این اقامتگاه‌ها، آشنایی با فرهنگ و هنر اهالی منطقه است. اقامتگاه‌ها و کاروان‌سراهای کویری گاهی اوقات این امکان را هم به شما می‌دهند که در صورت تمایل چادرتان را در حیاط اقامتگاه به پا کنید.

نکات مهم برای کویرنوردی

تا این‌جای کار در مورد فصل مناسب سفر به کویر، وسایل ضروری کویرنوردی و اقامت در کویر صحبت کردیم؛ اما مواردی هست که توجه به آن‌ها خالی از لطف نیست و می‌تواند لحظات سفرتان را لذت‌بخش‌تر کند.

دقت کنید که بعضی از مواردی که مطرح می‌شود، ممکن است باعث ایجاد رعب و وحشت از سفرهای کویری شود؛ اما این موارد صرفا تذکری است برای این که شما سفری بهتر، همراه با آرامش بیشتر تجربه کنید.

از نیاز بدن‌تان به آب، غافل نشوید

شاید شما هم از آن دست افرادی هستید که در روند زندگی روزمره‌تان تا زمانی که به شدت به آب نیاز پیدا نکنید، آب نمی‌نوشید.

وسایل ضروری کویرنوردی

خوب است بدانید که اگر در سفر به کویر، چنین بی‌توجهی به بدنتان بکنید، ممکن است مشکلات جدی برایتان به وجود آید. پس مقاومت نکنید و منتظر عطش نمانید؛ آرام و جرعه جرعه، آب بنوشید.

این نوشیدنی‌ها ممنوع!

به صورت معمول، در حین کویرنوردی میزان نیازتان به آب افزایش پیدا می‌کند. پس سعی کنید از خوردن نوشیدنی‌های شیرین و الکلی، پرهیز کنید؛ چرا که این نوشیدنی‌ها، مکانیزم بدنتان را از حالت عادی خارج کرده و موجب عطش بیشتر در شما می‌شود.

معرفی جاهای دیدنی قطر | تماشاچیان جام جهانی این دیدنی های دوحه را از دست ندهید

این مسئله زمانی به یک مشکل جدی تبدیل می‌شود که منابع آب آشامیدنی‌تان محدود باشد.

برای کویرنوردی زمان مناسبی از روز را انتخاب کنید

گشت و گذار در کویر و راه رفتن روی رمل‌های شنی، در کنار لذتی که دارد، انرژی زیادی از شما می‌گیرد. اگر زمان هم مناسب نباشد، شدت این مسئله بیشتر می‌شود.

به همین خاطر خوب است که شناخت مناسبی از محدودیت‌های زمانی و بدنی‌تان داشته باشید.

این شناخت به شما کمک می‌کند تا در ساعت‌هایی از روز مثل خنکای صبح یا عصر، زمانی که خورشید در آسمان نیست، به قدم زدن و کویرگردی بپردازید. اگر هم این امکان وجود نداشت به آرامی راه بروید و از استراحت در سایه غافل نشوید.

با جانوران کویری آشنا شوید

یکی از مواردی که در راهنمای سفر به کویر باید بسیار جدی گرفت، توجه به جانوران است. حیوانات کویری بیشتر شامل خزندگان، بندپایان، پرندگان و برخی از پستانداران مانند روباه هستند.

یادتان باشد که این شما هستید که به محل زندگی آن‌ها وارد شده‌اید، پس با آن‌ها مهربان باشید.

با این حال برای محافظت از خودتان، به اتفاقات و صداهای پیرامون‌تان دقت کنید. اگرچه اکثر این حیوانات خطرناک نیستند اما به دیدن اکتفا نکنید و گوش‌هایتان را هم تیز کنید .

چون که صدای خزندگانی مانند مار در سکوت کویر، قابل تشخیص است. البته اکثر این حیوانات تا زمانی که احساس خطر نکنند، آسیبی به کسی نمی‌رساند.

نکته دیگری ک خوب است برای محافظت از خودتان بدانید این است که مارها و عقرب‌ها در طول روز، زیر شن‌ها یا صخره‌ها به استراحت مشغولند، پس مراقب بوته‌ها و سنگ‌ها باشید.

وسایل ضروری کویرنوردی

به فاصله‌ها توجه کنید

اتفاقی که ممکن است در کویر برایتان بیفتد این است که فاصله‌ها را به خوبی تشخیص ندهید. مثلا فاصله یک کیلومتری را خیلی کمتر تخمین بزنید. اگر از این موضوع آگاه باشید، بهتر می‌توانید منابع آب و انرژی‌تان را تقسیم کنید.

مواظب باشید که گرمازده نشوید

گرمازدگی چیزی نیست که با آن بیگانه باشید. شاید در یکی از روزهای گرم تابستان که برای انجام کارهایتان ناچار به پیاده‌روی در زیر آفتاب گرم شدید، تا حدودی این حال را تجربه کرده‌اید.

با این حال مراقب خودتان باشید؛ چرا که شدت گرمازدگی در کویر بیشتر و متفاوت‌تر است و ممکن است موجب سکته گرمازدگی شود. برای جلوگیری از گرمازدگی با اسکارف و کلاه از پوستتان محافظت کنید و مدام آب بنوشید.

مواظب سیل و طوفان‌های کویری باشید

در درجه اول یادتان باشد که قبل از سفر، از وضعیت آب و هوایی مقصد سفر کویری‌تان اطلاع پیدا کنید. با این حال اگر به سفر رفتید و درگیر باران‌های کویری کوتاه و با شدت زیاد شدید، یادتان باشد که به مکان‌های با ارتفاع کم و در مسیر سیل، پناه نبرید.

همه چیز به این‌جا ختم نمی‌شود. ممکن است با وزش بادهای گرم کویری و یا طوفان‌های شن مواجه شوید. با وجود این که این بادها، نقش‌های زیبایی روی رمل‌های کویر به جا می‌گذارند، ممکن است خاطرات ناخوشایندی هم برای شما به یادگار بگذارند.

پس با استفاده از راهنمای سفر به کویر، پیش از سفر، خودتان را برای همه چیز آماده کنید.

راه نجات در کویر

ممکن است بر حسب شرایط پیش‌بینی نشده، در مسیر گم شوید. در این شرایط یادتان باشد که تنها راه نجات در کویر مانند هر جای دیگری رساندن خودمان به مناطق مسکونی نیست.

بلکه در کویر باید بتوانیم بین حفظ منابع یعنی آب و غذا، دور ماندن از گرمای روز و سرمای شب و همچنین حرکت، تعادل مناسبی برقرار کنیم.

نکته دیگر این که همیشه مکان، زمان حرکت و زمان بازگشت‌تان را به فردی مورد اعتماد، اطلاع دهید تا اگر مشکلی برایتان پیش آمد، کسی در جریان باشد و گروه‌های امداد به سراغ شما بیایند.

مراقب طبیعت زیبای کویر باشید

یادتان باشد که حضور در کویر، به اندازه کافی آسیب‌زننده است و برای برخورداری هر چه بهتر از این شگفتی طبیعی، باید با آن مهربان باشیم.

پس سعی کنید که مواد خوراکی که به همراه می‌برید، زباله کمی داشته باشند و در عین حال زباله‌هایتان را جمع‌آوری و از کویر خارج کنید تا به این طبیعت بکر و زیبا آسیب نرسانید.

وسایل ضروری کویرنوردی

از آن‌جایی که کویر محل زندگی جانوران و گیاهان مختلفی است، بهتر است در استفاده از وسایل نقلیه هم دقت لازم را داشته باشید که کمترین آُسیب را به زیست‌گاه آن‌ها وارد کنید.

نکته دیگر این است که آفرود در کویر هم می‌تواند به بافت منظقه آسیب برساند و هم موجب سلب آسایش ساکنان کویری و صاحبان آنجا یعنی حیواناتی که کویر خانه‌شان است، شود.

اگرچه آفرود در کویر لذت‌بخش است اما نباید به قیمت از بین بردن منطقه تمام شود!

بهترین همسفران را کنار خوتان داشته باشید

اگر می‌خواهید اولین تجربه سفرتان به کویر را آغاز کنید، در کنار آشنایی با راهنمای سفر به کویر، حتما از گروه‌ها و تورهای کویر و طبیعت‌گردی باتجربه کمک بگیرید.

چون خطرات احتمالی وجود دارد که با وجود یک راهنمای آشنا که اطلاعات کافی دارد، سفر ایمن‌تری را تجربه می‌کنید.

بهترین جاذبه‌های کویری ایران

بعد از آشنایی با مقدمات سفر به کویر و باید و نبایدهایی که به بهتر شدن سفرتان کمک می‌کند، خوب است که با برخی از بهترین مناطق و جاذبه‌های کویری ایران هم آشنا شوید تا بتوانید برای سفرتان مقصد بهتری انتخاب کنید.

کویر مصر

در منطقه خور و بیابانک استان اصفهان و در نزدیکی روستایی به همین نام، با یکی از شگفتی‌های کویر مواجه می‌شوید. بیابانی پر از تپه‌های شنی که عبور شترها و ماشین‌های کویرگردی زیادی را در آن می‌بینید.

کویر مصر آب و هوای خشکی دارد و اگرچه در تمام طول سال، پذیرای گردشگران زیادی است اما بهترین زمان گشت و گذار و غرق شدن در زیبایی‌های آن، از آبان تا اردیبهشت‌ماه است.

کویر مرنجاب

به سراغ یکی دیگر از کویرهای زیبای استان اصفهان، یعنی کویر مرنجاب که یکی از مهمترین قطب‌های اصلی کویرگردی ایران است، برویم. این زیبای کویری در شمال شهرستان آران و بیدگل قرار دارد. از همراه داشتن وسایل ضروری کویرنوردی غافل نشوید.

راهنمای سفر به بلغارستان همراه با معرفی جاهای دیدنی بلغارستان + روش کاهش هزینه‌ های سفر

قدم زدن بر روی تپه‌های شنی بلند این کویر که در میان جنگل‌های تاغ و دریاچه نمک محصور شده، از آن جذابیت‌هایی است که کمتر کسی حاضر است از آن چشم‌پوشی کند.

ضمن این که پس از دیدن زیبایی‌های روز کویر، می‌توانید در کاروانسرای تاریخی این منطقه که یادگار دوره صفویه است، شب را صبح برسانید.

وسایل ضروری کویرنوردی

مانند اکثر مناطق کویر بهترین زمان سفر به کویر مرنجاب هم، نیمه دوم سال است.

متین آباد

اگر قصد سفر به کویر را دارید و در گروه آدم‌های طبیعت‌دوست هستید، سر زدن به اکوکمپ متین آباد را در برنامه‌تان قرار دهید؛ چرا که از دیدن محیطی که از ابتدا با طبیعت دست دوستی داده و از انرژی‌های طبیعی استفاده می‌کند، ذوق‌زده می‌شوید.

اکوکمپ متین آباد، اولین اکوکمپ ایران است که در ۶۰ کیلومتری جنوب‌شرقی کاشان و در میان رمل‌های کویر منطقه بندریگ، قرار دارد.

از جمله جذابیت‌های دیگر این کویر که آن را از بقیه متمایز کرده، تضادهای طبیعی موجود در منطقه است؛ از تضاد رنگ‌ها گرفته تا سبزی و خشکی که در دل بیابان دیده می‌شود.

دیدن طبیعت و حیات‌وحش منطقه، رصد ستارگان با تلسکوپ و بازدید از مزارع پرورش پرندگان مختلف هم از تفریحات این منطقه است.

کویر ورزنه

این کویر زیبا در ۱۱۶ کیلومتری اصفهان قرار دارد که به لحاظ طبیعی، وزش متفاوت بادهای این منطقه که تپه‌ها و هرم‌های ماسه‌ای زیبایی می‌سازند، وجه تمایز آن با سایر مناطق کویری است.

کویر زردگاه

کویر زردگاه یکی از جذاب‌ترین کویرهاست که با وجود نخلستان‌های زیبایی که دارد، لقب سرسبزترین کویر ایران را از آن خود کرده است.

این کویر زیبا در ۱۸۰ کیلومتری طبس در روستایی پلکانی قرار دارد که خود یکی از جاذبه‌های این منطقه است.

کویر شهداد

اگر به دنبال سر زدن به محیطی هستید که شما را به سفری خیالی ببرد، کویر شهداد را انتخاب کنید. این کویر شگفت‌انگیز به عنوان چهارمین جاذبه طبیعی جهان نام گرفته است.

با قدم گذاشتن در بیابان‌های این کویر، یک شهر خیالی از کلوت را می‌بینید که کلوت‌های کوچک و بزرگی، تحت تاثیر فرسایش بادی شکل گرفته‌اند و شباهت زیادی به سازه‌های باستانی دارند. در واقع وارد یک ابرشهر شنی در دل کویر شهداد می‌شوید.

تیپ کویرنوردی

انتخاب لباس در کویر؛ نکته ای مهم است که باید آن را جدی گرفت. یکی از بهترین گزینه ها برای وسایل ضروری کویرنوردی استفاده از لباس های گشاد با رنگ روشن است.

رنگ های تیره گرمای هوا را جذب خود می کند و به هیچ عنوان لباس هایی با رنگ تیره انتخاب مناسبی برای کویر نیستند.

لباس های تنگ و چسبان باعث بالاتر رفتن دمای بدن می شوند . جلوی حرکت راحت را می گیرند و پیاده روی را برایمان سخت می کند.

بهترین شلوار برای کویر نوردی شلوارهایی هستند که از پایین کش دارند و مانع ورود شن و ماسه و حیوانات به داخل شلوار و کفش می شود.

برای پوشش بالا تنه نیز بهتر است این نکته را در نظر بگیرید که در کویر حشرات موذی زیادی وجود دارد، پس به دنبال لباس هایی باشید که علاوه بر اینکه پوشش بالایی داشته باشند تا جلوی گزیدگی را بگیرد بسیار سبک و خنک نیز باشند.

البته شب های کویر اختلاف دمای زیادی با روز داشته و شب ها دما به شدت افت می کند . پس لباس گرم حتما همراه خود داشته باشید. کلاه های افتاب گیر و عینک نیز کمک بزرگی برای در امان ماندن از آفتاب داغ کویر هستند.

چه کفشی برای کویر مناسب است؟

از دیگر وسایل مورد نیاز کویرنوردی که بسیار مهم است کفش مناسب است. راه رفتن روی شن و ماسه ها با سختی همراه است و نداشتن کفش مناسب سفرتان را به کل خراب خواهد کرد.

پا عضوی حساس بوده و با آسیب دیدن آن از ادامه سفر باز خواهید ماند پس در انتخاب کفش دقت زیادی به خرج دهید. با اینحال بسته به نوع سفرتان انتخاب کفش نیز متغیر است.

وسایل ضروری کویرنوردی

اگر همراه با خودرو به کویر سفر می کنید و قصد ندارید مسافت زیادی را با پای پیاده طی کنید باید در کنار وسایل ضروری کویرنوردی صندل های روباز بسیار گزینه مناسبی هستند و علاوه بر محافظت از پا استفاده راحتی نیز دارند و مشکل پر شدن شن و ماسه در کفش را نخواهید داشت.

اما اگر قصد دارید تا مسافت طولانی را در بیابان با پای پیاده طی کنید صندل ها به هیچ عنوان گزینه مناسبی نخواهند بود و بهتر است به فکر تهیه پوتین های مخصوص کویرنوردی باشید.

این پوتین ها از پا هم در برابر آفتاب سوختگی و هم در برابر گزیدگی حیوانات و حشرات جلوگیری می کند. هنگام تهیه کفش در انتخاب سایز آن دقت بالایی را به خرج دهید، کفش های کوچک و برزگ هر یک به نحوی باعث آزار پا و آسیب دیدن آن می شود.

دیگر تجهیزات ضروری در کویر

از دیگر وسایل ضروری برای سفر به کویر می‌توان به حوله، چند دستمال، دستمال توالت، نوارچسب، درپوش‌های پوشاننده گوش، قطره چشم، دوربین باکیفیت، منور دستی و ظرف‌های نگه‌داری سوخت اشاره کرد.

لباس مناسب کویرگردی چگونه باشد؟

با لباس‌هایی نخی، رنگ روشن، گشاد و ترجیحا آستین بلند شروع می‌کنیم. شرایط آب و هوایی کویر و گرمای آن به گونه‌ای است که پیشنهاد می‌کنیم، برای این که در حین راه رفتن و کویرگردی، با تعریق زیاد و لباس تنگ و چسبان اذیت نشوید، لباس نخی و گشاد بپوشید که راحت باشید. ضمن این که با آستین بلند آن، از پوست‌تان در برابر آفتاب‌سوختگی محافظت می‌کنید.

لوازم بهداشتی از وسایل ضروری کویرنوردی چیست؟

ضدآفتاب برای محافظت از پوست، اسپری دفع‌کننده حشرات، دستمال مرطوب

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

23 بهمن 1400

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *