افتتاح حساب ترکیه
چوب لباسی خوب

چوب لباسی خوب و جالباسی ها شیک برای اتاق و راهروی ورودی خانه یکی از اجزای مهم دکوراسیون شناخته می شود. زیرا هم از لحاظ کارایی برای خانه دارها بخصوص آنهایی که فضایی کوچک در اختیار دارند یا از نعمت وجود کمد توکار بی بهره هستند، حائز اهمیت است. گروه دکوراسیون شادمگ در این مطلب به مزایای چوب لباسی  اشاره کرده است.

چوب لباسی چیست؟

چوب لباسی وسیله ای است که از آن برای آویزان کردن انواع لباس استفاده میشود.این وسیله در مکانهای مختلف نظیر منزل،محیط کار،استخر و غیره بکار میرود.

چوب لباسی خوب

یک چوب لباسی خوب باید چگونه باشد؟

هر چوب لباسی از مواد خاصی ساخته شده و به گونه ای طراحی میشود که از لباسهایتان به خوبی مراقبت کند.در واقع مانع از چروک شدن،پارگی یا کش آمدن لباسهایتان میشود.

مدلی را انتخاب کنید که حتی پس از مدت طولانی آویزان ماندن،ظاهر لباستان را مانند روز اول حفظ کند.

چگونه یک چوب لباسی مناسب انتخاب کنیم؟

طبیعتا چوب لباسیها انواع مختلفی دارند که افراد بر اساس سلیقه شخصی و نیاز خود میتوانند نوع مناسب را خریداری کنند.

لباسهای مختلف هر یک به چوب لباسی مخصوص خود نیاز دارند.بنابراین توجه به این نکته بسیار مهم است که چوب لباسی را دقیقا با توجه به نوع و کاربرد آن انتخاب کنیم.

این یعنی هنگام آویزان کردن لباسها در کمد لزوما هر آویزی که خالی بود را انتخاب نکنیم!زیرا اگر این کار را انجام دهیم ممکن است لباسهایمان چروکیده یا سرشانه آنها دفرمه شود.

در چنین موقعیتی مقصر اصلی کسی نیست جز خودمان که مدل مناسبی انتخاب نکرده ایم!

انواع چوب لباسی بر اساس جنس کدامند؟

۱.پلاستیکی:

این مدل از جنس پلاستیک بوده و معمولا نرم یا خشک میباشد.اگر خشک باشد طبیعتا بسیار زود میشکند.نوع نرم آن شل بوده و قیمت ارزانتری نسبت به سایر مدلها دارد.

چوب لباسی خوب

این مدل خود اندازه های مختلفی دارد که بعضی از آنها پهنای کمتری داشته و برای لباس کودک مناسبند.به علاوه از تنوع رنگی بسیار زیادی برخوردارند.

انواع چوب لباسیهای پلاستیکی

۱.صاف:

از این مدل برای آویزان کردن پیراهن استفاده میشود.

۲.دندانه دار:

با ثابت نگه داشتن بندهای نازک لباس و جلوگیری از تکان خوردن آنها،برای آویزان کردن دامنها و لباسهای حلقه ای مناسبند.

۲.چوبی:

میتوان گفت این مدل بهترین نوع چوب لباسی است،گرچه نسبت به مدلهای دیگر قیمت بالاتری دارد!در عین حال از کیفیت بالاتری برخوردار بوده،محکم است و به راحتی خم نمیشود.

بنابراین ساختار لباسهایتان را سالم نگه میدارد.به علاوه به علت نوع طراحی میتواند لباسهای سنگینتر مانند پالتو،کاپشن و غیره را به راحتی نگه دارد.همچنین جلوه بی نظیری به کمد لباسهایتان میبخشد.

چوب لباسی خوب

معمولا این مدل پهن است و در اثر سنگینی لباسها خم نمیشود.بنابراین خرید آن در طولانی مدت مقرون به صرفه بوده و هزینه هایتان را کاهش میدهد.

۳.مخملی:

این مدل برای آویزان کردن لباسهای ظریف مناسب است و آسیبی به آنها وارد نمیکند.قبل از استفاده از آن باید از خشک بودن لباسهایتان اطمینان حاصل کنید.

زیرا در غیر اینصورت ممکن است رنگ آن به لباستان منتقل شود.مدل مخملی خود در چند نوع مختلف وجود دارند:

۱.برخی از آنها گیره ای هستند که مناسب آویزان کردن دامن و شلوارند.

۲.برخی از آنها دندانه دارند و مناسب آویزان کردن پیراهنهای ظریف و تاپهای بندی میباشند.

آویزهای مخملی نیز در رنگبندی متنوع موجودند و آراستگی و زیبایی خاصی به کمد لباسهایتان میبخشند.به علاوه مانع از سُر خوردن لباسها میشوند.

۴.فلزی:

این مدل معمولا بسیار ضخیم و از جنس آهنی یا مسی میباشد و مانع از کج شدن و افتادن لباسهای سنگین میشود.به علاوه از کش آمدن لباسهایتان جلوگیری میکند.

این مدل گزینه مناسبی برای آویزان کردن کتها و لباسهای زمستانی است.

چوب لباسی خوب

مزایای چوب لباسی فلزی

۱.در برابر کج شدن و از شکل افتادن مقاومند.

۲.به تناسب کمدهای مختلف،تنوع زیادی دارند.

معایب این مدل

۱.قیمت بالایی دارند.

۲.نسبت به چوب لباسی های دیگر سنگین ترند.

۵.بامبو:

این مدل از دوام بالایی برخوردار بوده و با محیط زیست سازگار است.از نظر ظاهری شباهت زیادی به مدل چوبی دارد اما بامبو هم مقرون به صرفه تر است و هم سبکتر.

همه چیز در مورد انواع روف گاردن + نکاتی که بام‌ باغ را زیبا می کند !

ممکن است به اندازه مدل پلاستیکی یا مخملی تنوع بالایی نداشته باشد.

معایب مدل بامبو

۱.به علت زیست تخریب پذیر بودن امکان فرسودگی آن وجود دارد.

۲.نسبت به مدل پلاستیکی و مفتولی قیمت بالاتری دارد.

۶.مفتولی:

بیشترین کاربرد این مدل در مغازه های خشکشویی است،به این علت که معمولا ارزان و در دسترس هستند.در هتلها نیز از این مدل در کمد اتاق مهمانها استفاده میشود.

چوب لباسی خوب

معایب مدل مفتولی

۱.با گذشت زمان دفرمه شده و باعث کش آمدن لباس میشوند.

۲.قادر به نگهداری لباسهایی با بند نازک نیستند.

۷.ساتن:

مناسب آویزان کردن لباسهایی است که ظریفند و مستعد چین خوردن و چروک شدن هستند.این مدل دارای رویه ای نرم از جنس پارچه ساتن است که در طرحها و رنگهای متنوعی تولید میشود.

۸.پارچه ای:

این مدل نیز مانند مدل ساتن از رویه ای با یک لایه پارچه تشکیل میشود که مانع از آسیب دیدن لباسها میشود.جنس آن میتواند برزنتی یا پارچه دیگر باشد.

برخی از این مدلها دارای طرحهای چاپی و گاها مجهز به گیره و کاور هستند.

این مدل ممکن است قیمت بالایی داشته باشد به خصوص اگر به صورت سفارشی تولید شود!

انواع چوب لباسی با توجه به نوع لباس کدامند؟

۱.شلوار:

این مدل معمولا دارای سطحی صاف یا گرد میباشد که شلوارهای تاشده شما روی آنها قرار میگیرد.در برخی از مدلها میتوانید شلوارهایتان را به صورت عمودی آویزان کنید و فضای اضافی کمد را به سایر لباسها اختصاص دهید.

چوب لباسی خوب

این چوب لباسیها چه ویژگیهایی دارند؟

به قدری محکم هستند که بدون خم شدن و به راحتی وزن شلوارهایتان را تحمل میکنند.اگر ترجیح میدهید از مدل مفتولی یا پلاستیکی استفاده کنید بهتر است جنس آن محکم و چوبی یا فلزی باشد.

چوب لباسی شلوار به چه شکلی است؟

غالبا به شکل صاف یا زیگزاگی است تا از سُر خوردن شلوارها جلوگیری کند.در بعضی از مدلها به دلیل جلوگیری از لکه شدن لباسها،یک پوشش پارچه ای نیز طراحی شده است.

به علاوه این مدل میتواند به گیره هایی مجهز باشد تا بندهای شلوارتان را در حالت آویزان،محکم نگه دارد.این آویز مناسب شلوارهای جین یا ضخیم است به این سبب که تحت فشار گیره چین نمیخورند.

۲.کت و شلوار:

این مدل از مواد محکمی ساخته شده که لباس شما را بدون چین خوردگی نگه میدارد.

بنابراین در هنگام خرید از توجه به جنس،شکل و مقاومت آن غافل نشوید.همچنین سایزبندی آن بسیار مهم است.اگر اندازه آن درست انتخاب نشود ممکن است لباستان بد شکل و یا خراب شود.

این مدل باید از سرشانه کت اِپُل دار و شلوارتان محافظت کند تا کش نیامده و آسیبی نبیند.

۳.شال و روسری:

برای نظم دادن به شال و روسریهای خود از یک آویز مخصوص با حلقه های مجزا و متناسب استفاده کنید.

شما باید با توجه به شال و روسریهایتان چه سبک و ابریشمی باشند چه سنگین و زمستانی،مدل مناسب را انتخاب کنید.

معمولا این مدل دارای یک روکش مخملی یا ابریشمی است که بدنه اصلی چوب لباسی را میپوشاند.بهتر است ابتدا شالها و روسریهایتان را باز و صاف نمایید و سپس روی چوب لباسی مخصوص آویزان کنید.

۴.کمربند:

جنس این آویزها معمولا فلزی یا پلاستیکی است.بهتر است به منظور مرتب کردن و راحت پیدا کردن کمربندهایتان از چوب لباسی یا آویز مخصوص کمربند استفاده کنید.این مدل خود میتواند انواع متفاوتی داشته باشد:

۱.نوعی که کمربند باید با سگک از آن آویزان شود.

۲.نوع دیگر که مجهز به یک چنگک بوده و میتوان کمربند را بر روی آن حلقه کرد.

۵.کراوات:

اگر کراوات های زیادی دارید،استفاده از یک آویز مخصوص به شما کمک زیادی در نگهداری از آنها میکند.

چوب لباسی کمربند و کراوات شباهت زیادی به یکدیگر دارند و هردو مجهز به چنگک یا قلاب با روکش پارچه ای میباشند.

۶.مسافرتی:

معمولا در اغلب هتلها از مدل مفتولی برای مهمانان استفاده میشود.البته مدلهای دیگری هم وجود دارند که نسبت به مدل مفتولی از کیفیت و استحکام بیشتری برخوردارند.

چوب لباسی خوب

این آویزها قابلیت تا شدن یا در هم فشرده شدن را دارند.بنابراین به راحتی در چمدان یا ساک دستی شما قرار میگیرند.

به علاوه از چروک شدن لباسهای رسمی تان جلوگیری کرده و مانند مدل مفتولی خم نمیشوند و تغییر شکل نمیدهند.

7. رخت‌آویز مخصوص دامن

رخت‌آویز مخصوص دامن در قسمت لبه‌ها دو گیره با روکش لاستیکی دارد که از آنها دامن را آویزان می‌کنند. به‌این‌ترتیب دو طرف دامن قوز نمی‌کند. برخی دامن‌ها در لبه داخلی‌شان بندینک دوخته می‌شود که می‌توان آنها را به قلاب‌ها یا گیره‌های رخت‌آویز آویخت.

راهنمای خرید پرده ساده برای شیک کردن دکوراسیون منزل + ایده های شیک دوخت پرده ساده

8. رخت‌آویز مخصوص ژاکت و پلیور

ژاکت‌ها و پلیورها معمولا بافتنی و نرم هستند و اگر به‌شیوه‌ای نامناسب آویزان شوند، چروک شده و در برخی از قسمت‌های آن مخصوصا پشت یقه و سرشانه برآمدگی برمی‌دارد.

چوب لباسی خوب

به‌همین‌دلیل این رخت‌آویزها طوری طراحی شده‌اند که قسمت سرشانه و یقه این لباس‌ها را از چروک‌خوردن و تغییرشکل محافظت کنند. بخش سرشانه این رخت‌آویزها را کمی باریک‌تر درست می‌کنند تا یکپارچگی بافت پارچه از بین نرود.

هنگام خرید یک چوب لباسی چه نکاتی را باید مد نظر قرار دهیم؟

۱.مجهز بودن به گیره:

معمولا از چوب لباسیهای دارای گیره برای آویزان کردن دامن و شلوار استفاده میشود.بدین صورت که گیره ها به کمر لباس وصل شده و از چروک شدن لباسها جلوگیری میکنند.

۲.داشتن دندانه یا شیار:

در بعضی آویزها شیارهایی به منظور آویزان کردن لباسهای ظریف یا دارای بند نازک تعبیه شده است.

۳.گَردان بودن:

چوب لباسیهای گردان با یک قلاب که ۳۶۰ درجه میچرخد آویزان میشوند.به این ترتیب میتوانید لباسهایتان را از هر طرف که میخواهید داخل کمدتان آویزان کنید.

چوب لباسی خوب

۴.ضد لغزش بودن:

برخی آویزها که مجهز به یک روکش پارچه ای(مخملی یا پارچه دیگر) هستند.بنابراین با ایجاد اصطکاک،از لغزش و سُر خوردن لباس جلوگیری میکنند.

۵.تاشو بودن:

چوب لباسیهای مسافرتی از این دسته اند که معمولا از جنس پلاستیکی بوده و جای کمتری در ساک یا چمدانتان اِشغال میکنند.

۶.مجهز بودن به رویه پارچه ای:

با رویه پارچه ای که معمولا نرم و لطیف است از خراش یا ساییدگی پارچه های ظریف جلوگیری میشود.

۷.عرض مناسب:

اگر عرض چوب لباسی شما خیلی زیاد باشد باعث کش آمدن لباستان میشود.در عین حال اگر بیش از حد باریک باشد باعث سُر خوردن لباستان خواهد شد.

بنابراین به دنبال مدلهایی باشید که عرض آنها متناسب با عرض شانه لباسهایتان باشد.

چوب لباسی خوب

کاربردهای دیگر شایسته ترین عضو کمد

– هنگامی که به سفر می روید حتما بسته به تعداد اعضای خانواده تان چوب لباسی داشته باشید. ممکن است برای یک سفر ارزان قیمت به هتل مراجعه نکنید. این چوب لباسی ها کمک می کند تا شما لباسهای خیس از جمله حوله را بعد از حمام به آن آویزان کنید. همچنین به محض اینکه به مقصد رسیدید لباسهایی را که فکر می کنید، چروک می شود با این چوب لباسی ها نجات دهید.

– شما می توانید بعد از شستن لباسهای غیر پشمی، برای اینکه نیاز کمتری به اتو داشته باشد، لباسها را به چوب لباسی آویزان کنید. این کار کمک می کند لباس با چین وچروک کمتری خشک شود.

شما می توانید برای سازماندهی گردنبند و دستبندهای بدل خود از چوب لباسی استفاده کنید. راههای ساده و ترفند های فوق العاده ای برای ساخت چوب لباسی برای بدلیجات و گل سرها وجود دارد

-در جهیزیه عروس خانم با چوب لباسهای رنگی و تزئین شده می توانید کمد عروس خانم و آقا داماد را زیباتر کنید. این موضوعی در مورد سیسمونی هم صدق می کند. در چیدمان سیسمونی می توان از چوب لباسی های بچگانه و پارچه ای استفاده کرد. معمولا برای سیسمونی باید از سایز کوچک این چوب لباسی استفاده کرد.

نکته

– ممکن است شما در نظر داشته باشید به دوستتان یک پیراهن هدیه دهید. اگر این لباس را به یک چوب لباسی زیبا و خوش رنگ و قلاب بافی شده بیاویزید و سپس او را کادو کنید این کار به زیبایی هرچه بیشتر هدیه شما کمک می کند و مطمئنا دوستتان سوپرایز می شود.

– شما می توانید برای سازماندهی گردنبند و دستبندهای بدل خود از چوب لباسی استفاده کنید. راههای ساده و ترفند های فوق العاده ای برای ساخت چوب لباسی برای بدلیجات و گل سرها وجود دارد. استفاده از چوب لباسی کمک می کند تا این وسایل شما در کمد جای کمتری اشغال کند.

– اگر چوب لباسی هایتان یکرنگ نیستند و کهنه شده اند می توانید یک پارچه یک دست بروی چوب لباسی ها بدوزید، آنها را یک شکل کرده تا نظم کمد لباس تان حفظ شود و علاوه بر خلاقیت شما، اگر از پارچه های شاد و رنگی استفاده کنید، مطمئنا هر زمان کمدتان را باز می کنید، لباسها به شما چشمک می زند.

نکات ضروری مهم برای خرید تخت خواب دو نفره | بهترین مدل تختخواب مناسب دکوراسیون خانه شما

– اگر شما یک عکاس یا نقاش هستید می توانید هنرهای خود را بوسیله چوب لباسی هایی که مخصوص شلوار هستند به گوشی از دیوار آویزان کنید. مطمئنا هر کس این کار شما را ببیند به خلاقیت شما پی می برد.

۱۰ استفاده جالب از چوب لباسی

چوب لباسی خوب

چوب لباسی های طرح د ار مد روز

به کمک نوارهای تزئینی طرح دار رنگارنگ (washi tape) که بی نهایت طرح و رنگ متنوع دارد، می توانید چوب لباسی ها را نو نوار و زیبا کنید. این کار چوب لباسی های کم اهمیت را به هدیه ای جذاب برای دوستان تبدیل می کند.

کلک در قوطی نوشابه

با ضامن در قوطی نوشابه می توانید چوب لباسی ها را به هم وصل کنید. این کار دو مزیت دارد؛ هم در فضای کمد صرفه جویی می شود و هم می شود لباس هایی را که می خواهید با هم ست کنید، کنار همدیگر نگه دارید.

جا مجله ای

مجله یا روزنامه تان را به چوب لباسی بیاویزید تا مطالعه را از همانجایی که خوانده اید، ادامه دهید. همینطور این روش برای کسانی که می خواهند داخل حمام و دستشویی هم چیزی برای خواندن دم دست داشته باشند عالیست.

از حلقه های پرده حمام استفاده کنید

با چندتا از این حلقه های پلاستیکی ارزان، کارایی چوب لباسی را چندین برابر کنید! با این حلقه ها، تاپ، زیرپوش، کلاه، روسری، عینک آفتابی و دیگر تکه های کوچک لباس و لوازم شخصی را سر و سامان دهید. این آویزهای کوچک و جمع و جور در کمد راحت جا می شود و با یک نگاه، خیلی سریع می توانید آنچه را می خواهید پیدا کنید.

جای گردنبند

من که عاشق این ایده شدم! چند تا پیچ قلاب دار به سطح زیرین چوب لباسی چوبی متصل کنید. بعد گردنبند ها، دستبند و النگوها را به آن بیاویزید. این راه حل ساده آن قدر قشنگ هست که بتوان آن را روی دیوار حمام یا اتاق خواب به نمایش گذاشت.

چوب لباسی خوب

نگهداری موز

آویزان کردن موز به یک استند از جنس چوب لباسی باعث می شود دیرتر لکه دار و خراب شود. برای داشتن یک اسنتد موز زیبا در آشپزخانه، فقط یک چوب لباسی سیمی لازم داریم!

اما روش ساخت

قسمت زیری چوب لباسی را به سمت خودتان خم کنید تا شکل الماس مانندی به خود بگیرد. حالا گوشه ای را که به خودتان نزدیک تر است به سمت بالای چوب لباسی تا کنید. طرف بدون قلاب را روی کابینت قرار دهید و قلاب را به عقب خم کنید. با چند حرکت ساده یک پایه یا استند شیک و زیبا برای موز دارید!

جای دستمال کاغذی

این دیگر بیش از حد ساده است. قسمت پایینی یک چوب لباسی پلاستیکی را از وسط ببرید و رول دستمال کاغذی را از داخل آن رد کنید. در پیک نیک می توانید آن را به یک درخت آویزان کنید و در آشپزخانه به هرجا که دلتان خواست. اینطوری همیشه دستمال کاغذی در دسترس شماست!

جلوگیری از لیزخوردن لباس ها

اگر لباس ها از روی چوب لباسی سر می خورد و زمین می افتد، نیازی نیست چوب لباسی جدید بخرید. چسب تفنگی را بردارید و چند قطره بزرگ چسب داغ روی شانه های چوب لباسی بریزید. اینطوری دیگر هیچ لباسی جرأت نمی کند از روی چوب لباسی جم بخورد!

چوب لباسی خوب

راهکار هوشمندانه برای پلوور ها

بعضی لباس های بافتنی در حالت آویزان روی چوب لباسی کش می آید یا بعضی جاهایشان قلمبه و بدفرم می شود. بجای آویزان کردن معمولی، آن ها را تا کنید و مثل یک شلوار دور چوب لباسی بیندازید. مشکل در یک چشم به هم زدن حل شد!

نصب دستور غذا جلوی چشم

در حال آشپزی، از چوب لباسی گیره دار برای باز نگهداشتن کتاب آشپزی، یا گذاشتن دستور طبخ غذای پرینت شده جلوی چشم تان استفاده کنید. بعنوان یک سرآشپز ماهر، می توانید آن را به جا فنجانی بالای سینک یا دستگیره در کابینت آویزان کنید تا درست هم ارتفاع چشم تان باشد.

اینطوری از پاشیدن مواد غذایی روی صفحات کتاب آشپزی محبوبتان هم جلوگیری کرده اید!

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

4 مهر 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *