آرام شدن اعصاب

روش های آرام شدن اعصاب برای اکثر مردم متفاوت است ولی برخی کارها ددر اغلب افراد به آرامش و تسکین اعصاب کمک می کند . گروه موفقیت شادمگ در این مطلب راه کارهای خوبی برای آرام شدن اعصاب و غلبه بر استرس به شما می آموزد.

آرام شدن در ۵ دقیقه

برای غلبه بر استرس‌های روزانه و رسیدن به آرامش اعصاب، نیاز به سفر نیست و راه‌های سریع تری هم پیدا می‌شود.

آرام شدن اعصاب

خوراکی‌ها و نوشیدنی‌هایی برای آرامش اعصاب

چای سبز

به جای اینکه از عصبانیت بنفش شوید، بهتر است با نوشیدن یک فنجان چای سبز شوید. چای سبز منبع لیتینین است؛ ماده‌ای که به آرامش و تسکین خشم کمک می‌کند. این‌بار که عصبانی شدید، کمی آب بجوشانید، چای سبز دم‌کنید و از نوشیدن آن لذت ببرید.

دمنوش بابونه

خواص آرامش بخشش بابونه برای رفع اضطراب و عصبانیت به خوبی شناخته شده است. شیر گاو‌هایی که از علف تغذیه کرده اند نیز حاوی اسید لینولئیک، گونه‌ای از اسید‌های چرب است که می‌تواند جریان خون به مغز را افزایش دهد و اثر هورمون استرس کورتیزول را معکوس کند.

آرام شدن اعصاب

ترکیب این دو نوشیدنی آرامش بخشش به همراه کمی عسل می‌تواند اثر ضد اضطراب آن‌ها را به حداکثر برساند.

شکلات

فقط یک تکه شکلات می‌تواند اعصاب شما را تا حد زیادی آرام کند! شکلات تلخ سطح کورتیزول یا همان هورمون استرس را در خون شما تنظیم می‌کند و متابولیسم بدن را ثابت نگه‌می‌دارد.

شیرداغ

نوشیدن شیر داغ باعث آرامش و خواب راحت می‌شود. جالب است بدانید شیر حاوی اسید آمینه‌ای به نام تریپتوفان است که برای کاهش استرس ضروری است. شیر نوشیدن باعث آرامش روانی و خواب آلودگی می‌شود. شما همچنین می‌توانید مقدار کمی عسل را با شیر مخلوط کنید.

شیر تریپتوفان را به مغز می‌رساند، سپس به سرتونین تبدیل می‌شود و سرتونین در تاریکی به ملاتونین تبدیل می‌شود و ملاتونین مسئول چرخه خواب و بیداری افراد است. ترکیب شیر با عسل همچنین تأثیرات آنتی اکسیدانی را افزایش می‌دهد.

عسل

شیرینی را جایگزین استرس کنید و یک قاشق عسل بخورید. عسل علاوه بر اینکه مرطوب‌کننده طبیعی پوست و آنتی‌بیوتیک است، تورم مغز را هم کاهش می‌دهد و به کاهش رخوت و اضطراب کمک می‌کند.
آرام شدن اعصاب

آب سبزیجات تازه

نوشیدن روزانه یک فنجان آب سبزیجات (کرفس، کلم پیچ و اسفناج) که حاوی کلسیم، منیزیم و ویتامین ث است، علاوه بر کاهش فشار خون، ترشح هورمون استرس را کاهش داده و به آرام شدن بدن کمک می‌کند.

انبه

یک سفر استوایی را بدون ترک کردن میزکارتان تجربه کنید! از یک استراحت ۵ دقیقه‌ای برای پوست کندن و خوردن یک انبه آب‌دار استفاده کنید که به کاهش استرس و خشم هم کمک می‌کند. نگران ریختن آب آن روی لباس و چانه‌تان نباشید، چون قطعا کاهش استرس و رسیدن به آرامش ارزشش را دارد.

آرام شدن اعصاب

آدامس

نعنایی، میوه‌ای یا هر طعم دیگری که دوست دارید. جویدن آدامس یک راه سریع و آسان برای مبارزه با خشم است. پس از چند لحظه جویدن آدامس، سطح کورتیزول خون و عصبانیت شما کاهش پیدا می‌کند.

آرامش درون

تمرکز

چگونه آرام شویم؟ نیازی نیست به میان دشت‌ها و کوه‌ها بروید. ۵ دقیقه سکوت و آرامش می‌تواند همان مزایای مدیتیشن را داشته باشد. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد اختصاص دادن دو زمان کوتاه برای آرامش و سکوت در طول روز می‌تواند افسردگی و استرس را کاهش دهد. روی تنفستان تمرکز و احساس کنید همه اضطراب‌ها از وجودتان خارج می‌شوند.

گوش دادن به موسیقی

تا زمانی که از آن لذت می‌برید و به شما آرامش می‌بخشد، مهم نیست که چه سبکی است. موسیقی غذای روح است و یک راه فوری برای به دست آوردن آرامش ذهن می‌باشد.

نفس عمیق کشیدن

راه آسان‌تری هم برای آرام شدن وجود دارد؟ نفس‌های آرام، شمرده و عمیق به کاهش فشارخون و ضربان قلب کمک می‌کند. سعی کنید روش‌های مختلفی را برای عمیق نفس کشیدن امتحان کنید.

تمیز بودن

تمیزکاری منظمی را داشته باشید. کثیفی می‌تواند احساس تنش اضافه کند و یک خانه تمیز اجازه می‌دهد تا ذهنتان آرام‌تر شود.

شمارش معکوس

نه، این یک تست هوش نیست، اما راهی مناسب برای آرام شدن محسوب می‌شود. وقتی نگرانی‌هایتان بیش از حد شدند، سعی کنید از ۱ تا ۱۰ بشمارید و سپس شروع به شمارش معکوس کنید. وقتی مشغول شمردن و تمرکز کردن روی اعداد هستید، فکر مصاحبه‌های کاری و مشغله‌های دیگر کمرنگ‌تر می‌شوند.

آرام شدن اعصاب

بخندید

برای آرامش اعصاب چه کنیم؟ همیشه بخندید. وقتی می‌خندید می‌توانید قسمت‌های زیبای زندگی را هم ببینید. قهقهه یک پادزهر بزرگ برای مقابله با استرس است و هورمون‌هایی آزاد می‌کند که احساس خوشحالی را در شما افزایش می‌دهند.

ماساژ

وقتی امکانش را ندارید که پیش ماساژور حرفه‌ای بروید، می‌توانید برای آرام کردن ضربان قلبتان با دست خودتان، پا یا گردن خود را ماساژ دهید. همچنین ماساژ برای افرادی که زمانی زیادی را صرف کارکردن با صفحه کليد می‌کنند هم کمک خوبی است.

مقداری لوسیون به دست‌هایتان بمالید و ماهیچه‌های شانه، گردن و سر خود را ماساژ دهید تا استرستان کاهش یابد.

آب سرد ریختن روی مچ دست

برای اینکه بدانید چگونه اعصاب خود را آرام کنیم سراغ آب خنک بروید. وقتی استرس و اضطراب سراغتان آمد، مقداری آب خنک روی مچ دستتان بریزید و کمی هم به پشت لاله گوشتان بزنید. این کار کمک می‌کند در تمام بدنتان احساس آرامش کنید.

در لحظه زندگی کنید

به جای نگرانی درباره‌ی گذشته یا وحشت در مورد آینده، واقعا از زمان حال لذت ببرید. این همه‌ی چیزی است که ما داریم: «زندگی در زمان حال». وقتی در حال زندگی کنیم، نگرانی‌های گذشته و آینده نمی‌توانند ما را مضطرب کنند.

قرارگرفتن در محیط جدید برای آرامش اعصاب

تنهایی

بعضی افراد فقط به ۵ دقیقه زمان برای تنها ماندن نیاز دارند تا بتوانند افکارشان را مرتب و آرامش پیدا کنند.

آرام شدن اعصاب

از طبیعت لذت ببرید

در یک جا نمانید. شما که بِتُن نیستید! به بیرون شهر بیرون بروید و از طبیعت لذت ببرید. به آواز پرندگان گوش بدهید و از آسایش و آرامش آنجا بهره‌مند شوید.

دریافتن خورشید

این هم از آفتاب و به همین راحتی کمی از نگرانی‌های شما برطرف شد! اگر یک روز آفتابی است، بیرون بروید، کمی قدم بزنید و از آفتاب بهره بگیرید. نور آفتاب برای افرادی که از افسردگی رنج می‌برند، موهبت بزرگی است.

روش های تضمینی و قطعی برای دختر دار شدن + کارهایی که برای دختر شدن جنین باید انجام داد

تماشای منظره بیرون

قرار نیست منزل روبرویی را دید بزنید یا در رفت و آمد‌های توی خیابان کنجکاوی کنید. وقتی اوضاع کمی پیچیده شد، کار را فقط برای ۵ دقیقه رها کنید و از پنجره نگاهی به بیرون بیندازید.

نگاه کردن به مناظر طبیعی مانند درخت‌ها، پارک‌های عمومی و رفت و آمد مردم خیلی بیشتر از نگاه کردن به تلویزیون می‌تواند فکر شما را آرام کند و اضطرابتان را کاهش دهد.

بوییدن برای آرامش اعصاب

تنها خنده نیست که دوای استرس و اضطراب است بلکه گاهی بو‌ها هم در این زمینه جادو می‌کنند. بایستید و بو کنید! برخی بو‌ها می‌توانند حالات و احساسات منفی درون ما را تغییر دهند. حتما شما هم موافقید که عصبانی بودن آن هم وقتی مشغول بو کردن گلی هستید، کار خیلی سخت و دشواری است. یک گلدان پر از گل‌های محبوبتان را نزدیک میز کار قرار دهید و هرگاه احساس خستگی کردید سراغ آن‌ها بروید و با لذت بویشان کنید.

آرام شدن اعصاب

بوییدن وانیل برای کنترل و درمان استرس بسیار مفید است. وانیل که به عنوان یکی از گیاهان دارویی بسیار خوشبو در جهان شناخته شده است، تأثیر زیادی در کاهش استرس دارد.
همچنین بوییدن وانیل تأثیر زیادی در کاهش استرس، کنترل ضربان قلب و همین طور تسکین اضطراب در بیماران داشته است.

کرم‌های خوشبو استفاده کنید. فقط چند ثانیه طول می‌کشد تا مقداری لوسیون خوشبوی اسطوخودوس، برگ چای یا هر گیاه معطر و آرامش‌بخش دیگری را روی کف دستتان بریزید و انگشت‌هایتان را به هم بمالید. این بوی ملایم و لطیف می‌تواند سطح استرس و نگرانی شما را کاهش دهد.

بوئیدن سیب تازه به خصوص در صبح در شما امیدواری را افزایش می‌دهد. همچنین سبب کاهش فشار خون شده و موجب آرامش اعصاب می‌شود.

بوییدن یک لیموی تازه می‌تواند به کاهش ترشح هورمون‌های استرس در بدن کمک کند.

بوی خوش قهوه را هم از دست ندهید. همین حالا به آشپزخانه بروید و قهوه با شیر درست کنید و بوی خوشش را احساس کنید، چون بوی قهوه هم می‌تواند به کاهش هورمون‌های استرس کمک کند.

بوییدن گلاب و اسپری کردن آن روی صورت یا در فضای خانه، عطش را تا حدی رفع می‌کند، تقویت کننده قلب و آرامش اعصاب بوده و احساس گیجی و خواب آلودگی را برطرف می‌کند.

خوراکی ها و نوشیدنی ها برای آرامش اعصاب

نوبت به مواد غذایی و خوراکی رسید که برای این بخش هم طب سنتی پیشنهاداتی دارد شامل :

شکلات

هنگامی که به استراحت سریع نیاز دارید، یک تکه شکلات تلخ را شکسته تا سلامت مغز خود را تقویت کرده و استرس را کاهش دهید زیرا شکلات تلخ قند کمتری نسبت به شکلات شیری دارد.

عسل

عسل به رفع اضطراب ، مبارزه با افسردگی و حتی محافظت از مغز کمک می کند پس آن را در چای ، قهوه بریزید یا مستقیم میل کنید زیرا خوراکی های شیرین انرژی بدن را بالا می برند.

انبه

انبه به دلیل داشتن ترکیبی به نام لینالول به رفع استرس و اضطراب کمک می کند پس می توانید آن را پس از کمی استراحت میل کنید.

آدامس

جویدن آدامس روشی آسان برای جلوگیری از استرس است و به طور بالقوه روحیه و بهره وری شما را افزایش می دهد.

سوپ سبزیجات

سوپ هایی که حاوی سبزیجاتی مانند، گوجه فرنگی، فلفل سبز، هویج هستند، دارای ویتامین فراوان هستند و سبب بهبود سلامت بدن می شوند و با افزایش سلامتی و رفع مشکلات جسمی، اعصاب شما را نیز آرام می کنند.

بهترين غذاها براي افطاری - سوپ سبزیجات

شیر

شیر حاوی ماده ای به نام تریتوفان است که به تولید سروتونین ( حدود 43% ) کمک می کند. سروتونین موجب احساس لذت و کمک به خواب می شود. برای آرام شدن خود پیشنهاد می کنیم یک لیوان شیر گرم بنوشید.

کرفس

کرفس از سبزیجاتی است که بقراط به عنوان یک ماده نیرو بخش برای افرادی که از فشار عصبی رنج می برند، تجویز می کرد. مصرف روزانه کرفس سبب پایین آوردن فشار خون بالا و به دنبال آن اعصاب شما را نیز آرام می کند.

جو دو سر

جو دو سر سبب جذب بیشتر تریپتوفان و تولید سروتونین می شود. سروتونین، یک ماده شیمیایی مغزی است که به بدن کمک می کند تا آرامش یابد. همچنین جو غنی از ویتامین B6 ( ویتامین ضد استرس) است.

ماهی

برخی ماهی ها مانند، ماهی خال مخالی، ماهی تن، ماهی سالمون، ساردین ها و شاه ماهی ها دارای اسید های چرب امگا 3 فراوان بوده و موجب افزایش سطح serotonin و سرکوب تولید هورمون های مرتبط با اضطراب مثل کورتیزول و آدرنالین می شوند.

موز

موز مملو از پتاسیم و منیزیم است و به عنوان آرامش بخش طبیعی ماهیچه و کاهش استرس های جسمی شناخته می شود. این میوه حاوی تریپتوفان بوده و باعث آزاد شدن سروتین در مغز می شود.

آجیل

آجیل سرشار از منیزیم، سلنیوم، روی، ویتامین E و ویتامین B است و مصرف آنها به آرامش اعصاب کمک می کند اما برخی آجیل های شور دارای سدیم بالا بوده و برای سلامت شما مناسب نیست.

آرام شدن اعصاب

تخم مرغ

تخم مرغ منبع تریپتوفان است و باعث آزاد شدن سروتین در مغز شده و آرامش بخش مغز است پس تخم مرغ را در رژیم غذاییتان بگنجانید.

قهوه

کافئین موجود در قهوه سبب کاهش استرس و موجب آرامش می شود پس قهوه بنوشید تا آرامش کسب کنید.

توت های آبی و قرمز

بلوبری ها و توت های جنگلی به کاهش و ذفع مواد اضافی در بدن سرعت می بخشند و حس سرزندگی و آرامش را به بدن می بخشند زیرا حاوی یک ماده شیمیایی به نام والپروئیک اسید هستند که به طرز چشم گیری در تثبیت روحیه نقش دارند.

اسفناج

اسفناج منبع خوب منیزیم و مواد معدنی و سرشار از ویتامین B6 است که در حفظ و کنترل تعادل روحی ما موثر است.

دل و جگر

دل و جگر سرشار از ویتامین B12 است. کمبود این ویتامین امکان افسردگی را بالا می برد پس دل، قلوه و جگر برای رفع افسردگی موثرند.

پنیر پارمسان

پنیر پارمسان سرشار از تریپتوفان است که موجب تولید سروتونین که ضداسترس است، می شود. برای استفاده از خواص ضد افسردگی این پنیر آن را با گلوسیدهای پیچیده ای مثل انواع پاستاها و سبزیجات سبز سرشار از ویتامین B6 مصرف کنید.

آشنایی با ویژگی افراد موفق و فرمول موفقیت شان

غلات

مصرف غلات میزان سروتونین که همانند یک ضد افسردگی طبیعی عمل می کند را بالا می برد و به بدن انرژی می بخشد.

میوه های سرشار از ویتامین C

میوه های غنی از ویتامین C مانند کیوی، توت فرنگی، پرتقال و گریپ فروت برای آرامش اعصاب مفید هستند زیرا مغز برای تبدیل تریپتوفان به سروتونین نیازمند ویتامین C است.

برنج قهوه ای

برنج قهوه به تولید هورمون های آرامش بخش مانند سروتونین و ملاتونین کمک می کند و حاوی اسیدهای آمینه ضروری مانند گلوتامین، گلیسیرین و گابا است که در مبارزه با اختلالات ناشی از اضطراب می توانند کمک کننده باشند.

زردچوبه

زردچوبه حاوی کورکومین است که نقش مهمی در ارتقا سلامت مغز و جلوگیری از اضطراب و استرس دارد.

درمان کیست تخمدان - زردچوبه

مواد غذایی و خوراکی های دیگر برای کمک به آرامش

  • آب گیلاس
  • روغن نارگیل
  • آواکادو
  • سیب زمینی
  • فلفل سیاه
  • کلم بروکلی
  • آلو

ورزش های مفید برای آرامش اعصاب

پیشنهاد بعدی، تمرینات و حرکات ورزشی است که به صورت مختصر مفید به آنها خواهیم پرداخت.

تمرینات اینتروال

تمرینات اینتروال به تمرینات سبک یا سنگین همراه با استراحت یا دوره های آرام سازی می گویند. این تمرینات ضربان قلب را بالا نگه داشته و شما را وادار به حرکت های متوالی و سریع می کند، بنابراین برای تسکین استرس عالی است. یک تمرین متوسط اینتروال، 30 دقیقه طول می کشد و زمان زیادی نمی خواهد.

ورزش بوکس

ورزش بوکس ورزشی ستیزه جویانه است و به شما اجازه می دهد احساسات قوی و گاها منفی را به احساسات مثبت تبدیل نمایید و راهی عالی برای تسکین استرس است.

تمرینات آرامش اعصاب یوگا

یوگا به‎ آرام کردن روح و تقویت تمرکز، مشهور است اما چه نوع یوگا برای بهبود استرس بهتر است؟ اگرچه تقریباً همه کلاس های یوگا به آرامش ختم می شوند اما کلاس هایی که بر حرکت آهسته، ثابت، تنفس عمیق و کشش ملایم تأکید دارند ، بهترین راه برای کاهش استرس هستند.

آرام شدن اعصاب

ساتیاناندا نوعی یوگای سنتی است. این حالت های ملایم، آرامش عمیق و مراقبه را ایجاد می کند و آن را برای مبتدیان و همچنین هر کسی که هدف اصلی آن کاهش استرس است، مناسب می کند.

یوگای هاتا نیز روشی منطقی و ملایم برای از بین بردن استرس بشمار می رود و برای مبتدیان مناسب است. در هنگام انتخاب کلاس یوگا باید به دنبال تسکین استرس باشید.

یوگای قدرتی، با ژست های شدید و تمرکز بر تناسب اندام، برای افرادی که به دنبال تحریک و همچنین آرامش هستند، مناسب تر است.

تنیس

ورزش تنیس یک ورزش هوازی است که هورمون استرس را تنظیم کرده و ترشح اندروفین را که هورمون شادی و تنظیم خلق و خو است را در مغز تشدید می نماید، به همین دلیل اضطراب را کاهش می دهد و اعصاب خسته و فرسوده را آرام می کند.

چرخاندن توپ تنیس

توپ تنیس را به آرامی زیر قوس پا خود بچرخانید، هنگامی که موقعیت حساس را پیدا کردید متوقف شوید تا فشار بیشتری وارد کنید.

تمرینات آرامش عضلانی

در صورت داشتن سابقه اسپاسم عضلانی، مشکلات کمر یا سایر آسیب های جدی که ممکن است در اثر کشش عضلات تشدید شود، ابتدا با پزشک مشورت کنید.

از پاهایتان شروع و به صورت برسید، سعی کنید فقط عضلات مورد نظر را ماساژ دهید.

لباس های گشاد بپوشید، کفش های خود را درآورید و راحت بنشینید.

چند دقیقه وقت بگذارید تا نفس عمیق بکشید.

وقتی آماده شدید، توجه خود را به پای راست معطوف کنید.

به آرامی عضلات پای راست خود را تحت فشار قرار دهید و تا آنجا که می توانید فشار دهید و تا 10 شماره نگه دارید.

پای خود را شل کنید، تمرکز خود را بر روی کشش از بین رفته و احساس لمس و شلی پای خود بگذارید.لحظه ای در این حالت آرام بمانید، نفس عمیق و آهسته بکشید سپس توجه خود را به سمت پای چپ معطوف کنید.

آرام شدن اعصاب

وزنه برداری

وزنه زدن، ناخوشی های مربوط به مفاصل را کاهش می دهد، عضلات را قوی نگه می دارد و قلب را هم تقویت می کند و موجب ترشح اندروفین های بیشتر در مغزشده و به تقویت روحیه کمک می کند. البته وزنه زدن، تمرینی موثر برای تبدیل انرژی منفی به مثبت است.

تمرین تنفس عمیق

با کمر صاف و راحت بنشینید یک دست را روی سینه و دست دیگر را روی شکم بگذارید.

از طریق بینی دم انجام دهید طوریکه دست روی شکم بالا رود و دست روی سینه خیلی کم حرکت کند.

آرام شدن اعصاب

از طریق دهان بازدم انجام دهید و در حین انقباض عضلات شکم، تا آنجا که می توانید هوا را بیرون دهید. هنگام بازدم باید دست روی شکم به داخل حرکت کند، اما دست دیگر باید خیلی کم حرکت کند.

دم و بازدم را از طریق بینی و از طریق دهان ادامه دهید و سعی کنید به اندازه کافی استنشاق کنید تا شکم پایین و بالا رود.

اگر هنگام نشستن به سختی نفس می کشید، دراز بکشید و یک کتاب کوچک روی شکم بگذارید و نفس بکشید تا هنگام استنشاق کتاب بالا برود و هنگام بازدم پایین بیاید.

مدیتیشن

نیازی نیست یک هفته را به این کار اختصاص دهید تا آرامش ایجاد کنید همچنین به پاک سازی کامل ذهن تان نیازی نیست زیرا با تکنیک های تجسم می توانید در کمتر از یک دقیقه مدیتیشن انجام دهید

قرار دادن سر زیر قلب

سر خود را بین زانوها قرار دهید یا بایستید و سر، بازوها را به سمت انگشتان پا آویزان کنید. قرار دادن سر در زیر قلب اثرات ترمیمی بر روی سیستم عصبی دارد و واکنش در برابر پاسخ جنگ یا پرواز را کاهش می دهد.

نگه داشتن نفس

در زمان اعصبانیت بیشتر تمایل دارید نفس خود را حفظ کنید این کار ممکن است استرس بدن را کاهش دهد زیرا حبس کردن نفس آرام و آهسته می تواند به آرامش شما کمک کند.

ایجاد کشش

برای بهره بردن از مزایای کشش نیازی به یک جلسه 90 دقیقه ای یوگا ندارید. می توانید این کار را هنگام ماندن در مکانی یا وقتی که در حال حرکت هستید انجام دهید.

تمرین جین شین جوتسو

تمرین جین شین جوتسو یک تمرین بسیار مفید و کاربردی است که استرس و اضطراب را درمان می کند و ذهن و بدن را در 5 دقیقه آرام می کند. این تمرین ها سبب آرام شدن سیستم عصبی ، تقویت سیستم گردش خون و از بین بردن نشانه های درد، اضطراب، استرس، خستگی می شود.

به بهترین شکل آداب پیشنهاد ازدواج را انجام دهید + ترفندهای آسان بله گرفتن از عروس !

برای انجام این تمرین انگشت های دستها رابه ترتیب بگیرید و نفس های عمیق و طولانی بکشید مثلا انگشت شست دست چپ را بگیرید و 5 بار نفس عمیق بکشید و همین کار را برای انگشت های دیگر تکرار کنید و در نهایت کف دست چپ را بگیرید و 5 بار نفس عمیق بکشید.بعد از تمام شدن دست چپ تمام این مراحل را برای دست راست تکرار کنید.

پیاده روی

پیاده رویِ منظم تنش های عصبی را از گروه های عضلانیِ شما آزاد می کند. از بیماری های ناشی از استرس مثل مشکلات قلبی-عروقی، فشار خون بالا، کلسترول خون و دیابت نوع2 پیشگیری می کند. در کنار سلامتی، موجب اعتمادبه نفس بیشتر و استرس کمتر می شود.

پرورش عادت های خوب

بدنسازی

بدنسازی با ترشح هورمون اندورفین روحیه و خلق وقو را هم بهبود می بخشد.با انجام تمرینات بدنسازی می توانید جسم و روح قوی و سالم بسازید.

پیلاتس

با پیلاتس ارتباط بین ذهن و مغزتان قوی تر می شود و آگاهیِ شما نسبت به حرکات بدنتان بیشتر خواهد شد. با تمرینات پیلاتس به قدری ذهنتان درگیر انجام درست حرکات می شود که کل دل مشغولی و استرس های زندگی از فکرتان محو خواهد شد.

تای چی

تای چی چوان که غالباً “مدیتیشن پویا” خوانده می شود، باعث افزایش انعطاف پذیری و تقویت انرژی می شود و به تعادل بهتر، خواب آرام تر و با کیفیت تر و افزایش آمادگی قلبی-عروقی کمک می کند.

روش های مدرن و تراپی ها برای آرامش اعصاب

نوبت به روش های مفید و موثر طب مدرن میرسد که امروزه به طور گسترده توسط متخصصان در مراکز تایید شده انجام می شود، روش هایی شامل:

هیپنوتیزم درمانی

هیپنوتیزم برای درمان بسیاری از بیماری های شایع مانند کاهش استرس، اختلالات خواب و … است. با هیپنوتیزم درمانی می توان در نحوه تفکر برنامه ریزی مجدد نمود و ذهن را به روی ایده های جدید و فرآیند های فکری باز نمود. از هیپنوتیزم درمانی برای تقویت حس عزت نفس و اعتماد به نفس و … استفاده می شود.

آب درمانی

شما نیاز به آب سرد و آب گرم دارید. حمام آب گرم میتواند به باعث افزایش جریان خون وآرام شدن ذهنتان شود. همچنین یک دوش کوتاه سرد برای آرامش اعصاب مفید است. دست و صورت خود را با آب خنک بشویید و مقداری را روی نبض خود بریزید.

آب سرد اثر انرژی بخشی دارد و بعد از افزایش درجه حرارت بدن ، می تواند شما را آرام کند. سونا نیز یک راه عالی برای کاهش تنش و استرس از بدن است و در نتیجه به ذهن استراحت و آرامش میدهد.

آرام شدن اعصاب

آفتاب درمانی

ضعف اعصاب اغلب به دلیل کمبود ویتامین D است. آفتاب درمانی راه دیگری برای درمان ضعف اعصاب است زیرا اشعه های خورشید به بدن کمک می کند تا ویتامین های D بیشتری تولید کند. قرار گرفتن در معرض نور خورشید در پاسی از روز چه بطور مستقیم و چه غیر مستقیم کمبود ویتامین د را جبران می کند.

طب فشاری

وقتی استرس دارید، طب فشاری ممکن است به کاهش آن کمک کند.طب فشاری مانند طب سوزنی است و هدف آن تحریک فرآیند بهبودی طبیعی بدن است. با استفاده از انگشتان خود دو قسمت را در محل عضلات گردن خود به جمجمه پیدا کنید و به مدت 15 ثانیه محکم فشار دهید تا تنش گردن برطرف شود.

ماساژ درمانی

ماساژ درمانی روشی است که به کاهش تنش و ایجاد آرامش کمک می کند.

موهای خود را به آرامی بکشید تا احساس کنید پوست سر کمی بلند می شود، این کار را با ماساژ سبک پوست سر انجام دهید.

به جای جمع کردن دستان با نگرانی در عوض کمی متفاوت رفتار کنید فقط یک ماساژ پنج دقیقه ای با دست می تواند به رفع اضطراب کمک کند. کرم مورد علاقه خود را به کف دست بمالید و همه مفاصل را ماساژ دهید. مشت های خود را ببندید و سپس بازکنید.

برای ماساژ دادن عضلات خود، مقدار کافی روغن بادام یا کنجد را کمی گرم کنید و نیم ساعت قبل از رفتن به حمام آن را روی بدن خود ماساژ دهید و این کار را هر روز تکرار کنید.

ماساژ عضلات پشت گردن و شانه های خود به آرامی و به مدت 5 دقیقه اعصاب شما را آرام می کند.

برای دستیابی به نتیجه مطلوب نقاط دیگر بدن مانند شقیقه، پیشانی، چانه، بینی، ابرو و… را نیز به ترتیب ماساژ دهید.

آروماتراپی یا رایحه درمانی

رایحه های تسکین دهنده با تحریک گیرنده های بینی که به بخشی از مغز ارتباط دارند، احساسات را تنظیم می کنند. برای انجام این روش مواردی باید رعایت شود که شامل:

آرام شدن اعصاب

مقداری روغن اسطوخودوس، کندر یا هر روغن دیگری که دوست دارید را داخل دستگاه بخار بریزید و آن را تنفس کنید.

تحقیقات نشان می دهد بوییدن میوه های معطر مانند سیب تازه، لیموی تازه و پرتقال می تواند به کاهش علائم اضطراب و بهبود خلق و خو کمک کند.

بوییدن گیاهان دارویی خوشبو و آرامبخش مانند وانیل، اسطوخودوس، برگ چای، گل رز و … هم استرس و اضطراب شما را از بین می برد.

گلدان هایی را در نزدیکی فضای کار خود یا اتاق نشیمن نگه دارید و هر زمان استرس دارید، آنها را ببوید.

موسیقی درمانی

مطالعات نشان می دهد که گوش دادن به موسیقی مزایای آرام بخشی دارد. از موسیقی درمانی برای بازیافت، نگهداری و تقویت سلامت جسمی و روحی و عاطفی استفاده می شود. موسیقی آرام و ملایم می تواند با ترغیب کردن مغز به آرامش، به کاهش فشار خون و هورمون های استرس کمک کند پس لیستی از آهنگ های مورد علاقه خود داشته باشید و در مواقع لزوم به آن گوش دهید.

آرام شدن اعصاب

کمک از پزشک

برای آرامش اعصاب خود در صورتی که عصبانیت و یا استرس شما غیر قابل کنترل است، از یک مشاور یا روانشناس متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

15 مرداد 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *