افتتاح حساب ترکیه
بهداشت کاشت ناخن

این روزها بسیاری از خانم ها برای زیبایی ناخن ها کاشت ناخن را انتخاب می کنند اما کمتر کسی از مشکلات بعد از کاشت اطلاع دارد. گروه سلامت شادمگ در این مطلب به بهداشت کاشت ناخن اشاره کرده است.

کاشت ناخن چیست؟

برخی افراد بدلیل نداشتن ناخن یا زیبا نبودن ناخن ها، اقدام به کاشت ناخن می کنند. استفاده از این ناخن ها برای افرادی که ناخن های ضعیف و شکننده دارند و همچنین افرادی که عادت به جویدن ناخن دارند بسیار مناسب است چون مانع آنها می‌شود.

این ناخن‌های مصنوعی در اندازه‌های گوناگون و در رنگ‌های طبیعی و متنوعی موجود می‌باشند. برای عمل کاشت ناخن می‌بایست موارد زیادی را رعایت کرد، ابزار و مواد کاشت ناخن را شناخت و در صورت تصمیم برای انجام، این کار را زیر نظر متخصصین این انجام داد. اگر قصد کاشت ناخن ندارید می توانید از رنگ لاک ۱۴۰۲ بیشتر در طراحی های ناخن تان استفاده کنید تا جلوه ی بیشتری به دستانتان دهید.

بهداشت کاشت ناخن

انواع کاشت ناخن

ناخن‌های مصنوعی را می‌توان به 3 گروه تقسیم کرد:

  1. ناخن هایی از جنس پلاستیک که در فروشگاه های لوازم آرایش و داروخانه ها عرضه می شود (ناخن قالبی)
  2. پودرهای کاشت ناخن که روی ناخن طبیعی قرار می گیرد (ناخن پودری)
  3. ژل های UV که در حال حاضر یکی از پرطرفدارترین روش های کاشت محسوب می شود (ناخن ژله ای)

مقایسه انواع کاشت‌ها با هم

ناخن پودری کاشتی است که 80درصد در کل ایران انجام می‌شود. کاشت‌های ژله‌ای 15درصد و کاشت‌های دیگر تنها 5 درصد مخاطب دارند. کاشت پودری کاشت مادر است و اکثرا با کاشت‌های دیگر ترکیب می‌شود و دوام بیشتری دارد.البته دوام هر کاشتی به نحوه و نوع اجرای آن نیز بستگی دارد.

ناخن ژله‌ای ناخن کاشت زیبایی است که در مناطق شرجی دوام بیشتری دارد اما اگر مواد کاشت ناخن مطلوب و مناسب باشد در هر هوایی چه خشک و چه شرجی تا یک ماه دوام می‌آورد. کاشت‌های دیگر هم ترکیبی است یا با مواد مختلف و شیوه‌های متفاوت مثل کاشت دیپینگ، کاشت سیلک یا کاشت فیبری انجام می‌شود.

ناخن قالبی هم که به هیچوجه توصیه نمی شود بدلیل مضراتی که بر دستان شما بلحاظ سلامتی دارد.

حساسیت ها و افرادی که نباید ناخن بکارند

هیچ تفاوتی در نوع کاشت وجود ندارد تنها ممکن است اندازه حساسیت‌ها به مواد در افراد متفاوت باشد که در این‌ صورت آن مواردی که کمتر حساسیت‌ زاست ارجحیت دارند.

اگر ناخن‌ها عفونت کنند با آنتی‌بیوتیک‌ها و موارد لازم درمان صورت می‌گیرد. اگر جرم به وجود بیاید، باید جرم‌ها برداشته شوند.

بهداشت کاشت ناخن

به کسانی که بیماری‌های عفونی و یا قارچی دارند توصیه می‌شود تا کاشت ناخن را انجام ندهند زیرا با این کار باعث میشوند تا پیشرفت بیماریشان از چشم دور بماند. همچنین اگر ناخن کاشتید به نکات زیر توجه کنید:

  • با اجسام آلوده تماس نداشته باشید
  • مراقبت کنید تا به ناخن‌های‌تان ضربه‌ای وارد نشود
  • در کارهای روزمره هنگام استفاده از مواد شوینده و آب تا حد امکان از دستکش استفاده کنید
  • از کار با مواد شیمیایی و حلال بدون دستکش خودداری کنید
  • حضور در آب استخر و حوضچه‌های عمومی می‌تواند باعث تشدید امکان بروز بیماری‌های قارچی در ناحیه ناخن‌های کاشته شده شود.
داروی شگفت انگيز ‌شیاف چهل گیاه برای عفونت رحم + خواص چهل گیاه + طرز استفاده از شیاف

عوارض کاشت ناخن

بهداشت کاشت ناخن بسیار مهم است چرا که این عوارض برای برخی افراد (نه همه) ممکن است بوجود بیاید:

  • افزایش جذب مواد شیمیایی با نازک شدن لایه سطحی روی ناخن
  • افزایش احتمال جدا شدن ناخن از بستر
  • مسمومیت و افزایش احتمال ابتلا به سرطان ریه
  • افزایش احتمال ابتلا به اگزما
  • قارچ ناخن بعد از کاشت
  • افزایش احتمال عفونت باکتریایی

 نحوه برداشتن ناخن کاشته شده

1- ساده ترین و در دسترس ترین ماده برای برداشتن کاشت ناخن استون 100 درصد است. اما مواد دیگری هم برای این کار در بازار موجود است. علاوه بر استون به سوهان ناخن و بافر و پولیش نیز احتیاج داریم.
2 – ابتدا در ظرف مانیکور یا هر ظرف دیگری که بتوانید دستتان را در آن قرار دهید مقداری استون بریزید. دستتان را طوریکه تمام ناخنهایتان در ظرف قرار گیرد، داخل ظرف بکنید و 6 تا 7 دقیقه نگه دارید.
3- سپس دستتان را بیرون آورده و با کلینکس روی ناخنتان را تمیز کنید و دوباره دستتان را درون استون قرار دهید.
4- این کار را تا چندین مرحله انجام دهید تا زمانیکه بیشتر مواد کاشت از روی ناخنتان پاک شود.

بهداشت کاشت ناخن
5- زمانیکه یک لایه نازک از مواد روی ناخن باقی ماند با استفاده از سوهان بقیه مواد را هم از بین ببرید و با بافر سطح ناخنتان را بکشید و با پولیش ناخن را برق بیاندازید.

روغن کوتیکول چیست و چه فوایدی برای ناخن دارد؟

روغن کوتیکول محصولی برای بهداشت کاشت ناخن هاست. این محصول از روغن‌های مختلفی ساخته می‌شود و طوری طراحی شده که بتوان آن را با برس مخصوص، پنبه یا قلم مو روی کوتیکول ناخن زد.

کوتیکول ناخن همان نوار پوستی نازک و تقریبا سفت در محل رویش ناخن های دست و پا است. برخی افراد این محصول را به طور روزانه یا هنگام مانیکور و قبل از زدن لاک مات یا براق استفاده می‌کنند تا رطوبت پوست را حفظ کنند.

اگر چه این محصول گران‌قیمت است، اما درد و سوزش را کاهش و اعتماد به‌نفس شما را افزایش می‌دهد و برای بهداشت کاشت ناخن لازم است.

 

بهداشت کاشت ناخن

عوارض کاشت ناخن مصنوعی

  • تغییر رنگ ناخن
  • التهاب دور ناخن
  • عفونت های قارچی
  • اگزمای تماسی
  • شل شدن ناخن ها
  • ترک و شکاف ناخن
  • اگر ناخن های مشکل دار دارید به جای کاشت ناخن بهتر است برای زیبایی و سلامت ناخن هایتان به متخصص پوست مراجعه کنید.

برای داشتن ناخن های زیبا و سالم چند توصیه به شما داریم:

  • بعد از کار مواد کثیف باید فورا ناخن هایتان را به خوبی تمیز کنید
  • ناخن ها را به دو جهت سوهان نکشید زیرا شکننده میشوند
  • مواد غذایی سرشار از سیلیکون و سولفور زیاد مصرف کنید
  • مصرف روزانه بیوتین بسیار کمک کننده است
  • نوشیدن آب باعث استحکام ناخن ها میشود

بهداشت کاشت ناخن

اگر تصمیم تان را برای کاشت ناخن گرفته اید باید این کار را به فردی که گواهی انجام کاشت ناخن را دارد بسپارید.  برای بهداشت کاشت ناخن و جلوگیری از عوارض ها و مضرات کاشت ناخن هر 3 ماه یکبار آن ها را بردارید تا ناخن هایتان استراحت کنند.

راه های تضمینی و فوری برای چاق شدن صورت + طرز تهیه انواع ماسک فوق العاده برای چاقی صورت

راه های جلوگیری از عوارض کاشت ناخن

اگر به هر دلیل از روش کاشت استفاده نمودید و هم اکنون می بایست با آن زندگی نمایید لازم است تا روش های مراقبت و محافظت از آن را آموزش ببینید.

اولین نکته و مهمترین نکته برای بهداشت کاشت ناخن و محافظت از ناخن های کاشت شده، استفاده از دستکش برای انجام کارهای خانه است.

این مورد برای خانم های خانه دار پر رنگ تر نیز می باشد. در زمان شستشو، جارو و پخت و پز به دلیل جلوگیری از فعل و انفعالات چسب ناشی از کاشت با سایر مواد شیمیایی بهتر است تا از دستکش استفاده شود.

بهداشت کاشت ناخن

شما می توانید با روش های ساده در منزل به ناخن های خود ظاهری زیبا ببخشید. دورگیری ناخن از جمله کار های ساده ایست که علاوه بر ظاهری تمیز، باعث رشد بهتر ناخن ها می شود. مانیکور با روغن که موجب تقویت و براق شدن ناخن ها می شود. بعد از این مراحل با لاک زدن اصولی متوجه تغییر و زیبایی ناخن های خود خواهید شد.

حتما برای انجام کاشت به افراد متخصصی رجوع نمایید که دانش لازم در این حوزه را داشته باشند چون در صورت عدم آشنایی موجب می شوند تا آسیب های جبران ناپذیر به این اندام وارد شود.

ضمنا در نظر داشته باشید که پس از کاشت، لازم است تا ناخن ها مرتبا ترمیم شده و سوهان زده شوند. برای انجام این موارد نیاز به تخصص و مهارت می باشد لذا از انجام آن در منزل خودداری نمایید.

آیا کاشت ناخن سرطان زاست؟

افزایش جذب مواد شیمیایی با نازک شدن لایه سطحی روی ناخن

برای قرار دادن ناخن مصنوعی با انجام کاشت باید روی ناخن طبیعی را با سوهان های برقی خاص صاف و ریز کنند. این کار سبب نازک شدن لایه سطحی ناخن و ضعیف و آسیب پذیر شدن آن می شود.

بهداشت کاشت ناخن

در این شرایط زمانی که مواد شیمیایی ناخن مصنوعی روی سطح نازک ناخن قرار می گیرد، احتمال جذب این مواد سمی از روی سطح ناخن و پوست بالا می رود.

افزایش احتمال جدا شدن ناخن از بستر

کاشت ناخن در شرایطی که به ویژه فرد سعی می کند از ناخن بلند خود استفاده های نادرستی مانند باز کردن در قوطی و… داشته باشد، می تواند مشکل ساز شود و زمینه را برای جدا شدن لایه سطحی ناخن از بستر فراهم کند.

هرچه ناخن کاشته شده بلندتر باشد، احتمال بلندشدن ناخن از یستر بیشتر می شود.

مسمومیت و افزایش احتمال ابتلا به سرطان ریه

شاید این موضوع باورکردنی نباشد، اما تحقیقات علمی ثابت کرده گازهای سمی موادی که برای کاشت ناخن استفاده می شود می تواند سبب مسمومیت آرایشگر و حتی مشتری شود.

این نوع از مسمومیت علائم شبیه مسمومیت الکلی دارد که در موارد شدید با علایمی از جمله بروز اختلالات روانی، خونی، کبدی، قلبی- عروقی و تنفسی همراه است. مواجهه طولانی مدت آرایشگران با این بخارهای سمی می تواند زمینه ساز آسم و حتی سرطان ریه باشد.

افزایش احتمال ابتلا به اگزما

استفاده از محصولات کاشت ناخن و چسب های ناخن های مصنوعی می تواند زمینه ساز بروز اگزمای تماسی باشد. این نوع اگزما ممکن است در بیشتر موارد نوک انگشتان یا هر ناحیه دیگری که با ناخن مصنوعی در تماس باشد، مثل چشم ها و لب ها را درگیر کند.

خواص پای مرغ ؛ آیا واقعا دوای هر دردی است ؟

معمولا اگزمای تماسی ناشی از این ترکیبات 48 تا 96 ساعت بعد از کاشت ناخن با علائمی مانند سرخی پوست و ضایعات خارش دارد و تاول بروز می کند. البته لاک ناخن هم می تواند مسبب این قضیه باشد و باید به این موضوع توجه کرد.

بهداشت کاشت ناخن

افزایش احتمال قارچ و عفونت

در برخی خانم ها به دنبال کاشت، ناخن زرد، قهوه ای و بعد سبز می شود. دلیل این مساله رشد و تکثیر قارچ های میکروسکوپی است که از کراتین تغذیه می کنند.

کراتین بخ سخت ناخن است، اما به دنبال کاشت مرتب ناخن و استفاده از چسب کراتین نازک و ضعیف می شود و مقاومت خود را در برابر قارچ ها از دست می دهد. عفونت قارچی ناخن به شدت واگیردار است و از یک نقطه از بدن به سرعت منتقل می شود و می تواند پوست مو را هم درگیر کند.

حتی این احتمال وجود دارد که این عفونت اطرافیان فرد را هم درگیر کند. حتی این احتمال وجود دارد که این عفونت اطرافیان فرد را هم درگیر کند. درمان عفونت قارچی سخت و طولانی مدت است. درمان ها شامل چند بخش است و حدود 18 ماه طول می کشد.

افزایش احتمال عفونت باکتریایی

عفونت باکتریایی هم می تواند زیر ناخن مصنوعی رشد کند. رنگ این نوع عفونت سبز است و زیر ناخن های طبیعی بلند هم ممکن بروز کند، اما با نفوذ آب داخل ناخن مصنوعی احتمال آن بالاتر می رود.

بهداشت کاشت ناخن

افزایش احتمال بروز سرطان

چندی پیش دو نمونه سرطان پوست در انگلیس گزارش شد که دقیقا مرتبط با کاشت ناخن بود. متخصصان دلیل این موضوع را استفاده از اشعه UV برای سفت کردن پودر ژلی روی ناخن اعلام کردند.

یکی از مبتلایان که در سلامت کامل به سر می برده، به دنبال 8 جلسه ترمیم کاشت ناخن در طول یک سال و نفر دوم که 7 سال بزرگ تر است، بعد از 360 جلسه مبتلا شده است.

گرچه متخصصان سرطان شناسی هنوز هم نمی توانند قطعا ارتباطی بین کاشت ناخن و سرطان اعلام کنند، ولی توصیه می کنند تمام کسانی که کاشت ناخن انجام می دهند، مرتب زیر نظر متخصص پوست باشند تا با بروز هر نوع علامت مشکوک آن را بررسی کنند.

بهداشت کاشت ناخن

یک عارضه نادر؛ خطر مرگ!

از جمله عوارض نادر کاشت ناخن مرگ است که آن هم به دنبال شدت یافتن عفونت باکتریایی رخ می دهد.

کاشت ناخن برای چه کسانی مناسب است؟

استفاده از این ناخن ها برای افرادی که ناخن های ضعیف و شکننده دارند و همچنین افرادی که عادت به جویدن ناخن دارند بسیار مناسب است چون مانع آنها می‌شود.

عوارض کاشت ناخن چیست؟

افزایش جذب مواد شیمیایی با نازک شدن لایه سطحی روی ناخن، افزایش احتمال جدا شدن ناخن از بستر، مسمومیت و افزایش احتمال ابتلا به سرطان ریه، افزایش احتمال ابتلا به اگزما و قارچ ناخن بعد از کاشت

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

11 اسفند 1401

بروز رسانی توسط

شادی همتی

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *