تابستان کجا بریم

هوا رو به گرمی گذاشته و خیلی وقت است از تعطیلات نوروی دور شده ایم. اولین سوالی که برای یک تفریح به ذهن تون خطور می کنه اینه که تابستان کجا بریم . گروه سفر شادمگ کمکتون کرده و لیستی از بهترین مقاصد برای سفر تابستونی براتون آماده کرده. با ما همراه باشید.

بهترین مناطق برای مسافرت در تابستان

گرمای تابستان از راه رسیده و ما را سفر در کشور ترغیب می کند تا هم حال و هوایی عوض کنیم و هم از گرمای شهر و منطقه مان دور شده، به دل جاده ها بزنیم. اما امسال برای تعطیلات تابستانی کجا برویم؟ به نظر شما بهترین مکان برای سفر داخلی در تابستان کدام شهر ایران است؟

تابستان کجا بریم

در این مقاله جامع جاهای دیدنی زیادی را به شما معرفی میکنیم که سفر به آن ها در تابستان میتواند انتخاب خوبی باشد. دلیل اینکه مکان های زیادی به شما معرفی میکنیم، تنوع سلیقه های مختلف است. پس اگر آماده اید به سراغ اصل مطلب برویم.

آذربایجان شرقی

تابستان کجا بریم؟ استان آذربایجان شرقی از جمله مقاصد گردشگری ایران است که سفرهای تابستانی شما را خاطره‌انگیز خواهد کرد. این استان جاذبه های دیدنی بسیاری دارد که دلتان نمی‌خواهد سفرتان به شهر اولین‌ها حالا حالاها تمام شود. شب‌های ائل‌گلی با نسیم خنکی که می‌ورزد روحتان را نوازش می‌دهد و تجربه‌ای فراموش‌نشدنی را برایتان رقم می‌زند.

روستای صخره‌ای کندوان فاصله چندانی با شهر تبریز ندارد و در سفرتان به آذربایجان شرقی دیدنش را از دست ندهید. اگر رفتن به خانه‌های تاریخی را دوست دارید، می‌توانید به محله مقصودیه تبریز بروید و همزمان از چند خانه تاریخی از قبیل خانه حیدرزاده، نیکدل، بهنام و غیره دیدن کنید.

تابستان کجا بریم

آذربایجان شرقی از نظر جاذبه‌های طبیعی هم کم ندارد، خوب است در سفر به این خطه سرسبز، از منطقه حفاظت‌شده ارسباران که حیات گیاهی و جانوری خاصی دارد، تالاب قره‌قشلاق که زیستگاه پرندگان آبزی و کنارآبزی است، دریاچه زیبای قوری گل، آبشار آسیاب خرابه و کلیسای سنت استپانوس جلفا هم دیدن کنید.

برخی از جاهای دیدنی تبریز (آذربایجان شرقی) عبارتنداز: ائل‌گلی، روستای صخره‌ای کندوان، منطقه حفاظت‌شده ارسباران، تالاب قره‌قشلاق، دریاچه زیبای قوری گل.

تابستان کجا بریم اردبیل

شاید بتوان گفت اردبیل یکی بهترین گزینه‌های سفر تابستانی است؛ اردبیل به آب و هوای سردش شهرت دارد و این موضوع در تابستان می‌تواند بهترین گزینه برای رهایی از گرما باشد. اردبیل مانند دیگر مناطق ایران سرشار از آثار طبیعی و تاریخی است؛ مجموعه بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی که به ثبت یونسکو رسیده است، اثری بدیع از تاریخ صفویه به شمار می‌رود که در سفر به اردبیل باید دید و هر گوشه از آن را کشف کرد.

تابستان کجا بریم

طبیعت بکر اردبیل نیز زبانزد خاص و عام است، پیشنهاد می‌کنیم در سفر به اردبیل به دیدن دریاچه نئور بروید و طبیعت بکر این منطقه مانند جنگل‌های حیران، دریاچه‌های کوچک و بزرگ با چشم‌اندازهای خیره‌کننده‌اش را از دست ندهید. اردبیل را با چشمه‌های بهشتی‌اش نیز می‌شناسند، هر ساله گردشگران زیادی از سراسر ایران برای استفاده از خواص درمانی و آرامش‌بخش چشمه‌های آب گرم اردبیل و سرعین به این استان سفر می‌کنند.

آذربایجان غربی

تابستان کجا بریم؟ استان آذربایجان غربی با جاذبه های متعدد تاریخی و طبیعی و آب و هوایی دلپذیر، مقصد مناسبی برای سفرهای تابستانه به شمار می‌رود؛ شهر ارومیه با کلیساهای معروف و کهن و غذاها و سوغاتی‌های خوشمزه مقصدی جذاب خواهد بود و طبیعت بکر مهاباد و غارهای باستانی و ارزشمندش هر ساله طبیعت گردان و ماجراجویان زیادی را به سوی خود می‌کشاند.

هر شهر این استان جاذبه های منحصر به فردی دارد که سفرتان را به یاد ماندنی‌تر خواهد کرد؛ سایر دیدنی های آذربایجان غربی مانند دریاچه ارومیه، آبشار شملکان، دریاچه سد شهرچای، کلیسای مار سرگیز، بنای سه گنبد، رودخانه‌ی‌ِ بند، ارتفاعات گردنه قوشچی، یخچال دوققوز پله، سد شهر چای ارومیه، غار تمتمه، مدرسه هدایت، قلعه هلاکوخان، گیز گالا، کوه سِر، روستای راژان، روستای سر، گلشهر، چشمه‌های معدن زنبیل، روستای جانوسلو، کلیسای سورپ پطروس، کلیسای مار دانیال ارومیه و غیره از مهم‌ترین جاهای دیدنی ارومیه است.

آشنایی با دیدنی های برج میلاد + معرفی کامل تفریحات و امکانات

آذربایجان غربی یکی از بهترین مقاصد این فهرست برای سفرهای تابستانی ما خواهد بود که زیبایی‌های آن برای همه آشکار است. سفر خوشی را در این استان برایتان آرزومند هستیم.

تهران

فیروزکوه

فیروزکوه از شهرهای زیبای استان تهران در مسیر جاده تهران به شمال به حساب می‌آید که میانگین دمای سالانه آن حدود هشت درجه سانتی‌گراد است. طبیعت بکر و زیبای این شهر، آن را به‌عنوان مقصد سفرهای تابستانی در میان گردشگران مطرح کرده است؛ از جمله تنگه واشی که در دل تابستان، آب‌وهوای خنکی دارد. تنگه میشینه مرگ که از آن به‌عنوان چهارمحال تهران نیز یاد می‌شود؛ چشمه آب معدنی خمده با خاصیت درمانی، روستای هرانده و غار بورنیک و… از دیدنی‌های منطقه‌ی فیروزکوه هستند که می‌توانند برای هر گرشگری جذاب باشند.

تابستان کجا بریم

تابستان کجا بریم دماوند

دماوند یکی از شهرهای استان تهران و مرکز شهرستان دماوند است که مناطق دیدنی و خوش آب‌وهوای بسیاری دارد و یکی از کهن‌ترین شهرها و نخستین شهرهای اسطوره‌ای تاریخ ایران به حساب می‌آید. قله باشکوه و زیبای دماوند در شمال شهر دماوند قرار دارد که علت نام‌گذاری شهر نیز محسوب می‌شود. این قله بلندترین قله آتشفشانی آسیا و نخستین اثر طبیعی ثبت‌شده در فهرست آثار ملی ایران است.

شهر‌ ییلاقی دماوند در دامنه‌های زيبای كوهستان دماوند قرار داشته و چشم‌اندازی زیبا دارد. ضمن اینکه باغ‌های سرسبز و خرم و مراتع مرغوب از خصوصیات مهم این شهر هستند. آبشار برف تنگه لار، آبشار جنگلک، دشت مشا، چشمه سیاه سنگ، چشمه اعلا، دریاچه تار و… گوشه‌ای از جاذبه‌های دیدنی دماوند هستند که گردشگران می‌توانند در طول سفر تابستانی خود از آن‌ها دیدن کنند.

کردستان

تابستان کجا بریم؟ کردستان اولین منطقه پیشنهادی ما برای مسافرت در تابستان است، کردستان علاوه برداشتن آب و هوای مناسب مناطق طبیعی و تاریخی منحصر به فردی را دارا است. پیشنهاد ایران نیهون برای مسافرت به کوردستان دیدن دریاچه زریوار است، دریاچه آب شیرین زریوار از تعدادی چشمه کف‌جوش و بارش باران تامین می شود.دریاچه زریوار مریوان واقع است.

تابستان کجا بریم

برخی از جاهای دیدنی کردستان عبارتند از : عمارت تاریخی آصف، عمارت مشیردیوان و حمام خان، چشمه آب معدنی باباگرگر، کوه آبیدر، دشت بیلو، منطقه تفریحی قمچیان.

کرمانشاه

تابستان کجا بریم؟ کرمانشاه را نیز یکی از مناطق مسافرت در تابستان در نظر داریم باوجود آب و هوای عالی که دارد.کرمانشاه علاوه بر آثار تاریخی منحصرد به فردی که دارد دارای جاذبه های طبیعی بکر و دیدنی است.

تابستان کجا بریم

علاوه بر دیدن آثار تاریخی کهن کرمانشاه دیدن سرآب نیلوفر را پیشنهاد می کنیم که در 20 کیلومتری کرمانشاه است که در تابستان به استخر بزرگی از گل های نیلوفر می شود. آب این تالاب بقدری زلال است که می توانید ساقه های زیر آب نیلوفر را ببینید.

برخی از جاهای دیدنی کرمانشاه عبارتند از: مجموعه تاریخی بیستون و طاق‌ بستان، معبد آناهیتا، تکیه بیگلربیگی، تکیه معاون‌الملک، سرآب نیلوفر، باغ گل کرمانشاه.

تابستان کجا بریم لرستان

تابستان کجا بریم؟ لرستان گنجینه ای از آثار طبیعی و تاریخی است که هر گردشگری به خود جذب می کند حال اینکه این منطقه فوقالعاده زیبا در دل تابستان با آب و هوای مناسب برخوردار است. هر جای از این استان که بخواهید بروید زیباست. در نگاه اولی که به خرم آباد بخواهید بروید قلعه فلک الافلاک را مجذوب خود خواهد کرد.

تابستان کجا بریم

برخی از جاهای دیدنی لرستان عبارتنداز: گرداب سنگی، قلعه فلک الافلاک، پل شکسته، آبشار بیشه، دریاچه کیو ، منطقه ی زیبای مخمل کوه، دره شیرز.

گلستان

گرگان را شاید بتوان جزو زیباترین و بهترین شهرهای شمال در تابستان دانست که با طبیعت دیدنی‌اش از کوه، جنگل و چمنزار گرفته تا جلگه و دشت، بیابان و شوره‌زار، دریا و خلیج، رودخانه و تالاب و زمین‌های کشاورزی، گردشگران بسیاری را به خود جلب می‌کند. در سفر به این منطقه می‌توانید از جاذبه‌هایی همچون آبشار زیارت، جنگل ناهارخوران، آبشار شصت کلاته، جنگل النگدره، طبیعت سردانسر، خانه‌ تقوی‌ها، باغ روس‌ها و کاخ آقا محمد خان قاجار دیدن کنید.

عکس هزار پله ایروان + تاریخچه و تصاویری زیبا از مکانی نادر

تابستان کجا بریم

گیلان

ماسوله

شهر پلکانی ماسوله در جنوب غرب گیلان،‌ از نقاط تاریخی، سرسبز و خوش آب‌وهوای شمال ایران با هوای مه‌آلود، تابستان‌های خنک و زمستان‌های پربرف، کوهستان‌های مرتفع، جنگل و ییلاقات سرسبز است و به همین دلیل یکی از بهترین جاهای شمال برای مسافرت در تابستان به حساب می‌آید. ساکنان ماسوله با فروش صنایع دستی خود به مسافران و گردشگران مانند عروسک‌های بافتنی و… امرار معاش می‌کنند و با خرید آن‌ها نیز به اقتصاد محلی کمک می‌کنید و نیز یادگاری‌های جذابی از این منطقه خواهید داشت.

ماسال  ییلاقات ماسال

ماسال شهری در استان گیلان است که ییلاقات ماسال از معروف‌ترین و زیباترین ییلاقات استان گیلان هستند و در نتیجه می‌توان از آن به‌عنوان بهترین شهر ایران برای مسافرت در تابستان یاد کرد.

تابستان کجا بریم

این منطقه با داشتن جاذبه‌های طبیعی بسیار و هوای منحصر‌به‌فردش، در بهار و تابستان مسافران بسیاری را به‌سمت خود می‌کشاند.

یکی از معروف‌ترین ییلاقات ماسال، روستای ییلاقی «اولسبلنگاه» در ۲۵ کیلومتری جنوب ماسال و در ارتفاع ۱۸۰۰ متری از سطح دریا است. در این ییلاق تجربه قدم زدن روی ابرها و اقامت در خانه‌ای چوبی را خواهید داشت که حتی فکرکردن به آن، روح آدمی را تازه می‌کند.

خراسان شمالی

تابستان کجا بریم بجنورد

شهر بجنورد در کوهپایه‌های رشته کوه آلاداغ قرار دارد و بزرگ‌ترین شهر استان خراسان شمالی محسوب می‌شود. آب‌وهوای این شهر به‌دلیل شرایط جغرافیایی و کوهستانی منطقه، در اغلب فصول سال خنک است و جزو شهرهای سرسبز ایران به شمار می‌آید. طبیعت اطراف شهر بجنورد، گواهی بر این مدعا است که این شهر آب‌وهوای مناسبی دارد. تفرجگاه بابا امان، تفرجگاه طبیعی و تاریخی بش قارداش، عمارت آیینه‌خانه مفخم، آتشکده اسپاخو و بند خاکی عبدل‌آباد از جمله جاذبه‌های بجنورد هستند که ارزش دیدن دارند.

تابستان کجا بریم

کهگیلویه و بویراحمد

مقصد بعدی برای سفر تابستانی را می توان کهگیلو و بویراحمد در نظر گرفت این استان با وجود آب و هوای مطبوع در فصل تابستان دارای آبشار های متعدد و زیادی است که گردشگران را به این نقطه از ایران می کشاند.

تابستان کجا بریم

برخی از جاهای دیدنی کهگیلو و بویراحمد عبارتنداز: آبشار یاسوج، آبشار بهرام بیگی، آبشار گنج بنار، آبشار زیبای کمردوغ ،شهر تاریخی بلاد شاپور و نقش برجسه تنگ سروک.

مازندران

تابستان کجا بریم آلاشت

یکی از شهرهای شهرستان سوادکوه در مازندران است که از خنک‌ترین شهرهای شمالی در تابستان محسوب می‌شود و با سفر به آنجا می‌توانید در ارتفاعی بلند، مهمان ابر و آفتاب و جنگل باشید.

آلاشت در زبان مازندرانی به‌معنای آشیانه عقاب است و دلیل این نام‌گذاری به وجود عقاب‌های بسیار در اطراف آن برمی‌شود. این شهر زیبا با دارا بودن آب‌وهوای مفرح کوهستانی، بافت تاریخی ثبت شده در فهرست میراث ملی، بنای مسجد امام حسین(ع) با معماری منحصربه‌فرد، موزه مردم شناسی در ساختمانی با قدمت بالغ بر ۱۵۰ سال، رصدخانه و جاذبه‌های فراوان دیگر، یکی از بهترین مقاصد برای تورهای طبیعت‌گردی و سفر تابستانی به شمال ایران است.

فیلبند

روستای فیلبند که به «بام شرقی مازندران» نیز معروف شده، مرتفع‌ترین ییلاقات مازندران است که با اقیانوسی از ابر و چشم‌اندازی بی‌بدیل پذیرای گردشگران در سفرهای تابستانی است.

تابستان کجا بریم

این ییلاق در اصل «فلبند» نام دارد؛ «فل» در گویش مازندرانی به‌معنای خستگی و «بند» نیز به‌معنای بند آمدن و نتوانستن است. علت این نام‌گذاری به‌دلیل ارتفاع بالای این ییلاق و کمرگاه‌های تندی است که عبور از آن را دشوار می‌کند.

روستای فیلبند در فصل زمستان به‌واسطه‌ی بارش برف تقریبا بدون سکنه می‌شود؛ ولی با شروع بهار و جاری شدن جویبارها و رویش گیاهان خوراکی، بار دیگر زندگی به منطقه باز می‌شود. فیلبند، چشمه‌های کوچک و بزرگ متعددی دارد که چشمه کوچک موسوم به «لار» دارای املاح معدنی فراوانی است که برای درمان درد کلیه مفید است.

تابستان کجا بریم چهارمحال‌وبختیاری

تابستان کجا بریم؟ چهار محال و بختیاری با آب و هوای فوق العاده خوبش برای فرار از گرما گزینه خوبی بشمار می رود، این استان زیبا سرشار از آبشارها ،چشمه ها، غار ها و پارک های جنگلی است.پیشنهاد ایران نیهون برای سفر به سامان یکی از شهرهای این استان که در حاشیه روخانه زاینده رود قرار دارد که منطقه خوش آب و هوای را ایجاد کرده است.

لیست کامل و جامع از لوازم مورد نیاز کمپ

تابستان کجا بریم

برخی از جاهای دیدنی چهارمحال و بختیاری عبارتنداز: قلعه دزک،‌ کتیبه‌‌های سنگی رخ، مسجد جامع هرچکان،آبشار آتشگاه، آبشار تونل کوهرنگ، آبشار دره عشق،غار سراب، پیر غار، غار منج و غار خراجی.

همدان

همدان، مرکز استان همدان، در غرب کشور است که در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد؛ در واقع وجود کوه الوند در جوار آن سبب شده است تا ارتفاع شهر از سطح دریا به بیش از ۱,۷۴۱ متر برسد. این شهر سردسیر که برای سفرهای تابستانی بسیار مناسب به نظر می‌رسد، از قدیمی‌ترین شهرهای ایران با پیشینه‌ای بسیار طولانی است.

تابستان کجا بریم

همدان پایتخت نخستین تمدن ایران، یعنی مادها بوده است و از همین رو جزو شهرهای قدیمی جهان محسوب شود. دانشمندان و بزرگان بسیاری از این شهر به جهان معرفی شده‌اند که مهم‌ترین آن‌ها را می‌توان ابوعلی سینا دانست. غار علیصدر، دهکده توریستی تفریحی گنجنامه، پارک مردم، تپه هگمتانه و آرامگاه بوعلی سینا از جمله جاهای دیدنی همدان هستند که بی‌شک برای هر گردشگری جذاب خواهند بود.

تابستان کجا بریم زنجان

برای سفر تابستانی در ایران می‌توانید زنجان را در برنامه‌ی سفرتان بگنجانید. در واقع علاوه بر آب‌وهوای خوب زنجان در فصل تابستان که آن را مناسب گردشگری می‌کند، وجود جاذبه‌های گردشگری تاریخی و طبیعی متنوع، زیبا و منحصر‌به‌فرد، همچون بازار سنتی زنجان، مسجد جامع، دودکش جن در منطقه ماهنشان، خانه‌ی ذوالفقاری (موزه باستان‌شناسی زنجان)، مجموعه‌ی تاریخی ائل داغی و… باعث جذب بازدیدکنندگان و مسافران بسیاری را از سراسر ایران و جهان شده است.

تابستان کجا بریم

زنجان از قدیم‌الایام، شهری برای خرید چاقوهای اعلا بوده است؛ هرچند می‌توانید خوراکی‌هایی نظیر شیرینی شستی، نان اردک، انگشت‌پیچ و صنایع دستی این منطقه مثل ملیله‌کاری، چاروق (نوعی کفش)، ظروف مسی، قالی و… را به‌عنوان سوغات از این شهر به یادگار ببرید.

خوانسار؛ شهر چشمه‌ها و کوچه باغ‌ها

یکی از شهرهای دیدنی ایران برای مسافرت در تابستان شهری کوچک و جمع و جور با هوایی خنک و معتدل از توابع استان اصفهان که دو ساعت با این شهر فاصله دارد. اغراق نیست اگر بگوییم یکی از بهترین شهرهای ایران برای مسافرت در تابستان خوانسار است. خوانسار را بیشتر به خاطر کندوهای عسل فراوان و عسل بی‌نظیر و نیز لاله‌های واژگونش می‌شناسند. اما می‌دانستید شهر خوانسار به خاطر چشمه‌های آب خنک فراوانی که دارد در تابستان شهری بسیار مطبوع، معتدل و خنک و مقصدی منحصر‌به‌فرد برای سفر تابستانی و ایرانگردی است؟

اصلا خوانسار در لغت به معنای «چشمه‌سار» است. این شهر کوچک و زیبا با درختان بی‌شمار و طبیعت بکرش، کوچه باغ‌های دل‌انگیز و بی‌نظیر که این شهر را تبدیل به یک «باغ شهر» کرده، هوای پاک و آسمان آبی و سرسبزی چشم‌نوازش هنوز مقصد چندان شناخته شده برای گردشگران ایرانی نیست. مشهور است که نخستین باغ شهرهای ایران در اصفهان بنا شده‌اند و خوانسار یکی از زیباترین این باغ شهرهاست.

تابستان کجا بریم

با این‌همه اگر گذرتان در تابستان امسال به خوانسار افتاد حتما از پارک جنگلی سرچشمه که به خاطر چشمه‌های طبیعی مثل «چشمه پیر» و «چشمه مرزنگوش» که در این پارک جنگلی جاری هستند هوایی بسیار مطبوع و لطیف در اوج روزهای گرم تابستان دارد.

یکی دیگر از مناطق دیدنی و خنک خوانسار که جز بهترین شهرهای ایران برای مسافرت در تابستان و ایرانگردی محسوب می‌شود روستای مشهور «دره بید» است که از جمله تفریحگاه‌های قدیمی این شهر محسوب می‌شود. دشت لاله‌های واژگون «گلستان‌کوه» نیز در این روستا واقع شده است که البته در فصل بهار مقصد گردشگران است. اگر به اماکن تاریخی علاقمندید و در سفرهای‌تان از دیدن آن‌ها غافل نمی‌شوید به «خانه ابهری‌ها» بروید که یادگار دوارن قاجار است و نقاشی‌ها و گچ‌بری‌هایش هنر معماران ایرانی در دوره قاجار را به رخ می‌کشد.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

12 تیر 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *