افتتاح حساب ترکیه
سفر با هواپیما

سفر با هواپیما یکی از بهترین و سریع ترین راه های سفر به نقاط مختلف دنیا می باشد اما استفاده از این وسیله نقلیه آداب و نکات خاصی دارد که ما در این مطلب از گروه سفر شادمگ مفصل به آن پرداختیم.

درباره سفر با هواپیما

معمولا افرادی که برای مسافرت های خود از هواپیما استفاده می نمایند از شرایط و قوانین سفر هوایی مطلع هستند. جهت سفر هوایی در آغاز باید اقدام به رزرو صندلی یا خرید بلیط هواپیما نمود. مراحل بعدی اقدام برای صدور بلیط هواپیما، سوار شدن به هواپیما، شرایط پرواز و استقرار در هواپیما، مقررات پرواز و در نهایت حفظ سلامتی در هواپیما است. در این مقاله نکاتی درباره مسافرت های هوایی ارائه ذکر است که قطعا قابل توجه هستند.

سفر با هواپیما

نکات مربوط به خرید و صدور بلیط هواپیما

جهت صدور بلیط هواپیما و کارت پرواز و همچنین سوار شدن به هواپیما ارائه کارت شناسایی معتبر الزامی است. حتما شماره تلفن تماس خود را برای صدور بلیط در اختیار متصدی باجه فروش قرار دهید تا هنگام بروز تغییرات احتمالی، برنامه پرواز به شما اطلاع داده شود. بلیط هواپیما ارزشمند است، باید از آن مراقبت نمایید تا مفقود نشده و یا مورد سوء استفاده قرار نگیرد.

در صورت مقفود شدن بلیط، باید در نخستین زمان به اولین دفاتر هواپیمایی مراجعه و مفقود شدن بلیط را اعلام نموده و در صورت تمایل مجدداً طبق مقررات بلیط تهیه نمایید.

نکات مربوط به اطلاعات و ساعت پرواز سفر با هواپیما

ساعتی که در بلیط تعیین شده است را به خاطر نگه دارید و زمان رسیدن به فرودگاه را محاسبه نمایید تا از پرواز جا نمانید. هیچ پروازی به دلیل عدم حضور مسافر به تأخیر نمی افتد. دقت نمایید مسافرینی که نتوانند در ساعت تعیین شده (یک ساعت قبل از پرواز) در فرودگاه حاضر شوند، جای ایشان به دیگری واگذار می شود و بلیط آنها مشمول مقررات مربوط به تأخیر مسافران می گردد.

ارائه بلیط های مخدوش و یا اشتباه در فرودگاه مشکلاتی را برای آنان به همراه می آورد، لذا توصیه می شود پس از دریافت بلیط کلیه مندرجات آن اعم از نام، تاریخ و ساعت حرکت، مبدأ و مقصد و … راکنترل نمایند.جهت سوار شدن به هواپیما، باید کارت شناسایی معتبری داشته باشید که اطلاعات آن، با اطلاعات مندرج در بلیط یکسان باشد.

 اشیائی که می توان با خود حمل نمود

لیست اشیایی که مسافران میتوانند به عنوان بار دستی رایگان در داخل هواپیما حمل نمایند به شرح ذیل است: صندلی چرخدار بیمار، گهواره کوچک دستی و غذای کودک، یک دوربین شکاری و یک دوربین عکاسی، مقدار مناسبی مجله و یا کتاب، یک عدد کیف دستی زنانه، یک چتر و یا عصا، یک پالتو، شال و یا پتو.

سفر با هواپیما

کارت پرواز و برچسب بار الصاق شده به جلد بلیط را تا رسیدن به مقصد نگهداری نمایید. به منظور حفظ ایمنی و سلامت پرواز، مسافران نباید تحت هیچگونه شرایطی بسته یا ساک مسافر دیگری را به عنوان بار خود قبول نمایند، زیرا در این صورت مسئولیت محتوی بسته ها پس از تحویل با شخصی است که اظهار نموده توشه همراه است.

انصراف از پرواز سفر با هواپیما

در صورتی که مسافرین درخواست لغو پرواز و انصراف از مسافرت را داشته باشند، با رعایت مقررات مندرج در بلیط می توانند در ساعت مقرر به دفاتر شرکت مربوطه مراجعه و نسبت به این موضوع اقدام نمایند.

نکات ایمنی در طول پرواز

در طول مدت پرواز به نکات و تذکرات ایمنی که توسط میهمانداران هواپیما بیان می گردد دقت نمایید و تنها در مورد درخواست های بسیار ضروری از میهمانداران کمک بخواهید.

پس از رسیدن به مقصد و هنگام برداشتن بار از روی نوار نقاله، شماره رسید متصل شده به بلیط را با نوار متصل شده روی چمدان مطابقت نمایید تا احیانا به دلیل شباهت، وسایل و بارهای متعلق به دیگران را برندارید.

راهنمای پزشکی حمل و نقل هوایی بیماران

بیشتر مسافرانی که در وضعیت سلامتی مناسبی قرار دارند، مشکلی از بابت پرواز با هواپیما نخواهند داشت. اما مسافران بیمار به دو دسته کلی تقسیم می شوند:

• گروه اول به مسافرانی تعلق دارد که سفر آنها نسبت به بیماری شان تصادفی بوده و اقدام به سفر با هواپیما می کنند. بیشتر بیماران هم در این گروه قرار دارند که از بابت سفر هوایی مشکلی نخواهند داشت

• گروه دوم مسافرانی هستند که در واقع بیماری علت اصلی سفرشان بوده و برای درمان یا مشاوره تخصصی اقدام به سفر می کنند (گردشگری سلامت). این دسته از بیماران هر چند تعداد کمی از مسافران را تشکیل می دهند، اما به طور معمول قادر به مراقبت از خود در طول پرواز نبوده و به همراه نیاز دارند. ضمن اینکه شرایط پرواز هم می تواند بر وضعیت آنها تأثیر نامطلوبی داشته باشد

سفر با هواپیما

به طور کلی بیمارانی که در دسته دوم قرار دارند باید جهت انجام مسافرت هوایی خود مجوز پزشکی دریافت کنند. در این زمینه واحد پزشکی هوایی شرکت های هواپیمایی مسئولیت تصمیم گیری و صدور مجوز برای این دسته از بیماران را بر عهده دارد. این واحد صلاحیت تشخیص این موضوع را دارد که بیمار تحت چه شرایط و با چه تسهیلات یا محدودیت هایی می تواند اقدام به سفر هوایی کند.

این نکته را هم باید افزود که نظر پزشک معالج تنها در حد توصیه قابل توجه بوده و نظر نهایی بر عهده این واحد است.

در مجموع اخذ مجوز برای بیماران زیر الزامی است:

• افراد مبتلا به هر نوع بیماری عفونی

• کسانیکه شرایط فیزیکی یا رفتاری آنان ممکن است موجبات آزار سایر مسافرین را فراهم کند

• بیمارانی که نوع بیماری آنها ممکن است باعث اختلال در ایمنی یا تأخیر در پرواز شود

• افرادیکه به تنهایی قادر به مراقبت از خود نبوده و نیاز به همراه دارند

• کسانی که که شرایط پزشکی آنها ممکن است تحت تأثیر پرواز تشدید یا وخیم شود

مسافران زیر نیاز به اخذ مجوز پزشکی ندارند:

• جانبازان و معلولینی که به خدمات پزشکی خاص نیاز ندارند

• افرادی که تحت اعمال جراحی ناباروری قرار گرفته اند، پس از 24 ساعت از عمل

• اعمال جراحی سطحی مرتبط با پوست و مو به غیر از جراحی بینی

سفری هیجان‌ انگیز به آبشار دوقلوی وارک لرستان

• جراحی اصلاح دید یا همان جراحی لیزری قرنیه در مسافران کمتر از 40 سال

• عمل جراحی بینی بدون نیاز به انسداد مجاری تنفسی و پانسمان داخلی بدون خونریزی

• مسافران دارای سوند ادراری که در دو هفته اخیر هیچ گونه جراحی شکمی نداشته اند

• سوختگی های سطحی بدون بو و ظاهر نامناسب

سفر با هواپیما

• هر عمل جراحی پس از دو هفته که در آن فرد حال عمومی مناسب داشته، بتواند روی صندلی نشسته و کمربند خود را ببندد

• مسافران زیر 60 سال با ضایعه نخاعی که نیاز به اکسیژن و برانکارد نداشته و می توانند کمربند خود را ببندند

• بیماران با آتل گیری و گچ گیری اندام فوقانی (بازو، ساعد، پا و ساق پا) پس از 24 ساعت در پروازهای داخلی و 48 ساعت در پروازهای خارجی بودن هر گونه خونریزی

الزامات پزشکی خانم های باردار

• بارداری تک قلویی: مادر تا پایان هفته 36 بارداری نیاز به مجوز پزشک هوایی ندارد. اما ارائه مدرک معتبر پزشکی با مُهر پزشک متخصص زنان و زایمان که حاوی سن بارداری و تخمین تاریخ زایمان باشد، الزامی است

• دو قلویی و بالاتر به صورت طبیعی: مادر در انتهای 32 نیاز به کسب مجوز پزشک هوایی ندارد. اما ارائه مدارک معتبر پزشکی با مُهر پزشک متخصص زنان و زایمان که حاوی سن بارداری و تخمین تاریخ زایمان باشد، الزامی است

• بارداری پر خطر: در اینگونه موارد کسب مجوز پزشک هوایی در هر مقطعی الزامی است

موارد ممنوعیت پرواز

• مسافرانی که به دلیل وخامت بیماری احتمال فوت آنها وجود دارد

• کسانیکه به دلیل بیماری وضعیت ناخوشایندی را برای سایر مسافران ایجاد می کنند

• مسافران که در هواپیما و فرود اضطراری احتمال وخامت حالشان وجود دارد

• حاملگی بعد از هفته 34 بارداری

• نوزادان زیر یک هفته از زمان تولد

• مسافری که قادر به استفاده از صندلی هواپیما در هیچ حالتی نیستند

• بیماران عفونی که خطر سرایت بیماری آنها به سایر مسافران وجود دارد

• بیمار روانی غیر قابل کنترل که امنیت هواپیما و سایر مسافران را به خطر می اندازند

 نکاتی برای حفظ سلامتی و رفع خستگی در طول پرواز

روش های ساده ای وجود دارند که می توانند کسالت و خستگی بوجود آمده به خصوص درپروازهای طولانی مدت را کاهش دهند و موجب بدست آوردن انرژی شود. در ذیل به برخی از این روشها اشاره می شود:

سفر با هواپیما

آرامش در پرواز

بر روی صندلی خود صاف بنشینید، کف هر دو پا را روی سطح زمین قرار دهید سپس به شکلی که پاشنه های هر دو پا روی زمین قرار داشته باشد، نوک پنجه پاهایتان را بالا بیاورید. سپس با ثابت نگه داشتن نوک انگشتان پاها بر روی زمین، سعی نمایید تا پاشنه ها را به طرف بالا حرکت دهید. این کار موجب سهولت کار گردش خونتان خواهد گردید.
همانطور که روی صندلی نشسته اید، زانوی پای راست خود را به طرف سینه، بالا بیاورید و دوباره به پایین حرکت دهید. این حرکت را سه مرتبه تکرار نمایید. این تمرین را با زانوی پای چپ نیز انجام دهید.
چند بار شانه های خود را به طرف بالا و پایین حرکت دهید این عمل موجب می گردد تا آرامش اعصاب بدست بیاورید. همچنین در این حالت سه مرتبه شانه های خود را به طرف جلو و عقب گردش دهید، همچنین می توانید در حالت صاف و نشسته به آرامی سر خود را به طرف سینه خم کنید و دوباره آن را به آرامی بالا بیاورید. در حالی که به جلو نگاه می کنید، سرخود را به آرامی به طرفین شانه ها بگردانید. گردش را تا جایی که انتهای شانه ها را ببینید ادامه دهید و دوباره سر را به حالت عادی برگردانید.
برای تنفس بهتر، کف یکی از دست ها را روی سینه و دیگری را روی شکم خود قرار دهید و سپس از راه بینی نفس عمیقی بکشید. اکنون احساس می نمایید که حجم سینه شما زیاد شده است و سپس هوای بازدم را از دهان خارج نمایید. این حرکت را چندین بار تکرار نمایید که باعث می شود احساس راحتی بیشتری در تنفس داشته باشید.

ادامه نکات سفر با هواپیما

برای رفع ضعف و سرگیجه که معمولا برای مسافران پروازهای بلند مدت و طولانی بوجود می آید، سعی نمایید مقادیر زیادی آب بنوشید و از خوردن غذاهای زیاد در طول پرواز پرهیز نمایید. چنانچه دچار ضعف شدید، یک نوشابه بنوشید و سر خود را رو به پایین بر جایی تکیه دهید تا ضعف و سرگیجه شما از بین برود.
هنگام بلند شدن هواپیما از زمین و به به زمین نشستن هواپیما، جهت جلوگیری از گوش درد، توصیه می شود از آدامس یا شکلات استفاده گردد، چراکه به کارگیری عضلات بلع از ایجاد گوش درد جلوگیری می نماید.
کم خوابی در مسافرت هوایی بدلیل بهم خوردن وضعیت بیولوژیک بدن با ساعت مقصد ایجاد می شود. برای جلوگیری از این حالت سعی نمایید پیش از موعد پرواز و در طول پرواز بخوابید. پس از رسیدن به مقصد نیز تا جایی که می توانید بیدار بمانید و سعی نمایید در طی روز مدت زمانی را در محوطه بیرون از خانه سپری نمایید. انجام این کارها کمک می نماید تا ساعت بیولوژیک بدن شما به طور خودکار تنظیم گردد.
سفر هوایی طولانی می تواند موجب نوعی اضطراب و تشویش و در نهایت بروز اختلالات بیولوژیکی در بدن انسان گردد. برای جلوگیری و رفع این حالت سعی نمایید حتی الامکان حین انجام چنین سفرهایی علاوه بر استفاده از توقف گاه ها، خواب در طول شب و استفاده از هوای تازه را فراموش نکنید. همچنین در طول سفر از غذاهای سبک و کم حجم استفاده نمایید.

حقوق مسافر در پروازهای داخلی

بدون شک مسافرانی که در مسیرهای داخلی از هواپیما برای سفرهای خود استفاده می کنند، از حقوق قانونی برخوردار هستند و در صورت بروز هر گونه مشکل می توانند از ایرلاین مربوطه شکایت کنند. آگاهی از حقوق مسافر در پروازهای داخلی می تواند در یک سفر راحت به مسافر کمک زیادی کند.

حقوق مسافر در حقیقت مجموعه ای از سیاست ها، دستورالعمل ها، استانداردها، ضوابط و مقرراتی است که الگوی رفتاری یک شرکت هوایی و دست اندرکاران پروازی بوده و هدف آن نیز تضمین حقوق مادی و معنوی و رعایت منزلت مسافران در سفرهای هوایی است. لازم به ذکر است که رعایت این موارد بر اساس ماده 5 قانون هواپیمایی کشوری و ماده 19 کنوانسیون ورشو برای شرکت های هوایی الزامی است.

سفر با هواپیما
نکته دیگری که باید بدانید این است که حدود این قوانین شامل پروازهای داخلی کلیه شرکت ها و آژانس های هواپیمایی و نیز فرودگاه ها می شود. دفتر نظارت بر فرودگاه ها، شرکت ها و مؤسسات هوانوردی هم مسئولیت حسن اجرای قوانین را بر عهده دارد.

سفر به قنات زارچ يزد ؛ قدیمی‌ترین و طولانی‌ترین قنات جهان + مشخصات و آدرس

حقوق مسافر در پروازهای داخلی شامل چه مواردی می شود؟

عدم تبعیض: عدم تبعیض به این معناست که کلیه مسافران باید به صورت یکسان از خدمات شرکت های هواپیمایی بهره مند شوند.

ممانعت از سفر: در صورتی که یک شرکت هواپیمایی به رغم داشتن بلیط مورد تأیید به دلیل محدودیت های شرکت حمل کننده از پذیرش مسافر امتناع کند، موظف به استرداد وجه و ارائه یک بلیط رایگان مشابه با مسیر و کلاس پروازی به مسافر است. اراده این بلیط هم باید در اولین فرصت انجام شده و در صورت انتقال مسافر از طریق سایر خطوط هوایی هم هزینه یا مابه التفاوت توسط مسافر و خسارت توسط شرکت پرداخت نشود. در زمینه ابطال پرواز توسط ایرلاین، تأخیرات پرواز و تغییر مسیر اجباری در طول پرواز نیز قوانینی وجود دارد که در قوانین و نکات تغییر و استرداد بلیط هواپیما می توانید آنها را بخوانید.

فقدان یا آسیب دیدگی جامه دان

شرکت هوایی در صورت گم شدن یا آسیب دیدن جامه دادن و بار همراه بر اساس دستورالعمل پیگیری، جستجو و جبران خسارت موظف به تأمین رضایت مسافر است. مسافر در صورت هر گونه آسیب به چمدان خود لازم است بلافاصله قبل از ترک فرودگاه گزارش و لیست محتویات را به ایرلاین خود ارائه دهد. در صورت تأخیر در تحویل بار هم مسافر می تواند ظرف مدت 21 روز مراتب را به صورت کتبی به شرکت اعلام کند.

حقوق مسافرین توانخواه

برای تأمین تسهیلات رفاهی و ایمنی مسافران توانخواه شرکت های هوایی در چارچوب دستورالعمل های تخصصی اقدامات لازم را در ارائه خدمات مناسب و رایگان انجام خواهند داد. شرایط خاص مسافر توانخواه هم باید در زمان خرید بلیط و 48 ساعت قبل از پرواز به شرکت مورد نظر اعلام شود. مسافر باید جهت آگاهی از چگونگی این خدمات با دفتر شرکت حمل کننده تماس حاصل کند. البته مسافری که در دوران پس از عمل جراحی و نقاهت قرار داشته باشد، در گروه مسافرین توانخواه قرار نمی گیرد.

شفاف سازی نرخ بلیط و خدمات هوایی

شرکت هواپیمایی و دفاتر نمایندگی فروش بلیط موظف هستند بلیط مسافر را با مشخصات کامل اعم از شرایط و ضوابط بلیط صادر شده، قیمت نهایی (بهای پایه، عوارض، قواعد ابطال و هزینه های اضافی)، نام شرکت حمل کننده و سایر اطلاعات ضروری به مسافر ارائه کنند.

مزایا و معایب سفر با هواپیما

همانطور که گفتیم در ذهن اکثر ما سفر با هواپیما یکی از آسان‌ترین روش‌های مسافرت است. اما سفر با هواپیما هم مانند هر نوع دیگرِ سفر در کنار مزایایی که دارد، یک سری معایب هم دارد. در ادامه نمونه‌هایی از مزایا و معایب سفر با هواپیما را می‌خوانید.

مزایای سفر با هواپیما

اگر می‌خواهید در سریع‌ترین زمان به شهر یا کشور دیگری بروید، هواپیما بهترین گزینه است. در سفر با هواپیما در وقت خود صرفه‌جویی کنید.
سفر به بعضی مقاصد تنها از راه هوایی امکان‌‌پذیر است. هواپیما این امکان را فراهم می‌کند تا به دوردست‌ترین نقاط بتوانیم بدون دردسر سفر کنیم.
در هواپیما از ترافیک در امانید! مسیر‌های جاده‌ای خصوصا در تعطیلات و دوران پیک سفر بسیار شلوغ و پرترافیک هستند. اما در سفر با هواپیما دیگر خبری از شلوغی و ترافیک نیست.

سفر با هواپیما
خیلی‌ها سفر با هواپیما را امن‌ترین روش مسافرت می‌دانند.
لازم نیست برای همه اعضای خانواده هزینه یکسان بپردازید. معمولا هزینه سفر با هواپیما برای نوزاد 90 درصد و برای کودکان 2 تا 12 سال، تا 50 درصد تخفیف دارد. البته این برای همه سفرهای هوایی صادق نیست و به تفاوت بلیط‌های چارتر و سیستمی بستگی دارد.
برای اینکه طول مسیر و ماندن در کابین هواپیما برای کودکان قابل تحمل‌تر شود، معمولا ایرلاین‌ها، برنامه‌های ویژه‌ای برای کودکان در نظر می‌گیرند. مثلا بسته‌های هدایا شامل اسباب‌بازی، لوازم تحریر، دفتر نقاشی و … بین کودکان توزیع می‌شوند. یا آنها را با خوراکی‌های جذاب که تزیینات کودکانه دارند غافل‌گیر می‌کنند.
سفر با هواپیما خود به تنهایی نوعی تفریح محسوب می‌شود. پرواز بر فراز آسمان‌ها و تماشای زمین از بین ابرها، تجربه شیرینی است که انسان را به وجد می‌آورد.
یکی از جذابیت‌های سفر با هواپیما، برخورد پرسنل هواپیما با مسافر است. آنقدر برخوردها محترمانه و در نهایت ادب و دلسوزی هستند که با تمام وجود حس می‌کنید که از خلبان گرفته تا مهمانداران همه دست به دست هم داده‌اند تا شما راحت‌ترین و ایمن‌ترین پرواز را تجربه کنید.

معایب سفر با هواپیما

وقتی اسم فرودگاه و سفر با هواپیما می‌آید اولین چیزی که در ذهن بعضی از ما نقش می‌بندد، تاخیر‌های طولانی و منتظر ماندن برای سوار شدن به هواپیماست. این ناهماهنگی‌ها و انتظارهای طولانی و از پیش تعیین نشده، یکی از گزینه‌های منفی در سفر با هواپیماست. اما سفر با هواپیما معایب دیگری هم دارد که در ادامه می‌خوانید:

مورد بعدی سوانح هوایی‌ست. یکی از خطرناک‌ترین و ترسناک‌ترین اتفاقاتی که ممکن است در حین سفر پیش بیاید، حوادث و سوانح پیش‌بینی نشده است. مخصوصا سوانح هوایی که اکثرا تلفات جانی زیادی دارند.
هزینه بلیط هواپیما در مقایسه با قطار، اتوبوس و سفرهای جاده‌ای زیاد است.
اقداماتی که برای حفظ امنیت در گیت‌های فرودگاه انجام می‌گیرد؛ گاها حوصله آدم را سر می‌برند. کنترل کودکان در این انتظارهای طولانی کار آسانی نیست.
از ایرادهای دیگری که می‌شود به رفت‌وآمد با هواپیما گرفت می‌توان به محدودیت بار اشاره کرد. همانطور که می‌دانید طبق قوانین هر مسافر به میزان مشخصی می‌تواند بار داشته باشد.

ممنوعه ها

مورد دیگر ممنوعه‌ها در هواپیما هستند. در سفر با هواپیما بعضی از اجناس یا وسایل را نمی‌توانید همراه خود ببرید. جزییات بیش‌تر را در مقاله «اجناس ممنوعه در هواپیما» بخوانید.
اگر می‌خواهید با حیوان خانگی خود مسافرت کنید، هواپیما گزینه خیلی خوبی نیست! البته حمل حیوانات با هواپیما، در صورتی‌که قوانین و اقدامات لازم را رعایت کنید، امکان‌پذیر است. اما سایر وسایل نقلیه برای این‌کار به مراتب راحت‌تر هستند.
به دلیل افزایش ارتفاع و شرایط جوی طعم غذاها در هواپیما خیلی خوب به نظر نمی‌رسند. شاید بتوان در پروازهای طولانی این مورد را از معایب اذیت‌کننده سفر با هواپیما دانست.
سفر کردن با هواپیما چون در شرایط خاصی انجام می‌شود (روی آسمان!) در مواجه با برخی پیش‌آمدها معمولا کاری از دستمان بر نمی‌آید. مثلا فکر کنید چشم شما در فرودگاه دچار خارش شده و قرمز می‌شود. در حین پرواز متوجه می‌شوید که چشم شما دچار عفونت شده‌ است. عملا تا پایان پرواز کاری از دستتان بر نمی‌آید. در این مواقع اگر بدشانس باشید و مسیری طولانی پیش رو داشته باشید، مجبورید چند ساعت درد و سوزش را تحمل کنید تا به مقصد برسید.

مراحل سفر با هواپیما (فرودگاه)

دریافت آنلاین کارت پرواز

اگر تا بحال سوار هواپیما نشده‌اید اصلا نگران نباشید در این قسمت ما تمام نکات اولین پرواز با هواپیما را در اختیارتان قرار می‌دهیم. قدم به قدم از خانه تا کابین هواپیما هر کاری که لازم است انجام دهید تا یک سفر بی‌چالش و بی دردسر داشته‌ باشید را، برای‌تان شرح می‌دهیم:

جاهای دیدنی پارسیان که نباید از دست داد ؛ ساحل رویایی معروف

سفر با هواپیما

تا حد ممکن سبک سفر کنید

در سفرهای هوایی برای مسافران محدودیت حمل بار وجود دارد. در صورتی که بار شما از مقدار تعیین شده (با توجه به کلاس نرخی هواپیما متفاوت است) بیش‌تر باشد؛ مجبور می‌شوید مبلغ اضافی برای اضافه بار بپردازید که گاها مبالغ زیاد و قابل‌توجهی است. پس بهتر است حواستان به این مورد باشد.

چند ساعت قبل از پرواز در فرودگاه باشید

این‌که قبل از زمان پرواز در فرودگاه حاضر شوید اهمیت زیادی دارد. اگر به این نکته بی‌توجهی کنید، خیلی راحت از پرواز جا می‌مانید! برای انجام مراحل پرواز داخلی معمولا لازم است بین یک‌ونیم تا 2 ساعت قبل از ساعت پرواز در فرودگاه باشید. (این زمان در پروازهای خارجی 2ونیم تا 3 ساعت است).

باز هم تاکید می‌کنیم که حتما ساعتی قبل از پرواز در فرودگاه باشید تا بتوانید قبل از بسته‌شدن گیت پرواز کارهای لازم را انجام دهید. معمولا گیت پروازهای داخلی نیم ساعت تا 40 دقیقه و گیت پروازهای خارجی 40 تا 45 دقیقه قبل از پرواز، بسته خواهد شد.

گرفتن کارت پرواز در سفر با هواپیما

بعد از اینکه از در سالن اصلی وارد شدید، گیت مربوط به پرواز خود را از روی تابلوی پرواز پیدا کرده و در صف بایستید تا نوبت‌تان برای دریافت کارت پرواز و تحویل چمدان برسد. اگر لوازمی دارید که لازم است محتویات آنها مورد بررسی قرا گیرد، بهتر است آن را در قسمت بالای چمدان قرار دهید تا روند کار سریعتر انجام شود.

مراحل پرواز داخلی زودتر انجام خواهد شد و در قسمت پروازهای خارجی لازم است تشریفات بیش‌تری را انجام بدهید. مثلا قبل از دریافت کارت پرواز، باید عوارض خروج از کشور را هم به شیوه آنلاین یا به روش حضوری و در فرودگاه بپردازید و فیش آن را در دست داشته باشید. در گیت چکینگ پرواز باید چمدان‌ها را روی نقاله قرار دهید و با ارائه پاسپورت (برای سفرهای خارجی الزامی است) یا کارت ملی، کارت پرواز خود را دریافت کنید.

بعد از دریافت کارت پرواز باید از گیت امنیت که در آن عکس موجود در پاسپورت با تصویر چهره شما مطابقت داده می‌شود، عبور کنید. در این مرحله از شما خواسته می‌شود که مقابل دوربین بایستید. بعد از این مرحله باید از دستگاه بادی اسکنر هم عبور کنید. در برخی فرودگاه‌ها و معمولا در پروازهای خارجی ممکن است از شما بخواهند، برای بازرسی امنیتی کفش‌های خود را هم در بیاورید و همراه دیگر وسایل مثل گوشی همراه و حتی پالتو و کت، برای بازرسی در سبدها یا جعبه‌های مخصوص قرار دهید تا از نوار نقاله و دستگاه اسکنر عبور کنند.

چهره‌نگاری

به‌علاوه اینکه چهره‌نگاری و عبور از گیت بازرسی بدنی (Body Scanner) هم انجام خواهد گرفت. توجه داشته باشید که تمام این مراحل (تحویل چمدان، مطالبقت پاسپورت با عکس و ایستادن مقابل دوربین، عبور از بادی اسکنر و …) در همه فرودگاه‌ها انجام می‌شود اما ترتیب آن ممکن است به این صورت نباشد.

گفتیم که کارت پرواز خود را در این مرحله می‌گیرید؛ روی کارت پرواز شماره پروازتان ثبت شده‌ است. از این طریق می‌توانید روی تابلو اعلانات (مانیتور) پرواز خود را پیدا کنید و وضعیت آن را چک کنید. کارت پرواز را تا انتهای پرواز همراه خود داشته باشید. برای راحتی خودتان و سرعت دادن به انجام کار، پیشنهاد می‌کنیم مدارک هویتی خود را دم دست بگذارید.

بعد از تحویل چمدان هم رسید آن روی کارت پرواز الصاق می‌شود. پس بهتر است کارت پرواز را تا انتهای پرواز و تا زمان دریافت چمدان‌ها در فرودگاه مقصد همراه خود نگه دارید.

منتظر بمانید تا سوار هواپیما شوید

خب از این‌جای کار به بعد، می‌توانید در فضای سالن انتظار بمانید و کمی استراحت کنید، چای بخورید یا از سرویس بهداشتی استفاده کنید یا حتی گوشی موبایل خود را شارژ کنید و حتی اگر پروازتان با تاخیر انجام می‌شود و وقت کافی دارید، می‌توانید یک چرت کوتاه بزنید. اما مراقب باشید که از پرواز جا نمانید.

مثلا می‌توانید ساعت موبایلتان را کوک کنید تا مطمئن شوید به موقع از خواب بیدار می‌شوید.بعد از اینکه شماره پرواز شما اعلام شد، معمولا سوار اتوبوسی می‌شوید که قرار است شما را به در هواپیما برساند. در بعضی از انواع هواپیما نیاز نیست سوار اتوبوس شوید، بلکه از طریق یک پل اتصال به هواپیما، مستقیما از گیت وارد هواپیما می‌شود. حالا باید کارت پروازتان را به مهماندار نشان دهید و صندلی خود پیدا کنید.

در سفر با هواپیما باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

نشستن

اگر تمامی مراحل بالا را با موفقیت پشت سر بگذاریم، حالا دیگر باید با موفقیت سوار هواپیما شده باشیم. بعد از پیدا شدن صندلی به کمک مهماندار، بار دستیمان را باید در کابین بالای سرمان بگذاریم و از بسته شدن کامل در کابین مطمئن شویم. هرچقدر در پرواز کیف و وسایل کمتری در دست و بال‌مان باشد، بیشتر از پرواز لذت می‌بریم.

سفر با هواپیما

نشستن در هواپیما

مهمانداران هواپیما پیش از حرکت هواپیما و تیک‌آف، از بسته شدن کمربند ایمنی ما مطئن می‌شوند. اگر برای بستن کمربند مشکل داشتیم، نباید اصلا خجالت بکشیم. مهمانداران به محض حرکت هواپیما در حرکات آموزشی نحوه بستن کمربند ایمنی را آموزش می‌دهند.

اگر اضافه وزن داریم و کمربند برایمان کوچک است، ‌از مهماندار بخواهیم برایمان کمربند بزرگتری بیاورد. اگر شب پرواز می‌کنیم یا احساس خستگی داریم، می‌توانیم از مهماندار پتو و بالشت کوچک سفری بخواهیم.

بلند شدن هواپیما

ممکن است نگران لحظه تیک‌آف هواپیما باشیم. لحظه‌ای که هواپیما ناگهان از زمین کنده می‌شود و همه چیز برای ما غیرطبیعی می‌شود. نباید نگران گرفتن گوش‌‌مان باشیم، چون گرفتن گوش در پرواز و تیک آف طبیعی‌ست.

پیش از تیک آف، اگر نگران افت فشارمان هستیم، از آبنبات‌هایی که مهمانداران به ما تعارف می‌کنند بهتر است برداریم و زیرزبان‌مان بگذاریم. بلند شدن هواپیما، تجربه هیجان‌انگیزی‌ست و اگر کمربندمان بسته باشد و محکم نشسته باشیم، نگرانی‌مان کمتر است.

در فرودگاه مقصد چه کار باید کنیم؟

گرفتن بار

وقتی رسیدیم، برای خروج و باز کردن کمربند ایمنی باید تا باز شدن درهای هواپیما صبر کنیم. حواس‌مان را باید جمع کنیم که کیف دستی‌مان را در هواپیما جا نگذاریم. و اگر اسم ترمینالی که برای خروج از فرودگاه به آنجا می‌رویم روی بلیط‌مان درج نشده، شماره ترمینال را از مهماندار بپرسیم تا به آنهایی که احتمالا در فرودگاه منتظرمان هستند اطلاع بدهیم.

اگر پروازمان خارجی‌ست، برای ورود به کشور مقصد باید پاسپورت و گذرنامه‌مان چک شود و احتمالا کمی معطل خواهیم شد. با رسیدن به فرودگاه، از رمپ‌های مخصوص بار می‌توانیم بارمان را تحویل بگیریم و از فرودگاه بیرون برویم.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

31 خرداد 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *