تهیه خورش مرغ ناردونی

تهیه خورش مرغ ناردونی که یکی از انواع غذاهای خوشمزه و پرطرفدار ایرانی است و اصالت آن متعلق به استان های شمالی کشورمان می باشد، بسیار ساده است. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه خورش مرغ ناردونی با گروه آشپزی شادمگ همراه باشید.

تهیه خورش مرغ ناردونی شمالی

مرغ ناردون یک خورش سنتی و اصیل گیلانی است که با کته و برنج شمالی طبخ و سرو می شود. این خورش طعم ملس و گاهی ترشی دارد که با ترکیب انار و رب انار و آب انار پخته می شود.

تهیه خورش مرغ ناردونی

مرغ ناردونی را می توان با تکه های فیله مرغ نیز تهیه کرد که زمان پخت آن کمتر می شود. این خورش خوشمزه را می توان در مهمانی های خاص سرو نمود و از طعم آن لذت برد.

باید بدانید که شستن مرغ خام یکی از اشتباهات مرگباریست که افراد ناخواسته و نادانسته دچار آن می شوند. هنگام شستن مرغ خام باکتری خطرناکی از آن رها می شوند که می تواند آسیب شدیدی به سلامت انسان بزند. در شادمگ یادتان دادیم چگونه از این باکتری کشنده در امان بمانید.

مواد لازم برای تهیه خورش مرغ ناردونی

  • ران و سینه مرغ ۴ تکه
  • آب انار طبیعی ۱٫۵ پیمانه
  • دانه انار ۱ انار متوسط
  • رب انار ۴ قاشق غذاخوری
  • پیاز ۱ عدد
  • سیر ۳ حبه
  • رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی
  • زردچوبه و روغن به مقدار کافی

تهیه خورش مرغ ناردونی

طرز تهیه خورش مرغ ناردونی

مرحله اول

برای تهیه خورش مرغ ناردونی ابتدا مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه روی تکه های مرغ می پاشیم و آنها را ۱۵ تا ۲۰ دقیقه کنار می گذاریم تا ادویه ها جذب گوشت مرغ شوند. در ادامه یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم.

طرز تهیه اسموتی انبه با 10 ترکیب متفاوت و خوشمزه

مرحله دوم

در این مرحله مقداری روغن به تابه اضافه کرده و اجازه می دهیم داغ شود، سپس تکه های گوشت مرغ را به تابه اضافه کرده و به صورت یکدست سرخ می کنیم. در ادامه تکه های مرغ را از تابه خارج کرده و کنار می گذاریم.

مرحله سوم

حالا پیاز را به صورت نگینی ریز خرد کرده، سپس به همراه کمی روغن به تابه اضافه کرده و به خوبی تفت می دهیم تا پیاز سبک و شیشه ای شود. در ادامه سیر را با رنده ریز رنده کرده و به تابه اضافه می کنیم.

تهیه خورش مرغ ناردونی

مرحله چهارم

سیر را کمی تفت می دهیم تا عطرش خارج شود، سپس رب گوجه فرنگی را به تابه اضافه کرده و به خوبی تفت می دهیم تا به طور کامل سرخ شود. پس از اینکه رب گوجه فرنگی سرخ شد، رب انار را به تابه اضافه می کنیم.

مرحله پنجم

حالا آب انار را به تابه اضافه کرده و اجازه می دهیم به نقطه جوش برسد. پس از اینکه آب انار جوش آمد، به مقدار دلخواه نمک اضافه می کنیم، سپس تکه های مرغ سرخ شده را به تابه اضافه کرده و اجازه می دهیم خورش جا بیفتد.

مرحله ششم

در این مرحله درب تابه را می گذاریم و اجازه می دهیم سس غلیظ شده و به طور کامل به خورد گوشت مرغ برود. پس از اینکه خورش جا افتاد، دانه های انار را اضافه می کنیم. در نهایت خورش را در ظرف کشیده و به همراه برنج سرو می کنیم.

تهیه خورش مرغ ناردونی

نکات مهم در طرز تهیه مرغ ناردونی شمالی

در زمان درست کردن این غذا رعایت کردن چند نکته ساده می تواند به میزان زیادی در خوشمزه تر شدن مرغ ناردونی شما تاثیرگذار باشد. یکی از نکات مهمی که باید حتما آن را رعایت کنید این است که رب انار را تفت ندهید و بلافاصله بعد از اضافه کردن رب انار آب انار را نیز اضافه کنید. تفت دادن رب انار می تواند تاثیر بدی روی طعم این غذا داشته باشد.

کباب ایرانی با این دورچین کباب معرکه ست | مخلفاتی که هرگز نباید با کباب بخورید !

علاوه بر این در صورتی که علاقه زیادی به غذاهای ترش ندارید و علاقه مند هستید تا مرغ ناردونی خود را مقداری ملس تر کنید در مراحل پایانی طرز تهیه مرغ ناردونی شمالی یک قاشق غذاخوری شکر به خورشت خود اضافه کنید تا طعم آن ملس شود. نکته مهم دیگر در طرز تهیه مرغ ناردونی شمالی این است که بعد از اضافه کردن مرغ ها اجازه دهید تا خورشت شما برای مدت زمان یک الی دو ساعت جا بیفتد تا طعم مرغ ها و خورشت با یکدیگر مخلوط شود.

تزیین کردن مرغ ناردونی

حال که طرز تهیه مرغ ناردونی شمالی را آموختید می توانید از تکنیک هایی برای تزیین زیباتر این خورشت استفاده کنید و آن را برای مجالس خود آماده کنید. برای تزیین کردن این خورشت بهترین گزینه ای که برای شما وجود دارد دانه های انار تازه است که می توانید با اضافه کردن آنها به شکل های مختلف به خورشت خود باعث زیباتر شدن خورش شوید.

 

تهیه خورش مرغ ناردونی

علاوه بر این شما می توانید از سبزیجات تازه روی مرغ ناردونی شمالی خود استفاده کنید که هم عطر بهتری را به این خورشت می دهد و هم باعث زیباتر دیدن شدن خورشت شما می شود. درشت بودن تکه های مرغ نیز یکی دیگر از عوامل تاثیرگذاری است که در زمان تزیین مرغ ناردونی می تواند به شما کمک کند تا به شکل بهتری خورشت خود را تزیین کنید.

طرز تهیه خورش مرغ ناردونی زعفرانی

طرز تهیه مرغ ناردونی زعفرانی نیز بسیار ساده است و شما به راحتی می توانید این خورش خوشمزه و لذیذ را درست کنید. تهیه این خورش زعفرانی به این شکل است که شما ابتدا باید مرغ خود را به خوبی با ادویه ها مزه دار کنید و سپس آنها را سرخ کنید که برای این کار بهتر است از ترکیب روغن و کره استفاده کنید. حال پیازهای خود را تفت داده و با اضافه کردن سیر رنده شده به آنها مرغ های خود را نیز به این ترکیب اضافه کنید .

بدون فر شیرینی نخودچی خانگی برای مهمونای عیدتون درست کنید

تهیه خورش مرغ ناردونی

اجازه دهید تا به خوبی با یکدیگر تفت داده شده و مزه دار شوند.

حال در این مرحله رب گوجه فرنگی را اضافه کرده و تفت دهید . سپس با اضافه کردن رب انار و آب انار اجازه دهید تا خورشت شما به خوبی جا بیفتد. در مرحله آخر مقدار تقریبا زیادی زعفران دم کشیده شده، یک قاشق غذاخوری شکر و همینطور دانه های انار تازه را نیز به خورشت خود اضافه کنید و اجازه دهید تا برای مدت زمان 15 دقیقه مواد جا بیفتد و سپس مرغ ناردونی زعفرانی خود را به همراه برنج زعفرانی سرو کنید.

یکی از این نکات این است که حتما زعفران را در 1 دقیقه پایانی به خورشت اضافه کنید. چرا که در غیر این صورت ممکن است باعث تلخ شدن خورشت شود.

تهیه خورش مرغ ناردونی

نکته دیگر این است که در صورتی که به دانه های انار تازه دسترسی ندارید می توانید از انار خشک نیز استفاده کنید. علاوه بر این توجه داشته باشید که در زمان سرو خورشت نیز می توانید از دانه های انار تازه و یا انار خشک برای تزیین کردن خورش مرغ ناردونی زعفرانی خود استفاده کنید.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۴ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

15 اردیبهشت 1402

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *