افتتاح حساب ترکیه
تهیه کالباس خانگی

طرز تهیه کالباس خانگی بدون نیاز به دستگاه با کمترین امکانات هم امکان پذیر است؛ فقط کافی است که نکات آن را مرحله به مرحله درست انجام دهید تا از طعم فوق العاده یک کالباس خانگی خوشمزه و سالم لذت ببرید. این نکات را گروه آشپزی شادمگ در اختیارتان قرار داده است.

کالباس خانگی

کالباس یکی از محبوب ترین مواد غذایی است که طرفداران بسیار زیادی دارد. البته خیلی افراد به دلیل اینکه از طریقه تهیه آن مطمئن نیستند سعی می کنند کمتر سوسیس و کالباس مصرف کنند. با تهیه کالباس خانگی سالم با گوشت مرغ می توانید با اطمینان از این ماده غذایی استفاده کنید.

تهیه کالباس خانگی

با تهیه کالباس مرغ خانگی می توانید غذاهای محبوبی مثل پیتزا مخلوط ، اسنک کالباس ، ساندویچ کالباس و … را با سالم ترین مواد غذایی تهیه کنید. این کالباس سالم و خانگی را می توانید در فریزر به مدت طولانی نگهداری کنید.

با مقدار موادی که در این دستور آشپزی قرار گرفته است می توانید برای یک رول کوچک کالباس خانگی تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقدار کمتر یا بیشتری کالباس خانگی تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید.

مواد لازم تهیه کالباس خانگی

  • سیر ۲ حبه
  • قارچ بزرگ ۴ عدد
  • زرده تخم مرغ ۳ عدد
  • هویج متوسط ۱ عدد
  • سینه مرغ کامل ۱ عدد
  • آرد گندم یک چهارم لیوان
  • نشاسته ذرت یک چهارم لیوان
  • روغن مایع ۴ قاشق غذاخوری

ادویه های کالباس

فلفل سیاه ½ قاشق مرباخوری
آویشن ½ قاشق مرباخوری
دارچین ½ قاشق مرباخوری
جوز هندی ½ قاشق مرباخوری
فلفل قرمز ½ قاشق مرباخوری
زنجبیل ½ قاشق مرباخوری
پاپریکا ½ قاشق مرباخوری
پودر تخم گشنیز ½ قاشق مرباخوری

آموزش کامل طرز تهیه ماست چکیده خوشمزه و سفت در خانه

تهیه کالباس خانگی

طرز تهیه کالباس خانگی

مرحله اول

برای تهیه کالباس مرغ خانگی ابتدای کار قارچ را می شوییم و پوست اضافی آن را جدا می کنیم، سپس آنرا به صورت نگینی ریز خرد می کنیم. در ادامه درون یک قابلمه مناسب آب اضافه می کنیم، سپس روی حرارت زیاد می گذاریم تا آب جوش بیاید.

مرحله دوم تهیه کالباس خانگی

در این مرحله قارچ های خرد شده را به قابلمه آب در حال جوش اضافه می کنیم، سپس پس از گذشت ۲ تا ۳ دقیقه قارچ ها را درون آبکش می ریزیم تا آب اضافی شان خارج شود، بلافاصله قارچ را درون آب سرد می ریزیم.

مرحله سوم

در این مرحله درون یک لیوان آب جوش می ریزیم، سپس مغز پسته را اضافه می کنیم تا کمی نرم شوند. در ادامه پوست هویج را جدا می کنیم، سپس یک قابلمه مناسب را روی حرارت می گذاریم و به آن آب اضافه می کنیم.

مرحله چهارم

در این مرحله هویج را درون قابلمه می گذاریم تا نیم پز شود، سپس به صورت نگینی ریز خرد می کنیم. در ادامه سینه و ران مرغ را به تکه های ریز خرد می کنیم، سپس درون غذا ساز یا چرخ گوشت می ریزیم و چرخ می کنیم.

مرحله پنجم تهیه کالباس خانگی

در این مرحله سیر، نشاسته ذرت، خردل، سس کچاپ، جوز هندی، روغن مایع، ادویه کالباس، نمک و فلفل سیاه را به گوشت مرغ چرخ شده اضافه می کنیم، و به خوبی میکس می کنیم تا مواد مخلوط و یکدست شود.

مرحله ششم

حالا برای بهتر میکس شدن مایه کالباس، چند تکه یخ را اضافه می کنیم، سپس مجددا میکس می کنیم تا مواد مخلوط و یکدست شود. مایه کالباس مرغ را از غذا ساز خارج می کنیم، سپس درون یک ظرف جادار می ریزیم.

تهیه کالباس خانگی

مرحله هفتم

در این مرحله قارچ بلانج شده، هویج نیم پز، مغز پسته و به دلخواه گوشت قرمز را به مایه کالباس مرغ اضافه می کنیم، سپس مخلوط می کنیم تا مواد به خوبی ترکیب و یکدست شود. در ادامه به دو روش می توانید کالباس مرغ را بپزید.

طرز تهیه سالاد لبو خوشرنگ و خوشمزه ی مجلسی

مرحله هشتم

روش اول، روی سطح کار دو لایه سلفون پهن می کنیم، سپس از مایه کالباس مرغ روی سلفون می ریزیم، دو لایه سلفون را روی هم قرار می دهیم، سپس دو طرف آن را محکم می بندیم به طوری که آب به آن نفوذ نکند.

مرحله نهم تهیه کالباس خانگی

سعی کنید تمام هوای اضافی بین مواد کالباس مرغ را خارج کنید. در ادامه کالباس مرغ را در دو لایه فویل آلومینیومی بسته بندی می کنیم، سپس به صورت شکلات پیج رول می کنیم مجددا دو طرف فویل را محکم گره می زنیم.

مرحله دهم

روش دوم، ابتدا یک لیوان مناسب که مقاوم در برابر حرارت باشد انتخاب می کنیم، سپس کم کم مواد را به لیوان اضافه می کنیم. در ادامه پس از ریختن مقداری مایه کالباس مرغ آن را با جسمی فشار دهید تا منسجم شود و هوای بین مواد گرفته شود.

تهیه کالباس خانگی

مرحله یازدهم تهیه کالباس خانگی

در این مرحله روی لیوان را با دو لایه فویل آلومینیومی می پوشانیم تا از ورود آب جلوگیری کنیم. در ادامه یک قابلمه بزرگ حاوی آب را روی حرارت قرار می دهیم تا آب به جوش بیاید، سپس لیوان یا رول کالباس مرغ را درون قابلمه می گذاریم.

مرحله دوازدهم

حالا برای تهیه کالباس خانگی اجازه می دهیم کالباس مرغ به مدت ۲ تا ۳ ساعت درون قابلمه آب جوش بپزد. پس از پخت کالباس مرغ، آن را به مدت ۲۴ ساعت درون یخچال می گذاریم تا منسجم شود. در نهایت کالباس مرغ را برش زده و به همراه نان ساندویچی و خیارشور میل کنید.

فرق کالباس و ژامبون چیست؟

در ایران میان ژامبون و کالباس ظاهرا تفاوتی نیست اما در اصل ژامبون به مدلی از کالباس گفته می‌شود که صرفا از گوشت ران خوک درست می‌شود. پس در ایران ما ژامبون صرف‌نظر از اینکه چند درصد گوشت دارد، به معنای واقعی کلمه نداریم و هر چه هست کالباس است نه ژامبون، کالباس گوشت، مرغ، گوشت و قارچ، مرغ و قارچ، کالباس گیاهی، کالباس دودی و … .

طرز تهیه اوتمیل یه صبحونه رژیمی خوشمزه و مقوی بدون نیاز به پخت

تهیه کالباس خانگی

فوت و فن‌های طرز تهیه کالباس مرغ و گوشت خانگی

توجه داشته باشید که طرز تهیه کالباس خانگی گوشت هم دقیقا به همین ترتیب است با این تفاوت که به جای گوشت مرغ از گوشت مخلوط گوسفند و گوساله استفاده کنید.

افراد گیاهخوار هم میتوانند از کالباس گیاهی خانگی استفاده کنند.

برای درست کردن کالباس ساده خانگی می‌توانید قارچ و پسته و گوشت قرمز را حذف کنید.

طرز تهیه کالباس خانگی دودی هم به این ترتیب است. اما برای طعم دودی کالباس باید به ازای هر ۶۰۰ گرم گوشت مرغ یا مخلوط گوشت گوسفند و گوساله، ۴۰۰ گرم سویای دودی یا کبابی که از قبل خیسانده‌اید هم اضافه کنید. سویا را همراه با گوشت در غذاساز پوره کنید.

اضافه کردن قالب یخ برای پایین آوردن دمای گوشت است.

بعد از آماده شدن کالباس ۱ ساعت صبر کنید و سپس به راحتی آنها را از لیوان جدا کنید.

به کالباس حدود ۶ ساعت در یخچال استراحت دهید تا خوب خودش را بگیرد و به راحتی برش بخورد.

 

چون این کالباس خانگی مثل کالباس بیرونی و بازاری مواد نگهدارنده ندارد بهتر است نهایتا ظرف سه روز مصرف شود.

برای درست کردن کالباس مرغ یا گوشت نیازی به پختن گوشت مرغ یا گوشت قرمز ندارید. روی شعله ملایم گاز و در عرض دو ساعت گوشت حسابی در بخار آب مغز پخت می‌شود.

تفاوت کالباس و ژامبون در چیست؟

در اصل ژامبون به مدلی از کالباس گفته می‌شود که صرفا از گوشت ران خوک درست می‌شود.

آیا می توان کالباس خانگی را به مدت طولانی نگه داشت؟

کالباس سالم و خانگی را می توانید در فریزر به مدت طولانی نگهداری کنید.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

26 مرداد 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *