جاهای دیدنی قشم

اگر تا به حال به قشم نرفته‌اید بیشتر از این زمان را از دست ندهید. جاهای دیدنی قشم بسیار متنوع و جذابند که آدرس و مشخصات آنها را گروه سفر شادمگ در اختیارتان قرار داده است.

 درباره جاهای دیدنی قشم

ابرکاوان دیگر نام ساسانی جزیره قشم بوده است که با توجه به اسناد تاریخی در طی سالیان دراز، فراز و نشیب‌های فراوانی را طی کرده است.

اکثر مردمان این جزیره پیرو مذهب تسنن هستند. شیعیان نیز در این جزیره زندگی می کنند؛ اما درصد کمتری نسبت به سنی‌ها دارند.

جاهای دیدنی قشم

گویش مردم قشم بندری است، که وزن و آوای آن شیرین است و به راحتی می‌توان متوجه آن شد. اما دیگر گویش‌ها و زبان‌هایی مانند: عربی، هندی، بندری و انگلیسی نیز در این جزیره یافت می‌شود.

آب و هوای قشم

آب و هوای قشم کاملا وابسته به هدفی است که برای آن سفر به قشم را انتخاب کرده‌اید.

اگر هدف شما از سفر به قشم تجربه تفریحات دریایی مانند غواصی است، فصل بهار و پاییز بهترین انتخاب برای شما عزیزان است زیرا دمای آب در این دو فصل بسیار معتدل و لذت‌بخش است.
سر زدن به جاهای دیدنی قشم هدف شما باشد، زمستان پاییز و زمستان بهترین زمان است که بار سفر ببندید و دل راهی جزیره عجایب هفتگانه شوید.

جاهای دیدنی قشم
همچنین اگر هدف شما از سفر به قشم، خرید است، بهترین تخفیف‌ها را می‌توانید در تابستان به دست آورید؛ اما فراموش نکنید که آب و هوای این جزیره در تابستان بسیار گرم و شرجی می‌شود.
البته برای لذت بردن از این جزیره آرام و متفاوت، بهتر است به وقتش به آن سفر کنید. ما در این مطلب بهترین زمان برای سفر به جزیره قشم را برای شما به صورت کامل توضیح داده‌ایم.

راه‌های دسترسی به قشم

در کل ۳ نوع روش برای رسیدن به جزیره قشم وجود دارد:

  • اگر مبدا سفر شما تهران باشد، با یک سفر هوایی دسترسی سریع و آسان به این جزیره را تجربه خواهید کرد که متوسط زمان پرواز ۲ ساعت است.
  • بخواهید با قطار به قشم روید، باید بلیط قطار تهران-بندرعباس را تهیه کنید. پس از رسیدن به بندرعباس، به اسکله شهید حقانی بروید. از آن‌جا فاصله شما با قشم کمتر از ۱ ساعت است.
  • راه سوم، سفر با خوردو شخصی به قشم است. پس از رسیدن به بندرعباس، به اسکله بندر پل بروید و از آنجا فاصله شما با جزیره ۲ ساعت است.

جاهای دیدنی قشم

همانطور که اشاره شد بیشتر دیدنیهای قشم پدیده‌های طبیعی هستند. طبیعت قشم غنی و متفاوت از بسیاری از دیگر نقاط کشور است.

زمانی که به قشم سفر می‌کنید، احتمالا سری هم به جزایر همسایه می‌زنید. جزیره هرمز و جزیره هنگام، تماشایی‌های زیادی برای شما دارند. در ادامه مهم‌ترین جاهای دیدنی قشم با عکس و آدرس به شما معرفی می‌شوند.

جزیره قشم یکی از بزرگترین جزیره های کشور است. اگر بخواهیم راحت‌تر بگوییم، شاید برایتان جالب باشد که بدانید مساحت قشم 10 برابر بیشتر از کیش است.

بنابراین در قشم فضاهای وسیع و دشت‌های پهناور را زیاد می‌بینید. همین وسعت زیاد باعث شده که فاصله مناطق دیدنی قشم از هم زیاد باشد.

دره ستارگان قشم

یکی از بی‌نظیرترین جاهای دیدنی قشم دره ستارگان است. دره ستارگان مجموعه‌ای از کوه‌ها، دره‌ها و صخره‌هاست. به مرور زمان این کوه‌ها و صخره‌ها بر اثر بارش باران، وزش باد و… تغییر کرده است.

جاهای دیدنی قشم

این تغییر باعث به وجود آمدن اشکال متفاوت در بین کوه‌ها و صخره‌ها شده است. شکل‌هایی که گاهی اوقات با کمی تصور به موجودات عجیب و غریب و حیوانات شبیه می‌شوند.

اما چرا به این مکان دره ستاره ها یا ستارگان گفته می‌شود؟ مردم بومی معتقدند این اشکال بر اثر برخورد یک ستاره به صخره‌ای که در این محل وجود داشته، ایجاد شده است برای همین به آن دره ستارگان می‌گویند.

آدرس دره ستارگان

دره‌ی ستارگان در ضلع جنوب شرقی جزیره‌ی قشم در مجاورت روستای برکه خلف قرار دارد.

جزیره ناز قشم

جزیره ناز یا جزایر ناز از زیباترین مکان های دیدنی قشم است. این جزایر در واقع سه صخره هستند که در میان دریا واقع شده‌اند.

سفر به جواهرده ؛ روستای بهشتی که حتما باید آن را دید

زمان‌هایی که آب دریا پایین می‌رود، مسیری از ساحل به این صخره‌ها باز می‌شود و شما می‌توانید با پای پیاده به این صخره‌ها بروید.

ایستادن روی صخره‌ها و تماشای برخورد موج دریا با سنگ واقعا لذت‌بخش است. ضمنا اگر کمی دقیق شوید از همان بالا خرچنگ‌هایی را می‌بینید که در پایین صخره این طرف و آن طرف می‌روند.

جاهای دیدنی قشم

اما تمام جذابیت‌های جزیره ناز به اینجا ختم نمی‌شود. زمان‌هایی که آب دریا بالاست، مردم بومی در اطراف ساحل بساط به پا می‌کنند.

فروش صنایع دستی، میوه‌های گرمسیری و طراحی حنا روی دست از جمله فعالیت‌ها بومیان در ساحل جزیره ناز است.

علاوه بر این در روزهای آخر هفته، غروب‌ها مردم بومی با ماشین‌های لوکس و گران‌ قیمت‌شان به ساحل می‌آیند و ماشین‌سواری می‌کنند. بومی‌ها که این ماشین‌های گران را به دلیل حضور در منطقه آزاد، ارزان‌تر از سایر نقاط کشور می‌خرند به این سرگرمی دریفت بازی می‌گویند.

آدرس جزیره ناز

۳۲ کیلومتر از قشم را با ماشین به سمت جنوب بروید و تا مد دریا صبر کنید.

جاهای دیدنی قشم ؛ دره تندیس‌ها

خیلی از فراد دره تندیس‌ها را با دره ستارگان، اشتباه می‌گیرند اما این دوره کاملا از هم مجزا هستند و در شکل ظاهری با هم تفاوت‌های فراوانی دارند.

این دره به دلیل وجود تندیس‌های بسیار بزرگ به دره تندیس‌ها مشهور شده است و وسعتش از دره ستارگان بیشتر است.

جاهای دیدنی قشم

همچنین در این دره به وفور فسیل‌های ماهی‌ها و صدف‌ها یافت می‌شود که حاکی از تاریخ این دره دارد. کی باورش می‌شود که روزی تمامی این جزیره زیر آب‌ بوده است!

آدرس دره تندیس‌ها

از مرکز قشم به سمت جنوب حرکت کنید و سپس به غرب بروید تا تابلوی ۵ کیلومتر مانده به روستای برکه خلف را مشاهده کنید.

تنگه چاهکوه قشم

تنگه چاهکوه هم از دیگر جاهای دیدنی قشم است. این پدیده طبیعی همان طور که از نامش پیداست مجموعه‌ای از کوه و صخره است که در بین آن چاه‌های متعدد وجود دارد.

چاه‌هایی که از لحاظ عمق با هم متفاوت هستند. به غیر از چاه، خود صخره‌ها و عبور از میان آنها هم جذاب است. کوه‌ها و صخره‌هایی که هر چه جلوتر می‌رویم، فاصله آنها از هم کمتر می‌شود.

جاهای دیدنی قشم

آدرس تنگه چاهکوه

از مرکز قشم به سمت بخش غربی ساحل شمالی جزیره روید، جنب روستای چاهکوی شرقی، تنگه را مشاهده خواهید کرد.

جنگل حرا قشم

یکی از خاص‌ترین پدیده‌های طبیعی نه تنها قشم بلکه ایران، جنگل حرا است. از آنجایی که جنگل حرا از پرطرفدارترین دیدنیهای قشم است، حتما در سفرتان به این جنگل ها هم سری بزنید.

درختان جنگل های حرا در آب‌های شور دریا رشد کرده‌اند. ریشه‌های در هم تنیده درختان جنگل حرا به شوری آب مقاوم هستند و نمک را از برگ‌های خود خارج می‌کنند.

وقتی که آب دریا بالا است، درختهای جنگل حرا زیر آب می‌روند و زمانی که آب دریا پایین است، درختان از زیر آب سرشان را بیرون می‌آورند.

اگر به تماشای پرندگان علاقمندید، این فرصت را از دست ندهید. جنگل بیرون آمده از آب، محل رفت و آمد انواع پرندگان است. پرندگانی نظیر حواصیل، فلامینگو، پلیکان، مرغ ماهیخوار و… را در این محل فراوان می‌بینید.

برای گردش در جنگل حرا زمانی که آب دریا بالاست، باید سوار قایق شوید. می‌توانید قایق را با افراد دیگر کرایه کنید تا هزینه بین شما تقسیم شود.

جاهای دیدنی قشم

اما  اگر دلتان می‌خواهد زمان زیادی را به تماشای جنگل و پرندگان و البته عکاسی از آنها اختصاص دهید، بهتر است یک قایق دربست کرایه کنید.

آدرس جنگل حرا

برای بازدید جنگل‌های حرا، باید به سراغ اسکله‌هایی مانند: اسکله سهیلی، بندر لافت، روستای طبل و … بروید.

غار خربس قشم از جاهای دیدنی قشم

به دلیل موقعیت جغرافیایی قشم، این جزیره غارهای متعددی دارد. این غارها هر یک ویژگی‌های خاص خود را دارند. یکی از این غارها، غار خربس است.

غار خربس مجموعه‌ای از حفره‌هایی کوچک در دل یک کوه است. این حفره‌ها در یک دوره زمانی توسط مردم شکل اتاق به خود گرفتند. در واقع غار خربس در یک دوره زمانی به پناهگاهی امن برای زندگی مردم تبدیل شد.

محوطه غار خربس فضایی باز و بدون پوشش گیاهی است، بنابراین سعی کنید در ساعات ابتدایی صبح یا غروب به این مکان بروید که تابش آفتاب شدید نیست.

معرفی بهترین محل برای غواصی در کیش ؛ تفریج هیجان انگیز جزیره را از دست ندهید

جاهای دیدنی قشم

البته پیشتر پیشنهاد سفر زمستانی به قشم را داده بودیم. سفری که به دور از گرمای شدید، می‌تواند بسیار دلچسب باشد.

غار نمکدان قشم

یکی دیگر از مکان های دیدنی قشم غار نمکدان است. این غار بسیار زیبا و شگفت‌انگیز است. با ورود به غار با قندیل‌های زیبا و خارق‌العاده نمک مواجه خواهید شد. علاوه بر این لایه‌های روی هم نمک صحنه‌های چشم‌نوازی به وجود آورده است.

لایه‌هایی که از قدمت بسیار طولانی این غار حکایت دارد. غار نمکدان در جنوب غربی قشم و در فاصله 90 کیلومتری از مرکز شهر واقع شده است.

برای رسیدن به غار نمکدان باید مسیری را پیاده‌روی کنید؛ بنابراین پیش از راه افتادن کفش مناسب به پا کنید.

آدرس غار نمکدان

برای دیدن غار نمکدان، مسیر طبل و باسعیدو را پیش بگیرید. از قشم به سمت باسعیدو بروید و از آنجا تابلوهای راهنما، شما را هدایت می‌کنند.

سد گوران قشم

روستای گوران از دیگر مناطق دیدنی قشم است. این روستا که در غرب جزیره واقع شده، از بهترین مکان‌ها برای دیدن زندگی مردم بومی از نزدیک است.

گویا در گذشته این روستا محل زندگی زرتشتیان بوده و از این رو به گبران و بعدها گوران معروف شده است.
از مهم‌ترین دیدنی‌های روستای گوران می‌توان به سد گوران اشاره کرد. یکی از جالب‌ترین ویژگی‌های این سد طول مدت ساختش است.

ساخت این سد از دوران هخامنشیان شروع شده و در دوره ساسانیان ادامه داشته است. و در دوره پهلوی کار ساختش به طور کامل به پایان رسیده است.

روستای لافت از جاهای دیدنی قشم

اگر به بافت سنتی و تاریخی خانه‌ها و عمارت‌های ایرانی علاقه دارید، در سفر خود به قشم روستای لافت را فراموش نکنید.

این روستا از کهن‌ترین مناطق باقی‌مانده جنوب ایران به شمار می‌آید که بادگیرهای کاهگلی‌اش چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. این مکان نیز یکی از بهترین جاهای دیدنی کیش است.

آدرس روستای لافت

اگر مبدا شما قشم باشد به وسیله تاکسی با ماشین فاصله شما از این روستا تنها ۱ ساعت رانندگی است البته اگر از جاده شمالی جزیره را مد نظر بگیرید.

درگهان

بدون دیدن جاهای دیدنی درگهان قشم، از این جزیره خارج نشوید!

درگهان با داشتن مراکز و بازار‌های خرید فراوان، بهشتی برای خرید دوستان محسوب می‌شود. اگر بخواهیم نام معروف‌ترین این بازارها را برای شما عزیران نام ببریم تا پاسی از شب باید به خواندن این مقاله ادامه دهید!

آدرس درگهان قشم

در قشم از هر که بپرسید آدرس دقیق درگهان را به شما می‌دهد، اما بدانید که فاصله شما با درگهان کمتر از ۲۰ دقیقه است.

جاهای دیدنی هرمز

پس از گشت و گذار در قشم نوبت به هرمز می‌رسد. با خرید تورهای هرمز راهی این جزیره دیدنی شوید.

تورها یا گشت‌ های هرمز صبح زود در ورودی هتل های قشم منتظرتان هستند و شما را به اسکله می‌برند. از اسکله هم با قایق‌های بزرگ راهی هرمز می‌شوید.

جاهای دیدنی قشم

چطوری بریم هرمز

برای آنکه به جزیره هرمز بروید، باید قبل از ۷ صبح خود را به اسکله ذاکری برسانید و از آنجا با شناورها به هرمز روید.

دره مجسمه ها در جاهای دیدنی قشم

یکی از محبوب ترین جاهای دیدنی قشم و هرمز، دره مجسمه ها است. برای رسیدن به این دره باید مسیری را پیاده‌روی کنید. مسیر پر از صخره‌هایی است که در طول زمان تغییرات ظاهری فراوان پیدا کرده است. این تغییرات باعث شده که صخره‌ها اشکال عجیبی پیدا کنند.

اگر کمی قوه تخیل‌تان را به کار بیندازید می‌توانید تصویر موجودات و حیوانات مختلفی را در این صخره‌ها ببینید. به همین دلیل است که به این دره، دره مجسمه ها گفته می‌شود.

زمانی که به نقطه پایان صخره‌ها را می‌رسید خود را در ارتفاع بالایی از دریا می‌بینید. می‌توانید در این مکان بایستید و با ساحل زیبای دریا که زیر پایتان است، عکس بگیرید.

دره سکوت از جاهای دیدنی قشم

برای رسیدن به دره سکوت هرمز هم باید چند صدمتری را با پای پیاده طی کنید. در مسیرتان می‌توانید از تماشای انواع خاک‌های رنگی و صخره‌های نمکی لذت ببرید. دورتا دور این دره را صخره‌های نمکی زیبا و دره‌های بلوری فراگرفته است.

صفر تا صد نکات مهمی که برای خرید کفش کوهنوردی لازم دارید

وجود صخره‌ها باعث شده که صدا از اطراف به داخل دره نیاید. اگر خود و همراهانتان سکوت کنند، خودتان آرامش را به طور کامل احساس خواهید کرد.

قلعه پرتغالی ها

قلعه پرتغالی ها از جاهای دیدنی قشم و هرمز است که در لیست مکان های طبیعی قرار نگرفته است؛ اما با این حال واقعا تماشایی است.

جاهای دیدنی قشم

ساخت این قلعه به زمان حضور پرتغالی ها در جزیره هرمز بازمی‌گردد. آنها برای ساخت قلعه از خاک سرخ جزیره استفاده کرده‌اند. علاوه بر این، پرتغالی ها در ساخت این قلعه از معماری ایرانی بهره برده‌اند.

از جمله فضاهایی که در قلعه پرتغالی ها وجود دارد می‌توان به انبار تسلیحات، آب انبار و سالن‌های متعدد اشاره کرد.

قلعه پرتغالی ها در ساحل دریا ساخته شده است. پس از بیرون آمدن می‌توانید پرندگان دریایی چون پلیکان و مرغ ماهیخوار را در این ساحل ببینید.

فرش خاکی هرمز از جاهای دیدنی قشم

اگر کمی خوش‌شانس باشید در سفر به هرمز فرش خاکی این جزیره را می‌بینید. این فرش در نیمه دوم سال و در ساحل درست می‌شود.

جاهای دیدنی قشم

(در صورتی که باران ببارد فرش خراب می‌شود و نمی‌توانید زیبایی‌های آن را ببینید). تقریبا حدود 50 نفر مسئولیت طراحی و آماده کردن این فرش را با انواع خاک‌های رنگی جزیره به عهده دارند.
در این فرش 1300 مترمربعی حدود 12 رنگ استفاده شده است. ادعا می‌شود این فرش بزرگترین فرش خاکی جهان است.

معدن خاک سرخ از جاهای دیدنی قشم

معدن خاک سرخ هرمز دارای یکی از بهترین خاک‌های سرخ جهان است. این خاک در صنایع مختلفی نظیر رنگ سازی، صنایع شیشه‌سازی و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اما به غیر از معدن خاک سرخ، ساحل سرخ هرمز بسیار دیدنی و زیباست. در این ساحل خاک و سنگ‌ها همه سرخ هستند.

البته حواستان باشد روی این ساحل نشینید که لباستان حسابی رنگی می‌شود. از ساحل سرخ کمی آن طرف‌تر بروید، به ساحل نقره‌ای می‌رسید. خاک این ساحل نقره‌ای و درخشان است.

جاهای دیدنی قشم

جاهای دیدنی جزیره هنگام

هنگام دیگر جزیره‌ نزدیک به قشم است. جذاب‌ترین بخش دیدنی هنگام، مسیر رسیدن به آن باشد. برای رفتن به هنگام باید سوار قایق‌های موتوری شوید. در این مسیر دلفین‌ها بالا می‌آیند و شما می‌توانید آنها را از نزدیک ببینید.

ساحل نقره‌ای هنگام از جاهای دیدنی قشم

به غیر از هرمز، جزیره هنگام هم ساحل نقره ای بسیار زیبایی دارد. وجود سرب در این ساحل باعث درخشندگی آن شده است. عکس‌های زیبایی که در این ساحل می‌گیرید، یادگاری‌های زیبایی از هنگام خواهند بود.

جاهای دیدنی قشم

بازارچه محلی هنگام

در هنگام یک بازارچه محلی وجود دارد که می‌توانید زیباترین انواع صنایع دستی را از آنجا بخرید. بهتر است از مردم بومی تمام جزیره (و نه فقط هنگام) صنایع دستی آنها را بخرید.

کالاهایی که هم یادگاری‌های اصیلی از سفرتان خواهد بود و هم به شرایط اقتصادی مردم بومی کمک می‌کند.

جاهای دیدنی قشم

حیات وحش دریایی قشم

در برنامه قشم گردی خودت حتما برنامه ای را برای دیدار از حیات وحش دریایی جزیره قشم تدارک ببین. یازده گونه خرچنگ از سه خانواده در این جزیره وجود دارد.

در این آب‌ ها لاک پشت سبز هم دیده شد. دلفین نیز سرآمد پستانداران این منطقه می ‌باشد.

ماهی های بسیار زیادی نیز در این دریای نیلگون در سرتاسر منطقه شناور هستند.

چه ماهی های خوراکی و چه ماهیهای زینتی، پیشنهاد می کنم یک برنامه غواصی در سفر خود به جزیره قشم بگنجان. از زیبایی های دنیای زیر آب آن سورپرایز می شوی.

ساحل نقره‌ای هنگام چگونه است؟

به غیر از هرمز، جزیره هنگام هم ساحل نقره ای بسیار زیبایی دارد. وجود سرب در این ساحل باعث درخشندگی آن شده است. عکس‌های زیبایی که در این ساحل می‌گیرید، یادگاری‌های زیبایی از هنگام خواهند بود.

سد گوران قشم کجاست؟

روستای گوران از دیگر مناطق دیدنی قشم است. این روستا که در غرب جزیره واقع شده، از بهترین مکان‌ها برای دیدن زندگی مردم بومی از نزدیک است. گویا در گذشته این روستا محل زندگی زرتشتیان بوده و از این رو به گبران و بعدها گوران معروف شده است.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۴ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

23 بهمن 1400

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *