افتتاح حساب ترکیه
درمان فوری زردی نوزاد

درمان فوری زردی نوزاد با شیوه‌ های خانگی و طب سنتی مدت زمان مشخصی ندارد ولی استفاده از این روش ها تاکنون بسیار موثر بوده است. ما در گروه سلامت شادمگ نکات مفیدی برای رمان زردی نوزادان با استاده از روشهای طبیعی به شما ارائه کردیم.

زردی نوزاد چیست؟

زردی نوزاد در حقیقت زرد شدن پوست نوزاد و چشم او است که بسیار شایع بوده و زمانی رخ می دهد که نوزادان سطح بالایی از بیلی روبین داشته باشند. رنگدانه زردی در طی تجزیه طبیعی گلبول های قرمز تولید می شود. در نوزادان بزرگتر و بزرگسالان، کبد مسئولیت پردازش و حذف بیلی روبین را بر عهده دارد و سپس آن را از طریق دستگاه روده عبور می دهد. با این حال، کبد در حال رشد نوزاد تازه متولد شده، برای حذف بیلی روبین به اندازه کافی بالغ و قوی نیست.

درمان فوری زردی نوزاد

خبر خوب این است که در بیشتر موارد، زردی نوزاد به‌ خودی خود از بین می‌رود زیرا کبد رشد می‌کند و کودک شروع به تغذیه کردن می‌کند و همین امر به عبور و حذف بیلی روبین از بدن کمک می‌کند. در بیشتر موارد، زردی در عرض ۲ تا ۳ هفته از بین می رود. زردی که بیش از ۳ هفته ادامه داشته باشد نشانه یک بیماری زمینه ای خواهد بود.

طوح بالای بیلی روبین کودک را در معرض خطر ناشنوایی، فلج مغزی یا سایر اشکال آسیب مغزی قرار می دهد. آکادمی اطفال آمریکا (AAP) توصیه می کند که همه نوزادان تازه متولد شده قبل از ترخیص از بیمارستان و یک بار هم زمانی که نوزاد بین ۳ تا ۵ روزه است از نظر میزان زردی معاینه شوند.

انواع زردی نوزاد

درمان فوری زردی نوزاد به علت و نوع آن بستگی دارد، که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

زردی خفیف :

اگر کودک سالم و سرحال باشد، به هیچ درمانی احتیاج نیست. فقط چند روز طول می کشد تا کبد کودک بیلی روبین را به درستی پردازش کند.

زردی متوسط :

این نوع زردی را باید پزشک بررسی کند و به احتمال زیاد پزشک فتوتراپی را توصیه خواهد کرد. فتوتراپی شایع ترین درمان فوری زردی نوزاد ‏ برای موارد متوسط زردی است.

زردی شدید :

البته زردی شدید بسیار به ندرت اتفاق می افتد اما برای درمان فوری زردی نوزاد ‏ باید تعویض خون صورت گیرد.

درمان فوری زردی نوزاد

زردی شیر مادر :

تغذیه با شیر مادر تقریبا تا چند ماهگی نوزاد ادامه دارد. فتوتراپی معمولا یک درمان اولیه است که برای این مورد در نظر گرفته می شود.

هپاتیت نوزادان :

هیچ درمان خاصی برای این مورد وجود ندارد. گزینه های درمانیِ ممکن، شامل مکمل های ویتامین و مواد معدنی یا داروهایی برای بهبود جریان صفرا می باشند.

آنمی همولیتیک :

درمان این مورد به علت آن بستگی دارد. برای مثال، درمان کم خونی همولیتیک ناشی از عفونت های انگلی مالاریا شامل داروهای ضد مالاریا می باشد.

گالاکتوسمی :

درمان اصلی این است که مطمئن شوید رژیم غذایی کودک حاوی هیچ گونه گالاکتوز یا لاکتوز ( یا قند شیر) باشد. معمولا، این بدان معنی است که شیردهی را متوقف کنید و از شیر خشکِ مخصوص استفاده کنید.

آترزی صفراوی :

شامل جراحی برای اتصال یک بخش کوچکی از کبد به روده کوچک است . این کار اجازه می دهد صفرا به طور موثری تخلیه شود.

علائم زردی نوزاد

با افزایش سطح بیلی روبین نوزاد، زردی از سر حرکت می کند تا بازوها، تنه و در نهایت پاها را درگیر کند. اگر سطح بیلی روبین بسیار بالا باشد، نوزاد زیر زانوها و بالای کف دستانش زرد می شود. یکی از راه‌های آسان برای بررسی زردی این است که انگشت خود را روی پوست کودک فشار دهید و به این صورت عبور خون را موقتاً کند کنید.

هنگامی که این کار را انجام می دهید، پوست معمولی بعد از برداشتن انگشت سفید می شود، اما پوست زردی گرفته، زرد باقی می ماند. کودکان بزرگتر و بزرگسالان زمانی که میزان بیلی روبین در خون آن ها بیش از ۲ میلی گرم در دسی لیتر (mg/dL) باشد دچار زردی هستند.
نوزادان تازه متولد شده زمانی که بیش از ۵ میلی‌گرم در دسی‌لیتر بیلی روبین در خون خود داشته باشند، زردی آن ها ظاهر می شوند. تشخیص و درمان زردی نوزاد بسیار مهم است زیرا سطوح بالای بیلی روبین می تواند باعث آسیب دائمی به مغز نوزاد شود. این آسیب مغزی کرنیکتروس نامیده می شود.

درمان فوری زردی نوزاد

امروزه به دلیل افزایش آگاهی و درمان موثر زردی نوزاد، کرنیکتروس بسیار نادر است. زردی به خودی خود هیچ علامت بالینی ایجاد نمی کند، اما علت زمینه ای ممکن است با علائمی مانند ظاهر ناخوشایند پوست، تب بالا و تغذیه ضعیف دیده شود. در این رابطه مطالعه مقاله بیماری پوستی کودکان پیشنهاد می شود.

علت زردی نوزدان

برخی نوزادان بیش از بقیه مستعد ابتلا به زردی هستند و درجات این ابتلا نیز بین نوزادان متفاوت است اما به طور کلی زردی در نوزادان معمولاً به این دلیل رخ می دهد که کبد آن ها به اندازه کافی بالغ نیست تا بیلی روبین را از خون خارج کند. زردی گاهی به دلایلی از شرایط پزشکی نیز ایجاد‌ می شود از جمله دیابت مادر و پلی سیتمی، وضعیتی که در آن کودک با گلبول های قرمز اضافی متولد می شود و به زردی منجر می شود. سندرم کریگلر نجار و سندرم لوسی-دریسکول نیز شرایطی هستند که می توانند باعث زردی شوند. در ادامه به چند دلیل دیگر اشاره شده است.

1-زردی فیزیولوژیک

شایع ترین شکل زردی در نوزادان است. کبد نوزاد مهم ترین نقش را در تجزیه بیلی روبین ایفا می کند. نوع بیلی روبین که باعث تغییر رنگ زرد زردی می شود، بیلی روبین غیرمستقیم نامیده می شود. این شکل از بیلی روبین به راحتی از بدن نوزاد خارج نمی شود. کبد او این بیلی روبین غیر کونژوگه را به بیلی روبین کونژوگه یا مستقیم تبدیل می کند که راحت تر دفع می شود. کبد نوزاد تازه متولد شده نابالغ است، بنابراین کار کونژوگه و حذف بیلی روبین به خوبی انجام نمی شود.
همین امر باعث افزایش بیلی روبین شده که خود منجر به تغییر رنگ پوست و چشم می شود. با کاهش سرعت تجزیه گلبول های قرمز و بالغ شدن کبد نوزاد، زردی به سرعت از بین می رود. زمانی که زردی به تنهایی ناشی از این عوامل باشد، به آن زردی فیزیولوژیک می گویند.

2-ناسازگاری فاکتور رزوس (Rh)

زردی نوزاد در موارد ناسازگاری گروه خونی مادر و جنین قابل مشاهده است. بدن مادر در واقع آنتی بادی هایی تولید خواهد کرد که به سلول های خونی جنین حمله می کند. این امر باعث تجزیه گلبول های قرمز و در نتیجه افزایش ترشح بیلی روبین از گلبول های قرمز می شود. گلبول های قرمز سالم را می توان در شرایطی به نام همولیز از بین برد.

3-سفالوهماتوما

یک کبودی بزرگ پوست سر به نام سفالوهماتوما می تواند در طول فرآیند زایمان ایجاد شود. چنین کبودی در واقع مجموعه ای از خون لخته شده درست در زیر سطح پوست است. همانطور که بدن به طور طبیعی این خون لخته شده را تجزیه می کند، مقدار زیادی بیلی روبین به یکباره آزاد می شود. این افزایش ناگهانی بیلی روبین سرم ممکن است برای کبد کودک بیش از حد باشد و زردی ایجاد شود.

درمان فوری زردی نوزاد

4-بلعیده شدن خون توسط نوزاد

گاهی اوقات نوزاد هنگام تولد خون می بلعد. این خون بلعیده شده در روده نوزاد شکسته شده و در جریان خون جذب می شود. همانطور که خون اضافی از یک لخته خون باعث افزایش بیلی روبین سرم می شود، این نیز به همان شکل خواهد بود. سایر علل زردی نوزاد:

  • نوزادان نارس (کودکان متولد شده قبل از هفته ۳۷ بارداری)
  • خونریزی های داخلی
  • مشکلات کبدی وجود یک عفونت کمبود آنزیم
    یک ناهنجاری در گلبول های قرمز خون کودک

تشخیص زردی نوزاد

بیمارستان، اکثر مادران و نوزادان را ظرف ۷۲ ساعت پس از زایمان ترخیص می کند. بسیار مهم است که والدین نوزادان خود را چند روز پس از تولد برای معاینه نزد پزشک ببرند زیرا سطح بیلی روبین پس از تولد به اوج خود می رسد. رنگ زرد متمایز تأیید می کند که نوزاد زردی دارد یا خیر. اگر پزشک از زردی نوزاد آگاه است و شما نیز کودک خود را در خانه زیر نظر دارید دقت کنید که‌ اگر زردی به بازوها یا پاها سرایت کرد یا بیش از یک هفته طول کشید، با پزشک تماس بگیرید.

روش های خانگی مفید و قطعی برای محافظت و درمان پروستات در طب سنتی

قبل از درمان نوزاد، باید علت دقیق زردی نوزاد مشخص شود. در برخی موارد، معاینه دقیق توسط متخصص اطفال تنها چیزی است که لازم است. در موارد دیگر، آزمایش خون ممکن است مورد نیاز باشد.

بررسی سطح بیلی روبین سرم

بر اساس این آزمایش، پزشک درخواست انجام آزمایشات تکمیلی را مطرح می کند. برخی از پزشکان از دستگاهی استفاده می کنند که بیلی روبین پوستی را اندازه گیری می کند، مانند BiliCheck، بنابراین نیازی به خون گیری نیست. این ابزار غربالگری اکنون به طور گسترده در کلینیک های سرپایی نوزادان، مطب ها و بخش های اورژانس برای به دست آوردن یک تخمین سریع و غیر تهاجمی از درجه هیپربیلی روبینمی استفاده می شود.درمان فوری زردی نوزاد

تست کومبس برای وجود آنتی بادی هایی که گلبول های قرمز نوزاد را از بین می برند، بررسی می کند.

شمارش کامل خون(CBC)

روش تشخیصی دیگری است که انجام می شود. شمارش رتیکولوسیت ها برای اطمینان از اینکه کودک شما به اندازه کافی گلبول های قرمز جدید تولید می کند انجام می شود.
برخی از بیماری های گلبول قرمز در افراد مدیترانه ای تبار بیشتر یافت می شود. در چنین مواردی، ممکن است لازم باشد نمونه‌های خون برای وضعیتی به نام کمبود G6PD بررسی شود. برای آگاهی بیشتر درباره آزمایشات بعد از تولد نوزاد کلیک کنید.

تشخیص زردی در خانه

بیشتر موارد زردی که در نوزادان روی می دهد طبیعی است اما گاهی اوقات زردی می تواند نشان دهنده یک بیماری زمینه ای باشد که نیازمند بررسی خواهد بود. زردی شدید همچنین خطر رسیدن بیلی روبین به مغز را افزایش می دهد که باعث آسیب دائمی مغز می شود. در صورت مشاهده علائم زیر فورا با پزشک تماس بگیرید.

زردی گسترش می یابد یا شدیدتر می شود.
کودک بیش از ۳۸ درجه تب می کند و به نظر می رسد کودک بیمار است.
رنگ زردی کودک تیره تر می شود. در تنفس مشکل دارد.
کودک تغذیه خوبی ندارد. بی حال و خواب آلوده به نظر می رسد و گریه های بلند سر می دهد.

سریع ترین راه درمان زردی نوزاد

زردی خفیف معمولاً با به رشد کافی رسیدن کبد نوزاد خود به خود برطرف می شود. تغذیه مکرر(بین ۸ تا ۱۲ بار در روز) به نوزادان کمک می کند تا بیلی روبین را از بدن خود حذف کنند. زردی شدیدتر به درمان های دیگری نیاز خواهد داشت.

1-فوتوتراپی، سریع ترین راه درمان زردی در نوزاد

زردی قابل توجه اغلب با فتوتراپی درمان می شود که شامل قرار دادن نوزاد تازه متولد شده روی گرمکن زیر چراغ های مخصوص است. این نورها می توانند به پوست کودک نفوذ کرده و بر سطوح بیلی روبین بدن کودک تأثیر بگذارند. نور، بیلی روبین را به لومی روبین تبدیل می کند که به راحتی توسط بدن کودک کنترل می شود.

درمان فوری زردی نوزاد

شکل و ساختار مولکول های بیلی روبین به گونه ای تغییر می کند که می توانند هم از طریق ادرار و هم از طریق مدفوع دفع شوند.
این درمان بسیار شبیه کاری است که در غرفه های سولاریوم(برنزه کننده) انجام می شود. عینک مخصوص یا سایه ای روی چشمان کودک قرار می گیرد تا از تابش نور به چشمان او محافظت شود. این شیوه سریعترین راه درمان زردی در نوزاد می باشد.

دو عامل در مورد شروع کردن یا عدم درمان فتوتراپی موثر است: سن کودک و سطح بیلی روبین. کودکان کوچکتر با سطوح بیلی روبین بالاتر اغلب نیاز به درمان فوتوتراپی دارند. تصمیم برای شروع فتوتراپی به نظر پزشک اطفال و سطح راحتی والدین بستگی دارد. اگر فتوتراپی استاندارد برای کاهش سطح بیلی روبین نوزاد موثر نباشد، پزشک درمان های دیگری را پیشنهاد می کند.

2-سریع ترین راه درمان زردی نوزاد | پتوی فیبرنوری

کودک روی یک پتوی فیبر نوری قرار داده می شود و یک چراغ دیگر به آن اضافه می شود. در نهایت چنانچه تمام این درمان ها مؤثر واقع نشوند، نوزادان اغلب یک بیماری جدی دارند که باعث زردی آن ها شده است. زردی فیزیولوژیک(شایع ترین شکل) تقریباً هرگز به درمان فراتر از فتوتراپی نیاز ندارد. هنگامی که تمام درمان های دیگر نتوانسته اند سطح بیلی روبین را به اندازه کافی کاهش دهند آخرین راه حل تعویض خون است.

3-سریع ترین راه درمان زردی نوزاد | تعویض خون

در این درمان، خون نوزاد با خون اهدایی مبادله می شود. این یک روش بسیار تخصصی است و فقط در مراکزی انجام می شود که متخصص نگهداری و مراقبت های ویژه از کودکان بدحال هستند. زمانی که زردی شدید به سایر درمان‌ها پاسخ نمی‌دهد، ممکن است نوزاد نیاز به تعویض خون داشته باشد. شامل برداشت مکرر مقادیر کمی از خون و جایگزینی آن با خون اهداکننده است، در نتیجه بیلی روبین و آنتی بادی های مادر رقیق می شود.

4-سریع ترین راه درمان زردی نوزاد | درمان خانگی

نور خورشید به تجزیه بیلی روبین غیرمستقیم کمک می کند تا کبد کودک بتواند آن را راحت تر پردازش کند. قرار دادن کودک جلوی یک پنجره با نور خوب به مدت ۱۰ دقیقه دو بار در روز اغلب تنها چیزی است که برای کمک به درمان زردی خفیف لازم است. هرگز نوزاد را زیر نور مستقیم خورشید قرار ندهید.درمان فوری زردی نوزاداگر سطح بیلی روبین بیش از حد بالا باشد، ممکن است لازم باشد کودک زیر نور خاصی قرار گیرد.

گاهی اوقات، با نظارت دقیق می توان چراغ هایی را در خانه نصب کرد که کار فوتوتراپی را انجام دهد. پزشک با همراهی والدین تصمیم می گیرد که آیا درمان با فتوتراپی شروع کند یا خیر. اگر سطح بیلی روبین نوزاد بسیار بالا باشد یا اگر کودک بیمار به نظر برسد، به احتمال زیاد درمان خانگی کافی نبوده و برای درمان در بیمارستان بستری خواهد شد.

پیشگیری

در بیشتر موارد، زردی قابل پیشگیری نیست. بهترین راه برای جلوگیری از زردی این است که اطمینان حاصل کنید کودک مایعات کافی دریافت می کند. در دوران بارداری گروه خونی خود را آزمایش کنید و سپس پس از تولد، در صورت لزوم، گروه خونی کودک نیز آزمایش می شود تا احتمال ناسازگاری گروه خونی که می تواند منجر به زردی نوزاد شود بررسی شود.

در عین حال اگر نوزاد زردی دارد، راه هایی برای پیشگیری از تشدید آن وجود دارد که می توانید امتحان کنید.
توجه داشته باشید که کودک به اندازه کافی از طریق شیر مادر تغذیه کند. تغذیه ۸ تا ۱۲ بار در روز به کودک در چند روز اول تضمین می کند که کودک شما دچار کم آبی نمی شود و همین امر به عبور و حذف سریعتر بیلی روبین از بدن او کمک می کند. برای آگاهی بیشتر درباره تاثیرات شیر مادر کلیک کنید.
اگر به کودک خود شیر خشک نمی دهید در هفته اول هر ۲ تا ۳ ساعت یک تا دو اونس شیر خشک را در تغذیه کودک بگنجانید. نوزادان نارس یا کوچکتر ممکن است مقادیر کمتری از شیر خشک مصرف کنند؛ مانند نوزادانی که شیر مادر نیز دریافت می کنند. اگر نگران این هستید که کودک شیرخشک خیلی کم یا بیش از حد مصرف کند یا اگر از خواب بیدار نمی شود تا حداقل ۸ بار در ۲۴ ساعت شیر ​​بخورد، با پزشک تماس بگیرید.

نگهداری و مراقبت از کودک، علاوه بر مراقبت جسمانی شامل مراقبت های روحی و روانی نیز می شود. در خانواده هایی که کودک تازه متولد شده ای دارند، مراقبت مادر از لحاظ روحی و روانی نباید به فراموشی سپرده شود.

نکاتی که باید در مورد درمان سریع فوری زردی نوزاد ‏ بدانید

اگر نوزاد شما زودرس است و یا تنها با شیر مادر تغذیه می شود، ممکن است این مشکل بیش از ۲ هفته طول بکشد و معمولا زردی نوزاد تازه متولد شده، بدون درمان بهبود می یابد. در صورتی که این مشکل مدت زمان بیشتری طول بکشد ممکن است توصیه شود که مشکلات زمینه ای بررسی شوند.

اکثر نوزادان مبتلا به زردی به درمان خاصی نیاز ندارند، زیرا سطح بیلی روبین خون آنها کم است. زردی این نوزادان معمولا در عرض ۱۰ تا ۱۴ روز بهبود می یابد و به کودک آسیبی نمی رسد. اگر به درمان فوری زردی نوزاد ‏ نیازی نباشد، باید نوزاد را به طور منظم با شیر مادر و یا شیشه شیر تغذیه کرد. حتی در زمانی که نوزاد در خواب است باید بیدارش کنید و به او غذا دهید.

اگر کودک شما دچار زردی است و روز به روز بدتر می شود و یا زردی او بعد از ۲ هفته ناپدید نمی شود فورا به پزشک اطفال مراجعه کنید. آنها قادر هستند که ارزیابی های لازم را انجام دهند تا بفهمند که درمان فوری زردی نوزاد لازم است یا نه.

10 بیماری که باعث ریختن آب دهان در خواب می شوند

اگر نوزاد دارای مقدار بالایی از بیلی روبین در خون باشد، باید درمان آغاز شود. و برای بررسی این مسئله لازم است آزمایش هایی انجام گیرد.

شیوه زندگی در درمان سریع زردی نوزاد ‏

زمانی که زردی نوزاد شدید نباشد، ممکن است پزشک برای درمان فوری زردی نوزاد ‏ تغییراتی در تغذیه را توصیه کند، که این تغییرات می تواند سطوح بیلی روبین را کاهش دهد. در صورت داشتن سوال و یا نگرانی درباره این که چه مقدار یا چه زمانی کودکباید تغذیه شود، یا اگر مشکلی با شیر مادر دارد، با پزشک صحبت کنید. مراحل زیر ممکن است زردی را کاهش دهند:

تغذیه به دفعات بیشتر:

تغذیه به دفعات بیشتر باعث می شود که حرکات روده کودک بیشتر شود و بتواند بیلی روبین اضافه را از طریق ادرار و مدفوع دفع کند. این کار در درمان فوری زردی نوزاد ‏ بسیار اهمیت دارد. در چند روز اول زندگی، نوزادان باید هشت تا ۱۲ وعده تغذیه ای در روز داشته باشند. کودکانی هم که با شیر خشک تغذیه می شوند در هفته اول باید هر دو تا سه ساعت، حدود ۳۰ تا ۶۰ میلی لیتر شیر خشک خورند.

درمان فوری زردی نوزاد

استفاده از غذای کمکی

اگر کودک شما مشکلی در تغذیه با شیر مادر دارد، به علت از دست رفتن آب بدن نوزاد ، پزشک ممکن است استفاده از شیر خشک را توصیه کند؛ و یا علاوه بر شیر مادر مصرف شیر خشک را هم توصیه کند. در بعضی موارد ممکن است پزشک توصیه کند که در چند روز اول به کودک شیر خشک بدهید و بعد از آن سعی کنید از شیر مادر برای تغذیه کودک استفاده کنید. از پزشک خود بپرسید که گزینه های مناسب تغذیه ای برای نوزاد تان چیست.

نور خورشید و درمان سریع زردی نوزاد ، در خانه

طیف نور آبی که به طور طبیعی در نور خورشید موجود است، کمک می کند تا بیلی روبین اضافی از بین برود و دفع شود. این ترفند آسان ترین درمان فوری زردی نوزاد ‏ است که می توانید انجام دهید. قرار دادن نوزاد در مکانی آفتابی مشابه با فوتو تراپی است. کودک خود را برهنه کنید و به مدت چند دقیقه کودک را در یک مکان آفتابی قرار دهید. مراقب باشید که کودک را به مدت زیادی در زیر نور آفتاب قرار ندهید که اشعه های نور خورشید کودک را نسوزاند. لازم به ذکر است اگر زردی کودک زیاد باشد، باید فتوتراپی انجام گیرد.

مکمل ها برای درمان فوری زردی نوزاد ‏

توجه داشته باشید به هیچ وجه بدون مشورت با پزشک نباید از افزودنی ها و مکمل ها برای تغذیه نوزاد و مادر استفاده کنید!

مصرف ویتامین D توسط مادر

یک مطالعه نشان داده است که نوزادان مبتلا به زردی، در مقایسه با نوزادانی که زردی ندارند، دارای سطوح پایین ویتامین D می باشند. مادران شیرده می توانند ۴۰۰۰۰ واحد مکمل ویتامین D مصرف کنند که این مکمل به شیر آن ها انتقال می یابد و سطح ویتامین D کودک را افزایش می دهد. همانطور که قبلا هم گفته شد، قرار دادن نوزاد در یک نقطه آفتابی نیز می تواند سطح این ویتامین را افزایش دهد.

مصرف پروبیوتیک ها، توسط مادر

یک متا آنالیز نشان داده است که مصرف مکمل های پروبیوتیک به طور قابل توجهی زردی نوزادان را بهبود می یابد. پروبیوتیک سطوح بیلیروبین خون، که موجب زردی می شود را کاهش می دهند و به بدن کمک می کند که بیلی روبین اضافی را از بین ببرد. در مورد مصرف مکمل پروبیوتیک با پزشک کودک تان صحبت کنید.

گنجاندن منیزیم ، در رژیم غذایی زنان باردار یا شیرده

در یک مطالعه، زنان باردار که روزانه به مدت ۶ هفته ۲۵۰ میلیگرم منیزیم مصرف می کردند، نوزادانی داشتند که بیلی روبین اضافی آن ها ۲۰٪ کاهش داشته است. سلول قرمز خون باعث زردی در نوزادان تازه متولد شده می شود. اگر باردار و یا شیرده هستید، غذاها غنی از منیزیم را به رژیم غذایی خود اضافه کنید این کار یکی آسان ترین روش ها برای درمان فوری زردی نوزاد ‏ است.

درمان فوری زردی نوزاد

آب میوه ها در درمان سریع زردی نوزاد ‏

آب هویج و اسفناج

خوردن آب هویج و اسفناج برای مادران شیرده می تواند در درمان فوری زردی نوزاد کمک کننده باشد. هر دو این سبزیجات را ریز کنید و آب آن ها را بگیرید و به آن مقدار کمی آب اضافه کنید و این آب میوه را میل کنید. این روش کمک می کند تا زردی نوزاد بهبود و درمان شود.

آب گوجه فرنگی

گوجه فرنگی یک منبع غنی از لیکوپن است، که برای خون کلیدی است. اگر آب گوجه فرنگی در اوایل صبح مصرف شود، باعث حفظ سلامت کبد می شود. از آنجا که نوزادان نمی توانند آب گوجه فرنگی مصرف کنند، توصیه می شود که مادران شیرده این نوشیدنی را مصرف میل کنند. مواد مغذی از طریق شیر مادر به بدن نوزاد منتقل می شود و به درمان فوری زردی نوزاد ‏ کمک می کند.

استفاده از داروهای گیاهی

داروهای گیاهیی برای درمان فوری زردی نوزاد ‏ وجود دارد، اما آنها نمی توانند به طور مستقیم توسط نوزاد مصرف شوند. بنابراین مادر باید مکمل های گیاهی مانند چای قاصدک، چای ریحان، چای سنفیتون و غیره را مصرف کند. پس از آن نوزاد، آنتی اکسیدان ها را از طریق شیر مادر دریافت می کند، و به سم زدایی از بدن نوزاد کمک می کند.

پس از مشاوره با پزشک نوزاد خود می توانید برای درمان زردی خفیف از داروهای خانگی کمک بگیرید. اگر سطح بیلی روبین به جای کاهش یافتن افزایش یابد، باید بلافاصله نوزاد را به دکتر برسانید. اگر نوزاد شما مبتلا به زردی است، هیچ دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. با این حال، نباید این مشکل بدون درمان رها شود.

آرد جو پوست کنده در درمان سنتی ایرانی

شنیدن این مطلب ممکن است عجیب و غریب به نظر برسد، محققان بر این باورند که با قرار دادن آرد جو پوست کنده بر روی پوست کودک و قراردادن کودک در زیر نور آفتاب، زردی نوزاد بهبود می یابد. آرد جو پوست کنده سطح بیلی روبین غیر مستقیم را کاهش می دهد و به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند. این داروی سنتی ایرانی احتمالا خود به خود موثر نخواهد بود، اما می تواند اثرات نور درمانی را افزایش دهد. این روش توسط سایت ززیتو تایید نمی شود.

درمان سریع زردی نوزاد ‏ در بیمارستان

اگر زردی کودک در طول زمان بهبود نیافت یا آزمایشات انجام شده سطح بالایی از بیلی روبین را در خون نشان دهند، ممکن است نیاز باشد که نوزاد در بیمارستان بستری شود و درمان های بیشتر انجام گیرد. درمان فوری زردی نوزاد ‏ باعث کاهش سطح بیلی روبین در خون کودک می شود. درمان به موقع زردی نوزاد ‏ خطر عوارض نادر اما جدی که کرنیکتروس نامیده می شود و می تواند باعث آسیب مغزی شود را کاهش می دهد. این درمان ها عبارتند از فوتوتراپی، ایمونوگلوبولین داخل وریدی و تعویض خون.

فتوتراپی یا نور درمانی در درمان فوری زردی نوزاد ‏

فتوتراپی یا نور درمانی شایع ترین درمان فوری زردی نوزاد ‏ است. این کار فتوتراپی بیلی روبین را در پوست کودک به یک ماده شیمیایی بی ضرر تبدیل می کند. کودک ممکن است در زیر یک لامپ ویژه ای که نوری در طیف سبز-آبی ساطع می کند قرار بگیرد. نور شکل و ساختار مولکول های بیلی روبین را به گونه ای تغییر می دهد که به وسیله ادرار و مدفوع دفع شوند.

درمان فوری زردی نوزاد

در طول درمان، باید کودک از یک پوشک و محافظ چشم استفاده کند. این شیوه درمان معمولا یک یا دو روز طول می کشد. برای جلوگیری از کم آبی و افزایش دفع بیلی روبین، کودک شما هر سه تا چهار ساعت نیاز به تغذیه منظم دارد.

تعویض خون در درمان فوری زردی نوزاد ، در بیمارستان

فتوتراپی معمولا درمان اولیه است، اما در موارد بسیار شدید که درمان فوری زردی نوزاد ‏ موثر واقع نشده باشد، ممکن است که تعویض خون نیاز باشد. این روش شامل بارگیری مکرر مقداری خون و تعویض آن با خون اهدایی است، به این ترتیب آنتی بادی و بیلی روبین مادری رقیق می شود. این شیوه در بخش مراقبت های ویژه نوزادان انجام می گیرد.

انواع فتوتراپی

فتوتراپی معمولی – در این روش نوزاد زیر یک لامپ هالوژن یا فلورسنت قرار می گیرد و چشمانش پوشیده می شود.
فتوتراپی فیبراپتیک- در این شیوه ، کودک بر روی پتویی که کابل فیبر نوری دارد دراز می کشد و نور از طریق کابل فیبر نوری عبور می کند و به پشت نوزاد می رسد.
ایمونوگلوبولین داخل وریدی (IVIg) در درمان فوریزردی نوزاد ‏ در بیمارستان
ایمونوگلوبولین داخل وریدی

دانستنی های مهم در مورد کشیدن دندان عقل ؛ چرا و چه زمانی ؟

زردی ممکن است به تفاوت های نوع گروه خونی بین مادر و کودک مربوط باشد. این وضعیت منجر حمل آنتی بادی از مادر به نوزاد می شود، که به فروپاشی سریع سلول های قرمز خون نوزاد کمک می کند. انتقال داخل وریدی ایمونوگلوبولین، ممکن است زردی را کاهش داده و به تعویض خون نیازی نباشد.

ایمونوگلوبولین ، یک پروتئین خون که می تواند سطح آنتی بادی کاهش می دهد

درمان فوری زردی نوزاد

داروهای گیاهی مفید برای درمان زردی نوزادان شامل چه مواردی است؟

در روش‌های سنتی از گیاهان دارویی برای درمان زردی استفاده می‌شد. اگر چه امروزه این شیوه‌ها بین عموم مردم استفاده نمی‌شود و بیشتر افراد به دنبال درمان‌ دارویی شیمیایی هستند اما نمی‌توان تاثیر آن‌ها را در درمان انکار کرد.

شیر خشت داروی گیاهی موثر زردی نوزادان

یکی از گیاهان دارویی موثر برای از بین بردن زردی نوزادان گیاهان شیر خشت است. مادربزرگ‌های قدیم با تولد نوزادانی که رنگ پوست یا سفیدی چشم آن‌ها زرد بود کمی شیر خشت به او می‌دادند. شیر خشت قندی به نام مانیتول دارد که به لحاظ علمی تاثیر آن بر زردی اثبات شده است.

طرز استفاده از شیر خشت برای درمان زردی نوزاد

شیر خشت گیاهی مفید برای زردی است که باید به اندازه‌ی یک نخود از آن را داخل کمی آب جوش حل کنید. آن را داخل یک توری ریز بریزید و عصاره آن را دو یا سه نوبت در روز به کودک بدهید. در هر بار فقط یک قاشق مربا خوری از عصاره‌ی شیر خشت را باید داخل دهان نوزاد بریزید.

ترنجبین داروی گیاهی موثر زردی نوزاد

ترنجبین نسخه‌ی گیاهی موثر برای درمان زردی است. مدت استفاده از ترنجبین بازه‌ی زمانی ۶ تا ۱۰ روز است و اگر در این مدت به طرز صحیح استفاده شود درمان بی خطر و موثری است. استفاده از ترنجبین حتی عارضه‌ای هم به جا نمی‌گذارد.

طرز استفاده از ترنجبین برای درمان زردی نوزاد

ترنجبین را هم مانند شیر خشت باید در کمی آب جوش شود و داخل توری یا صافی ریخته شود. عصاره‌ی ترنجیبن را دو ساعت یک بار به اندازه‌یک قاشق چایخوری به نوزاد بدهید و اگر چند روز این کار را ادامه دهید اثر زردی از بین می‌رود. در طول مدتی که از عصاره‌ی ترنجبین استفاده می‌کنید می‌توانید رنگ ادرار یا مدفوع نوزاد را بررسی کنید. اگر رنگ آن به زرد طلایی تغییر کرد و رنگ زردی چهره‌ی نوزاد هم کمتر شد می‌توانید مطمئن شوید که زردی در حال درمان است.

برای درمان زردی نوزاد در طب اسلامی تبریزیان یک شیوه‌ی دیگر برای استفاده از ترنجبین وجود دارد. این شیوه به این صورت است که دستمال تمیز و نازکی را داخل محلول آب و ترنجبین خیس کنید و آن راپشت گوش یا پیشانی نوزاد بگذارید. با این روش ترنجبین از طریق پوست جذب می‌شود و موجب بهبود زردی می‌شود.

درمان فوری زردی نوزاد

آیا مصرف خودسرانه‌ی ترنجبین و شیر خشت عارضه‌ای دارد؟

کودکانی که زردی دارند علائمی مانند زردی پوست صورت، زردی سفیدی چشم، بی‌خوابی و بی‌قراری دارند. شیر خشت و ترنجبین به عنوان موثرترین نسخه‌ی گیاهی برای زردی نوزادان توصیه می‌شود. اما این به معنای این نیست که مجاز هستید با مشاهئه‌ی رنگ زرد چهره‌ی کودک از آن استفاده کنید. شما حتماً باید از این گیاهان با نسخه‌ی پزشک طب سنتی استفاده کنید.

زیرا ممکن است با مصرف خودسرانه کودک دچار اسهال یا دل پیچه شود. اما پزشک طب سنتی میزان مصرف صحیح را به خانواده آموزش می‌دهد و رعایت این نکات از بروز مشکل جلوگیری می‌کند.

شستشوی دست و پای نوزاد با عرقیجات

یکی دیگر از راه‌های کنترل زردی نوزاد این است که دست و پای نوزاد را چند مرتبه در روز با عرقیجات گیاهی نظیر کاسنی، شاه‌تره شستشو دهید. البته برای این‌که دمای بدن نوزاد افت نکند، بهتر است قبل از استفاده عرقیجات را کمی حرار ت دهید.

برای درمان زردی نوزاد در خانه برخی از افراد هم توصیه می‌کنند یک یا دو لیوان عرق کاسنی را داخل یک لگن آب بریزید و نوزاد را در آن لگن حدود ده دقیقه ماساژ دهید تا اثرات زردی از بین برود. به این شیوه سلول‌های کبد ترمیم می‌شود و زردی از بین می‌رود.

حمام درمانی با عصاره‌ی گیاهان

یکی دیگر از شیوه‌های کنترل زردی در نوزادان این است که از عصاره‌ی گل ختمی یا گل بنفشه برای حمام درمانی استفاده شود. این شیوه را در مواردی که زردی خفیف است به تنهایی می‌توان استفاده کرد. در موارد شدید هم حمام درمانی با گل ختمی و گل بنفشه را باید در کنار سایر روش‌ها استفاده کرد.

آرد جو برای درمان زردی نوزاد

نوزادانی که میزان بیلی‌روبین خون آن‌ها بالا است و دچار زردی می‌شوند را می‌توان با آرد جو درمان کرد. برای این‌کار باید کمی آرد جو را دور ناف و روی صورت نوزاد بپاشید تا زردی را از بین ببرد. این روش در کنار استفاده از فلورسنت یک شیوه‌ی موثر درمانی در طب سنتی است.

درصورتی‌که از درمان زردی نوزاد دکتر خیر اندیش استفاده کرده اید و نتیجه‌ی رضایت بخشی حاصل نشده است، می‌توانید از طریق سایت پذیرش ۲۴ با دکتر آنلاین طب سنتی به صورت متنی یا صوتی تماس بگیرید و سوالات خود را بپرسید. در شیوه‌ی درمان به صورت غیر حضوری نیازی به رفت و آمد وجود ندارد و هزینه‌ها کاسته می‌شود.

درمان زردی نوزاد با حجامت

یکی دیگر از شیوه‌هایی که در طب سنتی برای درمان بیماری‌های مختلف استفاده می‌شود حجامت است. حجامت برای درمان هر بیماری در قسمت خاصی از بدن انجام می‌شود. برای نوزادان هم برش‌ها باید پشت گوش نوزاد انجام شود. البته باید حتماً توجه شود که حجامت در شرایط کاملاً بهداشتی انجام شود.

تغذیه مادر برای درمان زردی نوزاد باید چگونه باشد؟

مادرانی که به نوزاد خود شیر می‌دهند و از شیر خشک برای تغذیه استفاده نمی‌کنند باید نکات مهمی را در تغذیه‌ی خود رعایت کنند. زیرا غذایی که مادران می‌خورند از طریق شیر به نوزاد منتقل می‌شود و درصورتی‌که جزو مواد غذایی مضر باشد باعث تشدید زردی نوزاد می‌شود.

درمان فوری زردی نوزاد

افزایش وعده‌های شیردهی

نوزادان در چند روز اول تولد باید به طور طبیعی ۸ تا ۱۲ بار از شیر مادر تغذیه کنند. اگر تعداد دفعات شیردهی از این مقدار کمتر باشد میزان بیلی‌روبین خون افزایش پیدا می‌کند و زردی نوزاد تشدید می‌شود. پس یکی از توصیه‌های مهم به مادران شیرده این است که تعداد دفعات شیردهی را افزیش دهند که با افزایش ادرار و مدفوع بیلی‌روبین از بدن نوزاد دفع شود.

استفاده از عرقیجات گیاهی

مادران شیرده که نوزادشان زردی دارد باید به صورت روزانه چند مرتبه عرق کاسنی، عرق شاه‌تره یا عرق بید بخورند. در هر بار استفاده خوردن یک استکان عرقیجات کافی است.

خوردن شیر خشت و ترنجبین

برخی از افراد معتقدند شیر خشت و ترنجبین برای نوزاد مضر است به همین دلیل توصیه می‌کنند مادران شیرده از آن استفاده کنند تا از طریق شیر به نوزاد برسد. برای استفاده باید کمی از آن را داخل آب جوش حل کنید و بعد از صاف کردن بخورید.

استفاده از خوراکی‌های با طبع سرد

مادران شیرده باید خوراکی‌های با طبع سرد را بیشتر مصرف کنند. خوراکی‌های با طبع سرد شامل هندوانه، خرفه، سوپ جو، آش، خیار، آب زرشک طبیعی است. البته نباید در مصرف سردی زیاده روی شود زیرا ممکن است موجب ایجاد حالت‌هایی مانند احساس سرما در بدن، بی‌حالی و خواب آلودگی، نفخ معده، رنگ پریدگی می‌شود.

پرهیز از مصرف ادویه و غذاهای با طبع گرم

غذاهای با طبع گرم، ادویه‌های تند و فلفل باعث آسیب به کبد و تاثیر منفی بر شیر می‌شود. همچنین غذاهایی مانند کله پاچه که دیر هضم هستند هم نباید مصرف شود.

درمان زردی نوزاد چقدر طول می‌کشد؟

برای درمان زردی نوزاد با شیوه‌های طب سنتی نمی‌توان زمان مشخصی را تعیین کرد و الگوی پیشرونده‌ی آن اصلا مشخص نیست. زیرا میزان زردی کودکان با هم تفاوت دارد. در موارد زردی خفیف ظرف دو یا سه روز زردی از بین می‌رود اما در برخی موارد که زردی شدیدتر باشد ممکن است درمان تا چند روز طول بکشد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

زردی نوزاد نباید مورد بی‌توجهی قرار بگیرد زیرا درمان نکردن آن موجب ایجاد عوارض خطرناک می‌شود. در صورتی که درمان‌های خانگی و طب سنتی را برای زردی نوزاد استفاده کردید و بهبودی در رنگ چهره نوزاد حاصل نشد یا علائم زیر بروز کرد هرچه سریع‌تر باید به پزشک مراجعه کنید.

  • تب و دمای بالا تر از ۳۷ درجه بدن نوزاد
  • رخوت و سستی غیر عادی نوزاد
  • افزایش زردی صورت
  • گسترش زردی در بدن و ایجاد زردی در کف پا
  • آشفتگی و ناخوشی نوزاد
  • گریه‌های مکرر و بی دلیل نوزاد

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

16 شهریور 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *