افتتاح حساب ترکیه
درمان یبوست در کودکان

درمان یبوست در کودکان اهمیت بسیار زیادی دارد چرا که یبوست یکی از بیماری‌های دستگاه گوارش است که می‌تواند بر روی سلامت کلی افراد تاثیر بگذارد. در این مطلب از گروه سلامت شادمگ شما با روشهای خانگی و گیاهی درمان یبوست آشنا می شوید. امتحان کردن این روشها ضرری ندارد.

یبوست چیست؟

تعریف یبوست برای هر کودکی متفاوت است . به تغییر در تعداد دفعات مدفوع یا سخت شدن دفع مدفوع برای کودک ، یبوست گفته می شود. بطور مثال کودکی که همیشه به صورت روزانه دفع مدفوع داشته است و در حال حاضر هر سه روز تا چهار روز یکبار به سختی دفع دارد، دچار یبوست شده است.

درمان یبوست در کودکان

یبوست در کودکان بیماری بسیار شایعی است. بسیاری از کودکان مشکل دفع سخت مدفوع را در سال های اولیه کودکی خود تجربه می کنند. بسیاری از والدین از طولانی شدن این عارضه حراس دارند. ولی بهتر است قبل از اینکه تصمیم بگیرید که کودک تان را برای درمان های مناسب به پزشک متخصص اطفال ببرید، عواملی که ممکن است باعث ایجاد یبوست کودک شما شود را در نظر بگیرید.

اگر احساس می کنید که یبوست کودک شما آنقدر ها هم جدی نیست بهتر است قبل از مراجعه به پزشک متخصص اطفال تعدادی از درمان های خانگی درمان یبوست در کودکان را امتحان کنید.

شایع ترین عوامل یبوست در کودکان کدامند؟

امتناع از استفاده از توالت های مخصوص کودکان

بعضی از کودکان به خاطر عدم آشنایی شان با این وسیله جدید ممکن است نسبت به استفاده از آن مقاومت نشان دهند. بعضی دیگر از استفاده این نوع توالت ها می ترسند.در هر صورت، امتناع از استفاده این توالت های مخصوص یکی از عوامل شایع یبوست در کودکان است.
برای بهبود این مشکل از تبدیل های توالت مناسب سن و سایز کودک استفاه نمایید.

درمان یبوست در کودکان

نگرانی از نداشتن حریم خصوصی

اگر کودک شما مهدکودک می رود، ممکن است برای استفاده از دستشویی های دور از خانه مشکل داشته باشد.در این موارد کودک، مدفوع خود را نگه می دارد و همین امر باعث به وجود آمدن مشکل برای کودک می شود.

تغییر در رژیم غذایی

هر گونه تغییر در رژیم غذایی کودک ممکن است باعث ایجاد یبوست در او شود.

داروها

مصرف بعضی از دارو های موجود در بازار ممکن است باعث ایجاد یبوست در کودک شود. برای مصرف هر دارویی با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.

درمان یبوست در کودکان

یبوست حاد در کودک

علاوه بر مطالب ذکر شده در بالا موارد جدی تری هم وجود دارند در اینجا به اختصار به آنها اشاره شده است.

کم کاری تیروئید

در این بیماری کم کاری غده تیروئید باعث کاهش فعالیت ماهیچه های روده می شود.
نوزادان در بدو تولد برای این بیماری آزمایش می شوند.
با این وجود بعضی از کودکان نوپا به این بیماری مبتلا شده و در پی آن دچار یبوست می شوند.
عدم درمان کم کاری تیروئید باعث کند شدن حرکات روده و تشدید یبوست در کودک می شود.

بیماری هیرشپرونگ (اختلال عصبی بخشی از روده)

هیرشپرونگ یک بیماری نادر و مادرزادی روده بزرگ است که معمولاً در بدو تولد تشخیص داده می شود.
این بیماری بر روده بزرگ تأثیر می گذارد و باعث ایجاد یبوست در کودکان می شود. عدم درمان بیماری هیرشپرونگ، باعث مشکل در دفع و به وجود آمدن یبوست می شود.

مشکلات دیگر

علاوه بر این مطالب، بعضی بیماری ها نیز می تواند باعث یبوست شود. مانند:
وجود دیابت کنترل نشده
بیماری های کمبود آنزیم ها مانند فیبروز کیستیک
فلج مغزی
اختلال در کمبود توجه
مسمومیت های مزمن مانند مسمومیت با سرب

درمان یبوست در کودکان
کند شدن حرکات روده بزرگ در این موارد باعث یبوست می شود.

عوامل خطر

یبوست در کودکان بیشتر کودکانی را درگیر می کند که:

  • بی تحرک هستند
  • فیبر کافی مصرف نمی کنند
  • به اندازه کافی مایعات نمی نوشند
  • داروهای خاصی از جمله برخی داروهای ضد افسردگی مصرف می کنند
  • وضعیت پزشکی دارند که بر روی مقعد یا روده اثر می گذارد
  • اختلال عصبی دارند

عوارض

با اینکه یبوست در کودکان می تواند ناراحت کننده باشد اما معمولاً جدی نیست. اگر یبوست مزمن شود می تواند عوارضی از این دست بدهد:

  • پارگی دردناک در پوست اطراف مقعد (شکاف مقعد)
  • پرولاپس رکتال، هنگامی که روده از مقعد خارج می شود
  • نگه داشتن مدفوع
  • خودداری از اجابت مزاج به دلیل درد که باعث می شود مدفوع در کولون و رکتوم جمع شده و به بیرون نشت کند (انکوپرز)

روشهای درمان یبوست در کودکان

اگر کودک شما دچار یبوست خفیف شده است، درمان های زیر کمک کننده است:

مصرف زیاد مایعات

اولین کاری که باید انجام دهید این است که میزان مایعاتی را که کودک شما به طور روزانه می نوشد در نظر بگیرید. کودکی که به اندازه کافی مایعات در رژیم غذایی خود ندارد، به راحتی می تواند دچار یبوست شود. هنگامی که کودک مایعات کافی مصرف نمی کند مدفوع او سفت تر می شود و چون دفع مدفوع برایش نا خوشایند است از رفتن به دستشویی خودداری می کند.

درمان یبوست در کودکان

اگر از میزان مصرف مایعات توسط کودک مطمئن نیستید تعداد دفعات ادرار کردن او را در نظر بگیرید. او باید حداقل هر سه ساعت یکبار دفع ادرار داشته باشد. اگر این چنین نیست، او را به نوشیدن مایعات بیشتر تشویق کنید.

چگونه دوقلو باردار شویم ؟ آشنایی با مراقبت های دوران بارداری دوقلو

مصرف غذاهای حاوی فیبر

کودک شما باید به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی مناسب و متعادل، هر روز فیبر مصرف کند.
به توصیه سازمان غذا و داروی آمریکا کودک در سنین دو تا هشت سالگی باید حداقل ۱ تا ۱.۵ پیمانه سبزیجات و ۱ تا ۱.۵ پیمانه میوه به صورت روزانه میل کنند. توجه داشته باشید که میزان فیبر بعضی از مواد غذایی مانند میوه ها و سبزیجات بیشتر از بقیه است. به عنوان مثال، حبوبات، آلو، کشمش، گندم و غلات سبوس دار، موز ، سیب و کره بادام زمینی همه از غذاهای حاوی فیبر هستند.

مصرف روغن های طبیعی

قبل از دادن هر نوع روغن طبیعی به کودک خود، با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید. بسیاری از افراد معتقدند که مصرف یک یا دو قاشق چای خوری از روغن های طبیعی برای یک یا دو بار در روز یکی از رایج ترین مواد غذایی مفید برای درمان یبوست می باشد.

برنامه ریزی منظم برای رفتن به دستشویی

داشتن یک برنامه منظم برای رفتن به دستشویی بعد از هر وعده غذایی به کودک کمک می کند که دفع مدفوع راحت تری داشته باشد.

درمان یبوست در کودکان
به طور مثال، بعد از خوردن صبحانه ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت از کودک بخواهید تا روی صندلی مخصوص دفع خود بنشیند. انجام منظم این کار در طول روز باعث افزایش حرکات روده ای در طول زمان و بهبود دفع کودک می شود. توجه داشته باشید که والدین نباید به امر اصرار بورزند.

درمان مشکل دفع مدفوع یا یبوست در کودکان نیاز به زمان طولانی و رژیم های غذایی مناسب دارد. در بعضی موارد ، مصرف زیاد شیر در کودک می تواند یبوست ایجاد کند. کودکی که از شیر های کمکی یا شیر خشک استفاده می کند، نسبت به کودکی که فقط از شیر مادر تغذیه می کند، احتمال یبوست بیشتری دارد.

یکی از درمان های یبوست در کودکانی که شیر های کمکی استفاده می کنند، مصرف دوره ای پروبیوتیک ها در رژیم غذایی می باشد.
پروبیوتیک ها در بعضی از انواع شیرهای کمکی وجود دارد.

چه زمانی باید به متخصص کودکان مراجعه کرد؟

یبوست در کودکان معمولاً جدی نیست. با این حال یبوست مزمن ممکن است منجر به عوارض شده یا علامت یک بیماری زمینه ای باشد. اگر یبوست بیش از دو هفته طول بکشد یا همراه با علائم زیر باشد کودک را نزد پزشک ببرید:

درمان یبوست در کودکان

  • تب
  • غذا نخوردن
  • خون در مدفوع
  • ورم شکم
  • کاهش وزن
  • درد به هنگام اجابت مزاج
  • بیرون زدگی بخشی از روده از مقعد (افتادگی راست روده)

روش‌های درمان خانگی یبوست

علاوه بر مصرف انواع داروها می‌توان از روش‌های درمان خانگی یبوست که سبب رفع سریع یبوست می‌شود، استفاده کرد. بعضی از این روش‌ها عبارتند از:

مصرف یک تا دو قاشق انواع روغن‌های خوراکی مناسب، مثل روغن زیتون، روغن کرچک یا روغن بادام. برای آن‌که خوردن روغن‌ها برایتان راحت‌تر باشد، می‌توانید آن را با کمی آب گرم یا آب میوه مصرف کنید.

درمان یبوست در کودکان

نحوه ماساژ شکم نوزاد با روغن زیتون برای نفخ و رفع یبوست

استفاده از انجیر ویا آلو به‌صورت خشک یا تازه نیز یکی از راه های درمان خانگی یبوست است. تعداد چند عدد انجیر یا آلو خشک را خیس کرده و هنگام شب مصرف نمایید. همچنین آب آلو نیز خواص بسیاری دارد.

دریافت فیبر اضافی با خوردن سبزیجاتی مثل اسفناج یا کاهو.

مصرف بعضی از میوه‌ها مثل: کیوی، سیب، انگور، گلابی پاپایا، موز، آناناس و هندوانه در درمان یبوست بسیار موثر است. البته اگر از نظر بیماری‌های زمینه‌ای منعی در مصرف آن‌ها نداشته باشید.

انجام نرمش، پیاده روی و حرکات مناسب ورزشی نیز مناسب است .

آب درمانی با انجام شنا و حرکات نرمشی در آب ویا حتی قرار گرفتن در وان آب گرم به حرکت بهتر روده‌ها کمک می‌کند و یک راه درمان خانگی یبوست است.

خوردن بعضی گیاهان دارویی مثل برگ سنا، تخم کتان، چای قاصدک، چای سبز ویا قهوه سبز، چای بابونه ویا چای جعفری در رفع یبوست بسیار موثر است.

عرق گیاهی برای رفع یبوست

برای رفع یبوست می‌توان از انواع عرق‌های گیاهی نیز استفاده کرد؛ مثل عرق رازیانه، عرق نعنا و عرق گزنه. در کنار انواع عرق گیاهی برای رفع یبوست، می‌توان از انواع دمنوش‌ها هم برای رفع یبوست استفاده کرد؛ مثل دمنوش چای سبز، قهوه سبز، دمنوش بابونه، دمنوش نعنا ویا دمنوش زنجبیل‌ . استفاده از عرق گیاهی برای رفع یبوست ویا دمنوش بسته به ذائقه شما دارد.

درمان خانگی یبوست برای کودکان

ابتدا یبوست در نوزادان را بررسی می‌کنیم. نوزادان ممکن است دو یا سه بار در هفت دفع داشته باشند و این طبیعی است. اگر دفع با فشار آوردن به خود و گریه و درد همراه باشد، نوزاد دچار یبوست است. برای درمان خانگی یبوست نوزادان، می‌توان با ماساژ شکم و حرکت دورانی اطراف ناف در جهت عقرب‌ های ساعت، قراردادن نوزاد در وان آب گرم، انجام حرکات نرمشی پاها به سمت جلو و عقب توسط والدین و اگر یبوست شدید باشد، استفاده از یک یا چند وعده شیر خشک در روز به کارکرد بهتر روده‌ها کمک کرد.

برای درمان خانگی یبوست برای کودکان بزرگ‌تر که می‌توانند همه چیز بخورند ویا خودشان جنب و جوش داشته باشند، رفع یبوست آسان‌تر است و با استفاده از دفعات بیشتر شیر کمکی، دادن آب میوه، انواع سوپ‌، نوشیدن آب بیشتر، بازی و حرکات نرمشی و نشستن در وان آب گرم می‌توان یبوست را برطرف نمود.

داروی شگفت انگيز ‌شیاف چهل گیاه برای عفونت رحم + خواص چهل گیاه + طرز استفاده از شیاف

درمان یبوست در کودکان

البته هنگام مواجه با یبوست، اول با پزشک نوزاد در میان بگذارید تا با معاینات لازم معلوم شود که نوزاد یا کودک دچار انسداد یا پیچ خوردگی روده‌ها نیست سپس می‌توانید از انواع درمان خانگی یبوست برای کودکان و نوزادان که گفته شد، استفاده نمایید.

پیشگیری از یبوست کودکان

برای کمک به پیشگیری از یبوست در کودکان این اقدامات را انجام دهید:

غذاهای پر فیبر به فرزند خود پیشنهاد دهید. رژیم غذایی سرشار از فیبر می تواند به بدن کودک کمک کند تا مدفوع نرم و حجیمی شکل دهد. غذاهای پر فیبر مانند میوه، سبزیجات، لوبیا و غلات سبوس دار و نان را بیشتر به کودک خود بدهید. اگر فرزند شما به رژیم غذایی پر فیبر عادت ندارد، برای جلوگیری از گاز و نفخ، روزانه فقط چند گرم فیبر به رژیم غذایی او اضافه کنید.

مقدار فیبر توصیه شده در رژیم غذایی ۱۴ گرم به ازای هر ۱۰۰۰ کالری دریافتی در رژیم غذایی کودک است. برای بچه های کوچکتر، این مقدار به مصرف حدود ۲۰ گرم فیبر در رژیم غذایی در روز است. این عدد برای دختران و خانمهای جوان روزانه ۲۹ گرم، و برای پسران و آقایان نوجوان روزانه ۳۸ گرم است.

کودک خود را به نوشیدن مایعات فراوان تشویق کنید. آب اغلب بهترین انتخاب است.

درمان یبوست در کودکان

کودک را تشویق به فعالیت بدنی کنید. فعالیت بدنی منظم به تحریک عملکرد طبیعی روده کمک می کند.

برنامه منظم برای دستشویی

برنامه منظمی برای دستشویی رفتن کودک تهیه کنید. به طور منظم برای کودک بعد از وعده های غذایی زمانی جهت استفاده از دستشویی در نظر بگیرید. در صورت لزوم یک صندلی پایه دار برای کودک تهیه کنید تا کودک برای نشست روی کاسه توالت راحت بوده و نیروی کافی برای خروج مدفوع داشته باشد.

به کودکتان یادآوری کنید تا به درخواست طبیعی بدنش توجه کند. برخی کودکان آنقدر درگیر بازی می شوند که میل به دفع را نادیده می گیرند. اگر چنین تأخیرهایی در دفع اتفاق بیفتد، منجر به یبوست خواهد شد.

حمایت کننده باشید. به تلاش های کودکتان جایزه بدهید. برای سعی در اجابت مزاج به آنها هدیه های کوچکی بدهید. جوایز احتمالی می تواند شامل برچسب یا کتاب یا بازی خاصی باشد که فقط پس از (یا احتمالاً در طول زمان) دستشویی رفتن در دسترس است. و کودکی که لباس زیرش را کثیف کرده دعوا نکنید.

داروهای دریافتی را مرور کنید. اگر فرزند شما دارویی مصرف می کند که باعث یبوست می شود، در مورد گزینه های دیگر از پزشک وی سوال کنید.

مراحل تشخیص علل یبوست درکودکان

سوابق پزشکی کامل کودک خود را جمع آوری کنید. پزشک کودک از شما در مورد بیماری های گذشته فرزندتان سوالاتی خواهد پرسید. وی همچنین احتمالاً از شما در مورد رژیم غذایی و الگوی فعالیت دستگاه گوارش فرزندتان پرسش خواهد کرد.

درمرحله بعد یک معاینه بدنی کامل بر روی کودک انجام می شود .در معاینه بدنی کودک پزشک احتمالاً با قرار دادن انگشت در مقعد ، به بررسی ناهنجاری ها یا وجود مدفوع نهفته خواهد پرداخت. مدفوع موجود در راست روده ممکن است نیاز به بررسی در آزمایشگاه داشته باشد .

درمان یبوست در کودکان

آزمایشات گسترده تر معمولاً فقط برای شدیدترین موارد یبوست استفاده می شود. در صورت لزوم ، این آزمایشات می تواند شامل موارد زیر باشد:

تصویر برداری با اشعه ایکس از شکم

در تصویر برداری با اشعه ایکس استاندارد مشخص می شود که آیا در شکم کودک انسداد وجود دارد یا خیر.

تست فشار سنجی یا تحرک آنورکتال

در این آزمایش ، یک لوله نازک به نام کاتتر در راست روده قرار می گیرد تا هماهنگی عضلات کودک شما را برای دفع مدفوع اندازه گیری کند.

اشعه ایکس باریم انما

در این آزمایش ، پوشش روده با یک ماده حاجب (باریم) پوشانده می شود به طوری که راست روده ، روده بزرگ و گاهی اوقات بخشی از روده کوچک بر روی تصویر حاصل از اشعه ایکس به وضوح دیده می شود.

نمونه برداری از رکتوم

در این آزمایش ، یک نمونه کوچک از بافت از پوشش راست روده گرفته می شود تا بررسی شود که آیا سلول های عصبی طبیعی هستند یا خیر.

بررسی با نشانگر

در این آزمایش ، کودک شما یک کپسول حاوی موادی که توسط اشعه ایکس قابل ردیابی هستند را میبلعد . سپس پزشک نحوه حرکت نشانگرها را در طول دستگاه گوارش تجزیه و تحلیل می کند.

درمان های خانگی برای یبوست نوزاد

۱٫ ورزش

حرکت دادن پاهای کودک می تواند به رفع یبوست کمک کند. مانند بزرگسالان ، ورزش و حرکت باعث تحریک روده کودک می شود.
با این حال ، از آنجا که ممکن است نوزادانی که هنوز راه نمیروند یا حتی روی زمین نمیخزند دچار یبوست شوند ، والدین یا پرستار کودک باید با انجام ورزشهایی به رفع یبوست آنها کمک کنند.

درمان یبوست در کودکان

والدین یا پرستار کودک می توانند پاهای کودک را در حالی که به پشت خوابیده اند به آرامی حرکت دهند تا حرکت دوچرخه سواری را تقلید کنند. انجام این کار ممکن است به عملکرد روده ها کمک کرده و یبوست را برطرف کند.

۲٫ حمام گرم

استحمام با آب گرم میتواند به کودک کمک کند تا عضلات شکم او شل شود و از وارد شدن فشار بیشتر به کودک جلوگیری مینماید.. همچنین می تواند برخی از ناراحتی های مربوط به یبوست را برطرف کند.

اگه می خوای ذهنت خالی شه اینطوری در خانه مدیتیشن کن !

۳٫ تغییرات رژیم غذایی

برخی از تغییرات غذایی ممکن است به رفع یبوست کمک کنند ، اما بسته به سن کودک این رژیم غذایی متفاوت خواهد بود.
هنگام شیردهی به کودک ، مادر می تواند برخی از غذاها مانند لبنیات را از رژیم غذایی خود حذف کند. شناسایی مواد غذایی که میتواند به رفع یبوست کمک کند ممکن است به آزمایش و خطا نیاز داشته باشد و البته گاهیً ممکن است که تغییرات در رژیم غذایی تاثیری در رفع یبوست کودک نداشته باشد.

برای نوزادانی که از شیرخشک تغذیه می شوند ، والدین یا پرستار کودک ممکن است لازم باشد نوع دیگری از شیر خشک را امتحان کنند.
بهتر است بدون مشورت با پزشک متخصص اطفال ، به شیر خشک یا حذف لبنیات روی نیاورید.

اگر نوزاد در سن خوردن غذاهای جامد است ، والدین یا مراقبان باید به دنبال دادن غذاهایی به کودک باشند که منابع غنی از فیبر هستند.

درمان یبوست در کودکان
بسیاری از میوه ها و سبزیجات به دلیل داشتن فیبر زیاد می توانند به تحریک روده کودک کمک کنند.

گزینه های مناسب غذایی برای رفع یبوست نوزاد عبارتند از:

سیب بدون پوست
کلم بروکلی
غلات سبوس دار ، مانند آرد جو دوسر یا نان یا ماکارونی سبوس دار
هلو
گلابی ها
آلو

۴٫ آبرسانی و یبوست نوزاد

نوزادان کوچکتر معمولاً به مایعات اضافی احتیاج ندارند زیرا آب مورد نیاز خود را از شیر مادر یا شیر خشک دریافت می کنند. بنابراین نوزادان تازه متولد شده از شیرهایی که می نوشند هیدراته می شوند ، چه شیر مادر باشد و چه شیر خشک.

به همین دلیل ، باید اعتماد داشته باشید که شیر به تنهایی برای آبرسانی به نوزاد کافی است و هرگز بیش از مقدار توصیه شده آب به شیر کودک اضافه نکنید.

با این حال ، در نوزادانی که یبوست دارند ممکن است لازم باشد از مقدار کمی مایعات اضافی به غیر از شیر مادر بهره مند شوند.

علائم و نشانه های کم آبی در نوزادان شامل موارد زیر است :

نقطات نرم فرو رفته در بالای سر.
خوابیدن بیش از حد
چشمان فرو رفته.
گریه کم یا بدون اشک.

متخصصان اطفال گاهی اوقات توصیه می کنند در سن بیش از ۲–۴ ماهگی و در هنگام یبوست ، مقدار کمی آب یا گهگاه آب میوه به رژیم غذایی نوزاد اضافه شود.

معده کودک در ۶ ماه اول زندگی در حال رشد میباشد ، اما این روند کاملاً تدریجی است. تا ۱ ماهگی ، ظرفیت معده نوزاد حدود ۲٫۷ تا ۵ اونس (۸۰ تا ۱۵۰ میلی لیتر) است.

درمان یبوست در کودکان

در سن ۶ ماهگی می توانید جرعه های کمی آب وارد رژیم غذایی کودک کنید . در این سن آنها به طور کلی می توانند در هر بار تغذیه حدود ۷ اونس (۲۰۷ میلی لیتر) را در معده خود نگه دارند. بنابراین لازم است د رهنگام اضافه نمودن آب یا آب میوه به رژیم غذایی کودک حجم معده او را نیز در نظر گرفته و نسبت به این کار اقدام نمایید .

۵٫ ماساژ دادن برای رفع یبوست نوزاد

روش های مختلفی برای ماساژ معده کودک برای رفع یبوست نوزاد وجود دارد. این موارد شامل مراحل زیر است:
با استفاده از نوک انگشت حرکات دورانی بر روی معده را به جهت عقربه های ساعت انجام دهید.
حرکت انگشتان دور ناف به جهت عقربه های ساعت.
زانوها و پاهای کودک را در کنار هم نگه دارید و پاها را به آرامی به سمت شکم فشار دهید.
با لبه انگشت از قفسه سینه به سمت به پایین شکم را نوازش کنید.

لازم است این نکته را در نظر بگیرید که گرمای دست شما به افزایش آرامش کودک کمک می کند. همچنین ماساژ شکم در جهت عقربه های ساعت به حرکت گاز در امتداد مسیری که روده دنبال می کند کمک می کند. برای کمک به جابجایی گاز گیر افتاده در روده بهتر است ، چندین بار ماساژ را تکرار کنید.

۶٫ آب میوه برای رفع یبوست نوزاد

مقدار کمی آب سیب خالص می تواند به نرم شدن مدفوع کمک کند. پس از رسیدن کودک به ۲–۴ ماهگی ، آنها می توانند مقدار کمی آب میوه صد در صد مانند آب سیب را در رژیم غذایی خود داشته باشند..

این میزان آب ممکن است به درمان یبوست نوزاد کمک کند. متخصصان ممکن است توصیه کنند که با حدود ۲-۴ اونس آب میوه شروع کنید. قند موجود در آب میوه هضم سختی برای نوزاد دارد. در نتیجه مایعات بیشتری وارد روده می شود که به نرم شدن و تجزیه مدفوع کمک می کند.

با این حال ، والدین یا پرستار کودک نباید بدون مشورت با پزشک متخصص اطفال برای اولین بار به کودک آب میوه بدهند.

۷٫ گرفتن دمای مقعد

هنگامی که کودک یبوست دارد ، گرفتن دمای رکتوم کودک با یک دماسنج چرب و تمیز می تواند به او در دفع مدفوع کمک کند. استفاده از این روش بسیار مهم است ، زیرا باعث بدتر شدن یبوست می شود. کودک ممکن است مایل به دفع مدفوع بدون کمک نباشد ، یا ممکن است شروع به دفع مدفوع با ناراحتی کند و در نتیجه روند کار او را به سر و صدا یا گریه بیاندازد.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

30 مرداد 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *