افتتاح حساب ترکیه
زردچوبه برای لاغری

برای لاغری در طب سنتی می توانید از مواد غذایی مختلفی استفاده کنید و روشهای متفاوتی به شما پیشنهاد می شود. اما شاید یکی از راحت ترین و دم دست ترین مواد غذایی که تاکنون نشنیده اید زردچوبه برای لاغری است. گروه سلامت شادمگ در خصوص خواص زردچوبه برای لاغری و همچنینی نحوه مصرف آن این مطلب را به شما ارائه میکند.

زردچوبه برای لاغری

به گفتهFoods ، ارتباط بین زردچوبه و کورکومین با لاغری، به خاصیت ضد التهابی آن برمی گردد. اضافه وزن یا چاقی با آزاد شدن سایتوکاین های پیش التهابی همراه است.

این شرایط با التهاب مزمن و درجه پایین مرتبط است. براساس مقاله ای منتشر شده در مجله نوتریشن، در ژانویه 2013، تصور می شود که بسیاری از افراد دارای اضافه وزن و چاق دچار سندرم متابولیک هستند، که غالباً ناشی از اضافه وزن و اندازه زیاد دور کمر است.

مطالعه مجله Foods در سال 2017 نشان داد که بزرگسالان چاقی که به مدت 30 روز، 1 گرم کورکومین دریافت کرده و به دنبال آن دو هفته مصرف آن را کنار گذاشتند، کاهش چشمگیری در میزان تری گلیسیرید خود نشان دادند.

با این حال سطح کلسترول، شاخص توده بدنی و چربی بدن شان کاهش نیافت. مولفان نتیجه گرفتند که مصرف مکمل ها طی یک دوره کوتاه، عدم کنترل رژیم غذایی و دوز کم مکمل ها ممکن است بیان کننده علت این یافته ها باشد. یافته های آن ها با مطالعات قبلی مغایرت داشت.

یک مطالعه در سال 2015 به این نتیجه رسید که یک فرم زیست دسترس از کورکومین می تواند در مدیریت وزن افرادی که دارای اضافه وزن هستند، کمک کند.

به شرکت کنندگان در این گزارش 800 میلی گرم مکمل که شامل 95 درصد کورکومین بود، داده شد. آن ها همچنین طی این دوره از رژیم غذایی سختی پیروی کردند. در طی 30 روز اول، لاغری و تغییرات BMI حدود 2 درصد بود. اما پس از 30 روز، حدود 5 تا 6 درصد افزایش یافت.

زردچوبه برای لاغری

خواص زردچوبه

کورکومین (diferuloylmethane) رنگدانه زرد استخراج شده از ریزوم است. کورکومین به دلیل گروه فنولی خود، ضدالتهاب و آنتي‌اكسيدان قوي به شمار مي‌آید.

اين خواص زردچوبه باعث شده است كه مصرف آن برای لاغری، بيماري‌هاي گوارشي، كبدي، سرطان، آرتريت روماتوئید، آلرژي، آسم، آترواسكلروز، بیماری‌های عصبی و دیابت مورد نظر قرار گيرد.

زردچوبه دارای رنگ مختلفی از زرد روشن تا نارنجی تیره است که تفاوت رنگش بسته به محل و شرایط رشد آن است. وب سایت های مراقبت از پوست و هومیوپاتی نیز زردچوبه را به عنوان جایگزینی برای رنگ موهای روشن و براق معرفی می کنند. این رنگ دهنده طبیعی از مواد شایع مورد استفاده در نساجی ها، رنگ سازی ها و دیگر صنایع مربوط به رنگ است.

زردچوبه برای لاغری

ارتباط زردچوبه و لاغری به دلیل خاصیت ضد التهابی زردچوبه است. ابتلا به اضافه وزن با آزاد شدن سایتوکاین های التهابی در ارتباط است.

پژوهش ها نشان دادند افراد مبتلا به چاقی که طی ۳۰ روز، روزانه ۱ گرم کورکومین دریافت می کردند شاهد کاهش چشمگیر سطح چربی خونشان بودند اما با این حال سطح کلسترول و BMI آنها تغییری نکرده بود. بنابراین تاثیر کورکومین تنها روی پایین آوردن التهاب بدن است و از این راه می تواند به کاهش وزن نیز کمک کند چون یکی از دلایل مقاومت بدن به کاهش وزن، التهاب بیش از حد است.

زردچوبه برای لاغری

همچنین مصرف زردچوبه می تواند روی سوخت و ساز نیز تاثیر داشته باشد. این تاثیر به شکلی نیست که بگوییم تنها با مصرف زردچوبه می توان وزن کم کرد و تنها وجودش در رژیم می تواند در کنار دیگر عوامل اثر بخش باشد.

زردچوبه و بیماری‌های گوارشی

در طب سنتي زردچوبه به عنوان بادشكن شناخته شده است. مصرف آن با غذا موجب بهبود هضم غذا و كاهش نفخ معده مي‌شود. بنابراین مصرف اين ماده برای افراد مبتلا به اختلالات گوارشي و کسانی که بعد از مصرف غذا احساس خستگي و يا نفخ مي‌كنند، پيشنهاد می شود.

در پژوهشی تجويز ۵۰۰ ميلي گرم پودر زردچوبه به ۱۶۶ بيمار مبتلا به سوء‌هاضمه سبب بهبود سوء‌هاضمه در اين بيماران شده است. در مطالعه باليني ديگری كه روي ۱۰ بيمار مبتلا به زخم معده انجام شد. تجويز يك گرم زردچوبه در روز موجب تسريع در بهبود زخم و كاهش درد معده شد.

همچنين در مطالعه‌اي كه روي ۸۹ بيمار مبتلا به كوليت زخمي ‌انجام شد. تاثير اين ماده گياهي با دوز ۲ گرم در روز در درمان و پيشگيري از رشد بيماري در مقايسه با داروها بيشتر بوده است. زردچوبه به عنوان مهار كننده اسپاسم ماهيچه صاف موجب كاهش دردهاي شكمي‌ ناشي از كوليت اولسراتيو در انسان مي‌شود.

به علاوه در مطلب زردچوبه برای لاغری گزارش شده است كه زردچوبه سبب مهار رشد هليكوباكترپيلوري مي‌شود. اين را بايد در نظر داشت كه مصرف زردچوبه به عنوان دارو جهت پيشگيري و درمان بيماري‌هاي متعدد نياز به آزمايش‌هاي باليني تكميلي دارد.

 زردچوبه و بیماری‌های التهابي

آسيب‌هاي التهابي از عوامل ايجادكننده درد مفاصل هستند. بنابراین زردچوبه با اثر آنتي‌اكسيداني و ضد‌التهابي مي‌تواند در كاهش درد مفاصل موثر باشد.

در دو مطالعه كه تاثير زردچوبه با دوز ۱۲۰۰ميلي گرم روزانه بر بيماري آرتريت روماتوئيد در مقايسه با فنيل بوتازون با دوز ۳۰ ميلي گرم روزانه انجام شده است. بهبود خشكي مفاصل صبحگاهي، مدت قدم زني و كاهش ورم و درد مفاصل به دست آمد.

خارش و التهاب

اگزما، پسوریازیس، و بثورات عفونی را می توان با ترکیب زردچوبه و شیر کامل یا ماست درمان کرد. شیر را کمی گرم کنید ( به جوش نیاید ) چند قاشق چای خوری زردچوبه اضافه کنید و اجازه دهید ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بماند.

مقداری از مواد ترکیب شده را به محل آسیب دیده بمالید و اجازه دهید خشک شود. از نتایج این درمان شگفت زده خواهید شد.

 زردچوبه و ابتلا به سرطان

پژوهش های مختلفی نشان دادند كه مصرف بعضي از مواد غذايي و گياهان دارويي مي‌تواند موجب مهار رشد سلول‌هاي سرطاني شود. گزارش تحقيقات اپيدميولوژيک حاكي از آن است كه در كشورهايي كه مصرف زردچوبه بالا است، سرطان‌هاي روده‌اي كمتر مشاهده شده است.

لاغری با سیب ؛ فوری و بی درد سر | گام به گام با رژیم لاغری سیب در 5 و 7 روز

زردچوبه برای لاغری

در مقالات متعدد زردچوبه برای لاغری ، اثرات آنتي‌اكسيداني، ضدسميت، ضدالتهاب و ضد سرطاني كوركومين گزارش شده است. اثرات ضد سرطاني زردچوبه از اين نظر با اهميت است كه زردچوبه به عنوان يك ماده افزودني به غذا مورد استفاده قرار مي‌گيرد. مصرف اين ماده با دوز بالا از تكثير سلول‌هاي سرطاني پيشگيري نموده است.

ولي به سلول‌هاي سالم آسيبي وارد نمي‌كند. زردچوبه به طور مستقيم موجب مهار تشكيل عروق جديد شده است. به طور غير مستقيم با مهار توليد عوامل محرك در تشكيل عروق جديد، هورمون‌هاي رشد فيبروبلاست و هورمون رشد اپيدرم از رشد سلول‌هاي سرطاني پيشگيري مي‌كند.

پژوهش های بسیاری اثرات ضدسرطاني كوركومين روي بسياري از رده سلول‌هاي سرطاني از جمله پانكراس، رحم انسان و ديگر رده‌هاي سلولي و سرطان كليوي ناشي از تجويز مواد سرطان‌زا را نشان می دهند.

 زردچوبه و بیماری‌های قلبی عروقی

زردچوبه اثرات ضد التهابي قوي دارد. اثرات ضدالتهابي تجويز خوراكي زردچوبه در كوتاه مدت مشابه هيدروكورتيزون مي‌باشد ولي در طولاني مدت اثرات آن كمتر از اين دارو است.

مصرف خوراكي آن جهت اثر ضد التهابي بدون هيچ گونه عوارض جانبي است. گزارش‌های متعدد نشان دادند که التهاب نقش مهمي ‌در بسیاری از بیماری‌های قلبی عروقی دارد. آترواسکلروز آسیب اکسیداتیو است که بر لیپوپروتئین‌ها و سلول‌های دیواره‌های رگ‌های خونی اثر مي‌گذارد.

اکسیداسیون لیپوپروتئین با چگالی کم (LDLs) نقش مهمي‌در آترواسکلروز دارد که این LDL اکسید شده یک محصول سمي ‌برای انواع مختلف سلول‌ها از جمله سلول‌های اندوتلیال مي‌باشد. تاثیر زردچوبه در مهار اكسيداسيون LDL، تکثیر سلول‌های عضلات صاف عروق و تجمع پلاكت‌ها كه از فاكتورهاي موثر در تشكيل پلاك آترواسكلروز است.

احتمالا در پيشگيري و بهبود بيماري‌هاي قلبي و عروقي موثر مي‌باشد. همچنین زردچوبه مي‌تواند باعث تثبیت غشای سلولی می شود.

 زردچوبه و دیابت

بررسی ها نشان دادند التهاب نقش عمده‌ای در توسعه دیابت نوع ۲ دارد. کورکومین سبب کاهش سطح قند خون و افزایش قابل توجهی در سطح انسولین پلاسما می شود.

همچنین کورکومین باعث کاهش قابل توجهی در سطوح سرمي‌ و کبدی کلسترول تام، چربی خون، اسیدهای چرب آزاد، فسفولیپیدها، فعالیت HMG کوآنزیم ردوکتاز، VLDL و LDL مي‌شود. مکانیسم احتمالی کاهش قند خون توسط کورکومین، ماهیت آنتی‌اکسیدانی آن و مهار رادیکال‌های آزاد مي‌باشد.

 زردچوبه و بیماری‌های عصبی

مغز یک عضو بسیار اکسیداتیو است و با وجود اینکه تنها ۲ درصد از وزن بدن را تشکیل مي‌دهد، ۲۰ درصد از اکسیژن بدن را مصرف مي‌کند. با افزایش سن، یون‌های فلزی مانند آهن ، روی و مس در مغز تجمع مي‌یابد. در نتیجه، مغز در برابر بسیاری از اکسیدان‌ها قرار می‌گیرد.

بسیاری از بیماری‌های عصبی در نتیجه تجمع پروتئین‌ها، آسیب اکسیداتیو و التهاب مي‌باشد. کورکومین دارای ویژگی‌های متعدد و مطلوب برای پیشگیری از بیماری‌های عصبی از جمله آلزایمر، پارکینسون، مولتیپل اسکلروزیس(MS)، صرع، ضربه به سر، پیری، افسردگی و سکته مغزی است.

 زردچوبه و پوست

علاوه بر زردچوبه برای لاغری ، ما از زردچوبه به عنوان منبعی طبیعی رنگ در صابون ها استفاده می کنیم. تنها یک مقدار اندک کارساز است چون تنها در مقداری از آن مزایای فراوانی نهفته است. اگر به دنبال لایه بردار هستید زردچوبه ادویه مناسب برای اضافه کردن به موادتان است.

زردچوبه برای لاغری

یادتان باشد هرچه کمتر بهتر، مقدار زیاد آن می تواند روی پوستتان لکه ایجاد کند. اضافه کردن به صابون خاصیت ضد التهابی و محافظتی آن را نیز بالا می برد.

این موارد تنها چند خاصیت کوچک بودند. ترکیب زردچوبه با دیگر مواد مغذی، و ترکیبات سرشار از آنزیم مانند شیر کامل یا ماست آن را تبدیل به ماسک صورت و یا کرم شب فوق العاده می کند.

با یکی از روش هایی که در ادامه به شما آموزش می دهیم می توانید زردچوبه را روی پوست خود آزمایش کنید. زردچوبه ضد باکتری و ضد عفونی کننده است و دارای خواص ضد التهابی است. به دلیل حضور کورکومین فعالیت آنتی اکسیدانی بسیاری قوی دارد.

خمیر زردچوبه در پوست های چرب به کنترل تولید چربی کمک می کند که می تواند روی بهبود آکنه تاثیر داشته باشد. درست مانند اسطو خودوس، زردچوبه نیز با کمک رشد سلول های جدید بهبود سوختگی و جراحات را تسریع می کند. زردچوبه در ترکیبات غلیظ تر به حذف سلول های مرده از روی پوست کمک می کند.

چگونه از زردچوبه برای پوست خود استفاده کنیم ؟

 ماسک صورت

یک چهارم یا یک دوم قاشق چای خوری پودر آن را با ماست یونانی ساده ترکیب کنید. به آرامی و با حرکات رو به بالا روی صورت خود بمالید. اجازه دهید ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی پوست بماند و سپس با آب سرد صورتتان را بشویید.

به جای ماست می توانید از ژل آلوئه ورا، آب خیار، روغن زیتون یا روغن بادام شیرین استفاده کنید. روغن طبیعی زردچوبه را اگر به همین مواد اضافه کنید حس لطیف تری می دهد اما تنها مقدار اندکی از آن کافیست.

کرم شب

یک چهارم یا یک دوم قاشق چای خوری زردچوبه را با ۵۶ گرم کرم صورت ترکیب کنید. سپس به خوبی ترکیب کنید و روی صورتتان ماساژ دهید.

 

عوارض جانبی

زردچوبه ماده افزودني به غذاي روزانه انسان‌ها در اكثر جوامع است. تاكنون عوارض جانبي خطرناكي با مصرف آن گزارش نشده است ولي اگر از زردچوبه برای لاغری استفاده میکنید عوارض جانبي اين ماده در موارد خاصي مشاهده شده است كه بايد مورد توجه قرار گيرد.

تجويز زردچوبه به افراد مبتلا به سنگ صفرا، يرقان ناشي از انسداد مجاري صفرا و كوليك حاد مجاري صفرا پيشنهاد نمي‌شود.

تداخل دارویی

مصرف زردچوبه همزمان با داروهايي مانند آسپرين و ضدانعقادها مانند وارفارين و هپارين درست نیست چون موجب مهار فعالیت پلاکت ها می شود.

زردچوبه برای لاغری

اين را بايد در نظر داشت كه مصرف زردچوبه به عنوان دارو جهت پيشگيري و درمان بيماري‌هاي متعدد نياز به آزمايش‌هاي باليني تكميلي دارد.

نحوه مصرف زردچوبه برای لاغری ؛ چای، پودر یا مکمل

زردچوبه را می توان به عنوان چای، مکمل یا پودری (پودر ریشه آن) مصرف کرد. این پودر را می توان به مواد غذایی اضافه کرد یا برای تهیه لاته زردچوبه از آن استفاده کرد.

در اینجا برخی از راهکارهای مورد علاقه افراد برای اضافه کردن زردچوبه به رژیم غذایی آورده شده است (فقط مراقب باشید، چون زردچوبه باعث لکه دار کردن لباس، تخته های برش و تجهیزات آشپزخانه می شود)!

  • پودر زردچوبه را به فریتاتا یا اسکرامبل صبحانه اضافه کنید.
  • پودر زردچوبه را به اسموتی ها اضافه کنید.
  • کره را در یک دیگچه آب کرده و سپس پودر زردچوبه یا کاری و سایر ادویه ها را به آن اضافه کنید. گوشت یا سبزیجات را نیز به آن ها اضافه کنید تا در این مخلوط چربی- ادویه طبخ شوند.
  • دستور العمل های خوراک پزی با کاری هندی را نیز امتحان کنید. گزینه های جالبی برای تهیه برنج گل کلم (رژیم غذایی کتو یا کتوژنیک) وجود دارد.
  • زردچوبه تازه را داخل سوپ خرد کنید، درست همانطور که از زنجبیل تازه استفاده می کنید.
  • به عنوان بخشی از کارهای روزمره خود، لاته زردچوبه درست کنید.
بهترین زمان ورزش در ماه رمضان ؛ باید ها و نبایدها | چطور ماه رمضون ورزش کنیم تا بهمون فشار نیاید ؟

نکته پرطرفدار

هنگام مصرف زردچوبه، آن را با چربی و فلفل سیاه جفت کنید تا به جذب مؤلفه فعال کورکومین آن کمک کند.

اگر شما به طور فعال زردچوبه تازه یا پودر آن را در رژیم غذایی روزمره خود بگنجانید، ممکن است بتوانید دوزهای کافی از آن را برای مصرف درمانی خود دریافت کنید.

این فواید زردچوبه، از حدود 1 قاشق چای خوری در روز شروع می شود و مربوط به میانگین غذای سنتی مصرفی یک فرد هندی است. اگر خوردن زردچوبه از طریق غذا و نوشیدنی برایتان دشوار است، ممکن است برای سهولت، مکمل زردچوبه را در نظر بگیرید.

مکمل های زردچوبه به دو شکل تهیه می شوند. یکی تنها پودر ریشه زردچوبه است، دقیقاً مثل اینکه برای آشپزی استفاده می کنید. این فقط به شکل کپسول است و باعث می شود مصرف دوزهای درمانی آسان تر شود.

زردچوبه برای لاغری

فرم دوم، مکمل کورکومین است، طوری که کورکومین از ریشه زردچوبه استخراج شده و تغلیظ می شود. انتخاب نوع ارگانیک آن بسیار مهم است، زیرا ترجیح داده می شود که محصول، عاری از هرگونه علف کش یا سموم دفع آفات باشد. دوزهای معمول کورکومین، 500 میلی گرم و به میزان دو بار در روز و همراه با غذاست.

 

آیا زردچوبه برای لاغری کمک می کند ؟

دقیقا مانند سؤالاتی که در مورد رژیم کتو پرسیده می شود، زنان جامعه ما برای لاغری خود، علاقه مند به مصرف رزوراترول هستند. این علاقه دلایل موجهی دارد و پشتوانه علمی جالبی پیرامون مکانیسم های مختلف چگونگی لاغری و جلوگیری از چاقی مفرط رزوراترول وجود دارد. در ادامه به برخی از آن ها پرداخته شده است:

رزوراترول عملکرد میتوکندری را تقویت می کند. میتوکندری محل ذخیره انرژی در سلول هاست که گلوکز یا چربی را مصرف می کنند و آن را به انرژی تبدیل می کنند، بنابراین سوخت و ساز بدن را بهبود می بخشد. رزوراترول ممکن است اشتها را کنترل کند، که به نوبه خود می تواند وزن و توده چربی بدن را کاهش دهد.

رزوراترول می تواند از ایجاد مقاومت به انسولین ممانعت به عمل آورد و حتی در دیابتی ها در جهت بازگرداندن تعادل مناسب انسولین عمل کند. مقاومت به انسولین می تواند باعث حفظ وزن بدن شود و بازگرداندن حساسیت به انسولین می تواند به بدن اجازه دهد تا وزن اضافی خود را از دست بدهد.

رزوراترول می تواند بر میکروبیوم روده تأثیر بگذارد، لازم به ذکر است که میکروبیوم نیز بر متابولیسم و ​​وزن بدن تأثیر می گذارد. ترکیبات پلی فنول به عنوان پربیوتیکی برای باکتری های مفید روده بزرگ استفاده می شوند. رزوراترول میزان التهاب و به واسطه آن چاقی را کاهش می دهد. چراکه چاقی یک حالت التهابی است.

چگونه از زردچوبه برای لاغری استفاده شود ؟

 چای دارچین و زردچوبه

مواد لازم:

  • یک قاشق چای خوری پودر زردچوبه
  • یک دوم قاشق چای خوری پودر دارچین
  • یک دوم قاشق چای خوری برگ نعنا تازه
  • یک فنجان آب

طرز تهیه:

ابتدا آب را در قوری بریزید و چوب دارچین را به آن اضافه کنید. آب را به جوش آورید تا مقدار آن به نصف برسد، سپس در فنجانی بریزید و صبر کنید تا به دمای محیط برسد اما سرد نشود.

پودر زردچوبه و نعنا را به آن اضافه کنید و درنهایت از صافی رد کرده و بنوشید.

مزایا:

دارچین حساسیت به انسولین را بهبود می بخشد و علاوه براین یک آنتی اکسیدان قوی است.

برگ نعنا خواص آنتی اکسیدانی دارد و در درمان حساسیت و سرماخوردگی موثر است علاوه بر این از دستگاه گوارش پشتیبانی و سندروم روده تحریک پذیر را درمان خواهد کرد.

زردچوبه برای لاغری

شیر زردچوبه برای لاغری

مواد لازم:

  • یک فنجان شیر بدون چربی
  • یک قاشق چای خوری زردچوبه

طرز تهیه:

ابتدا شیر را با شعله متوسط به مدت 6-7 دقیقه حرارت دهید، سپس از روی حرارت برداشته و و در لیوانی بریزید و زردچوبه را به آن اضافه کنید و به خوبی هم بزنید و بنوشید.

مزایا:

در مطلب خواص شیر در بخش سلامت نمناک توضیح دادیم که شیر سرشار از کلسیم است بنابراین به تقویت استخوان ها کمک کرده و زنان را از خطر ابتلا به پوکی استخوان محفوظ می دارد.

چای زردچوبه و زنجبیل

مواد لازم:

  • یک دوم قاشق چای خوری پودر زنجبیل
  • یک قاشق چای خوری زردچوبه
  • یک و یک دوم فنجان آب

طرز تهیه:

ابتدا آب را در قوری بریزید و زنجبیل و زردچوبه را به آن اضافه کنید و مدتی صبر کنید تا بجوشد و پس از جوشیدن، بلافاصله حرارت را خاموش کرده و صبر کنید تا به دمای محیط برسد و قبل از نوشیدن آن را از صافی رد کنید.

مزایا:

زنجبیل خواص ضد نفخی دارد و اشتها آور می باشد که باعث کاهش کلسترول نیز خواهد شد.

آب گیاه سنتلا و زردچوبه

مواد لازم:

یک قاشق چای خوری زردچوبه
یک قاشق غذاخوری گیاه سنتلا
یک فنجان آب

طرز تهیه:

ابتدا گیاه سنتلا و زردچوبه را به آب اضافه کنید و به مدت نیم ساعت در یخچال قرار دهید و فقط، قبل از نوشیدن آن را از صافی رد کنید.

مزایا:

سنتلا گیاهی است که ترش مزه بوده و برای درمان مشکلات پوستی، هضم ضعیف، بهبود تمرکز و بیماری های دستگاه تناسلی زنانه مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

 زردچوبه و سیر

مواد لازم:

  • یک قاشق چای خوری زردچوبه
  • یک دوم قاشق چای خوری سیر له شده
  • یک قاشق غذاخوری آبلیمو
  • 90 میلی لیتر آب
درمان فوری جوش زیرپوستی در خانه با روش های طبیعی و کم هزینه | پوست صاف آرزو نیست

طرز تهیه:

ابتدا زردچوبه و حبه سیر له شده را به آب اضافه کنید سپس به خوبی مخلوط کرده و بنوشید.

مزایا:

سیر به پیشگیری از بیماری های متابولیک، خطر ابتلا به دیابت، هایپر لیپیدمی، ترومبوز و کاهش فشار خون بالا کمک می کند.

لیمو ترش نیز از تجمع چربی بدن، هایپرلیپیدمی و مقاومت به انسولین پیشگیری خواهد کرد.

زردچوبه برای لاغری

برای کاهش وزن چه زمانی باید زردچوبه را مصرف کرد؟

  1. چای زردچوبه و آب زردچوبه را قبل از صبحانه مصرف کنید.
  2. شیر زردچوبه را هنگام خواب بنوشید.

خواص شیر زردچوبه برای لاغری و کاهش وزن

کورکومین در این نوشیدنی التهاب در روده را تسکین داده و به هضم سالم غذا کمک می کند زیرا مانند یک آنتی بیوتیک و یک ماده ضدعفونی کننده است.

با رفع سوء هاضمه، تسکین گرفتگی و نفخ و بهبود تعادل باکتریایی در روده موجب دفع مواد زائد بدن و بهبود متابولیسم بدن شده و در نتیجه به این روش موجب کاهش وزن می شود.

زردچوبه به جلوگیری از تمایز چربی کمک می کند که اساسا به معنی جلوگیری از تشکیل سلول های چربی در بافت چربی است. طبق تحقیقات منتشر شده در مجله بین المللی مهندسی شیمی و برنامه های کاربردی (Journal of Chemical Engineering and Applications)، این امر از افزایش وزن بیشتر جلوگیری کرده و هم زمان به کاهش وزن نیز کمک می کند.

در یک مطالعه معتبر بر روی 1600 نفر، مصرف کورکومین را با کاهش وزن، BMI بدن و دور کمر مرتبط دانستند. در این مطالعه همچنین به افزایش سطوح آدیپونکتین (هورمونی که به تنظیم متابولیسم بدن کمک می کند) اشاره شده است.

یک مطالعه معتبر 30 روزه بر روی 44 نفر که قبلا قادر به کاهش وزن نبودند، نشان داد که مصرف 800 میلی گرم کورکومین و 8 میلی گرم پیپرین منجر به کاهش قابل توجه وزن بدن، شاخص توده بدنی (BMI)، دور کمر و دور باسن شده است.

با این اوصاف، با توجه به اینکه پیپرین در فلفل سیاه موجود است، مقداری فلفل سیاه نیز می توان به ترکیب زردچوبه و شیر اضافه کرد.

انواع روش های مصرف شیر زردچوبه برای لاغری

با توجه به اینکه زردچوبه یک ادویه همه کاره است و دارای خواص بسیاری است، علاوه بر اینکه شیر زردچوبه برای لاغری مؤثر است، خواص و تأثیرات دیگری دارد که در ادامه به روش های متفاوت مصرف زردچوبه برای کاربردهای مختلف پرداخته می شود.

 روش استفاده از شیر زردچوبه برای لاغری

کاهش وزن قطعا یک کار چالش برانگیز است. رژیم های تصادفی و کنار گذاشتن غذای مورد علاقه یک امر عادی و کلیشه ای برای پایین آوردن وزن است، در حالی که تأثیر دائمی نیز ندارد. کنار کاهش وزن، باید مطمئن شوید که بدن سالم است و آنچه شما مصرف می کنید به سیستم ایمنی بدن شما آسیب نمی رساند.

یکی از بهترین موارد برای کاهش وزن و همچنین ایمنی بدن، زردچوبه است. ما در مورد چای شیر زردچوبه برای لاغری صحبت می کنیم که به از بین بردن چربی شکم و خلاص شدن از شر چاقی کمک می کند.

زردچوبه برای لاغری

در این روش یک فنجان شیر را در یک شیرجوش بجوشانید. پس از جوشاندن، مقداری (حدود 1 تا 3 قاشق چایخوری) پودر زردچوبه به آن اضافه کنید و آن را روی حرارت ملایم به هم بزنید. برخی صاحب نظران معتقد هستند برای تأثیر بیشتر می توانید مقداری دارچین یا اندکی فلفل سیاه نیز به ترکیب شیر زردچوبه اضافه کنید.

می توان از مقدار کمی عسل برای افزودن کمی شیرینی نیز استفاده کرد. قبل از خواب، شب هنگام، یک لیوان شیر زردچوبه ولرم بنوشید تا تأثیر آن را به مرور زمان بر کم شدن حجم دور شکم خود حس کنید. البته انجام ورزش و یوگا نیز همراه با شیوه زندگی سالم برای کاهش وزن توصیه می شود.

روش استفاده از شیر زردچوبه برای کاهش التهاب و درد

این نوشیدنی می تواند التهاب را در سراسر بدن از معده گرفته تا مفاصل و ماهیچه ها تسکین دهد. کورکومین، ماده فعال زردچوبه به عنوان یک ماده ضد التهابی مؤثر شناخته شده است و می تواند استرس اکسیداتیو و واکنش های غیرضروری سیستم ایمنی را کاهش دهد. برای این امر بهتر است شیر زردچوبه ولرم به صورت ناشتا و قبل از صبحانه میل شود.

 روش استفاده شیر زردچوبه برای بهبود سلامت کبد

علاوه بر اینکه شیر زردچوبه برای لاغری استفاده می شود، آن را به عنوان یک عامل سم زدایی برای بدن، به ویژه برای کبد استفاده می کنند. در برخی از مطالعات حیوانی نشان داده شده که عصاره زردچوبه از آسیب کبدی ناشی از دارو محافظت می کند.

حتی نشان داده شده است که از آسیب اکسیداتیو کبدی نیز جلوگیری می کند. کبد ارگان مسئول سم زدایی بدن است، بنابراین موادی مانند زردچوبه که از سلامت کبد حمایت می کنند بسیار حیاتی هستند. کافی است نوشیدنی ولرم شیر زردچوبه را عصر هنگام و یا نیم ساعت قبل از وعده غذایی میل کنید.

 روش استفاده شیر زردچوبه برای بهبود خونریزی داخلی

درست است که زردچوبه برای افرادی که دارای اختلالات خونریزی هستند توصیه نمی شود؛ اما اگر به دلیل عمل جراحی مانند عمل سزارین مشکوک به خونریزی داخلی هستید می توانید با مشورت پزشک خود، روزانه دو لیوان شیر زردچوبه ولرم میل کنید.

کورکومین موجود در زردچوبه موجب می شود تا به مرور زمان زخم داخل بدن التیام یابد و بسته شود. در این مورد خاص می توانید به جای نوشیدنی شیر زردچوبه از ترکیب ماست و زردچوبه نیز استفاده کنید. یک تا دو قاشق چایخوری پودر زردچوبه را هر وعده غذایی داخل یک کاسه کوچک ماست، ریخته و خوب به هم بزنید و سپس میل کنید. بعد از گذشت حدود 10 روز خونریزی داخلی فرد قطع می شود.

خواص زردچوبه چیست؟

کورکومین رنگدانه زرد استخراج شده از ریزوم است. کورکومین به دلیل گروه فنولی خود، ضدالتهاب و آنتي‌اكسيدان قوي به شمار مي‌آید.

زردچوبه باعث کاهش ابتلا به سرطان است؟

پژوهش های مختلفی نشان دادند كه مصرف بعضي از مواد غذايي و گياهان دارويي مي‌تواند موجب مهار رشد سلول‌هاي سرطاني شود. گزارش تحقيقات اپيدميولوژيک حاكي از آن است كه در كشورهايي كه مصرف زردچوبه بالا است، سرطان‌هاي روده‌اي كمتر مشاهده شده است.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

24 بهمن 1400

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *