ساخت انباری جادار

ساخت انباری جادار و پر از قفسه کاربردی می تواند کمبود فضا در خانه های نقلی آپارتمانی را جبران کند به شرط اینکه انباری خود را خوب و اصولی قفسه بندی و چینش کنید. گروه دکوراسیون شادمگ به شما در این مینه کمک می کند.

انباری کوچک

انباری یکی از فضاهایی ست که در هر خانه ای به شدت لازم و حتی گاهی شاید از اتاق منزل نیز مهمتر باشد! در هر خانه ای تعداد فراوانی وسایل و ابزار وجود دارد که لزومی به بودن آنها در فضای خانه نیست و می بایستی حتماً در جایی مانند انباری در کنار هم قرار گرفته و انبار شوند.

همچنین وسایل قدیمی و وسایلی مانند بخاری ها که در فصل گرما باید برداشته شوند و… همگی نیاز به مکانی جهت نگهداری صحیح دارند. اینجاست که لزوم وجود انبار و همچنین طراحی انباری در خانه به شدت خودنمایی می کند.

اتباری ها و آلونک هایی که در این پست با آنها روبرو خواهید شد نیازی به کسب مجوز و پیروی از قوانین ندارند و ساخت آنها سریع و آسان صورت می گیرد. در حقیقت یک چهاردیواری ساده این کار را به بهترین شکل انجام می دهد و به همین خاطر زمان ساخت و راه اندازی آنها نیز کوتاه است.

همچنین طرح و فرم آنها نیز آنچنان زیبا و جذاب است که افراد را با عشق و علاقه تمام مجبور به ساخت چنین انباری هایی می کند. همانگونه که در تصاویر مشاهده می کنید این مکان ها می توانند نه فقط جایی برای پرتاب! و روی هم ریختن وسایل قدیمی منزل و چیزهای به درد نخور، بلکه مکانی زیبا و به شدت جذاب حتی برای نشستن و خستگی درکردن باشد.

انباری؛ جایی تاریک و نمور

همیشه هم قرار نیست انباری را جایی تاریک و نمور و پر از سوسک و حیوانات موذی بدانیم بلکه امروزه با توجه به طراحی های زیبا و جذاب در مورد هر چیزی و هر مکانی به خصوص طراحی انباری در خانه می توان این فضای محدود را به شکلی جذاب و دوست داشتنی، ساخت و حتی دکوراسیون کرد.

ساخت انباری جادار

البته امروزه پیشرفت هایی در زمینه متدهای ساختمان آماده و پیش ساخته حاصل شده کار را بسیار راحت کرده است. با سفارش محصول و دادن طرح دلخواه تان به شرکت مربوطه، ساختمان دقیقا به همان شکلی که خواسته اید طراحی و ساخته می شود و به صورت قطعات نیمه آماده برای شما ارسال می گردد، سرهم کردن قطعات نیز کمتر از نصف روز وقت می گیرد. بنابراین هیچ گونه نیازی به استخدام کارگر و بنا و … ندارید.

پانزده ایده هوشمندانه مرتب کردن و ساخت انباری جادار

انباری آذوقه، اسبِ کاری آشپزخانه محسوب می شود. این بخش به شما در زمان آماده کردن شام (یا صبحانه یا نهار) کمک می کند و مواد غذایی را تازه و خنک نگه می دارد. اما مانند تمامی فضاهایی که کار طاقت فرسا در آن­ ها انجام می شود، ممکن است کمی (یا خیلی) بهم ریخته شود. از این فضاها که به زیبایی سازمان دهی شده اند، ایده بگیرید و از میان پانزده ایده ای که برای شما آماده شده، یکی را برای خود برگزینید و انبار مواد غذایی خود را سر و سامان دهید.

پشت درب

با قفسه بندی پشت درب انباری به نحوی که امکان نگهداری بطری ها و شیشه ها را داشته باشد، از فضای موجود بیشترین استفاده را داشته باشید.

به منظور بیشترین استفاده از این فضای عالی در انباری، ادویه جاتی که بیشتر از بقیه مورد استفاده قرار می گیرد و مهم ترین مواد غذایی را در آن محل قرار دهید. بهترین قفسه های پشت درب آن هایی هستند که گاردریل محافظ دارند (مشابه آنچه در اینجا می بینید) تا اشیا هر بار که درب را باز و بسته می کنید، سقوط نکنند.

انبار نوشیدنی ها

داشتن یک قفسه نوشیدنی که توانایی نگهداری از تعداد زیادی بطری نوشیدنی ها را داشته باشد، برای خبره های نوشیدنی ضروری است. قفسه های شخصی سازی شده نوشیدنی که در اینجا نشان داده شده، دارای نوعی از طراحی هندسی است که ظاهری چشمگیر دارد. در انبار خوراکی های خود یک یا دو قفسه نگهداری از نوشیدنی اضافه کنید تا بطری های مورد علاقه خود را دم دست داشته باشید.

کشوهای برچسب خورده

کشوی عمیق انباری می­ توانند اجناس زیادی را در خود جای دهند؛ اما به سرعت نیز به هم می ریزند. باید کشوهای خود را با استفاده از تقسیم کننده های کشو و برچسب زدن روی درب کشو (برچسب هایی که می توان چندین بار روی آن نوشت) مرتب کنید تا بدین ترتیب بدانید جای هر چیزی کجا است.

مرکز فرماندهی

باید اعلامیه های مدرسه را جایی نگهداری کنید و نامه های دریافتی را در آرشیو خود داشته باشید ولی نمی خواهید این چیزها پیشخوان آشپزخانه را بهم بریزند.

بعد از ساخت انباری جادار  روی یکی از دیوارهای انباری، فضایی برای یک مرکز فرماندهی تمیز و مرتب ایجاد کنید. این دیوار باید یک بورد سوزنی، خورجین هایی برای نگهداری نامه و قلاب هایی برای آویزان کردن کلید داشته باشد و نیازی هم به داشتن یک انباری بسیار بزرگ ندارید تا این کار، شدنی باشد. می توانید این چیزها را پشت درب انباری آویزان کنید.

چیدمان پاییزی منزل با ایده هایی جذاب و بدون هزینه

تنگ های دهانه گشاد

شیشه های آب نبات که دارای دهانه گشاد هستند، برای مواد خشک که باید با پیمانه برداشت شده و اندازه گیری شوند، مناسب هستند. از این شیشه ها برای نگهداری غلات، چای فله، آرد و شیرینی استفاده کنید. به منظور اینکه این تُنگ ها کاربرد بیشتری داشته باشند، یک پیمانه فلزی با اندازه مناسب درون هر شیشه قرار دهید.

ظروف آهنربایی نگهداری ادویه

یافتن بهترین محل برای انبار کردن ادویه جات، همواره یک مشکل است. نگهداری ادویه جات پر استفاده در نزدیکی اجاق گاز کار راه انداز است ولی از آنجایی که ادویه جات باید در مکانی سرد و خشک نگهداری شده و برای مدت طولانی تازگی خود را حفظ کنند، انباری خوراکی ها انتخاب بهتری برای مقادیر متنابه کلکسیون ادویه شما است.

با نصب یک قفسه مغناطیسی روی دیوار، فضای ارزشمند قفسه های مطبق خود را ذخیره کنید. فقط یادتان باشد که درب قوطی ها را برچسب بزنید تا در یک نگاه بتوانید تشخیص دهید در هر قوطی چه ادویه ای است.

ارتفاع دهنده ها و سطل ها

در یک انباری باریک، ارتفاع دهنده ها و سطل ها کمک بزرگی هستند تا بتوان مواد غذایی را جلو چشم نگه داشت و به راحتی آن ها را برداشت. در قفسه های عمیق از ارتفاع دهنده ها برای ردیف عقبی قوطی ها استفاده کنید. مواد غذایی را در دسته بندی های کلی گروه بندی کنید (مانند کیک پزی، صبحانه) و موارد مشابه را درون سطل های در باز نگهداری کنید.

ساخت انباری جادار

نردبان

اگر انباری شما باریک و مرتفع است، با استفاده از یک نردبان چرخدار مخصوص کتابخانه، از تمامی آن فضای عمودی بهره برداری کنید. بدین ترتیب، به راحتی می توانید نردبان را به محل مناسب حرکت داده و با بالا رفتن از آن چیزی را که نیاز دارید، از قفسه بردارید.

کشوها و سبدهای بیرون کشیدنی

کابینت های عمیق در انبار مواد خوراکی قطعا بسیار بهم ریخته خواهند شد. از کشوها و سبدها و قفسه هایی که قابلیت بیرون کشیده شدن دارند، استفاده کرده تا به راحتی به چیزی که نیاز دارید، دسترسی داشته باشید؛ حتی اگر در عقب ترین نقطه باشد.

صفحه گردان

آیا یک گوشه دردسرساز دارید که می خواهید از آن استفاده کنید؟ صفحات گردان راه خوبی هستند تا بتوان با ساخت انباری جادار از گوشه های ناجور بیشتر استفاده کرد. اگر نمی خواهید که قفسه هایی به شکل صفحات گردان نصب کنید، همین قفسه های موجود خود را به حالت گردان درآورید و آن را بچرخانید.

ساخت انباری جادار

رنگ شاخص

اگر چیزی که انبار مواد خوراکی شما کم دارد، استایل باشد، هیچ چیز بیشتر از رنگ نمی تواند آن را ارتقا دهد و از آنجایی که انبار مواد خوراکی فضایی کوچک و بسته است، می توانید با خیال راحت از رنگ های عجیب استفاده کنید و نگران غلبه رنگ نباشید. رنگی را انتخاب کنید که همواره دوست داشتید، روی دیوارها امتحان کنید ولی از این کار ترس داشتید؛ شاید قرمز جیغ، لاجوردی یا سورمه ای؟

نورپردازی داخل انباری

شادی حاصل از این که می توانید چیزی را که دنبال آن هستید، مشاهده کنید، وصف ناپذیر است. اگر انباری خوراکی های شما مشکل نورپردازی دارد، با نصب چراغ های سقفی یا دیواری این مشکل برطرف می شود. کمک خواستن از یک برق کار در جایی که اثر مستقیم بر زندگی روزمره شما خواهد داشت، قطعا ارزشش را خواهد داشت و این که بتوانید سریعا چیزی را که به دنبال آن هستید، پیدا کنید؛ در زمانی که تلاش می کنید شام را سریعتر سر میز ببرید، قطعا مهم خواهد بود!

قفسه کتاب های آشپزی

آیا در انباری مواد غذایی خود یک پنجره دارید؟ با نصب یک قفسه کتاب زیر آن پنجره و نگهداری کتاب های آشپزی مورد علاقه خود، بهترین استفاده را از این فضا داشته باشید. اگر دفترچه های دستور پخت یا مجله غذا هم دارید، می توانید در این محل آن ها را نگهداری کنید. بدین ترتیب، زمانی که برنامه شام را می ریزید، هر منبعی که باید به آن مراجعه کنید، در یک نقطه قرار دارد.

انباری بدون انباری!

انباری مواد غذایی ندارید؟ مشکلی نیست. برای ساخت انباری جادار  یک دیوار درون یا نزدیک آشپزخانه را تغییر کاربری داده و روی آن قفسه نصب کنید. در یک فضای باز، نظم و ترتیب حتی مهم تر نیز خواهد بود، پس حتما از سطل های مواد غذایی زیبا و ست تُنگ شیشه ای شفاف استفاده کنید تا همه چیز مرتب بماند.

درب ریلی مزرعه

درب طرح مزرعه از همیشه جذاب تر و محبوب تر شده اند اما این تنها دلیلی نیست که باید یکی از این درب ها را در انباری مواد غذایی خود داشته باشید.  چون درب سنتی برای باز شدن روی پاشنه می چرخد که می تواند اثر منفی روی جریان آشپزخانه داشته باشد. در مقابل، درب مزرعه به طرفین می لغزد که آن را علی الخصوص برای انبار خوراکی ها مناسب می کند. خواه آشپزخانه شما کوچک باشد یا جادار، استفاده از درب مزرعه می تواند انتخابی شیک و هوشمندانه باشد.

ساخت انباری جادار

تفکیک و جداسازی وسایل

بدون شک تمام وسایل و خرت و پرت هایی که در انباری تل انبار شده اند به کارتان نمی آیند. ممکن است بعد از ساخت انباری جادار سالیان سال وسیله ای را در گوشه ای از انباری تنها به این امید نگهداری کنید که شاید روزی به کارتان بیاید. اما بهتر است با خودتان رو راست باشید. خیلی از این وسایل فقط جا را تنگ می کنند.

راهنمای کامل برای نورپردازی حمام و سرویس بهداشتی + معرفی ایده های جذاب

بهتر است فکری به حالشان کنید. اگر می توانید آنها را بفروشید و پولی به جیب بزنید زودتر دست به کار شوید. شاید بتوانید با پول فروش برخی از این خرت و پرت ها قفسه یا شلف های به درد بخوری برای انباری خودتان تهیه کنید.

بخشش را فراموش نکنید. گاهی برخی وسایل بسیار کاربردی و ارزشمند هستند اما از فروش آنها مبلغ زیادی عایدتان نمی شود. بهتر است این لوازم را به کسی که فکر می کنید به آن نیاز دارد ببخشید. حالا می ماند یک عده خرت و پرت به درد نخور که نه به کار کسی می آید و نه می شود آنها را فروخت. در اولین فرصت ممکن این وسایل را دور بریزید. یک لیست برای خودتان تهیه کنید و تمامی وسایل انباری را دسته بندی کنید.

وسایلی که باید آنها را در انبار نگهداری کنید

  • وسایل دکوراتیو مورد نیاز برای استفاده در مراسم خاص مثل نوروز و شب یلدا
  • وسایل باغبانی
  • جعبه ابزار
  • رنگ و ابزار تعمیر خانه
  • ابزار تعمیر ماشین
  • یادگاری ها و یادبودها
  • تجهیزات ورزشی
  • وسایل پیک نیک و گردش در فضای باز
  • لباس های و کفش و کیف های اضافی
  • خرت و پرت های دیگر

وسایلی که نباید آنها را در انباری نگهداری کنید

  • هر ماده ای که با کمترین فشار یا گرما دچار احتراق و اشتعال می شود
  • موادی که جوندگان و جاندران موزی را به خود جذب می کند
  • وسایلی که نسبت به رطوبت هوا و گرما حساس هستند، مانند تابلوهای هنری یا فرش.

نظافت انباری را از کجا شروع کنیم؟

انباری جایی است که هر نوع وسیله و خرت و پرتی را می توان در آن پیدا کرد. پس عجیب نیست که این مکان جای چندان تمیزی نباشد. با این حال بد نیست دستی به سر و روی آن بکشید. همزمان با این کار می توانید وسایل و ابزار مختلف را نیز تمیز کنید.

ساخت انباری جادار

خالی کردن انباری قبل از نظافت

قبل از ساخت انباری جادار و نظافت آن همه چیز را از انباری خارج و آن را بررسی کنید. مراقب باشید که حیوانات موزی یا حشرات در این مکان لانه سازی نکرده باشند.اگر دیوارها، سقف یا کف انباری به علت رطوبت هوا یا نشت لوله کشی آب دچار فرسایش شده است حتما اقدامات لازم را انجام دهید.

نظافت انباری

انباری را نظافت کنید. می توانید با یک جاروی معمولی یا جاروی برقی، انباری را تمیز کنید. در هر صورت ماسک رافراموش نکنید. اول جارو کنید بعد طی بکشید. پس از آنکه آشغال های کف انباری را جارو کردید، می توانید برای نظافت بیشتر، کف آن را با یک ماده شوینده تمیز کنید.

اگر قصد دارید کف انباری برق بزند، می توانید با یک تکه ابر و اسپری جلا دهنده نیز این کار را انجام دهید. سپس قبل از آنکه وسایل خود را به درون انباری برگردانید، صبر کنید تا کف انباری به طور کامل خشک شود.

ساخت انباری جادار

بسته بندی وسایل انباری

در این فاصله زمانی که منتظر خشک شدن کف انباری هستید سری به وسایلتان بزنید. بهتر است همانطور که پیشنهاد کردیم، وسایل خود را دسته بندی کنید. وسایل را درون جعبه قرار دهید. روی هر جعبه یک برچسب بزنید و نام وسایلی را که درون آن قرار داده اید بنویسید.

 جای وسایل را مشخص کنید

یک کاغذ جلوی خودتان بگذارید و فضای انباری را روی آن بکشید. مثلاً یک مستطیل. این کار به شما کمک می کند تا با دقت و آرامش فکری بیشتری جای هر یک از وسایل را تعیین کنید.سعی کنید طبق این طرح پیش بروید تا مطمئن شوید برای تمام وسایل فضای کافی وجود دارد. اگر طبق این روش عمل کنید دیگر مجبور نیستید برای جا دادن یک وسیله کل وسایل دیگر را باز هم جا بجا کنید.

پیشنهاد ما این است که برای نظم دهی بیشتر وسایل را دسته بندی کنید. برای مثال، دسته ابزار تعمیر ماشین، دسته وسایل باغبانی، دسته وسایل گردشگری در فضای باز و به همین ترتیب.

 هر یک از وسایل را سر جایش بگذارید

اگر امکانات و ابزار خاصی برای طبقه بندی و مرتب کردن وسایل خود در انباری ندارید، بهتر است قبل از باز کردن جعبه ها به این ایده ها توجه کنید.

ساخت انباری جادار با استفاده از فضای عمودی

دیوارها فضای بسیار مناسبی برای قرار دان وسایل در انباری هستند. بسته به نوع امکانات و میزان وسایل خود می توانید از این راه ها برای جای دادن وسایل استفاده کنید.

ساخت انباری جادار

قفسه های باز چوبی و جعبه های پلاستیکی

گاهی فقط چند تخته چوبی و میخ کافی است تا چیدمان ساخت انباری جادار مرتب کامل شود. امتیاز اصلی قفسه های باز این است که تنها با یک نگاه می توانید وسایل مورد نیاز خودتان را در انباری پیدا کنید. می توانید وسایل را در جعبه های پلاستیکی قرار دهید.

برای دسترسی آسان روی هر جعبه یک برچسب بزنید. نام وسایلی که درون این جعبه ها قرار می دهید را بر روی این برچسب ها بنویسید.با این کار به راحتی و تنها در عرض چند ثانیه به وسایل ضروری دسترسی خواهید داشت.

چیدمان سبک بوهو و جذابیت هایش | قدرت آرامش دکوراسیون بوهمیان را امتحان کنید !

کمد ها و قفسه های کهنه

اگر قفسه فلزی، کمد و کابینت های قدیمی و کهنه در انباری خود دارید، می توانید بخشی از وسایل را درون آن ها جای دهید. بهتر است وسایل، لباس های ورزشی، یا وسایلی را که فعلا به آنها نیاز ندارید درون این کمد جای دهید.

اگر هم خودتان کمد و کابینت کهنه ندارید، فراموش نکنید که سایت های آنلاین روش خوبی برای خریداری این وسایل کهنه هستند. همچنین می توانید از رگال های پوشش دار محافظ یا جعبه ها یا کیف های پارچه ای جهت نگهداری لباس های اضافی استفاده کنید.

تخته های سوراخ دار

استفاده از تخته های سوراخ دار یک ترفند هوشمندانه و در عین حال ساده برای نظم دادن به اشیا ریز و درشت انباری است. بیشتر این ابزار را می توان درون یک جعبه ابزار قرار داد. اما بهتر است بسیاری از این اشیا جلوی دست باشند تا به محض نیاز بتوانید به آنها دسترسی داشته باشید. برخی دیگر از وسایل مانند ابزار باغبانی به راحتی مرتب نمی شوند. با نصب یک تخته سوراخ دار بزرگ بر روی دیوار انباری تمامی این مشکلات را به طور یکجا حل می کند.

ساخت انباری جادار

قفسه دوچرخه بسازید

اگر اهل ورزش و دوچرخه سواری هستید، حتما فکر کرده اید که چطور می توان یک دوچرخه را طوری درون انباری قرار داد که فضای زیادی را اشغال نکند. بهترین راه حل استفاده از فضای روی دیوار است. برای این کار می توانید از استندها یا قلاب های دیواری از پیش آماده استفاده کنید. اما روش ارزانتری هم وجود دارد. با استفاده از چند تخته چوبی، چند قلاب دوچرخه، پیچ و دریل یک قفسه دیواری برای دوچرخه بسازید.

برای این کار ابتدا فضای لازم را اندازه گیری کنید. سپس تخته های چوبی را به دیوار انباری وصل کنید. در آخر قلاب های دوچرخه را روی این تخته ها نصب کنید. حتی می توانید برخی از وسایل باغبانی مانند فرغون را نیز روی این قلاب ها قرار دهید.

استفاده از فضای افقی ساخت انباری جادار

یکی از تفاوت های یک طراح دکوراسیون داخلی با یک فرد معمولی، خلاقیت او در استفاده از فضا است. برای مرتب کردن و ساخت انباری جادار سعی کنید از تمام فضاهای موجود استفاده کنید. فضای افقی ترفند خوبی برای جای دادن وسایلی است که نیازی نیست همیشه دم دست باشند. سقف انباری جایی است که می توانید روی آن حساب کنید.

فضای سقف

انباری جای خوبی برای نگهداری وسایل فنی مانند ابزار تعمیر و نگهداری اتومبیل است. بهتر است این وسایل را در مرکز و سقف انباری قرار دهید. این کار باعث می شود فضای انبار شبیه به یک تعمیرگاه کوچک شود. لزوم این کار زمانی بیشتر احساس می شود که که انباری و گاراژ خانه یکی هستند.

از فضای موجود در سقف می توانید برای نگهداری وسایل دیگر نیز استفاده کنید. اینکه چه وسایلی را روی سقف قرار دهید به انتخاب و اولویت هایتان بستگی دارد. اما توصیه ما این است که وسایلی را که به آنها نیاز فوری ندارید در این فضا قرار دهید.

طبقه بندی و ساخت انباری جادار با ساخت طبقه نگدارنده

حتما شما هم در جعبه ابزار خود پیچ گوشتی و لوازم کهنه ای دارید که دیگر قابل استفاده نیستند پس دست به کار شوید و مثل تصویر یک طبقه ی نگهدارنده خاص برای خودتان بسازید. کافی است پیچ گوشتی های متنوع را رنگ کنید و روی تخته پیچ کنید این هنگر بامزه می تواند استفاده های مختلفی برای فضای داخلی شما داشته باشد.

ساخت انباری جادار

تعبیه قفسه‌ های متعدد در کمد دیواری

می‌دانیم که داشتن اتاق مخصوص لباس و خرده‌ وسایل در این فضاهای محدود، به دور از منطق است. بنابراین می‌توان با توجه به مساحت و متراژ فضای مورد نظر، راهکار مناسب و ایده‌آل را تعبیه کمد دیواری دانست.

استفاده از کمد دیواری با قفسه‌بندی مناسب می‌تواند کمک بزرگی در جمع‌آوری و مرتب‌سازی لباس‌ها و خرده وسایل باشد.

استفاده از فضای زیر پله‌ ها

یکی دیگر از مکان‌هایی که در اکثر منازل وجود دارد، زیر پله‌ است که معمولا بدون استفاده رها شده یا به محلی برای تجمع اشیا غیرضروری تبدیل شده است. با هزینه‌ای کم و صرف زمانی اندک، می‌توان در این مکان‌ها کمد دیواری جذاب و جادار و البته بسیار کارآمد ایجاد کرد.

به عنوان مثال با تعبیه تعدادی قفسه و همچنین نصب میله‌هایی برای وصل کردن چوب ‌لباسی، قرار دادن کمدهای قدیمی که البته با هزینه‌ای کم آن‌ها را رنگ کرده‌اید، فضایی جمع‌وجور خواهید داشت و در واقع از کمد دیواری که ساخته دست خودتان است، استفاده خواهید کرد.

چگونه از گوشه های ناجور انبار استفاده کنیم؟

صفحات گردان راه خوبی هستند تا بتوان با ساخت انباری جادار از گوشه های ناجور بیشتر استفاده کرد.

بهترین راه برای نگهداری ادویه در انبار چطور است؟

با نصب یک قفسه مغناطیسی روی دیوار، فضای ارزشمند قفسه های مطبق خود را ذخیره کنید. فقط یادتان باشد که درب قوطی ها را برچسب بزنید تا در یک نگاه بتوانید تشخیص دهید در هر قوطی چه ادویه ای است.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

7 اسفند 1400

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *