افتتاح حساب ترکیه
طرز تهيه حلواي آرد

طرز تهيه حلواي آرد كه یکی از انواع دسرهای قدیمی ایرانی است بسيار ساده است. كافيست تمام فوت وفن هايش را خوب بخاطر بسپاريد تا حلواي خاص و خوشمزه اي پخت كنيد. گروه آشپزی شادمگ از اين فوت وفن ها برايتان گفته است.

طرز تهيه حلواي آرد

حلوا یکی از قدیمی ترین و پر طرفدارترین دسرهای سنتی ایران است. البته به مرور زمان دیگر از حلوا به عنوان دسر یا غذا استفاده نمی شود و حلوای آرد گندم بیشتر برای مراسم های مذهبی مثل مراسم ختم مورد استفاده قرار می گیرد. حلوا یکی از مقوی ترین دسرهای سنتی ایرانی می باشد که به عنوان یک میان وعده بسیار خوشمزه پر انرژی می باشد شما به دلخواه می توانید از هر آردی برای تهیه این حلوا استفاده کنید ولی آرد سبوس دار مقوی تر می باشد.

طرز تهيه حلواي آرد خوشمزه

با مقدار موادی که در این دستور آشپزی قرار گرفته است می توانید برای ۴ نفر حلوا تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقدار کمتر یا بیشتری حلوا تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید. با آموزش آشپزی حلوا با پارسی دی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر

  • شکر ۱ لیوان
  • آرد سفید ۲ لیوان
  • پودر هل مقدار کمی
  • روغن مایع ۱/۲ لیوان
  • گلاب ۴ قاشق غذاخوری
  • زعفران دم کرده ۱ قاشق غذاخوری

طرز تهيه حلواي آرد

مرحله اول: تهیه شربت حلوا

برای تهیه شربت حلوا ابتدا یک قابلمه کوچک روی حرارت قرار دهید سپس ۱ لیوان آب داخل آن بریزید. در ادامه گلاب را به همراه شکر و پودر هل به قابلمه اضافه کنید و مواد را هم بزنید تا شکر به طور کامل درون آب حل شود.پس از اینکه شکر حل شد زعفران دم کرده را به قابلمه اضافه کنید و با دیگر مواد مخلوط کنید. پس از اینکه شربت آماده شد آنرا روی حرارت بسیار ملایم قرار دهید چون زمانی که می خواهید آنرا به آرد اضافه کنید باید داغ باشد.

مرحله دوم: تفت دادن آرد

در مرحله بعدی آرد را دو مرتبه الک کنید تا کاملا صاف و یکدست شود سپس یک ظرف مناسب روی حرارت قرار دهید و روغن مایع را داخل آن بریزید. پس از اینکه روغن مایع داغ شد حرارت زیر قابلمه را ملایم کنید تا روغن داغ بماند. در مرحله بعدی یک تابه مناسب روی حرارت قرار دهید و آرد را به آن اضافه کنید. آرد را تفت دهید تا تغییر رنگ دهید و رنگش کمی مایل به کرمی شود. توجه داشته باشید که این مرحله خیلی مهم است چون اگر از آرد غافل شوید سریع ته می گیرد.

مرحله سوم: طرز تهيه حلواي آرد

اگر آرد بسوزد طعم حلوای شما خراب می شود. پس از اینکه رنگ آرد تغییر کرد روغن را به صورت داغ به آرد اضافه کنید و خوب تفت دهید تا روغن و آرد کاملا یکدست شوند. حرارت زیر تابه را کم کنید و شربت را کم کم به حلوا اضافه کنید.مواد را با قاشق خوب مخلوط کنید تا حلوا حالت خمیری به خود بگیرد.

نکته ی مهم در تهیه حلوا این است که وقتی وسط ظرف جمع شد از رو شعله بردارید و ظرف را با دست آروم به دو طرف تکون بدید که بهش میگن قنداق پیچ کردن یا گهواره کردن که باعث می شود حلوا جا بیفته و روغن بی اندازد پس از اینکه حلوا روغن انداخت و آماده شد آنرا در ظرف مورد نظرتان بکشید. برای تزیین حلوا می توانید از خلال پسته ، خلال بادام و پودر نارگیل استفاده کنید.نوش جان

طرز تهيه حلواي آرد ساده به روشی متفاوت

درست کردن حلوا ساده را با معرفی مواد لازم و اندازه این مواد شروع میکنیم :

مواد لازم حلوا

  • آرد گندم 2 پیمانه
  • شکر 1/5 پیمانه
  • روغن 1 پیمانه
  • گلاب 1/3 پیمانه
  • پودر هل به میزان لازم
  • زعفران به میزان لازم
  • کره 25گرم

طرز تهيه حلواي آرد خوشمزه

یک حلوای ساده همراه چاشنی خوشمزگی نیاز دارد که مرحله به مرحله با دقت پیش برود تا طعم خوبی را در آخر کار داشته باشد پس همراه با شما کاربران آشپزخانه نمناک به سراغ طرز درست کردن حلوای ساده خواهیم رفت :

طرز تهيه حلواي آرد قالبي

مرحله اول

برای درست کردن حلوا ابتدا باید شهد حلوا را درست کنید و برای این کار میزان شکر گفته شده را به همراه یک پیمانه آب روی حرارت قرار دهید و هم بزنید تا شکر در اثر گرما و حرارت گاز آب شود.شهد شما حاضر است.

بعد از اینکه شکر را هم زدید و در آب حل شد حال نوبت افزودن گلاب ، پودر هل و زعفران آسیاب شده به شهد است. مواد را اضافه کرده و مخلوط کنید سپس از روی حرارت بزارید تا عطر و طعم گلاب از بین نرود.

مرحله دوم طرز تهيه حلواي آرد

حال باید آرد حلوا را حدود 3 بار الک کنید تا ذرات آن کاملا جدا و سبک شود. سپس یک تابه مناسب با حجم مواد را روی حرارت قرار دهید و در ادامه آرد را درون تابه بریزید و تفت دهید.

آرد را با حرارت ملایم رو به بالا تفت دهید تا خامی آرد گرفته شود و رنگ کرمی مانند به خود بگیرد.

نکته :(دقت داشته باشید که آرد باید مدام هم زده شود تا نسوزد)

مرحله سوم  اضافه کردن روغن و کره

در ظرف دیگری کره را به همراه روغن آب و داغ کنید سپس کم‌کم و آرام آرام به آرد اضافه کنید.به خوبی روغن و آرد را با یکدیگر هم بزنید تا کاملا یکدست و طلایی رنگ شود.

روی حرارت مدام مواد را هم میزنیم تا به رنگ دلخواه در بیاید و هر چقدر بیشتر روی حرارت هم بزنیم حلوا تیره‌تر و قهوه ای تر میشود.

مرحله چهارم  اضافه کردن شهد حلوا

بعد از اینکه کره و روغن را اضافه کردید و حلوا به رنگ دلخواهتان رسید شعله را کم کنید و در ادامه شهدی را که تهیه کرده اید را در چند مرحله و کم‌کم به حلوا اضافه کنید.

شروع به هم زدن حلوا با شهد بکنید دقت کنید هنگام اضافه کردن شهد باید حلوا را مدام و سریع هم بزنید تا شهد کاملا به خورد حلوا برود و در وسط تابه جمع شود.

از دو طرف دسته های تابه را گرفته و مدام به چپ و راست تکان دهید تا مواد از کناره های ماهیتابه به وسط تابه بیاید و حالت خمیری به خود بگیرد.

مرحله آخر طرز تهيه حلواي آرد

حلوای آماده شده را تا وقتی که داغ است در ظرف مورد نظر بریزید و با خلال پسته ، خلال بادام ، پودر نارگیل تزیین کنید. این کار کاملا سلیقه ای می باشد.

نکات کلیدی در طرز تهيه حلواي آرد مجلسی و ساده

  • می توانید مقدار مساوی از روغن مایع و روغن جامد استفاده کنید تا حلوای نرمی داشته باشید.
  • افزودن کمی کره مزه و طعم بسیار خوبی به حلوا می دهد.
  • آرد سفید طعم حلوا را بهتر می کند اما آرد سنگگ حلوا را مقوی تر می کند پس به دلخواه می توانید از هر نوع آردی که دوست دارید استفاده کنید.
  • می توانید در انتها حلوا را نصف کنید و به نصف دیگر کمی پودر کاکائو بزنید تا حلوا دو رنگ داشته باشید.
  • شربت نباید خیلی غلیظ شود در حدی که دانه شکر حل شود اگر شربت حلوا کم باشد حلوا منسجم و بافت نرمی نخواهد داشت.
  • اگر شربت را بیش از اندازه به حلوا اضافه کردید و حلوا شل شد تنها راه آن مجدد روی حرارت گذاشتن و تبخیر شدن آب آن است.
  • روغن جامد به پوک شدن حلوا کمک می کند و روغن مایع به براق شدن حلوا.
  • اگر شل بودن حلوا به دلیل استفاده زیاد از روغن بود می توانید کمی آرد تفت داده شده بریزید.
  • برای تزئین با ماسوره باید حلوا گرم باشد ولی به صورت ساده اجازه دهید کمی خنک شود سپس داخل دیس بریزید.

طرز تهيه اتواع حلواي آرد

۱- حلوا زعفرانی

حلوا زعفرانی یکی از دسرهای پرطرفدار ایرانی است که به مرور زمان بیشتر در مراسم‌های مذهبی از جمله ماه محرم به عنوان نذری و در ماه رمضان به عنوان افطاری و همچنین مراسم‌های ختم و سوگواری استفاده می‌شود. در این بخش قصد داریم به طرز تهیه این حلوای خوشمزه و محبوب به همراه فوت و فن‌های پخت آن بپردازیم.

آموزش مرحله به مرحله تهیه کالباس خانگی خوشمزه و سالم

مواد لازم برای تهیه حلوای زعفرانی

آرد سفید ۲ لیوان
روغن مایع ۱/۲ لیوان
آب ۲.۵ لیوان
شکر ۱.۵ لیوان
گلاب ۱/۴ لیوان
زعفران دم کرده به میزان لازم

طرز تهيه حلواي آرد - حلواي زعفراني

۲- حلوا زرده همدان

حلوا زرده همدان به علت داشتن تخم‌ مرغ، دسری مقوی و سالم برای ماه مبارک رمضان است و حتی می‌تواند به عنوان نذری در ماه محرم مورد استفاده قرار گیرد.

این حلوا برای سوغاتی نیز مناسب است و ظاهری مانند فرنی دارد با این تفاوت که رنگ زرد مایل به نارنجی دارد و از فرنی کمی سفت‌تر است. این دسر خوشمزه در همدان با کوماج سنتی همدان سرو می‌شود. برای تزیین به‌ صورت فینگرفود یا داخل قیف برای حلوای مجلسی و پذیرایی عالی است.

مواد لازم برای تهیه حلوا زرده

زرده تخم مرغ ۱۰ عدد
شکر یا پودر شکر ۱/۲ لیوان
گلاب ۱/۴ لیوان
زعفران دم کرده ۲ قاشق چایخوری
نشاسته ذرت ۲ قاشق غذاخوری
کره ۱ قاشق غذاخوری

دستور

در مرحله اول زرده‌ها را با هم ترکیب می‌کنیم. تخم‌مرغ یکی از مواد غذایی است که مرجع پروتئینی محسوب می‌شود و هر وقت بخواهند پروتئین غذایی را سنجش بزنند آن را با پروتئین‌های مرجع تخم‌مرغ مقایسه و اندازه‌گیری می‌کنند.
بعد از آنکه تخم‌مرغ را کاملاً به هم زدیم شکر را به آن اضافه می‌کنیم و آنقدر هم می‌زنیم تا شکر داخل زرده ترکیب بشود.

وقتی مواد کاملاً ترکیب شدند و زرده تخم‌مرغ حالت کرمی رنگ به خودش گرفت، حالا باید مواد را حرارت بدهیم تا زرده‌های تخم‌مرغ پخته شود. دو علت دارد پختن زرده تخم‌مرغ یکی اینکه حاوی بیماری نباشه و دیگری اینکه به غلظت مناسب برسد. برای غلظت بیشتر می‌توانیم از نشاسته ذرت استفاده کنیم.
در این مرحله مواد را روی حرارت غیرمستقیم قرار می‌دهیم و نشاسته ذرت را کم‌کم اضافه می‌کنیم تا مواد به قوام بیاید.
درنهایت زعفرانی که با گلاب قاطی شده است را به مواد اضافه می‌کنیم.
وقتی مواد به غلظت مناسب رسید و رد قاشق روی حلوای شما ماند حلوای زرده آماده است و می‌گذاریم سرد شود و می‌توانید داخل قیف ریخته و تزیین کنید.
بله به همین سادگی حلوای زرده همدان آماده شد و می‌توان مورد استفاده قرار داد.

طرز تهيه حلواي آرد - حلواي زرده

۳- حلوا هویج

حلوای هویج یکی از حلواهای خوشمزه و خاص است که برای پذیرایی از مهمان، در مراسم‌های سوگواری و همچنین در ماه‌های متبرکه مانند رمضان و محرم درست می‌شود. ماده اصلی این دسر هویج است.

هویج رنگ این حلوا را بسیار خوش‌رنگ کرده و با گلاب و زعفران می‌توانید عطر و بوی خاصی به آن بدهید. در این بخش قصد داریم طرز تهیه حلوا هویج را به صورت مرحله به مرحله آموزش دهیم پس با ما همراه باشید.

مواد لازم حلوای هویج

هویج نیم‌ کیلو (حدود ۵ عدد)
آرد شیرینی‌پزی یا فانتزی یک پیمانه
شکر (بسته به ذائقه) بین یک تا یک و نیم پیمانه
گلاب نصف پیمانه
شیر نصف پیمانه
کره ۵۰ گرم
پودر هل یک قاشق مرباخوری
زعفران دم‌کرده (دلخواه) ۳ قاشق غذاخوری

دستور

ابتدا هویج‌ها را با پوست‌کن پوست بکنید و به قطعات کوچک در آورید و با یک لیوان آب بگذارید کاملاً بپزد و هویج ها نرم شود .
بعد از پخت هویج‌ها و گرفته شدن آب اضافی، آن‌ها را در مخلوط کن پوره کنید.
در اینجا نصف لیوان گلاب و نصف لیوان آب را به هویج‌ها اضافه کنید به همراه شکر داخل مخلوط کن ریخته و کاملا همه مواد را پوره کنید. می‌توانید این کار را داخل غذا ساز هم انجام دهید.
بعد از پوره شدن همه مواد آن را در ظرفی ریخته و روی حرارت قرار دهید. در اینجا زعفران و هل را به آن اضافه کنید و اجازه دهید روی حرارت بماند تا شکر خوب حل شود. لازم است که این مواد فقط در حدی که شکر حل شود روی حرارت زیاد قرار در حدود دو دقیقه قرار گرفته شود . همین که جوشید حرارت را خاموش و مواد را کنار بگذارید.

طرز تهيه حلواي آرد - حلواي هويج
اکنون ماهیتابه‌ای را داخل حرارت قرار دهید بدون روغن و آرد را داخل آن ریخته و خوب تفت بدهید. در اینجا هدف فقط گرفتن بوی خامی آرد است و حدود پنج الی شش دقیقه تفت دهید. در اینجا رنگ آرد تغییری نکرده و فقط عطر و بویی خوش را بخود گرفته است.
برای ادامه طرز تهیه حلوای هویج می‌توانید بر روی لینک کلیک کنید.

۴- حلوا شیر

حلوای شیر یکی از حلواهای خوشمزه است که از مهمترین ماده اصلی آن می‌توان به شیر اشاره کرد. به طور کلی درست کردن حلوا یکی از مهارت‌هایی است که در زمینه شیرینی پزی از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.

در این بخش قصد داریم به طرز تهیه حلوای شیر به روش سریع و ساده بپردازیم پس مطالعه این بخش را از دست ندهید.

مواد لازم برای تهیه حلوا شیر

آرد سفید ۱۳۵ گرم
کره ۱۰۰ گرم
روغن مایع ۱۰۰ گرم
شکر ۲۰۰ گرم
هل ۱/۲ قاشق چایخوری
زعفران ۱/۴ قاشق چایخوری
شیر ۰.۵ لیتر
گلاب ۱/۲ لیوان
وانیل در صورت تمایل

طرز تهيه حلواي آرد - حلواي شير

۵- حلوا دو رنگ زنجبیلی

یکی از دسرهای خوشمزه و مقوی که زینت بخش سفره افطاری است و حتی برای مهمانی‌ها مناسب می‌باشد، حلوای دو رنگ است. حلوای دو رنگ به دلیل اینکه بسیار ساده و آسان درست می‌شود و به راحتی در دسترس است، در بین اغلب افراد از محبوبیت بالایی برخوردار است.

مواد لازم حلوای زنجبیلی دو رنگ

آرد سفید قنادی ۴ پیمانه
روغن جامد ۱ پیمانه
کره ۲ قاشق غذا خوری
پودر قند ۲ پیمانه
زنجبیل ۱ الی ۲ قاشق غذا خوری
پودر هل ۱ قاشق چای خوری
پودر کاکائو ۲ قاشق غذا خوری
شکلات تخته ای نصف پیمانه
بادام خرد شده به مقدار لازم

دستور

برای تهیه حلوا آرد سفید قنادی رو داخل تابه ای الک کنید و روی حرارت بسیار ملایم قرار بدین و هم بزنید تا خامی آرد کاملا گرفته بشه و عطر آرد بو داده بلند بشه این کار ممکنه حدود یک ساعت طول بکشه حرارت باید کاملا ملایم باشه تا آرد به آرامی تفت بخوره و اصلا تغییر رنگ نده.
حرارت بالا باعث تیره شدن رنگ آرد و عوض شدن طعم حلوا میشه آرد رو هم بزنید تا به صورت یکدست بو داده بشه و ته نگیره اگه خامی آرد به خوبی گرفته نشه موقع خوردن، حلوا به سقف دهان میچسبه و طعم خامی کاملا حس میشه.
وقتی آرد کاملا بو داده شد زنجبیل رو به آرد اضافه کنید و یکی دو دقیقه روی حرارت تفت بدین بسته به ذائقه میتونید مقدار زنجبیل رو کمتر یا بیشتر کنید بعد به نسبت رنگ هایی که برای حلوا در نظر دارین آرد رو چند قسمت کنید.
من برای حلوای دو رنگ آرد رو به نسبت مساوی تقسیم کردم این کار رو میتونید چشمی انجام بدین یا از پیمانه ها کمک بگیرین که مواد کاملا دقیق به دو قسمت تقسیم بشن این کار باعث میشه اندازه لایه ها مساوی و یک اندازه باشه و در زیبایی حلوا تاثیر داره.

طرز تهيه حلواي آرد - حلواي زنجبيلي
هر کدوم از آردها رو داخل تابه جدا گانه مجددا الک کنید. الک کردن آرد تاثیر زیادی در بافت و لطافت حلوا داره پس حتما این کار رو انجام بدین.
وقتی آرد کاملا بو داده شد زنجبیل رو به آرد اضافه کنید و یکی دو دقیقه روی حرارت تفت بدین بسته به ذائقه میتونید مقدار زنجبیل رو کمتر یا بیشتر کنید بعد به نسبت رنگ هایی که برای حلوا در نظر دارین آرد رو چند قسمت کنید. من برای حلوای دو رنگ آرد رو به نسبت مساوی تقسیم کردم این کار رو میتونید چشمی انجام بدین یا از پیمانه ها کمک بگیرین که مواد کاملا دقیق به دو قسمت تقسیم بشن این کار باعث میشه اندازه لایه ها مساوی و یک اندازه باشه و در زیبایی حلوا تاثیر داره.

۶- حلوا سه آرد

همان طور که از نام حلوای سه آرد مشخص است، این حلوای پرطرفدار از سه نوع آرد یعنی آرد سفید، آرد نخودچی و آرد برنج تشکیل شده است. این حلوای خوشمزه یکی از پرطرفدارترین دسرهایی است که برای تهیه آن باید به مرغوب بودن آرد توجه بسیار داشت. جالب است بدانید که از این حلوا می‌توان در مناسبت‌ها مانند مراسم‌های سوگواری، ماه محرم و حتی در میان وعده مورد استفاده قرار داد.

طرز تهیه نان شکم پر با خمیر ترد و خوشمزه جادویی | این خمیر پای ثابت سفره تون میشه !

مواد لازم برای تهیه حلوا سه آرد

آرد سنگک ۴ پیمانه
مخلوط آرد سفید، آرد نخود و آرد برنج نرم ۱ پیمانه
روغن ۲ لیوان
شکر ۵ پیمانه
آب ۴ لیوان
گلاب ۱ لیوان
هل و زعفران به میزان لازم
وانیل مقدار کم

طرز تهيه حلواي 3 آرد

ابتدا آرد سفید را داخل ظرفی قرار دهید سپس ظرف را روی حرارت گاز گذاشته و با شعله کم به آهستگی تفت بدهید. زمانی که رنگ آرد از حالت سفیدی به رنگ کرم نخودی برگشت، وانیل را اضافه کنید.

طرز تهيه حلواي آرد - حلواي سه آرد
آرد برنج را به موادی که در مرحله اول درست کرده بودیم اضافه کرده و خوب هم بزنید. سعی کنید آردها را الک کنید. در این حین شربت حلوا را آماده کنید به این صورت که روی گاز قرار دهید و بگذارید یک جوش بزند و بعد از قل خوردن حرارت گاز را خاموش کنید. سپس آرد را روی حرارت بگذارید و روغن را اضافه کنید. زمانی که کمی سفت شد مانند “طرز تهیه فرنی” آن زمان متوجه خواهید شد که به اضافه کردن آرد نیازی ندارد سپس کمی با کره تفت بدهید.
ظرف را از روی حرارت برداشته و در این مرحله شربت را به آرد تفت داده شده، اضافه کنید و سریع هم بزنید تا به خورد آن برود.
حلوا را تفت بدهید، تا زمانی که حلوا خودش را بگیرد. در این زمان ظرف را تکان دهید تا داخل ظرف به حالت دورانی بچرخد و حالت ترد و زیبایی به خود بگیرد. بله به همین سادگی حلوای سه آرد خوشمزه آماده می‌شود.

۷- حلوا سیاه اردبیل

حلوای سیاه اردبیل یکی از سوغاتی‌های این شهر و برای ماه مبارک رمضان فوق‌العاده است. این حلوا دسری محلی در اردبیل است و شاید کمتر کسی اسم آن به گوشش خورده باشد.

حلوای سیاه از آرد جوانه گندم و آرد سبوس‌دار سنگک درست می‌شود و به همین دلیل بسیار مقوی است. این غذا به دلیل خاصیت گرمی که دارد بیشتر در فصل زمستان استفاده می‌شود. در زمان‌های قدیم در اردبیل به دلیل عدم وجود امکانات شهری و زمستان‌های طولانی معمولاً این شیرینی به عنوان غذا اصلی مردمان این سرزمین فراهم می‌شد تا زمستان به پایان برسد.

مواد لازم برای تهیه حلوا سیاه اردبیل

جوانه گندم ۱ پیمانه
آرد سبوس‌دار (سنگک) ۴ پیمانه
آب ۱ پیمانه
کره محلی یا مارگارین ۱۸۰ گرم
پودر گردو ۱۰۰ گرم
پودر کنجد ۵۰ گرم
شیره انگور ۰.۵ لیتر
ادویه مخصوص به میزان لازم
خلال پسته برای تزیین ۱ قاشق سوپخوری

طرز تهيه حلواي آرد

گندم را به مدت ۳ روز تقریبی داخل آب بگذارید تا جوانه بزند و زمانی که جوانه زد آن را خشکش کنید تا آماده آسیاب شدن شود.
بعد از اینکه جوانه گندم را آسیاب کردید آرد سنگک را به همراه آرد جوانه گندم با آب مخلوط‌ کنید تا خمیری یکدست درست شود. خمیر درست‌ شده را روی شعله گاز با درجه کم می‌گذاریم و دائماً به هم می‌زنیم. این هم زدن ممکن است ۶ ساعت طول بکشد و زمان تهیه این حلوا بیش از ۷ ساعت طول می‌کشد.

طرز تهيه حلواي آرد - حلواي سياه
زمانی که آرد را دارید تفت می‌دهید روغن محلی یا مارگارین را به آن اضافه کرده و به هم بزنید تا حلوا به روغن بیافتد.
هنگامی که حلوا به‌ طور کامل برشته و تغییر رنگ داد ادویه مخصوص که شامل دارچین، زنجبیل، فلفل سیاه، هل، گلپر، زیره، زردچوبه است را به آرد اضافه کنید. پودر گردو و کنجد را نیز اضافه کرده تا به خورد حلوا برود. سپس شیره انگور را به حلوا اضافه می‌کنیم تا کاملاً در حلوا حل شود. ۵ دقیقه بعد از اضافه کردن شیره انگور زیر حلوا را خاموش‌ کنید.
حلوا سیاه اردبیل شما آماده است. این حلوا را می‌توانید در یخچال نگهداری کنید. به مدت زیادی این حلوا ماندگاری دارد و زمان سرو این حلوا روی آن را با خلال پسته تزیین کنید.

۸- حلوا بادام قالبی

حلوای بادام قالبی که به حلوای بادام تبریزی نیز معروف است، به شکل قالب است و می‌توان با کفگیر آن را سرو کرد که از معروفترین حلواهایی بشمار می‌آید که در مهمانی‌ها و حتی مجالس مذهبی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مواد لازم برای تهیه حلوا بادام قالبی

آرد سفید قنادی ۲ و ۱/۴ پیمانه
پودر قند یا شکر ۱ و ۱/۴ پیمانه
کره ۱۳۰ گرم
پودر بادام ۱۰۰ گرم
۱ الی ۲ قاشق سوپخوری پودر هل سبز
پودر زنجبیل ۱/۲ قاشق چایخوری
گردوی نگینی خُرد شده (اختیاری) ۳۰ گرم

طرز تهيه حلواي آرد - حلواي بادام قالبي

۹- حلوا خرما

رنگینک یا حلوا خرما، یکی از شیرینی‌های سالم و مقوی است که به دلیل پخت ساده و آسان، بسیار پرطرفدار است. این حلوای خوشمزه و خانگی در کشورهای آسیایی از جمله هند، پاکستان و حتی کشورهای عربی نیز، طرفداران زیادی دارد.

از آنجایی که خرما سرشار از خواص زیادی است در این بخش قصد داریم به طرز تهیه این حلوای مقوی و محبوب بپردازیم.

مواد لازم برای تهیه حلوا خرما

خرما هسته گرفته شده ۱ کیلوگرم
آرد الک شده ۱ لیوان
زنجبیل، دارچین و کنجد به میزان دلخواه
روغن ۱/۲ لیوان
کره ۱۰۰ گرم
خلال پسته جهت تزیین به میزان لازم

طرز تهيه حلواي آرد و خرما

برای پخت این حلوای خوشمزه و مقوی باید در ابتدا هسته‌های خرما را با استفاده از چاقو یا به کمک دست جدا کنیم. لازم و ضروری است که از تازه بودن خرماها اطمینان داشته باشیم به این دلیل که در طعم و رنگ حلوا بسیار موثر می‌باشد.

طرز تهيه حلواي آرد - حلواي خرما
پس از اینکه خرماها را آماده کردیم، در این بخش به سمت تفت دادن آردها می‌رویم. در ابتدا تابه را روی حرارت ملایم قرار داده و از خشک و بدون آب بودن آن مطمئن می‌شویم. آرد باید به رنگ طلایی تبدیل شود و بوی خامی و سفید آن از بین برود.
در این بخش می‌توانیم پودر زنجبیل و پودر دارچین را به آرد اضافه کنیم. شاید این سوال پیش آید که میزان این طعم دهنده‌ها باید چقدر باشد؟ با توجه به ذائقه خود می‌توانید این میزان را کم یا زیاد کنید.

۱۰- حلوا بیسکویتی

بیسکویت حلوا یا بیسکو حلوا، یکی از حلواهای شیک و مجلسی با پایه بیسکویت است که طرفداران زیادی دارد. این حلوا علاوه بر طعم خاص و منحصر به فردی که دارد، به سادگی قابل سرو کردن است.

جالب است بدانید که بیسکو حلوا جزو حلواهای بوتیکی نیز محسوب می‌شود که به دلیل ظاهر زیبا در اغلب مراسم‌ها از جمله ماه رمضان و ماه محرم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مواد لازم برای تهیه حلوا بیسکویتی

کره ۱۵۰ گرم
پودر شکر (نثار) ۶۰ گرم
زرده تخم مرغ ۱ عدد
آرد سفید قنادی ۲۰۰ گرم
وانیل ۱/۴ قاشق چایخوری
نمک ۱/۸ قاشق چایخوری
پودر هل ۱/۲ قاشق چایخوری
پودر کاکائو ۱ قاشق سوپخوری

۱۱- حلوا شکلاتی

حلوای شکلاتی نوعی حلوای مجلسی است که ظاهری شیک و بسیار زیبا دارد و این نوع حلوا برای کسانی که طرفدار طعم شکلات هستند و همچنین می‌خواهند از حلوا برای پذیرایی استفاده کنند، توصیه می‌شود.

در این بخش قصد داریم به طرز تهیه این حلوای خوشمزه و پرطرفدار بپردازیم اما به چه مواد اولیه‌ای نیاز داریم؟

مواد لازم برای تهیه حلوا شکلاتی

آرد سفید قنادی ۱۲۵ گرم
آرد نخودچی ۷۰ گرم
پودر قند ۶۰ گرم
شکلات شیری یا تلخ ۹۰ گرم
کره ۴۰ گرم
روغن جامد ۲۵ گرم
پودر هل ۱ قاشق چایخوری سر پر
پودر دارچین ۱ قاشق چایخوری سر پر
گردوی نگینی خُرد شده (اختیاری) ۳ الی ۴ قاشق غذاخوری

۱۲- حلوا پسته

حلوا از جمله دسرهایی است که اغلب در مجالس مذهبی، ماه رمضان و سایر مناسبت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. حلوای پسته که جزو حلواهای بوتیکی نیز به حساب می‌آید از محبوب‌ترین حلواهایی است که طرفداران زیادی دارد.

این نوع حلواهای بوتیکی که حالت تک نفره و سایز کوچک دارند، به دلیل سرو راحت‌تر پرطرفدار می‌باشند که در این بخش قصد داریم به طرز تهیه این نوع حلوا بپردازیم.

چند ترفند ساده برای از بین بردن بوی روغن زیتون در غذا در خانه

مواد لازم

آرد سفید ۱ پیمانه
پودر پسته ۱/۲ پیمانه
پودر قند ۱/۲ پیمانه
روغن جامد ۱/۴ پیمانه
کره ۵۰ گرم
گلاب ۲ قاشق غذاخوری
پودر هل ۱/۲ قاشق چایخوری
رنگ سبز خوراکی چند قطره
شیر عسلی (اختیاری) ۲ قاشق غذاخوری

طرز تهيه حلواي آرد - حلواي پسته

۱۳- حلوای هویج

این حلوای خوشمزه و خاص یکی از سوغاتی‌های شهر ارومیه است که به راحتی در منزل به خصوص شب یلدا می‌توانید درست کنید. برای طرز تهیه حلوای هویج ارومیه به مواد زیر نیاز دارید.

مواد لازم حلوای هویج ارومیه

هویج متوسط ۶ الی ۷ عدد
شکر نصف لیوان
شیره انگور (دوشاب) نصف لیوان
گردوی تفت داده شده نصف لیوان
پودر هل ۱ قاشق مرباخوری
گلوکز ۱ قاشق مرباخوری
پودر ژلاتین ۱ قاشق مرباخوری
آب برای ژلاتین ۳ قاشق سوپ خوری
گلاب یک چهارم پیمانه

طرز تهيه حلواي آرد هويج

۱۴- حلوای نثار

حلوای نثار مخصوص شهر ارومیه است و برای نذری و مراسم مذهبی از جمله ماه رمضان درست می‌شود. برای طرز تهیه این حلوای خوشمزه از آرد سفید استفاده می‌کنیم. آرد نخودچی هم به دلخواه می‌توانید استفاده کنید. این حلوا بسیار ترد و لطیف است.

مواد لازم حلوای نثار ارومیه

آرد سفید قنادی ۲۰۰ گرم
آرد نخودچی(دلخواه) ۵۰ گرم
پودر قند ۱۲۵ گرم
کره ۵۰ گرم
روغن مایع ۵۰ گرم
پودر هل ۱ قاشق غذا خوری
زعفران دم کرده غلیظ ۳ قاشق غذا خوری
گلاب ۱ قاشق غذاخوری

طرز تهيه حلواي آرد نثار اروميه

برای شروع کار آرد سفید رو الک میکنیم و داخل تابه با حرارت خیلی ملایم تفت میدیم تا بوی خامی آرد کاملا گرفته بشه.
در این مرحله باید صبر و حوصله زیادی به خرج بدین و حتما آرد رو با حرارت کم تفت بدین تا اصلا تغییر رنگ نده حرارت بالا باعث میشه آرد تیره بشه و رنگ و طعم حلوا رو خراب میکنه همچنین بهتره آرد رو مدام هم بزنید تا به صورت یکنواخت تفت بخوره.
بو دادن آرد ممکنه حدود چهل و پنج دقیقه طول بکشه و در کیفیت حلوا بسیار موثره وقتی عطر آرد بو داده بلند شد یعنی آمادست در این مرحله آرد نخودچی رو داخل تابه الک کنید و هم بزنید تا مخلوط بشه و حدود پانزده دقیقه هم مواد رو همراه با آرد نخودچی تفت بدین. خامی آرد نخودچی خیلی زودتر از آرد سفید گرفته میشه و پانزده دقیقه تفت خوردن کافیه.
استفاده از آرد نخودچی اختیاریه و باعث پوکی و لطافت حلوا میشه اگه آرد نخودچی رو حذف کردین به همون میزان آرد سفید رو اضافه کنید (یعنی ۲۵۰ گرم آرد سفید)

طرز تهيه حلواي آرد - حلواي نثار

ادامه

بعد از اینکه خامی هر دو آرد گرفته شد حرارت رو خاموش کنید و آردهای تفت داده رو مجددا الک کنید. الک کردن آرد نقش بسیار زیادی در کیفیت حلوا داره.
بعد از الک کردن مخلوط آردها رو داخل تابه برگردونید و روی حرارت ملایم قرار بدین و کره و روغن مایع رو بهش اضافه کنید.برای دیدن ادامه به این مقاله هاي مرتبط مراجعه نمایید.

۱۵- رولت حلوا

رولت حلوا یکی از مجلسی‌ترین و زیباترین انواع حلواست. رولت حلوا در واقع رولتی است که به جای خامه داخل آن از حلوا استفاده شده است.

مواد لازم برای حلوا

آرد سفید ۲ پیمانه
روغن مایع یک دوم پیمانه
روغن جامد یک دوم پیمانه
شکر یک و نیم پیمانه
آب دو و نیم پیمانه
گلاب اعلا یک چهارم پیمانه
زعفران دم کرده غلیظ به مقدار لازم
پودر هل (اختیاری) ۱ قاشق مرباخوری

مواد لازم برای رولت

تخم مرغ ۴ عدد
شکر برای سفیده تخم مرغ ۵۰ گرم
شکر برای زرده تخم مرغ ۵۰ گرم
آرد سفید ۱۰۰ گرم
نشاسته ذرت ۲۰ گرم
شربت بار یا عسل ۱ قاشق غذا خوری
آب ۲ قاشق غذا خوری
وانیل یک چهارم قاشق چای خوری

طرز تهيه حلواي آرد رولت

۱۶- حلوا کفگیری

حلوا کفگیری یکی از حلواهای خوشمزه منطقه ترک زبان ایران و به خصوص تبریز است. این حلوا را معمولا در رو رنگ درست می‌کنند. طعم لذیذی دارد و به راحتی می‌توانید در منزل درست کنید.

مواد لازم حلوا کفگیری تبریز

آرد سه صفر ۲ پیمانه
کره ۱۰۰ گرم
روغن جامد یک سوم پیمانه
پودر هل تازه آسیاب شده ۲ قاشق غذا خوری
زنجبیل (دلخواه) یک دوم قاشق چای خوری
پودر بادام نصف پیمانه
پودر قند ۱ پیمانه
زعفران دم کرده غلیظ ۱ الی ۲ قاشق غذاخوری
گلاب ۱ الی ۲ قاشق غذا خوری

طرز تهيه حلواي آرد - حلواي كفگير

۱۷- تارت حلوا

تارت حلوا یک دسر و شیرینی خوشمزه و شیک برای پذیرایی از مهمان در مراسم‌ها و ماه‌های مبارک از جمله رمضان است. برای تهیه تارت حلوا در دو مرحله تارت و حلوا را درست می‌کنیم. برای تهیه تارت حلوا به مواد زیر نیاز دارید:

مواد لازم برای تارت

کره ۱۵۰ گرم
پودر قند (نثار) ۶۰ گرم
آرد سه صفر ۲۰۰ گرم حدودی
زرده تخم مرغ ۱ عدد
وانیل یک چهارم قاشق چای خوری
پودر هل یک دوم قاشق چای خوری
زعفران دم کرده غلیظ یک دوم قاشق چای خوری
مواد لازم برای تهیه حلوای سوهان:
آرد گندم یا آرد سنگک یک و نیم پیمانه
شیر یک دوم پیمانه
روغن مایع سه چهارم پیمانه

مواد لازم برای شربت حلوا:

شکر ۱ پیمانه
شیر ۱ پیمانه
گلاب اعلا یک چهارم پیمانه
پودر هل ۱ قاشق چای خوری
زعفران دم کرده غلیظ به مقدار لازم

طرز تهيه حلواي آرد - تارت حلوا

۱۸- حلوای نخودچی

این حلوا یک نوع حلوای مذهبی و سنتی است که در ماه‌های مذهبی مانند محرم و ماه رمضان مورد استقبال قرار گرفته است. حلوای نخودچی طعمی مانند شیرینی نخودچی دارد که برای تهیه آن به مواد زیر نیاز دارید

مواد لازم برای تهیه حلوای نخودچی

آرد سفید قنادی ۳۵۰ گرم
آرد نخودچی ۱۵۰ گرم
پودر قند ۲۰۰ گرم
کره ۱۰۰ گرم
روغن جامد ۲۰۰ الی ۳۰۰ گرم
پودر هل ۲ قاشق چایخوری
گلاب ۲ قاشق غذاخوری
پودر کاکائو ۲ قاشق غذاخوری
شکلات حدودا نصف پیمانه
بادام یا پسته خرد شده به مقدار لازم

دستور

برای تهیه حلوا ابتدا آرد سفید رو داخل تابه الک میکنیم.
بعد روی حرارت ملایم قرار میدیم و مدام هم میزنیم تا خامی آرد کاملا گرفته بشه و عطر آرد بو داده بلند بشه نکته بسیار مهم در تهیه حلوا اینه که باید با صبر و حوصله آرد رو تفت بدین و به هیچ عنوان از حرارت بالا برای تفت دادن آرد استفاده نکنید.
بو دادن آرد با حرارت ملایم ممکنه حدود چهل دقیقه الی یک ساعت طول بکشه باید آرد رو مدام هم بزنید تا ته نگیره و به صورت یکدست تفت بخوره و اصلا نباید تغییر رنگ بدهد. حرارت بالا باعث میشه آرد تغییر رنگ بده و ته بگیره و روی طعم حلوا تاثیر بدی میذاره پس باید با حوصله آرد رو تفت بدین.

طرز تهيه حلواي آرد - حلواي نخودچي

ادامه

وقتی آرد سفید کاملا بو داده شد و خامیش گرفته شد آرد نخودچی رو داخل تابه الک کنید و هم بزنید تا مخلوط بشه و مجددا به تفت دادن ادامه بدین تا آرد نخودچی هم بو داده بشه.
آرد نخودچی نسبت به آرد سفید به زمان کمتری برای بو دادن احتیاج داره حدود یک ربع الی بیست دقیقه کافیه وقتی عطر آرد نخودچی بلند شد یعنی کاملا بو داده شده و می‌تونید از روی حرارت بردارین.
حدود هفت دقیقه زمان بدین تا آرد ها از داغی بیفتن و بعد پودر قند رو داخل تابه الک کنید و با قاشق کاملا مخلوط کنید.
مواد رو دو قسمت کنید این کار رو میتونید چشمی انجام بدین یا اینکه از ترازو کمک بگیرین من از ترازو استفاده کردم و مواد رو به دو قسمت سیصد و پنجاه گرمی تقسیم کردم.
هر قسمت رو داخل ظرف جدا گانه الک کنید؛ الک کردن مجدد مواد تاثیر زیادی روی کیفیت نهایی حلوا داره پس حتما این مرحله رو انجام بدین.

 

راز نرم شدن حلوا چیست؟

می توانید مقدار مساوی از روغن مایع و روغن جامد استفاده کنید تا حلوای نرمی داشته باشید.

چرا حلوا را قنداق می کنند؟

قنداق پیچ کردن یا گهواره کردن که باعث می شود حلوا جا بیفته و روغن بی اندازد

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

12 شهریور 1402

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *