افتتاح حساب ترکیه
طرز تهیه شربت سکنجبین

طرز تهیه شربت سکنجبین به عنوان یک نوشیدنی گوارا کار ساده ای است به شرطی که به نکاتی که در این مطلب گروه آشپزی شادمگ آمده خوب عمل کنید تا شربت شما شکرک نزند و ترش نشود.

سکنجبین

شربت سکنجبین یکی از شربت ها و نوشیدنی های بسیار پرطرفدار و قدیمی ایرانی است که خواص درمانی بسیاری نیز دارد. این شربت خوشمزه علاوه بر اینکه می تواند به عنوان یک نوشیدنی گوارا سرو شود، می تواند در کنار انواع غذاها و خوراکی ها مثل دلمه برگ مو، کاهو و .. نیز سرو شود،

طرز تهیه شربت سکنجبین

برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه شربت سکنجبین در ادامه با ما همراه باشید.

مواد لازم

  • سرکه انگور ۱۰۰ گرم
  • شکر ۱ کیلوگرم
  • آب ۲ لیوان
  • نعناع ۱۵۰ گرم

طرز تهیه شربت سکنجبین

مرحله اول
ابتدا آب را داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم، سپس شکر را به آن اضافه می کنیم و حرارت را زیاد می کنیم تا شربت به جوش بیاید، پس از اینکه شربت جوشید و شکر به طور کامل حل شد حرارت را ملایم می کنیم.

مرحله دوم
حالا باید صبر کنیم تا شربت مثل شهد کمی غلیظ شود، سپس نعناع را می شوییم ( نعناع خشک را نیاز نیست بشوییم ) و داخل شهد قرار می دهیم تا شربت عطر نعناع را به خود جذب کند. در ادامه سرکه انگور را هم به صورت کم کم اضافه می کنیم و با شربت مخلوط می کنیم.

مرحله سوم

نکته مهم برای خوشمزه تر شدن سکنجبین این است که در صورت امکان حتما از سرکه های خانگی برای درست کردن این شربت استفاده کنید.

طرز تهیه شربت سکنجبین

پس از اینکه شربت به قوام کافی رسید آنرا از روی حرارت بر می داریم و با یک پارچه نخی تمیز صاف می کنیم.

مرحله چهارم
برای اینکه بدانید غلظت شربت به اندازه مطلوب رسیده است، مقداری کمی از شربت را داخل یک فنجان بریزید و صبر کنید تا خنک شود. اگر پس از خنک شدن شربت غلیظ و کمی سفت شده بود یعنی شربت ما آماده است.

فوت و فن های نحوه پیچیدن سمبوسه در نان لواش و خمیر یوفکا

مرحله پنجم

حالا شربت ما تقریبا آماده است فقط باید اجازه دهیم در دمای محیط خنک شود، سپس آنرا داخل یک ظرف درب دار می ریزیم و در یخچال نگهداری می کنیم. اگر بخواهید این شربت را با طعم زعفران هم درست کنید پس از قوام آمدن شربت می توانید زعفران را نیز اضافه کنید.
مرحله ششم
برای مصرف شربت سکنجبین هم نسبت به ذائقه خوب با هر ترکیبی که دوست داریم از شربت به همراه آب یخ مخلوط می کنیم و با یک قاشق به خوبی ترکیب می کنیم تا شربت و آب کاملا یکدست شوند سپس سرو می کنیم.

طرز تهیه شربت سکنجبین

فواید شربت سکنجبین

زکریای رازی گفته است: نوشیدن شربت سکنجبین منافع بسیار دارد. یکی از منافع سکنجبین آن است که چون آن را با یخ خنک کرده و بنوشند، صفرا را می‌برد و از التهاب حرارت معده می‌کاهد، و آن چه بلغم در معده و روده‌ها باشد، خارج می‌کند.

اگر سکنجبین (از سرکه و نعناع به دست می‌آید) را با ریشه و تخم کاسنی مخلوط کرده و کمی گلاب به آن اضافه کنند، نوشابه‌ای پرسود و شگفت‌آور می‌شود، به خصوص برای کسانی که جگر و معده‌ای گرم داشته و یا دچار گرفتگی معده شده‌اند و نیز برای کسانی که مبتلا به نفخ می‌باشند منافع زیاد دارد، اما برای مبتلایان به زخم معده و روده، مضر است.

عرقیات گیاهی علاوه بر آنکه می‌تواند از عطش و دمای بدنتان بکاهد می‌تواند فواید متعددی برای سلامت جسم و روح شما داشته باشد.

طرز تهیه شربت سکنجبین

نکات تهیه شربت سکنجبین

کپک زدن و ترش شدن

یکی از سوالات پر تکرار افرادی که این شربت را درست می‌کنند این است که چرا بعد از مدتی سکنجبین من ترش می‌شود.

مهمترین علت ترش شدن شربت سکنجبین رطوبت بالای آن است به این معنی که شربت به غلظت استاندارد خود نرسیده است. برای این که مطمن شوید که شربت به غلظت خود رسیده است باید روشی که در بالا توضیح داده شد را انجام دهید.

طرز تهیه نان خامه ای به روش قنادی ؛ بسیار عالی و خوشمزه

همچنین ممکن است ظرفی که در انتها سکنجبین را داخل آن می‌ریزید خیس باشد و همین باعث ترش شدن سکنجبین شما خواهد شد.

طرز تهیه شربت سکنجبین

شکرک زدن سکنجبین

یکی دیگر از مشکلاتی که هنگام درست کردن انواع شربت ها افراد با آن برخورد می‌کنند این است که شربت را بعد از این که داخل یخچال قرار می‌دهند شکرک می‌زند.

اگر چه در شربت سکنجبین به علت وجود سرکه احتمال شکرک زدن بسیار کم است اما علت این امر این است که یا شربت را با شعله زیاد درست کرده‌اید و یا اینکه خیلی غلیظ است.

برای برطرف کردن شکرک شربت کافی است کمی آب جوش به آن اضافه کنید و چند قطره هم آب لیمو به آن اضافه کنید و اجازه دهید بر روی حرارت ملایم شکرک آن برطرف شود.

شربت سکنجبین با عسل

برای تهیه این شربت بسیار خوشمزه و مفید می توانید به جای استفاده از ۱ کیلوگرم شکر، از ۱ کیلوگرم عسل طبیعی استفاده کنید.

طرز تهیه شربت سکنجبین

عسل را با آب مخلوط می کنیم و روی حرارت قرار می دهیم، پس از اینکه آب جوش آمد و عسل به طور کامل در آب حل شد روی آب کف جمع می شود که باید این کف را با قاشق جمع کنید و دور بریزید. پس از اینکه شربت به غلظت کافی رسید مانند مراحل بالا سرکه و نعناع را اضافه می کنیم.

طرز تهیه شربت سکنجبین با نعنا

شکر را با آب مخلوط کرده روی حرارت می گذاریم تا بجوشد. بعد نعناع های شسته شده را با ساقه درون آن می ریزیم. کمی که جوشید سرکه و گلاب را کم کم اضافه کرده، پس از آنکه غلیظ شد از صافی رد می کنیم.(هر گاه با کفگیر مایع را برداشته ریختیم مایع در لبه کفگیر نیم دایره جمع شود و وسطش شکاف بخورد، سکنجبین آماده است.

نباید شکر زیاد روی حرارت بماند؛ زیرا شربت تلخ می‌شود.)
این شربت را می توان با خیار رنده شده سرو نمود که طعم فوق العاده خوبی به آن می دهد.

طرز تهیه شربت سکنجبین

شربت سکنجبیناین شربت به دلیل داشتن سکنجبین اثرات ضددل‌درد و ضدنفخ دارد و خیار آن اثرات خنک‌کننده و ضدتشنگی دارد. برای تهیه آن می‌توانید مقداری خیار رنده شده را به مخلوط آب و شربت سکنجبین اضافه کنید و سرد بنوشید. نوشیدن شربت سکنجبین به دلیل خاصیت و طبع سرد و خنکی که دارد موجب کاهش حرارت بدن و از بین رفتن گرمای درونی می‌شود.

مرحله به مرحله پخت کله گنجشکی خوشمزه

به این ترتیب فرد بعد از نوشیدن این شربت احساس راحتی و خنکی می‌کند. بهتر است این شربت را به صورت خنک در کنار یخ سرو کرده و مقداری خیار رنده شده نیز در آن بریزید تا علاوه رفع تشنگی، التهاب‌های ناشی از گرما را در بدن تسکین دهد.این شربت طعم بسیار خوبی دارد و بسیار مناسب برای فصل گرماست.

شربت خیار سکنجبین و طرز تهیه آن

مواد لازم

  • یک عدد خیار
  • یک عدد لیمو ترش تازه
  • ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری شربت سکنجبین
  • ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری عرق نعنا
  • یک لیوان آب
  • چند عدد برگ نعنای تازه
  • یخ به میزان لازم

طرز تهیه شربت خیار سکنجبین

۱- لیمو‌ترش را پوست بگیرید و فیله آن را جدا کرده و با عرق نعنا مخلوط ‌کنید.

طرز تهیه شربت سکنجبین

۲- خیار‌ها را بشویید، سپس با پوست رنده کنید و به مخلوط لیمو ترش و عرق نعنا بیفزایید.

۳- شربت سکنجبین را در لیوان مورد نظر خود بریزید. سپس ترکیب خیار، لیمو ترش و عرق نعنا را اضافه کنید و در نهایت آب و یخ را در آن بریزید.

۴. شربت خیار سکنجبین خود را با چند برگ نعنای تازه، برش نازک خیار و لیموترش قاچ‌شده تزئین کرده و سرو کنید.

دلیل شکرک زدن شربت سکنجبین چیست؟

اگر چه در شربت سکنجبین به علت وجود سرکه احتمال شکرک زدن بسیار کم است اما علت این امر این است که یا شربت را با شعله زیاد درست کرده‌اید و یا اینکه خیلی غلیظ است.

راز خوشمزه تر شدن سکنجبین چیست؟

نکته مهم برای خوشمزه تر شدن سکنجبین این است که در صورت امکان حتما از سرکه های خانگی برای درست کردن این شربت استفاده کنید.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

26 مرداد 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *