افتتاح حساب ترکیه
طرز تهیه غذا با گردو

طرز تهیه غذا با گردو را با چند دستور متنوع و ساده را میتوانید در این مطلب مطالعه کنید و در این روزهای سرد از خوردن آن کنار خانواده لذت ببرید.

۱۰ غذای خوشمزه با گردو

گردو رو همه می‌شناسیم. یه مغز خوشمزه که می‌تونیم ازش برای درست کردن انواع غذاها، شیرینی‌ها و دسرهای لذیذ استفاده کنیم. تو این مقاله واجارو تصمیم گرفته که ۱۰ غذای خوشمزه‌ای که میشه با گردو تهیه کرد رو به شما معرفی کنه. گردو خواص زیادی داره، اما اگه بخوایم دوتا خاصیت مهمش رو بگیم می‌تونیم به پروتئین زیاد و اسید‌های چرب امگا ۳ اشاره کنیم. پروتئین زیاد گردو می‌تونه جای‌گزین خوبی برای گوشت باشه و امگا۳ که خطر ابتلا به بیماری‌های قبلی رو کاهش می‌ده.

اگه دوست دارید در مورد خواص گردو بیشتر بدونید، حتما مقاله فواید گردو رو مطالعه کنید، با خوندن این مقاله احتمالا به این نتیجه می‌رسید که استفاده از گردو در برنامه غذایی‌تون لازمه.
اما بریم سراغ غذاهای خوشمزه‌ای که با گردو میشه درست کرد:

 خورش فسنجان

خورش فسنجون یکی از ۱۰ غذای خوشمزه‌‌‌ایه که با گردو میشه درست کرد. یه غذای اصیل ایرانی که به چند روش تهیه می‌شه. خورشت فسنجون یک غذای مجلسیه، یعنی اگر قراره براتون مهمون بیاد و می‌خواید خودتون آشپزی کنید این خورشت می‌تونه یکی از انتخاب‌هاتون باشه. خورشت فسنجان رو در جاهای مختلف ایران به روش‌های متفاوتی درست می‌کنند. ما که گیلانی هستیم فسنجون رو ترش دوست داریم، اما خیلی‌ها خورش فسنجان رو شیرین، ملس یا نمکی دوست دارند.

طرز تهیه غذا با گردو

گوشتی که توی فسنجون استفاده میشه هم در شهر‌های مختلف فرق می‌کنه. خیلی‌ها از مرغ توی خورشت فسنجون‌شون استفاده می‌کنند و بعضی‌ها از گوشت قلقلی و بعضی‌ها از گوشت اردک. وگان‌ها هم می‌تونن از بادمجون به جای گوشت توی خورشت فسنجون استفاده کنند.

خورش فسنجون مواد اولیه عجیب غریبی نمی‌خواد و مواد مورد نیازش رو به راحتی میشه تهیه کرد؛ اما برای اینکه یه خورشت لذیذ و جا افتاده داشته باشید که بتونید باهاش از مهمون‌هاتون پذیرایی کنید، حدود ۴ ساعت زمان لازم داره. نترسید نیاز نیست که چهار ساعت جلوی گاز سرپا وایسید.

اگر دوست دارید بدونید خورشت فسنجان چطوری درست میشه می‌تونید مطلب دستور خورشت فسنجون رو مطالعه کنید که با جزئیات روش درست کردن این غذای خوشمزه رو براتون توضیح دادیم.

خورش گردو

اگه دنبال یه غذای مفید، خوشمزه و بدون دردسر با گردو می‌گردید می‌تونید طرز تهیه خورش گردو رو مطالعه کنید. اشتباه نکنید خورش گردو همون خورش فسنجون نیست، شاید خیلی شبیه به هم باشند اما دوتا خورشت متفاوتند.

خورشت گردو هم یه غذای ایرانیه که توش رب انار و زرشک به‌کار رفته و معمولا از گوشت گوسفندی برای تهیه اون استفاده می‌کنند. خورش گردو بمبی از چیزای مفیده. این خورشت بخاطر استفاده از گردو امگا ۳ داره، بخاطر زرشکی که توش استفاده می‌شه سرشار از ویتامین سی، ویتامین بی و رویه و رب انار هم علاوه بر طعم خوبش برای کاهش صفرا مفیده.
تهیه این غذا خیلی ساده است و زمان زیادی از شما نمی‌گیره، اما یادتون نره که برای اجا افتادنش زمان لازمه.

طرز تهیه غذا با گردو

مواد لازم

  • نصف یک مرغ
  • دو عدد پیاز
  • دو قاشق غذاخوری رب آلو یا رب انار
  • 300 گرم گردو
  • به میزان لازم آب
  • زرشک به میزان لازم
  • روغن به مقدار لازم
  •  فلفل به مقدار لازم
  • به مقدار لازم زردچوبه
  •  شکر به مقدار لازم

طرز تهیه

دومین غذا با گردو که در اینجا آموزش داده ایم، خورش گردو است. البته آن را با فسنجان اشتباه نگیرید. چون در برخی جاها ممکن است خورش فسنجان را خورشت گردو هم بنامند.

مرغ را نپخته کمی تفت بدهید، پیاز را رنده کرده و آن را سرخ کنید، سپس گردو را نسبتا خورد کنید (گردو را باید انقدر خورد کرد تا روغن پس دهد) و آن را به پیاز سرخ شده اضافه کنید، زردچوبه، مقداری فلفل و آب را اضافه کنید و روی اجاق گاز با حرارت زیاد قرار بدهید تا غذا جا بیوفتد، سپس رب آلو را اضافه کنید و به مقدار دلخواه شکر و مرغ را نیز اضافه کرده و شعله را به مدت یک الی یک ساعت و نیم کم کنید و در قابلمه را بگذارید تا خورش به خوبی جا بیوفتد.

برای تزئین نیز میتوان از مقدار کمی زرشک استفاده کنید.

 خورش بادمجان و گردو

یه غذای خوشمزه دیگه با گردو رو می‌خوایم بهتون معرفی کنیم؛ خورش بادمجان و گردو. این خورشت لذیذ فامیل درجه یک فسنجون محسوب میشه، چون هم از نظر طعم و هم از نظر مواد اولیه کاملا شبیه به فسنجونه. خورشت بادمجون و گردو رو میشه هم با گوشت چرخ کرده طبخ کرد و هم با گوشت مرغ.

علت جمع شدن کباب تابه ای و چند راز ساده براي جلوگيری از جمع شدن کباب

طرز تهیه غذا با گردو

توی گیلان ما خورشت بادمجان گوده گیلانی رو داریم که مواد اصلیش رو گردو و بادمجون تشکیل می‌دن، تو این غذا از هیچ گوشتی استفاده نمیشه و کاملا گیاهیه، این غذا می‌تونه برای کسانی که وگان هستند و از گوشت استفاده نمی‌کنند یه پیشنهاد خوب و خوشمزه باشه.

مواد لازم برای شش نفر

350 گرم گوشت چرخ شده
500 گرم گردو آسیاب شده
5 عدد بادمجان سرخ شده
2عدد متوسط پیاز رنده شده
یک قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی
به میزان لازم نمک و  فلفل
مقدار لازم زردچوبه

طرز تهیه:

این نوع غذا با گردو هم طرفداران خاص خودش را دارد. مخصوصاً کسانی که هم به بادمجان علاقه دارند و هم به گردو!

مغز گردو چرخ شده را در مقداری روغن تفت دهید، مرتب گردو را هم بزنید تا نسوزد (گردوی سوخته مزه تلخی به خود میگیرد) و یک لیوان آب اضافه کرده (این خورش باید مقدار کمی آب داشته باشد). سپس بادمجان را شسته و به صورت حلقه حلقه خورد کنید درصوتی که علاقه داشته باشید میتوان بادمجان ها را به همان شکلی که هستند پوست گرفت و سر انها را بزنید و از یکطرف بادمجان تخم ها را دور بریزید و سپس آنهارا سرخ کنید.

پیاز را خورد کنید ، نصف پیاز خورد شده و نصف گوشت چرخ شده را به همراه مقدار کمی فلفل و نمک و زردچوبه با هم مخلوط کنید تا حالت چسبندگی ایجاد شود. سپس به اندازه ی یک گردو گوشت بردارید، قلقلی کنید و داخل روغن سرخ کنید. اضافه ای که از نصف پیاز باقی مانده را درون روغن تفت دهید، زردچوبه و کمی نمک و فلفل اضافه کنید و بعد باقی مانده گوشت چرخ شده را اضافه کرده و تفت دهید، سپس رب گوجه فرنگی را به آن اضافه کنید و داخل بادمجان هارا با این مواد پر کنید، سپس بادمجان هارا در مخلوط گردو در حال جوشیدن بگذارید، بعد از ده دقیقه گوشت های قلقلی را اضافه کنید.

در طول درست کردن این خورش باید دقت داشته باشید که حرارت اجاق گاز کم باشد، در غیر اینصورت بادمجان ها له شده و خورش زیبایی خود را از دست خواهد داد.

خورش اناربیج

خورش اناربیج یکی از انواع خورش های خوشمزه ایرانی است که اصالت آن متعلق به استان گیلان می باشد. اين خورش طرز تهیه نسبتا آسانی دارد. اگر به ظاهر این غذا نگاه کنید، شباهت زیادی با خورش فسنجان دارد؛ اما تفاوت اصلی آن در سبزی استفاده شده در خورش اناربیج است که عطر و طعم فوق العاده ای به این غذا می بخشد. برای مشاهده این آموزش آشپزی با گروه آشپزي شادمگ همراه باشيد.

طرز تهیه غذا با گردو

کوکو گردو

اگه شمالی باشید یا یه سر شمال اومده باشید حتما اسم کوکو گردو به گوشتون خورده یا طعم لذیذش رو چشیدید. این کوکو یکی دیگه از غذاهاییه که با گردو میشه درستش کرد. کوکوها به سریع آماده شدن معروفن، طرز تهیه کوکو گردو رو هم مرحله به مرحله براتون تو یه مطلب جداگونه نوشتیم که می‌تونید مطالعه کنید.

جالبه بدونید که تو شمال خیلی‌ها کوکو گردو رو با فسنجون می‌خورن. با ترکیب این دو غذای خوشمزه طعم متفاوتی رو تجربه می کنید، پیشنهاد می کنیم حداقل یک بار این ترکیب رو امتحان کنید، پشیمون نمی‌شید. تهیه کوکوی گردو هم همونطور که بهش اشاره کردیم کاری نداره و زمان زیادی ازتون نمی‌گیره.

طرز تهیه غذا با گردو

مواد لازم برای چهار نفر

350 گرم گوشت چرخ شده
50 گرم گردو خورد شده
1 عدد متوسط پیاز
1 پیمانه برنج پخته یا خورده برنج پخته شده
تخم مرغ یک عدد
به میزان لازم روغن
زردچوبه به میزان لازم
به میزان لازم نمک و  فلفل

طرز تهیه :

گردوی خورد شده، پیاز رنده شده، گوشت چرخ شده و برنج پخته شده را باهم مخلوط کنید و خوب با دست آنها را با هم ترکیب کرده، سپس ادویه هایی همچون نمک، فلفل، زردچوبه و تخم مرغ را به مواد بالا اضافه کرده و مخلوط کنید (خوب مخلوط کردن مواد تاثیر بسزایی در کیفیت و ظاهر غذای شما دارد). حرارت اجاق گاز را کم کنید، تابه را روی اجاق بگذارید و مقداری روغن اضافه کنید، از مواد مقداری بردارید و به اندازه ی کف دست آن را پهن کنید و در روغن سرخ کنید(دقت داشته باشید که کوکوها را جدا از هم در تابه بیاندازید). بعد از سرخ شدن سطح زیرین کوکو، ان را برگردانید و سطح بالایی کوکو را هم سرخ کنید.

بهترین روش نگهداری شیرینی عید در یخچال و فریزر برای مدت طولانی

این نوع غذا با گردو هم طرفداران خاصی دارد. کسانی که از کوکو سیب زمینی بسیار لذت می برند، می توانند این گزینه را هم امتحان کنند. پشیمان نخواهند شد!

ته چین گردو

کیه که ته چین دوست نداشته باشه؟ ته چین‌ها از غذاهای ایرانی هستند که در مهمانی‌ها هم سرو میشن. این غذاها هم خوشگلن هم خوشمزه، بخاطر همین هم نمیشه ازشون گذشت. ته چین گردو یکی از ته چین‌هاییه که وقتی هوس این غذای خوشمزه رو کردید می‌تونید به سراغش برید. این غذا بخاطر مواد مغذی که توی خودش داره سرشار از پروتئن‌، ویتامین و مواد مفیده.

طرز تهیه غذا با گردو

ته چین گردو رو هم میشه به صورت گیاهی و بدون گوشت درست کرد و هم با گوشت. طرز تهیه ته چین گردو کار سختی نیست و این غذای خوشمزه به راحتی قابل طبخه. اگه رژیم غذایی تون جوریه که می‌تونید برنج مصرف کنید حتما این غذای لذیذ رو امتحان کنید

مواد لازم برای سه نفر

100 گرم گردو خورد شده
600 گرم برنج
نصف پیمانه ماست شیرین
2 عدد زرده تخم مرغ
2 قاشق غذاخوری پیاز داغ
3 قاشق غذاخوری زرشک
2 عدد کوچک کره
به میزان لازم زعفران آب کرده
روغن مایع به میزان لازم
کره به میزان لازم
به میزان لازم نمک

طرز تهیه :

گردو خورد شده، پیاز سرخ شده و زرشک را در ظرفی مخلوط کرده و کنار بگذارید. قابلمه ای را تا نصفه آب کنید و روی اجاق گاز قرار دهید، بعد از جوش آمدن، آب برنج و نمک را اضافه کنید، پس از اینکه برنج را آبکش کردید، برنج را به همراه زعفران، زرده تخم مرغ، نمک و ماست شیرین در ظرفی بریزید و باهم مخلوط کنید.

ظرف مناسبی را برای قالب دادن به ته چین آماده کنید و سطح آن را کمی با روغن چرب کنید تا ته چین به ظرف نچسبد، سپس نصف برنج را داخل ظرف ریخته و آن را فشرده کنید و نصفی از مواد مخلوط پیاز سرخ شده و گردو خورد شده را روی برنج ریخته و باقی ظرف را با مخلوط برنج کامل کنید و آنها را فشرده کنید تا در هنگام سرو، فرم برنج به هم نریزد.

زمانی که خواستید درب قابلمه را ببندید کره آب کرده را روی همه ی سطح برنج بریزید و با یک ورقه ی فویل آلومینیوم روی ظرف را ببندید. فر را با دمای 180 درجه ی سانتی گراد گرم کنید، سپس ظرف را به مدت یک ساعت و نیم در طبقه ی وسط فر بگذارید.

سینه مرغ با سفیده تخم مرغ و گردو

سینه مرغ با سفیده تخم مرغ و گردو یه غذای چینیه که به راحتی می‌تونید در منزل تهیه کنید. مواد لازم برای تهیه این غذا تو اسمش اومده و فقط یکم روغن و نمک و فلفل می‌خواید تا این غذا رو تهیه کنید. طرز تهیه سینه مرغ با سفیده تخم مرغ و گردو شبیه روش تهیه مرغ سوخاریه و یه غذای فست فودی محسوب میشه.

طرز تهیه غذا با گردو

در تهیه این غذا از روغن زیادی استفاده میشه و درواقع یه غذای سرخ کردنیه، پس باید با وجود لذیذ بودنش مواظب سلامتی خودتون و میزان استفاده از روغن باشید.

گردو پلو

گردو پلو یه غذای سنتی ایرانی محسوب میشه که میتواندی به عنوان پخت خورش پاییزی تو مجالس برای پیذیرایی از مهمان‌ها ازش استفاده می‌کنند. این غذا با اینکه غذایی چشمگیر و خوشمزییه اما وقت زیادی از شما نمی‌گیره و به راحتی قابل طبخه. طرز تهیه گردو پلو رو هم به صورت مرحله به مرحله با جزئیات در یک مطلب جداگونه براتون توضیح دادیم که می‌تونید برید سراغش و روش تهیه این غذای خوشمزه رو یاد بگیرید.

گردو پلو بخاطر موادی که توش استفاده میشه ارزش غذایی بالایی داره، اما این نکته رو لازمه اشاره کنیم که این غذا بخاطر استفاده از گردو و دارچین طبع گرمی داره و تو فصول سرد سال طرفدارای بیشتری داره.

مواد اولیه

برنج ۴ پیمانه
گوشت چرخ شده ۴۰۰ گرم
مغز گردو ۴۰۰ گرم
پیاز ۲ عدد
کره ۵۰ گرم
زرشک به میزان لازم
زعفران به میزان لازم
نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم

طرز تهیه گردو پلو با گوشت مجلسی

ابتدا یکی از پیازها را پوست گرفته و رنده ریز کنید حالا آب اضافی آن را جدا کرده و با گوشت مخلوط کنید کمی نمک، فلفل و زردچوبه بیفزایید و خوب ورز دهید تا گوشت کاملا یکدست شود.

طرز تهیه غذا با گردو

حالا از مواد گوشتی آماده شده به اندازه یک فندق برداشته و میان دو دست خوب گرد کنید و داخل تابه ای که کمی روغن داخل آن ریخته و چرب کرده اید کوفته ریزه ها را خوب تفت دهید.

از بین بردن شوری غذا ؛ دیگه براي شور شدن غذات غصه نخور

گردو ها را داخل کمی آب خیس می کنیم تا نرم شوند سپس یک عدد پیاز را خلال کرده و داخل روغن خوب تفت می دهیم تا طلایی شود سپس گردوی خیس خورده، زرشک و زعفران را به پیاز بیفزایید و کمی تفت دهید و از روی حرارت بردارید.

برنج را شسته و به مدت ۲ ساعت با آب و نمک خیس کنید سپس برنج را در آب در حال جوش ریخته و بعد از نیم پز شدن برنج آن را آبکش کنید و روی آن آب ولرم بریزید.

طرز تهیه گردو پلو مجلسی و خوشمزه شهرکرد با گوشت چرخ کردهطرز تهیه گردو پلو مجلسی و خوشمزه شهرکرد با گوشت چرخ کرده

 دم گذاشتن گردو پلو

داخل قابلمه مناسبی کمی روغن ریخته و ته دیگ دلخواهتان را بچینید سپس لایه به لایه از برنج آبکش شده، گردوی تفت خورده و گوشت لا به لای برنج بریزید و مقداری از آن را برای تزیین نگه دارید. در نهایت کره و زعفران را روی برنج بدهید و برنج را دم بگذارید.

گردو پلو را بعد از اینکه دم کشید داخل دیس زیبایی بکشید و با باقی گوشت و مواد گردویی روی برنج را تزیین کرده و نوش جان کنید.

مرغ با گردو و رب انار

مرغ با رب انار و گردو یکی از غذاهای بسیار لذیذ و خوشمزه مازندرانی است که به دلیل طعم خوب و منحصر به فردی که دارد، افراد زیادی طرفدار آن هستند.

طرز تهیه غذا با گردو

مواد لازم برای ۴ نفر:

مرغ با استخوان ۴ تکه
پیاز متوسط ۱ عدد
رب انار ۱/۴ لیوان
مغز گردو خرد شده خرید آنلاین ۱/۲ لیوان
آب ۲,۵ لیوان
زعفران دم کرده خرید آنلاین به میزان لازم
نمک و فلفل به میزان لازم
روغن مایع به میزان لازم
برنج ایرانی  به میزان لازم

طرز تهیه مرغ با گردو و رب انار

ابتدا پیاز را به صورت نگینی خرد کرده و سرخ کنید تا طلایی رنگ شود.
مرغ‌ها را به صورت جداگانه در مقدار مناسب روغن تفت دهید تا خامی آن گرفته شود. می‌توانید هنگام سرخ کردن مرغ‌ها، کمی زعفران روی آن‌ها بریزید تا خوش‌رنگ‌تر و خوش‌طعم‌تر شوند.
رب انار را با آب و نمک و فلفل مخلوط کنید و آن را به همراه پیازی که به خوبی سرخ شده، به مرغ اضافه کنید.
بگذارید این ترکیب به مدت یک تا یک و نیم ساعت روی حرارت ملایم بماند تا هم مرغ‌ها به خوبی پخته شوند و هم طعم رب انار به خوبی با مرغ ترکیب شود.
۲۰ دقیقه قبل از اینکه غذا را از روی حرارت بردارید، گردوهای خرد شده را اضافه کنید.
خورشت مرغ خوشمزه شما آماده است. می‌توانید آن را مانند تهیه خورش مرغ ناردونی با انار و گردو تزئین کنید و به همراه برنج ایرانی میل نمایید.

خوراک گردو بادمجان سمنان

مواد لازم

بادمجان سرخ شده ۵ عدد،

گردو آسیاب شده ۵۰۰ گرم

گوشت چرخ کرده ۳۵۰ گرم

پیاز رنده شده ۱ عدد بزرگ

رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری

نمک و فلفل و زردچوبه به میزان لازم

طرز تهیه :

مغز گردو چرخ شده را در مقداری روغن تفت می‌دهیم. در این مرحله باید مرتب گردو را هم بزنیم تا نسوزد و تلخ نشود. سپس ۱ لیوان آب اضافه می‌کنیم. بادمجان‌ها را پوست می‌کنیم و داخل آ‌‌ن‌ها را خالی می‌کنیم و بعد آنها را در روغن سرخ می‌کنیم.

طرز تهیه غذا با گردو

نصف پیاز رنده شده را با نیمی از گوشت چرخ کرده مخلوط می‌کنیم با کمی نمک و فلفل و زردچوبه ورز می‌دهیم . بعد آنها را گلوله می کنیم و داخل روغن سرخ می‌کنیم. نیم دیگر پیاز رنده شده را داخل روغن تفت می‌دهیم، زردچوبه و کمی نمک و فلفل اضافه می‌کنیم و بعد نیم دیگر گوشت چرخ‌کرده را به آن اضافه می‌کنیم و تفت می‌دهیم و سپس رب گوجه فرنگی را اضافه می‌کنیم.

بادمجان‌ها را با این مخلوط مواد پر می‌کنیم. بادمجان‌ها را در مخلوط گردو در حال جوشیدن می‌گذاریم. بعد از ده دقیقه گوشت‌های گلوله شده را اضافه می‌کنیم. این خورشت باید کم آب باشد و با شعله بسیار ملایم بپزد تا بادمجان‌ها له نشود. می‌توان در هنگام سرو غذا از چاشنی رب انار یا آب‌لیمو استفاده کرد. خورشت گردو و بادمجان مخصوص سمنان می‌باشد.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۴ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

26 آذر 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *