افتتاح حساب ترکیه
گوش فیل - طرز تهیه گوش فیل

طرز تهیه گوش فیل که یکی از انواع شیرینی های محبوب و خوشمزه برا ماه رمضان است بسیار ساده می باشد. شادمگ دستور پخت این شیرینی خوشمزه برای سفره های افطار را در اختیارتان قرار داده است.

گوشفبل و طرز تهیه گوشفیل

گوشفیل یکی از شیرینی هایی است که درون شربت قرار می گیرد. این شیرینی به عنوان شیرینی مناسبتی و در ماه رمضان برای سفره ها ی افطار تهیه می شود. همچنین این شیرینی در یک شیرینی سنتی در اصفهان است که به همراه دوغ در طول سال سرو می شود.

گوش فیل خوشمزه - طرز تهیه گوش فیل

این شیرینی بافت ترد و پوکی دارد و وقتی در شربت قرار می گیرد، مزه خوبی می گیرد. این شیرینی را به همراه زولبیا و بامیه در ماه رمضان در شیرینی فروشی ها عرضه می کنند. اما پخت آن مانند طرز تهیه بامیه در منزل طرفداران زیادی دارد، برای مشاهده آموزش طرز تهیه گوشفیل با ما همراه باشید.

مواد لازم طرز تهیه گوش فیل

  • شیر ۱ فنجان سر خالی
  • شکر ۲ لیوان
  • تخم مرغ ۱ عدد
  • آب ۱ لیوان
  • آرد ۱ لیوان
  • گلاب ۱ قاشق غذاخوری
  • روغن جامد ۳ قاشق غذاخوری
  • ماست چکیده ۱ قاشق غذاخوری
  • آب لیمو ترش ۱ قاشق چایخوری
  • زعفران دم کرده ۱ قاشق غذاخوری
  • بکینگ پودر ۱ قاشق مربا خوری

گوش فیل با خلال پسته - طرز تهیه گوش فیل

طرز تهیه گوش فیل

مرحله اول

ابتدا شربت بار گوش فیل را آماده می کنیم، برای این منظور آب را داخل شیرجوش می ریزیم و روی حرارت کم قرار می دهیم، سپس شکر را کم کم به آن اضافه می کنیم تا کاملا در آب حل شود. بهتر است شکر را هم نزنیم و اجازه بدهیم تا خود شکر در آب حل شود.

دستور 10 مدل غذای خوشمزه آسون و فوری با نون ساندویچی

مرحله دوم

بعد حرارت را ملایم می کنیم تا آب جوش بیاید و شربت کمی قوام یابد. زمانیکه شربت کمی غلیظ شد، آب لیمو ترش، گلاب و زعفران دم کرده را به آن می افزاییم و با قاشق آرام مواد را مخلوط می کنیم و ۳ دقیقه بعد شیرجوش را از روی حرارت بر می داریم و کنار می گذاریم تا شربت سرد شود.

گوش فیل با پودر پسته - طرز تهیه گوش فیل

مرحله سوم طرز تهیه گوش فیل

در این مرحله تخم مرغ را داخل کاسه ای بزرگ می ریزیم، سپس شیر و روغن را به آن اضافه می کنیم و با همزن مواد را مخلوط می کنیم. بعد بیکینگ پودر، ماست و ۲ قاشق از شربت سرد شده را به مواد می افزاییم.

مرحله چهارم

مجددا مواد را مخلوط می کنیم، سپس حدود آرد را الک می کنیم و کم کم به مواد اضافه می کنیم، سپس با قاشق مواد را مخلوط می کنیم تا خمیر جمع شود. بعد با دست خمیر را مخلوط می کنیم و کم کم آرد الک شده اضافه می کنیم و با دست خمیر را ورز می دهیم.

مرحله پنجم

باید به قدری آرد به خمیر اضافه کنیم تا دیگر به دستمان نچسبد. البته اگر خمیر کمی چسبندگی داشته باشد، زمانی که آنرا ورز می دهیم چسبندگی‌اش کمتر می شود.

مرحله ششم

در آخر خمیر را چندین بار با دست باز و جمع می کنیم تا هوایی داخل آن نماند، سپس آنرا داخل کاسه قرار می دهیم و روی آن را با سلفون می پوشانیم. در ادامه کاهس را در یک جای گرم قرار می دهیم تا خمیر به مدت ۲ ساعت استراحت کند.

گوش فیل پاپيوني - طرز تهیه گوش فیل

مرحله هفتم طرز تهیه گوش فیل

پس از گذشت ۲ ساعت، در قابلمه ای کوچک با عمق زیاد به اندازه ای روغن می ریزیم که گوشفیل ها در روغن شناور باشند، سپس روی حرارت کم قرار می دهیم تا به مرور زمان روغن داغ شود. خمیر را از داخل ظرف کاسه بیرون می آوریم و روی سطح کار کمی آرد می پاشیم.

طرز تهیه کوکی زنجبیلی خوشمزه برای نوروز 1402 + فوت کوزه گری نرم شدن کوکی ها

مرحله هشتم

حالا خمیر را روی سطح صاف قرار می دهیم و با وردنه آن‌را باز می کنیم. توجه داشته باشید که ضخامت خمیر نباید از ۳ میلی متر کمتر باشد، چون باعث میشود که گوش‌فیل ها به خوبی پف نکنند.

گوش فیل خانگي - طرز تهیه گوش فیل

مرحله نهم طرز تهیه گوش فیل

حالا خمیر را با کاتر دلخواه برش می دهیم، سپس خمیرهای برش زده شده را داخل روغن قرار می دهیم تا خوب پف کنند و طلایی شوند. در ادامه گوش فیل ها را داخل روغن زیر و رو می کنیم تا هر دو طرف آن ها طلایی شود.

مرحله دهم

بعد از طلایی شدن، آن ها را با توری فلزی بیرون می آوریم و داخل شربت سرد شده قرار می دهیم. بعد از ۳۰ ثانیه از داخل شربت بیرون می آوریم و در صافی قرار می دهیم تا شهد اضافه آنها خارج شود، سپس در ظرف می چینیم و سرو می کنیم.

دلیل پف نکردن گوش فیل

داغ نبودن روغن

یکی از مشکلاتی که برای درست گوش فیل داریم این است که گوش فیل ما به اندازه کافی پف نمی کند. برای رفع این مشکل زمان سرخ کردن گوش فیل ها حتما صبر کنید تا روغن به طور کامل داغ شود سپس گوش فیل ها را درون روغن بیندازید، اگر روغن به حد کافی داغ نباشد گوش فیل شما پف نمی کند.

گوش فیل - طرز تهیه گوش فیل

اضافه کردن آرد زیاد

یکی دیگر از دلایل رایج پف نکردن گوش فیل این است که بیش از اندازه آرد اضافه کرده باشیم و خمیر بیش از حد سفت شده باشد. حتما زمان اضافه کردن آرد، آنرا کم کم اضافه کنید تا جایی که دیگر خمیر به دست تان نچسبد.

طرز تهیه سیر ترشی فوری جوری که انگار 7 سالست

خمیر شدن گوشفیل

اگر شربت بار ما بیش از حد رقیق و آبکی باشد وقتی آنرا به گوشفیل اضافه کنیم باعث نرم شدن یا خمیر شدن گوشفیل می شود. شربت بار باید کمی رقیق تر از عسل باشد و زمانی که بین دو انگشت قرار می یگرد کمی کش بیاید.

نکات تهیه گوش فیل

جایگزین جوهر لیمو در شربت بار ۲ قاشق آب لیموی طبیعی است. اما توصیه من به شما استفاده از جوهر لیمو است چون با جوهر لیمو شربت اصلا شکرک نمیزنه!

گوش فیل ترد - طرز تهیه گوش فیل
اگه دوست دارین گوش فیل شما براق باشه میتونید چند دقیقه آخر پختِ شربت یک قاشق گلوکز اضافه کنید( گلوکز رو از لوازم قنادی ها تهیه کنید). گلوکز هم باعث براق تر شدن گوش فیل میشه هم از شکرک زدن شربت جلوگیری میکنه.
برای جایگزین گلاب در شربت گوش فیل میتونین از چند دانه هل استفاده کنید و بعدا از شربت خارج کنید.
شربت بار استفاده شده داخل خمیر گوش فیل برای این هست که خمیر موقع سرخ شدن خوش رنگ بشه.

نکته خاص

اگه به بوی تخم مرغ خیلی حساسید، بهتره کمی وانیل هم به زرده های تخم مرغ اضافه و مخلوط کنید.
روغن گوش فیل اگه سرد باشه خمیر ها پف نمیکنن و به خوبی نمیپزن اما این روغن با حرارت ملایم باید داغ بشه اگه حرارت بالا باشه قبل از اینکه خمیر ها مغزپخت بشن سرخ میشن و این کار باعث نرم شدن گوش فیل داخل شربت میشه.
آرد استفاده شده در گوش فیل آرد سفید شیرینی پزی(قنادی) هست.
اگه دوست دارید گوش فیل ها شربت بیشتری جذب کنن و شیرین تر باشن اجازه بدین بیشتر داخل شربت بمونن.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

15 فروردین 1402

بروز رسانی توسط

شادی همتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *