عوارض کراتینه کردن مو

طی چند سال اخیر بسیاری از بانوان و حتی آقایان برای لخت و یا صاف کردن دائمی موهای خود از کراتینه کردن مو استفاده می کنند در حالی که باید ابتدا از عوارض کراتینه کردن مو اطلاع داشته باشند. گروه سلامت شادمگ از خطرات اینکار برای شما می گوید.

کراتین چیست؟

کراتین در بدن انسان‌ها پروتئینی با ساختار فیبری است که در موها، ناخن‌ها و در بافت اپیتلیوم (بافت پوششی) پوست وجود دارد. در بخش‌هایی از بدن حیوانات هم کراتین وجود دارد. مثلا سُم‌ها، شاخ‌ها، پشم و پرهای آنها سرشار از کراتین هستند.

به‌زبان ساده‌تر کراتین یکی از اجزای سازنده‌ی مو‌ها، ناخن‌ها و پوست ماست. برخی از انواع کراتین همچنین فعالیت‌های سلولی حیاتی مانند تولید پروتئین و رشد سلولی را تنظیم می‌کند.

دو نوع پروتئین کراتین وجود دارد: کراتین آلفا و کراتین بتا. کراتینی که در پوست‌ و مو یافت می‌شوند از نوع آلفا هستند. ویژگی مشخص کراتین این است که مقادیر زیادی سیستین دارد. سیستین نوعی سولفورِ حاوی آمینواسید است. موی انسان‌ تقریبا ۱۴ درصد سیستین دارد.

عوارض کراتینه کردن مو

نوع دیگری ماده‌ی طبیعی وجود دارد که از نظر سختی مشابه با بافت کراتینه است؛ این ماده‌ی طبیعی کیتین نام دارد. کیتین استخوان‌بندی خارجی خرچنگ، میگو و حشرات را تشکیل می‌دهد. کراتین هم یکی از مواد تشکیل‌دهنده‌ی ضروری و قوی مو‌های ماست.

آیا کراتینه کردن مو برای موهای شما ضرر دارد؟

صاف کردن مو به‌روش برزیلی روشی نیمه‌دائمی برای صاف کردن موست. در این روش از اتوی مو استفاده می‌شود تا محلول کراتین مایع و نوعی مایع نگه‌دارنده به مو تزریق شود. این نوع صاف کردن مو معمولا در آرایشگاه انجام می‌شود. تمام این فرایند ۹۰ دقیقه یا بیشتر طول می‌کشد، ولی این زمان ممکن است بسته‌ به بلندی مو بیشتر هم باشد.

نتیجه‌ی کراتینه کردن معمولا تا سه ماه روی مو باقی می‌ماند. باید بدانید اگر موهای صاف و نازکی دارید، حتی فکر کراتینه کردن را هم نکنید. «افراد ایده‌آل» برای کراتینه کردن، افرادی هستند که موهای فرفری و ضخیم‌تری دارند.

بزرگ‌ترین عوارض کراتینه کردن مو به‌روش برزیلی این است که بیشتر این مواد حاوی فرمالدهید یا مواد تولیدکننده‌ی فرمالدهید هستند.

مؤسسه‌ی بین‌المللی تحقیقات سرطان و مؤسسه‌ی ملی سم‌شناسی فرمالدهید را به‌عنوان سم‌های سرطان‌زا می‌شناسند. جین هولیهان، معاون رئیس بخش تحقیقات محیطی، در این مورد مصاحبه‌ای انجام داده است.

او در این مصاحبه می‌گوید صاف‌کننده‌های مو خطرات احتمالی زیاد و جدی برای بدن دارند: «ما ۴۱ آرایشگاه را بررسی کردیم. نتیجه این شد که تقریبا تمام آنها از مواد صاف‌کننده‌ی مو استفاده می‌کنند. در واقع تمام مواد صاف‌کننده‌ از نوع برزیلی، فرمالدهید آزاد می‌کنند.»

عوارض کراتینه کردن مو

تولید فرمالدهید در بدن

بدن ما به‌صورت طبیعی مقدار کمی فرمالدهید تولید می‌کند. ولی در واقع فرمالدهیدی که از طریق تنفس جذب می‌کنیم خطرناک است. این نوع فرمالدهید در دود سیگار، وسایل گازسوز، اجاق‌های گازسوز یا هیزمی و آرایشگاه‌هایی که با استفاده از کراتین، مو را صاف می‌کنند پیدا می‌شود. این نوع دود است که نه‌تنها برای سلامتی شما، بلکه برای سلامتی آرایشگر هم خطرناک است.

طبق گفته‌ی مرکز کنترل بیماری‌ها (CDC)، حتی بوییدن فرمالدهید می‌تواند باعث گلودرد، سرفه، خارش چشم‌ها و خون‌دماغ شود. CDC همچنین می‌گوید:

«فرمالدهید یکی از مواد شناخته‌شده‌ی سرطان‌زاست. بیشترین نگرانی در مورد سرطان بینی و گلوست. تحقیقات علمی هنوز نشان نداده‌اند که فرمالدهید چقدر می‌توانند در بروز سرطان دخیل باشند، اما هرچقدر سطح فرمالدهید و مدت تماس با آن بیشتر باشد، میزان سرطان‌زایی آن هم بیشتر می‌شود.

حتی اگر میزان فرمالدهید در هوا آن‌قدر کم است که فرد چیزی حس نمی‌کند باز هم خطر ابتلای او به سرطان وجود دارد.»

علاوه بر سرطان، تماس طولانی‌مدت با فرمالدهید می‌تواند موجب آسیب سیستم عصبی مرکزی هم شود. این آسیب‌ها شامل افزایش ابتلا به سردرد، افسردگی، تغییر خلق‌وخو، بی‌خوابی،‌ بدخلقی، کاهش تمرکز و کاهش چالاکی، حافظه و تعادل می‌شوند.

تحقیقات در مورد عوارض کراتینه کردن مو

تحقیقات علمی در خصوص عوارض کراتینه کردن مو نشان داده‌اند مردانی که به‌خاطر شغل خود معمولا در معرض فرمالدهید قرار دارند، نسبت به سایر افراد سه برابر بیشتر احتمال دارد که به ALS (بیماری لو گرینگ) مبتلا شوند.

مؤسسه‌ی بین‌المللی تحقیقات سرطان به زنان باردار یا کسانی که تلاش می‌کنند باردار شوند توصیه می‌کند در طول زمان بارداری موهایشان را کراتینه نکنند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها اعلام کرده، تماس با فرمالدهید می‌تواند باعث مشکلاتی در باروری و سقط جنین شود.

تماس مداوم با فرمالدهید به این معنی است که آرایشگران بیشتر تحت‌تأثیر عوارض جانبی کراتینه کردن مو قرار دارند. به این دلیل که این افراد مدام موها را به این روش صاف می‌کنند. ولی چون شما سالی یکی دو بار این کار را انجام می‌دهید به این معنی نیست که تحت‌تأثیر آثار سوء این مواد قرار نمی‌گیرید، زیرا فورا یا در عرض چند ماه تأثیرات فرمالدهید را احساس نمی‌کنید.

آب‌ریزش و سوزش چشم‌ها،‌ خارش گلو و خون‌دماغ شدن از جمله علائم تأثیر فرمالدهید هستند. ممکن است به‌محض تماس با این مواد این علائم را ببینید.

اگر به آسم، برونشیت یا هر بیماری تنفسی دیگری مبتلا هستید، احتمالا به این مواد حساس‌تر هم می‌شوید. چون فرمالدهید به مجاری تنفسی آسیب می‌رساند و تنفس را سخت‌تر می‌کند. اگر بیماری مزمن هم دارید ممکن است آسیب‌پذیرتر باشید.

این اثرات وقتی از آرایشگاه خارج می‌شوید از بین نمی‌روند. هر بار که از ابزارهای آرایش‌ مو، مانند سشوار یا اتوی مو در خانه استفاده می‌کنید، گازهای سمی در خانه آزاد می‌شوند.

بیشترین میزان مجاز فرمالدهید

اگرچه ممکن است در درازمدت در برابر این اثرات مقاوم شوید، ولی صدمات آنها روی سلامتی شما هنوز ادامه دارند. در حالی که بدن‌تان با این آثار مبارزه می‌کند، ممکن است بیشتر به حساسیت مبتلا شوید.

محلول صاف‌کننده‌ی موی برزیلی احتمالا بیشتر از میزان مجاز فرمالدهید دارد. در آمریکا بیشترین میزان مجاز فرمالدهید در محصولات آرایشی کمتر از ۲/۰ درصد است.

چند روش خانگی موثر و عالی برای داشتن پوست شفاف و صاف

عوارض کراتینه کردن مو

تحقیقی در مورد ۱۰ محصول صاف‌کننده‌ی موی مختلف انجام شده‌ است. در این تحقیق هفت تا از آنها بیشتر از حد مجاز فرمالدهید دارند. همچنین میزان متوسط فرمالدهید ۴۶/۱ درصد است که خیلی بیشتر از میزان مجاز است. این به این معنی است که کارکنان آرایشگاه و مشتریان مرتب در معرض میزان غیرمجازی از فرمالدهید هستند.

عوارض کراتینه کردن مو

حتی اگر با استفاده از محلول برزیلی موهایتان را صاف می‌کنید، اگر آرایشگاه شما این کار را به صورت معمول انجام می‌دهد، در معرض این بخارها قرار دارید. سازمان بهداشت و امنیت شغلی گزارش می‌دهد میزان فرمالدهید هوا در آرایشگاه‌هایی که مو را صاف می‌کنند، بیشتر از حد مجاز است.

تحقیق دیگری نشان می‌دهد در طول مدت صاف کردن مو به روش برزیلی سطح فرمالدهید به مقادیر آسیب‌زایی برای آرایشگران و مشتریان می‌رسد. و حتی موادی که «بدون فرمالدهید» هستند، بعدا تبدیل به فرمالدهید می‌شوند.

محلول‌های بدون فرمالدهید هم خیلی سالم نیستند. اخیرا مردم متوجه شده‌اند که فرمالدهید موجود در مواد کراتینه مو برای سلامتی خطرناک است. برای همین شرکت‌ها نسخه‌های «بدون فرمالدهید» محصولات خود را تهیه کرده‌اند.

این شرکت‌های معمولا به‌جای فرمالدهید از متیلین گلیکول استفاده می‌کنند. ولی متیلین گلیکول هم وقتی گرما می‌بیند فرمالدهید آزاد می‌کند. شرکت سازنده می‌تواند ادعا کند این محصول حاوی فرمالدهید نیست. این اصلا حقیقت ندارد چون در نهایت خطرات آن برای سلامتی همان‌ها هستند.

تحقیقی در همین مورد روی هفت محصول صاف‌کننده‌ی مو انجام شد. از هفت محصول شش تای آنها پنج برابر بیشتر از حد مجاز فرمالدهید دارند. پنج تا از این شش محصول برچسب «بدون فرمالدهید» دارند.

کراتینه کردن مو ممنوع!

برخی ایالت‌ها و کشورها صاف کردن مو را با کراتین ممنوع کرده‌اند. به این خاطر که این محصولات سطح خطرناکی فرمالدهید دارند و فروش آنها ممنوع است. در حال حاضر در سرتاسر آمریکا فروش و استفاده از این محصولات ممنوع نیستند. متأسفانه، بسیاری از آرایشگران و مشتریان تا دچار این مشکلات نشوند از خطرات کراتینه کردن مو آگاهی ندارند.

علاوه‌بر فرمالدهید و مواد تولیدکننده‌ی فرمالدهید که موقع صاف کردن روی موی خود می‌گذارید، از اتوی مو با دمای معمولی ۲۵۰ درجه سانتی‌گراد نیز استفاده می‌شود. این مقدار حرارت می‌تواند برای موهای نازک یا موهایی که قبلا هایلایت شده، خطرناک باشد.

افرادی زیادی هستند که به‌خاطر کراتینه کردن به موهای خود آسیب جدی وارد کرده‌اند. اگر می‌خواهید موهای خود را کراتینه کنید باید خیلی مراقب باشید؛ مخصوصا وقتی روش‌های بهتر و سالم‌تری هم برای بهبود بخشیدن به بافت و ظاهر موها وجود دارند.

آیا راه‌حل‌های جایگزین به‌جای کراتینه کردن مو وجود دارد؟

متأسفانه با اینکه کراتینه کردن مقادیر زیادی فرمالدهید وارد بدن می‌کند، ولی این روش هنوز هم در آمریکا خیلی محبوب است. در دسامبر ۲۰۱۶ گروه محافظت از محیط‌زیست و صدای زنان برای حفاظت از محیط‌زیست از اداره‌ی غذا و دارو (FDA) شکایت کردند.

بر اساس این شکایت اداره‌ی غذا و دارو در وظیفه‌ی خود برای محافظت از زنان در برابر خطرات ناشی از محصولات صاف‌کننده‌ی مو مخصوصا محصولات حاوی فرمالدهید کوتاهی کرده است.

البته تنها وظیفه‌ی دولت نیست که از مردم در برابر این مواد محافظت کند. خود شما هم می‌توانید از این محصولات استفاده نکنید. اولین قدم این است که برای صاف کردن موی خود از کراتینه کردن به روش برزیلی استفاده نکنید.

از آرایشگر خود بپرسید که مو را کراتینه می‌کند یا نه. به این روش می‌توانید آرایشگاهی را انتخاب کنید که سلامتی شما و کارکنان خود را اولویت قرار می‌دهند.

محصول صاف‌کننده‌ی موی دیگری هم وجود دارد که از موادی به نام سریسین استفاده می‌کند. سریسین ماده‌ای است که از کرم‌ابریشم به دست می‌آید. این محصول نتیجه‌ای مشابه با کراتینه کردن برزیلی دارد، ولی هیچ ماده‌ی سمی در آن موجود نیست.

عوارض کراتینه کردن مو

راه‌حل‌های طبیعی و آسان برای بهبود مو

راه‌حل‌های طبیعی زیادی برای بهبود بخشیدن به وضعیت موها وجود دارد؛ از آنچه می‌خورید گرفته تا موادی که هر روز برای موهای خود استفاده می‌کنید. ممکن است این موارد به‌اندازه‌ی کراتینه کردن مو مؤثر نباشند، ولی می‌توانند موهای شما را بدون هیچ عوارض جانبی خطرناکی زیبا کنند.

رژیم غذایی خود را بهبود ببخشید

طبق گفته متخصصان، سلامت مو نشان‌دهنده‌ی سلامت بدن است. دیوید بابایی (David Babaii)، متخصص آرایش موهای بازیگران در لس‌آنجلس می‌گوید: «یکی از مهم‌ترین نکات این است که رژیم سالم داشته باشید. این رژیم باید شامل میوه‌ها و سبزیجات سالم زیادی باشد.»

همین‌طور باید هر روز پروتئین زیادی در رژیم خود داشته باشید. چراکه این مسئله برای سلامتی موی شما ضروری است. مو اساسا از پروتئین (کراتین) ساخته شده‌ است. بنابراین استفاده از پروتئین موهای شما را پرپشت و زیبا می‌کند.

علاوه‌بر پروتئین باید آهن زیادی هم در رژیم خود داشته باشید. ویتامین E، مواد معدنی مانند سلنیوم، مس و منیزیم هم می‌توانند در سلامت مو مؤثر باشند.

 از نرم‌کننده‌هایی استفاده کنید که حاوی کراتین هستند

کراتینه‌ی مو به روش برزیلی تنها روشی نیست که می‌توانید به صورت موضعی به موهای خود کراتین بزنید. می‌توانید شامپوها، نرم‌کننده‌ها و سرم‌موهایی بخرید که حاوی کراتین هستند. این مواد می‌توانند وضعیت موی شما را بهبود ببخشند.

به‌طور منظم از این مواد حاوی کراتین استفاده کنید. آن وقت می‌توانید از فواید صاف کننده‌، ترمیم‌کننده و نرم‌کننده‌ی آنها بهره ببرید؛ بدون اینکه در معرض مواد مضر صاف‌کننده‌های مصنوعی مو قرار بگیرید. حالا می‌توانید شامپو و نرم‌کننده‌ی خانگی خود را در خانه بسازید.

 از ماسک‌ موهای خانگی استفاده کنید

می‌خواهید خودتان در خانه موهایتان را کراتینه کنید ولی نمی‌خواهید در معرض مواد مضر آن قرار بگیرید؟ دستور‌العمل‌های خیلی خوبی وجود دارند.

با استفاده از این دستورالعمل‌ها می‌توانید ماسک‌های مغذی بسازید که موهایتان را با استفاده از آن نرم و صاف کنید. این ماسک‌ها ممکن است تأثیری طولانی‌مدت نداشته باشند، ولی باعث می‌شوند موهایتان از قبل نرم‌تر و درخشان‌تر باشند.

چند ایده‌ی خیلی خوب

ماسک موی کراتین طبیعی: حاوی روغن آرگان یا جوجوبا، آووکادو، روغن آووکادو و بیوتین مایع.
درمان پروتئینی ژلاتینه برای موهای آسیب‌دیده: حاوی ژلاتین، ژلاتین یک پروتئین عالی برای سلامتی پوست و موست.
مواد خیلی زیادی برای تهیه‌ی ماسک مو وجود دارند. اگر احساس خلاقیت می‌کنید، می‌توانید مواد مرطوب‌کننده‌ی مختلفی مانند روغن زیتون،‌ عسل یا آووکادو را با مواد پروتئینی مانند تخم‌مرغ، ژلاتین، شیر پرچرب و ماست ترکیب کنید.

این مواد ارزان هستند و می‌توانید آنها را در آشپزخانه‌ی خود پیدا کنید. می‌توانید روش‌های خانگی مختلف را امتحان کنید تا بهترین ترکیب را برای موهای خود پیدا کنید.

درمان خشکی مو با ماسک های طبیعی خانگی ؛ کم هزینه و فوری موهاتو نرم و لطیف کن

وقتی این دستور را پیدا کردید، می‌توانید به‌صورت منظم از آن استفاده کنید. در این صورت موهای صاف، زنده و قوی خواهید داشت.

 برای افزایش نفوذ مواد نرم‌کننده،‌ این مواد را شب‌ها به موهایتان بزنید

اگر موهای خشک و شکننده داشته باشید، می‌توانید درمان‌های شبانه‌ را برای نرم کردن موهایتان امتحان کنید. این درمان‌ها معمولا با روغن آرگان انجام می‌شوند.

عوارض کراتینه کردن مو

فقط ۴ تا ۱۰ قطره از آن را کف دست خود گرم کنید و بعد به‌وسیله آن سر خود را ماساژ دهید. آن را به تمام موهای خود بمالید، بعد موهای خود را بپیچانید و یک کلاه استخر روی آن بگذارید. گرمای طبیعی بدن شما به وسیله‌ی کلاه استخر بین موهایتان حفظ می‌شود. این کار کمک می‌کند روغن بیشتر به موهایتان نفوذ کند.

به‌علاوه به این روش بالش شما هم چرب نمی‌شود. صبح موهایتان را مثل همیشه بشویید و آن‌قدر آب بکشید که آثار روغن کاملا از بین بروند.

اگر پوست سرتان خشک است یا موهایتان شورهدارند، دو بار در هفته این کار را تکرار کنید تا شوره‌ی مو از بین برود.

روغن عصاره‌های گیاهی را نیز امتحان کنید

روغن‌های گیاهی می‌توانند سلامتی مو را بهبود ببخشند. این روغن‌ها می‌توانند موها را سالم‌تر و قوی‌تر کنند.

عوارض کراتینه کردن مو

اگر موهایتان وزوزی هستند و پوست سر شما متورم است، روغن‌های گیاهی رزماری، صدر و مریم‌گلی موها را ضخیم‌تر می‌کنند و از تورم پوست سر جلوگیری می‌کنند.

خیلی از شامپوها حاوی روغن‌های گیاهی هستند. البته استفاده از نرم‌کننده‌ هم می‌تواند به شانه‌کردن موهای وزوزی کمک‌کند و موهای شما را درخشان‌تر کند. البته می‌توانید بسته‌ به نوع موهایتان با استفاده از روغن‌های گیاهی در خانه نرم‌کننده‌ی مو درست کنید.

 از روغن نارگیل برای حافظت از موهایتان استفاده کنید

اگر موهایتان را زیادی داغ کنید می‌توانید به‌آسانی به آنها صدمه بزنید. البته روغن نارگیل می‌تواند کمک کند تا از موهایتان محافظت کنید.

روغن نارگیل از شکنندگی موها جلوگیری می‌کند. به‌علاوه، روغن نارگیل یکی از بهترین مواد برای نرم کردن موهای وزوزی است. بسته‌ به میزان موهای خود با میزان خیلی کمی (یک‌چهارم تا یک قاشق چای‌خوری) شروع کنید. روغن را در دست‌های خود گرم کنید.

از ریشه تا نوک موهایتان را به آن آغشته کنید و بعد سشوار بکشید و هر‌ طور که می‌خواهید حالت دهید. فقط کمی بیشتر طول می‌کشد تا موهایتان خشک شوند، ولی با استفاده از روغن نارگیل موها نرم و درخشان و حالت‌پذیر می‌شوند.

حتی اگر موخوره دارید می‌توانید از روغن نارگیل استفاده کنید تا موخوره‌ها را بهبود ببخشید. فقط کمی روغن نارگیل را به ته موهای خود بمالید. حتی اگر موهایتان هیچ مشکلی ندارند، باید بدانید که هیچ‌چیز به‌اندازه‌ی روغن نارگیل برای مو مناسب نیست.

مزایای کراتینه کردن

صرفه جویی در وقت

اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که اغلب موهای خود را صاف می کنید ،یک محصول کراتین خوب و البته تایید شده زمان خشک کردن و آرایش موها شما را بین ۴۰ تا ۶۰ درصد کاهش خواهد داد که این زمان بسیار قابل توجه ای است !

خداحافظ موهای وز

روشهای طبیعی زیادی برای از بین بردن وز موها وجود دارد،اما کراتین یکی از روشهایی است که در سالن های آرایش برای فرد انجام می شود.

عوارض کراتینه کردن مو

کسانی که وز موها را تجربه کرده اند ،پس از کراتینه کردن موها ،گاهی فراموش می کنند که قبلا تا چه حد از این موضوع نگران بوده و استرس داشتند .

اینکه حالا با خیالی آسوده ،در هوای بارانی و حتی در جاهایی که رطوبت هوا زیاد است ،قدم میزنند ،بدون اینکه دلواپس تغییر حالت و وز شدن انها باشند ،بسیار عالیست!

مهمترین عوارض کراتینه کردن مو

همانطور که در بالا توضیح دادیم، استفاده از کراتینه مو می تواند عوارض جبران ناپذیری برای سلامت شما داشته باشد. در ادامه به مهمترین عوارض کراتینه کردن مو اشاره کرده ایم:

مبتلا شدن به بیماری سرطان

کراتینه کردن مو به روش برزیلی، خطر مبتلا شدن به بیماری سرطان را بسیار افزایش می دهد. فرمالدهید، یک ماده سرطانزاست که تقریبا در اغلب محصولات کراتینه مو یافت می شود. حتی نوع مشهور کراتین مو به نام نوع برزیلی حاوی فرمالدهید است.

اگر چه بیشتر سالن های زیبایی از ماسک های مو برای پاک کردن فرمالدهید استفاده می کنند ولی هیچ روشی وجود ندارد که از جذب مقدار بسیار کم فرمالدهید از سطح پوست پیشگیری کند و فرمالدهید خاصیت بالقوه شدیدی برای بروز کانسر دارد.

علاوه بر سرطان، تماس طولانی مدت با فرمالدهید می تواند موجب آسیب سیستم عصبی مرکزی هم شود. این آسیب ها شامل افزایش ابتلا به سردرد، افسردگی، تغییر خلق وخو، بی خوابی،‌ بدخلقی، کاهش تمرکز و کاهش چالاکی، حافظه و تعادل می شوند.

عوارض کراتینه کردن مو

عوارض جانبی ناشی از کراتینه کردن مو غالبا شدید است. شما ممکن است از فرم فر یا وز موهای خود خسته شده باشید ولی باید دقت کنید که کراتینه کردن مو و به دنبال آن صاف شدن مو معمولا بیشتر از 2 ماه دوام نمی آورد.

 ریزش مو

از دیگر عوارض کراتینه کردن مو، می تواند به ریزش مو اشاره کرد. دیده شده که موها پس از اولین شستشو از ریشه شروع به ریزش می کنند حتی اگر از محصولات مراقبت مو که در سالن ها توصیه می شود، استفاده کنند.

بعلاوه غیر از ریزش مو، نازک شدن مو هم طی چند هفته پس از کراتینه کردن مو دیده شده است.

در این شرایط مراجعه به پزشک متخصص پوست و مو برای بررسی علت ریزش مو ضروری است و ممکن است نیاز به مصرف داروهای ضد ریزش مو باشد.

تخریب ساختمان مو

ممکن است بعد از کراتینه کردن، موها براق و درخشنده شوند ولی این اتفاق دوام زیادی ندارد و 3-2 هفته پس از کراتینه کردن مو، قوام و بافت مو تغییر خواهد کرد.

موها خشک و شکننده می شوند ولی فرم فر یا وز مو تغییر کرده و صاف شده است و بنابراین ممکن است توقعی که شما از صاف شدن مو در نظر داشتید پس از 2 یا 3 بار شستن تامین نشود.

افرادی زیادی هستند که به خاطر کراتینه کردن مو به موهای خود آسیب جدی وارد کرده اند. اگر می خواهید موهای خود را کراتینه کنید باید خیلی مراقب باشید؛ مخصوصا وقتی روش های بهتر و سالم تری هم برای بهبود بخشیدن به بافت و ظاهر موها وجود دارند.

آیا استفاده از مام زیر بغل خطرناک است ؟ + اشتباهاتی که در استفاده از مام تکرار می کنید !

 واکنش های حساسیتی

کراتینه کردن مو نیز با بروز واکنش های آلرژیک در تعدادی از افراد همراه بوده است.

عوارض کراتینه کردن مو

این علائم شامل خارش و دانه های قرمز رنگ است که علائم معمول آلرژی محسوب می شوند باید توجه داشته باشید اگر زمینه آلرژی دارید، در انتخاب کراتین مو کمی تامل کنید.

کراتینه برای زنان باردار اکیدا ممنوع

همان طور که قبلا عنوان شد، بخار های فرمالدهید تا زمانی که اثر کراتینه روی موها باقی است، می توانند با برخورد حرارت سشوار یا اتوی مو متصاعد شوند. خطر این بخار برای زنان باردار چند برابر است.

مراحل کراتینه کردن مو یا هفت خوان رستم

معمولا فرایند کراتینه مو، ۲ الی ۳ ساعت طول می‌کشد. اما بهتر است برای احتیاط بیشتر، از مراقبت های قبل و بعد از کراتینه غافل نشویم.

فراموش نکنید که کراتینه مو یک فرایند شیمیایی است و در هر صورت با طبیعت پوست و مو در تضاد خواهد بود و ممکن است عوارض کراتینه کردن مو قابل توجه باشد.

اگر شما این روش پر دردسر را انتخاب کرده اید، برای به حداقل رساندن این عوارض بهتر است مراقبت های قبل و بعد را به طور کامل انجام بدهید. اما در بهترین حالت نیز شما موهای خود را با یک روش تهاجمی صاف کرده اید و این کار عواقبی را نیز در پی دارد.

مراقبت های قبل از کراتینه کردن مو

قبل از اینکه به آرایشگاه بروید، بهتر است از مناسب بودن کراتینه برای موهای خود اطمینان حاصل کنید. فقط به این که دوست شما بهترین نتیجه را از این روش گرفته است، اکتفا نکنید .

در نظر داشته باشید که شرط اول برای کراتینه مو، داشتن مویی فر یا وز است. کراتینه برای موهای صاف و نرم نه تنها توصیه نمی شود، بلکه ممکن است باعث آسیب موهای شما هم شود.

یکی دیگر از مواردی که قبل از کراتینه مو نباید از آن غافل شوید، پیدا کردن آرایشگاه و متخصص قابل اعتماد و حرفه ای است.

فرمول مواد کراتینه برای موهای مختلف متفاوت است. پس حتما مطمئن شوید که آرایشگر شما مهارت لازم برای تشخیص بهترین فرمول را داشته باشد.

روند مشقت بار کراتینه مو

فرایند ترمیمی کراتینه مو، زمان بر است. پس روزی را انتخاب کنید که وقت کافی برای انجام مراحل زیر را داشته باشید:

  • موهای خود را با شامپو بشویید
  • از نرم کننده استفاده نکنید
  • موها را کاملا خشک کنید
  • مواد کراتینه را روی موهای خود استفاده کنید
  • بنا به دستورالعمل آرایشگر خود ۲۰ الی ۵۰ دقیقه صبر کنید که محلول کراتینه اثر کند
  • طبق نظر آرایشگر و بعد از سپری شدن زمان مورد نظر موهای خود را بشویید و خشک کنید

با اینکه بعد از انجام تمام این مراحل وقت گیر شاهد موهایی صاف، نرم و درخشان خواهید بود؛ اما لازم است بار دیگر ذکر شود که کراتینه مو فرایندی شیمیایی است و نباید برای رسیدین به زیبایی از سلامت پوست و موی خود غافل شویم.

مراقبت های بعد از کراتینه کردن مو

کراتینه مو به عنوان روشی ترمیمی شناخته شده است، اما توجه داشته باشید که خود این فرایند هم به مراقبت احتیاج دارد.

عوارض کراتینه کردن مو

معمولا شامپوهای ویژه ای برای بعد از کراتینه وجود دارد که آرایشگر شما با توجه به ویژگی های خاص موی خودتان پیشنهاد خواهد کرد. علاوه بر این ممکن است تا چهل و هشت ساعت قادر به شستن موها یا بستن آن ها نباشید.

روش های جایگزین کراتینه کردن مو

امروزه برای آنکه عوارض ناشی از کراتینه مو را کاهش دهند، از روش های جایگزین استفاده می نمایند. به طور مثال شما می توانید از انواع ماسک مو خانگی استفاده نمایید که هم باعث شادابی و صاف شدن موها می شود هم نوعی احیا و مراقبت از مو بدون ضرر است.

البته باید در نظر داشت که استفاده از ماسک مو باید مستمر باشد. یکی از جایگزین های خانگی خوب برای کراتینه، استفاده از ژل کتیرا است.

این ژل در مقابل حرارت می تواند محافظ خوبی برای مو ها باشد. از طرف دیگر شما می توانید از روغن های گیاهیی همچون روغن زیتون و روغن نارگیل در زمان خواب استفاده نمایید تا موهای شما به مرور صاف شود.

گاها تغییر رژیم های غذایی نیز می تواند باعث صاف شدن موها شود. استفاده از سبزیجات، تخم مرغ و مرکبات تأثیر بسزایی در سلامت موها خواهند داشت.

پیشنهاد می شود از آووکادو هم به صورت خوراکی و هم به عنوان ماسک خانگی استفاده نمایید تا تأثیر فوق العاده آن را بر روی صاف شدن موهای خود مشاهده نمایید.

روغن آرگان نیز می تواند یک جایگزین خوب برای کراتینه مو باشد زیرا این مورد علاوه بر صاف نمودن وز های مو می تواند باعث درخشندگی، شفافیت و سلامت مو ها شود.

به صورت کلی تا زمانیکه روش های سنتی و گیاهی می توانند مشکلات موها را رفع نمایند، استفاده از مواد شیمیایی توصیه نمی شود.

نکات اضافی در مورد عوارض کراتینه کردن مو

هرگز فراموش نکنید که قبل از انجام کراتین ابتدا مقداری از آن را روی بازو یا پای خود تست کنید تا مطمئن شوید که روی پوست شما واکنش منفی ندارد.

عوارض کراتینه کردن مو
اگر از بیماری پسوریازیس یا درماتیت یا هر گونه بیماری پوستی رنج میبرید،لازم است که قبل از انجام کراتین به متخصص پوست مراجعه کنید.
نباید از شامپو یا نرم کننده ای استفاده کنید که حاوی سولفات است ،زیرا ممکن است باعث آسیب به موها شود.
توصیه میشود در برابر نور خورشید یا اشعه UVA و UVB از موهایتان محافظت کنید، زیرا ممکن است باعث خشکی مو و بسیاری از مشکلات دیگر شود.
موهایتان را حداقل 24 ساعت بعد از انجام کراتین شستشو ندهید.

کراتین چیست؟

کراتین در بدن انسان‌ها پروتئینی با ساختار فیبری است که در موها، ناخن‌ها و در بافت اپیتلیوم (بافت پوششی) پوست وجود دارد. در بخش‌هایی از بدن حیوانات هم کراتین وجود دارد. مثلا سُم‌ها، شاخ‌ها، پشم و پرهای آنها سرشار از کراتین هستند.

آیا کراتینه کردن مو برای موهای شما ضرر دارد؟

اگر موهای صاف و نازکی دارید، حتی فکر کراتینه کردن را هم نکنید.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

19 بهمن 1400

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *