افتتاح حساب ترکیه
غذا با سیب زمینی

یکی از راحت ترین و سریعترین غذاهایی که هر خانم می تواند در اغلب موارد برای شام آماده کند غذا با سیب زمینی است. سیب زمینی از پر مصرف ترین مواد غذایی در سراسر جهان محسوب می شود که با آن می توانیم انواع غذاهای فوری و مجلسی درست کنیم. در این مطلب گروه آشپزی شادمگ ما به معرفی چندین نوع غذا با سیب زمینی پرداختیم.

غذا با سیب زمینی

سیب زمینی در آشپزی ایرانی هم از جایگاه ویژه ای برخوردار است و غذاهای بسیار محبوب و پرطرفداری با آن تهیه می شود. البته از سیب زمینی علاوه بر غذاهای خوشمزه میان وعده های بسیار محبوبی هم درست می شود که از شناخته شده ترین این میان وعده ها می توان به چیپس سیب زمینی، سیب زمینی سرخ کرده و … اشاره کرد. علاوه بر اینکه سیب زمینی معمولا از ارزان ترین مواد غذایی محسوب می شود که از نظر اقتصادی هم کاملا به صرفه می باشد.

غذا با سیب زمینی

اگر در خانه یک کلیوگرم سیب زمینی داشته باشید، دیگر خیالتان راحت است که می‌توانید با آن کلی غذای خوشمزه درست کنید بدون اینکه ماده اولیه دیگری نیاز داشته باشید. مطمئنا همه ما غذاهایی که در ادامه به آن اشاره خواهیم نمود را تهیه و نوش جان کرده‌اید اما حضور ذهن برای طبخ آن ندارید. در ادامه لیستی از انواع غذا با سیب زمینی برای شما تهیه کرده‌ایم که آشپزی را برایتان ساده خواهد کرد.

اگر به غذاهای گوشتی علاقه مندید، ما بیش از 20 مدل غذا با گوشت چرخکرده را یادتان داده ایم. برای مشاهده ی این لیست کافیست کلیک کنید.

خواص غذا با سیب زمینی

سیب‌زمینی یک ماده غذایی بسیار مفید است و خواص متعددی دارد:

منبع انرژی: سیب‌زمینی حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات است که انرژی لازم برای فعالیت‌های روزانه را فراهم می‌کند.

منبع ویتامین C: سیب‌زمینی حاوی ویتامین C است که به عنوان آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند و سلامت پوست، سیستم ایمنی بدن و جذب آهن را تقویت می‌کند.

منبع پتاسیم: پتاسیم موجود در سیب‌زمینی کمک می‌کند تا فشار خون را کنترل کرده و عملکرد قلب و عروق را بهبود بخشد.

فیبر غذایی: سیب‌زمینی حاوی فیبر غذایی است که به سلامت دستگاه گوارش کمک کرده و میزان قند خون را کنترل می‌کند.

منبع ویتامین B6: این ویتامین در سیب‌زمینی به بهبود عملکرد مغز و سیستم عصبی کمک می‌کند.

منبع مواد معدنی: سیب‌زمینی حاوی مواد معدنی مانند مس، فسفر، منیزیم و روی است که برای سلامت استخوان‌ها و عملکرد سلول‌های بدن مهم هستند.

کمک به کنترل وزن: به دلیل حجم بالای فیبر و کمبود چربی، سیب‌زمینی می‌تواند در کنترل وزن مفید باشد.

محافظت از پوست: مصرف سیب‌زمینی به عنوان یک منبع ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌ها می‌تواند پوست را از آسیب‌های آزادهای اکسیژنی محافظت کند.

از آنجا که سیب‌زمینی یک ماده غذایی چندکاره است، می‌توانید آن را به صورت مختلف در غذاها استفاده کنید مانند سوپ، سالاد، پوره، چیپس، و …

لیست انواع غذا با سیب زمینی

سیب زمینی از آن دسته محصولاتی که با داشتن در خانه می‌توان خیلی سریع اقدام به پخت غذا کرد. غذاهای بسیار متنوعی با سیب زمینی تهیه می‌شود در ادامه با سایت آشپزی فودوتو همراه ما باشید تا بهترین و به روزترین دستورهای پخت را با هم مرور کنیم.

پوره سیب زمینی

پوره سیب زمینی همانطور که از نامش پیداست با سیب زمینی پوره شده درست می‌شود. از شیر، کره و نمک و فلفل نیز معمولا در طرز تهیه پوره سیب زمینی استفاده می‌شود. از پوره سیب زمینی می‌توانید به عنوان دورچین کنار غذای اصلی خود که ترکیبی از سبزیجات و انواع گوشت و استیک است استفاده کنید. طرز تهیه غذای بی روغن شاید به نظر سخت بیاید ولی هیچ فرقی با غذاهای دیگر ندارد. کافیست روش طبخ غذا را یاد بگیرید آن وقت بدون چکه ای روغن خوشمزه ترین غذاها را می پزید.

غذا با سیب زمینی

سیب زمینی کبابی یا تنوری

تنوری یا کبابی کردن سیب زمینی یک راه ساده برای درست کردن یک غذای سالم و البته خوشمزه است. می توانید برای طرز تهیه سیب زمینی تنوری یا کبابی از فر، قابلمه یا ماکروفر هم استفاده کنید. در ضمن ارومیه ای ها، سیب زمینی تنوری شده را با تخم مرغ آبپز به عنوان یک غذای خیابانی و محبوب می شناسند. به این غذا یرآلما- یومورتا هم می گویند. با این غذا تا ساعت ها احساس سیری می کنید.

طرز تهیه خورشت کوفته قلقلی مجلسی و خاص

غذا با سیب زمینی

سیب زمینی سرخ کرده

روش‌های متفاوتی هست که باعث می‌شود سیب زمینی برای سرخ کردن روغن زیادی نبرد. همچنین بیشتر افراد سیب زمینی سرخ کرده را با نمک مزه‌دار می‌کنند و ادویه خاصی استفاده نمی‌کنند ولی اگر دوست داشته باشید می‌توانید بعد از سرخ شدن سیب زمینی‌ها کمی پودر سیر یا پودر آویشن و فلفل سیاه هم علاوه بر نمک بزنید.

غذا با سیب زمینی

سالاد سیب زمینی

سالاد سیب‌زمینی غذایی با سیب‌زمینی آب‌پز است که در نواحی مختلف جهان به شکل‌های متفاوتی تهیه می‌شود. این سالاد انتخاب خوبی در منوی آشپزهایی است که برای تعداد زیادی از مردم آشپزی می‌کنند، زیرا به آسانی به مقدار زیاد و سریع آماده شده و از مواد ارزان درست می‌شود.

سوپ سیب زمینی

این سوپ، به سوپ ایرلندی هم شناخته می‌شود. برای پخت این سوپ ابتدا سیب زمینی خرد شده را درون روغن زیتون می‌پزند و سپس پیاز، ادویه‌جات و استاک گوشت مرغ را اضافه می‌کنند و اجازه می‌دهند مواد با هم بپزند در نهایت سوپ را درون غذاساز و سا مخلوط کن ریخته و هنگام سرو روی سوپ را با خامه تزئین می‌کنند.

غذا با سیب زمینی

سیب زمینی و تخم مرغ آب پز

این غذا در استان‌های شمال غربی ایران به “یرآلما یومورتا” شناخته می‌شود. برای تهیه این غذا ابتدا نان سنگک یا لواش را پهن کرده و با کره روی آن را چرب می‌کنند. سپس سیب زمینی آب پز شده و تخم مرغ را بر روی آن پهن کرده و مقداری فلفل، نمک، سس، نعناع و تره به آن اضافه می‌کنند. این ساندویچ هم خوشمزه است و هم سالم.

کراکت سیب زمینی

کراکت سیب زمینی (potato croquettes) یک دورچین ترد و خوشمزه و یک شام سبک در کنار سس گوجه یا سالاد سبزیجات است. مثل کراکت‌های دیگر، کراکت سیب زمینی‌ هم در اصل از غلتاندن ترکیبی از سیب زمینی در آرد، تخم مرغ و پودر نان (پودر سوخاری) و سپس سرخ کردن آن تهیه می‌شود.

غذا با سیب زمینی

گراتن سیب زمینی

گراتن در اصل یک تکنیک آشپزی است که در آن مواد با یک لایه ترد مثل آرد سوخاری، پنیر رنده شده تخم مرغ یا کره پوشانده می‌شود.

غذا با سیب زمینی

این غذا در فر پخته می‌شود و در همان ظرفی که پخته شده سرو می‌شود. البته گراتن سیب زمینی یکی از محبوب‌ترین انواع گراتن است. برای درست کردن این غذا اسلایس‌های نازک سیب زمینی داخل ظروف پیرکس قرار داده می‌شود و روی آن پنیر پیتزا و سس بشامل ریخته می‌شود و در فر پخته می‌شود.

کوکو سیب زمینی

کوکو سیب زمینی یک غذای ساده است که به دو روش کوکو سیب زمینی خام و یا پخته تهیه می‌شود. توجه داشته باشید که ضخامت کوکو سیب زمینی زیاد باشد، زیرا در غیر اینصورت داخل کوکو به خوبی نخواهد پخت.

غذا با سیب زمینی

هنگامی که دارید کوکو سیب زمینی را سرخ می‌کنید کنار دست خود یک بشقاب داشته باشید و روی آن دستمال کاغذی آشپزخانه قرار دهید. بعد سرخ شدن کوکوها آن‌ها را داخل بشقاب قرار دهید تا روغن اضافی‌شان جذب دستمال کاغذی شود.

پیراشکی سیب زمینی

پیراشکی ها یکی از شیک ترین و در عین حال محلسی ترین پیش غذاها برای مهمانی ها و دروهمی هاست. البته پیراشکی انواع مختلفی هم دارد. برای درست کردن پیراشکی، اول باید خمیر آن را درست کرده و بعد پیراشکی را با مواد مختلف و دلخواه پر کنید.

غذا با سیب زمینی

در طرز تهیه پیراشکی سیب زمینی که اصالت روسی دارد، از سیب زمینی و قارچ و گوشت چرخ کرده هم استفاده می شود. البته موادی که در این غذا به کار می برید کاملا اختیاری هستند.

سمبوسه سیب زمینی

سمبوسه از خوراکی‌های معروف ایرانی و بیشتر در جنوب و شرق ایران نظیر هرمزگان و خراسان وبلوچستان پخت‌شده و از آنجا به سایر مناطق برده شده‌است. در طبخ سنبوسه از نان لواش، گوشت قرمز، سبزیجات معطر، سیب زمینی، فلفل سیاه قرمز، ادویه و برخی مواد دیگر که مرتبط با نوع سنبوسه است استفاده می‌شود. سنبوسه در ایران به عنوان یک اسنک مصرف می‌شود.

پنکیک سیب زمینی ساده

پنکیک سیب زمینی بافتی شبیه کوکو سیب زمینی دارد، با این تفاوت که ماده اصلی به کار رفته در آن، سیب زمینی است.

غذا با سیب زمینی

این پنکیک معمولا یک غذای ساده و البته محبوب لهستانی ها برای صبحانه است و کودکان هم حسابی از آن استتقبال می کنند. مواد اصلی در طرز تهیه پنکیک سیب زمینی، آرد، تخم مرغ و سیب زمینی است که برای لذیذتر شدن معمولا پنیر موزارلا یا پنیر پیتزا هم در آن به کار می رود.

آموزش کامل و قدم به قدم تهیه خورش ریواس خوشمزه مجلسی

کیک سیب زمینی استرالیایی

شاید در نگاه اول کیک و پنکیک سیب زمینی را با هم اشتباه بگیرید ولی طعم این دو غذا با سیب زمینی با هم متفاوت است.

در ضمن در طرز تهیه کیک سیب زمینی از تخم مرغ استفاده نمی شود. دلستر هم به عنوان یک طعم دهنده عالی در آن به کار می رود. این غذای خوشمزه اصالتا استرالیایی به عنوان میان وعده، پیش غذا یا غذای اصلی به کار می رود.

کمپیر سیب زمینی و گوشت ترکیه ای

کمپیر اصالتا یک غذای ترکی است و ما معمولا آن را به عنوان سیب زمینی تنوری می شناسیم. در طرز تهیه کمپیر سیب زمینی، سیب زمینی های استانبولی تنوری شده با مواد دیگر مثل گوشت، سبزیجات، پنیر و … پر می شوند.

غذا با سیب زمینی

این غذا علاوه بر این که حسابی شما را تا مدت ها سیر نگه می دارد، قوی هم هست. بنابراین درست کردن آن برای یک بار همه که شده، توصیه می شود.

کوکو سیب زمینی شکم پر

یکی از خاص ترین انواع غذا با سیب زمینی کوکو شکم پر است. همان طور که از اسمش هم پیداست، طرز تهیه کوکو سیب زمینی شکم پر، مشابه همان کوکوی ساده است ولی داخل آن با مواد مختلفی پر می شود. مثل گوشت چرخ کرده، حبوبات، پنیر و … این غذا بسیار مقوی است و البته زمان زیادی هم برای پخت نیاز ندارد، فقط کافی است کمی خلاقیت به خرج دهید تا به این غذای نونی با سیب زمین طعمی لذیذ ببخشید.

غذا با سیب زمینی

آلو تیکا؛ کتلت سیب زمینی به روش هندی

یکی از غذاهای مشهور هندی الو تیکی یا آلوتیکی نام دارد که در اصل کوکو یا کتلت سیب زمینی ایرانی است؛ با این تفاوت که در آن از ادویه‌های زیادی از جمله گرام ماسالا استفاده شده است و عموما هم با سس تند سرو می‌شود. معروف‌ترین و پرطرفدارترین سس‌هایی که با آلو تیکی مصرف می‌شوند، طعم نعنا یا نخود و ماست دارند. به نظر می‌رسد هندی ها هم مثل شیرازی ها به سیب زمینی «آلو» می‌گویند. آموزش طرز تهیه آلو تیکی را در مجله کوروش بخوانید.

دوپیازه شیرازی

دوپیازه آلوی شیرازی هم یک غذای سریع و هم یک غذای نونی با سیب زمینی محسوب می‌شود. این غذا در عرض کمتر از یکساعت آماده شده و بسیار دلچسب است.

غذا با سیب زمینی

 شامی کباب یا کتلت گوشت و سیب زمینی

شامی کباب یا کتلت گوشت و سیب زمینی ( که البته شامی کباب بدون سیب زمینی هم مشهور است) از جمله محبوب ترین غذاهای نونی و برنجی است. طرز تهیه شامی کباب تهرانی و کرمانشاهی هم بسیار مشهور است. طرز تهیه شامی کباب با تمام نکات و فوت و فن ها به سبک شهرهای مختلف ایران را در مجله کوروش بخوانید.

تاس کباب

تاس کباب با گوشت چرخ کرده یکی از غذا‌های سنتی است که از ترکیب سیب زمینی با گوشت چرخ کرده یا گوشت قیمه درست می‌شود. ولی اگر قصد درست کردن یک غذای ساده با سیب زمینی را دارید، باید از گوشت چرخ کرده در تهیه آن استفاده کنید. چون همانطور که می‌دانید پختن گوشت گوسفندی تکه‌ای حداقل ۳ ساعت زمان می‌برد، ولی زمان مورد نیاز برای پختن گوشت چرخ کرده حداکثر ۳۰ دقیقه است.

غذا با سیب زمینی

سیب پلو کرمانشاهی

سیب پلو کرمانشاهی یکی از خوشمزه ترین پلو ۶۵های محلی و مخلوط با ترکیب سیب زمینی و گوشت یا مرغ است.این  پلو کرمانشاهی را با تن ماهی یا حتی اگر گیاهخوار هستید با سویا یا بدون گوشت هم می توانید درست کنید. با اینکه بیشتر انواع کباب و دنده کباب کرمانشاهی مشهور است اما بد نیست طرز تهیه سیب پلو کرمانشاهی را هم امتحان کنید.

انواع یتیمچه با سیب زمینی و بادمجان

یتیمچه ها هم جزو انواع غذا با سیب زمینی و گوجه و البته بادمجان هستند. در برخی شهرها به جای بادمجان از کدو هم استفاده می شود. این غذا را معمولا به عنوان یک غذای اصلی ساده و سریع می توان در برنامه غذایی جای داد. علاوه بر این در طرز تهیه یتیمچه از مواد دیگری مثل کلم هم استفاده می شود.

سالاد الویه

سالاد الویه معمولا پای ثابت مهمانی ها و دور همی های خودمانی و جشن تولد است. تقریبا همه هم با این غذا میانه خوبی دارند. ماده اصلی سالاد الویه سیب زمینی است که با هویج، نخود فرنگی، ژامبون یا مرغ، تخم مرغ آب پز، خیارشور و دیگر مخلفات دلخواه درست شده و با سس مایونز معمولی یا رژیمی مخلوط و یکدست می شود.

دستور تهیه پیتزا گوشت و قارچ خوشمزه به روش فست فوری ها

در طرز تهیه سالاد الویه علاوه بر به خرج دادن کمی صبر و حوصله باید کمی سلیقه خودتان را هم دخیل کنید. برای داشتن یک سالاد الویه خوشمزه باید رازها و فوت و فن های الویه را هم بلد باشید تا یک سالاد الویه با طعم و مزه رستورانی درست کنید.

مافین پوره سیب زمینی از غذاهای جذاب با سیب زمینی است

غذا با سیب زمینی

برای تهیه این غذا باید از قبل پوره سیب زمینی آماده داشته باشید. همچنین به قالب مافین نیز نیاز دارید.

ابتدا پوره سیب زمینی را با تخم‌مرغ، پنیر چدار، بیکن و تره مخلوط کنید؛
فلفل‌سیاه را به آن اضافه کنید؛
قالب مافین را با روغن چرب کنید و یک قاشق از محتویات‌ ظرف را در آن بریزید؛

روی هر یک از قالب‌ها پنیر پارمزان بریزید؛
این ترکیبات را ۳۰ تا ۳۵ دقیقه در فر با دمای ۴۰۰ درجه فارنهایت (۲۰۴ درجه سانتی‌گراد) بپزید تا به‌رنگ قهوه‌ای مایل به طلایی دربیایند؛
بگذارید مافین سیب زمینی ۵ دقیقه خنک شود و آن را به‌صورت گرم با خامه ترش سرو کنید.

سالاد سیب زمینی آلمانی

این سالاد‌ خوشمزه باید گرم سرو شود. برای تهیه این سالاد می‌توانید از بیکن‌های موجود در بازار استفاده بکنید. اگر بیکن‌تان چربی کافی دارد، برای تفت‌دادن آن نیازی به روغن نیست. در غیر این صورت، برای تفت‌دادن بیکن از مقداری روغن استفاده کنید.

غذا با سیب زمینی

 

املت سیب زمینی اسپانیایی

سیب زمینی های ترد و پخته شده، دستور پخت املت را به شکل بهتری درمی آورد.

در یک کاسه متوسط، تخم مرغ ها را با ¾ قاشق چایخوری نمک هم بزنید؛ آن را کنار بگذارید. سپس در یک کاسه بزرگ، سیب زمینی ها را با ¼ قاشق چایخوری نمک هم بزنید.

یک ماهیتابه نچسب مقداری روغن را با حرارت متوسط گرم کنید. سیب زمینی ها را اضافه کنید، آن را برای ۱۰ تا ۱۲ دقیقه یا تا زمانیکه نرم بشوند بپزید اما از هم نپاشند، گاهی به آرامی سیب زمینی ها را هم بزنید. سپس با قاشق مخصوص سیب زمینی را به یک کاسه بزرگ منتقل کنید.

غذا با سیب زمینی

پیاز را به ماهیتابه اضافه کنید. برای ۱۲ دقیقه یا تا زمانی که خیلی نرم بشود آن را بپزید و گاهی اوقات هم بزنید. با قاشق پیازها را به کاسه سیب زمینی ها منتقل کنید. وقتی مخلوط پیاز و سیب زمینی کمی سرد شد، به آرامی تخم مرغ ها را هم بزنید تا خوب ترکیب شوند.

همه روغن به جز دو قاشق از آن را درون ماهیتابه بریزید (روغن را برای استفاده دیگر نگه دارید). با دمای متوسط به مدت ۱ دقیقه آن را گرم کنید. مخلوط تخم مرغ و سیب زمینی را به ماهیتابه اضافه کنید و به صورت یک لایه یکدست پخش کنید؛ حرارت را تا دمای ملایم کم کنید. مواد را برای مدت ۷ دقیقه بپزید یا تا زمانیکه تخم مرغ ها سفت شوند یا لبه های آن قهوه ای شود.

لبه ها را با کفگیر پلاستیکی شل کنید. ماهیتابه را از روی حرارت بردارید و روی آن را با یک بشقاب بزرگ بپوشانید، با دقت آن را برگردانید، ماهیتابه و بشقاب را در کنار هم نگه دارید. املت را دوباره به داخل ماهیتابه برگردانید. آن را برای ۳ دقیقه بپزید یا تا زمانیکه مواد ته و وسط سفت شود. غذا را به صورت گرم یا در دمای اتاق و با جعفری خرد شده سرو کنید.

اشکنه

اشکنه سیب زمینی یکی دیگر از انواع غذای ساده با سیب زمینی است که از ترکیب پیاز، تخم مرغ و سیب زمینی درست می‌شود. این غذای ساده و سبک هم برای نهار و هم برای شام گزینه مناسبی است و در کمتر از ۴۰ دقیقه آماده می‌شود.

غذا با سیب زمینی

تفاوت پنکیک سیب زمینی و کوکو سیب زمینی در چیست؟

پنکیک سیب زمینی بافتی شبیه کوکو سیب زمینی دارد، با این تفاوت که ماده اصلی به کار رفته در آن، سیب زمینی است.

موارد استفاده پوره سیب زمینی چیست؟

از پوره سیب زمینی می‌توانید به عنوان دورچین کنار غذای اصلی خود که ترکیبی از سبزیجات و انواع گوشت و استیک است استفاده کنید.

 

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۳ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

3 اردیبهشت 1403

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *