نکات خرید طلا

اگر قصد دارید به هر علتی طلا بخرید پیشنهاد می کنیم ابتدا این مطلب گروه سبک زندگی شادمگ را مطالعه کنید. اینجا نکات خرید طلا را به شما گوشزد کردیم تا هنگام خرید طلا کمترین ضرر را کنید.

دانستنی های مهم قبل از خرید طلا

قبل از اینکه برای خرید طلا و جواهرات عازم شوید، نکات خرید طلا را بدانید و از میزان عیار طلا اطلاعات کسب کنید و آگاه شوید که این عیار چه تاثیری در قیمت جواهر و دوام و سختی آن می گذارد

باید بدانید که طلای 24 عیار طلای خام و با ارزشترین نوع طلا است. در اصل طلا در فرم خام خود بسیار نرم است، بنابراین برای رسیدن به استحکام و سختی مطلوب با انوع فلزات از قبیل کربن، نقره، روی یا نیکل ترکیب می شود. حال باید بدانید که عیار طلا چیست و چگونه تعیین می شود.

طلای خام دارای عیار 24 است که برای زیورآلات مناسب نیست. اگر طلا دارای عیار 10 باشد این بدان معناست که اگر طلا به 24 قسمت تقسیم شود 10 قسمت آن طلا است و 14 قسمت آن فلزهای دیگر.

طلا و جواهرات در ایران با استفاده از طلای 18 عیار تهیه می شوند. بنابراین توضیحات مشخص می شود که هرچه عیار طلا بالاتر برود، آن طلا نرم تر و گرانتر می شود.

نکات خرید طلا

با نشانه های عیار که روی طلا هک شده است آشنا شوید

غالبا روی زیورآلات طلا نشانه هایی که بیانگر عیار طلای به کار رفته است هک می شود. این نشانه معمولا روی قسمتی از طلا هک می شود که جلوی چشم نباشد.

همان طور که در خصوص نکات خرید طلا گفته شد در ایران چون طلا 18عیار می باشد، شما باید دنبال عبارت 18k روی جواهر خود باشید. k درواقع اول کلمه ی Karat یا همان عیار است.

به وزن طلا و تاثیر آن روی قیمت توجه کنید

معمولا طلا بر اساس گرم خرید و فروش می شود که هر چه وزن آن بیشتر باشد طبیعتا از قیمت بالاتری برخوردار می شود. توجه داشته باشید برای استفاده روزمره باید طلای ضخیمتری و سنگین تری خریداری کنید تا مقاومت بیشتری داشته باشد، بنابراین باید هزینه ی بیشتری پرداخت کنید.

به رنگ طلا فکر کنید

مرسوم ترین رنگ طلا و جواهرات همان رنگ طلایی است. اما در بازار، جواهرات با پایه ی طلای سفید و رزگلد نیز وجود دارد. اما می توانید طلاهایی به رنگ قهوه ای، سبز و آبی نیز پیدا کنید که با تکنیکهای خاص آبکاری و طلاسازی به این رنگها در آمده اند.

عجله نکنید

برای خرید جواهرات مغازه های طلا فروشی مرسوم هستند، اما امروزه خرید آنلاین طلا و جواهر انتخاب و خرید طلا وجواهرات را راحت کرده است.

شناسنامه ی جواهر

شرایط بازگرداندن طلا برای شما به عنوان مشتری بسیار مهم برای نکات خرید طلا است . اینکه هنگام فروش جواهر چقدر ضرر یا سود می کنید. به علاوه شناسنامه ی جواهر به شما این اطمینان را می دهد که جواهری با اصالت را خریداری کرده اید.

نکات خرید طلا

خلوص یا عیار طلا

به زبان ساده، اگر هر گرم طلا را به ۲۴ واحد تقسیم کنیم، هر واحد را عیار می نامیم. زمانی که شما طلایی را به عنوان طلا ۲۴ عیار، خریداری می کنید، به این معنی است که شما طلایی با خلوص ۱۰۰٪ خریداری کرده اید، که دقیقا حکم پول را دارد.

طبق قانون تناسب، اگر طلای ۲۴ عیار، ۱۰۰٪ خالص باشد، طلای ۱۰ عیار ۴۱٫۷٪ خالص است. بنابراین، ارزش طلا متناسب با خلوص آن است، هرچه طلا خالص تر باشد، ارزش آن بالاتر است.

ولی خوب این بدان معنا نیست که وقتی می خواهید طلا بخرید، حتما باید به دنبال سطح خلوص بالاتر و در نهایت طلا ۲۴ عیار باشید.

اول از همه باید در نظر بگیرید که به چه دلیل و برای چه کاری قصد خرید طلا دارید.

طلای خالص بسیار نرم است و به راحتی آسیب می بیند. اگر می خواهید زیور آلاتی از جنس طلا بخرید که بصورت روزمره استفاده کنید، بهتر از طلاهایی با عیار کمتر استفاده کنید. طلا با عیار کمتر، از ترکیب طلا و آلیاژهای دیگر ایجاد شده است، به همین دلیل مقاومت بیشتری نسبت به طلای خالص دارد.

از بین بردن بوی بد لیوان و ظروف ؛ علت بو گرفتن چیست ؟

طلا ۱۸ عیار، محبوب ترین عیار طلا برای خرید و فروش زیورآلات در ایران است. عیارهای کمتر نظیر ۱۰، ۱۴ و ۱۶ نیز وجود دارد که نسبت خلوصشان، میزان طلای به کار رفته در آن ها متفاوت است.

نکته ی دیگری که در انتخاب عیار طلا و نکات خرید طلا باید در نظر بگیرید این است که، جواهرات طلا ممکن است فلزات دیگری به غیر از طلا داشته باشند، یکی از رایج ترین فلزات مخلوط شده در یک آلیاژ طلایی، نیکل است.

نکات خرید طلا

نیکل سبب می شود تا طلا مقاوم تر شود اما ممکن است فردی به آلیاژ نیکل حساسیت داشته باشد. اگر شما نیز در گروه افرادی قرار دارید که به نیکل حساسیت دارند، بهتر است جواهراتی با درصد بیشتری از طلا، مانند طلا ۱۸ عیار را انتخاب کنید.

کیفیت طلا

صرف این که به نظر می رسد جواهرات شما از طلا ساخته شده، به معنای واقعی بودن آن نیست. تعداد بسیار کمی از جواهرات نفیس وجود دارد که از طلای ۲۴ عیار (۱۰۰٪ طلای خالص) ساخته شده باشد.

در کنار طلا با خلوص مختلف، سری دیگری از زیورآلات قرار دارند که به آن ها زیورآلات با روکش طلا گفته می شود، که در هنگام خرید طلا شما حتما باید تفاوت آن ها را با طلا بدانید.

همانطور که در خصوص نکات خرید طلا گفتیم، مخلوط فلزی که ما آن را آلیاژ می نامیم، از ترکیب طلا و فلزات دیگر تشکیل شده است که باعث ایجاد فلزی سخت تر و با عیار پایین تر می شود.

معمولاً خریداران طلا به دلایل مختلف، آلیاژهای طلا را به جواهرات روکش طلا ترجیح می دهند.

طلا روکش شده، از فلزات پایه غیر از طلا ساخته شده است که در طلای مذاب فرو رفته و یک پوشش از طلا روی سطح آن ایجاد شده است. روکش طلای زیورآلات آبکاری شده، معمولاً نازک و آسیب پذیر است.

نکات خرید طلا

آلیاژهای مختلف، رنگ های مختلف

طلای خالص ۲۴ عیار زرد رنگ است، اما خرید طلای خالص به دلیل قیمت بالا، نرم و شکننده بودن، همیشه امکان پذیر نیست. به همین دلیل، همان طور که گفته شد، جواهرسازان روشی را برای ترکیب طلا با سایر فلزات، ارائه دادند. افزودن فلزات مختلف به طلا، باعث تغییر رنگ طلا می شود.

شما هنگام خرید طلا فقط به رنگ زرد طلایی محدود نمی شوید و می توانید انتخاب های زیادی داشته باشید.

طلای زرد – رنگ زرد همان رنگیست که با شنیدن کلمه طلا، در ذهن تداعی می شود. اما همه ی طلاهایی که به رنگ زرد است، طلای خالص نیست. همانطور که می دانید، آبکاری در جواهرات امری معمول است، که اغلب این آبکاری ها، به رنگ طلایی هستند.

طلای سفید – طلا سفید، تقریبا نسخه روشن تری از نقره است. رنگ سفید طلا، در حلقه های نامزدی، به اندازه رنگ طلایی محبوب است. اغلب اوقات از طلا سفید، در کنار طلا زرد به عنوان رنگ دوم استفاده می شود. طلای سفید، از ترکیب طلا و فلزات سفید مانند نیکل یا منگنز ساخته شده است که استحکام بیشتری نسبت به طلا دارند.

رزگلد – رنگ رزگلد یکی از رنگ های جدید و محبوب طلا است، که از ترکیب طلا و مس تشکیل شده است. معمولا نسبت ترکیب رنگ رزگلد، ۷۵٪ طلا و ۲۵٪ مس است.

طلای سبز – طلا سبز یکی از نادرترین رنگهاست، که از ترکیب طلا با نقره ساخته شده است. این طلای سبز رنگ زرد مایل به سبز روشن است که در کنار سنگ های سبز رنگ مانند زمرد و پریدوت جلوه بسیار خوبی دارد. این طلا در آزمایشگاه ها تولید می شود و بسیار نادر و گران است.

نکات خرید طلا

خریدی هوشمندانه

اکنون که با کیفیت و خلوص مختلف و نکات خرید طلا آشنا شده اید، وقت خرید طلا رسیده است.

پیدا کردن فروشنده معتبر

آسان ترین راه خرید طلا و جواهرات، این است که شما، به سراغ فروشگاهی معتبر بروید و خرید کنید. اما خوب فروشگاه های برند و معروف، معمولا به دلیل برند سازی و شهرتی که دارند، قیمت های بالاتری نیز دارند.

یکی از دلایلی که شرکت های بزرگ مانند تیفانی و کارتیه، حق بیمه بسیار بالایی را به محصولات خود اضافه می کنند، انحصاری بودن طرح های آن ها است. انگشتری که توسط تیفانی ساخته شده باشد، انحصاری است و شما در جای دیگری نمی توانید آن را بیابید.

تمیز کردن وان حمام با تکنیک های سریع و راحت | فرمول از بین بردن هر نوع لک اینجاست

اگر به دنبال خریدی متناسب با بودجه تان هستید، سعی کنید سراغ نمایندگی های معتبر بروید. البته ضروریست که شما جانب احتیاط را رعایت کنید و از اعتبار فروشنده مطمئن شوید.

از آن جایی که فروشگاه های مستقل، نرخ قیمت ثابتی ندارند، برای خرید زیورآلات مورد نظر خود، چند فروشگاه را بیابید و قیمت ها را مقایسه کنید.

نکات خرید طلا

قیمت گذاری طلا

به طور کلی در خصوص نکات خرید طلا ، قیمت طلا با توجه به خلوص آن تعیین می شود. شما می توانید به کمک علامت گذاری ها روی طلا، میزان خلوص طلا را متوجه شوید. این علامت گذاری های منحصر به فرد، بیشتر در قسمت های نامشخص (مثلاً دایره داخلی حلقه، پشت گوشواره) دیده می شود. در اینجا قصد داریم برخی از مهم ترین علامت ها را معرفی کنیم.

اگر درون طلا علامت GF حک شده بود، این به معنی طلا و اگر علامت GP را مشاهده کردید به معنی روکش طلا است. علامت Pt به این معنی است که، فلز پایه طلا روکش شده، پلاتین است.

عوامل مختلفی نظیر قیمت طلا جهانی، اجرت ساخت، مالیات و… در قیمت گذاری طلا و نکات خرید طلا موثر است.

برای محاسبه قیمت طلا شما باید قیمت طلا را بدانید. البته توجه کنید که قیمت شمش طلا برای خرید زیورآلات ملاک نیست، زیرا شمش طلا ۲۴ عیار است و زیورآلاتی که بفروش می رسند، معمولا با طلای ۱۸ عیار ساخته شده و بصورت گرمی بفروش می رسند.

اگر جواهرات ساخته شده، صرفا برای شما و سفارشی باشد، مقداری بر هزینه افزوده می شود. یعنی شما علاوه بر هزینه طلا، هزینه طراح را نیز می پردازید.

شما باید در خرید طلا بسیار هوشیار باشید. طلا کالایی لوکس و گران قیمت است، هنگام خرید حتما از کیفیت و اعتبار زیورآلات اطمینان حاصل کنید. اگر قصد خرید طلایی گران قیمت و یا جواهر را دارید، حتما از فروشنده گارانتی بخواهید.

نکات خرید طلا

بایدها و نبایدهای استفاده از طلا

  • طلا ۲۴ عیار برای مصرف رزوانه مناسب نیست، زیرا نرم است و به راحتی آسیب می بیند. اگر زیورآلاتی با طلا ۲۴ عیار تهیه کرده اید، سعی کنید بصورت روزانه و مداوم استفاده نکنید.
  • سعی کنید جواهرات خود را در هنگام استحمام، شنا و… استفاده نکنید. مواد شیمیایی مضر موجود در صابون ها و شوینده ها، می توانند به طلا آسیب برسانند، به خصوص اگر زیورآلات شما از روکش طلا ساخته شده باشند.
  • جایی برای نگهداری زیورآلاتتان در نظر بگیرید. حتی الامکان سعی کنید هر کدام را در محلی جداگانه نگهداری کنید، اگر این امکان را ندارید، هر کدام را در پارچه ای نرم قرار دهید تا وقتی زیورآلات را کنار هم قرار می دهید دچار سایش نشوند.

سعی کنید زنجیرها را جدا از هم نگهداری کنید و یا اینکه هر کدام را آویزان کنید، تا گره نخورند.

  • جواهرات نیازی به تمیز کردن مداوم ندارند، گاهی اوقات، یک گرد گیری ساده می تواند کافی و کمک کننده باشد. شما می توانید گاه گاهی جواهرات خود را با یک تکه پارچه نازک تمیز کنید. به این ترتیب از جمع شدن جرم روی سطح، جلوگیری می کنید.

بهتر است هر سه ماه یکبار، یک ظرف را با مخلوط آب و صابون پر کنید و جواهرات طلا را به مدت ده تا پانزده دقیقه، درون آن قرار دهید. سپس، آن ها را با آب گرم بشویید و با پارچه نرم خشک کنید.

همواره بخاطر داشته باشید که، طلا فراتر از یک زیور آلات است و صرفا وسیله ای لوکس نیست.

نکات خرید طلا

طلا به اندازه پول نقد ارزش دارد، از طرفی قیمت آن نیز روندی صعودی دارد. پس بهتر است در خرید طلا دقت کنید و همواره برای نگهداری درست از آن بکوشید.

طلای ۲۴ عیار دروغ است

تحت هیچ شرایطی فریب چیزی به اسم طلای ۲۴ عیار را نخورید. تنها طلایی که ۲۴ عیار خالص است، شمش طلاست و به خاطر اینکه شمش فلز نرمی است، نمی شود به تنهایی از آن زیورآلات ساخت.

سازندگان طلا برای اینکه آن را به زیورآلات تبدیل کنند، مس و نقره به آن اضافه می کنند تا با پایین آمدن عیار، قابل ساخت باشد.

 چگونه طلا را از نقره و پلاتین تشخیص دهید؟

تشخیص طلا از نقره و پلاتین کار راحتی است. بر اساس یک اصل کلی، بیشتر طلاها با حرف انگلیسی K در کنار عددی که نشان دهنده عیار آن است، بارگذاری می شوند.

نقره ها را با علامت بیضی، مهر می کنند و پلاتین هم با حروف PT مشخص می شود، به خاطر همین برای تشخیص این تفاوت کار سختی ندارید.

نحوه شستشو و ضد عفونی کردن میوه و سبزیجات با روش های ساده و علمی + معرفی محلول ممنوعه !

نحوه محاسبه قیمت طلا و جواهر

روش اول از طریق ماشین حساب

روش محاسبه قیمت تمام شده طلا همیشه سوال بسیاری از خریداران بوده و دلیل آن دخالت آیتم های گوناگون در قیمت نهایی طلا می باشد ، فرمول محاسبه قیمت طلا همیشه ثابت بوده و با یادگیری آن می توانید به سادگی قیمت قطعه طلا یا جواهر را به سادگی محاسبه کنید . از هرگونه کلاهبرداری یا سودجویی جلوگیری نمایید .

فرمول طلا از مجموعه ضرب وزن ، اجرت ، مالیات و سود فروشنده محاسبه می شود و می توانید فرمول محاسبه آن را در زیر مشاهده نمایید .

از سمت راست به چپ بخانید

قیمت لحظه ای طلا + اجرت طلا * اجرت طلا * وزن طلا

روش دوم از طریق برنامه های محاسبه گر طلا

برنامه هایی که در زمینه طلا و جواهر و نکات خرید طلا وجود دارند به دو دسته نمایش دهنده قیمت لحظه ای طلا ، سکه و جواهرات و دسته دوم محاسبه گر های قیمت طلا و جواهر تقسیم می شوند .

این برنامه ها با استفاده از الگو و الگوریتم محاسبه قیمت طلا که در داخل خود تعریف شده است. با دادن مشخصاتی مانند قیمت لحظه ای طلا ، اجرت و اجرت جواهر قیمت تمام. شده طلا را برای شما نمایش می دهند.  منتها بسیاری از این برنامه ها اطلاعت نادرست و اعداد اشتباهی به اشخاص می دهند.

مقدار اجرت طلا از نکات مهم خرید طلا

در گذشته اجرت ها بصورت عددی بودند مثلا گوشواره بیروتی اجرتی معادل 20 هزار تومن داشت که به هر گرم طلا اضافه می شود. در سال های اخیر به دلیل رشد شارپی قیمت طلا اجرت ها بصورت درصدی شده اند . اما مقدار اجرت معمول چقدر است ؟

از سال 1398 بود که به دلیل گران شدن قیمت طلا و رشد قیمت مواد اولیه ساخت مانند مواد آبکاری بصورت یکباره چندین برابر شد و در ابتدای سال 1400 اجرتی کمتر از 4% وجود نداشت که متاسفانه روز به روز رو به بالا رفتن است ، نمی توان اجرت خاصی برای گروهی از طلاجات مشخص کرد .

عواملی که در اجرت تاثر گذار است چه چیز هایی هستند ؟

ساخت طلا

ساخت طلا به معنی مقدار زمانی که برای ساخت طلا صرف می شود یا با عنوان دیگر ظرافت ساخت قطعه طلا یا جوار بستگی دارد و هر چه بر روی قطعه طلا بیشتر کار شده باشد و با جرئیات تر باشد طبعا اجرت بیشتری دارد .

آبکاری طلا

هرچه آبکاری طلا با کیفیت تر و به اصطلاح جلای بیشتری داشته باشد هزینه ساخت آن طلا بالاتر می شود ، رنگ بندی آبکاری نیز در قدیم تاثیری بر روی قیمت نداشت ولی از سال 1399 با افزایش قیمت مواد آبکاری مخصوصا آبکاری سفید قیمت طلای سفید نیز افزایش یافت و آبکاری طلا به ترتیب سفید ، برنزی ، رزگلد و زرد از گران به ارزانتری هزینه آبکاری را دارد .

هزینه نگین

هزینه نگین در سال های اخیر به دلیل گران شدن قیمت طلا بر روی طلا محاسبه نمی شود و فقط مبلغ طلای خالص بر روی طلا محاسبه می شود . ولی به دلیل سختی و زمان بر بودن نصب و تنظیم و مخراج کاری نگین بر روی پایه هزینه نصب به اجرت طلا اضافه می شود .

سهم کیفی یا بنکدار

بنکدار ها یا کیفی ها اشخاصی هستند که طلا را بدون واسطه از درب کارگاه گرفته و در داخل مغازه خود ( مانند عمده فروشی ) یا بصورت داخل کیف به شهرهای اطراف برده و میفروشند . معمولا بین یک تا 3 درصد بر روی اجرت کار ساخته گذاشته و بفروش می رسانند .

قیمت گذاری طلا در نکات خرید طلا چگونه است؟

قیمت طلا با توجه به خلوص آن تعیین می شود. شما می توانید به کمک علامت گذاری ها روی طلا، میزان خلوص طلا را متوجه شوید. این علامت گذاری های منحصر به فرد، بیشتر در قسمت های نامشخص (مثلاً دایره داخلی حلقه، پشت گوشواره) دیده می شود.

چگونه طلا را از نقره و پلاتین تشخیص دهید؟

تشخیص طلا از نقره و پلاتین کار راحتی است. بیشتر طلاها با حرف انگلیسی K در کنار عددی که نشان دهنده عیار آن است، بارگذاری می شوند. نقره ها را با علامت بیضی، مهر می کنند و پلاتین هم با حروف PT مشخص می شود.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

19 بهمن 1400

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *