افتتاح حساب ترکیه

برای اصلاح طرح لبخند به کمک ونیر کامپوزیت بدون تراش از مواد سرامیکی با کیفیت بالا؛ اما بسیار نازک استفاده می‌شود تا نیازی به تراشیدن سطح دندان نباشد. نازک بودن بسیار زیاد این نوع ونیرها نسبت به ونیرهای عادی سبب می‌گردد تا به‌صورت نیمه‌شفاف دیده شوند. ونیرهای کامپوزیتی به‌طور مستقیم بر لایه رویی دندان‌ها متصل شده و ضخامت بسیار ناچیز آن نیاز به تراشیدن دندان را از بین می‌برد. کسانی که دندان‌هایی زرد، ترک خورده، شکسته، ناهماهنگ، بدشکل و بدفرم دارند و به‌دنبال یک گزینه غیرتهاجمی هستند، انجام این نوع درمان بهترین گزینه برای آن‌ها خواهد بود.

لازم به ذکر است که به‌دلیل نازک بودن این نوع ونیرها دندان‌هایی که زردی آن‌ها بسیار زیاد بوده یا درگیر مشکلات حادتری هستند نمی‌توانند از این روش استفاده کنند و باید همان ونیرهای معمولی را برگزینند. همچنین برای نصب ونیرهای بدون تراش در بیشتر مواقع یک جلسه برای درمان مناسب است؛ اما اگر از نوع سرامیکی باشد دو جلسه نیاز خواهد بود.

ونیر بدون تراش چقدر ضخامت دارد؟

ونیرهای بدون تراش در واقع ونیرهایی بدون نیاز به آماده‌سازی اولیه‌ای به‌شمار می‌روند که تقریباً مشابه ونیرهای سنتی بوده؛ اما در مقایسه با ونیر سنتی از ضخامت بسیار کمتری برخوردار هستند. ونیرهای معمولی چیزی در حدود 0.3 تا 0.5 میلی‌متر ضخامت دارند، در حالی که ونیرهای بدون تراش حداکثر حدود 0.3 میلی‌متر ضخامت خواهند داشت. چگونگی قرارگیری ونیرها در دهان نیز به‌وسیله تفاوت در ضخامت تعیین می‌گردد. ضخامت ونیرهای معمولی به قدری بوده که برای عادی نشان دادن دندان‌ها نیاز است تا مقداری از سطح دندان برداشته شود؛ در حالی که ونیرهای بدون تراش این‌گونه نیستند.

راهنمای کامل برای نوشتن رزومه ادمینی حرفه‌ای

بنابراین فضای مورد نیاز برای ونیرهای معمولی با تراشیدن مقداری از سطح دندان ایجاد شده و در غیر این صورت دندان‌ها از حالت نرمال خارج می‌شوند. استفاده از ونیرهای بدون تراش برای افرادی که از تراشیدن دندان و عوارض ناشی از آن نگران هستند بسیار فوق‌العاده خواهد بود.

مزایا و معایب ونیر کامپوزیت بدون تراش

ونیر کامپوزیت بدون تراش یکی از جدیدترین روش‌های درمانی و زیبایی برای افرادی است که به‌دنبال داشتن دندان‌هایی سفید و هالیوودی هستند و از مزایای بسیاری برخوردار است. از جمله مزایای این نوع کامپوزیت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • انجام شدن آن در یک جلسه
  • ماندگاری و استقامت بالا در حدود 5 الی 7 سال
  • افزایش قدرت و تقویت ساختار دندان‌ها
  • بدون نیاز به قرار دادن ونیر موقت
  • عدم نیاز به هیچ‌گونه بی‌حسی قوی
  • نصب سریع‌تر و آسان‌تر آن در مقایسه با ونیرهای معمولی
  • کاهش ایجاد حساسیت بعد از انجام آن
  • امکان ترمیم و اصلاح در صورت ترک خوردن یا شکستن کامپوزیت دندان
  • مقرون‌به‌صرفه بودن آن
  • هر زمان که از وجود آن پشیمان شده‌اید، به‌دلیل تراشیده نشدن سطح دندان امکان خارج کردن آن توسط متخصص دندانپزشکی زیبایی وجود دارد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آشنایی با کامپوزیت توکویاما

همان ‌طور که می‌دانید همواره برای تمامی درمان‌ها در کنار مزیت‌ها برخی معایب نیز وجود دارند؛ اما در هر صورت بسیار کمتر از مزایای آن خواهند بود. برخی از معایب ونیر کامپوزیت بدون تراش عبارتند از:

  • شکننده‌تر بودن آن‌ها در مقایسه با ونیرهای معمولی
  • امکان ساییده شدن و تغییر رنگ نسبت به روز اول؛ اما به مرور زمان
  • به‌دلیل نازک بودن و ثبات رنگ پایین، احتمال ایجاد لکه بر آن وجود دارد.
  • تخصص و مهارت نصب ونیرهای بدون تراش را هر متخصصی ندارد.
  • دندان‌هایی که دارای ناهماهنگی و زردی بیش از حد هستند به‌دلیل نازکی گزینه مناسبی نخواهند بود.
  • احتمال ملتهب شدن لثه‌ها به‌دلیل تجمع راحت پلاک‌ روی ونیرها بسیار بالا است.
خواص روزه گرفتن در ماه رمضان | مواردی که در سحری باید بخوریم

مراحل نصب ونیر کامپوزیت بدون تراش

روش نصب مستقیم ونیر بر سطح رویی دندان تنها راه ‌حل برای نصب ونیر دندان بدون تراش به‌شمار می رود. ابتدا متخصص تمامی آلودگی‎ها روی سطح دندان را از بین می‌برد و آن را ضدعفونی می‌کند؛ سپس تمامی مواد کامپوزیت را روی دندان قرار داده و به آن فرم می‌دهد. همچنین برای خشک و سفت کردن آن از تابش نور مخصوصی توسط دستگاه و ابزارهای لایت کیور استفاده می‌نماید. نهایتاً در مرحله آخر برای یک‌دست و صاف کردن، سطح آن را پولیش خواهد کرد. تمامی این مراحل کمتر از یک ساعت به‌طول خواهند انجامید. نکته بسیار حائز اهمیت این است که این ونیرها هیچ نیازی به قالب‌گیری، لابراتوار، ونیر موقت و دیگر مقدمات نخواهند داشت.

ماندگاری و دوام ونیر کامپوزیت بدون تراش

در صورت مراقبت و نگهداری درست از ونیرهای بدون تراش، این روش درمانی در حدود 5 تا 7 سال ماندگاری خواهد داشت و به عنوان یک روش درمانی نیمه دائمی شناخته می‌شود. باید بدانید که ماندگاری و دوام این ونیرها به‌طور کامل تضمینی نخواهد بود؛ پس نمی‌توان آن‌ها را به‌صورت صددرصد تخریب‌ناپذیر دانست. همان‌طور که دندان‌های طبیعی نیاز به مراقبت و نگهداری دارند و ممکن است دچار آسیب شوند، دندان‌های کامپوزیت شده نیز به همان نسبت احتمال تخریب خواهند داشت.

بنابراین اگر می‌خواهید تا در طولانی مدت به‌وسیله ونیر کامپوزیت بدون تراش طرح لبخند زیبایی داشته باشید از انجام کارهایی که به دندان آسیب می‌رسانند خودداری کنید. جویدن اجسام سفت مانند یخ، کشیدن سیگار و مصرف دخانیات، جویدن ناخن و قلم، باز کردن بسته‌ها به کمک دندان، دندان قروچه و… نمونه‌هایی از مواردی هستند که باید از انجام آن‌ها اجتناب نمایید.

ایمپلنت فول موس به همراه قیمت

از ونیر کامپوزیت بدون تراش در چه مواردی می توان استفاده کرد؟

ونیر بدون تراش  می‌تواند در موارد مختلف به‌کار برده شود که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • هماهنگی و از بین بردن نامنظمی‌های جزئی دندان
  • پر کردن فضای خالی بین دندان‌ها یا دیاستم (درصورتی که بسیار ناچیز باشند)
  • برطرف کردن یا پوشاندن رنگ زرد دندان
  • پوشاندن شکستگی و ترک خوردگی سطح دندان‌ها

منبع: سایت رسمی دکتر سید رضا خسروانی متخصص کامپوزیت دندان در  شهر تهران

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: شادی همتی

آخرین بروز رسانی

23 اردیبهشت 1402

بروز رسانی توسط

شادی همتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *