گیر کردن پدال گاز ماشین

گیر کردن پدال گاز ماشین یکی از خطرناک ترین بخش های رانندگی و جزو اتفاقات غیر منتظره است و سبب بالا رفتن سرعت خودرو می شود . اگر اطلاعی از مهار و رفع آن نداشته باشید ، اتفاقات وحشتناکی را در پی دارد . گروه سبک زندگی شادمگ در این مطلب اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار داده تا در صورت وقوع چنین اتفاقی به راحتی آن را مهار کنید.

پدال گاز ماشین چه نقشی بر عهده دارد؟

پدال گاز به ساسات خودرو متصل است. در زمان فشار دادن روی پدال گاز، دریچه ساسات بازتر می‌شود و حجم هوای وارد شده به موتور نیز بیشتر خواهد شد.

گیر کردن پدال گاز ماشین

بر این اساس، با افزایش میزان هوای وارد شده به موتور، مصرف سوخت و سرعت کارکردن موتور نیز افزایش خواهد یافت.

اختلالاتی که در پدال گاز رخ می‌دهد می‌تواند در فرآیند باز شدن دریچه ساسات، افزایش هوای ورودی به موتور، افزایش سرعت و مصرف سوخت موتور اختلالاتی را به وجود بیاورد. برای آشنایی با مشکلات پدال گاز ماشین تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

علت گیر کردن پدال گاز ماشین

پدال گاز خودرو، یکی از سه پدال واقع در زیر پاهای راننده در خودرو های دستی است. در خودرو های اتوماتیک، دو پدال مشاهده می شود که یکی از آنها پدال گاز است. گیر کردن پدال گاز، می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. در هر حالت، گیر کردن این پدال در هنگام رانندگی با سرعت بالا، می تواند بسیار خطرناک باشد و توصیه می شود که خودروی خود را در مدت زمان های معین، بررسی کنید و از سالم بودن پدال های آن اطمینان حاصل کنید.

گیر کردن پدال گاز ماشین

همانطور که گفتیم، گیر کردن پدال گاز، می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. حتی در برخی اوقات، ممکن است که چند دلیل به طور همزمان باعث گیر کردن پدال گاز شده باشند. در ادامه، به معرفی و بررسی برخی از عوامل گیر کردن پدال گاز می پردازیم.

روش تکثیر برگ انجیری و آموزش کامل قلمه زدن + نکات کامل برای مراقبت از گیاه

تجمع مواد در دریچه پدال گاز و گرفتگی آن

دریچه ی پدال گاز، یکی از بخش هایی است که پدال گاز بر روی آن، تأثیر مستقیمی دارد. هوا از این دریچه، وارد موتور می شود. در نتیجه هر چه شما پای خود را بیشتر بر روی پدال گاز فشار دهید، دریچه بیشتر باز می شود و هوای بیشتری وارد موتور خواهد شد.

گیر کردن پدال گاز ماشین

ممکن است در مواردی، دریچه پدال گاز با گرفتگی هایی مواجه شود. در این حالت، امکان دارد که پدال گاز گیر کند و نتواند به حالت اولیه خود بر گردد. یکی از دلایل گرفتگی پدال گاز، تجمع دوده در دریچه ی پدال است. هنگامی که در این دریچه دوده جمع شود، ممکن است در فرایند باز شدن دریچه ی گاز، اختلال ایجاد شود.

هنگامی که شما با فشار دادن پدال گاز، دریچه گاز را بیشتر باز می کنید، فشار بیشتری بر روی دوده ها وارد می شود، و احساس خواهید کرد که پدال گاز بر نمی گردد و گیر کرده است.

مشکل در کابل شتاب دهنده

یکی از اجزایی که تحت تأثیر پدال گاز قرار دارد، کابل شتاب دهنده است. کابل شتاب دهنده، یکی از کابل هایی است که می توانید آن را در کاپوت خودرو مشاهده کنید.

با فشار دادن پدال گاز، بوسیله مکانیزم به نسبت ساده ای، کابل شتاب دهنده کشیده می شود. یکی از سر های کابل شتاب دهنده، به دریچه گاز متصل است. در نتیجه، با فشار دادن پدال گاز، کابل شتاب دهنده کشیده می شود و دریچه گاز باز تر می شود.

کابل شتاب دهنده، برای همیشه نمی تواند به درستی کار کند و ممکن است به دلایل مختلفی، دچار آسیب و مشکل شود. این آسیب، می تواند به نحوه های مختلف باعث ایجاد مشکل شود. یکی از مشکلاتی که در طی آسیب در کابل شتاب دهنده ایجاد می شود، گیر کردن پدال گاز و بر نگشتن آن است.

این کابل، دارای یک پوسته از جنس لاستیک است. در صورتی که نحوه ی قرار گیری کابل در این پوسته، تغییر کند و کابل هنگام برگشتن به پوسته گیر کند، احساس می کنید که پدال گیر کرده است و بر نمی گردد.

4 روش کاربردی ساده برای تميز كردن سقف ماشين | ماشین میشه مثل روز اول !

گیر کردن پدال گاز ماشین

خرابی در سنسور پدال گاز

سنسور ها، یک دسته از قطعات الکترونیکی هستند که در خودرو های امروزی استفاده می شوند. این سنسور ها به ایمنی فعال خودرو کمک می کنند و برخی از آنها می توانند بعضی از مشکل های موجود را بررسی کرده و به راننده اطلاع دهند.

یکی از سنسور های موجود در خودرو ها، سنسور پدال گاز است. وظیفه ی این سنسور،در عملیات گاز خوردن خودرو نقش دارد، و ارتباط مستقیمی با مصرف سوخت دارد. این سنسور، باعث صرفه جویی در مصرف سوخت خودرو نیز می شود و می تواند در تنظیم میزان گاز، نقش داشته باشد.

اگر این سنسور خراب شود، نتیجه ممکن است گاز خوردن بدون دلیل خودرو باشد. در این حالت، ممکن است احساس کنید که پدال گاز گیر کرده است، در حالی که سنسور پدال گاز خراب شده است و باعث گاز خوردن بیش از اندازه خودرو می شود.

گیر کردن پدال گاز ماشین

گیر کردن پدال گاز به پدال ترمز

در خودروها، می توان مکان پدال ها را تا حدودی تنظیم کرد. البته در برخی موارد ممکن است که پدال گاز،به علت های مختلف، بیش از حد به پدال ترمز و دسته ی آن نزدیک باشد. در این صورت امکان گیر کردن پدال گاز خودرو به پدال ترمز وجود دارد.

تنظیم نبودن پدال ها، می تواند باعث گیر کردن پدال گاز شود. در برخی موارد نیز ممکن است که شکستگی هایی در پیچ های تنظیم پدال ها به وجود بیاید و مشکلاتی برای پدال ها به وجود بیاید.

اگر پدال گاز گیر کرد، چه کاری باید انجام دهید؟

هنگامی که در سرعت های به نسبت بالا، پدال گاز شما گیر کرد، می توانید از روش های مختلفی برای متوقف کردن خودرو استفاده کنید. در ادامه این روش ها را برای شما شرح می دهیم.

قرار دادن دنده خودرو در حالت خلاص

در صورتی که جعبه دنده خودروی شما دستی باشد، می توانید پدال کلاچ را فشار دهید و دنده را خلاص کنید. در این حالت، حتی اگر خودروی شما بیشترین مقدار گاز را بخورد، باز هم تأثیری بر سرعت حرکت شما نخواهد داشت. برای ایستادن، می توانید از پدال ترمز و ترمز دستی استفاده کنید.

پاک کردن فوری لکه روغن از روی لباس با موثر ترین روش های خانگی

گیر کردن پدال گاز ماشین

خاموش کردن خودرو

یکی از راه هایی که می توانید با استفاده از آن، خودرویی را که پدال گازش گیر کرده را متوقف کنید، خاموش کردن خودرو است. این روش در خودرو های اتوماتیک مؤثرتر است، زیرا طبق گزارشات، گذاشتن خودرو های اتوماتیک در حالت خلاص، در برخی از موارد کارساز نیست.

باید توجه داشت که خاموش کردن خودرو در سرعت های بالا، ممکن است باعث ایجاد آسیب در بخش هایی از خودرو شود، اما شما باید هر کاری کنید تا سلامت خودتان را تضمین کنید.

استفاده از ترمز دستی

گیر کردن پدال گاز ماشین

یکی دیگر از روش های متوقف کردن خودرویی که پدال گاز آن گیر کرده است، استفاده از ترمز دستی است. شما باید سرعت خودرو را با استفاده از ترمز دستی کنترل کنید و به تدریج آن را کاهش دهید.

در صورت گیر کردن پدال گاز ماشین چه باید کرد ؟

علت گیر کردن پدال گاز ماشین و نحوه رفع آن

اگر هنگام رانندگی ناگهان پدال گاز شما گیر کرد ، متناسب با سیستم خودروی شما عملکردتان نیز متفاوت خواهد بود .

اگر جعبه دنده خودرو دستی باشد

با فشردن پدال کلاچ ، دنده را در حالت خلاص قراردهید و به راحتی این مشکل را رفع کنید.

اگر جعبه دنده خودرو اتو ماتیک باشد

با خلاص کردن دنده، مشکل حل می شود اما در برخی مواقع استفاده از ترمز دستی یا خاموش کردن خودرو، شرایط وخیم تری در کنترل کردن خودرو به وجود آورد؛ در برخی موارد هم دیده شده است که قرار دادن دنده در حالت خلاص مشکل را برطرف نمی کند.

گیر کردن پدال گاز ماشین

چند سال پیش، راننده ی خودرو کیا سورنتو با مشکل گیر کردن پدال گاز روبرو شد و سرعت خودرو او تا 193 کیلومتر در ساعت بالا رفت. اما او پس از طی مسافت 94 کیلومتر با حداکثر موفق شداین مشکل را برطرف کند.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۴ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

17 آبان 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *