در این مقاله ما شما را با فیزیوتراپی تنفسی یا فیزیوتراپی ریه آشنا می‌کنیم و تاثیر آن بر کرونا را نیز بررسی می‌نماییم.

تا به حال به این فکر کردید که می‌توانید مشکلات تنفسی خود را با کمک فیزیوتراپی رفع کنید؟ به نظر شما این روش فیزیوتراپی چگونه است و به چه روشی بیماری شما را بهبود می‌دهد؟

این روزها روش‌های درمانی مختلفی برای مشکلات و بیماری‌های مختلف به وجود آمده است که یکی از معروف‌ترین آن‌ها، فیزیوتراپی تنفسی است. این یکی از روش‌های درمانی است که می‌تواند به شما در درمان مشکلات تنفسی کمک کند. شاید بتوانید با خرید دستگاه فیزیوتراپی این تمرینات را انجام دهید و به سمت بهبودی حرکت کنید.

در این مطلب تصمیم داریم تا شما را با فیزیوتراپی تنفسی به صورت کامل آشنا کنیم.

فیزیوتراپی تنفسی چیست

فیزیوتراپی تنفسی چیست؟

در روزهایی که در دنیایی پر از آلودگی زندگی می‌کنیم، مشکلات تنفسی یکی از رایج‌ترین بیماری‌هایی است که برای افراد مختلف به وجود می‌آید. زمانی که فرد بیمار برای درمان این دسته از بیماری‌ها به پزشک متخصص مراجعه می‌کند، فیزیوتراپی تنفسی به عنوان یکی از بهترین روش‌های درمانی تجویز می‌شود.

باید این را بدانید که تنفس یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که در بدن هر فرد وجود دارد و اگر هر کسی و در هر سن و سالی با چنین مشکلی رو به رو شود، مسائل زیادی برایش به وجود آمده و رفته رفته حتی شاید نتواند به درستی راه برود و یا غذا بخورد. به همین دلیل است که درمان به موقع این دسته از بیماری‌ها جزء کارهای واجب برای هر فردی محسوب می‌شود و اگر شما بعد از احساس مشکل در تنفس خود به پزشک مراجعه نکنید، ممکن است در ادامه با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کنید.

چگونه با ارسال پیامک‌های انبوه تبلیغاتی، بازار خود را گسترش دهیم؟

فیزیوتراپی تنفسی به عمل پاکسازی راه‌های تنفسی فرد گفته می‌شود که با انجام این کار عملکرد دستگاه تنفسی بیمار بهتر شده و راحت‌تر نفس می‌کشد. به همین دلیل به آن فیزیوتراپی قفسه سینه نیز گفته می‌شود. در این روش فیزیوتراپی تمریناتی برای بیمار تجویز می‌شود که با استفاده از آن‌ها می‌تواند ریه خود را تقویت کرده و روند تنفس را به حالت طبیعی برگرداند.

اگر بخواهیم مهم‌ترین اهداف را در این روش از فیزیوتراپی به شما معرفی کنیم باید به بهبود الگوی تنفسی بیمار، تقویت و بهبود عضله‌های تنفسی، آموزش چگونگی درست نفس کشیدن، تخلیه مخاط یا ترشحاتی که در ریه و مجازی تنفسی بیمار مانده و تحریک او برای سرفه کردن، بهبود عملکرد ماهیچه‌های تنفسی در بیمار و … اشاره نماییم.

در حالت کلی از فیزیوتراپی تنفسی در درمان بیماری‌های مختلفی استفاده می‌شود که در بالا تعدادی از آن‌ها را بیان کردیم.

آیا فیزیوتراپی تنفسی در بیماری کرونا نیز می‌تواند تاثیرگذار باشد؟

این روزها تمامی جهان با بیماری‌ای به نام کرونا درگیر هستند که در بدترین حالت می‌تواند ریه فرد را درگیر کرده و با ایجاد مشکلات تنفسی، زندگی او را تحت تاثیر قرار دهد. خیلی از بیماران در شرایط بد تنفسی جان خود را از دست می‌دهند ولی برخی از آن‌ها می‌توانند به زندگی برگردند ولی مشکلاتی در تنفس آن‌ها به وجود می‌آید که باید درمان شوند تا بیمار بتواند زندگی خود را به صورت عادی ادامه دهد.

یکی از راه‌های درمانی برای این دسته از بیماران، فیزیوتراپی تنفسی است. پزشک متخصص می‌تواند تمرینات مخصوصی را برای بیمار خود تجویز کند تا با انجام آن‌ها بتواند روش تنفسی خود را اصلاح کرده و ریه خود را قوی نماید. بیماران کرونایی برای برگشتن به زندگی عادی خود نیاز به کمک دارند و این کمک می‌تواند انجام تمرینات فیزیوتراپی تنفسی باشد تا در سریع‌ترین حالت ممکن به سلامتی رسیده و در معرض خطر نباشند چرا که افراد دارای ریه‌های ضعیف اگر مجدد به بیماری کرونا دچار شوند، ممکن است به مرگ نزدیک شوند. به همین دلیل باید بسیار سریع اقدام کرده و تنفس خود را تصحیح کنند.

بررسی کامل تلویزیون دوو مدل DSL-65SU1810

البته باید به این نکته نیز اشاره کنیم که پزشکان در مرحله اولیه تلاش می‌کنند تا با استفاده از دارو درمانی مشکلات تنفسی را از بین ببرند و بعد از این اقدام اگر بیمار هنوز به حالت ابتدایی و سلامت خود دست پیدا نکرده بود، برای او فیزیوتراپی تنفسی را تجویز خواهند کرد.

آشنایی با فیزیوتراپی ریه

چه زمانی استفاده از فیزیوتراپی تنفسی می‌تواند خطرناک باشد؟

همانطور که تا اینجا به این موضوع اشاره کردیم، فیزیوتراپی تنفسی یکی از بهترین روش‌های درمان برای افرادی است که به مشکلات تنفسی دچار هستند ولی در زمان‌هایی استفاده از این روش درمانی خطرناک بوده و به هیچ وجه برای بیمار تجویز نمی‌شود.

این دقیقا موضوعی است که پزشک شما آن را بررسی کرده و با توجه به شرایط جسمانی شما در رابطه با آن تصمیم می‌گیرد و علاوه بر آن کمک گرفتن از فیزیوتراپیست ماهر یکی دیگر از نکاتی است که باید رعایت کنید تا دچار مشکل نشوید. در ادامه چندین مورد از زمان‌هایی که نباید از فیزیوتراپی تنفسی استفاده کنید را مطرح خواهیم کرد.

اولین گزینه زمانی است که قفسه سینه و دنده‌های شما دچار شکستی شده است. زمانی که دنده بیمار می‌شکند با کوچک‌ترین فشاری ممکن است مشکلات خیلی بیشتری به وجود آمده و شکستگی حاد شود. به همین دلیل معمولا در چنین زمان‌هایی از فیزیوتراپی تنفسی استفاده نمی‌شود یا اگر شرایط بیمار در حدی بد بود که تجویز فیزیوتراپی تنفسی واجب بود، فیزیوتراپیست باید با دقت بسیار زیادی این کار را انجام دهد تا هیچ آسیبی به بیمار وارد نشود.

برخی از تمرینات در فیزیوتراپی تنفسی وجود دارد که در آن نیاز است بیمار سر خود را به پایین خم کرده و یا حتی آن را پایین‌تر از بدن قرار دهد. به همین دلیل اگر بیمار جراحی مغزی داشته باشد به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود که این روش درمانی را انجام دهد. در صورت انجام این تمرینات در چنین شرایطی ممکن است بیمار دچار خون ریزی شدید مغزی شود.

کاندیدای مناسب برای انجام لمینت دندان چه کسانی هستند؟

این تمرینات برای افرادی که دچار آسیب در ناحیه سر و گردن هستند نیز می‌تواند خطرناک باشد و بهتر است تمرینات را متوقف کرده و در ابتدا فیزیوتراپی اندام سر و گردن برای این افراد انجام شود؛ پس از آن تمرینات فیزیوتراپی تنفسی از سر گرفته بشود.

یکی دیگر از شرایطی که در آن استفاده از فیزیوتراپی تنفسی برای بیمار مشکل‌زا می‌باشد زمانی است که در خلط فرد خون دیده شود. در این شرایط ابتدا باید دلیل این خون تشخیص داده شده و در نهایت در صورت اجازه پزشک، تمرینات فیزیوتراپی تنفسی انجام شود.

در نهایت باید به این نکته اشاره کنیم که بدون مشورت با پزشک به هیچ عنوان نباید از این تمارین استفاده نمایید و در صورت وجود هر گونه مشکلی باید در ابتدا با پزشک متخصص مشورت کنید.

منبع

 

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: شادی همتی

آخرین بروز رسانی

6 آذر 1401

بروز رسانی توسط

شادی همتی

1 دیدگاه

  • آناهیتا:

    ممنون بابت محتواتون
    خواستم بگم که بعد از کرونا فیزیوتراپی تنفسی به من کمک کرد تا سلامت ریه‌ام رو بدست بیارم.

    پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *