افتتاح حساب ترکیه
انتخاب ساعت دیواری

انتخاب ساعت دیواری به عنوان یکی از اساسی ترین وسایل دکوری در منزل و محل کار ، با طرح و سبک های گوناگونی دشوار است و  برای خرید آن باید به نکاتی دقت کنید. این نکات را گروه دکوراسیون شادمگ برای شما جمع آوری کرده. حتما آن را بخوانید.

ساعت دیواری

این روزها ساعت دیواری همان‌قدر که زمان را اعلام می‌کند به‌عنوان بخشی از دکوراسیون منزل هم اهمیت دارد. با توجه به تنوع زیاد ساعت‌های دیواری در بازار، پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را بخوانید تا هنگام خرید ساعت دیواری مناسب سردرگم نشوید.

انتخاب ساعت دیواری

با اینکه بیشتر مواقع برای دانستن زمان به ساعت گوشی هوشمند یا ساعت لپ‌تاپ و سایر لوازم الکترونیک اطراف‌مان نگاه می‌کنیم، اما این دستگاه‌ها هرگز نتوانسته‌اند جای ساعت دیواری را بگیرند. به‌همین‌دلیل معمولا در هر خانه‌ای حداقل یک ساع

یواری وجود دارد. اما؛

انواع سبک های جدیدترین ساعت دیواری

ساعت دیواری کلاسیک

برای محیط‌های خانگی با دکورهای با اصالت که تجملات خاصی هم ندارند، انتخاب‌ جذاب و به جایی هستند.

ساعت دیواری جدید و ساده

طرح‌ های ساده عموما دایره و مربع هستند، بدون ریزه کاری با رنگ‌ های خنثی و سرد و اندازه‌ی متوسط دارند و معمولا برای مکان‌های کاری و اداری، آموزشی و فضاهای خشک و رسمی مناسب هستند.

انتخاب ساعت دیواری

خرید ساعت دیواری فانتزی ارزان و شیک

این مدل ساعت در دکورهایی که از لحاظ فرم و رنگ و در ارتباط با دیگر عناصر خاص و پر از خلاقیت و ساختار شکنی هستند، مورد پسند قرار می‌گیرند.

ساعت دیواری طرح سلطنتی

اگر طرفدار سبک‌ های تجملاتی و تشریفاتی و در عین حال پر ابهتی هستید، ساعت‌‌ دیواری‌ های سلطنتی انتخاب مناسب خانه‌ی شما است.

ساعت دیواری طرح دکوراسیون مینیمالیستی

یکی از سبک‌ های پرطرفدار امروز، دکوراسیون‌ های مدرن و معمولا با رگه‌هایی از مینیمالیسم است. این دکوراسیون با سبک زندگی واقعی افراد زیادی در دنیای مدرن نزدیکی دارد. ساعت‌ های این سبک معمولا نه چندان بزرگ و با جنس فلزی و براق است که معمولا رنگ‌ های خنثی‌ای هم دارد. جذابیت این ساعت‌ ها عموما در طرح‌های ساده ولی پرمفهوم، و مناسب بودن در دکور های سبک و اندازه کوچکتر خانه‌های امروزی است.

انتخاب ساعت دیواری

اگر برای مرتب بودن فضای خانه یا دفتر کار خود اهمیت قائلید، مراقب تناقض بین سایر وسیله‌ها و ساعت دیواری در محیط باشید. از آنجا که ساعت بیش از اینکه صرفا یک وسیله‌ی دکوری باشد، به عنوان یک ابزار کاربردی شناخته‌ شده است اهمیت بسیار زیادی در ارتباط با دیگر عناصر محیط دارد. پس خرید یک ساعت دیواری زیبا و شیک به آن راحتی که به نظر می‌آید نیست؛ اما با رعایت چند نکته‌ی مهم انتخاب یک ساعت دیواری که مناسب منش دکوراسیون منزل یا اداره ی شما باشد آسان‌تر می‌شود.

برای خرید ساعت دیواری چه مواردی را در نظر بگیریم

همان‌طور که گفتیم، تنوع ساعت‌های دیواری در بازار بسیار زیاد است. انتخاب و خرید یک ساعت مناسب در اصل به سلیقه خودتان برمی‌گردد، بااین‌حال بهتر است موارد مهم زیر را در نظر بگیرید:

 انتخاب نوع ساعت دیواری

به‌طور کلی از یک منظر، ساعت‌های دیواری به دو دسته ساعت‌های کوارتز و مکانیکی تقسیم می‌شوند. تفاوت این دو دسته به نوع سازوکارشان مربوط است. ساعت‌های کوارتز برای تغذیه به باتری نیاز دارند و دقیق‌تر از ساعت‌های مکانیکی هستند. در این ساعت‌ها از کریستال‌های کوارتز استفاده می‌شود. در مقابل، درون ساعت‌های مکانیکی پر از سیم‌پیچ‌ها و چرخ‌دنده‌های متحرک است و به باتری نیاز ندارد، بنابراین دقتش کمتر از ساعت کوارتز است. ساعت‌های کوارتز رایج‌تر هستند.

از منظری دیگر، ساعت‌های دیواری را به دو دسته دیجیتال یا آنالوگ تقسیم می‌کنند. ساعت دیواری دیجیتال به صورت اعداد کامپیوتری با دو نقطه در وسط برای جدا کردن ساعت‌شمار و دقیقه‌شمار طراحی شده است. اما ساعت آنالوگ سه عقربه دارد و اعداد در اطراف عقربه‌ها قرار گرفته‌اند. هر دوی این ساعت‌ها باید به‌صورت دستی تنظیم شوند. تنها ساعتی که به‌صورت خودکار کار می‌کند و فقط کافی است اطلاعات منطقه زمانی خودتان را وارد آن کنید تا تنظیم شود، ساعت اتمی است.

جنس ساعت دیواری

ساعت‌های دیواری معمولا از مواد اولیه مختلفی مانند فلز، چوب، پلاستیک، شیشه، اکریلیک، مرمر و نظایر آنها ساخته می‌شوند. انتخاب جنس ساعت سلیقه‌ای است و باید با دکوراسیون منزل‌تان یا علاقه شخصی‌تان جور در بیاید. بااین‌حال، معمولا ساعت‌های ساخته‌شده از چوب به‌دلیل دوام بالایی که دارند محبوب‌ترند؛ زیرا در برابر ضربه یا سقوط مقاوم‌تر از بقیه مدل‌ها هستند.

محل نصب ساعت دیواری

قبل از خرید ساعت دیواری، تصمیم بگیرید که کجا قرار است آن را نصب کنید. ساعت دیواری را هر جایی می‌توان نصب کرد و محدودیتی از این نظر وجود ندارد. مثلا می‌توانید آن را در آشپزخانه، اتاق پذیرایی یا غذاخوری، اتاق نشیمن، اتاق خواب و حتی حمام قرار دهید. اما باید دقت داشته باشید که ساعت انتخابی‌تان با فضا جور در بیاید.

انتخاب ساعت دیواری

به کاربرد اتاق توجه کنید. برای مثال اگر دوست دارید ساعت را روی دیوار اتاق غذاخوری یا آشپزخانه نصب کنید، بهتر است طرح‌های مدرن با شکل قاشق، چنگال یا مواد غذایی را انتخاب کنید. اگر ساعت را برای اتاق کودک می‌خواهید، بهتر است ساعتی با طرح سرگرم‌کننده و عروسکی بخرید. تناسب طرح ساعت با کاربرد اتاق بسیار اهمیت دارد.

سبک اتاق و دکوراسیون

ساعت دیواری باید با سبک اتاقی که می‌خواهید ساعت را در آن قرار دهید و نوع دکوراسیون فضا هماهنگی داشته باشد. قبل از خرید ابتدا خوب به سبک اتاق و دکوراسیون دقت کنید. اگر سبک آن مدرن و امروزی است، ساعت‌هایی با طرح‌های مدرن و مد روز مناسب‌تر است.

اگر دکوراسیون داخلی اتاق به سبک کلاسیک است، بهترین انتخاب شاید یک ساعت دیواری چوبی با بدنه بلند با اعداد درشت به زبان رومی یا انگلیسی باشد. برای دکوراسیون‌هایی با سبک مینیمالیستی، طرح ساعت بهتر است از نوع مینیمال باشد. در زیر تصویری از ساعت مینیمالیستی را می‌بینید.

 انتخاب اندازه ساعت دیواری

اندازه ساعت تا حد زیادی به اندازه دیوار و سلیقه شما بستگی دارد. به‌عنوان مثال اگر می‌خواهید نمای کلی اتاق بیشتر به چشم بیاید، به‌دنبال ساعت‌های کوچکتر باشید. اما اگر می‌خواهید خود ساعت دیواری محور دکوراسیون داخلی اتاق را تشکیل دهد، می‌توانید ساعت‌های بزرگتری خریداری کنید.

بااین‌حال، یادتان باشد که به‌عنوان یک قاعده کلی، دیوار و فضای بزرگ؛ ساعت دیواری بزرگ و دیوار کوچک ساعت دیواری کوچکتری می‌طلبد. ساعت بزرگ در یک فضای کوچک و بالعکس، مانند یک وصله ناجور به نظر خواهد رسید. علاوه بر این، خوانایی زمان از روی ساعت دشوار خواهد بود.

ساعتی که می‌خرید باید به اندازه‌ای باشد که فاصله آن از لبه دیوار از دو طرف ساعت، کمتر از نصف پهنای ساعت نباشد. اندازه دیوار موردنظر را بگیرید و بعد برای خرید ساعت اقدام کنید. به‌عنوان مثال، اگر پهنای دیوار شما حدود یک متر است، ساعتی که عرض آن خیلی بیشتر از ۴۰ تا ۵۰ سانتی‌متر باشد برای چنین دیواری مناسب نیست.

برای ساعت‌هایی که مانند تصویر زیر چند تکه هستند، باید فضای کافی در نظر بگیرید. معمولا یک دیوار بزرگ با فضای خالی زیاد برای این طرح‌ها مناسب است.

ساعت‌های آویز و ایستاده

معمولا بیشتر ساعت‌های دیواری به دیوار آویزان می‌شوند. اما برخی ساعت‌ها هم به‌شکل ایستاده در کنار دیوار و روی زمین قرار می‌گیرند. ساعت‌های ایستاده بسیار بزرگ و بلند هستند و برای اتاق نشیمن بزرگ، سالنی که شومینه دارد، اتاق پذیرایی بزرگ، کتابخانه و نظایر آنها مناسب‌اند.

انتخاب ساعت دیواری

 انتخاب رنگ ساعت دیواری

رنگ ساعت دیواری چیزی است که نمی‌توان از تأثیر آن در فضای محیط غافل شد. به‌طورکلی بهتر است رنگ ساعت دیواری متفاوت از اثاثیه و مبلمان درون اتاق باشد. اگر رنگ ساعت دیواری را خوب انتخاب کنید، خواهید دید که چطور می‌تواند فضایی بی‌روح و کسل‌کننده را به چشم‌اندازی جادویی تبدیل کند. رنگ‌ها و بافت متضاد با مبلمان می‌توانند جذابیت بصری محیط منزل‌تان را چند برابر کنند. به‌طور کلی برای دیوارهای سفید و روشن، رنگ‌های تیره مثلا مشکی یا آبی تیره مناسب است. اما برای دیوارهای تیره‌تر، رنگ‌های روشن و سفید بهتر است.

انواع مدل کابینت روشویی + ویژگی ها و مزايا و كاربردهايش

در صورتی که دیوارها و اثاثیه‌تان رنگارنگ هستند، بهتر است ساعتی که انتخاب می‌کنید رنگ ساده یا خنثی داشته باشد. درغیراین‌صورت ممکن است ساعت در رنگ‌های زیاد اتاق و دیوار محو شود.

اگر با اصول فنگ شویی آشنا هستید می‌توانید رنگ ساعت دیواری را بر اساس آن انتخاب کنید. به این ترتیب اگر قرار است ساعت دیواری را در سمت جنوب منزل نصب کنید، بهتر است آن را از رنگ‌های قرمز، نارنجی یا زرد انتخاب کنید. این رنگ‌ها بر احساسات افراد خانواده تأثیر مثبت دارند و شادی و عشق را به خانه می‌آورند.

اما در صورتی که قرار است ساعت را در سمت شمال آویزان کنید، بهتر است از رنگ‌های درخشان مانند نقره‌ای، سفید و طلایی انتخاب کنید. این رنگ‌ها شانس، موفقیت و بهبود در امور شغلی را به همراه دارند. البته «درجه» صحت چنین باورهایی را تایید نمی‌کند و به باور ما چنین ایده‌هایی شاید بیشتر جنبه سرگرمی داشته باشد.

ساعت‌های بی‌صدا یا تیک‌تاک دار

همه ساعت‌های آنالوگ صدای تیک‌تاک دارند. بااین‌حال برخی از آنها صدای تیک‌تاک‌شان بسیار آزاردهنده و غیرقابل‌تحمل است و برخی دیگر صدای ملایم و نرمی دارند.

انتخاب صدای ساعت به خودتان بستگی دارد. بسیاری از ما زمانی که لحظاتی را در انتظار سپری می‌کنیم، برای نمونه انتظار برای شروع مصاحبه، قرار ملاقات یا انتظار برای عزیزی که قرار است به خانه برسد، تحمل شنیدن صدای تیک‌تاک ساعت را نداریم؛ زیرا این صدا اضطراب خفیفی ایجاد می‌کند. اما برخی افراد در هیچ زمانی تحمل شنیدن صدای تیک‌تاک ساعت (مخصوصا در هنگام خواب) را ندارند و عصبی می‌شوند.

افرادی هم هستند که صدای تیک‌تاک ملایم ساعت یا ریتم آونگ آن را صدای زندگی می‌دانند و برای‌شان آرامش‌بخش است. بنابراین اگر تیک‌تاک ساعت تا حدودی اذیت‌تان می‌کند، ساعتی را بخرید که صدای ملایمی داشته باشد. اگر تحمل آن را هم ندارید، ساعت دیواری دیجیتال خریداری کنید. درصورتی‌که فقط برای خواب مشکل دارید، به‌فکر فضای دیگری غیر از اتاق خواب برای ساعت دیواری باشید. همه این موارد را قبل از اقدام به خرید در نظر بگیرید.

انتخاب ساعت دیواری

دقت ساعت و عمر باتری

شاید بگویید برخی ساعت‌ها آن‌قدر زیبا هستند که می‌توان از آنها به‌عنوان شیء تزیینی استفاده کرد و بنابراین به دقت و عمر باتری آنها اهمیتی ندهید. اما این طرز فکر کاملا اشتباه است. ساعت فقط زمانی زیباست که کار کند. زیباترین ساعت‌ها اگر کار نکنند، ارزش چندانی ندارند. بنابراین ساعت دیواری را صرفا به‌خاطر زیبایی و استفاده تزیینی نخرید. عمر باتری در دقت ساعت نقش اساسی دارد. بنابراین اگر برای ساعت دیواری هزینه می‌کنید، حداقل عمر باتری آن را درنظر بگیرید تا مجبور نباشید خیلی زود تعویضش کنید. مخصوصا ساعت‌های دیواری بزرگ و آونگ‌دار که تنظیم‌کردن آنها کمی پیچیده است.

امکانات دیگر ساعت دیواری

برخی ساعت‌ها علاوه‌بر نشان‌دادن زمان، درجه حرارت، میزان رطوبت و فشار جو را هم نشان می‌دهند.

برندهای معتبر ساعت دیواری

برندهای معتبر زیادی هستند که سال‌هاست در زمینه تولید ساعت دیواری فعالیت دارند. برخی از خوشنام‌ترین برندهای ساعت دیواری، سیکو، کاسیو، سیتی زن و رولکس هستند. ساعت دیواری در قیمت‌های متفاوتی در بازار وجود دارد. بهترین ساعت‌ها معمولا قیمت‌های بالایی دارند، اما خوبی آنها این است که بادوام هستند. با توجه به بودجه‌ای که دارید سعی کنید ساعت را از برندهای معتبر خریداری کنید که مدتی طولانی برای‌تان کار کند.

نکات مهم در رابطه با نصب ساعت دیواری

در اینجا بد نیست به برخی از نکات مهم برای خرید و نصب ساعت دیواری وجود دارد اشاره کنیم:

در یک فضا بیشتر از یک ساعت نصب نکنید. تعدد ساعت‌ها در یک محیط علاوه بر اینکه بر بینایی و چشم‌ها تأثیر می‌گذارد، صدای چند تیک‌تاک مختلف سبب سردرد و حواس‌پرتی می‌شود و تأثیرات منفی بر سلامتی دارد.
ساعت را بیش از حد بالا یا پایین آویزان نکنید. ساعت باید در افق دید باشد تا برای نگاه کردن به آن مجبور نشوید گردن‌تان را زیاد بالا یا پایین بیاورید.
در صورتی که در منزل کودک یا حیوانات خانگی دارید، حتی‌الامکان ساعت‌های پایه‌دار یا ایستاده نخرید، زیرا ممکن است روی آنها سقوط کند. مگر اینکه آنها را در جایی قرار دهید که ایمن باشد.

ارتفاع مناسب برای نصب ساعت دیواری

یکی از مشکلات متداولی که در مشاوره های دکوراسیون خانه های ایرانی و حتی فضاهای تجاری مشاهده می کنیم، ارتفاع نادرست نصب ساعت دیواری ست. ارتفاع ساعت بستگی به جزییات متعددی مانند سبک دیزاین منزل، ابعاد ساعت دیواری ، ارتفاع دیوارها ، مبلمان یا اکسسوری های مجاور ساعت دیواری و حتی ست رنگی فضا و رنگ ساعت دارد.

ارتفاعی که به صورت کلی پیشنهاد می شود ، ارتفاع بین ۱۵۵ سانتی متر تا ۱۷۰ سانتی متر با توجه به ارتفاع دیوار و ارتفاع ساعت است. نکته مهمی که در تعیین ارتفاع ساعت لازم است به آن توجه داشته باشید این است که در ساعت های متداول (نه ساعت های خاص با ابعاد بسیار بزرگ) بخش انتهای ساعت نبایستی به سقف نزدیک شود.

انتخاب ساعت دیواری

چیدمان ساعتی که بالای یک کاناپه یا مبلمان اصلی پذیرایی نصب می شود لازم است با توجه به بخش خالی دیوار، با اندازه گیری ارتفاع بالاترین بخش کاناپه تا ابتدای سقف نصب شود. اما ساعتی که بالای یک میز کنسول یا شلف دکوراتیو قرار می گیرد بایستی با فاصله دقیق و مشخص با بخش بالای میز چیدمان شود.

ساعت های مدرن و مینیمال را می توانید در فضاهایی با ابعاد کوچکتر جای دهید، اما ساعت های کلاسیک و شاخص لازم است به نحوی قرار بگیرند که فاصله مناسبی با اکسسوری های مجاور خود داشته باشند. به عبارتی لازم است بخش عمده ای از دیوار را برای قرار دادن آن ها خالی کنید.

نکات مهم هنگام انتخاب ساعت دیواری

اندازه محصول

اولین نکته جهت خرید یک ساعت دیواری مناسب برای خانه و یا محل کارتان، تناسب اندازه کلی ساعت با محیطی است که آن را مد نظر قرار داده اید؛ مثلا استفاده از اندازه کوچک این نوع وسایل دکوری برای اتاق ها و استفاده از ساعت های دیواری بزرگ بیشتر مناسب هال و پذیرایی های وسیع تر می باشد.

سبک ساعت

هماهنگی سبک ساعتی که آن را انتخاب کرده اید با سبک سایر وسایل زندگی و یا اداری شما می تواند در دیزاین فضای داخلی مورد نظرتان بسیار موثر واقع شود. ساعت های دیواری امروزه در انواع و اقسام مدل ها طراحی می شوند و بطور کلی در ۴ دسته: کلاسیک، مدرن، فانتزی و همچنین سلطنتی قرار می گیرند.

شکل آن

شکل کلی ساعت نیز از دیگر مواردی است که باید در هنگام خرید به آن توجه نمایید. ساعت ها چه مچی باشند و چه دیواری در شکل های گوناگونی همچون: مربعی، مستطیلی، دایره ای، لوزی، بیضی و غیره طراحی شده اند و انتخاب هر یک از این شکل ها نیز فقط و فقط بستگی به نوع سلیقه و نظر شما دارد.

بد نیست بدانید عموما ساعت گرد تناسب بیشتری برای دیزاین فضاهای ساده شما چه در خانه و چه در محل کارتان بحساب آورده می شوند.

انتخاب ساعت دیواری

کاتالوگ و شناسنامه ساعت

از دیگر نکاتی که هنگام انتخاب ساعت دیواری  بد نیست از آن اطلاع داشته باشید، وجود شناسنامه و یا کاتالوگ برای این قبیل وسایل دکوری می باشد. جالب است بدانید عموما در شناسنامه ساعت ها در خصوص سال ساخت، نام کشور سازنده، شماره کالیبر، تعداد قطعات تولید شده، شماره مرجع و سایر چیزهای دیگر نوشته شده است.

خدمات پس از فروش

این مورد نیز از اهمیت بالایی به هنگام خرید این نوع از وسایل دکوری برخوردار است. در واقع وجود خدمات پس از فروش برای ساعت های دیواری سبب می شود تا شما بدون هیچگونه نگرانی از بابت خرابی و عدم وجود قطعات جانبی برای محصول مورد نظرتان از آن با خیالی آسوده و راحت استفاده کنید.

باید ها و نباید های چیدمان فرش در پذیرایی برای داشتن دکوراسیون مدرن و شیک

قیمت ساعت دیواری

توجه به قیمت ساعت دیواری نیز از دیگر موارد مهم در خرید این نوع از وسایل دکوری بحساب می آید. قیمت ساعت های دیواری عمدتا با توجه به برند و قطعات به کار رفته در آن ها از کم شروع شده و به تدریج افزایش پیدا می کند.

در حقیقت این بودجه مد نظر شما است که مشخص خواهد کرد شما ساعتی گرانقیمت و قطعا طراحی شده توسط برندهای مطرح جهانی را خریداری خواهید کرد و یا اینکه به سراغ ساعت هایی با قیمت های به مراتب کمتر و کیفیتی محدودتر خواهید رفت!

هماهنگی ساعت دیواری با سبک چیدمان و دکور منزل

اولین و اساسی ترین نکته در انتخاب یک ساعت دیواری زیبا ، هماهنگی سبک ، رنگ ، فرم و طرح کلی آن با ساختار دیزاین منزل است. یک ساعت دیواری کلاسیک برای دکوراسیون کاملا مدرن و مینیمال انتخاب مناسبی نخواهد بود و به همین نحو ، ساعت دیواری ساده ، مدرن و حتی شیک نمی تواند برای دیزاین کلاسیک ، مبلمان های استیل و سلطنتی گزینه مناسبی تلقی شود.

یک ساعت شیک مدرن و ساده تک رنگ می تواند گزینه مناسبی برای تزیین دیوار یک پذیرایی با مبلمان های مدرن باشد و به همین ترتیب ، در یک نشیمن کلاسیک با مبلمان های استیل یا نئوکلاسیک و اکسسوری های فلزی براق ، یک ساعت کلاسیک با طراحی پرکار گزینه متناسب و جذابی خواهد بود.

23 پیشنهاد جذاب برای چیدمان ساعت دیواری در خانه ایرانی

ساعت های دیواری را تقریبا در تمام بخش های منزل با رعایت نکات و اصول دکوراسیون می توان نصب کرد. اما هریک از این مکان ها ملاحظات و جزییاتی دارند که لازم است به آن ها دقت کافی داشته باشید.

انتخاب ساعت دیواری

نمونه هایی از این بخش ها را می توانید در تصاویر زیر مشاهده نمایید و بی شک با مطالعه برخی از این باید و نبایدها، می توانید برای نصب آن در سایر بخش های مدنظر خود نیز تصمیم گیری نمایید.

یک – دیوار اصلی و شاخص پذیرایی

اگر ساعت دیواری پذیرایی به عنوان شاخص ترین اکسسوری این فضا انتخاب شده است ، لازم است یک ساعت برجسته و ارزشمند را برای تزیین دیوار اصلی پذیرایی انتخاب کنید. این ساعت بایستی جلوه ای مشابه یک اکسنت وال در این بخش از منزل ایجاد کند.

دو- دکوراتیو هماهنگ با میز غذاخوری

ساعت های دیواری می توانند یک تزیین ارزشمند برای بخشی از دیوارهای مجاور میز غذاخوری باشند. به این نکته مهم توجه داشته باشید که یک ساعت کوچک و بدون تناسب با عرض یا طول میز غذاخوری و یا یک ساعت رسمی و بدون تزیینات خاص برای این دیوار ها مناسب نیست.

برای تزیین دیوارهای مجاور میز نهارخوری با این اکسسوری ، بهتر است با یک طراح دکوراسیون مشورت نمایید. گاه ساعت یا اکسسوری های بی ارتباط به این فضا می توانند جلوه جذاب میز و فضای اطراف آن را مخدوش سازند.

سه – تزیین دیوار بالای تخت در اتاق خواب

تزیین دیوار های اتاق خواب دو نفره با ساعت تنها در صورتی می تواند جلوه زیبایی ایجاد کند که تمام اکسسوری ها و اجزای اتاق خواب پذیرای طرح ، رنگ و ابعاد این ساعت باشند. قرار دادن یک ساعت ساده مدرن که احتمالا هدیه گرفته اید یا در تخفیف ویژه خریداری شده است !

چیدمان ساعت بر روی یک دیوار باریک یا ستون بیرون زده ابدا ایده مناسبی برای تزیین اتاق خواب نیست و جلوه ای شلوغ ، ناهماهنگ و نازیبا ایجاد می کند.

انتخاب ساعت دیواری

چهار – تزیین دیوار آشپزخانه

ساعت های دیواری را بهتر است در صورتی به عنوان اکسسوری های آشپزخانه مورد توجه قرار دهید که یا اطلاع مداوم از زمان برای شما بسیار مهم باشد و یا دیوار خالی نسبتا وسیعی در اختیار داشته باشید که برای نصب اکسسوری های کاربردی آشپزخانه مفید نباشد.

به عنوان طراح و معمار عقیده دارم فضای آشپزخانه های ایرانی غالبا به دلیل انبوه خورده ریزها و اکسسوری های متعدد جلوه ای شلوغ می یابد و یک تزیین غیر کاربردی مانند ساعت بایستی با دلایل منطقی و موجه (نه صرفا زیبایی) بر روی دیوارهای آن قرار گیرد.

پنج – بالای میز کنسول

یکی از کاربردی ترین و متداول ترین شیوه های چیدمان ساعت های دیواری قرار دادن آن در کنار میز های کنسول است. در صورت هماهنگی با سبک دکوراسیون پذیرایی، می توانید از ساعت دیواری های آینه ای برای تزیین بخش بالایی میز کنسول استفاده نمایید.

شش – دیوار های مجاور شلف دیواری

دیوار خالی مجاور شلف های دکوراتیو یا کاورهای تزیینی شوفاژ هم مکان مناسبی برای چیدمان این ساعت هاست. لازم است ساعت های این بخش به نحوی انتخاب شوند که کاملا با شلف دیواری و تزیینات آن هماهنگ بوده و جلوه ای کاملا یک دست ایجاد کنند. به علاوه ، در این شرایط ارتفاع نصب شلف بایستی پایین تر در نظر گرفته شود.

هفت – دیوارهای با عرض مناسب مجاور راهرو

انتهای راهرو ها در صورتی که به دیوارهایی با عرض مناسب (حداقل ۶۰ الی ۷۰ سانتی متر) ختم شود، می تواند برای قرار دادن یک ساعت دیواری زیبا و شاخص انتخاب شود.

انتخاب ساعت دیواری

دیوارهایی با عرض اندک که ساعت های کوچک یا هرنوع دیوارکوب تزیینی بر روی آن ها قرار می گیرد جلوه ای شلوغ و نازیبا ایجاد می کنند و بهتر است از تزیین آن ها با اکسسوری های کوچک خودداری شود.

هشت – اتاق کودک و نوجوان

ساعت های جذاب با طراحی های شاد حیوانات ، عروسک ها و طبیعت می توانند جلوه ای زیبا برای تزیین اتاق خواب های کودکان و حتی اتاق نوجوانان باشند.

دکوراسیون و چیدمان اتاق های کودکان تاثیرات بسیار مهمی در فرآیند رشد شخصیت و روحیات آنان دارد و به عنوان طراح و والدین از شما درخواست می کنیم ؛ از قرار دادن ساعت های کلاسیک ساده با نمایشگرهای معمولی و دیزاین بی روح (یا ساعت هایی که روی دست تان مانده و نمی دانید کجا باید نصب شوند!) بر روی دیوار اتاق این انسان های کوچک خودداری کنید.

نه – نشیمن خانوادگی یا تی وی روم

فضای خانوادگی و ساده تماشای تلویزیون (اصطلاح متداول تی وی روم اشتباه است و به دلیل رایج بودن نوشته شده است) یا نشیمن خانوادگی که ممکن است شامل یک کاناپه راحتی یا یک نیم ست مدرن باشد، یک مکان ایده آل برای دیزاین ساعت دیواری های جذاب است. ساعت های نصب شده بر روی دیوار این بخش از فضا بهتر است به عنوان تنها اکسسوری و یک المان شاخص انتخاب شوند.

ده – ستون های عریض و شاخص مجاور دیوار

ستون های عریضی که فاصله چندانی با دیوارهای اصلی ندارند (و به دیوار چسبیده و به شکل یک بیرون زدگی یا فرورفتگی پهن در دیوار نمایش داده می شوند)، می توانند برای نصب ساعت ها انتخاب شوند.

ستون های باریک یا منفردی که در میان سالن پذیرایی به شکل تکی قرار دارند یکی از بدترین و نازیباترین گزینه ها برای نصب ساعت هستند! به عنوان طراح از شما خواهش می کنم از نصب ساعت و هر نوع اکسسوری و تزیین کوچک بر روی این ستون ها خودداری کنید.

انتخاب ساعت دیواری

یازده – فضای بالا یا مجاور شومینه

دیوارهای برآمده و غالبا موربی که در بالای شومینه های کلاسیک وجود دارد، در صورتی که تزیینات متعدد و شلوغی نداشته باشند، می توانند به عنوان یک فضای مناسب برای نصب ساعت استفاده شوند.

این ایده غالبا برای ساعت های دیواری مدرن مناسب است و در دیزاین فضا به سبک کلاسیک، این بخش از ساختمان ممکن است ارزش نصب اکسسوری را کاهش دهد و توصیه نمی شود.

اصول دکوراسیون مینیمال چیست ؟ | ایده هایی برای چیدمانی ساده و زیبا

دوازده – بالا یا مجاور بخاری های مدرن دیواری

بخشی از دیوار که در بالای بخاری های دیواری یا شومینه های الکترونیکی مدرن که درون دیوار جاسازی می شوند، یک جایگاه مناسب برای نصب ساعت های دیواری جذاب و مدرن هستند.

اگر این دیوار با گچبری یا تزیینات کلاسیک پوشیده شود می توان از آن برای دیزاین ساعت های کلاسیک نیز استفاده کرد و در غیراینصورت یک فضای عالی برای در نظرگرفتن اکسنت وال پذیرایی به سبک مدرن یا مینیمال خواهد بود.

سیزده – دیوارهای گالری و نمایشی

ساعت ها می توانند به عنوان مرکز یا بخشی از دیوارهای گالری و نمایشی در کنار قاب های دکوراتیو و تصاویر خاطره انگیز خانوادگی چیدمان شوند.

همان طور که پیش از این در خصوص دیوارهای گالری نمایشی در اتود نوشته ایم، این سبک دکوراتیو و تزیینات دیواری برای دیزاین پذیرایی و نشیمن هایی با تم مدرن مناسب هستند.

چهارده – فضای باز ساختمان

قراردادن ساعت بر روی دیوارهای تراس ، بالکن یا بخشی از دیوار حیاط که به درب ورودی ساختمان منتهی می شود یک راه متداول و جذاب برای تزیین دیوارهای ورودی و نمایش بخش مهم این دیوارهاست.

ساعت هایی که بر روی این دیوارها قرار می گیرند لازم است نسبت به تغییرات آب و هوا ، جذب گرد و خاک و دمای محیط مقاوم بوده و ساختار موتور به نحوی طراحی شده باشد که رطوبت امکان نفوذ به آن را نداشته باشد.

پانزده – دیوارهای مجاور المان یا مبلمان های شاخص

اکسسوری ها یا مبلمان های تکی شاخصی که در دکوراسیون خانه های ایرانی چیدمان می شود، نیاز به تزیینات مکمل و برجسته برای جذاب تر جلوه دادن این بخش از دکوراسیون منزل دارند.

انتخاب ساعت دیواری

یک ساعت دیواری زیبا و ارزشمند می تواند بهترین دکوراتیو برای دیوار بالای مبلمان های شزلون ، پیانو یا هرنوع مبلمان تکی شاخص باشد.

شانزده – دیوارهای انتهای راهرو

اگر بر روی دیواری که در انتهای راهرو واقع شده است درب یا پنجره ای وجود ندارد، این دیوار می تواند به صورت یکپارچه به سبک دیوارهای نمایشی یا اکسنت وال ها تزیین شود. ساعت های دیواری گزینه های مناسبی برای تزیین این دیوارها به شمار می روند.

به این نکته مهم توجه داشته باشید که اگر یک یا چند درب یا حتی یک پنجره نسبتا کوچک بر روی این دیوار و در انتهای وجود دارد، به هیچ وجه نباید از ساعت دیواری برای تزیین این بخش از ساختمان استفاده کنید. در شرایط وجود پنجره ممکن است میزهای کنسول یا کاناپه های دکوراتیو تزیینات مناسبی تلقی شوند.

قاعدتا راهرو به حدی عریض نیست که با باز شدن یک یا چند درب عرض خالی قابل توجهی باقی بماند (در خصوص منزل مسکونی صحبت می کنیم نه هتل هایی با راهروهای عریض!) بنابراین بر روی عرض کوچک باقی مانده نبایستی اقدام به نصب ساعت نمایید.

هفده – دیوارهای روبرو یا مجاور ورودی ساختمان

دیوار مجاور ورودی خانه یا دیوار خوشامدگویی می تواند با یک ساعت دیواری در کنار یک المان دکوراتیو زمینی مانند شلف یا میز کنسول تزیین شود.

لازم است برای این دیوار از یک ساعت ارزشمند و جذاب استفاده کنید و گزینه های ساده و ارزان قیمت غالبا وجهه مناسبی در کاربری این دیوار یعنی خوشامدگویی نخواهند داشت.

یک نمونه دیگر از این سبک مکان های شاخص، دیوارهایی هستند که در راهرو های کوچک واقع شده اند و با دیزاین یک ساعت ، میز تلفن یا هرنوع میز دکوراتیو کوچک همراه می شوند.

هجده – دیوار مجاور کتابخانه ، میز مطالعه یا کامپیوتر

یک راهکار عالی برای دیزاین دیوارهایی که در کنار میز یا کتابخانه های دیواری واقع شده اند، انتخاب ساعت دیواری زیبای مدرن است.

به این موضوع توجه داشته باشید که این میز و قفسه ها غالبا نمایی شلوغ و پر از لوازم خورده ریز متعدد دارند در حالی که کاربر آنها نیازمند فضایی برای آرامش و تمرکز است. بهتر است ساعت های انتخاب شده برای این بخش از فضا از نمونه های شیک ، مدرن و ساده باشد.

نوزده – دیوار مجاور تلویزیون

به عنوان یک ایده شخصی طراحانه و به خلاف دیدگاه های بسیاری از همکاران دیزاینر ، قرار دادن و چیدمان ساعت در بالای تلویزیون را درست نمی دانم و معتقدم این موضوع موجب ایجاد آشفتگی های بصری می شود.

انتخاب ساعت دیواری

تلویزیون یک المان نمایشی قدرتمند و شاخص است و چیدمان ساعت (که البته نمی تواند یک ساعت ساده کوچک و بی اهمیت باشد) در بالای آن ، تعادل نمایشی آن را برهم می زند.

با این حال اگر دیواری در کنار تلویزیون وجود دارد که به قدر کافی عریض هست تا ساعت حداقل یک و نیم متر از تلویزیون فاصله داشته باشد، ممکن است جایگاه مناسبی برای نصب ساعت تلقی شود. این موضوع تا حد زیادی به پلان خانه و چیدمان مبلمان های مختلف بستگی دارد.

بیست – اتاق کار خانگی و فضای اداری

احتمالا می دانید که انتخاب ساعت دیواری می تواند مناسب ترین و کاربردی ترین اکسسوری برای دیزاین فضاهای اداری یا اتاق های کار موجود در فضاهای مسکونی باشد.

از ساعت های دیواری شاخص و بزرگ مدرن می توانید در دیزاین لابی فضای اداری ، بخش مدیریت و تزیین دیوارهای انتهای راهرو در فضاهای اداری استفاده کنید تا کارمندان برای چک کردن زمان باقی تا پایان کار نیاز به چک کردن مداوم تلفن های همراه نداشته باشند!

بیست و یک – تزیین فضاهای تجاری

ساعت های دیواری برای تقریبا همه انواع کاربری های تجاری ، از ویترین های خاص فروشگاه های کوچک لوازم خانگی یا لباس های ورزشی گرفته تا مال های بزرگ مناسب بوده و نه تنها تزیین زیبایی محسوب می شوند، بلکه برای استفاده کنندگان از فضا و اطلاع از زمان نیز کاربرد دارند.

بیست و دو – دیوارهای تکی و پارتیشن های ساختمانی

دیوارهایی که به دلایل اهداف سازه ای یا معماری به عنوان یک دیوار تک و بدون اتصال به سایر دیوارهای ساختمان طراحی شده اند، نیازمند اکسسوری ها و تزیینات شاخص و جذابی با ابعاد بزرگ هستند. یک ساعت دیواری مدرن شیک و بزرگ یا یک ساعت کلاسیک با ابعاد بزرگ می تواند تزیین کننده این سبک دیوارها باشد.

به این موضوع توجه داشته باشید که اگر چنین دیوارهایی در خانه شما وجود دارند، این دیوار یا بایستی برای نصب تلویزیون استفاده شود و یا به صورت دیوار اصلی دیزاین اکسنت وال در نظر گرفته شود. بی توجهی به این دیوارها و پرداختن به تزیین سایر دیوارها به صورت شاخص، غالبا جلوه مناسبی در دکوراسیون خانه به نمایش نمی گذارد.

بیست و سه – دیوارهای میان دو پرده شاخص

تزیین دیوارهای بین دو پرده پذیرایی در بسیاری از مشاوره های دکوراسیونی که ما در تیم اتود انجام داده ایم به صورت کاملا نادرست انجام شده است. دیوار بین دو پرده در صورتی که عرض کمی داشته باشد و یا پرده ها تزیینات زیادی داشته و با دکوراتیوهای گران قیمت تزیین شده اند، به هیچ وجه نبایستی تزیین شود. (متاسفانه کاملا درست خواندید! این دیوار باید خالی بماند)

اگر پرده ها بزرگ و شاخص هستند (پرده های کوچک و کوتاه قابل قبول نیستند) ، عرض دیوار باقی مانده بین دو پرده (عرض دیوار به صورت خام مدنظر نیست بلکه عرض باقی مانده از انتهای یک پرده تا ابتدای پرده بعد منظور است) حداقل به ۸۰ سانتی متر می رسد و پرده ها تزیینات زیادی ندارند، در این صورت می توانید از یک ساعت دیواری دکوراتیو زیبا متناسب با سبک پرده ها و مبلمان پذیرایی برای تزیین آن استفاده کنید

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

31 مرداد 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *