افتتاح حساب ترکیه
انتخاب پارکت مناسب

انتخاب پارکت مناسب برای منزل کار بسیار سخت و مهمی است چرا که علاوه بر زیبایی مقاومت و نگهداری پارکت بسیار مهم است. گروه دکوراسیون شادمگ مجموعه ای از نکات را آمادخ کرده تا به شما در انتخاب پارکت مناسب خانه کمک کند.

انتخاب پارکت مناسب

ممکن است در مقطعی از زمان به این نتیجه برسید که بهتر است کفپوش خانه و یا محل کار خود را تغییر دهید. یکی از بهترین انتخاب های ممکن، می تواند انتخاب پارکت به عنوان کفپوش جدید باشد.

خرید پارکت می تواند به یکی از دو صورت خرید اینترنتی و یا خرید حضوری انجام گردد.

انتخاب پارکت مناسب

خرید اینترنتی امکان انتخاب پارکت در میان برندهای مختلف را به شما می دهد اما در مقابل خرید به صورت مستقیم از بازار این مزیت را دارد که بدون واسطه پارکت انتخابی را مشاهده کرده و بهتر می توانید در خصوص طرح و رنگ و در نهایت خرید و یا عدم خرید آن تصمیم بگیرید.

به هر حال هر کدام از انواع خرید اینترنتی و حضوری مزایا و معایبی دارند که بهتر است افراد در هنگام خرید پارکت به آن ها توجه نمایند.

انواع پارکت

قبل از خرید پارکت به این نکته دقت نمایید که پارکت ها دارای انواع مختلفی از جمله پارکت لمینت، پارکت چوبی ، پارکت ضد آب و مواردی از این دست می باشند.

باید با توجه به نوع فضای مورد نظر در جنس، ضخامت و میزان مقاومت پارکت دقت ممکن را به عمل آورید. بدین صورت که برای مناطق مرطوب، از پارکت های مقاوم در مقابل رطوبت، در مناطق گرم از پارکت های عایق گرما و در فضاهایی همچون سرویس های بهداشتی و آشپزخانه ها از پارکت های ضد آب استفاده می شود. در منازل مسکونی و با رفت و آمد کمتر و همچنین آب و هوای بهتر، انتخاب پارکت مناسب راحت تر و با هزینه کمتر و البته طول عمر بیشتر انجام می گیرد.

مقاومت پارکت در برابر آسیب های احتمالی

امروزه انواع پارکت مختلف و متنوعی در بازارهای جهان عرضه می شوند که دارای طرح ها و رنگ های مختلفی هستند. بیشتر این کفپوش ها دارای مقاومت نسبتا خوبی در برابر بسیاری از عوامل محیطی هستند از جمله خراش سطحی، ضربه و فشار وارد شده ناشی از اجسام سنگین. خوشبختانه به دلیل اینکه کفپوش پارکت چوبی از جنس چوب های مختلفی ساخته می شوند، برخی از چوب های بکار رفته مقاوم ترند و در نتیجه پارکت چوبی تولید شده نیز قویتر و بادوام تر خواهد بود.

رنگ پارکت

رنگ های پارکت متنوعند و از طیف های مختلف رنگ های روشن تا تیره را در بر می گیرند. به همین جهت به دلیل اهمیت انتخاب پارکت مناسب و رنگ این کفپوش ها قبلا در بخش لمینت تیره بهتر است یا روشن؟ به بررسی این مسئله پرداخته ایم.

اما بطور خلاصه اگر بخواهیم یک یادآوری کنیم باید بگوییم که پارکت تیره برای مکان هایی که نور کمی دارند و یا در آنها تشریفات اهمیت خاصی دارد و یا فضا به اندازه کافی بزرگ هست، می تواند مفید باشد.

انتخاب پارکت مناسب

اما در مقابل پارکت های رنگ روشن به این دلیل که فضا را بزرگ تر نشان می دهد و نور را دفع می کند مناسب بسیاری از خانه ها است. ضمنا استفاده از رنگ روشن چه در کفپوش و چه در اجزای دیگر دکور خانه موجب می شود که محیط بزرگتر و وسیع تر بنظر بیاید و از این رو استفاده از طیف رنگ های روشن برای فضاهای کوچک بهتر است.

مناسب ترین پارکت را انتخاب کنیم

البته بهتر است در این کار تعادل را رعایت کنید چرا که اگر در تمام عناصر دکور خانه از قبیل سقف، دیوار، کفپوش و غیره همه رنگ های روشن بکار برود در آن صورت این رنگ ها حالتی سرد و مرده به فضای خانه ممکن است بدهند. بنابراین بکار گیری ترکیب رنگ های شاد در کنار آنها و حتی ترکیب رنگ های دکوراسیون خانه با رنگ های تیره بسیاری از مواقع نتیجه مناسبی را ایجاد می کند و فضای خانه را شادتر و متنوع تر می کند.

حالا نکته جالب اینجاست که اگر طیف رنگ های کفپوش پارکت چوبی و سقف و دیوارها متفاوت باشند، در هر حالت نتیجه متفاوتی ایجاد می شود:

انتخاب پارکت مناسب

نتیجه

• در صورتی که رنگ دیوار تیره انتخاب شود ولی سقف خانه و کفپوش هر دو رنگ های روشن داشته باشند، از نظر بصری خطوط افقی بیشتری دیده می شوند . البته در درازمدت ممکن است این امر منجر به خسته شدن چشم افراد شود.
• رنگ کفپوش پارکت روشن انتخاب شود ولی سقف و دیوار هر دو تیره رنگ باشند، فضای مورد نظر (اعم از سالن، اتاق و غیره) بلندتر و با ارتفاع بیشتری بنظر می رسد.
• کفپوش رنگ تیره داشته باشد اما سقف و دیوار هر دو رنگ های روشن داشته باشند، فضا پهن تر دیده می شود..
• در صورتی که سقف و کفپوش رنگ هایشان تیره باشد ولی دیوارها روشن، آنگاه فضا پهن تر ولی کم ارتفاع تر بنظر می رسد.
• حالتی که رنگ های دیوار و کف تیره و تنها رنگ بکار برده در سقف روشن باشد، آنوقت چنین محیطی، فضای زیرزمین را القا می کند که از این رو معمولا در آپارتمان ها و خانه این حالت را در دکور خانه بکار نمی برند.

چطور رومیزی مناسب میز انتخاب کنیم ؟ روش انتخاب رومیزی میز مربع ، میز گرد و میز جلو مبلی

انتخاب پارکت مناسب

در نهایت این نکته را در نظر داشته باشید که بکارگیری کفپوش های چوبی و خرید پارکت چوبی و یا پارکت لمینت از کفپوش های دیگر بسیار بهتر است و ضمن اینکه قیمت پارکت چوبی با توجه به کیفیت مناسب و مزایای استفاده از آن بسیار مقرون به صرفه است.

هماهنگی رنگ پارکت لمینت با نور محیط

بدون تردید نور نقش مهمی در دکوراسیون داخلی دارد. این امر در ساختمان ها مسکونی نمود بیشتری پیدا می کند. برای اینکه خانه، حس و حال بهتری داشته باشد رنگ سطوح بزرگ تر را هماهنگ انتخاب کنید. در این میان کفپوش ها اهمیت زیادی دارند. پارکت لمینت در رنگ های متنوعی تولید شده است. طیف تیره و روشن هر دو زیبایی خاص خود را دارند اما کدامیک مناسب خانه تان است؟ پس قطعا چیزی به نام قشنگترین یا زیباترین رنگ پارکت وجود ندارد بلکه همه چیز سلیقه ایست.

انتخاب پارکت مناسب

برای انتخاب پارکت مناسب رنگ پارکت لمینت، در نظر بگیرید که وضعیت نورگیر خانه چطور است. آیا هال و پذیرایی و اتاق ها دارای پنجره های بزرگ هستند؟ بافت فشرده شهری موجب شده تا در بسیاری از اوقات خانه ها، نورگیر مناسبی نداشته باشند. برای جبران این مشکل می توان از نورپردازی مصنوعی استفاده است.

مطلبی در ارتباط با تاثیر پارکت لمینت روشن در دکوراسیون داخلی در مقالات سایت موجود است.

به طور کلی رنگ های تیره، فضا را لوکس و خاص نشان می دهند. این سبک دکوراسیون بسیار پر طرفدار است اما برای محیط های کم نور، پارکت لمینت تیره رنگ مناسب نیست. رنگ های قهوه ای تیره در عین جذابیت می توانند فضا را تاریک تر و کوچک تر نشان دهند.

تفاوت پارکت و لمینت

ممکن است برخی افراد کفپوش چوبی و یا پارکت را با لمینت اشتباه می گیرند و در واقع تفاوت لمینت و پارکت در این است که این طور که در بالا ذکر شد پارکت از چوب طبیعی و چوب واقعی ساخته می شود اما لمینیت حاوی هیچ چوبی نیست و چوب آنها کاملا مصنوعی است.

معرفی نکات مربوط به انتخاب پارکت مناس در خانه های کوچک

رنگ پارکتی برای خانه های کوچک

همان طور که می دانید رنگ های روشن، نور بیشتری را نسبت به رنگ های تیره بازتاب می دهند و با توجه به این ویژگی، فضای داخلی را بزرگ و دلبازتر جلوه می دهند. با این تعریف خیلی از افراد تصور می کنند که مانند عکس زیر، پارکت چوبی روشن برای خانه های کوچک مناسبند.

خانه کوچکی که سرتاسر کف آن پارکت روشن شده است که دارای یک دیوار چوبی و یک دیوار سبز رنگ نیز می باشد

انتخاب پارکت مناسب

اگر شما هم چنین تصوری دارید، باید بدانید که استفاده از پارکت های روشن، تاثیر آن چنانی بر بزرگ تر نشان دادن فضا ندارد. چرا که اگر اتاق را یک مکعب در نظر بگیریم، کف آن تنها یک وجه و سقف و دیوارها، پنج وجه دیگرِ مکعب را تشکیل می دهند. پس رنگ کفپوش تاثیر بسیار کمتری نسبت به رنگ دیوارها و سقف، بر کوچک یا بزرگ تر نشان دادن فضا دارد.

اتاق خالی و بدون وسایل که کف آن پارکت چوبی شده است و دیوارهای آن سفید رنگ است

البته اگر روی کف پارکت شده فرش نیز پهن کنیم که سطح زیادی از آن را می پوشاند، اثر رنگ پارکت را باز هم کمتر می کند.

اتاق نشیمن کوچک با دیوار، مبل و فرش خاکستری رنگ که کف آن پارکت شده است

پس در نتیجه، در انتخاب رنگ خودتان را محدود نکنید و با توجه به جلوه ای که می پسندید، پارکت روشن یا تیره را خریداری کنید.

اتاق نشیمن

اتاق نشیمن کوچک با دیوار، مبل و فرش خاکستری رنگ که کف آن پارکت شده است

هال با مبل های سفید رنگ که کف آن فرش و پارکت تیره قرار دارد

نکته: بهتر است که اگر رنگ فرش روشن است، پارکت تیره را انتخاب کنید و در مقابل اگر رنگ فرش تیره است، پارکت روشنی را بخرید.

آشنایی با دکوراسیون صنعتی و ویژگی های خاص این سبک شیک و ارزان

اتاق نشیمن که داری دیوارهای سفید و فرش بدون طرح روشن است و روی کف آن پارکت تیره نصب شده است

نشیمن کوچک که دارای قفسه، مبل و صندلی سفید، طوسی و قهوه ای و فرش مشکی رنگ است و کف آن پارکت روشن شده است

انتخاب پارکت مناسب

نکته: برای این که فضای خانه بزرگ به نظر برسد، تمامی بخش های آن را به یک رنگ و طرح، پارکت کنید.

خانه ای که تمام بخش های آن از جمله راهرو و نشیمن دارای پارکت چوبی یکسان می باشد

انتخاب پارکت مناسب خانه کوچک با چه اندازه ای

یکی از نکاتی که طراحان داخلی برای دکوراسیون فضاهای کوچک به آن تاکید دارند، این است که تا حد امکان باید از ایجاد فضایی شلوغ دوری کنید. بنابراین برای اینکه درز بین پارکت ها، سطح کف خانه را بیش از حد شلوغ به چشم نیاورد، مانند عکس زیر، آن هایی که عرض خیلی کمی دارند (کمتر از 7.5 سانتیمتر) را انتخاب نکنید.

آشپزخانه ای با کابینت های مشکی رنگ که روی کف آن پرکت های باریک نصب شده است

در فضاهای کوچک، پارکت را چگونه نصب کنیم تا آن را بزرگ تر نشان دهد؟

باید بدانید که نحوه نصب پارکت ها نیز بر بزرگ تر نشان دادن فضای خانه بسیار تاثیر دارد. از این رو بهتر است که پارکت ها را به صورت مورب نصب کنید، زیرا در این حالت، درز بین پارکت ها خطوط طولانی تری را در سطح زمین ایجاد می کنند و این حس را انتقال می دهند که اتاق بزرگ و دلباز است.

اتاق نشیمن کوچک با دیوارهای تیره و مبل های چرمی که کف آن پارکت به صورت مورب نصب شده است

نکته:

  • توجه داشته باشید که نصب مورب پارکت ها نسب به حالت های نصب دیگر، پِرتی و ضایعات بیشتری دارد.
  •  اگر سطح زیادی از کف خانتان را فرش ها پوشش می دهند، نیازی نیست که بر نحوه نصب پارکت ها سخت گیری کنید.

انتخاب پارکت مناسب برای فضاهای کوچک مات یا براق؟

نکته دیگری که در دکوراسیون خانه های کوچک باید رعایت کنید، این است که توجه افراد را به اندازه فضا جلب نکنید. پس برای این که سطح کوچک کف اتاق جلب نظر نکند، بهتر است که از پارکت های براق استفاده نکنید و نوع مات آن را خریداری کنید.

انتخاب پارکت مناسب

چگونه بهترین رنگ پارکت را برای منزل خود انتخاب کنیم؟

یکی از مهم ترین بخش های خانه ، کفپوش آن است. در گذشته ، فرش و قالیچه کل کف اتاق ها را می پوشاند و به فضای خانه ، شکل سنتی و روستایی می بخشید، اما با گذشت زمان و پیشرفت صنعت، کفپوش های مدرن با تنوع زیاد به بازار آمد و جای خود را در خانه ها باز کرد. یکی از این کفپوش ها ی پر طرفدار، پارکت است .

پارکت ها از چوب ساخته می شوند و قابلیت های خوبی برای ایجاد تنوع در کف سازی منزل و محل کار شما دارند. برای انتخاب رنگ پارکت، نکته هایی وجود دارد که از نظر رنگ شناسی و دکوراسیون حائز اهمیت است. در اینجا به مهم ترین آنها اشاره می کنیم.

توجه به رنگ دیوار ها ، سقف ، مبلمان ، پرده ، فرش و اندازه ی فضای اتاق ها شما را در یافتن رنگ مناسب برای پارکت ، راهنمایی می کند و شما را از سردر گمی نجات می دهد.

شکل فضای اتاق چه نقشی در انتخاب پارکت دارد : اگر اتاق شما باریک و کم عرض ساخته شده ، بهتر است رنگ دیوارها و سقف را روشن و پارکت را تیره انتخاب کنید تا اتاق ، پهن تر به نظر برسد و چنانچه اتاق ، کم ارتفاع وکم نور است می توانید با استفاده از پارکت روشن مانند کرم یا بژ آن را بلند تر و رو شن تر کنید . به کار بردن پارکت تیره در کنار دیوار های تیره، خانه را تاریک و کوتاه می کند .

رنگ مناسب برای پارکت اتاق نشیمن و پذیرایی

پارکت فندقی ، فضای گرم و دل نشینی ایجاد می کند که پیشنهادی مناسب برای اتاق نشیمن یا پذیرایی است . البته توجه به مبلمان و رنگ دیوار ها فراموش نشود. برای مثال با مبلمان روشن ، پارکت قهوه ای با رگه های تیره هم خوانی ایجاد کرده ، حس طبیعت را به خانه می آورد و یکی از جذاب ترین رنگ های متداول است.

چنانچه از مبلمان با رنگ های متمایل به سرد مانند بنفش یا آبی استفاده می کنید پارکت های به رنگ نسکافه ای ، تاثیر بسزایی در جذابیت دکوراسیون منزل شما و از بین بردن حس سردی فضا دارد.

اگر در مبلمان شما از رنگ های گرم مثل زرشکی یا قهوه ای استفاده شده ، ترکیب رنگ های سرد می نواند فضا را متعادل و دلنشین کند. بنابر این انتخاب رنگ روشن مانند کرم یا بژ برای پارکت ها پیشنهاد می شود. البته رنگ های تیره به قول معروف چرک تاب هستند و مدام به تمیز کاری نیاز ندارند واین به عمر پارکت شما می افزاید.

کاربرد چمن مصنوعی در جایی از خانه که فکرش را نمی کنید !

انتخاب پارکت مناسب

رنگ مناسب برای پارکت اتاق خواب

برای اتاق خواب ها رنگ پارکت باید باتوجه به رنگ وسیله ها ی دیگر مانند تختخواب ، دیوارها و پرده صورت گیرد . در اینجا چند نمونه از ترکیب رنگ ها برای اتاق خواب را به شما پیشنهاد می دهیم، همنشینی رنگ کرم یا بژ با پارکت نسکافه ای درخشش بی نظیری به اتاق خواب می دهد . این رنگ های جذاب فضای اتاق خواب شما را لوکس و در عین حال تمیز نشان می دهند.

اگر در اتاق خواب خود از رنگ بنفش استفاده کرده اید ، به کار بردن پارکت استخوانی موجب زیبایی اتاقتان می شود . به کار بردن رنگ خاکستری یا نقره ای و کمی بنفش در وسایل اتاق خواب در کنار پارکت قهوه ای ، زیبایی اتاق شما را دو چندان خواهد کرد. قرار گرفتن رنگ سبز همراه با رنگ دودی نیز با پارکت شکالتی بسیار جذاب و چشمنواز خواهد شد . یکی دیگر از رنگ های متداول در اتاق خواب ، رنگ صورتی ست. رنگ صورتی و تناژ های مختلف آن مانند گلبه ای ، در کنار آبی فیروزه ای و طوسی فضایی رومانتیک و لطیف می سازد که اگر با پارکت با رنگ های فندوقی ، قهوه ای و شکالتی ترکیب شود جذابیت قدرتمندی خواهد ساخت.

ترکیب رنگی پارکت لمینت با سقف و دیوارها

با انتخاب پارکت مناسب لمینت روشن به همراه کاغذ دیواری رنگ روشن و ملایم ، فضا بزرگ تر دیده می شود. دیوارپوش و کفپوش یک دست سفید یا بسیار روشن فضا را کمی سرد و بیروح نشان می دهد. با نصب تابلوهای رنگی روی دیوار و یک قالیچه سنتی می توان کمی رنگ وارد محیط کرد.

چنانچه دیوارها با رنگ تیره تری پوشش داده شوند و رنگ پارکت لمینت و سقف روشن باشد، فضا باریکتر و بلندتر دیده می شود. در این ترکیب رنگی خطوط افقی بیشتر جلب توجه می کنند. نور محیط توسط پارکت لمینت روشن بیشتر منعکس شده و اتاق را پر نورتر نیز نشان می دهد. این ترکیب رنگی برای اتاق هایی که ارتفاع نامناسبی دارند، پیشنهاد می شود.

به طور کلی انتخاب رنگ پارکت لمینت تیره یا روشن تا حدودی سلیقه ای است ولی انتخاب آگاهانه رنگ ها می تواند مرکز توجه را از نقاط نا هماهنگ به دیگر مناطق اتاق جلب کند. چنانچه رنگ دیوارها و سقف روشن و هم رنگ باشد، با انتخاب رنگ پارکت لمینت تیره می توان اتاق را پهن تر نشان داد. این ترکیب رنگی در اتاق هایی با ارتفاع زیاد پیشنهاد می شود. اگر رنگ پارکت لمینت و سقف هر دو تیره تر از رنگ بندی دیوارها باشد نیز می توان فضایی با پهنای بسیار بیشتری را ایجاد کرد.

انتخاب پارکت مناسب

انواع رنگ پارکت مناسب

طراحی پذیرایی دقت بیشتری نیاز دارد. برای انتخاب پارکت لمینت پذیرایی بهتر است سایر عناصر دکوراسیون را در نظر بگیرید. رنگ مبلمان و پرده ها تاثیر زیادی در دکوراسیون دارد با انتخاب پارکت رنگ روشن و دارای طرح های عمودی می توان فضای پذیرایی را بزرگتر نشان داد. این بخش از منزل در دید مهمان ها قرار دارد و باید طراحی ویژه ای داشته باشد. علاوه بر رنگ به طرح پارکت پذیرایی نیز دقت کنید. رنگ هایی مثل : گردویی، کرمی، فندقی، عسلی، طوسی،مشکی، سفید، ماهگونی و راش جزو رنگ های سال هستند.

به طور کلی رنگ های بژ، کرم، کرم متمایل به زرد و سفید پارکت لمینت احساس آرامش بیشتری ایجاد کرده و برای اتاق های کم نور و تاریک پیشنهاد می شوند. با این رنگ ها فضا روشن تر دیده می شود. رنگ های فندقی و طیف قهوه ای دکوراسیون را گرم و صمیمی نشان می دهند. هارمونی رنگ پارکت لمینت قهوه ای با مبلمان رنگ روشن بسیار زیبا دیده می شود.

به بافت پارکت توجه کنید

بافت پارکت نیز در علاوه بر رنگ مولفه ی دیگری در انتخاب پارکت مناسب می باشد به طوری که بافت یا همان خطوط عمودی در طرح پارکت ، فضای اتاق را باریک و بزرگ تر و خطوط افقی در سطح پارکت، آن را پهن تر و کوچک تر نشان می دهد. به این ترتیب بهتر است با توجه به مبلمان ، رنگ پارکت ها، چند درجه تیره تر یا روشن تر از مبلمان در نظر گرفته شود.

انتخاب پارکت مناسب

با توجه به آنچه خواندید از آنجایی که مبلمان بر روی سطح کفپوش قرار می گیرند باید تناسب رنگ بین اجزای تشکیل دهنده ی مبلمان وجود داشته باشد .با چند درجه اختالف رنگ ، پارکت را انتخاب کنید تا از یکدست و خسته کننده شدن محیط جلوگیری نمایید.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

21 خرداد 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *