افتتاح حساب ترکیه
انواع روف گاردن

با گسترش شهرنشینی اقبال مردم به ساخت انواع روف گاردن زیاد شد تا اهالی ساختمان از اندک فضای سبز روی پشت بام خانه ها لذت ببرند. در این مطلب گروه دکوراسیون شادمگ شما با انواع روف گاردن و ویژگی آنها آشنا می شوید.

روف‌گاردن یا بام‌باغ چیست؟

روف‌گاردن، بام‌باغ یا بام سبز، فضای سبز طراحی شده‌ای است که با احداث آن در فضاهای بلااستفاده­ ساختمان مانند پشت‌بام یا تراس، همسو با تکنولوژی مدرن و هم‌خوان با ارزش‌های زیباشناسی، اجتماعی و فرهنگی می‌تواند در شرایط زیست‌محیطی حال حاضر، فضای سبز از دست رفته شهری را زنده و باعث پایداری محیط، بهبود سلامت روانی و جسمی ساکنین و افزایش کیفیت زندگی شود.

انواع روف گاردن

وجود پوشش گیاهی در پشت‌بام به صرفه‌جویی در مصرف انرژی از طریق جلوگیری از هدر رفتن گرما، تأثیرگذار است. در فصل‌های سرد، نور آفتاب جذب باغچه‌های تعبیه شده در پشت‌بام می‌شود و محیطی دنج و خصوصی برای استراحت، پذیرایی و پرورش گیاهان ایجاد می‌کند.

انواع روف‌گاردن یا بام‌باغ

بام‌باغ گسترده

در این نوع روف‌گاردن، کشت گیاهان با ریشه‌های کم انجام می‌شود. بستر کاشت بسیار سطحی و ضخامت خاک حداکثر ۲۰ سانتی‌متر است. بام‌باغ گسترده نسبت به دیگر انواع بام‌باغ بسیار ارزان است و چمن و گیاهانی با پوشش سطحی و کم‌ارتفاع در آن کاشته می‌شود.

بام‌باغ نیمه متمرکز

این نوع بام سبز شامل کشت گیاهان با حجم ریشه بیشتر و دارای عمق بستر کاشت بالای ۳۰ سانتی‌متر تا ۱ متر است. در این نوع بام سبز کلیه گیاهان بوته‌ای مانند توت‌فرنگی، هندوانه و گیاهان دارویی مانند پونه و اسطخودوس و همچنین چمن قابل کشت هستند و تنها باید در طراحی سازه، وزن ایجادشده مدنظر قرار گیرد.

بام‌باغ متمرکز

در این نوع روف‌گاردن از خاک با حجم و ارتفاع زیاد استفاده می‌شود. این نوع بام‌باغ که از موارد قبلی گران‌تر است و تنها ساختمان‌های بزرگ و معروف از پس هزینه آن بر می‌آیند، انواع درختان، گیاهان زینتی و گل‌ها کاشته می‌شوند. این نوع باغ بر روی پشت‌بام ساختمان‌های بزرگ گسترده و مسیرهایی برای قدم زدن و نیمکت‌هایی برای استراحت در آن طراحی می‌شوند.

نکات مهم برای ساخت انواع روف گاردن

انتخاب خاک برای بام‌باغ

انتخاب خاک مناسب برای روف‌گاردن یکی از فاکتور‌های کلیدی است. این نوع خاک باید وزن کمی داشته و توانایی جذب آب در آن زیاد باشد و البته نباید فراموش کرد خاک مدنظر باید غنی از کود برای تغذیه مناسب گیاهان باشد.

تقسیم وزن در بام‌باغ

طبیعی است که ساخت روف‌گاردن باعث افزایش فشار بر روی پشت‌بام خواهد شد؛ بنابراین ساخت باغچه‌ها و یا آلاچیق باید با محاسبات دقیق انجام شود تا بتوان اضافه وزن ناشی از آن را برطرف کرد.

انواع روف گاردن

ایزولاسیون روف‌گاردن

ایزولاسیون در روف گاردن یکی از مهم‌ترین بخش‌ها است. در واقع ایزولاسیون عایق مناسبی است که از عبور آب به فضایی که زیر روف گاردن قرار می‌گیرد به خوبی جلوگیری می‌کند. این مرحله باید به درستی و با دقت انجام شود.

چرا روف‌گاردن؟

  • گسترش فضای سبز
  •  کاهش اثرات گرمایی
  • کم شدن آلودگی هوا
  • کاهش دی‌اکسید کربن
  • کنترل دمای شهری
  •  تولید غذا
  • زیباسازی منظر شهری
  • افزایش عمر بام
  • عایق صوتی
  • کاهش بار سیستم‌های مجاری فاضلاب
  • افزایش ظرفیت گرمایی بام
  • کاهش انتقال حرارت از طریق ذخیره انرژی ساختمان
  • حفظ رطوبت هوا
  • فتوسنتز گیاهان
  • استفاده از فضا
  • ترویج سلامتی و بهزیستی
  • صرفه‌جویی اقتصادی

البته علاوه بر مزایای بالا برای روف‌گاردن می‌توان به برخی معایب آن هم اشاره کرد. مثلا وزن وارده بر ساختمان، این وزن می‌تواند شامل خاک، وزن گیاهان، مبلمان، آلاچیق، فلاور‌باکس و … باشد. این وزن ثابت نیز در طول فصل‌های بارندگی به سبب آب ذخیره شده در خاک و یا با رشد گیاه افزایش می‌یابد.

مورد دیگر این است که روف‌گاردن یک فشار سنگین بر روی هزینه تامین آب ساختمان می‌گذارد. در ضمن اگر هیچ خروجی آبی روی سقف وجود نداشته باشد، باید شیر آب را در پشت‌بام نصب کنید.

انواع روف گاردن

دیزاین داخلی انواع روف گاردن

قبل از طراحی باغ در بام بهتر است ابتدا مساحت موردنظر خود را اندازه‌گیری کنید، سپس با توجه به بودجه‌ای که در نظر گرفته‌اید اقدام به ساخت باغ در پشت‌بام منزل خود نمایید.
توجه داشته باشید که یکی از مهم‌ترین نکات در ساخت بام‌باغ انتخاب پوشش گیاهی مناسب است. بهتر است قبل از کاشت گیاه به میزان رشد ریشه میزان مقاوت گیاه در برابر گرما، تابش مستقیم نور خورشید و وزش بادهای شدید توجه کنید و سپس گیاهان را برای کاشت انتخاب کنید.
بهتر است از کاشت درختان کاج که در همه روزهای سال سبز هستند، در باغچه روی پشت‌بام غافل نشوید. همچنین می‌توانید با کاشت گیاهان گلدانی نیز تنوع زیادی را در بافت باغچه روی پشت‌بام منزل تان ایجاد کنید.
درضمن می‌توانید برای کف باغ‌بام از سنگ‌ریزه‌های سفید، شن و یا ماسه استفاده کنید.
آلاچیق یکی دیگر از عناصر پرطرفدار و محبوب است که در طراحی انواع روف گاردن مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین شما می‌توانید برای زیبایی بیشتر باغ در بام و ایجاد حس آرامش در این فضا، از فواره و یا چشمه‌های آبشار‌مانند استفاده کنید.
چیدمان مبلمان مخصوص باغ در فضای بام‌باغ یکی دیگر از انواع ایده‌های کاربردی است که باید به آن توجه‌ای ویژه داشت.
طراحی نورپردازی کاربردی در طراحی روف‌گاردن از اهمیت زیادی برخوردار است. شما می‌توانید با طراحی نورپردازی مدرن و مناسب به فضای باغچه‌ای که روی پشت‌بام ایجاد کردید، عمق و حالت دهید. علاوه بر این در هنگام شب نورپردازی مناسب باعث تشخیص آسان راه ورودی و خروجی می‌شود. همچنین اگر دوست دارید فضای احساسی و صمیمی را در بام‌باغ ایجاد کنید، می‌توانید نورپردازی کم‌شدت و لطیفی را در قسمت بالای دیوارها و یا پایین درخت‌ها طراحی کنید.

دکور شب یلدا 1401 را اینجوری خلاقانه و جذاب ، با کمترین هزینه بچینید

نگهداری از انواع روف گاردن یا بام‌باغ

نگهداری باغ‌بام بسیار مهم است و گاهی یکی از مهم‌ترین موانع ایجاد آن‌ها محسوب می‌شود. حتما قبل از طراحی باغ‌بام به برنامه نگهداری آن فکر کنید، زیرا همه باغ‌های سقف نیاز به نگهداری دارند. کلیه ساختمان‌های تجاری با باغ‌بام ملزم به بررسی حداقل دوبار در سال هستند. تعمیر و نگهداری باغ‌بام و تعداد آن در سال به نوع روف‌گاردن بستگی دارد.

انواع روف گاردن

طراحی روف گاردن

موارد زیر برخی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که باید در طول نگهداری مورد توجه قرار گیرد:

  • جلوگیری از انسداد زهکشی و رشد گیاهان نامطلوب
  •  استفاده از کود باید به حداقل برسد، زیرا سطح بالای استفاده ممکن است منجر به افزایش سطح مواد مغذی شود. که ممکن است بر کیفیت آب تأثیر منفی بگذارد.
  • داشتن سیستم‌های محافظت در برابر سقوط ضروری است، زیرا تعمیر و نگهداری در لبه پشت‌بام انجام خواهد شد.

امروزه بسیاری از ساختمان‌های بزرگ و مدرن، به دنبال خلق یک باغ کوچک بر روی بامشان هستند. ایجاد روف‌گاردن، راهی است جهت رجوع به طبیعت در زندگی شهری؛ چرا که با توجه به پیشرفت شهرنشینی و با حضور برج‌ها و ساختمان‌های بلند، فضاهای قابل دسترس برای محوطه‌سازی روز به روز، کمتر می‌شود .

نیاز به ساخت این فضاها تحت عنوان روف‌گاردن در فضاهای اندک و شهرهای صنعتی و پررفت‌وآمدی مانند تهران بیش از گذشته احساس می‌شود.

انواع روف گاردن چه مشخصاتی دارد؟

با گسترش روف گاردن در پشت بام خانه‌ها عمده دلایلی که می‌توان برای گسترش این پوشش گیاهی عنوان کرد به این ترتیب است: استفاده از زمین‌های بدون استفاده، زیبایی سازی مناظر شهری و ساختمانی، علاقه به محیط زیست، نوردهی مناسب و ایجاد تعادل در دما، عدم دسترسی حیوانات به این فضاها.

همچنین گاهی اوقات برخلاف تصور عموم که روف گاردن بر روی سقف‌ها اجرا می‌شوند این طرح بر روی تراس خانه و یا هم سطح زمین نیز اجرا می‌شوند و در صورت بالاتر قرار گرفتن از سطح زمین لازم است تا ویژگی‌های خاصی همچون سبک بودن مصالح به کار رفته را مد نظر قرار دهیم.

انواع روف گاردن با باغ‌ها و فضاهای سبزی که می‌بینیم بسیار در ویژگی و مشخصه‌هایی که دارند متفاوت اند برای مثال روف گاردن به دلیل واقع شدن بر سقف خانه‌ها در معرض باد و تابش زیادی از آفتاب قرار دارد و به همین دلیل هم به مراقبت زیادی به دنبال این موضوع نیاز دارد همچنین شما بر روی روف گاردن همیشه باید به فکر سرما و سیستم ذخیره آب هم باشید زیرا در زمان قطع شدن آب گیاهان از بی آبی به خصوص در فصول گرم صدمه نمی‌بینند.

علاوه بر این موضوع سرما هم در فصول سرد سال می‌تواند به پوشش گیاهی روف گاردن آسیب بزند پس باید به فکر یک حفاظ گرم در این زمان‌ها نیز باشید تا بتوانید شرایط گلخانه‌ای را برای گل‌ها و پوشش گیاهی بام سبزتان فراهم کنید. در ادامه به مشخصات روف گاردن می‌پردازیم.

فضای سبز انواع روف گاردن

یکی از مهم‌ترین مشخصات روف گاردن نوع فضای سبزی است که در آن استفاده می‌کنیم باید براساس شرایط آب و هوایی منطقه ای که در آن قرار داریم اقدام کنیم. این فضای سبز شامل گیاهان پوششی و انواع درخت‌ها و درختچه‌ها می‌شود.

انواع روف گاردن

کنترل نور خورشید

یکی از مهم‌ترین عوامل رشد و تغذیه گیاهان نور خورشید است که بدون وجود آن گیاهان پژمرده شده و از بین می‌روند. پس لازم است قبل از طراحی روف گاردن و آنکه کدام پوشش گیاهی در کدام قسمت روف گاردن باید قرار بگیرد، باید به میزان آفتاب و همچنین سایه اندازی ساختمان‌های اطراف بر روی بام سبز ساختمان دقت شود. تا آن دسته از گیاهانی که نیاز به آفتاب مستقیم ندارند در ناحیه سایه قرار گرفته و گیاهانی که نیاز به نور مستقیم خورشید دارند در قسمت آفتاب گیر طراحی شده و قرار داده شوند.

آبیاری روف گاردن

از دیگر مشخصات روف گاردن که برای نگهداری این فضای سبز بسیار حائز اهمیت است آبیاری پوشش گیاهی است که عمدتا به دلیل محدودیت در استفاده از نیروهای انسانی که مراقبت مستمری از این فضا باید صورت بگیرد، آبیاری انواع روف گاردن از طریق آبیاری اتوماتیک و قطره‌ای صورت می‌گیرد که بر خلاف تصور عموم با توجه به میزان کارکرد آن در هزینه‌ها هم صرفه جویی بیشتری می‌شود.

مواردی همچون فضای سبز انواع روف گاردن، کنترل نور خورشید، آبیاری انواع روف گاردن، نورپردازی انواع روف گاردن، زیرسازی روف گاردن، تجهیزات جانبی انواع روف گاردن، کف‌سازی روف گاردن در زمره مشخصات روف گاردن است که به دلیل واقع شدن این پوشش بر سقف خانه‌ها در معرض باد و تابش زیادی از آفتاب قرار دارد و به همین دلیل هم به مراقبت زیادی به دنبال این موضوع نیاز دارد .

نورپردازی انواع روف گاردن

همانطور که اشاره کردیم یکی از مشخصات روف گاردن کمک به زیباسازی ساختمان و شهرها است که برای زیباتر شدن این فضا می‌توان از نورپردازی هم استفاده کرد. اگر چه هزینه زیادی بابت نورپردازی انواع روف گاردن اخذ می‌شود اما زیبایی بام سبز را چندین برابر می‌کند.

زیر سازی روف گاردن

ساخت روف گاردن رطوبت زیادی را به همراه دارد و همین علت هم در صورت زیرسازی نامناسب ممکن است آسیب زیادی به ساختمان وارد شود به همین دلیل هم باید این مرحله از مراحل ساخت روف گاردن با دقت بیشتری انجام بگیرد.

کف سازی روف گاردن

یکی دیگر از مشخصات روف گاردن کف‌سازی است که در دو حالت قابل اجرا است : چوبی و یا شن و قلوه سنگ تزئینی. در نوع کف‌سازی چوبی هزینه ساخت کف به دلیل بالا بودن هزینه مواد اولیه و زیرسازی کمی گران‌تر از کف‌سازی با سنگ تزئینی است.

تجهیزات جانبی انواع روف گاردن

این بخش از مشخصات روف گاردن کاملا به سلیقه کارفرما بستگی دارد و بر آن اساس هم اجرا می‌شود. اجرای آلاچیق، باربیکیو، آبنما، میز و صندلی، گلدان، سایبان، شومینه، درختچه و غیره از جمله تجهیزات جانبی است که می‌توان برای زیباسازی بام سبز از آن‌ها استفاده کرد.

از مزایای میز بار چه می دانید ؟ + کارآمد و دکوراتیو برای دکوراسیون های مدرن و کلاسیک

چه گیاهانی در طراحی روف گاردن استفاده می‌شود؟

انتخاب کردن گیاهانی که برای طراحی انواع روف گاردن  مورد استفاده قرار می گیرد نیاز به تجربه و تخصص دارد. فاکتورهای زیادی برای انتخاب نوع گیاه وجود دارد که برخی از آنها را بیان می کنیم.

– نوع ریشه گیاهی که می خواهد در خاک قرار بگیرد.

– مقاومتی که گیاه در برابر سرما و گرمای شدید دارد.

– میزان آبی که گیاه به آن نیاز دارد.

– عملکرد گیاهان که مجاور هم قرار می گیرند.

– میزان نوری که به گیاه می رسد.

– جهت و نوع رشد ریشه های گیاهان

– نوع برگ های گیاه که یوزنی، پهن و یا … می باشد.

– عملکرد گیاهان کاشته شده در برابر حشرات

انواع روف گاردن

انواع آلاچیق روف گاردن

آلاچیق بنا به متریالی که داشته باشد در نوع های مختلفی می باشد که امروزه آلاچیق شیشه ای به دلیل نو بودن ایده آن از طرفداران زیادی برخوردار می باشد.

ساختمان های بلند مرتبه و برج ها به دلیل وسیع بودن پشت بام و گسترش فضا سازی بر روی بام خانه ها استفاده از انواع آلاچیق روی پشت بام به طور متداول گسترش یافته. آلاچیق به دلیل مسقف بودن قابل استفاده در تمام ساعات شبانه روزی می باشند که همین امر موجب می شود تا پشت بام خانه ها به محل های جذاب و مکانی برای تفریح ساکنان ساختمان تبدیل گردد.

همه ما با آلاچیق آشنا هستیم، اقامتگاه های نسبتا کوچکی که در حیاط، باغ، روف گاردن و سایر فضاهای سبز قرار می گیرند و به عنوان یک سرپناه برای نشستن در فضای باز مورد استفاده قرار می گیرند. سقفی که بالای سر شما قرار می گیرد باعث می شود که در فصل های متفاوتی از سال بتوانید از آفتاب مستقیم، بارش برف، باران، وزش شدید باد و… در امان بمانید.

آلاچیق های مدرن و امروزی نسبت به گذشته تنوع بیشتری پیدا کرده اند. آلاچیق ها می توانند بسته به کاربرد، جنس، طراحی و استحکامات آن انواع مختلفی داشته باشند. از زیبا ترین آلاچیق های کلاسیک که در حال حاضر نیز در لیست پرطرفدار ترین های خرید آلاچیق قرار دارد نوع چوبی و سنتی آن می باشد. از دیگر انواع مدرن و پیشرفته آلاچیق ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

آلاچیق چوبی و انواع آن

از رایج ترین و محبوب ترین آلاچیق ها که می تواند جذابیت ماندن در طبیعت را چند برابر کند؛

آلاچیق فلزی

دوام و عمر بالایی دارد، در هر محیطی قابل استفاده است و می توان از آن به عنوان آلاچیق ثابت پارک ها و مراکز رفاهی استفاده کرد. آلاچیق فلزی، از دوام و استحکام بسیار بالایی برخوردار است. ولی باید با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه مورد نظر انتخاب شود.

آلاچیق فلزی، در آب و هوای مرطوب، امکان زنگ زدگی دارد و به همین دلیل باید مرتبا رنگ آمیزی شود. آلاچیق فلزی، می تواند در باغ، حیاط منازل و حتی در پارک ها، بوستان ها و محل- های عمومی نیز استفاده شود. سقف آلاچیق فلزی، به صورت شیروانی از جنس ورق گالوانیزه، سفال و … ساخته می شود.

قیمت آلاچیق فلزی، کاملا بستگی به میزان فلز بکار رفته در آن دارد. هر چه میزان فلز به کار رفته در آلاچیق فلزی بیشتر باشد؛ در قیمت آلاچیق فلزی و هزینه ساخت آلاچیق فلزی تاثیر بیشتری خواهد داشت. تیرهای فلزی بکار رفته در سقف آلاچیق فلزی، در حدود چند صد هزار تا چند میلیون تومان برآورد می شود. هزینه ساخت آلاچیق فلزی، به ابعاد و متراژ آلاچیق فلزی نیز وابسته است. برای تزیینات داخلی آلاچیق فلزی می توان از مبلمان فضای باز نیز استفاده نمود.

انواع روف گاردن

آلاچیق سیمانی

قابل استفاده در پارک ها و رستوران ها، امکان گسترش دارد، پایدار و مقاوم است.

آلاچیق پیش ساخته

قابل طراحی، خاص و شیک؛ قابلیت حمل دارد و می توان تنوع بسیاری در آن ایجاد نمود.

آلاچیق شیشه ای

اگر می خواهید دید صد در صدی به محیط اطرافتان داشته باشید یقینا انتخاب آلاچیق شیشه ای با شیشه ای ضخیم از جنس سکوریت نشکن می تواند یک انتخاب خاص و جذاب باشد؛

آلاچیق شیشه ای به دلیل جذابیت و استفاده از آن در تمام ساعات و شرایط آب و هوایی به عنوان بهترین طرح آلاچیق پشت بام شناخته می شود. آلاچیق شیشه به دلیل استفاده شدن از شیشه سکوریت در ضخامت های مختلف در مقابل فشار هوا و ضربه های ناگهانی مقاومت بالایی دارد و امنیت محیط روف گاردن را بوجود می آورد.

شیشه های سکوریت استفاده شده درآلاچیق شیشه ای پشت بام را می توان در طرح ها و رنگ های مختلف نصب نمود تا طرح آلاچیق پشت بام را جذاب تر نماید.

از چه نوع مبلمانی در انواع روف گاردن استفاده کنیم ؟

اگر به دنبال بهترین شرکت سازنده مبلمان روف گاردن هستید در گام اول باید محدودیت‌های پشت بام خانه را مشخص کنید. یکی از اساسی ترین محدودیت‌ها بررسی شرایط آب و هواست. رطوبت، میزان بارش، میزان گرد و غبار، سرمای هوا مدت و میزان تابش خورشید، میزان وزش باشد و دما در انتخاب شما موثر است.

گام بعدی انتخاب متریال ساخت است. چوب معمولی قاعدتا در فضای آزاد پاسخگو نیست و یکی از بهترین انتخاب ها مبلمان ترموود روف گاردن است. ترموود در واقع همان چوب حرارت دیده است که در شرایط خاصی فرآوری شده و مناسب فضاهای باز است. انتخاب دیگر فلز است.

فلز مشکل زنگ زدگی و سنگینی را همیشه همراه خود خواهد داشت. انتخاب سوم شما انواع مبلمان پلاستیکی است که به تازگی طرفداران بسیاری پیدا کرده، انواع مبلمان روفگاردن حصیر مصنوعی نیز در دسته مبلمان پلاستیکی قرار دارند. از حصیرهای طبیعی هم در شرایط خاص میتوان استفاده کرد.

راهنمای خرید پرده ساده برای شیک کردن دکوراسیون منزل + ایده های شیک دوخت پرده ساده

۱۱ نکته مهم که باید برای طراحی روف گاردن رعایت کنید

نکته اول: روف گاردن، یک فضای باز است

در طراحی روف گاردن، فراموش نکنید که این مکان، یک محوطه روباز است. بنابراین این احتمال وجود دارد که حریم خصوصی کمتر رعایت شود. برای ساختمان‌های مرتفع که در مجاور ساختمان‌های دیگر قرار دارد، از آن طریق به محوطه روف گاردن، اشراف کامل وجود دارد.

انواع روف گاردن

اگر نگران حفظ حریم شخصی در این قسمت هستید، بهتر است با استفاده از نرده‌ها یا پارتیشن‌ها، این قسمت را محافظت کنید. قبل از طراحی، کارشناسان، فضای سبز محوطه را بازدید می‌کنند و این نکات را به شما خواهند گفت.

نکته دوم: انتخاب گیاهان

اجرای فضای سبز روی بام، نیاز به انواع پوشش گیاهی دارد. اگر یک پشت بام بزرگ روی ساختمان دارید، شاید بتوانید از گیاهان بلند و پرپشت استفاده کنید. کاشت درختچه‌ها و بوته‌های بلند برای این کار مناسب است. برای پشت بام‌های کوچک‌تر، پوشش گیاهی محدودتر استفاده می‌شود.

برخی ترجیح می‌دهند یک حالت چمنزار را در روف گاردن طراحی کنند. اگرچه شما انتخاب نامحدود در این قسمت دارید، اما همانطور که در قسمت‌های بالا هم اشاره کردیم، قبل از طراحی روف گاردن، باید بار وارد شده روی سقف را محاسبه کنید.

نکته سوم: بسترسازی و دیواره سازی مناسب

یکی دیگر از نکات مهم در طراحی روف گاردن، بسترسازی و دیواره‌سازی مناسب است. هر دو، موجب استحکام این قسمت می‌شوند. شاید لازم باشد برای پوشش‌های گیاهی، دیواره‌های مناسب، چیزی شبیه به محدوده‌بندی یا باغچه‌سازی، انجام دهید. حتی می‌توانید این دیواره‌ها را در اطراف درختچه‌ها به صورت مجزا قرار دهید. این کار باعث می‌شود که نگهداری از گیاهان یا هرس کردن شاخه‌ها بهتر کنترل شود.

اگر کف‌سازی و دیواره‌سازی برای پوشش گیاهی استاندارد باشد، سقف ساختمان هم کمتر آسیب می‌بیند. با بسترسازی مناسب، رشد ریشه گیاهان هم بهتر کنترل می‌شود.

نکته چهارم: توجه به اصول صحیح باغبانی

یکی از مهم‌ترین نکاتی در طراحی انواع روف گاردن این است که شما به اصول صحیح باغبانی اهمیت بدهید. با توجه به تعداد و تنوع گونه‌های گیاهی که روی بام کاشته‌اید، آن‌ها را آبیاری کنید. حتی می‌توانید از کودهای کشاورزی استفاده کنید. در هر صورت، درختچه‌ها، گل‌ها و گیاهان نیاز به مراقبت دارند.

انواع روف گاردن

نکته پنجم: استفاده از مبلمان فضای سبز

در طراحی روف گاردن می‌توانید همانند طراحی تراس ساختمان از مبلمان فضای سبز استفاده کنید. این مبلمان در انواع مدل‌های فرفورژه یا میز و صندلی‌های حصیری در بازار وجود دارند. قبل از آنکه محصولات را خریداری کنید و فضا را برای چیدمان مبلمان ارزیابی کنید، تصمیم بگیرید که چه سبکی را برای چه اهدافی انتخاب خواهید کرد. می‌توانید مدل مبلمان فضای سبز را متناسب با طراحی این قسمت انتخاب کنید.

نکته ششم: یک نقطه تمایز ایجاد کنید

یکی از عواملی که موجب زیباترشدن طراحی روف گاردن می‌‌شود، ایجاد یک نقطه تمایز یا تمرکز در این قسمت است. شاید بتوانید از یک آبنمای زیبا، یک گیاه جذاب، مجسمه‌ها یا حتی از گلدان‌های مدرن استفاده کنید.

نکته هفتم: به نورپردازی اهمیت بدهید

داشتن روشنایی روی سقف، در حالی که یک باغ یا فضای سبز زیبا را اجرا کرده‌اید، نمای این قسمت را به طرز شگفت‌انگیزی تغییر می‌دهد. به ویژه در طول شب، مهم است که پشت بام شما به خوبی روشن باشد. می‌توانید اطراف باغچه را سیستم روشنایی با لامپ‌های رنگی نصب کنید. روشنایی جذاب‌تر، روف گاردن زیباتر را به همراه خواهد داشت.

نکته هشتم: استفاده از ترکیب دو یا سه رنگ

در این قسمت، توجه شما را به این مسئله جلب می‌کنیم که برای اینکه روف گاردن، زیباتر باشد، بهتر است بیشتر از سه رنگ استفاده نکنید! ترکیب دو یا سه رنگ برای دیوارها، کف‌سازی، مبلمان و نرده‌ها، کافی خواهد بود. اگر ترکیب رنگ را افزایش دهید، احساس شلوغی و در هم ریختگی ایجاد می‌شود. از رنگ‌هایی استفاده کنید که به صورت مکمل در کنار سبزی گیاهان، دیده شود. رنگ سفید، خاکستری و آبی فیروزه‌ای، برای این قسمت توصیه شده‌اند.

انواع روف گاردن

نکته نهم: طراحی عمودی انواع روف گاردن

یکی از عواملی که در طراحی روف گاردن باعث زیباتر شدن فضا می‌شود، طراحی عمودی است. شما می‌توانید آویزها را روی دیواره‌ها به صورت عمودی نصب کنید.

نکته دهم: کفپوش مناسب انتخاب کنید

یکی از نکات مهم در روف گاردن، بسترسازی و کف‌سازی مناسب است. سعی کنید از کفپوش‌ها به صورت ایده‌آل و استاندارد استفاده کنید. کفپوش باید با شرایط آب و هوای ساختمان سازگار باشد. قیمت آن را هم در نظر بگیرید.

نکته یازدهم: بازی رنگ‌ها در طراحی روف گاردن

به عنوان آخرین نکته باید خاطر نشان کنیم که رنگ‌ها در روف گاردن بسیار جلوه می‌کنند. گل‌ها و گیاهان رنگارنگ را در این قسمت بکارید. ابزارها و لوازمی که استفاده می‌کنید، باید متناسب با یکدیگر انتخاب شوند. مشورت با یک طراح حرفه‌ای در محوطه سازی و فضای سبز این مشکلات را حل می‌کند.

روف‌گاردن یا بام‌باغ چیست؟

روف‌گاردن، بام‌باغ یا بام سبز، فضای سبز طراحی شده‌ای است که با احداث آن در فضاهای بلااستفاده­ ساختمان مانند پشت‌بام یا تراس، همسو با تکنولوژی مدرن و هم‌خوان با ارزش‌های زیباشناسی، اجتماعی و فرهنگی می‌تواند در شرایط زیست‌محیطی حال حاضر، فضای سبز از دست رفته شهری را زنده و باعث پایداری محیط، بهبود سلامت روانی و جسمی ساکنین و افزایش کیفیت زندگی شود.

شرایط نگهداری از روف گاردن چگونه است؟

نگهداری باغ‌بام بسیار مهم است و گاهی یکی از مهم‌ترین موانع ایجاد آن‌ها محسوب می‌شود. حتما قبل از طراحی باغ‌بام به برنامه نگهداری آن فکر کنید، زیرا همه باغ‌های سقف نیاز به نگهداری دارند. کلیه ساختمان‌های تجاری با باغ‌بام ملزم به بررسی حداقل دوبار در سال هستند. تعمیر و نگهداری باغ‌بام و تعداد آن در سال به نوع روف‌گاردن بستگی دارد.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

1 اسفند 1400

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *