افتتاح حساب ترکیه

زمانی که دو نفر قصد ازدواج با هم را دارند، نیازمند شناختی کلی و اولیه از هم هستند. مشاوره پیش از ازدواج یکی از بهترین راهکارهایی است که می تواند شناخت دو نفر را با کیفیت تر و زمان آن را کمتر کند. اما اینکه “مشاوره پیش از ازدواج چیست” می توان در تعریفی کلی گفت مشاوره پیش از ازدواج نوعی مشاوره روانشناسی است که فردی متخصص و با تجربه با ارزیابی کلی دو نفر و شنیدن صحبت های آن ها بدون هیچ قضاوتی، امکان تصمیم گیری برای آن ها را آسان می کند. در این مقاله به شما خواهیم گفته که “مشاوره پیش از ازدواج چیست” و چه مزایایی دارد.

مشاوره پیش از ازدواج چیست؟

ازدواج یکی از مهمترین تصمیماتی است که هر فردی در زندگی خود می گیرد. اینکه رابطه زناشویی بتواند با موفقیت شروع و ادامه پیدا کند، نیازمند استفاده از راهنمایی ها و راهکارهایی است که به حل مساله میان دو نفر کمک کند. مشاوره پیش از ازدواج یکی از روش هایی است که به افراد کمک می کند تا امکان شناخت در این رابطه کمتر شود. علاوه بر اینکه دو نفر بتوانند با شناخت بیشتر از هم در مسیر زندگی مشترک چالش های کمتری را در رابطه با هم تجربه کنند. علاوه بر این مشاور زوج درمانی  پس از ازدواج می تواند به آن ها کمک کند تا در سوتفاهم ها و تعارضات بجای درگیری و تنش، با کمترین آسیب مسائل خود را حل و رفع کنند. همه این ها به کمک دستیابی به شناختی اصولی نیاز دارد که زوجین می توانند تا حد زیادی در مشاوره های پیش از ازدواج به آن دست پیدا کنند.

کمک پرستار کیست و چه وظایفی دارد؟

شاید این سوال برای شما ایجاد شود که چرا استفاده از مشاوره های پیش از ازدواج ضروری است؟

در پاسخ به این سوال می توان گفت این مشاوره ها به شما و همسر آینده شما کمک می کند که بتوانید خود را برای یک زندگی موفق و توام با آرامش آماده کنید. بسیاری از کسانی که پیش از ازدواج با هم آشنا هستند، بر این تصورند که شناخت کافی از هم دارند. این در حالی است که پس از حضور در این جلسات متوجه می شوند، این شناخت سطحی و ناقص است. در این جلسات با حضور روانشناس متخصص زوجین می توانند درباره تمام مسائل مهمی که در زندگی مشترک ممکن است با آن مواجه شوند، صحبت کنند و برای آن چاره اندیشی شود. علاوه بر این در جلسات مشاوره روانشناسی ازدواج افراد به مهارت های حل مساله نیز دست پیدا می کنند که در طول زندگی مشترک متوجه اهمیت آن می شوند.

علاوه بر نکاتی که گفته شد، لازم است درباره مشاوره های قبل از ازدواج نکات دیگری را نیز بدانید که در ادامه به مهمترین این موارد اشاره خواهیم کرد:

اهمیت مشاوره پیش از ازدواج

یکی از مهمترین مواردی که زوجین باید درباره مشاوره پیش از ازدواج بدانند، هدفی است که از آن دنبال می شود. از مهمترین اهداف انجام مشاوره های پیش از ازدواج می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارزیابی مهارت های زندگی مشترک نامزدها
  • بررسی آمادگی ازدواج در زوجین
  • ارزیابی هم کفو بودن و یا هماهنگی زوجین

بررس هر کدام از این موارد پیش از ازدواج کمک می کند، تا طرفین بتوانند به شناختی نسبی از همدیگر دست پیدا کنند و در مسیر زندگی مشترک بتوانند به درک درستی از نیازها و خواسته های یکدیگر برسند. در شرایطی که زوجین از این مشاوره ها استفاده نکنند، در مسیر زندگی و به مرور باید به این شناخت دست پیدا کنند که ممکن است در این مسیر به دلیل اختلافات، عدم شناخت، عدم درک متقابل چالش های زیادی را متحمل و درگیر مشکلات زیادی شوند.

درد کف پا نشانه چیست و چگونه درمان می‌شود؟

مزایا مشاوره های پیش از ازدواج

نکته مهم دیگری که باید درباره مشاوره های پیش از ازدواج بدانید، فوایدی است که می تواند برای شما به همراه داشته باشد. از مهمترین این فواید می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رسیدن به درک بیشتر از ازدواج
  • دریافت راهنمایی های صحیح بدون دخالت در تصمیم زوجین از طرف مشاور
  • آموزش دادن تعارضات میان زوجین و رسیدن به تکنیک های رفع آن
  • تصمیم گیری درست درباره مسائل مالی
  • آموزش دیدن درباره مهارت های مهم زندگی مشترک
  • ایجاد تعادل در سطح انتظارات طرفین از زندگی مشترک
  • رسیدن به خودشناسی بیشتر
  • عمیق شدن شناخت از هم
  • بررسی تفاهمات و تفاوت ها
  • آموزش مهارت های لازم رابطه زناشویی

 فواید مشاوره قبل از ازدواج

این فوائد که در اشتراک با مزایای آن است، در زندگی مشترک خود را نشان می دهد. از مهمترین فواید مشاوره های قبل از ازدواج را می توان در موارد زیر مشاهده کرد:

  • آموزش راه و روش صحیح ارتباط سازنده
  • تصمیم گیری سالم و به دور از هیجان در شرایط حساس زندگی مشترک
  • تمرکز روی نقاط مثبت
  • یادگیری حل مساله در برهه های مختلف زندگی مشترک
  • آموزش آینده نگری برای تقویت رابطه زناشویی
  • برطرف کردن رفتارهای ناکارآمد و مشکل ساز
  • کاهش یافتن استرس زوجین از استرس
  • مشخص کردن تکلیف خود و رابطه مورد نظر
  • برنامه ریزی و هدف گذاری برای آینده

وظیفه اصلی مشاوره ازدواج

مشاوره ازدواج در واقع این فرصت را برای زوجین ایجاد می کند، تا حرف های خود را بدون ترس از قضاوت شدن و سانسور به راحتی بیان کنند. این حرف زدن صادقانه به زوجین کمک می کند تا پس از ازدواج نیز بتوانند مسائل خود را به راحتی بیان کنند و قدرت حرف زدن درباره مسائل خود را به دور از حاشیه و نگرانی موضوعی است که بسیاری از زوجین با آن مشکل دارند و در طول زندگی مشترک با چالش های مختلفی در این مورد مواجه می شوند. علاوه بر این زوجین یاد می گیرند که چگونه با کمترین تنش و درگیری مسایل و مشکلات خود را که ناشی از تعارضات و تفاوت ها است، حل کنند. مشاوره روانشناس نیز افراد را صرفا از روی تخصص و تجربه خود در این مسیر راهنمایی می کند، از همین رو احساس اعتماد بین زوجین و مشاوره ایجاد می شود.

غار خرسین

 نتیجه گیری

امروزه علم روانشناسی در برهه های مختلف زندگی، به کمک افراد آمده تا بتوانند با آمادگی بیشتری با چالش ها و اتفاقات زندگی خود مواجه شوند. ازدواج به عنوان یکی از مهمترین رویدادهای زندگی هر فردی است که باید به آن توجه ویژه ای شود. مشاوره ازدواج به کمک زوجین آمده تا بتوانند با حرف زدن درباره اولویت ها و مسائل مهم خود بتوانند به شناخت بیشتری از خود و طرف مقابل دست پیدا کنند. اگر شما هم نیاز دارد تا با استفاده از مشاوره ازدواج به درک درستی از مقوله ازدواج، شناخت طرف مقابل و برنامه ریزی برای زندگی مشترک دست پیدا کنید، می توانید از خدمات مرکز مشاوره دکتر مهسا کاشفی زاده استفاده کنید.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: shadi hemati

آخرین بروز رسانی

27 آذر 1402

بروز رسانی توسط

shadi hemati

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *