افتتاح حساب ترکیه
بزرگ نشان دادن آشپزخانه کوچک

ممکن است در آشپزخانه کوچک با کمبود فضا مواجه باشید، اما دست‌کم می‌توانید با برخی ترفندها آشپزخانه را بزرگ و دل‌باز جلوه دهید. ترفندهایی برای بزرگ نشان دادن آشپزخانه کوچک وجود دارد که گروه دکوراسیون شادمگ آن را در اختیارتان قرار داده است.

بزرگ نشان دادن آشپزخانه کوچک

داشتن آشپزخانه‌ کوچک و زیاد بودن وسایل آن مشکل بسیاری از خانه‌های جدید است و احتمالا شما نیز به فکر راهی برای بزرگ تر نشان دادن آشپزخانه کوچک خود افتاده‌اید. کم بودن فضای آشپزخانه و زیاد بودن وسایل آن مشکل بسیاری از خانه های جدید است و احتمالا شما نیز به فکر راهی برای بزرگتر جلوه کردن آشپزخانه کوچک خود افتاده اید.

انتخاب رنگ مناسب برای بزرگ نشان دادن آشپزخانه کوچک

استفاده از رنگ‌های ملایم و روشن در بزرگ‌تر به نظر آمدن آشپزخانه کمک می‌کند. برای نمونه همراه با کابینت‌های کرم رنگ، برای دیوارها از رنگ بژ استفاده کنید یا اگر تمایل به استفاده از رنگ‌های خنثی ندارید، می‌توانید از رنگ سبز ملایم یا آبی یا زرد روشن استفاده نمایید.

بزرگ نشان دادن آشپزخانه کوچک

میزان استفاده از این رنگ‌ها بنا به ابعاد و اندازه آشپزخانه شما می‌تواند متفاوت باشد. اگر آشپزخانه شما خیلی کوچک است، رنگ‌های سفید و خنثی را بیش‌تر به‌کار ببرید.

همیشه از رنگ های ملایم و روشن برای بزرگتر دیده شدن فضا در طراحی دکوراسیون داخلی استفاده می شود. برای مثال رنگ های خنثی مانند سفید، کرم یا خاکستری روشن علاوه بر بازتاباندن نور به راحتی با سایر وسایل آشپزخانه ست می شوند. البته از رنگ های تیره نیز در عمق بخشیدن به دیوارها می توانید استفاده کنید تا آشپزخانه بزرگ تری داشته باشید.

مثلا استفاده از رنگ هایی مانند مشکی، آبی و قهوه ای تیره در دیوارهای آشپزخانه می تواند آن ها را عمیق تر از واقعیت نشان دهد. علاوه بر این اگر شما تمایل به استفاده از کابینت هایی با رنگ های متفاوت مثل چوبی دارید، می توان سقف، دیوارها و کفپوش آشپزخانه را از رنگ های بسیار روشن انتخاب کرد تا در کنار سایر رنگ ها جلوه ای زیبا پیدا کند.

استفاده از مصالح مناسب برای بزرگ نشان دادن آشپزخانه کوچک

از کابینت با درهای آینه‌ای در آشپزخانه استفاده کنید. زیرا این کار آشپزخانه شما را بزرگ‌تر نشان می‌دهد. همچنین می‌توانید به جای این کار، برای تعدادی از کابینت‌ها از درهای شیشه‌ای استفاده کنید و درون آن‌ها ظرف‌های شیشه‌ای و کریستالی بگذارید تا درخشش آن‌ها فضای آشپزخانه را روشن‌تر نماید.

البته ناگفته نماند که برای این کار مجبور نیستید، تمام کابینت‌ها را به این شکل دربیاورید، می‌توانید این ترفند را فقط برای تعدادی از آن‌ها و یا سایر عناصر داخل آشپزخانه نیز به‌کار ببرید.

تاثیر کابینت‌ها در بزرگ نشان دادن آشپزخانه کوچک

در چیدمان آشپزخانه کوچک ، یک یا دو کابینت را از کف تا سقف آشپزخانه در نظر بگیرید تا هم قفسه‌های بیش‌تری برای شما مهیا شود و هم سقف آشپزخانه بلندتر به نظر آید. این روش یکی از بهترین روش‌ها برای افزایش فضا در آشپزخانه کوچک است.

نقش سقف

سقف آشپزخانه را با رنگ‌های روشن رنگ‌آمیزی کنید و اگر می‌توانید اندکی نور غیرمستقیم به آن بتابانید. مهم نیست که ترکیب رنگی آشپزخانه شما چیست، سقف را با وجود ترکیب‌های تیره و یا روشن، سفید نگه دارید.

تاثیر نورپردازی

برای بزرگ نشان دادن آشپزخانه کوچک حتما بخش بالای کابینت‌ها را با لامپ‌های هالوژن نورپردازی کنید تا زمانی که آن‌ها را روشن می‌کنید، روی سطح کابینت‌های زیرین روشن شود. در این حالت علاوه‌بر کاربردی بودن نورپردازی، ارتفاع سقف بلندتر نشان داده شده و آشپزخانه دلبازتر می‌شود.

دکوراسیون سرویس بهداشتی طلایی همراه با ایده های شیک و لاکچری

بزرگ نشان دادن آشپزخانه کوچک

اگر تمایل به استفاده از پرده دارید می توانید از انواع کرکره ای یا توری انتخاب کنید. همچنین استفاده از لامپ های هالوژنی در بالای کابینت ها فضای شما را بزرگ و زیباتر نشان می دهد.

بهتر است تا جایی که ممکن است از نور طبیعی بهره بگیرید. اگرآشپزخانه شما کم نور یا تاریک است، پیشنهاد می کنیم با استفاده از ترفندهایی نور را بیشتر به داخل فضا هدایت کنید. می توانید ازپرده های کرکره ای روزنه دار یا ساده استفاده کنید و یا پنجره را به طور کامل با پرده نپوشانید، به طوری که مانع ورود آفتاب به آشپزخانه نباشد. علاوه بر این استفاده از کاشی و کابینت های روشن و براق می تواند از طریق انعکاس نور تأثیر زیادی در بزرگتر جلوه کردن آشپزخانه کوچک داشته باشد.

اگر نگران این هستید که استفاده از پنجره فضا را برای نصب کابینت کم کند، پیشنهاد می کنیم از کابینت هایی مانند تصویر زیر که در مقابل پنجره ها قرار می گیرند، استفاده کنید. با این کار هم پنجره ها قابل استفاده هستند، هم کابینت ها؛ البته باید فاصله ی کمی بین پنجره و کابینت ایجاد شود تا بتوانید پنجره را برای تهویه باز کنید.

سینک ظرفشویی بزرگ نشان دادن آشپزخانه کوچک

بر روی سینک ظرفشویی قطعه‌ای متحرک از جنس سطح کابینت‌ها را در نظر بگیرید. تا زمانی که با سینک کاری ندارید آن را روی سینک قرار دهید. تا سطح کار شما وسیع‌تر و بیش‌تر شود. با این کار فضای بیش‌تری در آشپزخانه به دست می‌آورید.

۲۰ ترفند برای بزرگ‌تر نشان دادن آشپزخانه‌های کوچک

۱. استفاده از رنگ سفید

سفید بهترین رنگ برای دکوراسیون آشپزخانه های کوچک است. این رنگ بازتاب‌دهنده نور است و حس گستردگی را به آدم القا می‌کند. با انتخاب رنگ سفید برای کابینت‌ها، سقف، دیوارها و پیشخان، فضایی بی‌حدومرز خلق می‌کنید.

۲. ترکیب سطوح

با یکرنگ‌کردن سطح دیوارها و روی کابینت‌ها، آشپزخانه بزرگ‌تر به ‌نظر می‌رسد. وقتی برای سطوح از رنگ و طرح یکسان استفاده می‌کنید، فضا یکپارچه و درنتیجه بزرگ‌تر جلوه می‌کند.

بزرگ نشان دادن آشپزخانه کوچک

۳. فضای ذخیره در دسترس

برای بزرگ نشان دادن آشپزخانه فضای ذخیره در دسترس داشته باشید

یکی از راه‌های ساده برای جلوگیری از شلوغی آشپزخانه‌های کوچک، کابینت‌ها و قفسه‌هایی هستند که استفاده از آنها آسان باشد.

۴. جایگزینی در کابینت با شیشه

حذف در کابینت یا جایگزینی آن با در شیشه‌ای، به بزرگ‌تر دیده‌شدن آشپزخانه کمک می‌کند. این کار باعث می‌شود که فضا عمق بیشتری داشته باشد و دیوارها دورتر به ‌نظر برسند. البته برای اجرای این ایده، باید همیشه کابینت‌ها را مرتب و خوش‌منظره نگه دارید. می‌توانید این ترفند را نه برای همه، بلکه برای برخی کابینت‌ها به‌ کار بگیرید.

۵. پیوند با فضای بیرونی

بسته به فضا و طراحی خانه، ممکن است بتوانید دیواری را حذف کنید و آشپزخانه را به فضای بیرونی پیوند دهید. این کار به مساحت آشپزخانه‌تان اضافه نمی‌کند، اما باعث می‌شود نور بیشتری به آشپزخانه برسد و فضا گسترده‌تر به‌ نظر برسد.

بزرگ نشان دادن آشپزخانه کوچک

۶. گسترده‌کردن کف

برای بزرگ نشان دادن آشپزخانه از طرح‌هایی استفاده کنید که کف را وسیع‌تر نشان می‌دهند.

طرح برخی کاشی‌ها یا پوشش‌های کف و دیوار باعث می‌شود که فضا دلگیر و بسته به‌ نظر برسد، درحالی‌که برخی الگوها اثر عکس دارند. برای پوشش کف از طرح‌ها و الگوهایی استفاده کنید که فضا را گسترده‌تر جلوه می‌دهند.

۷. تمرکز بر ارتفاع

جلب توجه چشم‌ها در مسیری عمودی به‌سوی بالا، باعث می‌شود تا ارتفاع سقف بیشتر به‌ نظر برسد. روی کابینت‌ها، اقلام تزئینی قرار دهید. برای تأثیر بیشتر، از نمونه‌هایی استفاده کنید که با رنگ و طرح پس‌زمینه همخوان هستند.

۸. اجتناب از شلوغی

پرکردن روی کابینت‌ها و پیشخان با انواع و اقسام ابزارهای آشپزی، هم آشپزخانه را کوچک جلوه می‌دهد و هم فضای کارتان را تنگ می‌کند. در آشپزخانه‌های کوچک، تا جای ‌ممکن بهتر است لوازم را در کابینت‌ها جا دهید. می‌توانید لوازم بزرگ را با نمونه‌های کوچک‌تر جایگزین کنید.

آشنايي كامل با پرده زبرا همراه با آموزش نصب و شستشوي پرده زبرا

بزرگ نشان دادن آشپزخانه کوچک

مثلا یک فرق توستر و ماکروفر، جاگیر بودن دومی است. پس اگر برای شما، کاربرد مایکروفر در گرم کردن غذا و نان خلاصه می‌شود، بهتر است فضای آن را به لوازم کوچک‌تر اختصاص دهید.

۹. هود مخفی

استفاده از هود مخفی به‌جای هودهای معمولی، تأثیر چشمگیری در بزرگ‌تر دیده‌شدن فضای آشپزخانه دارد.

۱۰. نورپردازی خلاقانه

برای بزرگ نشان دادن آشپزخانه نورپردازی خلاقانه داشته باشید

وقتی نورپردازی آشپزخانه خلاقانه باشد، کمتر کسی به بزرگی یا کوچکی آشپزخانه‌تان توجه می‌کند.

۱۱. به‌کارگیری طرح‌های کلاسیک

طرح‌ها و الگوهای کلاسیک مانند کاشی‌های بزرگ، همیشه باعث بزرگ‌تر دیده‌شدن فضا می‌شود. از رنگ‌های خنثی و روشن برای خلق طراحی کلاسیک استفاده کنید.

۱۲. استفاده از کابینت هایگلاس

برای بزرگ نشان دادن آشپزخانه از کابینت هایگلاس استفاده کنید

بزرگ نشان دادن آشپزخانه کوچک

سطوح براق و بازتاب‌دهنده نور باعث می‌شوند تا فضای آشپزخانه گسترده‌تر به‌ چشم بیاید. استفاده از آینه هم (درصورت امکان) اثری مشابه دارد.

۱۳. استفاده از گیاهان

گل و گیاه ، در هر فضایی ازجمله آشپزخانه، روح‌بخش است، به‌ویژه اگر آشپزخانه از نور طبیعی برخوردار باشد. چرا از این نعمت استفاده نکنید؟!

بزرگ نشان دادن آشپزخانه کوچک

۱۴. صندلی‌های بدون پشتی

برای بزرگ نشان دادن آشپزخانه از صندلی های بدون پشتی استفاده کنید

صندلی‌های بدون پشتی، به‌سادگی زیر پیشخان قرار می‌گیرند و فضای کمتری اشغال می‌کنند. در انتخاب صندلی‌ها، از رنگی همخوان با پیشخان و فضای آشپزخانه استفاده کنید.

۱۵. استفاده کاربردی از فضا

از هر فضایی بهره ببرید، حتی اگر غیرقابل‌استفاده به ‌نظر می‌رسد؛ مثلا می‌توانید درصورت امکان روی دیوار بالای اجاق ، قفسه‌ یا میله‌ای قلاب‌دار برای جاسازی لوازم آشپزخانه نصب کنید.

۱۶. جزیره یا کابینت متحرک

برای بزرگ نشان دادن آشپزخانه از جزیره یا کابینت متحرک استفاده کنید

بزرگ نشان دادن آشپزخانه کوچک

برای اینکه فضای ذخیره بیشتری داشته باشید، می‌توانید از جزیره آشپزخانه یا کابینتی متحرک، به‌ویژه در قسمت ورودی، استفاده کنید. هنگام ورود و خروج، می‌توانید به‌سادگی آن را حرکت دهید.

۱۷. بهره‌گیری از نور طبیعی

اگر آشپزخانه‌تان پنجره دارد، درصورت امکان آن را با پرده نپوشانید. نور طبیعی نقش چشمگیری در بزرگ‌تر دیده‌شدن فضای آشپزخانه دارد.

۱۸. استفاده از فرش یا قالیچه

برای بزرگ نشان دادن آشپزخانه از فرش یا قالیچه استفاده کنید.

وقتی گزینه‌های زیادی برای طراحی آشپزخانه در راستای بزرگ‌تر جلوه‌دادن آن ندارید، با فرش یا قالیچه‌ای در کف، دست‌کم به فضا روح می‌بخشید. در انتخاب فرش یا قالیچه، طرح و رنگی را انتخاب کنید که آشپزخانه را شلوغ و دلگیر جلوه ندهد.

بزرگ نشان دادن آشپزخانه کوچک

۱۹. تزیين چشم‌نواز

وسیع‌کردن فضا با رنگ سفید یا رنگ‌های روشن، به این معنی نیست که هیچ‌چیز دیگری نباید این یکنواختی را به هم بزند؛ مثلا افزودن قفسه‌های چوبی، هم تضادی چشم‌نواز و هم فضایی برای لوازم آشپزخانه ایجاد می‌کند.

۲۰. ارتباط با فضای باز

اگر موقعیت ساختمان اجازه می‌دهد، در آشپزخانه راهی به فضای باز (مثل حیاط یا حیاط‌خلوت) ایجاد کنید. می‌توانید از این فضا برای ذخیره‌سازی و حتی با کمی رنگ‌ولعاب، برای پذیرایی از مهمان‌ها استفاده کنید.

21. خطوط موجود در آشپزخانه را کم تر کنید

پیش آمدگی بزرگ، کابینت های تجملاتی و جزئیات شلوغ و اضافی آشپزخانه را کوچک تر نشان می دهد. اگر آشپزخانه ای کوچک و محدود دارید به شما پیشنهاد می کنیم از طرح های مدرن تر استفاده کنید و فکر طرح های روستیک و کلاسیک را از سرتان بیرون کنید. طرحی مدرن برای کابینت ها انتخاب کنید و سایر عناصر و وسایل را تمیز و براق نگه دارید تا فضا شفاف تر و وسیع تر به نظر برسد.

 

بزرگ نشان دادن آشپزخانه کوچک

چند نکته مهم برای بزرگ‌ تر نشان دادن آشپزخانه‌ کوچک

۱. در آشپزخانه کوچک میز جزیره‌ای بگذارید

شاید با خودتان فکر کنید میز جزیره‌ای در آشپزخانه‌های کوچک خیلی وحشتناک است و همان فضای کوچک و حتی جای یخچال در آشپزخانه کوچک را هم اشغال می‌کند! اما در آشپزخانه‌های دراز و باریک، استفاده از میز جزیره‌ای روش مناسبی برای بزرگ جلوه‌دادن فضاست.

ایده های خاص و خلاقانه برای ساخت دکوری با لوازم دور ریختنی | با وسایل دور ریز دکوراسیونت رو زیرو رو کن !

نگاه دوباره‌ای به تصویر بالا بیندازید. در اینجا از میز جزیره‌ای برای افزودن فضا به آشپزخانه استفاده کرده‌اند. جزیره‌ای با فضای کافی برای گذاشتن ظروف و سایر وسایل، جذابیت آشپزخانه را دوچندان می‌کند. بعضی تولیدکننده‌ها این میز‌ها را بر اساس محیط آشپزخانه و سلیقهٔ صاحب‌خانه طراحی می‌کنند.

۲. در این آشپزخانه‌ها از سینک بزرگ استفاده کنید

شاید آشپزخانه شما جایی برای ماشین ظرف‌شویی نداشته باشد، اما می‌توان سینک بزرگ در آن کار گذاشت. البته چون آشپزخانه‌ای کوچک است، لزومی ندارد سینک ظرف‌شویی هم به همان نسبت کوچک باشد.

بزرگ نشان دادن آشپزخانه کوچک

سینک بزرگ ظرف‌شویی فضای راحتی برای شست‌وشوی ظرف‌ها درست می‌کند و در صورت زیادی ظرف‌ها، نگران پخش ظرف‌های کثیف در آشپزخانه نمی‌شوید. این راهکار باعث می‌شود ظروف یک‌بار مصرف کمتری هم استفاده کنیم.

۳. کابینت آشپزخانه‌های کوچک را از کف تا سقف نصب کنید

اگر قصد دارید کابینت آشپزخانه را به‌صورت پایین و بالا طراحی و نصب کنید، در فضا‌هایی که نیاز ندارید، کابینت‌ها را از کف تا سقف ادامه دهید و وسایل کم‌استفاده را بیشتر در کابینت‌های بالایی جا بدهید.

چنین کاری فضا‌ی بیشتری را برای قراردادن وسایل و مواد به شما داده و از طرف دیگر نمای مدرنی هم به آشپزخانه می‌دهد. در مورد بهترین رنگ کابینت برای آشپزخانه‌های کوچک هم در ادامه توضیح می‌دهیم.

۴. بهترین رنگ کابینت برای آشپزخانه کوچک رنگ هماهنگ با دیوار‌هاست

اگر کابینت آشپزخانه کوچک ایرانی هم‌رنگ دیوارها باشد، توهم فضای بزرگ‌تر را ایجاد می‌کند. طرح رنگ سفید یا خاکستری روشن فضای سبک و مطبوعی ایجاد می‌کنند، طوری که انگار کابینت‌ها در دیواره‌های آشپزخانه محو شده‌اند.

در آشپزخانه‌های کوچک که معمولا هر سانتی‌متر فضا با انبوهی از چیز‌ها پوشانده شده، یک‌نواخت کردن محیط با رنگ‌های یکسان، می‌تواند فضا را به‌مراتب بزرگ‌تر نشان دهد. در تصویر بالا هم می‌بینید که هم‌رنگی کابینت‌ها با دیوار، فضای یک‌پارچه‌ای به وجود آورده است.

۵. گوشه‌های کابینت‌ها را به فضاهای قابل‌استفاده تبدیل کنید

دسترسی به گوشه‌های کابینت در آشپزخانه‌های کوچک دشوار است. هربار می‌خواهیم از وسایل داخل آن‌ها استفاده کنیم، باید کلی عذاب بکشیم! علاوه بر این، به‌خاطر دسترسی راحت نداشتن به این بخش، استفاده از آن‌ها هم به‌طور معمول کمتر شده و فضا به‌طور کلی از دست می‌رود.

بزرگ نشان دادن آشپزخانه کوچک

اما برای این مسئله راهکارهای زیادی وجود دارند؛ طرح‌های جدیدی برای استفاده از فضای گوشه کابینت‌ها طراحی شده‌اند. یکی از این طرح‌های جذاب، درهایی است که دو قسمت قفسه مجزا دارند که یکی به در چسبیده و دیگری با بستن در، در گوشه قرار می‌گیرد. در تصویر بالا هم نمونهٔ دیگری از استفادهٔ فضاهای گوشه را می‌بینید.

۶. در آشپزخانه کوچک از طرح و رنگ روشن استفاده کنید

رنگ‌های مات ابعاد آشپزخانه را کوچک جلوه می‌دهند، چون انعکاس نور را در محیط به حداقل می‌رسانند. استفاده از رنگ‌های روشن، فضای آشپزخانه را جذاب‌تر می‌کند، به‌ویژه اگر این رنگ‌ها در معرض تابش نور طبیعی هم باشند.

استفاده از میزکار مرمری در کنار دیوار‌های سفید یا شیری، و کابینت‌های روشن و جذاب، ترکیب فوق‌العاده‌ای را شکل می‌دهند. چنین ترکیب‌هایی از رنگ‌های روشن، فضای آشپزخانه را بزرگ‌تر از آنچه هست جلوه می‌دهند.

۷. کف‌پوش‌های جذاب فضا را بزرگ‌تر جلوه می‌دهند

خیلی از ما ایرانی‌ها کف آشپزخانه را با فرش یا موکت می‌پوشانیم، اما کف آشپزخانه نقش مهمی در ظاهر آن ایفا می‌کند. پس بیایید فرش و موکت را کنار بگذاریم. بهتر است از سرامیک و کاشی استفاده کنیم، اما به‌جای طرح‌های ساده، از سرامیک‌ها و کف‌پوش‌هایی با طرح‌های جذاب استفاده کنیم.

بزرگ نشان دادن آشپزخانه کوچک

سرامیک کردن یا استفاده از کف‌پوش برای آشپزخانه کوچک هزینه بالایی ندارد، اما ظاهر آن را حسابی عوض می‌کند. طرح جذاب روی کف زمین، چشم‌ها را به‌سوی خود منحرف می‌کند و باعث می‌شود فضا بزرگ‌تر جلوه کند.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

22 شهریور 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *